'Hommage aan het landschap' 2S Auteur van het onvervulde verlangen Cultuur Kunst Betaalbaremeesters uit Gouden Eeuw in Haagse galerie Jaarbeurs steekt Ahoy' naar de kroon Pablo Moses Tweederangs muziek en raps uit de gymzaal ■VN DAG 4 MAART 1996 CHEF GERT VISSER, 071 -5356441 jorstellingen Orkater afgelast gN» De voorstelling 'Collodi's waanzin', die Orkater deze ;k zou opvoeren in het LAKtheater, is afgelast wegens een on- al van acteur Beppe Costa. Er waren drie try outs van de mu- ïvoorstelling gepland, aanstaande donderdag, vrijdag en za- Üag. ^rmeercatalogus bekroond thaag De catalogus bij de grote overzichtstentoonstelling Johannes Vermeer, uitgegeven door Waanders in Zwolle, ift de Minda de Gunzburg Prize gekregen. De auteurs, Ben .i >«os en Arthur Wheelock, mogen een bedrag van 25.000 dollar ?yllelen. Het gaat om een jaarlijkse prijs voor tentoonstellings- - ,alogi over Westerse kunst om de produktie van kwalitatief - je catalogi te stimuleren en belonen. Ze wordt toegekend -•>" Ar een internationale jury. ■1; f ranse filmprijs voor Nederlander ps» De Nederlander Michael Dudok de Wit heeft zaterdag in Sjs een César gekregen voor zijn korte film Le moine et le "jjsson. De film is gemaakt in Frankrijk, met een Franse film- leg. De Wits film was genomineerd voor de Oscarverkiezing 4 vorig jaar. jtten en Verheul: nominatie EU-prijs haag» De schrijvers Willem Jan Otten en Kees Verheul en de talers Edu Borger en Bertie van der Meij maken kans op de steionprijzen 1996 van de Europese U nie. Zij zijn door de kd voor Cultuur voorgedragen aan staatssecretaris Nuis van )S DffiV. Willem Jan Otten wordt genomineerd voor zijn roman k mankeert niets, over relaties en vrijwillige levensbeëindi- jg. Kees Verheul komt met Het mooiste van alle dingen, in tie essays de oude stad Rome centraal. Jjrtugese auteur Ferreira overleden jABON» De Portugese schrijver en essayist Vergilio Ferreira is 80-jarige leeftijd in Lissabon overleden. Ferreira gold als een n de grootste Portugese schrijvers van deze tijd. Hij laat een gebreid oeuvre na dat wordt gekenmerkt door een obsessie jt de dood, en een verzameling essays die vooral handelen er de kunst. Mieuwe beelden in Volkenkunde vordrTERDAM» In het Museum voor Volkenkunde in Rotterdam is Pfementeel de tentoonstelling 'Nieuwe beelden: aanwinsten 1 H^icaanse kunst' te zien. Het museum toont in deze expositie rste h keuze uit de aankopen en schenkingen van de afgelopen vijf 1 ve<lr. De tentoonstelling duurt tot en met 21 april, bui n van Emile Gbeli uit Ivoorkust. eater met 7.000 stoelen in Utrecht RECHT GPD Jaarbeurs Utrecht gaat 'door it de ontwikkeling van de ina, een megatheater met 100 vaste zitplaatsen, dat >et worden gebouwd op het ibeurscomplex ten zuidwes- van het Centraal Station in echt. Het theater zal worden 'ruikt voor topevenementen, iaronder popconcerten, ope is en sportwedstrijden. Het kloet de concurrentie aangaan ^£t het ongeveer evengrote loy'-complex in Rotterdam. ■Dit maakte algemeen direc- ir R.G. van Ingen van de Jaar- urs gisteren bekend. Vorig gjar werd al aangekondigd dat iderzoek zou worden gedaan tr de haalbaarheid van een na, toen nog met flexibele bunes met 4.000 zitplaatsen, ■n eerste studie naar de haal- jjarheid is positief uitgevallen, gljmiddels wordt ervan iritge- |an dat er een markt is voor in hal met 7.000 vaste zitplaat- in. De Jaarbeurs heeft archi- !ct Moshé Zwarts (verbouwing Jijenoordstadion) en de Hol- pdse Beton Maatschappij in de arm genomen voor de verde re ontwikkeling. Over de plannen voor de Are na is contact geweest met Mojo, de grootste organisator van popconcerten in Nederland. Mojo maakt ook nu al af en toe gebruik van de Jaarbeurs (Prins van Oranjehal) voor grote con certen. De bouw van het megathea ter past bij de plannen van de Jaarbeurs om het aantal pu blieksgerichte evenementen te vergroten. Dergelijke