'Lach is mijn boodschap' Georgi Vladimov wint Russische Bookerprijs Cultuur&Kunst De Meerse wil bioscoopcomplex Bijzondere winkelinterieurs Overgaauw: talent en inspirator Expositie Oppelland in Huys Dever Gelauwerde filmregisseur Kusturica stopt er mee Dichter en vertaler Schuur (80) overleden Expositie over kerstgebruiken Oranjes DINSDAG 5 DECEMBER 1995 CHEF GERT VISSER. 071 -5356441 ^Winnaars van Kennedy-prijzen Washington Twee uur na zijn terugkeer uit Europa heeft de ierikaanse president Clinton in het Witte Huis de winnaars de onderscheidingen van het Kennedy Center gelukgewenst, kunstenaars die eerder op de avond tijdens een gala-bijeen- [omst werden onderscheiden zijn de mezzo-sopraan Marylin [orne, acteur Sydney Poitier, danser Jacques d'Amboise, blues- ïger en gitarist B.B. King en Broadway-producent Neil Simon, prestigieuze 'Kennedy Center Honors' werden achttien jaar deden voor het eerst uitgereikt. In totaal zijn nu 48 artiesten iderscheiden. Extra concerten Tina Turner -J' rotterdam De vier concerten, die Tina Turner op 16,17, 18 en i di 19 mei geeft in de Rotterdamse Ahoy waren binnen de kortste keren uitverkocht. Mojo Concerts is er nu in geslaagd de Ameri kaanse zangeres twee extra concerten te laten geven, op 23 en 8e.z 24 mei. Daarvoor begint de voorverkoop op 9 december. De Eu- "a. ropese tournee van Tina Tumer begint 3 mei in Parijs en eindigt in september in Bologna. HAARLEMMERMEER DEBBY NOBEL Haarlemmermeer heeft drin gend behoefte aan een echte bioscoop. Dat vindt Stichting Schouwburg De Meerse die daarom een plan voor de bouw van een bioscoopcomplex bij het gemeentebestuur heeft in gediend. Het bioscoopcomplex zou aan de achterkant van schouw burg De Meerse moeten ko men. Nu bevindt zich daar een aantal vergaderzalen die dan moeten worden afgebroken. De bioscoop moet vier zalen herbergen met in totaal zeshon derd stoelen. De stichting zegt dat de vraag naar een echte bio scoop groot is en verwacht dat jaarlijks 130.000 mensen een film zullen bezoeken. Nu wor den er in de schouwburg en in Theater Het Oude Raadhuis na melijk enkele keren in de week films vertoond die goed bezocht worden. Het aantal voorstellin gen kan echter niet opgevoerd worden, omdat er ook theater voorstellingen plaatsvinden. Verder zijn de films die er ge toond worden geen première films, dus voor de nieuwe James Bond moet een inwoner van Haarlemmermeer naar een an dere gemeente uitwijken. Het complex zou behalve vier eiden Interieurs van winkels worden steeds fraaier. Fotograaf Jan Bartelsman maakt, met een team uit zijn fotostudio, al jarenlang zwart-wit- ito's van winkelinterieurs over de gehele wereld. Met verdunde olieverf worden deze foto's ingekleurd waardoor ze een zeer speciaal effect krijgen. 190 Bijzondere Nederlandse winkelinterieurs zijn nu samengebracht in een fotoboek, met een voorwoord van Jan des Bouvrie en beknopte informatie over de opgenomen winkels. Onder de 190 winkelinterieurs bevinden zich die van de Leidse galerie/lijstenmaker Bleijenberg (foto), aan de Breestraat (architect/ontwerper i'^Wim Hofman) en Licht Interieur, eveneens aan de Breestraat (ontwerper: Nick Oudshoorn). Ook drie Wassenaarse winkelinterieurs zijn in het ■vjboek opgenomen: Bins Mode, Graafstal Optiek en Haasnoot Interieurs, alle drie gevestigd aan de Langstraat, foto fotostudio jan c bartels- jBeatles-album Anthology' best verkocht (otterdam gpd 'Anthology 1' van The Beat les voert vanaf vrijdag de Ne- I ierlandse Mega Album Top 100 aan. Dit snelle verkoop succes betekent na 26 jaar 9deen terugkeer op de eerste van de langspelerhit- >arade. Op 6 december 1969 !n f, >ereikten The Beatles voor j ens iet laatst die toppositie met Abbey Road'. De nieuwe Beatlemania, in j eerste instantie aangewak- cerd door een geweldig pro notie-offensief, lijkt over de iele wereld om zich heen te r (rijpen. In de Verenigde Sta- i bijvoorbeeld heeft j Anthology 