Cultuur Kunst 'Zangeres-zijn doe ik er nu bij' Smashing Pumpkins bij vlagen indrukwekkend ^^Èondering Aanwinst Lakenhal binnenkort voor publiek Eerste vergoeding voor muziek in het openbaar —ONDERDAG 14 DECEMBER 1995 941 9 ef gert visser. 071 -5356441 Patricia Paay terug met Time of my life In Amerika leidt ze een onopvallend leven als Mrs. Curry. Maar zodra ze voet zet op Nederlandse bodem is ze weer Patricia Paay, de sexy zangeres die in 1967 haar eerste hit scoorde met 'Je bent niet hip'. Ruim tien jaar geleden be sloot ze 'The Star Sisters' en Nederland te verlaten om in New York een nieuw leven te beginnen met dj/vj Adam Curry. Ver van de hectische vaderlandse showbizz waar ze zo langzamerhand schoon genoeg van had. Nu is ze terug als zangeres, met 'Time of my life', een album vol bekende filmmuziek. Patricia Paay: „Ik heb altijd een hekel gehad aan optreden. amsterdam berrit de lange Zodra ze Nederland betreedt, krijgt ze te maken met de be kendheid waar ze eigenlijk voor was gevlucht. „Ik moest op Schiphol mijn koffer openma ken", zegt ze verontwaardigd. „Dat doen ze alleen maar om dat ik Patricia Paay ben. Ge woon pesterij!" Patricia Paay zit toch ontspannen tegen de ver warming in de Amsterdamse hotelkamer. Ze is terug om haar nieuwe cd 'Time of my life' te promoten, een album vol be kende filmmelodieën. „Ik heb eindelijk de kans gekregen een fijne cd te maken, met muziek die ik zelf mooi vind. Na al die jaren ben ik gelukkig verlost van de grote druk een hit te scoren." De nummers op 'Time of my life' zijn stuk voor stuk grote hits geweest in de vertolking van onder meer wereldsterren als Elton John (The Lion King) en Diana Ross (Theme of Ma- hagony en It's my turn). Samen met dochterje Christina zingt Patricia 'Tomorrow' uit de film Annie en met Baywatch-ster David Hasselhof vertolkt ze de Dirty Dancing-hit 'Time of my life'. Patricia gaat totaal niet ge bukt onder het zware juk de ori ginele ook maar enigszins te evenaren. „Het zijn mooie songs. Ik ben erg gelukkig met dit album." Het woord 'geluk' valt vaak in het gesprek met de nu 46-jarige zangeres. Dat geluk vond ze toen ze Adam Curry ruim tien jaar geleden achterna reisde naar Amerika, waar hij voor MTV ging werken. Patricia ging zich volledig wijden aan haar man. Toen dochter Chris tina, nu vijf jaar, werd geboren was de Happy Family Curry compleet. De ster werd huismoeder en dat bevalt haar nog steeds uit stekend. „Ik moest eerst ontzet tend wennen aan de anonimi teit in Amerika. Ik kon gewoon over straat lopen. Nobody cares. Het heeft een paar maanden geduurd voordat ik daar onge looflijk van ging genieten." Spuugzat Ze was de Nederlandse show bizz, inclusief de zangeres Patri cia Paay, spuugzat. „Ik was van af mijn zestiende gewend in het middelpunt van de belangstel ling te staan. Alles draaide om Patricia Paay. Ik zag mezelf als een entertainment-produkt en sprak over mezelf in de derde persoon. Zo van: 'Dat zou een leuk pakje zijn voor een optre den van Patricia'. Volgens mij nemen veel artiesten zichzelf veel te serieus. Ze raken het per spectief kwijt, ze worden zoals het publiek hen wil zien. Vind je het gek dat veel artiesten een zenuwinzinking krijgen?. Ik kon afstand nemen, ik realiseerde me volkomen dat Patricia Paay een produkt was." In de toe komst wil ze best meer cd's op nemen, maar op haar manier. „Ik hou van zingen en mooie nummers. Maar voor alles ben ik echtgenote en moeder. Zan geres-zijn doe ik er nu bij." Modder Fans van Patricia hoeven er niet op te rekenen dat ze nog op het podium verschijnt. „Ik heb al tijd een hekel gehad aan optre den. In Nederland zijn daar zo weinig mogelijkheden voor, je hebt hier maar een paar mooie zalen. Vaak moet je door de modder waden voor je zo'n eta blissement bereikt. Die tijd heb ik gehad." Dochter Christina kreeg pas onlangs de verhalen te horen over mammie's zang carrière. „Ze wilde dolgraag meezingen op 'Tomorrow' en gelukkig vond de platenmaat schappij dat een goed idee. Ik zou haar niet aanmoedigen ar tieste te worden, maar zou haar wel steunen als ze het per se zou willen. Ze