Dangerous Minds schoolteachers drama -f Film Abba, The Movie': hits let veel inzet en energie Zonsverduistering met fatale gevolgen 'Zusje' is een film die als een veertje door de lucht dwarrelt IDERDAG 11 JANUARI1996 cjeuw Filmjaarboek op komst it inttRLEMNa een afwezigheid van ruim vijf jaar verschijnt er dit weer een nieuw filmjaarboek met daarin alle films die in de iode 1990 - 1995 in de Nederlandse bioscoop zijn uitgeko- n. De 'première' van het Nederlands Filmjaarboek 1990/95', ls het naslagwerk gaat heten, is gepland voor september 6, kort voor het Nederlands Film Festival in Utrecht, maar de «intekening start al deze maand op het komende Internatio- Filmfestival Rotterdam. In 1990 verscheen het laatste deel in n s opeenvolgende reeks van tien jaarboeken, waarin credits, 1 te beschrijvingen, distributeurs en premièredata van alle tus- s 1980 en 1990 uitgebrachte films bijeengebracht waren. e'ni irna stierf het jaarboek, bij gebrek aan financiën, een stille ld. Nu kan de uitgave mede door een substantiële bijdrage hoofdsponsor Citroen Nederland, weer als een Doornroosje deer worden gekust. Het filmjaarboek wordt tevens gesubsidi- d door het Thuiskopie Fonds en het ministerie van OCW. Het ik wordt uitgegeven bij International Theatre Film Books er wordt aan meegeschreven door een zestigtal filmrecensen- die met elkaar meer dan duizend speelfilms en lange docu- ntaires van de afgelopen vijfjaar moeten beschrijven. pe igiedebuut Diane Keaton in The Movies 3QkrERDAM» Het succes van een film is en blijft moeilijk te voor- llen. Ondanks marketingonderzoek en miljoenen voor recla- izijn er peperdure films die genadeloos floppen Waterworld nugirls), terwijl kleine films waar bijna niemand wat in ziet opeens heel goed doen bij het publiek. Zo maakte de Engel- egisseur Michael Radford vorig jaar in Italië de film IlPostino n kleine, tragi-komische film die eind oktober bescheiden d uitgebracht in de bioscoop (4 kopieën), maar die nu zijn alfde week ingaat in The Movies in Amsterdam. Dit onver- :hte succes heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen dat The Mo- i het deze week opnieuw probeert met zo'n kleine, onbeken- tJ11 film. Het gaat om Unstrung Heroes, het regiedebuut van actri- )iane Keaton (vooral bekend geworden door de films van etf ody Allen), die door Disney-distributeur Buena Vista niet dabei genoeg werd bevonden en die vermoedelijk nooit in de 5i scoop terecht was gekomen als een cinefiele exploitant hem t bijtijds had ontdekt. Het is zeer twijfelachtig of Unstrung oes het succes van II Postino zal evenaren, maar het is op- uw een aantrekkelijke, kleine tragi-komedie met John Turtur- ;n Andie MacDowell, toch niet de eerste de besten, in de ifdrollen en Diane Keaton ditmaal dus achter de camera. 'MMS IN LEIDEN John Woo Nacht in LVC t de hoofdrol in Abba, The Movie. FILM OVERZICHT MARCO VAN PELT Langegracht 65, Leiden: Abba, The do 11/1 20.30 uur. Parkfilmhuis, lis Geellaan 2. Alpen aan den Heep with me, vr 12/1 en za 19/1 LVC. Breestraat 66, Leiden: Woo Nacht, met onder andere A Tomorrow, The Killer en Hard Boiled, vr 12/1 20.00 uur. bba, The Movie, een film Lars Hallström uit 1977, wil discjockey voor zijn radio- on een diepte-interview de popgroep Abba maken, lat de man geen journalis- ervaring heeft, ziet hij zich >odzaakt de popmuzikan- volgens tijdens hun hele nee door