Leiden controleert 500: ontvangers kinderbijsl; Aanstaande wethoudi is cultuuruitgaven bet Experiment moet 'tweede dienst' uit het slop halen Leiden Pies en stews aan het Noordeinde Kerk Samenleving Kerken: overheid heeft waarborgende rol identiteit instellingen DONDERDAG 11 JANUAR11996 Actie tegen fraude leiden annet van aarsen Zo'n vijfhonderd mensen die kinderbijslag ontvangen en een gezin in het buitenland hebben, krijgen volgende week een brief van de Sociale Verzekerings bank (SVb). Ze moeten zich voor 22 februari met een legit- matie-bewijs melden bij het districtskantoor van de SVb aan de Hoge Rijndijk, een bezoek dat zich vervolgens ieder kwar taal zal gaan herhalen. De Leidse vestiging van de SVb is de eerste die op deze ma nier fraude met de kinderbijslag gaat bestrijden. In de twee maanden na februari volgen de andere kantoren in het land met het instellen van de mel dingsplicht. De controleslag is opgezet na onderzoeken in Den Haag en Amsterdam waaruit bleek dat er fors wordt gefrau deerd. In Den Haag werden bij voorbeeld 1.636 dossiers onder zocht waarbij in 530 gevallen de kinderbijslag moest worden be ëindigd omdat de aanvragers niet meer in Nederland woon den. Landelijk zou jaarlijks op die manier ten onrechte tussen de tien en twaalf miljoen gulden aan kinderbijslag worden uitge keerd. Doorsnee Volgens woordvoerster R. van Wirdum van het Leidse dis trictskantoor is ervoor gekozen om in Leiden met de controles te beginnen omdat het een 'doorsnee-gemeente' is. „We gaan eerst in Leiden bekijken hoe het loopt met de meldings plicht en vervolgens gaan ook de andere kantoren ermee aan de slag", zegt ze. „Voorspellin gen over het aantal keren dat kinderbijslag ten onrechte wordt uitgekeerd in Leiden, wil len we niet doen. De onderzoe ken zijn gedaan in de typische grote steden hebben misschien daardoor een afwijkend hoog resultaat." Om alle aangeschre\f> sen te kunnen ontvai# de SVb langer open, terste meldingsdatum Je bank drie keer per weel ven uur 's avonds de c^. plaats van om half zes!T ten kunnen tevens opk. terdagen terecht. fc Naar de mensen, dieh 22 februari niet hebbent stelt de SVb een onder Mochten ze zelf hun gl nagereisd, dan wordt d#1 bijslag stopgezet. „We#; bekijken vanaf welke c3 kinderbijslag ten onit uitgekeerd en we prob^ bedrag vervolgens terui deren", aldus Van A „Overigens denk ik nietr alle gevallen, dat het ni£ gaan, kunt spreken vail, Sommige mensen zulla, drukte rond hun verhuiL geten zijn hun vertrek 1, melden." leiden wim koevoet Lichte paniek brak gisteravond uit in de raads commissie cultuur in vooral de D66-fractie nadat CDA-raadslid Aart van Bochove zijn ergernis had laten blijken over de ongeveer 900.000 gulden die de opknapbeurt van de Leidse Schouwburg moet gaan kosten. Van Bochove volgt over enkele weken als wet houder financiën februari zijn partijgenoot Joop Walenkamp op, die een topfunctie bij de Rabo bank heeft aanvaard. Volgens de D66-raadsleden Egon Snelders en Alexander Pechtold heeft Walenkamp al geruime tijd geleden cultuurwet- houder Pex Langenberg van D66 financiële ruim te geboden voor het opknappen van de schouw- burg. „Het kan toch niet zo zijn dat als de ene CDA'er de ander opvolgt oude plannen niet meer gel den", aldus het verontwaarigde D66-duo. Volgens directeur Pim Wallis de Vries is zijn schouwburg dringend aan renovatie toe. De vori ge renovatie is twintig jaar geleden en ip riode heeft het gebouw meer dan eenj toeschouwers over de vloer gehad. Eeri week hield de bedrijfsleider 'ineens eeni van een stoel in zijn hand', gaf hij de ernl situatie weer. F Het is de bedoeling dat de Schouwbi zomer nieuwe stoelen, vloerbedekking ef1 bekleding krijgt. Plannen hiervoor stanC 1992. De uitvoering heeft zo lang op zip wachten doordat met de gedachte werdj ook de zaal te vergroten zodat Leiden ooL produkties kan binnenhalen. Maar daaiT werd later duidelijk, is geen geld. p Oude plannen of niet, de toekomstig f der financiën, Van Bochove, begint zijn I te krijgen van de vele projecten op cultus die de laatste tijd opduiken: uitbreiding- Lakenhal, het Leids Vrijetijdscentrum, i huis Ml23 en nu weer de Schouwburg. zoveelste tophit op de prioriteitenlijst vaj tuurwethouder", mopperde hij. Engels pub eind januari open „Geen rood pluche of roze bloemen", zegt M. Snoeck, de bedrijfsleider van de nieuwe Engelse pub aan het Noordeinde 55. Het zijn de enige voorwaarden