'Orgel bij toeval in de kerk' 'Moeder der ijzeren persen' in Leids Drukkerijmuseum Uniek voor Nederland: houseparty in de Grote Kerk Cultuur&Kunst Dodendans of dubbele subsidie OENSDAG 20 MAART 1996 loofdrol Norga in 'West Side Story' ■lsmeer Hilde Norga speelt de rol van Anita in de nieuwe Ne- lerlandse versie van de musical 'West Side Story'. De uit Vlaan- leren afkomstige Norga was onlangs nog te zien in 'Chess' en ion vorig jaar 'A star is born', een televisie-wedstrijd voor aan- omend musical-talent. Hoofdprijs daarvan was een theaterstu- lie van een half jaar in Amerika. De overige hoofdrollen worden rertolkt door Addo Kruizinga (Tony), Maaike Widdershoven Maria) en Perry Dossett (Bernardo). Musical-auteur Koen van )ijk maakt de vertaling van deze van oorsprong Amerikaanse nusical van Leonard Bernstein (muziek) en Stephen Sondheim liedteksten) uit 1957. Producent is Joop van den Ende. West Si- A e Story gaat op 10 september in première in Theater Carré in W Lmsierdam. De musical is tot en met juni 1997 in ongeveer I eertig theaters te zien. Liesbeth List speelt hoofdrol in musical imsterdam Liesbeth List speelt de hoofdrol in de nieuwe musi- al 'Eindeloos!', die in april volgend jaar in première gaat. List peelt de rol van een moeder die in de jaren zeventig zwanger is eworden toen zij met een popbandje de wereld afreisde. Wie an de bandleden de vader is van haar dochter weet ze niet. laar dochter, gespeeld door Lottie Hellingman, gaat jaren later laar hem op zoek. Coen van Vrijberghe de Coningh speelt de rol "SI (an alle mogelijke vaders. Abeltje' wordt toch verfilmd hlversumHet jeugdboek 'Abeltje' van Annie M.G. Schmidt kan >CC och worden verfilmd. Het Stimuleringsfonds Culturele Om- oepprodukties, dat aanvankelijk een bijdrage weigerde, is over- itag gegaan en geeft een subsidie van 1,5 miljoen gulden. De :est moeten komen uit bijdragen van co-producenten als AVRO, !RTN, WDR en Scandinavische stations, Europese fondsen en iet bedrijfsleven. Volgend jaar moeten de opnamen beginnen. Abeltje' zal rond Kerstmis 1997 in première gaan in de bioscoop in later als tv-serie door de AVRO worden uitgezonden. Concert David Bowie in Rotterdam Rotterdam David Bowie komt met zijn The Outside Tour naar Nederland. Het concert is op dinsdag 16 juli in de Ahoy' in Rot- erdam. Naast een selectie van ouder werk brengt Bowie muziek van het vorig jaar uitgekomen album 'Outside' ten gehore. De laartverkoop begint zaterdag 23 maart. :en schilderij van de Franse im- iressionist Pierre-Auguste Re- loir (1841-1919) is terecht, vier lagen nadat het uit het Natio nal Museum in de Servische ïoofdstad Belgrado was gesto en. Het doek, dat een jonge ba lende vrouw voorstelt, is aan- ienlijk beschadigd omdat het lit de lijst is gesneden en na de vervreemding strak opgerold is. )rie mannen, allen bewoners 'an Belgrado, zijn in verband net de diefstal gearresteerd. De Bowie: ouder werk. foto •archief Gestolen Renoir teruggevonden elcrado afp/efe politie zoekt nog een vierde ver dachte. Renoir maakte het schilderij van 65,5 bij 54 centimeter in 1915. Het is een van de belang rijkste werken van de kunste naar. De waarde werd geschat op vier miljoen gulden. Een kunstexpert zei dat de schade aan het doek de waarde met ze ker 30 procent zal doen afne men. Het museum in Belgrado bezit een grote collectie impres sionistische schilderijen uit een legaat van prins Pavle Karad- jordjevic. chef gert visser, 071 -5 11. plv -chef jan rijsdam. 