Australië, t resultaat is een concert- ïmentaire, met uiteraard zwak verhaaltje, die de e buitenkant van roem en s laat zien, maar verder doordringt. De muziek kt, voor echte fans in elk echter veel goed. Opval- is de manier waarop Abba ontelbare hits ten gehore met veel energie en nautische komedie c iw en ontrouw, daar draait om in Sleep with me (VS, Drie Californische jonge- ook nog eens de grootste iden van elkaar, zijn de dpersonen in deze roman- ie komedie van regisseur Kelly. seph (Eric Stolz) gaat einde trouwen met Sarah (Meg maar hun goede vriend Michelle Pfeiffer als vanouds op dreef Dangerous Minds van re gisseur John N. Smith is de nieuwste aanwinst in de al maar groeiende serie schoolteachers drama's, al lemaal gemaakt volgens een min of meer vast stra mien: een leraar staat voor de onmogelijke opgave een klas vol achterbuurtetters onder de duim te houden, wat lukt door een originele, menselijke, aanpak. Vorig jaar nog zagen we in Re naissance Man Danny De- Vito in de weer als als zo'n sympathieke docent. Die film onderscheidde zich door de humor waar De- Vito garant voor staat. Dangerous Minds moet het meer hebben van melodra matische accenten. Mi chelle Pfeiffer is nu een maal geen Danny DeVito, Pfeiffer is gewoon Pfeiffer. FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Dangerous minds. Te zien: Lido 1, Leiden; Metropole 2, Tuschinski 2. Den Haag. Michelle Pfeiffer speelt LouAn- ne Johnson. Haar karakter is ge baseerd op de echte LouAnne Johnson, wier boek My Posse Don 't Do Homework ten grond slag ligt aan het scenario. Het verhad mag dan uit het leven gegrepen zijn, de film verloopt wel degelijk volgens het vaste patroon. LouAnne ziet zich ge confronteerd met een klaslokaal vol tuig van de richel dat vloekt en tiert en rapt en vecht, voor het grootste deel zwart of Lati no, maar hoe dan ook onhan delbaar. Gaandeweg weet ze door de facade van onverschil ligheid jegens de educatie heen te breken met lessen in poëzie, vaste prik in dit soort films. Eerst behandelt ze de liedtek sten van Bob Dylan, vervolgens Michelle Pfeiffer speelt LouAnne Johnson die zich geconfronteerd ziet met een klaslokaal vol tuig van de richel dat vloekt en tiert en rapt en vecht. de zwaardere kost van Dylan Thomas. Hoge kunst die ver heft, al gaat het niet van een lei en dakje: wat moet je met poë zie als je in het getto dag na dag oog in oog staat met verloede ring en dood? En dan natuurlijk de tegen werking van de schoolbureau- craten. Niet dat het geboren naarlingen zijn, geenszins, ze zijn ook maar slachtoffer van het half kapot bezuinigde on derwijssysteem van Amerika. Op dit punt is de film beslist se rieus te nemen. Stond verbete ring van het onderwijs niet bo venaan het verkiezingspro gramma van Clinton? Wat ervan terecht is gekomen, ik zou het niet weten, wel bewijzen films als Dangerous Minds dat het probleem leeft, tot in de produ centenkamers van Hollywood. John Smith houdt ervan pro fessionele acteurs te combine ren met amateurs. Die weet hij tot verrassende prestaties te in spireren, getuige de spontani teit waarmee deze achterbuurt- kinderen door het beeld dende ren. Van de professionele cast is Michelle Pfeiffer op dreef als vanouds: dankzij haar vliegt het melodrama nergens uit de bocht maar wordt het getem perd door gein. Dolores Claiborne sterke film FILM RECENSIE Frank (Craig