die aan de Engelse ontwerper zijn gesteld. Verder zal alles in authentieke Engelse stijl worden uitgevoerd, dus met bankjes, zitjes, lage beklede krukken, verhoginkjes, opstapjes en koperen taps. Uitgevoerd in donkerrood en groen. Het monumentale pand wordt nu volledig ver bouwd. Er wordt bijna een half miljoen geïnves teerd in het etablissement, ten dele door de Grol- schbrouwerij gefinancierd. Naar verwachting gaat de zaak eind deze maand open „We hebben ons helemaal overgegeven aan die ontwerper, het Tnoet volledig in stijl zijn. Hij komt ook wel eens met iets aanzetten waarvan wij denken: gadver.. Maar je moet consequent blijven." Er zou zelfs een enorme open haard komen, maar dat gaat niet door vanwege de geluidsoverlast die via het rookkanaal mogelijk zou zijn. Er komt nu een soort library, met van die grote fauteuils. „Engelsen voelen zich het meest thuis in een soort huiskamersfeer. En als ze uit eten gaan, blij ven ze meestal aan dezelfde tafel zitten om daar na iets te drinken", vertelt Snoeck. „We gaan pies, stews, kip, salades en sandwiches serveren. Dat is het principe van een Engelse pub, eating and drinking." De pub krijgt een restaurantvergun ning en opent de deuren tussen 10 uur 's mor gens en half één 's avonds. Waarom een Engelse pub, in een tijd waarin bijna iedereen aan Belgisch bier lijkt verslingerd? Snoeck: „We hebben al twee van dit soort pubs in Den Haag en dat loopt erg goed. Hier richten we ons in eerste instantie op de 30.000 Engelsen die in de regio wonen." Snoeck heeft verder geen speciaal publiek op het oog, als het aan hem ligt komt iedereen er. jong of oud. Als het aanslaat in Leiden, is eigenaar M.C. Snoeck (geen familie) van plan een keten van dit soort pubs te begin nen. Zelf houdt Snoeck niet van ale, maar ze gaan het - naast gewoon Nederlandse bier - als eerste in Nederland tappen. Hoewel tappen eigenlijk niet het goede woord is. Ale is dat Engelse bier zonder koolzuur dat uit het vat gepompt moet worden. Hij vertelt dat een ale net zo iets is als een wijnmerk. „We importeren Ruddles, dat is de naam van een heel klein brouwerijtje in Enge land. maar iedereen kent dat merk daar. En ze weten er ook van te genieten. „Engelsen beginnen eerder op de dag met drinken dan wij, dat komt door die rare sluitingstijden van vroe ger. Dat merk ik ook aan deze timmerlui", zegt Snoeck, wijzend naar de Engelse timmerlieden die speciaal zijn overgekomen. „Die gaan om drie uur 's middags rustig een uur weg om thee te drinken." Er wordt bijna een half miljoen geïnvesteerd in het etablissement aan het Noordeinde. redactie dick van der plas. 071 -5356481 BEROEPINGSWERK GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen: te Zwolle-Centrum als docent van de Sekolah Teologia Reformasi te Waimarangu (Sum- ba,Indonesië): Th. Oosterhuis, kandidaat te Dokkum, die dit be roep heeft aangenomen. NED. GEREF. KERKEN Beroepen: te Apeldoorn: drs. M.H.T. Biewenga te Emmeloord. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt: voor Aalst en voor Sioux Falls (USA): A. Moerker ken te Gouda. VRIJE EVANGELISCHE GEMEEN TEN Benoemd: als docent aan het Seminarium: L. Mietus, eervol ontheven predikant, wonende te Monnickendam, die deze benoe ming heeft aangenomen. Duitse minister: veiligheidsdienst moet Scientology observeren bonn dpa/kna/epd De Duitse minister voor jeugd- en familiezaken, Clau dia Nolte, heeft in scherpe bewoordingen gewaar schuwd voor de 'gewetenloze intriges' van de Scientology Kerk. De minister pleitte er gisteren in Bonn voor dat de organisatie het recht van ver eniging wordt ontnomen. Ook vindt zij dal de binnen landse veiligheidsdienst de Scientology Kerk moet obser veren. Bij de presentatie van een brochure van haar ministerie over de sekte zei de CDU-po- litica Scientology 'één van de agressiefste groeperingen' in Duitsland te vinden. „Onder de dekmantel van een reli gieuze gemeenschap schuilt een organisatie met een ideologie die totalitaire trek ken heeft", aldus Nolte. Zij beschouwt Scientology als kerk noch als religieuze of levensbeschouwelijke ge meenschap. De sekte is vol gens haar een organisatie met economische belangen, gericht op het verstoren van de democratie. In Duitsland heeft Scientology naar eigen zeggen ongeveer 30.000 le den. Volgens gegevens van het ministerie zijn dat er slechts 10.000. De avonddienst zou in een ander jasje moeten worden gestoken dan de morgendienst, 