Gisteren bij Koffietijd morgen bij Viola Holt Ster met oogopslag van een Barbiepop Rtv Show 'Dat piratengevoel van welee' moet je niet romantiseren' I VRIJDAG 15 DECEMBER 1995 Vooral regionale journalisten doen het zoek- en vindwerk voor de talkshows Gisteren te gast bij Koffietijd betekent maar al te vaak vandaag op de thee bij Viola Holt, morgen de zendtijd vullen bij Hagens en overmorgen 'nietsvermoedend' de taxi instappen van Maarten Spanjer. De talkshowre dacties gaan al jattend en graaiend aan de haal met al vele malen uitgemolken onderwerpen. Scrupules be staan niet bij het vullen van de zendtijd. Wie, o wie in Hilversum is er nog origineel? HILVERSUM SIMONE TANGELDER Pieter Jan Hagens, begin dit jaar ter introductie van zijn nieuwe programma zelf te gast bij Kof fietijd, schroomde niet collega- gast Sunil Laigsingh, direct maar uit te nodigen voor zijn ei gen fihow. Met melk drinkende boeddhabeeldjes waren volgens Hagens nog wel wat minuten te vullen. Wat Pieter jan Hagens tenminste nog openlijk voor de camera deed, is in Hilversum en Aalsmeer achter de schermen dagelijkse kost. Maar meestal wordt jatwerk als eigen ontdek king gepresenteerd. Overwerkte talkshowredac teuren die maar al te vaak twaalfurige werkdagen maken, hebben vaak geen tijd om zelf naar drama en excentriciteit in het veld te speuren. Schrijvers, zangers en acteurs verheugen zich in de aanbiedingen die maar binnen blijven stromen. Voor burgers zonder camera ervaring ligt het anders. Zij we ten niet wat hen overkomt als ze plotseling tot Hilversums handelswaar worden gebom bardeerd. En het begon alle maal met een onschuldig inter viewtje met de plaatselijke krant. Castingbureaus zoals in de VS, waar iedereen die zijn ab surditeiten commercieel wil uit buiten, zich kan laten inschrij ven, bestaan in Nederland (nog) niet. Nu doen vooral journalis ten van regionale dagbladen het werk. Stuiten zij 'in het veld' op dra ma of een markante persoon lijkheid dan kunnen ze na pu bliciteit in hun krant op onvoor waardelijke afname van het produkt rekenen. De trouwste lezers en kijkers zitten overigens niet in de regio. Nee, het zijn de in Hilversum en Aalsmeer ge vestigde redacties die zwetend de kranten napluizen. Compact drama De Leeuwarder Courant, De Limburger, Tubantia... ze vallen allemaal op de deurmat van de TV-redacties in 't Gooi en Aals meer. Want Nederland is klein en de Randstad een 'uitgeputte' regio, dus moet men wel uitwij ken naar 's lands 'marginale' gebieden. Het nieuwe SBS 6-program- ma 't Hart van Nederland pre tendeerde als enige nieuws te brengen uit de regio. Maar in meemaaktelevisie uit de provin cie zijn ze niet exclusief. In feite doen collega's van overige om roepen niet anders. En boven dien kwam Van Gewest tot Ge west al tientallen jaren geleden op het idee. Lex Kooten, stadsverslaggever van de Apeldoornse Courant weet precies wat de omroepen van hem willen hebben: „Com pact drama dat het liefst in één tev i de v ontwaardiging van het hele land over zich afroept". Als voorbeeld noemt Kooten de 'zaak' van twee garderobeda mes van 42 en 48, die hem zo'n vier jaar geleden een veront waardigde brief stuurden. Van wege hun 'hoge' leeftijd werden ze van de ene op de andere dag door de directeur van de Apel doornse schouwburg Orpheus uit hun functie ontslagen. Er moest naar zijn mening maar eens iets frissers achter de jas- senbalie. Nadat het artikel in de krant was verschenen, werd Kooten 'gek