Gibson met Braveheart grote winnaar Oscars Afgetrapte schoenen als kostbare relikwieën Muziek inspiratie voor drie balletten IBluetones doen erleden opleven Restauratie doeken Jan Steen voltooid Cultuur Kunst IDAG 26 MAART 1996 CHEF G£RT VISSER, 071 -5356441PLV -CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5356444 RECENSIE NICO DE WAL Het Nationale Ballet m.m.v Nederlands Balletorkest en Nicola Ferner Waite, so praan, o.l.v. Nicolette Fraillon. 'Sympho ny in C'. Choreografie: George Balanchi- ne. Muziek: Bizet. 'Duet'. Choreografie: Wayne Eagling. Muziek. Wagner. 'Der de Symfonie'. Choreografie: Krzystof Pastor. Muziek: Henryk Górecki. Gezien in Muziektheater, Amsterdam. Nog te zien: 27, 28, 30, 31 mrt, 2, 4, 5 en 7 apr. in hetzelfde theater. Bij twee van de drie balletten die Het Nationale Ballet deze weken in Amsterdam uitvoert verwijst de titel naar de muzi kale oorsprong- Symphony in C en 'Derde Symfonie', res pectievelijk van Bizet en Gó recki - en ook de derde cho reografie is uitdrukkelijk geïn spireerd door de gekozen mu ziek: 'Duet' bij 'Isoldes Liebe- stod' van Wagner. De twee symfonieën zijn el- kaars tegenpool, wat dan ook choreografisch een absoluut contrast oplevert. Bizets sprankelende jeugdwerk bracht Balanchine in 1947 tot zijn gelijknamige, feestelijke 'Palais de Cristal' voor het Bal let van de Parijse Opera, dat in 1962 onder de huidige titel voor het eerst bij Het Nationa le Ballet werd ingestudeerd. Voor kleinere bezetting, op kleinere podia dan nu moge lijk is, wat bij het weerzien in ieder geval winst aan allure oplevert, vooral in het specta culaire mega-ensemble van de finale. Bovendien is er kwalita tief in de afgelopen drie de cennia óók wel wat gebeurd bij Het Nationale Ballet, al ma nifesteert zich, dat niet in alle opzichten van de uitvoering: daarvoor zitten er iets te veel ongelijkheden in het groeps werk en net te weinig bravoure bij de meeste solisten. Wat niet kan liggen aan de instude ring door Balanchine's 'rech terhand' John Taras, recht streeks uit St Petersburg ko mend, waar hij 'Symphony in C' zojuist aan het Kirov Ballet Pastors 'Derde Symfonie' ontleent zijn monumentaliteit niet alleen aan de breed uitge meten somberheid van de muziek en de telkens in dichte gelederen oprukkende ensem bles, maar ook aan de wisse ling van spectaculaire decor elementen en lichteffecten van John Otto en Bert Dalhuysen. De kleurcontrasten tussen kostuums en achtergrond - zoals rood en oranje tegen hel groen - hebben daarbij een sterk picturale werking. Zes paar solisten die zich telkens uit de ensembles losmaken en er weer in opgaan leggen extra accenten in de gesuggereerde terugblik van een vrouw op dramatische episodes uit haar leven. Welke rol Anna Seidl wat te veel aan haar stoeltje bindt, maar ook enige mooie, doorleefde soli gunt. Het Rijksmuseum in Amster dam heeft zes schilderijen van Jan Steen (1626-1679) gerestau reerd. De kunstwerken verkeer den in een goede staat, maar ondergingen een schoonmaak beurt met het oog op de grote Jan Steen-tentoonstelling, die eind april in de National Gallery of Art in Washington begint. Bij de restauratie bleek dat Steen tijdens het schilderen ver schillende veranderingen aan bracht. Zo haalde hij bij het Zelfportret de lach van zijn mond en verplaatste hij zijn lin keroog. Ook keerde hij bij het schilderij Het offer van Iphige- nea (1671) het zwaard van de beul om en schilderde hij het voetje van de vrouw meer naar links. Bij het Zelfportret, dat Steen omstreeks 1668/1670 schilder de, kwam na restauratie ook een oranjerood gordijn te voor schijn. Het hoofd van Steen was voor de ingreep omgeven door een onduidelijke, bruine achter grond die