'want op meer van hetzelfde zitten mensen niet te wachten'. foto dickhogewoning De tweede kerkdienst op zondag verkeert in een crisissi tuatie. Naast de negatieve betekenis van het woord crisis is er ook een positieve. Een crisis is namelijk ook een kans, een uitdaging. Als we onszelf en elkaar de ruimte durven geven, zijn er tal van mogelijkheden om van de 'tweede dienst' een vitaal en aantrekkelijk onderdeel van ons gemeentezijn te maken. wordt de middag of avond dienst veelal in slechts één wijk- kerk gehouden. Als de 'tweede dienst' een bij zonder karakter krijgt, blijkt het kerkbezoek vaak beduidend groter. Kerken doen er volgens Vastenburg dan ook goed aan als zij met de tweede dienst mikken op specifieke doelgroe pen. Hij bepleit diensten met een experimenteel karakter. „Dat betekent", zo schrijft hij, „dat er gerust iets mis mag gaan, de predikant er niet per se bij betrokken hoeft te zijn en de toetsing door de kerkeraad pas achteraf plaatsvindt." Gepleit wordt voor een aan gepaste vormgeving van de dienst, waarbij gewerkt zou kunnen worden met eigentijdse vormen als bibliodrama, theater en audiovisuele middelen. Doel is kerkgangers zoveel mogelijk Dat schrijft coördinator Bert Vastenburg van het in in Beilen gevestigde bureau dienstverle ning van de gereformeerde ker ken in Drenthe in een 'praat stuk' dat inmiddels is overgeno men door de particuliere syno de in deze provincie. Zes jaar geleden schafte de landelijke sy node in de kerkorde de ver plichting af voor plaatselijke ge meenten om 's zondags twee kerkdiensten te organiseren. Recent onderzoek onder ruim 30 gereformeerde kerken in Drenthe heeft uitgewezen dat slechts vier kerken de 'tweede dienst' hebben geschrapt. Het bezoek aan de reguliere tweede dienst schommelt tussen de 10 en 20 procent van de ochtend dienst. In grotere plaatsen als Assen, Emmen en Meppel Wasserstein: 'Joden verdwijnen door assimilatie uit Europa' tuur: Tidier on the roof, noedel soep, joodse witzen (grappen), ...een soort heimwee naar een vagelijk waargenomen, dood verleden, en geen basis voor een levende collectieve identi teit'. In de 21ste eeuw zal er in heel Europa nauwelijks een jood meer te bekennen zijn, al dus de hoogleraar. Wasserstein wil niet spreken als onheilsprofeet, maar als we tenschapper. Hij baseert zijn uitspraken op demografische, sociale, religieuze en culturele feiten en trends in de afgelopen halve eeuw. Leefden na de Tweede Wereldoorlog in Europa nog ongeveer vier miljoen jo den, momenteel zijn dat er nog slechts twee miljoen en over een paar jaar rest nog maar een miljoen. Met name het uitzon derlijk lage geboortecijfer onder joden en de emigratie van joden naar Israël beloven weinig goeds voor de toekomst van het Europese jodendom. L O amsterdam» anp De joden verdwijnen uit Euro pa, niet alleen door het optre den van Hitier maar vooral door aanpassing (assimilatie). Dit voorspelt de Amerikaanse pro fessor Bernard Wasserstein van de Brandeis University in het Amerikaanse Boston in zijn boek H^t einde van een diaspo ra: joden in Europa sinds 1945. De liberale waarden in onze westerse maatschappij sleuren de joden onvermijdelijk mee in een assimilatieproces, terwijl de vooruitzichten voor collectieve overleving gering zijn. De wel willendheid van de omgeving leidt ertoe dat de gehechtheid van joden aan specifiek joodse praktijken, talen, tradities en waarden afneemt, aldus Was serstein. Door dit desintegrerend effect 'rest uiteindelijk niets anders meer dan een dunne laag van gecommercialiseerde volkscul- zelf actief te betrekken bij de dienst. „Maar ook het verleden heeft de kerk vormen en inhoud aangereikt die nog goed bruik baar zijn. Te denken valt daarbij aan klassiek liturgische dien sten, zingen uit de bundel van Johannes de Heer en charisma tische shekinavteringen", aldus het 'praatstuk'. Het is volgens Vastenburg be langrijk dat de avonddienst in een ander jasje wordt gestoken dan de morgendienst 'want op meer van hetzelfde zitten men sen niet te wachten'. De tweede dienst 'nieuwe stijl' hoeft ook geen wekelijks gebeuren te zijn. „Eens per maand zou al heel mooi zijn." Hij wijst erop dat veel kerkelijke gemeenten jaren geleden al op zoek zijn gegaan naar andere werkvormen voor de eredienst. Dat heeft op veel plaatsen geleid tot cursussen en bijeenkomsten op doordeweek se avonden, waardoor de 'twee de dienst' op zondag volgens Vastenburg ongewild