Brosnan brengt Bond weer tot leven Film 'Huisvader' Tim Allen stapt in de laarzen van de kerstman Opgroeien aan weerskanten van de muur DONDERDAG 7 DECEMBER 1995 Gepeperde liefde in Como Agua para Chocolate. Mexicaans koken in Como /{gua para Chocolate MARCO VAN PELT ïma, Van Boetzelaerstraat 6, Al- ihen a/d Rijn: 2001: A Space Odyssee, ma 11/12 18.30 uur. let Kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Lei- len; Como Agua Para Chocolate, ma 11/12 20.00 en 22.15 uur; Muriel's Wed ding di 12/12 20.00 en 22.15 uur. ®^et Engelse 2001: A Space Odys- in regisseur Stanley Ku- jrick, geldt als een mijlpaal in internationale filmgeschie- nis. Kubrick sneed na de de ïmière 17 minuten uit het 'erhaal, maar zelfs in die gecou- leerde versie duurt de film nog uim twee uur. Het reizen in de ruimte wordt afgezet tegen de geschiedenis de mensheid, vanaf zijn :erste contact met een Zekere fogere Macht tot ver in de toe komst. En dat brengt een be angstigend perspectief met zich tee, want in de toekomst heeft 3 levenscyclus van de mens to- aal geen betekenis meer. 2001 visueel festijn en ook ver- mtwoordelijk voor het feit, dat lichard Strauss' symfonische jedicht Also sprach Zarathustra en top veertig-hit werd. Recepten )e Mexicaanse schrijfster Laura isquivel maakte in 1989 een te klapper met haar ma- jisch-realistische roman Como 1gua para Chocolate, in Neder- and uitgebracht onder de titel worfe Rozen en Tortilla 's. Acteur-regisseur Alfonsa Rau lekende voor de verfilming van lie succesroman en maakte jlaarmee zijn zesde rolprent. n" FILMS AMSTERDAM LFA 1 T/M 4 (020) 6278806 International Documentary Filmfesti- ral. Infolijn: (020)6261939 iLHAMBRA 1(020) 6233192 18.15, 21.15: The Bridges of Ma dison County .LHAMBRA 2 18.45,21.30, do vr ma di ook 13.15, 16.00: Smoke 5ELLEVUE CINERAMA (020) >234876 12.45, 15.30, 18.30, 21.30: Seven INERAMA 2 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: Des perado IALYPSO 1 (020) 234876 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: The Net O ook 11.00:: 29T 5rBelle Epoque EPPE NAPPA 13.30, 16.00, 19.15, 22.00; zo ook 11.00: II Postino IERROT 13.30, 16.00; zo ook 11.00: Lang Leve de Koningin 19.00: El Callejon de Los Milagros 22.15: The City of Lost Children EANVIGO 14.00, 16.15, 20.00, 22.00, zo ook 11.00. Living in Oblivion IINEMA 1 (020)6151243 19.15,22.00; za, zowo ook 13.00, 16.00: GoldenEye IINEMA 2 18.45, 21.30: Seven IINEMA OSCAR (020) 5475175 vr, za 20.30: Living in Oblivion zo 12.00: Glimlach van een Zomer- ma di 20.30: Land and Freedom ITY 1(020) 6234579 12.45, 15.30, 18.15, 21.15 Golde- ITY 2 li wo 13.15, 16.30, 20.30; do 13.15: Apollo 13 ITY 3 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Spe- IITY4 18.15, 21.15, do vr madiook 12.45, 15.30 Waterworld ITY 5 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Assas-' 21.30: Jade ITY 7 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Santa 1SMET (020) 6273434 Kijk en huiver en zet het verstand op 0(07) Het verhaal, doorspekt met tra ditionele Mexicaanse recepten, speelt zich af ten tijde van de Revolutie van 1910 die Mexico langdurig verscheurde. Hoofd personen zijn een tirannieke moeder en haar drie dochters, die op een ranch bij de Ameri kaanse grens wonen. Volgens de traditie mag de jongste dochter niet trouwen, maar moet zij voor haar moeder zor gen tot het moment dat zij sterft. De jongste heeft het daar erg moeilijk mee, te meer omdat ze verliefd is op de man van haar zus. De enige troost die het kind heeft is het bereiden van allerlei heerlijke gerechten. Natuurlijk vinden de geliefden elkaar, maar hun passie laait zo hoog op dat het landhuis in de fik vliegt. Het enige wat overblijft is een kookboek met recepten. Como Agua para Chocolate is een aanrader; de film is grappig, sfeervol en bevat schitterende schetsen van menselijke