f
I
1
f t-
I
Pieter van Vollenhove
een pianist met passie
Cultuur en Kunst
DONDERDAG 11 JANUAR11996
JAZZCONCERTEN
Tien dagen lang, van vrijdag 19 januari tot en met zondag 28 januari kunt u weer
volop genieten van jazz op z n allerbest op een groot aantal podia in de stad.
Het LEIDSCH DAGBLAD sponsort dit jaar op VRIJDAG 26 JANUARI het unieke
concert van THE ROSENBERG TRIO.
Dit trio bestaat uit sologitarist Stochelo, ritmegitarist Nous'che en Nonnie
Rosenberg. Stocbelo's virtuoze gitaarspel is diep geworteld in de muziek van
Django Reinbardt. de legendarische zigeunergitarist. Een hoogtepunt in de
nog jonge carrière van dit trio vormde hun gastoptreden in Carnegie Hall in
New York Ier gelegenheid van de 85e verjaardag van violist Stéphane Gra-
petli.
Wij bieden onze lezers een korting van vijf gutden op dit concert. Ook op de
toegangsprijzen van de overige jazzconcerten geven onderstaande LD-bonnen
korting.
The Rosenberg Trio
Leidsch Dagblad presenteert:
De Emotie en Virtuositeit van
sologitarist Stochelo Rosenberg en zijn twee neven
Datum: Vrijdag 26 januari
r„ A
Aanvang: 20.00 uur
Artiesten: Stochelo, Nous'che en
Nonnie Rosenberg
m.m.v. Combo
Raymond Nijenhuis
Toegang: Normaal 25,-
Met LD-bon ƒ20,-
Plaats: Hooglandse Kerk
Ingang Nieuwstraat
The Rosenberg Trio
Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Leidsch Dagblad. Rooseveltstraat 82. Leiden.
Openingstijden maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur.
I"The Rosenberg Trio
Lezers van het Leidsch Dagblad ontvangen teqen inlevering van deze
bon bij de receptie van het Leidsch Dagblad, ƒ5,- korting op het jazz-
I concert op vrijdag 26 januari in de Hooglandse Kerk, Zij betalen slechts
ƒ20.- p.p. i.p v. ƒ25,-.
^Maximaal 2 personen per bon.
LEIDSCH DAGBLAD
Koop de Knoop
Openingsconcert met Hans en Candy Dulfer
Warming up met
Basic Instinct
Aanvang:
Plaats:
Vrijdag 19 januari
20.30 uur Basic
Instinct
22.30 uur Hans en
Candy Dulfer
Passe-partout (de
knoop") voor 10
dagen
Normaal ƒ15.-
Met LD-bon ƒ12,50
De Waag
Aalmarkt 21
Candy Duller
Passe-partouts (de 'knopen') zijn verkrijgbaar bij het Leidsch Dagblad.
Rooseveltstraat 82, Leiden.
Openingstijden maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur.
'"passe-partout (de „knoop")
Lezers van het Leidsch Dagblad ontvangen tegen inlevering van deze
LD-bon bi| de receptie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82.
I een korting van ƒ2,50 p.p. op het 10-daagse passe-partout voor
Waag. Zij betalen dus ƒ12,50 i.p.v 15,- p p
Maximaal 2 personen per bon
LEIDSCH DAGBLAD
Jazz in Cinema
Bird Night
Film:
Bird Now
Muziek:
Nine is Fine olv
Henk Eijgendaal
Datum:
Maandag 22 januari
Aanvang:
20.00 uur
Film:
Bird Now, filmdocu
mentaire over de
legendarische Charlie
„Bird" Parker.
(regisseur Marc
Huraux, B-1987)
Artiesten:
live jazz met Nine is
Fine
Toegang:
Normaal ƒ12,50
Met LD-bon ƒ10,-
Plaats:
LAK-theater,
Cleveringaplaats 1
Charlie „Bird" Parker
Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Leidsch Dagblad. Rooseveltstraat 82, Leiden.
Openingstijden maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur.