gebeld' door colle ga's van omroepen die hem vroegen om de telefoonnum mers van de dames. De destijds 48-jarige Ilse Grol- leman, die het inmiddels heel gewoon vindt om de pers aan de telefoon te krijgen, stond toen versteld van alle aandacht die haar zaak kreeg. ,,ln het be-, gin was het wel hartverwar mend dat zeker tien radiopro gramma's, Service Salon en Rondom 10 aandacht voor onze zaak hadden. In het begin was het ook wel pijnlijk dat die el lende steeds maar weer werd opgehaald. Na zo'n interview slaap je een paar nachten slecht. Maar .door de vele aan dacht van de media heeft de Raad van Commissarissen er voor gezorgd dat er geen men sen meer op die grond in onze schouwburg mogen worden ontslagen. Voor ons was het al te laat". Nu, vier jaar later, kort nadat de Apeldoornse zaak voor de Maarten Spanjer: 'Ik krijg geen hapklare brokjes in mijn taxi, dat werkt niet' rechter is gekomen, blijkt het thema zelfs nog interessant ge noeg voor de RVU die er in ja nuari '96 nog een Dossier Weer werk aan wijdt. Het meest kwalijke vindt Kooten dat de meeste omroe pen niet het fatsoen hebben 'om tenminste de bron te ver melden'. Maar de redacteur heeft inmiddels zijn lesje ge leerd. „Je gaat trucjes bedenken waardoor ze wel naar jouw krant moeten verwijzen." Geen dorpsgek Klaas van den Brink, in de Zaanstreek bekend als Lappen Klaas, krijgt bezoek van „ene Sonja van de televisie. Nee, niet die van de VARA. Vraag me niet van welk programma ze dan wel is. Dat heb ik niet ge vraagd". Van den Brink kijkt nergens meer vreemd van op. Hij is al in de Stoel geweest, in Van Gewest tot Gewest en in nog een ander TV-programma waarvan hij de naam weer is vergeten. „Ik leef in een hele andere sfeer. Ik ver zamel oude flessen en rotzooi van de straat waarvan ik in mijn tuin allerlei kunstwerken maak. Ik ben maar een gewone hob byist maar dat vinden program mamakers kennelijk interes sant. Het begon allemaal nadat ik in de Typhoon (nu het Noord hollands Dagblad) had gestaan. Nou, prima hoor. Ik vind het wel gezellig, die televisiemen sen brengen hier een beetje le ven in de brouwerij. Maar zo'n programma doet me niets. Ik kijk niet eens naar het resul taat". Dina Klaaren uit Heerenveen weet inmiddels ook hoe het me diacircus werkt. Ook zij doet nog steeds haar voordeur open, zij het met lichte tegenzin. „Het begon heel onschuldig met een meisje van de Leeuwarder Cou rant die me een van mijn lam metjes de fles zag geven. Ze maakte een praatje en van het een kwam het ander". In de krant verscheen het ver haal over Klaaren die al twintig jaar in haar boerderijtje aan de rand van Heerenveen woont. Door de uitbreiding van rijstro ken van de snelweg tussen Heerenveen en Leeuwarden dreigt ze ingesloten te worden door het asfalt. Rijkswaterstaat heeft haar verzocht te vertrek ken. Maar de uitkoopsom is zo gering dat Dina blijft zitten waar ze zit en een advocaat in de arm heeft genomen. Redacties van diverse omroe pen bedachten unaniem dat hun kijkers de drama en tragiek van het oude vrouwtje - dat zich bovendien op uiterst originele wijze weet uit te drukken - vre ten. Dina heeft het geweten. „Na het interview met de regio nale krant, omroep Friesland en radio Mercurius werd er opge beld door de NCRV. Ze hadden FOTO ANP HERMAN PIETERSE mij op het oog voor het pro gramma De Stoel. Maar ik wil al die belangstelling helemaal niet. Bovendien ben ik geen dorps gek. Ik weigerde". Maar de NCRV was niet voor een gat te