'Bollen pellen gaat vervelen' Haags stadhuis moet leuren met werk Karei Appel Directeur Rijksmuseum vertrekt volgend jaar Cultuur Kunst toch kans op nieuwe ipera in Gashouder useum geeft compleet eeld Paul Citroen 'Ram' in De Lakenhal Pianist Cherkassky overleden CHEF «GERT VISSER. 071 5156441 Nederlandse Opera speelt Werther Amsterdam De Nederlandse Opera gaat zeven voorstellingen Verzorgen van Werther van Jules Massenet (1842-1912). De regie s in handen van Willy Decker. Edo de Waart heeft de muzikale leiding. Als dirigent en regisseur werken zij nu voor het eerst sa- tnen aan een van de meesterwerken uit het Franse operareper toire. De Amerikaanse tenor Martin Thompson vertolkt de titel rol. Werther gaat op 14 januari in het Amsterdamse Muziekthea ter in première, ook de andere voorstellingen zijn daar. erde editie Slagwerkfestival enj)en haag Van 30 januari t/m 7 februari heeft Het Slagwerkfesti val III plaats. Het evenement wordt verdeeld over vier steden: 'eej)en Haag (Dr. Anton Philipszaal), Brussel (Paleis voor Schone )ejCunsten), Utrecht (Muziekcentrum Vredenburg) en Amsterdam ers|Beurs van Berlage). Aan het festival doen diverse buitenlandse ^«roepen mee. Ook de beroemde Japanse drummers Kodo ko men. Zij geven in het kader van de One Earth Tour drie concer ten in Nederland. Rond 10 januari verschijnt een extra editie van l>9le Slagwerkkrant, die gewijd is aan Het Slagwerkfestival. oi Festival polyfonie in Maastricht era cr Maastricht Polyfonie in de Zuidelijke Nederlanden. Onder deze eiatel is van 12 t/m 14 januari in en rondom Maastricht een festi jn)3' van geestelijke en wereldlijke muziek. Centraal staan aspec- dijen van het muziekleven in Maastricht in de 15e en 16e eeuw. lnJlet evenement is in handen van Stichting Intro Maastricht in diamenwerking met Stichting Oude Muziek Limburg en Musica 1cjjZW uit België. "jConeerten Mary Black en Janis Ian fELFTMary Black en Janis Ian komen voor twee concerten naar 'erilederland. Op 4 maart treden ze op in het Muziekcentrum Vre- leilenburg in Utrecht en een dag later in de Oosterpoort in Gro- 'ie^ingen. Dit heeft Mojo Concerts meegedeeld. DEN HAAG GPD Het is veertien meter lang, vier meter breed en het staat voorlopig in een ruim bemeten kelder onder het Haag se stadhuis. 'La folie des rues' heet het doek van Karei Appel dat de gemeente Den Haag in langdurige bruikleen heeft gekregen van de schilder. Het uit 1989 daterende werk heeft al weer een hele geschiedenis achter de rug. De ro de draad daarin <is het voortdurend mislukken van de opgave om een ge schikte wand te vinden voor het im mense doek. Als Newyorkers onder elkaar kwa men de architect van het stadhuis, Ri chard Meier, en de kunstenaar destijds overeen dat het personeelsrestaurant op de elfde verdieping van het stad huis een geschikte plek zou zijn. De voorwaarde was dat het doek zou wor den beschermd met ontspiegeld glas. Helaas bleek die afspraak gebaseerd te zijn op een administratieve fout: de hoogte van het schilderij was niet 3.30 meter, zoals op papier stond, maar vier meter. Daar was de kantine van het ambtelijk personeel niet op berekend. Eerder was het even de bedoeling dat het tweedelige kunstwerk in de nieuwe raadzaal zou komen te han gen. Daar bleek echter helemaal geen grote, rechte wand voorhanden. Appel heeft het in zwart-wit uitgevoerde schilderij oorspronkelijk gemaakt voor de Opéra Bastille in Parijs. Op de meest aansprekende plek van de Fran se Revolutie deed de kunstenaar zijn inspiratie op voor het werk dat precies tweehonderd jaar na die revolutie tot stand kwam. 