ITilm: Bird Now
Lezers van het Leidsch Dagblad ontvangen tegeninlevering van deze LD-
bon bij de receptie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82, een i J
I korting van ƒ7.50 p.p. voor de voorstelling op maandag 22 januari in \f
I het Lak theater. Zij betalen ƒ10.- i.p.v. ƒ12,50.
iJMaximaal 2 personen per bon. OjO
LEIDSCH DAGBLAD
Jean "Toots' Thielemans Quartet
Vriendelijke virtuoos op mondharmonica en gitaar
Datum: dinsdag 23 januari
Aanvang: 20.00 uur
Artiesten: Jean 'Toots' Thielemans
mmv Combo Erik Kooger en
Simon Rigter
Toegang:
normaal ƒ30,-
Met LD-bon ƒ25,-
Hooglandse Kerk
ingang Nieuwstraat
Jean Toots' Thielemans
Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82, Leiden
Openingstijden maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur.
Jean 'Toots' Thielemans
Lezers van het Leidsch Dagblad ontvangen tegen inlevering van deze
I bon bij de receptie van het Leidsch Dagblad. Rooseveltstraat 82, Leiden
1 een korting van 5,- voor het concert op dinsdag 23 januari in de Hoog-
landse Kerk. Zij betalen 25,- ipv ƒ30,- p.p.
Maximaal 2 personen per bon.
LEIDSCH DAGBLAD
Jazz at the Temple
Zangeres Denise Jannah
donderdag 25 januari
Aanvang: 20.00 uur
Artiesten: Denise Jannah
mmv combo Rik van den Bergh
Toegang: normaal 25.-
Met LD-bon ƒ20,-
RMO, Taffeh-zaal
Ingang Papengracht 2
Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82, Leiden.
Openingstijden maandag t/in vrijdag 8.30-17.00 uur.
bon bij de receptie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82, Leiden
een korting van ƒ5,- voor het concert op donderdag 25 januari in het
Rijksmuseum van Oudheden. Zij betalen 20,- ipv ƒ25,- p.p.
I Maximaal 2 personen per bon.
LEIDSCH DAGBLAD
Jazz at the Philharmonic
Leidse Jazzweek Gala 1996
Datum: zaterdag 27 januari
Aanvang: 20.00 uur
Artiesten: Pim Jacobs,
Bernard Berkhout,
Ingram Washington (USA)
m.m.v. Toon Griffioen
en zijn Swing Orkest
Normaal ƒ27,50
Met LD-bon 22,50
Hooglandse Kerk
Ingang Nieuwstraat
Bernard Berkhout
Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Leidsch Dagblad. Rooseveltstraat 82, Leiden.
Openingstijden maandag t/m vrijdag 8.30-17.00 uur.
1 bon bij de receptie van het Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82, een
korting van ƒ5,- voor het concert op zaterdag 27 januari in de Hoog-
Maximaal 2 personen per bon
Reserveren is niet mogelijk. Informatie bij het Leidsch Dagblad,
telefoon 071-5 356 356
LEIDSCH DAGBLAD
Als kind moest Pieter van Vollenhoven naar pianoles. Hij
daar niet echt blij mee. Tegenwoordig treedt hij met plez
zo'n vijfentwintig keer per jaar op als pianist. Trok hij ii
eerdere seizoenen nog samen met Pim Jacobs en Louis v
Dijk als 'De gevleugelde vrienden' door het land, een niei i
programa brengt hem samen met Louis van Dijk en de t
band van Koos Mark. Onlangs was in Hoorn de première)
'Tin Pan Alley, van ragtime tot rock and roll'. Zonder PiijB
ditmaal, want zijn ziekte staat reizen nog niet toe.
Wat ooit met Pim
en Louis begon
als een gelegen
heidsconcert, groeide in de loop
der jaren uit tot een jaarlijks te
rugkerende reeks van zo'n 25
concerten. „Meer zou te veel
zijn. Maar als zo'n programma
zo'n drie tot vier jaar loopt, wor
den dat gauw honderd concer
ten." Ten aanzien van zijn pres
taties als pianist is Van Vollen
hoven bescheiden, maar daar
waar hij over zijn liefhebberij
vertelt, toont hij een oprechte
passie.
Een hobby die zo langzamer
hand een professioneel tintje
heeft. Wie had dat ooit gedacht?