is wel muzikaal. Maar ze is nog zo jóng, de ene dag wil ze balletdanseres wor den, de volgende schooljuf." Patricia Paay is trots op haar carrière. „Ik heb veel bereikt in Nederland en ook daarbuiten. Daarom kan ik me nu helemaal aan mijn gezin wijden. Ik heb niet het idee mijn tijd te ver doen of dat ik dingen moet mis sen. Doordat ik alles al heb meegemaakt, kan ik nu met vol le teugen genieten." Een loop baan als artieste in de Verenig de Staten is niet voor haar weg gelegd en staat ook niet hoog op haar verlanglijstje. „Dat kan ik niet meer opbrengen. Als je dat echt wilt, moet je zo ontzettend hard werken. Dat heb ik er niet voorover." „Ik heb ook niets met Adams bedrijf te maken, ik wil er volle dig voor mijn dochter zijn. Ik breng haar naar school in onze jeep, doe boodschappen, wat creatieve dingen in huis en ga naar de sportschool. Al Christi na's vriendinnetjes vinden mij een hele leuke moeder. Ik ben nog speels en jong. Ik word waarschijnlijk nooit echt vol wassen." Toch is ze in de opvoeding van haar dochter naar eigen zeggen ouderwets. „Ik wil haar volledig zien opgroeien. Ik kan haar bijstaan met mijn rugzak vol levenservaring. Het voordeel van op oudere leeftijd moeder worden, is dat je voor veel din gen de oplossingen al weet. Als je jong bent, kom je nog voor te veel verrassingen te staan. Maar je kunt natuurlijk nooit alles weten, 'l egen de tijd dat je alles van het leven snapt, ga je dood." LEIDEN DEBBV NOBEL Het olieverfschilderij van Ja- coba van lleemskerck dat het Stedelijk Museum De La kenhal heeft gekocht op een veiling in Amsterdam is waarschijnlijk vanaf half ja nuari in het museum te zien. De directrice van De la kenhal, J. Bollen, is 'zeer ver heugd' met de aankoop van Compositie nr. 68 van Van Heemskerck. Er moeten eerst nog wat conserverende maatregelen genomen wor den, want de verf dreigt los te gaan, maar waarschijnlijk zal vanaf half januari het doek voor het publiek te zien zijn. Het olieverfschilderij werd voor een bedrag van 84.960 gulden gekocht bij Sotheby's in Amsterdam. Het doek van één vierkante meter dateert uit 1917 en toont een half ab stracte haven met zeilboten. De aankoop wordt voor een belangrijk deel mogelijk ge maakt door de 100.000 gul den subsidie die het muse um van de Mondriaanstich- ting heeft ontvangen. Zelf heeft het museum een jaar lijks aankoopbudget van een ton. Jacoba van Heemskerck (1876-1923) schilderde aan vankelijk vooral meisjes en boerinnen. Later ontwikkelde haar stijl zich als leerling van Jan Toorop naar het kubis me. Toorop is vooral rondom Leiden een grote naam in de schilderkunst. De Lakenhal heeft diverse werken van hem hangen en directrice letteke Bollen is daarom van mening dat het doek van één van zijn leerlingen een be langrijke aankoop is. „En dat nog afgezien van het feit dat het gewoon een mooi schil derij is." Cursus ikonen schilderen ,eiden Stichting Vrij Kunstzinnig Centrum De Zonneboom be- ;int in januari een nieuwe cursus: ikonen schilderen. In het ou- le Rusland werd de ikoon beleefd als een venster tot de geeste- ijke wereld. Volgende week donderdag kan al de kennisma kingsles 'ikonen schilderen' worden gevolgd. Voor informatie >ver de cursus, de kennismakingsles en het complete cursuspro- [ramma van De Zonneboom: 071-5123137 (18.00-19.00). Franse meesters in Gemeentemuseum >en haag Het Haags Gemeentemuseum brengt komende zo- ner een tentoonstelling van zestig topwerken uit de collectie :ranse schilderijen van het Moskouse Poesjkin Museum. Het Gemeentemuseum noemt het een van de belangrijkste ensem- lles rond het ontstaan van de moderne schilderkunst met wer- ;en van onder anderen Monet, Cézanne, Gauguin, Bonnard, Pi- iasso, Braque en Matisse. De expositie duurt van 29 juni tot en net 6 oktober. kiekte teistert Toneelgroep Amsterdam iMSTerdam Ziekte speelt Toneelgroep Amsterdam parten. Op- lieuw gelastte het gezelschap twee voorstellingen van Barnes' »eurtzang in het eigen theater op het terrein van de voormalige Vestergasfabriek af wegens ziekte van Lineke Rijxman. Vrijdag in zaterdag gaan de voorstellingen niet