evene menten in met name de Prins van Oranjehal hebben ervoor gezorgd dat vorig jaar de resul taten van het absolute topjaar 1994 werden geëvenaard en zelfs fractioneel verbeterd. De omzet bedroeg 147 miljoen gul den en de winst (voor aftrek van belasting) 10 miljoen gulden. Overigens maakte de directie van de Jaarbeurs gisteren be kend dat zij zich met de organi satie van beurzen steeds meer op het buitenland wil gaan rich ten. Nu al zijn er activiteiten in Frankrijk, Bangkok, China en Brazilië. Binnenkort starten ini tiatieven in Vietnam en India. LEIDEN RUDOLF KLEUN 'Betaalbare schilderijen uit de eeuw van Johannes Vermeer' luidt de titel van de nieuwe verkoopten toonstelling bij de Haagse galerie Hoogsteder Hoogsteder. De galerie haakt hiermee in op de enorme belangstelling voor de Vermeer-tentoon stelling in het Mauritshuis. Ze vraagt aandacht voor minder bekende schilders uit de Gouden Eeuw die binnen het bereik zouden liggen van een vrij brede kring van verzamelaars. De kreet 'betaalbaar' in de titel van de tentoonstelling moet overigens wel met een korreltje zout wor den genomen. De getoonde schilderijen zijn in derdaad niet zo astronomisch in prijs als de wer ken van Vermeer waarvan de waarde op tiental len miljoenen wordt geschat. Maar bedragen van 25.000 tot 250.000 gulden per doek blijven hoe je het ook wendt of keert niet onaanzienlijk. Niettemin wijst de galerie er terecht op dat in deze tijd ook voor kopieën van oude meesters al tienduizenden guldens worden betaald. Voor dat bedrag kun je ook een oorspronkelijk werk boven de bank hangen, zo blijkt. Het gaat daarbij niet om de minsten. Er zijn bijvoorbeeld doeken te zien van Adriaen van Ostade, Jan van Goyen, Ni- colaes Maes, Adriaen van der Velde en Philip Wouwerman. Willem-Jan Hoogsteder zegt met de expositie een lans te willen breken voor de iets minder be kende meesters. „De landschappen van Willem de Heusch of Jan Sonjé hangen hier voor 65.000 en 85.000 gulden geprijsd. Voor eenzelfde soort landschappen van Jan Both of Adam Pijnacker betaal je meer dan tien keer dat bedrag. Nu zijn Both en Pijnacker ook beter, alleen kun je je af vragen of ze ook tien keer zo goed zijn. In het ge val van Sonjé en De Heusch heb je dus eenzelfde soort voorstelling, waarbij je iets inlevert op het artistieke niveau, maar vooral op de naamsbe kendheid." Voor geïnteresseerden in historische kunst met een Leids tintje loont het ook de moeite om naar Den Haag af te reizen. Er is niet alleen een land schap te zien van Jan van Goyen die eind dit jaar in De Lakenhal herdacht wordt met een over zichtstentoonstelling. Er hangt daarnaast nog een paneel van Maerten Fransz van der Hulst: 'Rivier gezicht met een stad op de achtergrond' uit on geveer 1640. En om in die stad Leiden te herken nen, met de silhouetten van Pieterskerk en Hoog landse kerk hoef je geen geschoolde kenner te zijn. Voor geïnteresseerden: de vraagprijs is 85.000 gulden. Galerie Hoogsteder en Hoogsteder, Lange Vij verberg 15, Den Haag, 5 maart t/m 31 mei: 'Be taalbare schilderijen uit de eeuw van Johannes Vermeer. Geopend: di-za 12-17.00 uur. Inlich tingen: 070-3615575. Ontwerp Leids duo voor park Cronesteyn Als het aan Saskia de Zee en Albert Meijvogel ligt krijgt een hooiveld in pol derpark Cronesteyn zeven fonteinen die om beurten water spuiten. 'Kleigeisers' heet het landschappelijke project, dat onlangs als ontwerp is ingediend bij de gemeente Leiden. „Een hommage aan het land schap. We verrijken hier mee de ecologie van het gebied, maar het heeft te vens een educatieve func tie." LEIDEN ERNA STRAATSMA Sinds maart 1994 werken De Zee en Meijvogel aan een serie landschappelijke projecten, die de werktitel 'Maartse Buien' dragen. Ideeën om het land schap te verfraaien en tevens functioneel te maken voor be zoekers en bewoners. De Zee, die ook werkzaam is als theater vormgever, onder meer voor de Dogtroep:: „Want we zijn geen benauwde natuurbehouders. We weten ook wel dat mensen ook moeten wonen en dat er dus woningen gebouwd moeten worden. Maar wij streven er naar om dat functionele gebruik van grond te combineren met natuurbehoud." Het concept wordt deze maand met foto's, tekeningen en maquettes toege licht in de Leidse Sidac Studio. Vegaetatie Het eerste concrete uitvloeisel van het door De Zee en Meijvo gel bedachte concept is een in richtingsplan voor polderpark Cronesteyn. 