071 -5356444 leiden/den haag gpd De stichting die in Den Haag de Grote Kerk exploiteert en onlangs vanwege financiële problemen een sponsor- en publieksactie op touw zette, heeft het monumentale Haagse kerkgebouw in april een avond en nacht beschikbaar gesteld voor een grootschalige dance- party. Voor dit festijn met in de house scene bekende dj's, incasseert de stichting duizenden guldens. „Het wordt echt heavy, of nog beter heavenly", zegt A. van der Meer van Cyber Records over het feest dat de ti tel 'No-one-cd-presentation-party' draagt. De platenmaatschappij uit Lei den is erbij betrokken omdat er een nieuwe compilatie-cd wordt gepresen teerd met onder meer housemuziek van de 'No-one' en Gaultier-party's. Van der Meer: „Een houseparty in de kerk is naar mijn weten voor Neder land uniek. Er zijn wel eens feesten in een Belgisch kasteel gehouden, maar dit - tussen engelen en glas-in-lood - slaat alles." In het sacrale decor treden de be kende dj's Marcello, Remy en Michel de Hey op die daarbij worden onder steund door speciale lichteffecten en danseressen. Voorts is er, aldus Van der Meer, een live-act van de groep Se cret Cinema. „Verder houden we het een beetje geheim." Volgens de medewerker van Cyber Records zijn drie a vierduizend kaarten in omloop en is inmiddels de voorver koop begonnen. Zijn directeur, Groe- newegen, meldt enkele uren later dat het slechts gaat om een aantal van 1500 kaarten. Bovendien is het alleen een feest voor leden die een zoge naamde 'flyer' bij een winkel hebben gekregen. Daarmee kunnen belang stellenden dan een kaartje kopen. Groenewegen, die meer keren bena drukt dat hij niet zit te wachten op pu bliciteit ('Als u publiceert krijgt u pro blemen aan uw deur'), omschrijft het feest als een djanceparty met house muziek. „Ik organiseer al zeven jaar dergelij ke dansfeesten, soms ook met jazzmu ziek. Ik wil ook niet dat u het op één hoop gooit met andere housefeesten, want dat is alleen maar bagger. Het wordt altijd maar geassocieerd met drugs en moeilijkheden." Mevrouw C. van Tilburg van de Stichting Grote Kerk bevestigt dat er een huurcontract bestaat voor een groot feest op zaterdag 13 april, maar neemt het woord 'houseparty' niet in de mond. „Er is uitgebreid in het be stuur en met de organisatoren over ge sproken. Housemuziek zou niet de hoofdmoot van het programma vor men." Van Tilburg erkent dat de kerk goed verdient aan de verhuur. „Maar ze betalen het gewone dagtarief: net zoals Equity Law voor een besloten feest." Behalve een limiet aan het aan tal mensen (1500) is er met de huurder eveneens gesproken over beperking van het aantal decibellen. „Mocht het toch om een houseparty gaan, dan zullen we de boel afgelasten." Sander van Marion 40 jaar toonkunstenaar Alle belangrijke orgels heeft hij in de loop der jaren onder zijn vingers gehad. Hij speelt regelmatig in Canada, Frankrijk, USA, Spanje, Italië en Duitsland. Hij bespeelde het grootste orgel ter wereld in een warenhuis in Phila delphia. Hij zat achter het oudste bespeelbare orgel in Zwitserland en speelde voor 1500 luisteraars op 's we relds grootste kerkorgel in Passau in Zuid-Duitsland. Sander van Marion. Een kleine honderd lp's nam hij op en een dozijn cd's. scheveningen ton ouwehand Dit jaar viert hij zijn 40-jarig ju bileum als toonkunstenaar met een kleine 60 concerten in eigen land en een groot jubileumcon cert in De Doelen in Rotterdam met zijn vier koren: Vox Huma na uit Leiden, Jubilate uit Kat wijk, Exultate Deo uit Voorscho ten en Cantate Deo uit Zoeter- meer. Op het programma staan ook zes improvisatieconcerten. Dan worden op een groot doek lichtbeelden vertoond van teke ningen van de vorig jaar overle den Rien Poortvliet. Met dat als inspiratiebron en composities van onder anderen Bach, Haydn, Handel als vertrekpunt gaat Van Marion improviseren. Zoiets past helemaal in de filo sofie van de 58-jarige Scheve- ningse toonkunstenaar. „Ik heb het orgel altijd lichtvoetig willen benaderen. Ik heb me voortdu rend verzet tegen de opvatting dat het orgel een zwaar christe lijk instrument is. Het orgel is wereldlijk. Het staat toevallig in een kerk. Ik heb