vangen en besloot Maarten Spanjer naar Heeren veen te sturen. Kijkers mogen misschien nog steeds de indruk hebben dat Spanjer de bijzon dere gave heeft om uit - voor het oog - heel gewone mensen iets speciaals te halen, maar Spanjers bijdrage is "eigenlijk maar gering. Taxi werd op diverse televisie festivals met prijzen beloond, maar het programma is niet wat het pretendeert te zijn. Mensen die al eerder in andere pro gramma's of kranten blijk gegf ven hebben een breed pakg] eality drama met zich n,r ie lursen, worden onder va, voorwendselen bij Maarten^ de Taxi gelokt. Ook Taxi laat ie werk door anderen doen. c Dina Klaaren: „Ik werd berr augustus '94 nogmaals gebf door Radio Mercurius of ik nl Leeuwarden wilde komen. O, het vervoer hoefde ik me g?u zorgen te maken. Ze stuurc wel een taxi. Ze bleven mjc doorzeuren, dus uiteindell stemde ik weer toe. in Ik stapte zenuwachtig inin wagen en zei nog tegen de ta c chauffeur: 'Goh meneer, u II- precies op Maarten Spanjpi Dat zeggen zoveel mensjk luidde het antwoord. Nou tod begon hij een beetje te vraöi en begon ik te vertellen overs* ellende rond mijn boerderijV mijn overleden man. I>t gewoon een leuk gesprekC Toen we stopten stond dje die blauwe volkswagen van pl NCRV. De vent deed zijn sno£i en riep: 'Ik ben toch Maare Spanjer'. Ik vond het zo |1' meen. Ik heb heel hard stat snikken en hliilen. ic Die meisjes van de NCRV vn den me allemaal troosten, i( sloegen heel lief hun armen 0 me heen. En toen kwam dat Ir muiier waarop ik mijn handr kening moest zetten als tfl" stemming voor uitzending. Ir heb ik toen maar gedaan Hapklare brokjes x Maarten Spanjer houdt vooraf niet te weten wie ers zijn taxi stapt. „Het is in ieri geval niet gebruikelijk dat de»i dacties van De Stoel en Taxi >i menwerken". Hoe de redaer van producent IDTV dan a aan zijn passagiers komU; hem niet bekend. „Ik krijg g© hapklare brokjes in mijn Tr. dat werkt niet. Taxi is geen ta show op wielen". Toen heel omroepland alit Dina was geweest, stondena plotseling nog twee jonge mi( nen in fel gekleurde jacks ai het hek in Heerenveen te rgi melen. Dina dacht dat het w\ Rijkswaterstaat was. k „Ik dacht 'nu zal je het hfi ben'. Dus ging ik er met opp heven hooivork op af. Blekert| twee jongens afkomstig van Si 6 te zijn". Van die omroep li de Friezin overigens nog na; gehoord. Maar na veel gejak mer en gezeur zwichtte Da opnieuw en kon SBS 6 in he avondprogramma het 'nieut brengen. ji Ronn Moss, alias Ridge in The Bold and the Beautifid LOS ANGELES MONIQUE BRANDT Hij is de absolute TV-kampioen 'Gepij nigd in de verte staren'. Ronn Moss, of tewel Ridge Forrester in de soapserie The Bold and the Beautiful, heeft die kunst dan ook acht jaar lang, want zo lang bestaat de reeks - dagelijks inten sief kunnen trainen. Ridge is nu een maal niet het meest spraakzame perso nage in de reeks. In het dagelijkse leven is acteur Ronn Moss evenmin bovenmatig loslippig. Daarbij is hij net als Ridge een beetje een tobber. Zijn favoriete antwoord op een vraag tijdens een interview bestaat voor hem uit de simpele woorden 'ja' of 'nee', of, als het dan echt niet anders kan: 'Ik kan daar niet zoveel over zeg gen'. Pas na de doordringende blikken van Moss' alom tegenwoordige pers- agent Frank Tobin volgt zowaar een no bele, maar norse toegift van wat korte zinnen. De blik van De Ster staat daar bij voortdurend op 'verveeld', terwijl hij zijn afgekloven frambozenlolly voor de derde keer aan een