'Kleigeisers' bestaat uit een windmolen en zeven fonteinen, die een plaats moe ten krijgen langs het 'Boeren- pad' tussen Leiden en Zoeter- woude. De fonteinen zorgen er voor dat de polder natter en daar door rijker aan vegetatie wordt. Meijvogel, die ruim vier jaar biologie studeerde ('dus ik heb er wel een beetje sjoege van') en tegenwoordig actief is als meu belontwerper: „Van een hooi- weide haal je door het maaien van gras steeds voedingsstoffen weg. Bovendien zakt het grond waterpeil. Door de fonteinen maken we de grond vochtiger en komen er meer soorten planten." De 'Kleigeisers' hebben daar naast een recreatieve en educa tieve functie. Bezoekers van het park kunnen door het weiland lopen, waar om de tien minuten een fontein tien tot twintig liter water spuit. De Zee: „De wind molen is open, aan de onder kant zit een glazen ruitje. Zo kunnen bezoekers zien hoe het hele mechanisme werkt." Een kleine houten windmolen zet windenergie om in opwaartse druk. Dat heeft de periodieke uitbarstingen van water tot ge- volg. Land-art Bij alle facetten van het plan geldt het uitgangspunt dat de installatie van de kleigeisers het landschap niet wezenlijk mag veranderen. Meijvogel: „In de jaren zestig had je zoiets als 'land-art', maar dat had geen biologische aspecten. De pro jecten die wij bedenken zijn niet direct als kunstwerk her kenbaar, omdat ze opgaan in het landschap. Het gaat bij ons juist om het integreren van kunst, ecologie en landschaps architectuur." De houten molen die de windenergie omzet in opwaart se druk moet dus klein blijven, zo'n vijf meter hoog. De Zee: „We willen niet zo'n grote windmolen, maar een kleine weidewatermolen. Dat was nog heel moeilijk, omdat er in Ne derland nauwelijks nog molen bouwers te vinden zijn. Uitein delijk hebben we een man in Uitgeest gevonden die dit soort kleine, houten molentjes maakt." De fonteinen bestaan uit klei ne cementen 'bulten', die na verloop van tijd begroeid moe ten raken met korstmossen. De Zee: „Ze worden gemaakt van kalk en cement en dan willen we de ph-waarde (zuurgraad, red.) lager maken dan normaal het geval is bij cement." Meij vogel: „Als het cement te ba sisch is kunnen korstmossen niet aarden op die onder grond." Om het de korstmossen nog wat gemakkelijker te ma ken wordt ook wat stro door het cementmengsel gedaan: dat gaat na verloop van tijd wegrot ten en vormt een goede voe dingsbodem voor de planten. De gemeente heeft zich nog niet uitgesproken over het in richtingsplan. 'Maartse Buien' en 'Kleigei sers' zijn tot en met 31 maart te zien in Sidac Studio aan de Hogewoerd 77 in Leiden. Ope ningstijden: vrijdag t/m zon dag van 13.00 tot 17.00 uur. RECENSIE HANS KEUZERS Concert: Pablo Moses the Revolutio nary Dreamband. Gezien: 2/3, LVC, Lei- Het debuutalbum Revolutio nary Dream van Pablo Moses uit midden jaren zeventig blijft voor reggaekenners nog steeds een klassieker. Met producer Geoffrey Chung achter de knop pen maakt hij met A Song en Pave the way nog twee sterke platen, om daarna artistiek in een diep gat te vallen. Pablo Moses blijkt in elk geval live, dat bleek gisteren in het LVC maar weer, nog stevig in het zadel te zitten. Beter kan je dit niet aangeven dan met het in de toegift gespeelde nummer 'Reggae, Aim, Fire'. Moses maakt zich breed op het podi um en laat het flink meeswin- gende publiek luidkeels mee zingen. Als