dat mijn leven lang beweerd. In kerkelijke krin gen kreeg ik daar nog weieens commentaar op. Maar dan zei ik: jammer voor jullie, maar op een suite van Bach werd vroe ger gedanst. En dat moet je in je spel tot uitdrukking laten ko men." In zijn Scheveningse werkka mer hangen twee gouden el pees aan de muur, drie gouden singles en daartussen is een be scheiden legioen engeltjes ge plakt. Van Marion vertelt hoe spijtig het is dat Poortvliet die improvisatieconcerten zelf niet kan meemaken. „Hij was heel enthousiast over het idee. Hij was weg van orgelmuziek, hij had al mijn cd's." Voor die improvisatieconcer ten laat de organist zich inspire ren door de beelden die op een groot diascherm worden gepro jecteerd. Tekeningen uit de boeken 'De Ark van Noach' en 'Hij is één van ons'. „En dan maar hopen dat er iets moois komt. De aanpak kun je verge lijken met het vroegere theater orgel bij de stomme film. Voor het publiek zeil het wel wat on wennigs hebben. Ze zitten niet gewoon maar te luisteren, ze zien ook mooie plaatjes. Ik hoop dat ik met die concerten de nieuwsgierigheid trek van mensen die nooit naar orgel concerten gaan." Kneuterig Van Marion noemt Poortvliet een groot kunstenaar. Dat men die opvatting in kunstkringen niet altijd deelt vindt-ie typisch Nederlands. „Wij zijn een loieu- terig landje. Bij ons is er nooit een tussenweg. Dat is altijd zo geweest. In de tijd van Feike As- ma vond je hem een geweldige organist of je vond het helemaal niets. Ik heb kennissen die wo nen aan het meer van Michi gan. En die zeiden laatst tegen me: hé kaasplank, zie je dat wa ter? Daar past heel Nederland vier keer in. Wat willen jullie nou eigenlijk?" „Aan de overkant van de oce aan vinden ze ons maar een be moeizuchtig, klein kneuterig landje. Daar zien ze het zo: je houdt van muziek of je houdt er niet van. Maar in Nederland deugt de ene organist niet om- dat-ie te barok speelt en de an dere niet omdat hij een te ro mantische opvatting heeft. In Nederland gaat iemand die ge- Sander van Marion dirigeert een van de koren waarmee hij straks een groot jubileumconcert geeft in De Doe len in Rotterdam. archieffoto loek zuyderduin reformeerd is, niet eens naar een orgelconcert in een Her vormde kerk. Dan moet je in Amerika om komen. Als ik in New York een lunchconcert speel, dan komt iedereen ge woon naar binnen, christelijk of niet. Dat zal ze een rotzorg zijn. Ze komen die kerk binnen om dat ze orgelmuziek willen ho ren. En daar eten ze hun brood je bij. In Nederland hebben ker ken een hoge drempel. En dat is jammer. Het pijporgel is de ko ning van de instrumenten, maar de koning staat wel in een hoekje." Sander van Marion stamt uit een zoals hij het zelf omschrijft 'onmuzikale familie'. Maar een harmonium was er wel. „Dat had elk christelijk gezin, dus wij ook. Daarmee is het begonnen. Toen ik er wat op kon spelen, kreeg ik les. Op een gegeven moment zaten ze omhoog bij een kerkdienst in de Scheve ningse gevangenis. Er was geen organist. Ze belden mijn vader of ik dat niet zou kunnen. Ik was veertien en ik kon maar een paar liedjes spelen. Maar het wasgoed." „Toen ik vijftien was ben ik kerkdiensten gaan spelen. Toen ging het snel. Het eerste concert gaf ik toen ik achttien was. In datzelfde jaar heb ik ook de elf steden orgeltocht gespeeld. Elf steden in Friesland. Trots als een aap was ik." Zaterdag 23 maart geeft San- der van Marion een improvisa tieconcert in de Ev. Luth. Kerk in Den Haag. Op 6 juni is het jubileumconcert van de vier koren van Van Marion in De Doelen in Rotterdam. Op het programma staat de integrale uitvoering van de Messe So- lenelle van Charles Gounod en een selectie van musicalmelo dieën. Van Dullemen, Barnard en Te Gussinklo in de prijzen )e Frans Kellendonk-prijs 1996 dit jaar toegekend aan de Vlaamse schrijver Benno "Bar nard voor zijn boek 'Het gat in de wereld'. Volgens De Maat schappij der Nederlandse Let terkunde in Leiden blinkt het werk uit door intellectuele onaf- lankelijkheid en een oorspron kelijke visie. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 10.000 gul den. De schrijfster Inze van Dullemen krijgt van de Maat schappij voor haar boek 'Het land van rood en zwart' de Hen- riëtte Roland-Holstprijs van 3000 gulden. Wessel te Gussin klo ontvangt voor zijn roman 'De opdracht' de Van der Hoog- tprijs, die bestaat uit een bedrag van 5000 gulden en een bron zen legpenning. De Frans Kellendonk-prijs en de Henriëtte Roland-Holstprijs worden op 1 juni om 16.00 uur uitgereikt in het Academiege bouw aan het Rapenburg 73 in Leiden. De Van der Hoogtprijs wordt op zaterdag 19 oktober om 16.00 uur aan Wessel te Gussinklo aoverhandigd in het Stadstheater van Zoetermeer. Stanhope al jaren op wensenlijstje verzamelaar Schenk naast zijn nieuwe aanwinst. leiden brenda de bakker De Leidse ambachtelijke druk ker C. Schenk wrijft zich in de handen. Sinds kort staat in de werkplaats van zijn Drukkerij museum aan de Middelsteg racht in Leiden een bijzondere drukpers De 'Stanhope', zoals hij heet, is volgens Schenk „de moeder der ijzeren persen." Het was het ontbrekende exemplaar in de reeks handdrukpersen die al in het museum te zien is. Be zoekers zullen zo niet alleen zwart op wit getuigenissen vin den van de eeuwenoude traditie van boekdrukkunst die Leiden rijk is, maar ook de veelal unie ke machines waarop het druk werk vervaardigd is. „Het apparaat moest uit Zuid-Frankrijk gehaald worden. Ik ben er drie dagen voor on derweg geweest," vertelt de 63- jarige drukker. Tien jaar geleden is hij begonnen met het verza melen van boeken en boek drukmaterialen zoals zethaken en loden letters. Maar zijn grootste passie gaat uit naar het bemachtigen van boekdrukper sen. Inmiddels is zijn uit de hand gelopen hobby Uitge groeid tot een museum met een indrukwekkende collectie. De 'Stanhope' was de laatste ijze ren handdrukpers die op het wensenlijstje van de verwoede verzamelaar stond. De pers is rond 1814 gemaakt in opdracht van de Engelse Lord Stanhope. „Mijn verzameling ijzeren handdrukpersen is nu com pleet. De hele ontwikkeling van het boekdrukken van 1800 tot 1970 kan ik nu in het museum demonstreren. Na 1970 werd namelijk de off-set druktech niek toegepast, en voor 1800 maakte men gebruik van hou ten handdrukpersen," legt Schenk enthousiast en vakkun dig uit. Terriër Bij binnenkomst in het muse um is de 900 kilo zware pers nu blikvanger. Om de 'Stanhope' een plaats te geven in de kleine museumruimte, heeft Schenk het één en ander aan de kant moeten zetten. „Maar als ik nu binnenkom, en ik zie hem staan, dan denk ik: ik ben een gelukkig mens, dat ik hem te pakken heb gekregen. Het is een mooi ding, met een heel in genieuze constructie voor toen tertijd." Het zoekwerk heeft Schenk veel moeite gekost, maar dat vindt hij juist het leuke van zijn hobby. „Dat hoort bij het verza melen. Een verzamelaar moet alles willen bezitten. Als ik mijn zinnen ergens op heb gezet, dan ben ik vasthoudend als een terriër," zegt hij. „De lol zit hem in het voorbereiden, verwerven en opknappen van de machi nes. En als het af is. vind ik het leuk om aan belangstellenden de werking ervan te laten zien." De 'Stanhope' werkt nog niet helemaal zoals Schenk zou wil len. Om hem in goede conditie te brengen is een flinke opknap beurt noodzakelijk. Daarna wordt hij tentoongesteld, en zal hij alleen voor demonstratie doeleinden worden gebruikt. Geld Op de vraag of er verder nog wensen op zijn verlanglijstje staan, antwoordt Schenk na enig peinzen heel beslist: „Het zou helemaal prachtig zijn als we ook een houten handdruk pers aan de collectie konden toevoegen, maar die zijn