Sheffer) ontdekt dat hij verliefd'is op Sarah. Hij laat dit merken door haar innig te omhelzen waar iedereen bij staat. Kortom, Frank begint een veroveringstocht tijdens een reeks* feestjes, barbecues en dansavonden. Na dit alles zijn de oorspronkelijke verhoudin gen hersteld; vreemd, maar waar. Het zijn dan ook de dialo gen waar de film het van moet hebben, het plot is uiterst ma ger. John Woo Nacht Regisseur John Woo werd bij het grote publiek bekend met zijn actie-film Hard Target uit 1993, met onder meer Jean- Claude van Damme. Daarvoor kenden-liefhebbers hem al als de beste maker van actie-films uit Hong Kong van de afgelopen jaren. Woo's debuutfilm is A Better Tomorrow uit 1986 over een Chinees misdaadsyndicaat in Hong Kong dat over software beschikt om valse dollars per computer te maken. The Killer, uit 1989, is een magistraal gang ster-epos en in Hard Boiled uit 1992 neemt inspecteur Yuen, een rol van Woo's favoriete ac teur Yun-Fat, het op tegen een enorme bende wapensmokke laars. Hong Kong op zijn hardst dus in deze John Woo nacht. Al zijn vaste thema's vriendschap, loyaliteit en verraad komen voor, maar het zijn vooral de vuurgevechten die opvallen. HENK MAURITS Dolores Claiborne. Te zien- Asta 1Movieworld 5, Den Haag; Ca lypso 1Amsterdam. Twee van de beste Hollywood-actrices van dit moment spelen samen een hoofdrol in Taylor Hackford's nieuwste film Dolores Claiborne. Een suspense-thriller in de stijl van Alfred Hitchcock, met in de titelrol Kathy Bates, een vrouw die ver dacht wordt van twee moorden, en met Jennifer Jason Leigh als haar dochter die probeert de waarheid aan het licht te krijgen. De film is gebaseerd op de roman Dolores Clai borne van Stephen King, maar diens bestseller van een paar jaar geleden werd nogal ingrijpend 'herschreven' door scenarioschrijver Tony Gilroy. Het boek bestaat voor een belangrijk deel uit lan ge monologen van Dolores op het politiebureau. Gilroy loste dit op door de introductie van Dolo res' dochter Selena, die na vele jaren terugkeert naar haar geboortestreek en tegen wie Dolores stukje bij beetje (in flash-backs) haar verleden uit de doeken doet. Het zijn allebei vrouwen die getekend zijn door het leven. Dolores is ooit mishandeld door haar aan alcohol verslaafde echtgenoot en Selena her innert zich vooral de onaangename handtaste lijkheden van haar vader. Het heeft ze hard en cy nisch gemaakt, twee 'bitches' die hun gedrag ex cuseren met de mededeling dat een vrouw soms een kreng moet zijn om zich te handhaven. Naast moeder en dochter is èr nog een derde 'kreng' in de film, Vera Donovan de rijke vrouw bij wie Do lores in dienst is als huishoudster. Regisseur Taylor Hackford, ooit beroemd ge worden met An Officer and A Gentleman, weet een perfect spanningsveld op te bouwen tussen de verschillende vrouwen. Een intrigerend en mystificerend spel dat begint met de onnatuurlij ke dood van Vera, die van de trap valt en waarbij Dolores als mogelijke dader wordt gezien omdat zij zoals naderhand blijkt de enige erfgena me is in het testament van Vera. Politieman John Mackey is er vast van overtuigd dat er sprake is van moord, maar hij heeft moeite met het vinden van bewijs, zoals hij al eerder bot ving toen Dolo res echtgenoot eveneens door een ongeluk om het leven kwam. FILM RECENSIE De komst van Dolores dochter voegt een extra dimensie toe aan het verhaal. Selena