1' Garth Brooks' j nhiilbum 'Fresh Horses' van de plaats in de Billboard -harts gestoten. Met een af- zet van 855.473 exemplaren n de eerste week scoorden The Beatles daar bovendien een nieuw verkooprecord voordubbelaars. In Groot-Brittannië echter ba^s de groep er niet in ge- de eerste plaats van de Album Top te halen. Anthology 1' kwam binnen Dp de tweede plaats, achter iet eerste album van het duo Robson Jerome, dat nog steeds de toppositie be- leedt. De Beatles-cd is in- liddels alweer gezakt naar de derde plaats, omdat Oasis ze met hun tweede plaat, die toch al weken uit is, weer voorbij is gestreefd. 90 EHEIMSCHRIFT.Wat hebben 50 et spijkerschrift van de Mes- lotamiërs, de hiërogliefen van »g( Egyptenaren en de pincode in| :meen? Het zijn allemaal vor- len van 'geheime berichten' ko aaraan in het Haagse PTT Mu- um aandacht wordt besteed, e tentoonstelling is in het PTT luseum in Den Haag te bezoe- ?n van 15 december 1995 tot met 10 maart 1996. De Russische schrijver Georgi Vladimov heeft de Russische Bookerprijs gekregen voor zijn roman 'De generaal en zijn le ger'. De prijs bedraagt 12.500 dollar. Het boek van Vladimov gaat over Andrei Vlasov, een Russi sche generaal die na door de Duitsers gevangenen genomen te zijn een legioen vormde, waarmee hij voor de bevrijding van Rusland vocht. Nadat hij zich aan de Amerikanen had overgegeven werd hij aan de Sovjetunie overgedragen en in 1946 geëxecuteerd. Er wordt binnen en buiten Rusland nog steeds gedebatteerd of Vlasov een patriot of een collaborateur was. Zijn Russische Bevrijdings leger (ROA) nam uiteindelijk nooit aan de strijd aan het oost front deel en deed zelfs mee aan een opstand tegen de Duitsers in Praag in het laatste oor logsjaar. De 64-jarige Vladimov, wiens vader in Duitse krijgsgevangen schap heeft gezeten, is een van de voornaamste schrijvers van de post-Stalinistische 'dooi' in de toenmalige Sovjetunie. Toen Vladimov zijn boeken in het buitenland uitbracht viel hij uit de gratie. Een van de boeken die in de Sovjetunie verboden werd was 'Trouwe Roeslan', een boek over een gruwelijke waak hond die gevangenen mishan delde in een stalinistisch kamp. Nadat hij het land moest ver laten vestigde hij zich in Duits land, waar hij eindredacteur van het emigrantenblad Grani werd. Na enige tijd gaf hij die positie op, naar verluidt vanwe ge de sterke anti-Sovjethouding van de andere redactieleden. Na de Perestrojka en de ineen storting van de Sovjetunie wer den de boeken van Vladimov weer in Rusland uitgegeven. Vladimov kreeg 12.500 dollar, de twee andere genomineerde schrijvers, Oleg Pavlov en Jevge- ni Fjodorov, kregen elk 1.000 dollar. Zelfs als de prijs alleen een pakje sigaretten waard was, dan zou er nog steeds een ele ment van strijd zijn om dat pak je sigaretten te winnen", zei een glunderende Vladimov tijdens de ceremonie. De prijs is in 1992 ingesteld om schrijvers aan te moedigen in het Rus sisch te schrijven. De prijs wordt door het internationale voedsel - en landbouwgoederen- bedrijf Booker betaald. In Groot-Brittannië heeft het be drijf eenzelfde prijs in het leven geroepen. hilversum «jan rensen vervolg voorpagina Zijn eigen bescheidenheid weerhield hem ervan zijn goede naam om te zetten in een inter nationale carrière. „Ik heb een keer de kans gehad in Amerika aan de bak te komen," zei hij in een krante-interview. „Dat was voor mij genoeg; die kans ge kregen te hebben. Maar er ook echt naar toe gaan en er dan de ster uit te moeten hangen, dat is toch niks voor mij." Hij was daarentegen bijzon der trots op zijn leerlingen, van wie Jesse van Ruller vorige maand in Washington de Thelonious Monk Award won. „Ik heb het gevoel dat ik Wim hier vertegenwoordigd heb", zei Van Ruller direct na ontvangst van de prijs. Overgaauw schonk zijn leerling vorige week als waardering voor zijn prestatie zijn dierbaarste gitaar. Als gitarist slaagde Over gaauw erin de belangrijkste