rela- Abba Muriel's Wedding, van de Australische regisseur J.P. Ho- gan, is ook al zo'n tragi-kome- die. Muriel is een tienermeisje, gek van Abba en met maar één droom: trouwen en het liefst zo snel mogelijk. Het probleem is alleen het vinden van een geschikte brui degom, extra moeilijk omdat Muriel niet bepaald knap is. Maar als snel dient een Zuid- afrikaanse zwemmer zich aah. Hij is echter alleen maar uit op een verblijfsvergunning. Na zes jaar is hij weer terug op het doek, de meest suc cesvolle geheim agent aller tijden: James Bond, het Goudhaantje van de Britse filmindustrie. De zeven tiende Bond-film in suc cessie, met de vijfde Mr- Bond. Na Sean Connery (6x), George Lazenby (lx), Roger Moore (7x) en Timo thy Dalton (2x) is nu de eer aan Pierce Brosnan en die doet het hartstikke goed als nieuwe Bond. Evenals de nieuwe Bond-girls: Izabella Scorupco en onze eigen 'Famke fatale' Janssen een ontdekking van de eer ste orde. FILM RECENSIE HENK MAURITS GoldenEye. Te zien: Lido 1, Leiden; Euro 1 en 2, Alphen a.d. Rijn; Metropole 1, Den Haag; Odeon 1, Den Haag, Movieworld 8, Scheveningen. Een nieuw Bond-film is zoiets als een ritueel, een vaste formu le met steeds dezelfde gewoon ten en gebruiken. Dat wil zeg gen: een populaire titelsong, een spectaculaire opening, een vlot verteld verhaal met veel ac tiescènes, leuke technologische snuljes en special effects, opval lende locaties, een dosis onder koelde humor, een snufje seks, en een held die zich op miracu leuze wijze uit elke benarde si tuatie weet te redden. En aan het eind natuurlijk een strijd op leven en dood met de geweten loze schurk. GoldenEye voldoet in dat op zicht aan alle clichés. Alles wat je van een Bond-film kunt ver wachten zit erin. Tot en met het obligate gesprekje met Money- tiveren. Hun eerste doel is nog een chemische wapenfabriek in Noord-Rusland maar daarna wordt het menens als 006 een wraakactie wil op Londen. Ge heim agent 007 heeft dan al kennis gemaakt met femme fa tale Xenia Onatopp (Famke Janssen), die dol is op harde seks en die hevig opgewonden raakt van het afknallen van te genstanders. Maar gelukkig krijgt hij hulp van Natalya Si- monova (Izabella Scorupco) die precies weet wie de slechteriken zijn in Rusland. Van de eenvoud van een film als Dr.No (de eerste Bond-film uit 1962) is anno 1995 weinig meer over. Door de jaren heen is alles groter, grootser en spec taculairder geworden. Het is filmmaken in de overtreffende rap eeds De twee blikvangers van GoldenEye: Femme fatale Famke Janssen en Pierce Brosnan, de r s Bond. penny, het uitvinderslaboratori um van Q en de strenge, gebie dende toon van Bond's op drachtgever M. Overigens is M ditmaal een vrouw die Bond direct op zijn plaats zet door hem een 'seksistische vrouwen hater' te noemen, een 'fossiel van de koude oorlog'. Een leuke binnenkomer, die de nieuwe verhoudingen goed weergeeft. De laatste Bond-film, License to kill (1989), speelde nog in de nadagen van de kou de oorlog, maar sinds de val van de Berlijnse muur is de politieke landkaart compleet veranderd. En dus ook de omstandigheden bij Her Majesty's Secret Service. Niettemin wordt ook in Golde nEye nog steeds het oude spel letje 'West tegen de rest' ge speeld, al is de vijand nu niet meer de KGB, maar een groep wraakzuchtige Kozakken onder leiding van de voormalige Britse spion 006. De bad guys hebben van de Russen de 'GoldenEye' (een soort sleutel) gestolen, waarmee ze een in de ruimte zwevend vernietigingswapen kunnen ac- steeds meer snelheid en steeds meer special effects. Bij Golde nEye lijkt het verhaal er nauwe lijks meer toe te doen, het is een vehikel dat je van de ene schiet partij naar de andere brengt, van de ene explosie naar de vol- gende. 