'De waanzin van de straat' verbeeldt een optocht van de monstranten die driftig zwaaien met vaandels en pamfletten. De Opéra, één van de grote bouwprojecten van de voormalige Franse president Mitter rand, had er echter geen plaats voor en kreeg uiteindelijk een ander werk van Appel. Centimeter Inmiddels zijn alle betrokken partijen alweer een poosje druk met elkaar in overleg om een nieuwe plek te vinden in het Haagse stadhuis. De Karei Appel Foundation, de stichting die bemid delde bij het in bruikleen geven van het bewuste doek, heeft volgens be stuurslid *C. List reeds een bruikbare suggestie gedaan. Niemand is echter op dit moment bereid om te vertellen om welke plek het gaat. Jan Wijle van Stroom HCBK, dat de openbare kunst in de gemeente Den Haag verzorgt, zegt bescheiden dat zijn organisatie zich hier nauwelijks mee bemoeit. „De architect is de mogelijkheden nu aan het onderzoeken", is alles wat hij er over kwijt wil. De genoemde architect is Rijk Riet veld, die namens Richard Meier gere geld vanuit Manhattan poolshoogte komt nemen in diens recente Haagse creatie. Wellicht kan Rietveld dus de zer dagen met een meetlat in de hand worden aangetroffen rond het atrium in het stadhuis. Bestuurslid List van de Karei Appel Foundation wenst al evenmin te ver klappen wat de door de stichting be oogde locatie is. Wel geeft hij aan dat het gesoebat wat hem betreft niet te lang meer mag duren. „Als er geen op lossing komt, dan zit er niks anders op dan het intrekken van de bruikleen. Het werk is te bijzonder om langdurig opgeslagen te liggen in de kelder van het stadhuis. En we zijn ook niet van plan om ermee te gaan leuren". Behind the Sofa presenteert debuut-cd 'Seedy' de ■erjSTERDAM GPD n pendant Carl Denker en het sterdamse stadsdeel Wester- k gaan in januari bekijken of mogelijk is eind volgend ir toch weer opera-voorstel- n in de Gashouder van de irmalige Westergasfabriek op oeren. Denker maakte giste- bekend dat hij met de winst 'Die Fledermaus' van Johan auss wil beginnen met de af- sing van zijn schuldenlast, ïdat er in november te wei mensen kwamen kijken ir de Italiaanse opera's 'Ca-' 'eria rusticana/I pagliacci' ien de schulden op tot zeker ton. )enker had gerekend op ge- ddeld 1800 bezoekers gedu ide tien avonden, maar er er maar rond de 1300. k de produktiekosten vielen il hoger uit dan verwacht. De 175 medewerkers, onder wie Marco Bakker en Jan Derksen, hebben nog steeds geen salaris ontvangen. Het stadsdeel krijgt nog 40.000 gulden voor de huur van de Gashouder. Eerder deze maand besloten de schuldeisers niet langer te wachten en vroe gen het faillissement van dè Ita liaanse Opera aan. Er is een cu rator benoemd die op dit mo ment nog bezig is met de afwik keling. De intendant maakte verder bekend dat hij een nieuwe stichting wil oprichten. Om de produktiekosten van 'Die Fle dermaus' te dekken hqopt hij ook op sponsorbijdragen en subsidies. Stadsdeelvoorzitter Grondel wilde gisteren niets over de levenskansen van de nieuwe produktie zeggen en be vestigde alleen dat hij volgende maand met Denker om de tafel gaat zitten. t de schenking van 450 schil- jen en 1.500 tekeningen van A/vpl Citroen is de'Hannema-de lers Fundatie in staat een na- loeg compleet beeld te geven deze kunstenaar. Vooral Ibdat de stichting nu ook be- likt over een uitgebreide do- Jnentatie van Citroen zelf. De hting beheert de kunstcol lie van de provincie Overijs sel en heeft als thuisbasis muse um Het Nijenhuis te Heino/Wijhe. De schenking van de erven Citroen aan de provin cie Overijssel is zo ongeveer het staartje van de- nalatenschap van de in 1983 overleden kun stenaar. De provincie kocht in het ver leden al veel werk van Citroen aan, alsook werken van anderen uit de collectie van deze kunste- Het bollenpellen in Noord- wijkerhout zijn ze zat. De Britse 'asielzoekers' van Behind the Sofa willen