jazzstijlen uit de geschiedenis te laten versmelten in krachtige, persoonlijke statements. Zijn eerste liefde voor de intelligente cooljazzvan LennieTristano, de virtuoZe felheid van Charlie Parker en de gedurfde accoord- opvatting van John Coltrane waren onlosmakelijke elemen ten in zijn spel. En als het zo uitkwam was hij er altijd voor in zijn kwaliteiten te combineren met eigentijdse experimenten of in te passen in een rockjazz- achtige omgeving. Wat dat aan gaat was Overgaauw veel pro gressiever en avontuurlijker dan hij herinnerd zal worden. Om dat op de semi-akoestische gi- bioscoopzalen ook het tekort aan kleedkamers van de schouwburg moeten opvullen. Wanneer er een orkest in de schouwburg optreedt, moeten de musici zich nu nog omkle den in een van de vergaderza len. De bouw van een grote kleedruimte in het complex zou dat probleem moeten oplossen. Volgens de stichting zijn de bio scoopzalen niet alleen geschikt voor het vertonen van films. Er zouden ook vergaderingen en kleine congressen in de zalen gehouden kunnen worden. De stichting hoopt dat de gemeen te meewerkt aan het uitwerken van de plannen. In 't Huys Dever in Lisse wordt van 9 tot en met 31 december een expositie gehouden van fo to's van Karin I. Oppelland. Ti tel van de expositie luidt 'Krui sen die je weg kruisen". Oppelland vertelt dat onder dat motto een tiental foto's van kruisen is ontstaan. „Aange moedigd door een filosofisch gesprek met een vriendin be gon ik overal kruisen te zien. Dus kruisten kruisen mijn weg. Maar kruisen die je ziet waren niet genoeg om mijn emoties tegenover dit symbool, dat door veel mensen zo verschil lend wordt geïnterpreteerd, uil te drukken. Met behulp van dubbelopnames en verschil lende lenzen heb ik mijn eigen kruisen gemaakt van voorwer pen die ik tegenkwam. In mijn foto's tracht ik een sfeer op te roepen van zwaarmoedigheid en hoop, van vertrouwen en wantrouwen. Dit zijn voor mij dingen die haaks op elkaar staan en die elkaar toch niet uitsluiten". Oppelland is in 1956 gebo ren in een klein dorpje bij de grens van Tsjechië. Haar vadér inspireerde haar te gaan foto graferen en tijdens haar studie sociale pedagogiek gaf ze cur sussen fotografie aan moeilijk opvoedbare jongeren. In 1987 kwam de Tsjechische naar Ne derland en studeerde fotogra fie op de Koninklijke Academie voor kunst in Den Haag. De expositie van Karin Op pelland is dagelijks te bezoe ken, tussen 14.00 en 17.00 uur. behalve op maandag. Tineke Schouten met Lach Vegas kant op van revue De straten van Gouda zijn die woensdagavond uitgestor ven. Nederland zit massaal voor de tv voor de voetbalkra ker Nederland-Noorwegen. De Goudse Schouwburg is desondanks tot op de laatste stoel gevuld. Het doek wijkt voor 'Lach Vegas', de nieuwe show van Tineke Schouten, die nu al bijna overal is uitverkocht. Drie uur lang trac- teert zij het uitgelaten publiek in razend tempo op sketches, typetjes, slapstick, zang en dans. Haar motto: Lang Leve de Lol. gouda berrit de lange 'Lach Vegas' is showachtiger dan de voorgaande twaalf one- womanshows van Tineke Schouten. De glamourachtige opening is verrassend. Alleen in het begin, als uit een toneelkist allerlei attributen worden ge toverd, is de cabaretière te be trappen op wat flauwe voor spelbaarheden. Maar daarna wordt de show alleen maar ster ker. Schouten kruipt net zo makkelijk in de huid van toilet- juffrouw als van een prima donna. Hoogtepunt voor de pauze is de 'Pastie' Boetiek, met Schouten als ordinaire verkoop ster. Een afwisseling op de cas- sièresketch. Tineke Schouten als herkenbare (Utrechtse) volk se types en daarin is ze op haar best. Het tweede deel van de show bereikt haar climax in de hilari sche parodie op de praatshows van sexuologe Goedele Liekens. Ook het slot staat als een huis. Als de bezopen volkse Lady La chebek praat Schouten een show aan elkaar, om na razend snelle verkleedpartijen uit de coulissen te komen als achter eenvolgens Pussycat en Andrea Rieu. Witte wijn Tineke's niet aflatende enthou siasme, haar veelzijdige stem en haar onuitputtelijke energie maken dat de zaal na bijna drie uur uitzinnig is. De cabaretière zelf zit tien minuten na het slotapplaus alweer fris achter een glas witte wijn om even na te praten. Tineke Schouten is tevreden over haar show, die ze zoals gewoonlijk helemaal zelf schreef. Ze maakt het zichzelf echter niet gemakkelijk. 