heel moeilijk te vinden, en boven dien nauwelijks te betalen." Voor de aanschaf van museale objecten is Schenk, die zijn aan dacht na zijn pensioen volledig op het museum wil richten, aangewezen op bijdragen van sponsors en donateurs. „Soms vragen bezoekers me of ik geld kan drukken. Dat kan ik wel ja, maar ik doe het niet," glimlacht hij. Holland Festival: amsterdam gpd Het Holland Festival (HF) wil in de Kunstenplan-periode over 1997-2000 een jaarlijkse over heidssubsidie van zes miljoen gulden. Dat is bijna een verdub beling ten opzichte van het hui dige bedrag. Om een eigen ge zicht te behouden heeft het HF in de toekomst een budget van zeker tien elf miljoen gulden nodig. In een brief aan staatsse cretaris Nuis van cultuur stelt het bestuur dat zonder meer geld zelfs serieus de opheffing van het festival moet worden overwogen. „Het kan niet zo doorgaan. Omdat ook de andere kunstin stellingen rond het gouden Kunstenplan-kalf dansen weet ik niet of ons verzoek realistisch is en misschien ontaardt dat in een dodendans. Maar de over heden moeten nu wel keuzes maken en dit is het moment om ons sterk te maken", aldus HF- directeur Jan van Vlijmen giste ren in Amsterdam. Tijdens de presentatie van het komende programma wees hij erop dat de subsidie sinds het begin van het lopende Kunstenplan al met een miljoen gulden werd ver laagd. Van Vlijmen wees ook op de aanmerkelijk hogere budget ten van de gelijksoortige festi vals in Edinburgh, Avignon, We nen, Berlijn en Salzburg. Het bestuur wijst erop dat on der Van Vlijmens opvolger (het 50ste festival van 1997 is na ze ven jaar zijn laatste) meer ruim te voor niet-westerse kunst uitingen 'zéér wenselijk' zou zijn. Audio-visuele kunstvor men mogen niet worden gene geerd en ook is er meer aan dacht voor jongeren en al lochtonen nodig. Het HF wil ook twee drie grote spraakma kende produkties van hoog ar tistiek gehalte voor grote pu blieksgroepen realiseren. Het 49ste festival opent op 31 mei in het Muziektheater met een voorstelling door het Ne derlands Dans Theater (NDT). Behalve premières van Jir'i Ky- li'an en Paul Lightfoot omvat het programma 'Say bye-bye', de choreografie waarmee Willi am Forsythe in 1980 bij het NDT debuteerde. Hij is dit jaar ook de centrale festival-choreo- graaf. Het programma duurt de hele maand juni en omvat dit keer 34 producties, exclusief de 53 films die in het Nederlands Filmmuseum worden gepresen teerd. Er zijn veertien wereld premières en dertien Neder landse premières. Een van de spraakmakende onderdelen van het muziekthe ater wordt 'A King, Riding' een scenisch oratorium dat Klaas de Vries op 'The Waves' van Virgi nia Woolf baseerde. Reinbert de Leeuw zal de uitvoering door het Schönberg en Asko Ensem ble in het Koninklijk Theater Carr'e leiden. In de muziekprogrammering staat een retrospectief van de Franse componist Pierre Boulez centraal. Het tweede hoofdthe ma is de opbloei van de ensem blecultuur op het terrein van de hedendaagse muziek. Onder de titel 'Ensemble Parade' treden de belangrijkste Nederlandse ensembles op. Uit het buiten land komen onder meer het En semble InterContemporain, het London Sinfonietta en het En semble Modern. Twintig com ponisten (onder wie Louis An- driessen, Maurico Kagel, Ton de Leeuw en Karlheinz Stockhau- sen) maken voor deze parade een nieuwe compositie. In het toneelprogramma brengt regis seur Silviu Purcarete met 120 Roemeense acteurs een recon structie van het drieluik 'De Da naïden' van Aeschylus. De Ne derlands/Belgische bijdrage is een bewerking van het filmsce nario 'Hiroshima mon Amour' van Marguerite Duras door Guy Cassiers. De toegangsprijzen voor losse kaarten zijn dit jaar met enkele guldens verhoogd, maar er zijn wel goedkope abonnementen verkrijgbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 9