be roemd worden. ,,We weten ook wel dat het 99 procent van alle bands niet lukt, maar wij hebben even veel kans als ieder ander," zegt zanger/gitarist Simon Reed. ,,Dus waarom zou den we het niet proberen?" Met de cd 'Seedy' is de eer ste stap gezet op weg naar nationale èn internationale bekendheid. LEIDEN ERNA STRAATSMA Behind the Sofa werd een jaar of drie geleden opgericht door drie Britten die eind jaren tach tig naar Nederland vertrokken. Engeland .beviel hen niet meer zo. „We wilden eigenlijk gaan reizen, maar toen we op weg waren naar Duitsland ging ons busje kapot en zijn we terugge keerd naar Nederland. Daar zijn we gebleven, want ons geld was op." Het drietal - Simon Reed, Paul Hudson en 'Wigs' - vond werk in de bollenvelden rondom Noordwijkerhout en stak zijn vrije tijd in muziek. Sa men met twee andere in Neder land verblijvende Britten en een Ierse - Rosie Finnigan, Steve Marks en Warren Macey - werd Behind the Sofa opgericht. De groep begon met folkach- tige muziek, maar is langzamer hand meer naar de popmuziek toegegroeid. Reed: „We hadden in het begin alleen een paar akoestische instrumenten, waaronder een fluit. Toen zei iedereeen dat we folk speelden, wat waarschijnlijk ook door de fluit kwam die Paul bespeelt. Maar nu noemen we het 'pop' wat we spelen. We hebben er nieuwe instrumenten bij gekre gen. Sinds kort hebben we een echte keyboards en ik heb on langs een nieuwe, elektrische gitaar gekocht." De afgelopen seizoenen oogstte Behind the Sofa veel succes op allerlei regionale pop- Ofr OM W in Behind the Sofa: een Brits/Ierse groep muzikanten die zich een paar jaar geleden in Nederland vestigde. festivals. Inmiddels is de groep ook buiten Nederland actief: in november werd een korte tour nee door Ierland gemaakt en de komende maanden gaat de groep voor een reeks concerten naar Duitsland. „Die eerste suc cessen verbaasden ons wel," zegt Paul Hudson. „We werden in Noordwijk winnaar van het Oase-festival. Misschien ook omdat we onze eigen stijl spe len en niet zo hard zijn als de meeste huidige popbands. Wij willen niet op Metallica lijken, we doen gewoon wat we zelf leuk vinden." Reed: „En verder zijn we heel geschikt voor festi vals, omdat we er kleurrijk uit zien en nogal over het podium heen springen." Reed zegt dat de voorkeur voor wat rustigere muziek wel licht ook met de leeftijd van de bandleden te maken heeft. Als dertiger stammen Reeds muzi kale inspiratiebronnen bijvoor beeld uit de late jaren zeventig. „Ik ben bijvoorbeeld een fan van de Smiths. En ik vind niet dat we nu, omdat we in de jaren negentig spelen, ineens een dr umcomputer moeten gebrui ken." Na een zoektocht langs een stuk of twintig platenmaat schappijen zag Rockhouse Re cords uit Nieuwkoop er heil in om geld te steken in een cd van Behind the Sofa, op het nieuwe label Kix-4-U. Dureco werd be reid gevonden de distributie en promotie van het album op zich te nemen. Hudson: „Op de ta pes die we naar de andere pla tenmaatschappijen hebben ge stuurd hebben we helemaal geen reacties gehad." Ouderwets 'Seedy' is een gevarieerd album geworden, met 'ouderwetse' popmuziek. Een beetje folk, een beetje funk, een beetje rock, een beetje punk. Hudson: „We be schikten over een stuk of veertig songs en hebben er negen uit gekozen. Wat een hele klus was, want als band heb je die songs al een miljoen keer gehoord. Nadat we een aantal opnames hadden gemaakt zijn we even gestopt. Na een maand hebben we weer naar de nummers ge luisterd. Toen konden we het resultaat beter beoordelen." Reed is tevreden met het re sultaat van de opnames, die ge maakt zijn in een Leidse studio, maar hoopt dat de opvolger wat rauwer zal klinken. „Meer zoals we live klinken. Ach, deze