nog meer onder druk is komen te staan. „Voor vorming kunnen ge meenteleden in toenemende mate immers doordeweek in de kerk terecht." utrecht anp De overheid mag fusies niet te baat nemen om identiteitsge bonden instellingen weg te fu seren of de inrichting daarvan te beletten, bijvoorbeeld door verplichte regionalisering. Dat staat in een brochure van het Interkerkelijk Contact in Over heidszaken (CIO), die een de zer dagen aan de voorzitters van de Eerste en Tweede Ka mer is aangeboden. Volgens het CIO, een sa menwerkingsverband van achttien Nederlandse kerken, komt de godsdienstige identi teit van instellingen bij fusies vaak in de knel. Fusies in on der meer het onderwijs en de verzorgingssector worden vaak door de overheid opgelegd. Pragmatisme, zakelijkheid en no-nonsense zorgen er voor dat het belang van zingeving op de achtergrond raakt. Vol gens de kerken zijn ook kerkle den verantwoordelijk, omdat zij bij fusiebesprekingen de godsdienstige identiteit niet sterk inbrengen. De kerken vinden dat de staat meer oog moeten heb ben voor de identiteit van in stellingen. Het bestaan van in stellingen op levensbeschou welijke grondslag is 'ook staat kundig een goed' en de over heid heeft in dit opzicht 'een waarborgende rol' te vervul len, aldus de brochure. De kerken signaleren dat de godsdienstige neutraliteit van de staat geregeld wordt mis verstaan. Neutraliteit krijgt soms de connotatie van „on verschillig of zelfs van afstan delijk vijandig, waar het gods dienst of levensbeschouwing betreft." Ook leven er veel vooroordelen over de macht van de kerken, maar die macht is volgens de brochure geda teerd. Rooseveltstraat 82 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR 071-5356356 1 Advertenties: Familieberichten: ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr 18 00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -5128 030 DIRECTIE B M. Essenberg, G. P. Arnold (adjunct). J. Kiel adjunct HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, F. Nypels, H. G. van der Post (adjunct) PUBLIC RELATIONS WH.C.M. Steverink 071 -5356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel. dag. 9.30- 11.30 uur of per post. REDACTIE G.J. Visser, chef redactie nieuwsdienst/kunst H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden A.J B.M Brandenburg, chef eindredactie regio F Blok, chef eindredactie algemeen W F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek W Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENTIES j Maandag t/m vrijdag van 8.30 totl ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per maand (autom betaling) j per kwartaal (acceptgiro) per kwartaal (autom. betaling) per jaar (acceptgiro) per jaar (autom betaling) VERZENDING PER POSf per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSElj Voor mensen die moeilijk lezen, ij hebben of blind zijn (of ei dicap hebben), is een san regionale nieuws uit het Leidsch| geluidscassette beschikbaar. Voc 0486-486486 (Centrum v Z I K N H U I ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis: vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00j| woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00; Diaconessenhuis: maandag t/f 8.00 tot 17 00 en vanaf dinsdag 17.00 tot woensdag 8.00; St. Elisa^ kenhuis: dagelijks. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur. Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, ners bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur I Special Care Unit 10.30-11.00 uur, 15.00- 15.30 uur en 19.00-191 na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19 00 uur, na overleg met de dienstdotj pleegkundige. Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uu en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders» uur) Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14 00-14.3 18.30-19.00 uur. Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 l en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.0l 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.C| leen Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur. u voor partners/echtgenoten en eigen kinderen Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er ee zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheeB heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. j Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 151 uur; babvzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 14