grondige inspectie onderwerpt. Ronn Moss is desondanks één van de populairste acteurs uit de soapserie. Zijn rol als Ridge Forrester levert Moss zo'n vijfhonderd brieven per week aan fanmail op van voornamelijk vrouwen. In de Europese landen waar de Ameri kaanse serie wordt uitgezonden, is het voor hem bijkans onmogelijk geworden om onbekommerd over straat te slente ren. zo hij dat zou willen. Moss, wiens blikken doorgaans net zoveel emotie verraden als de oogopslag van Barbie's partner Ken, haalt zijn schouders op bij de gedachte. „Is dat vervelend, is dat leuk. ik weet het niet", zucht hij. „Ik denk er nooit over na wat ik wel en niet leuk vind aan het spelen in deze serie. Het maakt ook allemaal niet uit. dit is gewoon werk. Ik hóef het niet leuk te vinden, ik moet het gewoon doen. Ik speel Ridge sinds de allereerste dag dat de serie van start ging en ik doe het nu nog. That's it. Wat ik wel goed vind aan Ridge Forrester is zijn ambitie, zijn energie en het feit dat hij altijd de mooie vrouwen mag kussen. Verder heb ik niet zoveel over mijn rol te ver tellen." Ronn Moss: „Wat ik goed vind a mag kussen". Dat het leven van een soapster niet over rozen gaat, willen we wel geloven na de vermoeid klinkende verzuchtin gen van de acteur. Het is ook vast niet gemakkelijk om na acht jaar toch elke dag weer vrolijk en onbevangen op de set te verschijnen. „Ja, de vraag hoe hou ik mijn rol fris is tegelijkertijd de groot ste uitdaging", beaamt Moss tam. „Je moet het leuk voor jezelf houden en ho pelijk slaat dat over op het publiek." Ridge is door de jaren heen erg ver anderd. Aanvankelijk was hij een echte playboy, maar inmiddels is hij een toe gewijde 'family man' geworden, vindt Moss. „Dat is de verdienste van de schrijvers. Wat ik persoonlijk aan deze rol heb bijgevijld, daar wil ik niets over zeggen. Maar geloof me. het gaat om veel, heel veel veranderingen." Moss bant naar eigen zeggen de sleur op de set uit door subtiele gedachten- spelletjes en het verzinnen van verras sende ontwikkelingen in het verhaal. Niet dat hij daardoor voortdurend bul derend van het lachen tegen de decor stukken aanhangt, maar het houdt hem wél wakker. Alert. „Ie moet creatief blij ven. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar het is bijvoorbeeld aardig om van het script af te wijken en dan te kijken hoe je tegenspeler erop reageert. De grenzen opzoeken. Dat levert weieens aardige invallen op. Soms werkt het dus, soms ook niet." Ondanks het feit dat het publiek Ronn Moss na acht jaar niet meer los kan zien van Ridge Forrester, is de ac teur niet bang dat deze rol zijn carrière naast of na The Bold and the Beautiful in de weg zal staan. Hij heeft een pro- duktiebedrijf, dus als het moet zorgt Moss zelf voor zijn filmrollen. „Ik zit er niet mee. Als ik de tijd heb, zet ik mijn eigen filmprojecten op. Het is ook niet zo dat ik geen andere rollen meer krijg en daarom maar in deze soap blijf han gen, hoor. Ik zit in deze soap, omdat ik dat wil. Ik zou niet acht jaar zijn geble ven als ik me gevangen voelde. Ik hou van werken." Als Moss' muzikale activiteiten ter sprake komen, lijkt er zowaar heel even een glimp van passie uit de ogen van de acteur te vonken. „Muziek is mijn voor naamste nevenactiviteit. Als ik klaar ben in de studio's ren ik letterlijk naar huis en duik mijn muziekstudio in." Muziek is dan ook zijn allereerste lief de. Moss startte zijn carrière als lid van de band Player, die diep in