'Lach Vegas' gaat de kant op van de revue. Daarvoor is het combo uitgebreid en naast vaste kracht Laurens Oudewortel wordt de cabaretière nu bijgestaan door drie jonge blazers, dames die niet alleen het combo onder steunen maar ook zingend en dansend optreden in de sketches. Schouten: „Mensen zijn te genwoordig veel gewend, ook in het theater. Daarom moet elke show de voorgaande overtref fen. Voor mij is het een uitda ging andere dingen uit te pro beren". Schouten valt door gaans veel lof ten deel over haar zangkwaliteiten, haar typetjes en haar enthousiasme, maar daarnaast wordt haar nogal eens gebrek aan maatschap pijkritiek verweten. Waar colle ga-cabaretières als Karin Bloe men, Jenny Arean en Adèle Bloemendaal in de pers worden bejubeld, moet Tineke Schou ten het doen met soms zelfs enigszins laatdunkende kritie ken. Vandaar dat Schouten haar publiek aan het einde van de voorstelling maar alvast mee deelt dat ze geen boodschap heeft. Haar liedjes voor de broodnodige rust zijn gevoelig en haar teksten tussendoor doordacht, maar haar grootste kracht staat voorop. Lang leve de lol, oftewel: 'Lach Vegas'. Knokken De cabaretière wuift de waas van oppervlakkigheid die om haar heen hangt, weg. „Ik laat die kritiek tegenwoordig langs me afglijden. Natuurlijk steekt het wel eens, want die critici vergeten dat ik keihard heb moeten knokken om dit te be reiken. Ik speel al dertien jaar voor uitverkochte zalen, schrijf al mijn shows zelf en het pu bliek is razend enthousiast. Voor mij is dat de bevestiging. Daar doe ik het tenslotte voor". Sommige typetjes hebben wel degelijk een diepere betekenis. „Zoals de Caraibische wijkver pleegster. Met de vrolijke 'laat maar waaien'-instelling weet zij haar patiënten nog een zonnig leven te bezorgen. Veel mensen met hulpbehoevende familiele den zullen dat herkennen. Na tuurlijk is een type als Lady La chebek volstrekt pretentieloos. Voor alles wil ik mensen een ge zellige avond bezorgen. Theater is tenslotte amusement". Tineke Schouten kreeg op haar achtste haar eerste gitaar en kwam zo'n tien jaar later bij de cabaretgroep van Hennie Olie- muller in Utrecht. In het begin richtte Tineke zich op het schrijven en zingen van klein- kunstachtige liedjes. Later ont dekte ze dat haar kracht ligt in het cabaret en via echtgenoot Hans Brunyanszki kreeg ze de kans een solo-programma op te zetten in het Utrechtse Jacobi theater. „Ik merkte dat mijn kracht lag in het spelen van ko mische typetjes en sketches. En eigenlijk is dat veel moeilijker dan het zingen en schrijven van gevoelige protestliedjes dat ik daarvoor deed". Ze is trots op haar succes, maar de volle zalen boezemen haar ook angst in. „Ik heb een trouw publiek dat elke show komt bekijken. Ik wil nog door gaan zolang mensen mij leuk vinden. Ik kan nu eenmaal niet zonder theater. Natuurlijk houdt het een keer op, maar dan kan ik terugkijken op een Gouden Tijd". Tineke Schouten verbaast zich erover dat mensen nog steeds de moeite nemen in de auto te stappen en voor briar naar het theater te rijden, l ij dens mijn show kijk ik in een donker gat en /.ie ik geen pu bliek. Natuurlijk hoor ik wel de lach en het applaus. Maar het dringt pas echt tot me door als ik na een show de parkeerplaats oploop en al die mensen naar hun auto's zie gaan... Daarom wil ik die mensen alles geven. En de lach is nu eenmaal mijn handelsmerk". taar zijn ongekende talenten zonder twijfel het best tot hun recht