'Kijk en huiver' is het motto. Zie hoe 007 gedurfd van een stuwdam omlaag duikt en daar na in een vrije val achter een vliegtuig aan, hoe hij in een tank door St. Petersburg raast (de leukste scène uit de film) en hoe hij griezelig beleeft bovenop c een reuzetelescoop. Kijk en hui ver en zet het verstand op 0(07). Vraag niet hoe het allemaal kan en hoe het zit. James Bond is nu eenmaal onsterfelijk, onverge lijkbaar en onoverwinnelijk. Al drieëndertig jaar lang. En pro ducent Albert R. Broccoli heeft al 33 jaar een Gouden Oog voor wat het publiek wil. zo 16.15: La Haine 19.00, 21.00; zo ook 16.30: Lisbon 22.00: Land And Freedom do t/m za 20.00; zo 14.15: Rosine zo t/m wo 20.00: Les Roseaux Sauva- gès KRITERION 1 (020) 6231708 17.45: Carrington 20.15, 22.15; zo ook 15.00 (di niet 22.15): ColpodiLuna di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.30, 19.30: Postman 21.45 (beh. ma): Tot Ziens ma 21.45: Time of the Gypsies FILMMUSEUM 12.00-24.00: International Docu mentary Filmfestival (infolijn: 020- 6261939 RIALTO 1 (020)6753994 19.30, 22.00; zo ook 15.15: Das Versprechen 17.45; zo ook 13.15: Chungking Ex- RIALTO 2 21.00: New York 22.30. Mykosch 18.45: Pickpocket THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.15, 19.30, 21.45; vrza ook 00.15. zo ook 15.00: Smoke THE MOVIES 2 17.45, 21.45 All Men Are Mortal 19.45; zo ook 15.15: Antonia THE MOVIES 3 17.30, 19.45, 22.00; zo ook 15.00: II Postino THE MOVIES 4 17.30 Between tl Deep Blue Sea 19.30; zo ook 14.45: The Bridges of Madison County 22.00 Carrington TUSCHINSKI 1 (020)6262633 18.45, 21.30; do, vr. ma.diook 13.15, 16.00 Pocahontas zo 10.30: Bed en Sofa TUSCHINSKI 2 12.45, 15.30, 18.15, 21.15: Golde- TUSCHINSKI 3 13.00, 15.45, 18.30, 21.30: Golde- TUSCHINSKI 4 18.45,21.30; do vr madiook 13.15, 16.00: Something to Talk About TUSCHINSKI 5 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Forget Paris TUSCHINSKI CINEAC 11.45, 14.15, 16.45, 19.15, 21.45 Muriel's Wedding DE UITKIJK (020) 6237460 15.00, 17.30, 19.45, 22.00: Smoke Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina FILM RECENSIE The Santa Clause Te zien Metropole 3 Den Haag; Odeon 3, Den Haag; Movie world 1, Scheveningen. Sinterklaas bestaat. We houden alleen maar op in hem te gelo ven, omdat'onze ouders zeggen dat zij elk jaar op 5 december onze schoenen volstoppen. I let enige wat je moet doen om hem ekker i je geloof in hem herstellen. Dit in een notedop wat de makers van The Santa Clause ons voor houden, en wie dat een accep tabel uitgangspunt voor een fa miliefilm vind, weet waar hij zijn kinderen komende vakantie In The Santa Clause stapt Tim Allen (als ster van de come- dyreeks Home Improvement Amerika's populairste klusser) de de Tim Allen ondervindt aan den lijve wat een zware baan de Kerstman heeft. kerstman, wanneer die van het dak valt en niet in staat is om zijn werkzaamheden voort te zetten. Dat gaat niet van harte. Eigenlijk wordt Allen (In de film heet hij Scott Calvin - SC, be grijpt u wel) erin geluisd. Doordat hij zich geheel vrij blijvend in het pak van de kerst man heeft gehesen, treedt auto matisch het Santa Clause (kerst - contract) in werking. Hierdoor is hij verplicht om zich per arre- slee te verplaatsen, zich door veel te smalle schoorstenen te wurmen om cadeautjes onder de kerstboom te leggen en het gehele jaar door de kindertjes te verdelen in de categorieën 'lief en 'stout'. Fysiek past hij zich snel aan zijn nieuwe baan aan. De weeg schaal kreunt onder de aange komen ponden en tegen de sneeuwwitte baardharen helpt geen scheermes meer. Zijn zoontje vind het allemaal prachtig, maar diens moeder (Scott is gescheiden) ziet de metamorfose van haar ex-man met lede ogen aan. Is hij com pleet gek geworden, of schuilt er waarheid in de verhalen van va der en zoon over speelgoedpak huizen op de Noordpool? Enkele jaren geleden zou een film als The Santa Clause in Ne derland gedoemd zijn te flop pen, maar