plaat is maar een begin." Een opvolger van 'Seedy' komt er hoe dan ook. Reed: „Cd's zijn heel belangrijk als promotiemateriaal. We willen steeds meer optreden, zodat we niet langer bollen hoeven te pellen, want dat gaat flink ver velen. Het is niet zo belangrijk om beroemd te worden, maar het zou wel mooi zijn als we van deze band kunnen leven. Ja, ik weet dat dat moeilijk wordt. lipt heeft Fulp ook zeventien jaar gekost, maar uiteindelijk is het gelukt.'' AMSTERDAM ANP Prof. dr H.W. Van Os legt zijn functie van algemeen directeur van het Rijksmuseum in Am sterdam per 1 december 1996 neer. Hij wordt per die datum universiteitshoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. De raad van toezicht van het Rijks museum is een procedure be gonnen om een opvolger voor Van Os te vinden, zo heeft het museum meegedeeld. Als belangrijkste reden voor zijn persoonlijke besluit tot heengaan noemt Van Os (57), dat hij de taken die hij zichzelf bij zijn aantreden in 1989 had gesteld, voltooid acht. De be langrijkste daarvan vindt hij, het Rijksmuseum in Nederland door tal van initiatieven in Ne derland meer uitstraling te ge ven. Andere taken die hij in dit verband noemt zijn hel meer samenhang brengen in de orga nisatie van het museum, het verwezenlijken van de verzelf standiging en het totstandbren- gen van de renovatie van de Zuidvleugel. De functie van universiteits hoogleraar is nieuw voor Neder land. Zij staat los van enige fa culteit of vakgroep. Het biedt prof. Van Os de gelegenheid zich volledig te wijden aan pro jecten van wetenschap en edu catie, aldus het museum. Sinds 1987 is prof. Van Os Kennedy professor aan het Smith College in het Ameri kaanse Northampton. Van 1974 tot 1989 was hij hoogleraar kunst- en cultuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Gronin gen, waar hij ook gestudeerd heeft. Gastdocentschappen ver vulde hij onder andere aan de universiteiten van Princeton, Yale en New Haven in de VS, aan het Courtauld Insitute in Londen, de universiteiten van München en Heidelberg in Duitsland en het Harvard Cen ter for Renaissance Studies in Florence. Van Os heeft een klei ne dertig publikaties op zijn naam staan. Prof. van Os is niet bereikbaar voor een toelichting op zijn be sluit. Die wil hij pas geven vlak voor zijn vertrek volgend jaar, aldus het museum. l., )en In de hal van Stedelijk Museum De Lakenhal is sinds kort het schilderij 'Ram' van Willem van der Nat (1864-1929) te bewonderen. De wij endenkring van De Lakenhal heeft het werk voor 7.500 gulden gekocht bij kunsthandel Art Deco in Leiden. t )1(De Leidse schilder van der Nat was in zijn eigen tijd al een gevierd kunstenaar. Zijn landschappen en dierstukken waren in alle lagen van de l^olking populair. Aan het begin van deze eeuw schilderde hij volgens de Haagse school, maar toch ging de moderne schilderkunst niet hele- vo( Lal aan hem voorbij. 'Ram' (1920) is dan ook een 'ouderwets modern' schilderij dat zowel aansluit op de traditie van de Haagse school als r^j, oruitloopt op de expressionisten van de generatie na hem. foto de lakenhal LONDEN/AMSTERDAM ANP Shura Cherkassky, de laatste vertegenwoordiger van de Rus sische romantische piano- school, is woensdag op 86-jari- ge leeftijd in zijn woonplaats Londen overleden. Hij was al enkele weken ziek. Zijn laatste concerten heeft hij op 7,9 en 10 november in Praag gegeven. Op 29 oktober trad hij nog op in het Amster damse Concertgebouw met het derde pianoconcert van Rach maninoff. Cherkassky, een goede vriend van de eveneens in Rusland ge boren en naar de VS uitgeweken Vladimir Horowitz, speelde vooral het romantische reper toire. Niet alleen Russische componisten en Chopin en Lis zt, maar ook Beethoven en