Met een brede glimlach schetst
hij hoe zijn moeder hem vroe
ger tegen zijn zin naar pianoles
stuurde. Gebeurde dat nooit
onder het motto: daar heb je la
ter nog wat aan? Van Vollenho
ven ontkent, maar geeft wel
graag toe aan die tijd een fasci
natie voor de muziek van Geor
ge Gershwin te hebben overge
houden.
„Een beetje geforceerd, dat
wel. En mijn muziekleraar deed
daar elk jaar een schepje boven
op door zijn leerlingen in Boy
mans van Beuningen een uit
voering te laten geven. Voor
zo'n gelegenheid heb ik ooit
'Rhapsody in Blue' van
Gershwin gekozen. Wat hoog
gegrepen natuurlijk, maar het is
dan ook zulke mooie muziek.
„Je leerde door die uitvoerin
gen veel en hij stelde ook altijd
prachtige programma's samen.
Maar het vervelende was wèl
dat die uitvoeringen altijd wer
den gegeven op een mooie zo
merse zondagmiddag. Dan zag
je de kinderen, zodra ze klaar
waren, uit de zaal wegsluipen,
gevolgd door hun ouders, zodat
de zaal steeds leger werd. Tot
dat die leraar op een dag de
deur op slot deed."
Legpuzzel
Sinds Pieter van Vollenhoven is
gaan optreden, verdiept hij zich
meer dan ooit in de historie van
zijn repertoire. „Omdat ik tij
dens die concerten ook iets over
de muziek ben gaan vertellen,
moest ik natuurlijk het een an
der opzoeken. Daardoor heb ik
al heel wat gelezen. En dat is al
lesbehalve saai. Want hoe meer
je dat doet, hoe meer het blijkt
dat je aan een soort legpuzzel
werkt. Steeds vind je informatie
die je kunt combineren met wat
je eerder ergens anders hebt ge
lezen."
Het nieuwe programma is op
gebouwd rond de geschiedenis
van Tin Pan Alley. Maar wat was
Tin Pan Alley? Van Vollenhoven
roept het beeld op van het New
York, anno 1892. Daar vestigt
zich in de 28ste straat op het ei
land Manhattan een aantal mu
ziekuitgeverijen. „Ze brengen
muziek die nog echt voor de
mogelijkheden van zang en pia
no is geschreven. Het vertier
thuis was het het zingen
rondom de piano. Daarom was
er veel vraag naar bladmuziek.
En het uitgeven daarvan bracht
een revolutie in de lichte mu
ziek te weeg. Tot dan toe wer
den alleen de klassieken wereld
wijd verspreid, maar met lichte
muziek gebeurde dat alleen nog
lokaal. Nu zorgden de uitgevers
van Tin Pan Alley dat hun mu
ziek in een moordende concur-
rentie zelfs de grenzen van
Amerika overschreed
Voor die uitgeverijen schre
ven componisten dagelijks
nieuwe hits. En er werkten pia
nisten die de bladmuziek aan
de klanten voorspeelden. „Als je
door de straat liep, hoorde je
door de ramen van al die uitge
verijen die pianomuziek. Dat
klonk bij elkaar alsof er op tin
nen pannen werd geslagen.
Daarom zou die buurt Tin Pan
Alley zijn genoemd. Maar een
ander verhaal wil dat er écht
met blikken lawaai werd ge
maakt, opdat de uitgevers niet
eikaars nieuwe composities
zouden kunnen horen."
Suikerzoet
Voor zijn nieuwste programma
put hij onder meer uit een boek
over de geschiedenis van Tin
Pan Alley. „Ik vond het in New
Voor zijn nieuwste programma putte Pieter van Vollenhoven ond
meer uit een boek over de geschiedenis van Tin Pan Alley.
York en het boeide me zo, dat ik
alle moeite heb gedaan om de
schrijver op te sporen. Hij bleek
ergens achteraf in New York te
wonen en daar heb ik hem op-
gezicht. Een muziekleraar, die
me enorm heeft geholpen bij de
samenstelling van dit nieuwe
programma. Ik ga hem nu zeker
schrijven, hoe de voorstelling is
geworden."
Het programma begint met
'After The Ball' uit 1892, een we
reldhit, met een suikerzoet ver
haaltje. Maar wel het eerste suc
ces van Tin Pan Alley. „Een wat
tuttig walsje eigenlijk, maar
daarna komen we al meteen bij
de ragtime, de muziek van Scott
Joplin. Want ook die muziek
werd dankzij die uitgeverijen
bekend."