de jaren ze ventig gedurende enkele weken de hit lijsten beheerste met het nummer 'Ba by Come Back'. Moss en zijn muzikale partner Peter Beckett hebben de malige hit onlangs in een eigentijds jas je gestoken en opgenomen voor de Ja panse markt. Je weet immers mac nooit. Bovendien heeft Player zojuist nadat de band jaren niet meer actief was - het vijfde album voltooid. „Ik had nooit tijd, omdat er zoveel tijd in The Bold and the Beautiful gaat zitten. Peter Beckett schreef bovendien muziek voor anderen. Maar we wilden graag weer samen een plaat maken en met veel moeite is dat gelukt. Ik ben erg blij met het resultaat. We hopen de CD ook in Europa uit te brengen. In dat ge val zullen we zeker op toernee gaan, als dat tenminste in het opname-schema is in te passen. Hoe ik onze muziek moet omschrijven? Dat is moeilijk te zeggen. Het is niet gemakkelijk geluid te om schrijven. Het is op en top jaren-negen- tigmuziek. Rock, er wordt gezongen, er worden instrumenten bespeeld, het heeft pakkende wijsjes. Wat moet ik verder zeggen?" Naast Moss hebben zoals bekend meer acteurs en actrices uit The Bold and The Beautiful muzikale aspiraties, al zijn die niet altijd gebaseerd op ta lent. Maar dat is geen probleem. De concerten van Thome, Macy, Sally Spectra en iedereen die verder nog tijd vrij kan maken tussen de opnamen van 'The Bold' door, brengen in Nederland immers keer op keer massa's enthou siastelingen op de been. Moss is echter duidelijk niet van plan zich bij deze dol le artiestenkaravaan aan te sluiten. Met een enigszins misprijzende blik: „Met name Jeff Trachta (Thorne) en Bobby Eakes (Macy) hebben de muziek weten in te passen in hun rol. Maar het past niet bij Ridge. Hij is niet de mode-ont werper annex rocker, dat past gewoon niet. Ik hou die twee werelden strikt ge scheiden: als ik optreed met Player ben ik muzikant, als ik acteur ben, speel ik Ridge de ontwerper. Ik ga er van uit dat mijn muziek een eigen publiek trekt, niet uitsluitend soapkijkers. Ik kom per slot van rekening uit de muziek voort. Het zijn mijn roots, mijn wortels. Veel acteurs stappen over van acteren naar musiceren, ik doe het andersom". Radioman Ad Bonman, dertig jaar bij Veronica 1 Hij heeft er inmiddels waar schijnlijk honderden langs ho ren komen en aan veel ervan meegesleuteld. Van 192 (goed idee) tot Herinnert u zich deze nog (nognognognog) en 1.2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Tiiiineke!. Jingles, de opvallende aankondiginge- tjes en tussendoortjes op de ra dio, zijn gesneden koek voor de 48-jarige Ad Bouman. Hij is dan ook bepaald geen groentje. De ze maand viert de ex-technicus en huidige presentator zijn der tigjarig dienstverband bij Vero nica en is daarmee de laatste van de 'oude hap', die ooit bij de voormalige radiopiraat is be gonnen. Bouman voelt zich geen pi raat meer, maar wel een buiten beentje. „Veronica is ook eigen lijk nooit een radiopiraat ge weest in de strikte zin van het woord. Maar het klonk wel leuk natuurlijk. De zendschepen hadden de frequenties waarop werd uitgezonden, gekaapt, maar we waren niet strafbaar omdat we buiten de territoriale wateren 'uitzonden. Toch had je wel een beetje het piratengevoel daar op zee. Al moet je het ook weer niet gaan romantiseren door te roepen dat alles vroeger beter was. Er waren toen ook slechte platen en ruzies onder- ling." Bouman heeft in die dertig jaar het hele bewogen bestaan van Veronica van nabij meege maakt. De begintijd