overging in een rode avondlucht. Onder de verf zat behalve het gordijn ook een landschap met een boom en struiken. Tussen de kop en het landschap had Steen nog een raamkozijn geschilderd, maar of de schilder het kozijn zelf weg haalde, is niet bekend. De res tauratoren besloten dan ook af te zien van een ingreep. Bij Het offer van Iphigenea (1671) schil derde Steen bloemen en takken weg. De gerestaureerde schilde rijen zijn tot en met 10 april in het Rijksmuseum te zien. Daar na reizen ze naar Washington, waar de tentoonstelling met vijftig werken vanaf 28 april voor het publiek geopend is. Van 21 september tot en met 12 januari 1997 toont het Rijksmu seum het overzicht. De vier an dere gerestaureerde schilderijen zijn De Leidse bakker Arent Oostwaert (1658), De zieke vrouw (1662-1665), De Emmaüsgangers (1667-1670) en Het vrolijke huisgezin. Artistiek directeur vertrekt bij KCO AMSTERDAM GPD Artistiek directeur Jan Zekveld van het Koninklijk Concertge bouworkest (KCO) heeft zijn ontslag ingediend. ,,Ik kan daar op dit moment geen enkel com mentaar op geven. Dat heb ik afgesproken met mijn bestuur", zei hij gisteren in een reactie. Zekveld vertrekt omdat hij de afgelopen jaren onvoldoende mogelijkheden kreeg zijn artis tieke visie te realiseren. Zijn ver houding met chef-dirigent Ric- cardo Chailly en zakelijk direc teur Willem Wijnbergen is steeds slechter geworden. Ook kreeg hij onvoldoende steun van het bestuur en de leden van het orkest. Zekveld was al niet aanwezig tijdens de presentatie van het nieuwe seizoensprogramma van het KCO half februari. Be stuursvoorzitter W.E. Scherpen- huijsen Rom deelde toen mee dat Zekveld ziek was, maar sindsdien is hij niet meer aan het werk gegaan. Lambriks maakt cd met zanger Barry White HEERLEN GPD De Limburgse opera- en operet tezangeres Marjon Lambriks gaat samen met de bekende zanger Barry White een cd op nemen waarop zowel klassieke als popmuziek te horen zal zijn. Marjon Lambriks (46) zal op 8 april naar Los Angeles vliegen om daar met White het reper toire voor het album door te ne men. De in Valkenburg geboren Marjon Lambriks slaat de muzi kale prestaties van Barry White hoog aan. Onlangs bezocht zij een van zijn concerten in Mon te Carlo. Leon Lommaert, de echtgenoot van Marjon Lam briks, wist toen een afspraak met White te regelen. 1: lison Extraordinair voor Gardiner 1 ersum De Edison Extraordinair is toegekend aan John Eliot diner voor zijn cd-registraties van de belangrijkste Mozart- ra's en de concertante uitvoeringen daarvan tijdens een aan- iolland Festivals. De Edison Extraordinair is bedoeld voor cd-project of cd-productie waarvan het artistieke gehalte j rhet oordeel van de jury onomstreden is. De onderschei- i( j, dit jaar voor het eerst toegekend, is een van de Edisons- I siek, de bekroningen van de Nederlandse platenindustrie de beste opnamen. euwe namen Torhout/Werchter ai iout/werchter Het tweedaagse Belgische popfestival Tor- ig l/Werchter heeft gisteren nieuwe namen vrijgegeven van ds die optreden op het festival. Het betreft Skunk Anansie, iage, Foo Fighters, Moby, The presidents of the USA, Alanis issette, Cypress Hill, Afghan Whigs en Moondog jr. Eerder aar maakte de organisatie bekend dat in verband met het arig bestaan het festival dit jaar twee dagen beslaat. Bekend en al de optredens van: David Bowie, The Prodigy, Dog Eat Red Hot Chili Peppers, Björk, Rage against the machine en De organisatie houdt de namen van twee andere bands rlopig geheim. efstal van 32 striptekeningen ilo Uit het gemeentehuis van Zweeloo zijn het afgelopen keinde 32 tekeningen van striptekenaar H. Kuipers uit Ben geld gestolen. Het gaat om tekeningen van de strip Franka