„Dat ging niet vanzelf, want
ragtime was zwarte muziek dus
uit een andere klasse. En waar
in de hogere kringen nog de
polka, het menuet en vooral de
wals werd gedanst, veroorzaak
te het ritme van de ragtime een
schok. De muziek werd dan ook
verboden. Totdat Irving Berlin
het ritme gebruikt in 'Alexan
ders' Ragtime Band'. Een show
nummer, waarop je kon zingen
en te dansen." Een wonderlijke
man die Berlin, zoals zoveel van
die componisten. „Hij speelde
met één vinger. Noten lezen
kon hij niet. Zijn vaste pianist
noteerde wat hij bedacht."
Van Vollenhoven gaat verder:
de bands van Kid Ory, King Oli
ver, Jerry Roll Morton en Louis
Armstrong. En over de foxtrot,
die de wals van zijn eerste
plaats verdrong. „De foxtrot
werd namelijk gedanst op de
dixielandmuziek, die werd ge-
broen in 1912 in New Orleans.
Later kwam de charleston en
noem de anderen dansen van
jaren maar op. Allemaal melo
dieën die ik graag speel en nog
door iedereen worden gekend."
Swing
Tot zover kan het verhaal van
Tin Pan Alley in de voorstelling
nog worden 'verteld' door twee
vleugels. Maar na de pauze
komt de Swing Area aan bod. de
jaren van de befaamde big
bands. De twee 'gevleugelde'
vrienden worden dan bijgestaan
door de band van Koos Mark.
„Ik ken hem van onze serie Be
vrijdingsconcerten met de Ko
ninklijke Militaire Kapel. Hij
schreef toen uitstekende arran
gementen: de piano hoorde je
niet meer."
Aan de orde zijrTdan~de„jaren
waarin de orkesten van Berniië-
Goodman en Artie Shaw on
stonden en die veel muziek ont
leenden aan Tin Pan Alley. In
1937 kwam daar ook da
van Glenn Miller bij. „Mal
'In the Mood', uit 1939, B
door."
Was die muziek bij wij
spreken niet het geheinj
pen waarmee de Ameril
legers Europa kwamen
den? „Dat is juist wan
Amerikaanse generaal, za
'Music in those days is
portant as ammunitioj
zoals een Britse genera
eens verwoordde: 'A jollj
song, will help to win the
„Glenn Miller ging in
naar het leger om voor j
daten te kunnen speler
ben ik luchtmachtofficier
het merkwaardige is, datl
eindelijk dezelfde taak h
gedaan. Hij vloog voor d(
macht en ik zou in oorli
ook voor de landmacht li
gevlogen."
„In 1944 zou Miller in 1
vrijde Parijs een kerstc
geven. Hij moest daarvo
Engeland naar Frankrijl
gen. Het was die dag gra
mistig. Bij het instapper
hij in het vliegtuig de pari
Toen hij daarnaar vroeg
piloot: 'Wil je soms het ei
leven?' Ze zijn daarna v
ken en spoorloos verdwei
Crosby
De uitgevers van Tin Pa:
waren toonaangevend. Zi
den zangers als Bing
Frank Sinatra en Fred
hun songs op maat. Tol
april 1954 'Rock Aroui
Clock' van Bill Haley ven
„Daar eindigt onze show,
„Daarmee was het afg
met de invloed van de bl
ziek. De grote rol van d(
was toen ook voorbij. D
economie was een pia
huisinstrument te duur
den. Er was in veel huiz
geen ruimte meer voor.
taar was kleiner en goei
Het werd een scheppend
ment. Mensen als Micha
son en Prince schrijven i
alles zelf.
Tin Pan Alley was toer
al verhuisd naar de 42st(
nabij Broadway, het the:
trict. Het moet er hebt
bruist in die jaren. Oo
Street stond vol theate
met de sterren van die
zorgden voor een ware
amusement. Nu is die
verpauperd. De theate
verloederd en vaak leeg.
er geweest, maar ik heb
dat er niets is gedaan o
mensen, die zo bepale
geweest voor de gesch
van de lichte muziek, oc
een klein beetje te eren."