met uitzen dingen vanaf het schip, de en tree in het publieke bestel en de groei naar de grootste omroep van Nederland en nu weer het commerciële avontuur. Of de lang zal doorzetten, is inmid dels de vraag. De kijkcijfers zijn niet om over naar huis te schrij ven. Radioman Bouman ligt er niet wakker van. „Qua sfeer is het hier weer heel leuk en dat is wel eens anders geweest. Want als je als piraat het bestel bin nenkomt, verander je toch als club. En nu is het wéér allemaal anders geworden. Er worden weer snel besluiten genomen over van alles en nog wat. Er zijn geen ellenlange vergaderin gen meer, al waren ze bij Vero nica altijd al een stuk korter dan bij die andere omroepen." Het was Tineke de Nooij die er in 1965 voor zorgde dat Ad Bouman bij Veronica werd aan genomen. Bouman: „Veronica was in 1960 begonnen en meteen heel populair. Maar ja, er was verder ook niets natuur lijk. In 1965 werd het roer om gegooid en werd Veronica een echte popzender. Ik was net van school gekomen en zou eigen lijk bij Philips in Huizen gaan werken. Bij Veronica werd ik eerst afgewezen, maar degene die was aangenomen beviel niet. Op voorspraak van Tineke kon ik toen twee maanden op proef komen. Het was liefde op het eerste gezicht." In de drie decennia die Bou man inmiddels bij Veronica heeft doorgebracht, heeft hij heel wat mensen zien komen en gaan. Sommige discjockeys wil den bij hun afscheid nog wel eens afgeven op hun oude werkgever. „Er zijn er bij die bij het vertrek dan roepen dat Ve ronica niks is. Ik kan me daar niet aan ergeren. Bovendien staan er altijd weer genoeg jon klaar om hun plaats Over jonge mensen gespro ken, hoe is het om als 'oudere jongere' te werken bij een om roep die zich ooit bediende van slogans als 'jong. snel en wild' en 'je bent jong en je wilt wat'? Bouman: „Het is een cliché, maar je bent zo jong als je je voelt. Maar soms gaat het me ook wel wat te hard. Het eerste wat ik doe als ik het program van een jongere discjocf overneem, is dan ook de kop lefoon zachter zetten. Somi gen zitten daar echt hun ore# verpesten." De overstap van Bouman fl louter techniek naar het pres» teren is geleidelijk gegaan. B( man: „Vroeger was het el teamwork tussen technicusi discjockey. Je moest elkaar al voelen. Het kwam vaak aani een fractie van een seconde.! doen de disjcockeys het ai maal zelf: jingles draaien, pla< starten." Bouman moest wel wat o\! winnen om zelf achter de f crofoon plaats te nemen, i nam het vroeger wel eensi nachts over als iemand ziek 1 geworden. Maar dan had ikj een borrel op. Daarna kwani de drive in-shows, waar ik l eens het laatste half uur dj als de discjockey inmiddels j bekwaam was of iets te zoeij zagrondlopen." Inmiddels zit hij met I Goud van Oud vast op de zal dag en zondag (van 10 toti uur). Met muziek uit zijn ei) favoriete periode van de jal zestig en zeventig. j Het is overigens niet uitgei ten dat de radioman in hart nieren nog eens zijn oversl zal maken naar de televisie.! heb inderdaad een voorstel v een TV-programma geda Het moet iets worden met G we Ouwe-muziek. Verder kal er niet veel over zeggen. \vl voor je het weet, zie je hetl een andere zender terug, i genoeg heb ik bij TV heient geen drempelvrees, zoals ik! bij het radiowerk wel een be had. Ik denk dat het ook ki omdat er op de Nederlandse! zoveel ongelooflijke troep i! zien. Het moet toch niet! moeilijk zijn om dat betel doen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 22