volgens Kuipers een waarde van 70.000 gulden. Ook de ge- >nte Zweeloo is gedupeerd. De tekeningen waren onderdeel een expositie. Hoewel die is verzekerd, vraagt gemeentese- aris J. Akse zich of de verzekering het schadebedrag volledig eert. „Van een Picasso bestaat een uitgebreid taxatierapport, ligt bij deze tekeningen iets anders." iNSIE RAYMOND GRIMBERGEN ies. Gezien op 25/3 in De Melk weg, Amsterdam. geen onbekend gegeven :t merendeel van de bands - tegenwoordig zo popu- - Britpop-golf hun liefde hun grote inspirators uit :en zestig en zeventig niet stoelen of banken steken. Blur en Oasis openlijk flir- let Beatlesesque melodie- Pulp een jonge David Bo de herinnering roept, lij- 'he Bluetones het midden ken tussen The Kinks en lyrds. Getuige de verkoop ïun debuutalbum 'Expec- o fly' en de belangstelling het concert in de Amster- Melkweg gisteravond ehoorlijk succes. dat de Nederlandse forma- )range Crush, met een tegen de britpoppers van (en dus The Who, alles terug) aanleunende gi- >und, het publiek had gemaakt, konden The ones onder leiding van ;r Mark Moriss beginnen un eerste optreden op Ne- IJndse bodem. Snel werd dijk dat ook Moriss en gitarist Adam Devlin de ïgten, waar Amsterdam in buitenland om bekend niet hadden kunnen itaan. Vreemd genoeg had dit echter geen uitwerking op hun spel. Natuurlijk kraakte de stem van Morriss af en toe, maar daar hebben tegenwoor dig schijnbaar bijna alle Engelse zangers last van. En ook Devlin zat er wel eens naast. Niet sto rend vaak, maar het viel wel op. De kracht van The Bluetones ligt echter in de wonderbaarlijk mooie melodieën die schijnbaar moeiteloos door de vier heren live ten gehore worden ge bracht. Ook in harmonieus op zicht viel er gisteren veel te ge nieten, daar de tweestemmige zang meer dan eens aan The Beatles refereert,. Het publiek ging, in de zo goed als volledig gevulde Melk weg, vooral voor de bekendere nummers. De tot nu toe van het album twee uitgebrachte singles 'Bluetonic' en 'Slight return' werden enthousiast ontvangen en zorgden vooral vlak voor het podium voor een dansende me nigte. Het minder bekende werk, zoals een aantal nieuwe nummers voor het altijd moei lijke tweede album, werden door het publiek gelaten aange hoord maar met gegil en ap plaus afgesloten. Als het aan hun ligt, komt dat nieuwe al bum er snel. The Bluetones lij ken er klaar voor om de harten van de serieuzere popfan van nu te veroveren en, net als hun grote voorbeelden zo'n dertig jaar geleden, vooral onder de jeugd zeer populair te worden. El "latiegeschenk Amo Arts voor jubilerend Introdans IEM« YVONNE JANSEN een voetfetisjist is hij niet. wel huist in Arno Arts, Idend kunstenaar te Arn- i, nog dat rooms-katholieke 'etje van vroeger, dat ge- id luisterde als hem verteld d over de wonderbaarlijke :hten, toegeschreven aan splinter van het gebeente deze of gene heilige. Een inatie waarmee hij uitste- d uit de voeten kon, toen was gevraagd ter gelegen- van het 25-jarig jubileum dansgezelschap Introdans relatiegeschenk te beden- Voorintholt, directeur van odans Educatief en voor de r van het jubeljaar aange- :en als ceremoniemeester, Arts even tevoren gewezen het bestaan van een grote oude balletschoenen, ge- jen tijdens de talloze voor ingen van de afgelopen ja- Het duurde niet lang of het voor een bijzonder kunst- Ie en presentje was geboren: ivenir des Beaux Arts'. No est omen! let resultaat ligt nu op de nd, op het speelvlak van het andige Studiotheater van odans in Arnhem. Honderd iten kistjes met scharnie- deksel, keurig in het gelid. Jevatten even zoveel ballet oenen, liefdevol neergevlijd vlammend rood satijn en vrij opgeborgen achter glas. loenen die bloed, zweet