Moses onder luid gejuich het podium verlaat speelt de Revolutionary Dream band, de begeleidingsgroep van de Jamaicaan. een lekker vol ge dreven up-tempo outro met prima fel gitaarwerk. En dan weet je ook meteen wat je de hele avond eigenlijk gemist hebt. Veel van het werk van Pablo Moses wordt namelijk op een prettig bedje van keyboards ge bracht. Vakkundig gespeeld maar na een half uurtje klinkt het toch allemaal wel erg geza pig en verlang je naar wat ruim te voor een behoorlijke gi taarsolo. Alleen bij het laatste nummer en het vroeg in de set gespeelde 'Babyion' worden de dwingende zware basnoten pas goed op de voorgrond gezet. Pablo Moses weet in al die ja ren hoe hij zijn publiek moet bespelen. Zijn soepele stem komt het best naar voren bij I'm a Rastaman, A song en Rasta. Maar hij kiest met zijn arrange menten te vaak de makkelijke voorspelbare weg. De set had met wat meer ruimte voor de gitarist veel afwisselender en vooral veel avontuurlijker kun nen klinken. Marguerite Duras (81) overleden PARUS FRANS BOTHOF Marguerite Duras, schrijfster van het onvervulde verlangen en enfant terrible van de Franse literatuur, is dood. Zondag overleed zij op 81-jarige leeftijd in Parijs waar ze woonde in een oud, hoog huis in de Rue St. Be- noit, in het centrum van Saint Germain-des-Prés. Vlakbij de beroemde café's Les Deux Magots en Le Flore. Maar daar kwam ze nooit. Ruim veertig romans, scena rio's en toneelstukken staan op haar naam. In 1984 kreeg zij de Prix Goncourt voor 'L'Amant' (de minnaar), dat in Frankrijk het best verkochte literaire boek van na de oorlog werd. Het be schrijft de felle seksuele relatie die zij zelf als jong meisje heeft gehad met een veel oudere Chi nees. Een extreme, onmogelijke verhouding. Een thema dat in veel van haar werk terugkomt. Duras was klein van stuk en ging bijna altijd gekleed in een coltrui, een bruin hesje en een beige geruite rok, dat ze zelf het uniform MD noemde. „Ik houd niet van mezelf', zei ze eens, „Ik houd slechts van mijn ver langen te schrijven." Duras werd geboren in 1914 als Marguerite Donnadieu, in Frans Indochina, het huidige Vietnam. Haar vader, een wis kundeleraar, stierf toen zij vier was. De familie leidde een arm, primitief bestaan. Haar moeder kocht een stuk bouwgrond in de Mekongdelta. Maar het land werd geteisterd door overstro mingen en bleek onbruikbaar. Aan al dit lijden bezweek haar moeder. Duras' roman 'Un bar rage contre le Pacifique' (Een dam tegen de Grote Oceaan) gaat hierover. Op 17-jarige leeftijd vertrok ze naar Parijs en ging wiskunde, Marguerite Duras: controversiële standpunten. rechten en politieke weten schappen studeren. Tijdens de oorlog verschenen haar eerste romans, Les Impudents (1943) en La vie tranquille (1944). Ze was actief in het verzet. Haar man, Robert Antelme, werd op gepakt en kwam terecht in het concentratiekamp Dachau waar hij later door een verzetsvriend, Francois Mitterrand, werd ge- FOTO ARCHIEF red. Hij was al opgegeven en lag tussen de lijken. Over deze er varing gaat Duras' boek De Pijn (1985). Bijna al het werk van Duras is sterk autobiografisch. In 1960 schrijft ze het scena rio voor de film Hiroshima mon amour, dat haar wereldbe roemd zou maken. De film gaat over een jonge Franse vrouw, op bezoek in Hiroshima, waar tijdens een korte hevige verhou ding met een Japanner de lief desgeschiedenis die ze in de oorlog met een Duitse militair had, naar boven komt. Vanaf de jaren zestig gaat ze zelf films maken, vaak naar eer dere romans en scenario's, waaronder India Song (1975), een indringend portret van de echtgenote van een Franse am bassadeur in Calcutta en haar minnaars. Schrijven en filmen lopen in haar werk volledig door elkaar. Gerard Depardieu wordt een van haar belangrijkste ac teurs. Duras maakte deel uit van de Parijse intellectuele elite en nam vaak controversiële stand punten