is een ambi tieuze en succesvolle journaliste bij de New York Times, maar lichamelijk en geestelijk onstabiel door haar incestverleden en het veelvuldig ge bruik van drank en pillen om dat verleden te ver geten. De twee gekwetste vrouwen komen er beurtelings achter wat er in het verleden gebeurd is, waarna er langzaam begrip en een nieuwe band ontstaat tussen moederen dochter. Hackford gebruikt in zijn film de natuur en de omgeving als metaforen voor de gevoelsbeleving van de hoofdfiguren. Zo wordt regelmatig gebruik gemaakt van dreigende rode luchten en vindt het fatale ongeluk van Dolores' echtgenoot plaats tij dens een totale zonsverduistering. Het doet den ken aan de betere films van Hitchcock uit de tijd dat die nog in zwart-wit filmde. Maar de film wordt gedragen door de acteurs, met Kathy Bates en Jennifer Jason Leigh als grootste blikvangers, maar met daarnaast sterke bijrollen van David Strathairn als Dolores echtgenoot en Christopher Plummer als de bezeten naar de waarheid zoe kende politieman Mackey. Het was de grote verrassing van het Nederlands Filmfestival in september. Het woord 'hype' viel. Zusje kwam uit de lucht ge vallen en kreeg meteen een Gouden Kalf; Zusje was ge maakt door de onbekende re gisseur Robert Jan Westdijk, zonder subsidiegeld: Zusje lan ceerde en passant een actrice van formaat, Kim van Kooten. Dat was toen, in de door en door Nederlandse situatie van het Utrechtse festival. Nu moet de film het opnemen tegen een internationaal aanbod, vooreen publiek dat het worst zal wezen of het Rijk er geld in heeft gesto ken of niet. Of het woord 'hype' opnieuw zal vallen weet ik niet, maar Zusje blijkt nog steeds een verfrissende film, een film die als een veertje door de lucht dwarrelt. Het verhaal is gauw verteld. Na jaren komt Martijn binnen vallen bij zijn zus Daantje (Kim van Kooten) in Amsterdam, ge wapend met een videocamera. Zelf blijft hij buiten beeld, je hoort alleen zijn stem (die van Hugo Metsers III) en ziet wat hij opslaat op zijn magneetband jes: Daantje, Daantje en nog eens Daantje, de rest kan hem gestolen worden. Hij pest haar liefje (Roeland Fernhout) en vriendin (Ganna Veenhuysen) weg, gaat haar letterlijk te lijf met zijn camera en werkt toe naar de grote confrontatie. Machtswellust? Daantje en hij delen een geheim uit het verle den, een etterende zweer die openbarst als Daantje de came ra ter hand neemt en Martijn (geacteerd door Maarten Zo mer) op haar beurt reduceert tot een weerloos insect in een spinneweb. Het knappe van Zusje is dat de makers de tering naar de ne ring hebben weten te zetten, waardoor de kijker inderdaad niet hoeft worden lastig geval len met esthetische hulpeloos heid die voortkomt uit produk- tionele armoe. Westdijk en zijn cameraman (Bert Pot) hebben werkelijk op video gedraaid en het materiaal achteraf overgezet op film. Ze hanteerden daarbij de stijl van de betere zondagsfil mer. Dat wil zeggen, ze zetten die stijl neer met de superieure hand van de echte filmer, een formeel experiment van jewel ste, maar zonder ijdel vertoon omdat het met het verhaal sa menvalt lot één ding. Hetzelfde geldt voor het voortreffelijke spel van Van Kooten, Fernhout en Veenhuysen: de 'documen taire' natuurlijkheid waarmee zij hun studenten neerzetten verraadt groot acteertalent. De spanning van Zusje komt voornamelijk voort uit de wijze waarop