Brahms. Cherkassky was geboren in het Russische Odessa, waar hij de eerste pianolessen kreeg van zijn moeder. Kort na de revolu tie van 1917 week de familie uit naar de Verenigde Staten. Sinds de jaren twintig bezat hij de Amerikaanse nationaliteit. Op elfjarige leeftijd trad Shura al in het Witte Huis op voor presi dent Harding. In Philadelphia studeerde hij aan het Curtis In stitute bij de beroemde Josef Hoffmann. Vanaf 1936 begon zijn internationale carrière. Cherkassky werd niet alleen beroemd door zijn muzikaliteit en zijn virtuoze spel, maar ook door zijn excentrieke gedrag. Hij woonde in Ixinden op een betrekkelijk kleine hotelkamer. De pianist had geen leerlingen. Hoofdrol voor Willem Nijholt in Miss Saigon AALSMEER ANP Willem Nijholt gaat de manne lijke hoofdrol spelen in de Ne derlandse versie van de musical Miss Saigon, waarvan de pre mière eind november in Sche- veningen voorzien is. Het is nog niet bellend hoe de rest van de bezetting wordt. Joop van den Ende Theater- produkties werkt sinds een half jaar aan de casting. In de zomer organiseerde de producent een speciale Miss Saigon-klas voor Nederlanders zonder theaterer varing maar met een Oriëntaals uiterlijk. Ook hield Van den En- de audities op de Filippijnen. In maart wil hij de bezetting rond hebben. Nijholt speelt de rol van The Engineer, een Euro-Aziatische sjacheraar die in het verhaal van groot belang is voor het hij elkaar brengen van een Ameri kaanse soldaat en een Vietna mees meisje. Hij heeft maar één doel: een visum voor de Vere nigde Staten. De 61-jarige Nij holt, die een grote ervaring heeft als musicalacteur, speelt thans in You're the Top, een musical over Cole Porter. Miss Saigon moet de opvolger worden van The Phantom of the Opera, de meest bezochte musical in de Nederlandse ge schiedenis. Miss Saigon ging op 20 september 1989 in Londen in première en had daarna onder meer ook in New York veel suc ces. De Nederlandse versie zal een getrouwe kopie van die voorstellingen worden, zo heb ben de makers bepaald. Rotterdam weer beetje méér filmstad ROTTERDAM ANP Het Rotterdams Filmfonds, dat beoogt de audio visuele sector in Rotterdam te versterken, gaat 1 januari van start. De gemeen te heeft er voor de eerste drie jaar in totaal zes miljoen gulden voor beschikbaar gesteld. Film-, tv- en videoproducen ten kunnen uit het fonds subsi die krijgen. Voorwaarde daarbij is dat anderhalf maal het subsi diebedrag in de regio Rotter dam wordt besteed. De stad wil met het fonds haar aantrek kingskracht als vestigingsplaats voor audio-visuele bedrijven vergroten en zich verder als filmstad profileren. De stad heeft al het Interna tional Filmfestival Rotterdam, waarvan de 25e editie zich van 24 januari tot 4 februari af speelt. Vanuit het festival is ook het initiatief voor het filmfonds gekomen. In de eerste periode van drie jaar brengt het festival vooral de ervaring en kennis in die het jarenlang heeft opge daan met Cinemart, de jaarlijk se (co)produktiemarkt die film makers en financiers bijeen brengt. Tentoonstelling over optreden Beatles in Hoorn HOORN ANP The Beatles in Hoorn heet een tentoonstelling van 2 februari t/m 30 juni in hel Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn. In deze expositie wordt stilge staan bij het enige concert dat de beroemde popgroep ooit in Nederland heeft gegeven: 6 juni 1964 in de toenmalige veiling hallen van Blokker (gemeente Hoorn). Het museum heeft voor de expositie geput uit de omvang rijke verzameling van Hans Roosenbrand. Allerlei Beatles- memorabilia, van pruiken tot speldjes en van bekers tot pop pen, maar ook vele singles en Ip's en originele posters zullen er te zien zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 13