in. Ze bleef, tot diens dood vorig jaar, goed bevriend met ex-president Francois Mit terrand. Gesprekken tussen dit tweetal zijn gebundeld. Ze voer de actie tegen de Algerijnse oor log, was tijdens en na de stu dentenopstanden van mei 1968 politiek actief en een klein aan tal jaren lid van de communisti sche partij. In de jaren tachtig raakte ze zwaar verslaafd aan de alcohol. Over haar ontwenningskuur, de gekte en de angstaanvallen schrijft ze in La vie materielle (Het materiële leven- 1987). Het zijn korte persoonlijke beschou wingen en anekdotes over haar jeugd, haar leven in Parijs, over schrijvers en haar alcoholisme en over politiek. In 1993 werd ze nog veroor deeld tot het betalen van een boete wegens het beledigen van het Front National. Ze had over de partij van Le Pen in een in terview gezegd dat die het ka rakter had van een nieuw fascis me en noemde de leden 'het ra paille van de moderne tijd'. RECENSIE PABLO CABENDA Nederhop leeft met Zuidoost Posse. Ou- dekerk Kaffers en West Clan. Gezien 2/3, LVC. Leiden. Wat is er gebeurd met de pu berale onzekerheid? Van de Shorts in de jaren tachtig tot mc Miker G. en dj Sven tot de Osdorp Posse is zeker vijftien jaar Nederpop verstreken waarin 'Comment ga va' als vanzelfsprekend is overgegaan in 'Kom niet met me fokken'. Nederhop leeft. En sinds de voortrekkers van het genre, de Osdorp Posse, met Neder landstalige rap grote aantallen platen wisten te verkopen schieten de me's, al dan niet in groepsverband, als paddestoe len uit de grond. De Zuidoost Posse uit Deventer bestaat uit drie jongens die nog minstens evenzoveel groeistuipen van volwassenheid verwijderd zijn, maar elkaar al mannen noe men. Jongens, net gezakt voor hun snorfietsrijbewijs, vinden zichzelf op het toneel psy chopaten, leven in een schijn wereld van drugs, criminaliteit en vuurwapens en zijn hard core omdat ze op een school zitten waar ooit een brommer is gestolen. Het is geen een voudige opgave je niet te laten afleiden door zo'n alomtegen woordigheid van branie en grote gebaren. Een gebrek aan onderscheidingsdrang is in Nederhopkringen echter eer der een pre dan een zonde. Als je een zaal vol zestienjarigen in extase wil brengen dan is herkenbaarheid een vereiste, en die bereik je alleen maar, schijnt het. door het kopiëren van je stereotype voorbeelden. De Zuidoost Posse blundert met raps die de indruk wekken verzonnen te zijn tijdens gym les. Een rapper die elk gevoel voor ritme kwijtraakt zo gauw hij moet rappen, een amateu ristisch 'oké, overnieuw' als rapper en beat elkaar voor de zoveelste maal missen en een hard en overmatig blèren vor men de hoofdingrediënten. De Oudekerkkaiïers hebben meer geoefend. Twee jongens lopen demonstratief met pijp jes pils over het podium en 'berappen' in 'Grijp naar die fles' het populaire thema 'Jeugd en alcoholisme'. De kaffers imponeren nog als ze hun harde beats weten te rij men met een rapper die een bewonderenswaardige stroom lettergrepen zonder haperen of tussentijds ademhalen eruit stoot. De teksten echter, voor zover ze verstaanbaar zijn, ge tuigen van een primitief sim plisme waarin 'lekker wijf lo gisch en onverbiddelijk rijmt op 'stijf. Het muzikale niveau stijgt wel met het verlopen van de avond, maar de tekstuele arnoede blijft groot. West Clan zorgt voor harde beats die je niet zozeer hoort als voelt en heeft de beste rappers die een vaag verlangen naar wat oor spronkelijker materiaal toch niet kunnen verdringen. Bij een gezamenlijke freesty le jamsessie -rap a l'improvis- te- blijkt nog eens wat een be denkelijk niveau de raps heb ben. De zaal is desalniettemin buiten zinnen. Alle lof voor een allesverzengende geest drift en een enthousiasme zo groot dat het nauwelijks ruim te laat voor iets anders. Maar het resultaat is tweederangs muziek en dat is onvergeeflijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 11