het verhaal verteld wordt, minder uit het verhaal zelf; de anekdotische kern, de wond die Daantje en Martijn moeten blootleggen om te kun nen genezen, mist mythische kracht. Niet het reisdoel, maar de weg erheen en de manier van reizen zijn het die het hart sneller doen kloppen. Dat neemt niet weg dat Zusje een belangwekkende Neder landse, wat heet, Europese film is. De Europese filmerij van de afgelopen tien, vijftien jaar draait globaal rond twee wezen loze polen, die van de ouwe zwaarwichtige kunst (de filmer als leraar of boeteprediker van zijn volk) en die van de pseudo Hollywood-commercie (waar voor het Europeanen aan finan ciële maar vooral culturele ba gage ontbreekt). Zusje niet. Westdijk en de zijpen bewegen zich (net als een aantal andere jonge Europeanen) feilloos in hel middengebied van film-pur sang. tMS AMSTERDAM 45, 21.30: Babe, the Gallant Pig MBRA1(020)6233192 15, 21.15, do. vr. ma.di. óók 45, 15.30: The Bridges of Ma il County iMBRA2 45, 21.30, do.vr.ma.di. óók 15, 16 Smoke EVUECINERAMA(020) 1876 15, 16 00. 19.15.22 Dange- RAMA2 45, 21.30, do. vr.ma.di. óók 115. 16.00 The Net PS0 1 (020)234876 •■45, 15.30, 18.30, 21.30: Dolo res Claiborne CALYPSO 2 13.15, 16, 19.15, 22 Desperado CINECENTER (020)6236615 18.45, 21: Underground 1400. 16.00. 19.00.22.15,20.11 Eggs 13.30, 16, zo óók 11: Lang Leve de Koningin 13.30, 16. 19.15 zo óók 11.00: II Postino 19: Living in Oblivion 22.15: The City of Lost Children 13.45. 16.15. 19.30, 22. zo óók 11: Das Versprechen CINEMA 1(020)6151243 19.15, 22 GoldenEye CINEMA 2 18.45,21.30: Filmpje CINEMA OSCAR (020) 5475175 vr.zai 20.30 Sleep with me ma en di 20.30: When night is falling CITY 1 (020) 6234579 12 45. 15 30. 18 15.21 15. vr. 12.45,18.15,2115: GoldenEye CITY 2 13.15,16.00.18.45,21.30 Fimpje CITY 3 13.15, 16, 18.45,21.30 Species CITY 4 13.15, 16. 18.45, 21.30 Forget Pa- CITY5 12.45,15.30.18.15,21.15 Water- CITY6 13.15,16.30, 20.30: Apollo 13 CITY 7 13.15, 16. 18.45,21.30: Seven DESMET (020) 6273434 22.00, zoóók 16.30: Verhangnis 19, 21: La Haine 20.00. Lisbon Story 23.00, zo.13.30: Japanse meester werken KRITERION 1 (020)6231708 18 15.20 15,22 15 (di met 22.15: di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 19: Postman 16.45: Carrington 21.00 (beh ma: Hoop Dreams ma. 21.45: The Cook, The thief RIALTO 1 (020)6753994 20.00: Sister my sister 22.15(zoook 15.30): Two Girls in 18.00: Go Fish RIALTO2 22 45 ACaixa 20 45: Aniki-Bobo 18.45: Mes in het water THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.30. 19.30, 21.30 zo. wo ook 20.15: Unstrung Heroes THE MOVIES 2 20, 22.15, vr.za. óók 00.15, zo. wo óók 13.00, 15.15: Smoke 17,15, zo, wo ook 13.15,15: Babe THE MOVIES 3 19.45, 22, zoen wo óók 13: II Posti- 17.45: All Men Are Mortal THE MOVIES 4 17.30; Antonia 19.15: The Bridges of Madison Coun- 21.45 Carrington TUSCHINSKI1(020) 6262633 13.15, 16, 18.45, 21.30 Filmpje zo 10.30: Die Nibelungen TUSCHINSKI 2 12.45. 15.30, 18.15, 21.15 Golde nEye TUSCHINSKI 3 18.30, 21.30, do.vr.ma.di. ook 13.15.45 GoldenEye TUSCHINSKI 4 13.15, 16. 18.45.21.30 The Santa TUSCHINSKI 5 13.15, 16, 18.45.21.30: Seven TUSCHINSKI CINEAC 11.45, 14.45. 16.45. 19.15, 21.45: Judge Dredd DE UITKIJK (020) 6237460 15, 17 30. 19 45.22 Smoke Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina. Kim van Kooten in Zusje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 9