door. Al eerder annu- eerde het gezelschap de optredens van zaterdag, dinsdag, woensdag en donderdag. Mensen die een kaartje kochten voor tén van de afgelaste voorstellingen kunnen dat ruilen voor een tndere avond. Barnes' beurtzang is in het eigen theater, het jansformatorhuis, nog te zien van 18 tot en met 23 december. üaltimbanco terug in Amsterdam msterdam Het showspektakel van het internationaal vermaar- |e Cirque du Soleil keert terug naar Amsterdam. In maart van lit jaar beleefde Saltimbanco haar Europese premie're in Am- terdam en was de belangstelling overweldigend. Vanaf 5 april taat de tent weer op het Museumplein. Toegangskaarten voor leze show waarin de beste elementen van theater en circus zijn ;ecombineerd zijn vanaf nu te bestellen, tel. 020-6211211. timbanco terug in Amsterdam. deze rubriek komen al of niet bekende I streekgenoten aan het (woord die, hetzij direct, itzij zijdelings met kunst en cultuur te maken ibben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een unstuiting waaraan ze bijzondere waarde ichten. Van de snuifdoos van oma tot het ijsgedraaide muziekstuk alles wat daar tussen zit. 'andaag spreekt Tea van Ier Meer, programma- samenstelster van het ,eids Vrijetijds Centrum A/C), haar bewondering it voor 'Ropin' the wind', n cd van Garth Brooks. Is ik zeg dat ik van Garth ooks hou kijken mensen me vaak raar aan." 9 Muziek staat centraal in mijn leven, daarom wilde ik een plaat ne :n. Eerst had ik een lp van El- Presley gekozen, maar na :1 wikken en wegen heb ik te cd van Garth Brooks geko- i. Omdat ik daar veel speciale inneringen aan heb. ee jaar geleden heb ik Garth >oks voor het eerst gezien, tij- is een concert in Dublin en maakte veel indruk op me. paar weken later ben ik ir zijn concert in Ahoy' ge est en daar heb ik deze cd la- signeren. ïou heel veel van zijn mu- k, maar dat ik een fan van n ben is weer een groot ord. Ik hecht me niet zo snel dingen. Je zit in popmuziek in een sector waar alles el- heel snel opvolgt. En ik ben isschien ook te nuchter Dr om een echte fan van één paalde artiest te zijn. jainst the grain', een nummer p deze cd, hebben mijn man lik gebruikt als uitnodiging pr ons huwelijk. Iedereen ieg een cassette opgestuurd It deze muziek. Ook ter illu- htie van het plan om als hu- lijksreis naar het zuiden van ïerika te gaan, om de 'roots' Ji de popmuziek te onderzoe- h. Omdat we naar de Vere- jde Staten gingen, wilden we ?n cadeaus maar een een fi- hciële bijdrage voor onze HILVERSUM ANP De Stichting SENA keert vanaf deze week vijf miljoen gulden uit aan enkele duizenden arties ten en honderden platenprodu centen. Ze krijgen het geld om dat hun muziek van 1 juli 1993 tot en met 31 december 1994 in het openbaar te horen is ge weest. Tijdens een bijeenkomst in het Centrum voor Neder landse Muziek in Hilversum overhandigden SENA-directeur H. van Berkel en voorzitter E. Nijpels de eerste bedragen aan Conny Vandenbos, Marco Borsato en Peter Koelewijn. Ook kregen Polygram en Red Bullets het eerste geld. De Stichting ter exploitatie van naburige rechten (SENA) zal naar verwachting twintig miljoen gulden uitkeren over deze periode. Hoeveel een zan ger, muzikant of producent krijgt, loopt uiteen van een paar honderd lot enkele duizenden guldens. Het hangt af van het aantal keren dat de muziek, niet ouder dan 50 jaar, gedraaid is. De omroep en het bedrijfsleven dragen de kosten. Corgan schrijft eigenlijk twee types songs en ze waren beide volop aanwezig tijdens het concert. Hel ene formaat is archetypische Amerikaanse punk: een in mid-tempo gespeelde raggende riff. Slaggitaar uitvergroot tot elektronische ketting zaag zoals in Jellybelly. Model nummer twee be vat een afwisseling van harde en zachte elemen ten zoals in het schitterende Thry the Eyes of Ruby of de opener Porcelina of The Vast Oceans. Een soort hedendaagse versie van led Zeppelins Stairway to I leaven. Beide types liedjes komen al leen over als ze vol lading worden gespeeld. Bij Corgan zelf is die overgave en het geloof in wat hij doet voortdurend aanwezig. Hij verliest al in het tweede liedje