en •schien ook wel tranen heb- geabsorbeerd en tot op de ad versleten zijn. Want bij Arnhemse gezelschap geldt 'egel dat pas een nieuw paar ■trekt wordt, als de oude op, ar dan ook helemaal op zijn. deze wijze gepresenteerd Susan Sarandon uitgeroepen tot beste actrice (Vervolg voorpagina) een gepassioneerd verzamelaar van paletjes of afbeeldingen daarvan. En om dat te bewijzen ontbloot hij gewillig zijn linker bovenarm, gedecoreerd met een tatoeage van een niervor- mig schildersgereedschap. Zonder tekst, maar de eerste gedachte die opkomt is 'Ceci n'est pas une palette', als vari ant op de pijp van René Magrit- te! Het middeleeuwse ridder epos Braveheart van Mei Gibson is de grote winnaar geworden tijdens de jaar lijkse uitreiking van de Os car-prijzen in Los Angeles. Braveheart werd uitgeroe pen tot beste film, Gibson tot beste regisseur en ca meraman John Toll werd onderscheiden voor de beste cinematografie. Bra veheart versloeg in de cate gorie beste film Sense and Sensibility, Apollo 13, Babe en II Postino. Braveheart verzamelde ook nog de Os cars voor de beste make up en voor de beste mon tage van geluidseffecten. LOS ANGELES ANP/RTR/AFP/DPA De makers van de verliezende films bleven praktisch met lege handen staan. Alleen voor Em ma Thompson, die in Sense and Sensibility een hoofdrol vervult, was er de Oscar weggelegd voor het beste script gebaseerd op bestaand materiaal. Tot het beste oorspronkelijke script werd The Usual Suspects uitge roepen van Christopher Mc- Quarrie. De prijs voor het beste geluid was voor Apollo 13. Geluids technici Rick Dior, Steve Peder- son, Scott Millan en David Mac- millan namen de prijs in ont vangst. De beste visuele effecten waren volgens de jury te zien in Babe. De jury kende de Oscar voor de beste acteur toe aan Nicolas Cage voor zijn rol in Leaving Las Vegas, het epos over een man die naar Las Vegas gaat om zich er dood te drinken. Tot beste actrice werd Susan Sarandon uitgeroepen voor haar rol in Dead Man Walking, het verhaal van een terdoodver- oordeelde, gespeeld door Sean Penn. Sarandon ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot één van de populairste actrices met haar spel in Atlantic City (1980), Thelma Louise (1991) en Lo renzo's Oil (1992). Bob Dole De 68e uitreiking van de Oscars, die door een miljard mensen op de televisie werd gevolgd, werd vlot aan elkaar gepraat door ko- medienne Whoopi Goldberg. De actrice verhulde haar achter grond niet en zei blij te zijn dat Bob Dole de Republikeinse pre sidentskandidaat wordt. „Dan Susan Sarandon en Nicolas Cage ontvingen Oscars voor hun rollen in respectievelijk 'Dead man walking' en 'Leaving Las Vegas'. foto reuter krijgt hij het te druk om naai' de film te gaan", zei ze, verwijzend naar de kritiek onder de repu blikeinen op geweld en seks in Hollywood-producten. Ultra conservatief Pat Buchanan kreeg van Goldberg een speciale veeg uit de pan: „Van hem ko men filmtitels als Dangerous Minds, Clueless en Dumb and Dumber". De prijs voor de beste man nelijke bijrol ging naar Kevin Spacey voor zijn spel in de thril ler The Usual Suspects. Hij ver sloeg James Cromwell (Babe), Ed Harris (Apollo 13), Brad Pitt (12 Monkeys) en Tim Roth (Rob Roy). De Oscar voor de beste vrou welijke bijrol werd toegekend aan Mira Sorvino in de komedie Mighty Aphrodite van Woody Allen. En de prijs voor de beste originele muziekscore was voor Disney's Pocahontas van Alan Menken (muziek)en Stephen Schwartz (tekst). Een speciale Oscar voor zijn gehele loopbaan kende de jury toe aan Kirk Douglas. „Ik zie mijn vier zoons Liier - ze zijn trots op de oude man", zei hij. „Ik ben er ook trots op vijftig jaar lang deel te zijn geweest van Hollywood." Zijn