nu ook hier de kerst man oprukt, durft Disney het aan deze super-Amerikaanse produktie groot uit te brengen. Een buil kun je er niet echt aan vallen. Allen is onderhoudend in zijn speelfilmdebuut en zijn gedaanteverwisseling van snelle zakenman tot peervormige fi lantroop is humoristisch ge daan. Wel ziet de film er nogal goedkoop uit, waar uit blijkt dat het succes dat de film vorig jaar in de VS had, ook voor de studio als een verrassing kwam. Eigen lijk is The Santa Clause de zo veelste uitwerking van de Ame rican Dream: als je maar echt in iets gelooft, dan gebeurt het vanzelf. Dat geloof heeft in dit geval niks te maken met onze christelijke kerstboodschap. De kerstgedachte van The Santé Clause is dat als je maar gelooft in bergen speelgoed, dit vanzelf onder de boom opduikt. Deze devaluatie van het kerstfeest zal niet bij iedereen even goed vallen. En hoe leg ie het je kinderen uit als ze straks na heel hard hopen op bergen speelgoed, maar een enkel pak je onder de boom vinden? Vijf jaar na de val van de Muur, die het Oostduits socialisme moest beschermen tegen de Westduitse democratie, worste len beide volken nog volop met de erfenis van dertig jaar schei ding. Twee volken? Natuurlijk, in drie decennia groei je volle dig uit elkaar. Dit is de bood schap van Margarethe von Trot- ta's Das Versprechen. De regisseuse, die zich met haar politiek geëngageerde films een kritisch observator heeft getoond van de Westduit se politiek, lijkt geknipt om de trauma's te verbeelden, die met de bouw van de Muur werden opgericht. Ze probeert hier aan de hand van levens van gewone burgers iets te vertellen over de manier waarop Oost en West el kaar al die tijd hebben bekeken. Aan het begin van Das Ver sprechen (De belofte) is het ce ment van de Muur (bouwjaar 1961) amper uitgehard. Tieners Sophie en Konrad staan op het punt om via de riolen Oost-Ber- lijn te ontvluchten. Konrad aar zelt echter, maakt eerst zijn schoenveter vast en dan is het te Iaat. Hij wordt opgepakt en moet zich verantwoorden. Ter wijl Sophie in West-Berlijn een nieuw leven opbouwt als mode ontwerpster, werkt Konrad 'drü- ben' aan een wetenschappelijke carrière. Maar hun paden blijven zich kruisen, al was het alleen al om dat Sophie zwanger de grens passeerde. Eerst in Praag (1968), waar even de hoop leeft dat ontspanning tussen Oost en west toch mogelijk is. Sophie en Konrad wonen er enige tijd sa men, tot de Praagse lente de hoop op een ongedeeld Europa de bodem inslaat. Wat volgt zijn steeds incidenteier ontmoetin gen, tot Konrad het via connec ties voor elkaar krijgt, dat zijn zoon hem op gezette tijden in Oost-Berlijn komt opzoeken. Consequentie daarvan is echter wel, dat hij zijn toekomst volle dig in handen van de partij legt. In Duitsland werd Das Ver sprechen lovend onthaald en trok zelfs een groot publiek. Niet zo vreemd gezien het derwerp, dat in principe Duitser na aan het hart liggen. Toch neemt Von T geen algemeen heersende stel- lingname in. Zij stelt hier dat het uitgangspunt van de DDR niet verkeerd was, maar dat de socialistische principes ver kwanseld zijn door opportunis ten en bureaucraten. In het westen is het ook niet koek en ei, houdt ze ons voor. De symboliek in de film doet nogal opgelegd en ouderwets aan. Het feit dat de hoofdperso nen steeds aanwezig zijn bij ge denkwaardige historische mo menten, maakt ze eerder arche typen dan karakters van vlees en bloed. De soms zwaarwichti ge uitspraken ('Als na dertig jaar de kooi open gaat kun je niet Konrad (Anian Zollner) Praagse lente. meer vliegen') en dik aangezette muziek onderstrepen dit alleen maar. De acteurs ontkomen hier niet aan, al moet worden Sophie (Meret Becker) koesteren zich in de gezegd dat de oudere spelers het er veel beter afbrengen dan de jongeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11