de kracht over zijn raspende kopstem, maar dat mag de pret niet drukken. Bij de enige andere persoonlijkheid in de band, drummer Jimmy Chamberlin, ligt de gedreven heid er ook bovenop. De rest van de band bestaat uit poseurs, die misschien juist wel vanwege hun balorigheid een prachtig contrast vormen met Billy. Een van de momenten waarop het wankele evenwicht hoorbaar wordt, is vlak voor de intense finale van dit concert als Corgan even stoom af blaast in een klein stukje cover (Emotional Res cue, Bolling Stones). Het concert duurt te kort, zeker na mooi ge speelde stukken als The Bomb en Bullet with But terfly Wings. Twee uitgesponnen toegiften van dik twintig minuten geven nog eens aan hoe zin derend The Pumpkins zouden kunnen zijn onder optimale omstandigheden. Dit concert is alleen maar bij vlagen imponerend. Ach, de kaars kan niet elke dag aan twee kanten branden. Kirov Opera naar Den Haag De Kirov Opera brengt volgend jaar twee produkties in het AT &T Danstheater in Den Haag. Het gezelschap uit St. Peters burg treedt in volledige bezet ting op onder leiding van Valery Gergjev, artistiek directeur van de Kirov Opera en tevens chef dirigent bij het Rotterdams Phil- harnionisch Orkest (RPhO). Voor Den Haag staan zes voor stellingen op het programma. "The Gambler' (De Speler) van Prokofjev is te zien op 11, 12 en 13 maart. Op 16, 17 en 19 maart volgt 'Prins Igor' van Alexander Borodin. muziek recensie. john oomkes Concert. The Smashing Pumpkins. Bezetting: Billy Corgan (zang, gitaar). James Iha (gitaar), D'Arcv (bas en Jimmy Chamberlin (drums). Gehoord 12/12. De Melkweg/The Max. Amsterdam reis. Garth Brooks is qua country toch wel mijn favoriet. Ik draai thuis vrij veel country, ook als tegenhanger van de harde mu ziek waar ik vaak tussen zit. Wat dat betreft vind ik ook vooral de ballads van Garth mooi. Van traditionele country hou ik niet zo, dat is mij te bekrompen qua tekst, 't Is allemaal een beetje tuttig, 't spetteert niet. Ik draai alleen new American mu sic. Ik vind Garth Brooks met name goed in de directheid waarmee hij zingt en optreedt. Hij is niet zo traditioneel, vermengt zijn countrymuziek met gospel, rock en blues. Bovendien snijdt hij onderwerpen aan die niet zo goed liggen in conservatief Amerika. Een aantal van zijn vi deo's wordt zelfs niet gedraaid omdat ze te progressief zijn. Maar hij trekt zich daar niets van aan. Zijn optredens zijn enorm spec taculair. Grote lichtshows, veel capriolen. Garth is zelf een gro te fan van Kiss geweest en dat zie je in zijn shows terug. Hij is heel erg roek-georiënteerd. Als ik zeg dat ik van Garth Brooks hou kijken mensen me vaak raar aan. 'Maar jij houdt toch ook van Biohazard'Cy.eg^ gen ze dan. Maar ik heb gewoon een heel brede muzieksmaak. Weinig Amerikaanse formaties beschikken mo menteel over een aanhang zo groot als die van The Smashing Pumpkins een gitaarband die in de acht jaar van haar bestaan slechts drie albums heeft uitgebracht. De dit jaar verschenen dubbe- laar Mellon Collie and the Infinite Sadness omvat evenwel 28, bijna onveranderlijk sterke songs die beslist de tijdgeest ademen. Nu is het moeilijk om de vinger te leggen op zoiets ongrijpbaars als 'dat wat in de lucht zit'. Vormt de op Mariaplaatjes lijkende vormgeving van het album een 'clue'? Zijn de hermetisch ge schreven, sterk symbolisch geladen teksten van frontman en componist Billy Corgan typerend? In elk geval zijn The Pumpkins sinds de Lolla- palooza-tournee van 1994 een mega-act. Mellon Collie is in Nederland bijna goud en entreekaart jes deden buiten De Melkweg op deze avond met gemak het tienvoudige van wat er aan de kassa voor moest worden neergeteld. Niet gek voor een 'cranking high energy band', die met niet aflaten de passie songs probeert te brengen die eigenlijk over de uitzichtloosheid van het moderne be staan gaan. Billy Corgan hebben ze al in veel ca tegorieën (punk, grunge) proberen vast te pin nen, maar zijn bewondering voor wijlen Ian Cur tis van Joy Division is misschien wel het meest bepalende element.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9