zoon Mi chael, zelf al lang drager van de Oscar, zat vol tranen in het pu bliek. Arno Arts tussen honderd houten kistjes met scharnierend deksel, keurig in het gelid. Met evenzoveel balletschoenen, liefdevol neergevlijd in vlammend rood satijn en stofvrij opge borgen achter glas. foto gpd heeft het afgetrapte schoeisel iets van kostbare relikwieën, onvervangbaar. Met vermel ding van de voorstellingen waarin ze werden gedragen èn gesigneerd door de danser die ze aan had. Bevat een kistje een rechterschoen, dan draagt het deurpaneel de handgeschilder de afbeelding van het linker exemplaar, zodat iedere ont vanger toch de beschikking heeft over een compleet 'paar'. En zo krijgen de vrienden van Introdans over niet al te lange tijd een uniek cadeautje uitge reikt. Waarbij het dansgezel schap uiteraard in de hoopvolle afwachting verblijft, dat na ver loop van tijd een lief bedrag wordt overgemaakt naar het ju bileumfonds. Een aantal 'schoenendozen' wordt daar naast apart gehouden voor de verkoop. Wie geluk heeft, krijgt een bijzonder exemplaar. Eén van de twee kistjes met grauwbrui ne slobsok bijvoorbeeld, met een knol van een gat aan de teen. Gedragen door Ton Wig- gers, als de gebochelde in de 'Carmina Burana'. Zo'n hon derd opvoeringen kreeg dit epos over dood en leven, ver driet en uitzinnig plezier, devo tie en losgeslagenheid. En daar mee was het ongetwijfeld de populairste productie uit het bestaan van Introdans. Speciaal is ook het paar groen met rose stippen, gebruikt in 'I love Di- no' van Introdans Educatief, of het kleine maatje van Mirjam Diedrich uit 'White streams'. Ach ja, eigenlijk zijn ze stuk voor stuk bijzonder. Want is een schoen niet op bijzondere wijze gedecoreerd, dan zien we wel een ander bijzonder ken merk. Een zooltje dat is verwij derd terwille van de flexibiliteit of een met elastiek op maat ge maakte hiel. De gitaar van Jimi Hendrix, de Volkswagen van Hitier, het palet van Picasso, de pruik van Andy Warhol, een stukje ka merbreed uit de slaapkamer van Elvis, een brokje Berlijnse Muur, een paperclip uit de werkkamer van Albert Schweit zer, een haar uit de baard van de Profeet. Voorwerpen die niet altijd een grote waarde verte genwoordigen, maar een méér- waarde krijgen omdat ze het bezit waren van een beroemd medemens. Arno Arts (1957) kan zich wel voorstellen dat mensen voor dat'soort curiositeiten kapitalen neertellen. Zelf is hij er ook niet ongevoelig voor. Hij is een col- lectionneur van nature. Zo is hij Ook in zijn kunstenaarschap speelt Arts al jaren met dat soort thema's. Dubbele bo dems, omkeringen, banaliseren en sacraliseren, realiteit en fic tie, origineel en spiegelbeeld, kunst en kitsch, uniek en meer voudig, loslaten en vasthouden. In de opdracht voor Introdans komen al deze thema's bij el kaar. „Volgens mij ben ik niet de enige met die belangstel ling", denkt Arts. „Iedereen heeft wel die afwij king. Waarom nemen mensen anders souvenirs mee? Schelp jes of steentjes van plaatsen waar ze geweest zijn. Een beeldje, dat een plekje op de schoorsteenmantel krijgt. Niet één Manneke Pis, maar wel honderd bij elkaar. Vind ik nog mooier, net zoals ik een vel postzegels mooier vind dan één enkel exemplaar. Daarom ge niet ik er ook zo van al deze schrijntjes bij elkaar te zien lig gen. Als project vormen ze een kunstwerk, terwijl al die dingen afzonderlijk toch een soort anonimiteit hebben. Net als bij souvenirs is het niet het voor werp zélf dat waarde heeft, maar de herinnering die het vertegenwoordigt. Zo is het met die balletschoenen ook. Je kijkt niet naar de schoen, maar naar de voorstelling waarin deze ge dragen is."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 7