kwamen. Vorige week is Wim Over gaauw in stilte gestorven en heeft een kleine kring van fami lie en vrienden hem de laatste eer gebracht. Het is een oorver dovende stilte, die cynisch ge noeg alleen kan worden opge vuld door zijn eigen gitaar. parus dpa/afp De Bosnische filmregisseur Emir Kusturica wil zich na de harde kritiek die op zijn nieuwste film Underground is geuit helemaal uit de filmwe reld terugtrekken. Een woord voerster van de internationaal gelauwerde filmmaker beves tigde gisteren het bericht dat hierover in het Franse dagblad Liberation was verschenen. Kritikaskers in Bosnië en Franse intellectuelen hadden Kusturica verweten dat hij in zijn jongste rolprent propa ganda voor de Serviërs be dreef. In de film die op het fes tival in Cannes werd uitgeroe pen tot beste film, houdt Kust urica een pleidooi voor de her eniging van Joegoslavië. In Li beration zegt Kusturica: „Ik weet op dit moment niet of miin tegenstanders verheugd zullen zijn over dit bericht, maar ik weet wel dat mijn le ven eenvoudiger zal worden." De in 1954 in Sarajevo uit moslim-ouders geboren regis seur kreeg al in 1980 op het fimfestival van Venetië met zijn eerste werk - Herinner je je Dolly Bell nog - de Gouden Leeuw voor het beste debuut. Zijn tweede film, Vader is op zakenreis, werd in 1985 in Cannes bekroond met de Gou den Palm. Vier jaar later werd hij in de Zuidfranse plaats op nieuw geëerd. Voor zijn Tijd der Zigeuners kreeg hij de prijs voor de beste regie. amsterdam anp Tineke Schouten: „Voor alles wil ik mensen een gezellige avond bezor gen." foto» roy beusker hij in 1945 de Verzetsprijs voor IxMterkundigen en in 1948 de 1 lendrik de Vriesprijs. In 1951 vertrok hij naar Australië, onder meer omdat hij genoeg had van het Koude Oor logklimaat in Europa. Hij ging daar werken als corrector, zet ter, kranteopmaker en redac teur. Zijn brieven aan onder an dere Jan Elburg zijn uitgegeven onder de titel En de kookaburra lacht (1953). Drie jaar later ver schenen zijn in Australië gr schreven gedichten en poëzie vertalingen in lata morgana voor Nederlanders. Na zijn terugkeer in Neder land in 1962 werkte hij als chef lector bij de ECI en vertaalde hij proza van onder anderen Arthur Koestier en Günther Grass en poëzie van Exra Pound en Dy lan Thomas. Schuur publiceer de zijn laatste bundel Waar het was in 1980. De dichter en vertaler Koos Schuur is afgelopen zaterdag op 80-jarige leeftijd overleden. Uit geverij De Bezige Bij, waar hij van 1945 tot 1951 redacteur was, heeft dat meegedeeld. Schuur, geboren in Veendam, begon als journalist bij het nieuwsblad De Noordooster. Vanaf 1938 publiceerde hij ge dichten in Den Gulden Winckel, De Gids en Het Woord, dat hij met Ferdinand langen opricht te, en vele andere tijdschriften. In I let Woord pleitte hij voor ro mantiek en een boven de alle daagsheid uitstijgende visie. Schuurs werk vertoont in de pe riode na de oorlog verwant schap met de experimentele poëzie. Hij debuteerde in 1942 met de dichtbundel Windverhaal. Voor November uit 1943 kreeg Wat bezielt de boeren? Aandacht voor de problemen in de agrarische sector dftsoag racfc> 2 9.00 u Dingen die gebeuren DINSDAG Nederland 1 0.16 u Nachtgedachten rkk WOENSDAG Rafc 5 9.00 u Dingen die gebeuren ïaoo u De Fascinatie WOENSDAG Nederland 1 2344 u TeeVee Studio Apeldoorntijde van koningin Wilhelmina, inclusief de ca deaus voor de familie en het hofpersoneel. In de- Nieuwe Eetzaal is een feesttafel gedekt zoals in de 17e eeuw. Maar niet alles is geschiedenis. In de oostvleugel is de eigentijdse eetkamer in kerst sfeer van prinses Margriet en haar gezin inge richt. Paleis het Loo in Apeldoorn toont van 16 decern ber tot en met 7 januari de euwenoude kerstge bruiken van de Oranjes. In het paleis zijn dan en kele op historische wijze versierde kamers te zien. Zo herleeft in de Audiëntiezaal de kerstsfeer ten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 15