'Oud-leden vaak in grote orkesten' Onderzoek wijst uit: jongeren lezen wel degelijk boeken I and I, vakmanschap met geheim Magie Frankie Kaz Lux vormen subtiele combinatie Cultuur&Kunst X tijdelijk in Volkshuis ïaagse raad akkoord met I opknapbeurt Schouwburg Vier politici spelen mee in 'Linggadjatti' Nieuwe museumgids bevat meer dan duizend musea Jeugdtaptoe in Katwijkse veilinghallen katwuk» Zeven jeugdfanfares maken morgen hun opwachting in de hallen van groentenveiling Katwijk Omstreken om het 15- jarig bestaan van DVS Junioren op te luisteren. DVS Junioren is het jeugdkorps van de Katwijkse drum- en showfanfare 'Door Vriendschap Sterk'. Naast de jeugdfanfares zullen ook het Senio renkorps en de Masterband van DVS hun medewerking aan de taptoe verlenen. Behalve muziek biedt de taptoe ook veel ver maak. Zo is er een groot rad van avontuur, een grabbelton en een superloterij. De taptoe begint om 11.00 uur en duurt tot Reisgids voor 12 Zuidhollandse steden 1EIPENAls een soort toeristen werden ze erop uitgestuurd: schrijver Erik Lindner uit Den Haag, dichter Pieter Boskma uit Amsterdam en fotografe Mieke Bijleveld uit Delft moesten van twaalf Zuidhollandse steden, waaronder ook Leiden, hun in drukken weergeven. De steden deden afgelopen zomer mee aan de Kunstestafette en worden door het drietal kort geportretteerd in het boekje 'Steden van water, liedjes van licht'. De 'reisgids langs de twaalf steden', is te koop bij de Culturele Raad Zuid- Holland aan de Mauritskade 43 in Den Haag. Per 1 december is het boek tevens verkrijgbaar bij boekhandels en VW-kantoren in de regio. Saxofonist Junior Walker overleden battle creek J unior Walker, een van de leidende saxofonisten van het label Motown, is gisteren overleden aan kanker. Walker iverd in 1942 geboren als Autry DeWalt Jr. in Blytheville, Ar kansas. Hij werd beroemd met zijn altsaxofoon en scoorde hits als 'How Sweet it Is' en 'These Eyes' met zijn band All Stars. Re centelijk was Walker op tournee met The Four Tops, The Temp tations en andere Motown-sterren. Amsterdam francoise lepeboerpresenteerde op het congres de resul- re preséntatoren werden achtereenvol- waarin jongeren over dit onderwerp Kunsten taten over 1995. Van de ondervraagde gens Robert ten Brink, Henny Huis- hun zegje mochten doen. „Aan kunst 2000 oo Wie meent dat jongeren tussen de 6 en 3762 jongeren tussen 6 en 24 jaar leest man, Rolf Wouters, André van Duin en vind ik niks aan, dat is misschien iets onderwi chef gert visser, 071 -5356441 Wie meent dat jongeren tussen de 6 en 24 jaar zelden een boek, tijdschrift of krant openslaan, zit er helemaal naast. Ook is het absoluut niet zo dat de meeste jongeren pillen en softdrugs gebruiken, een hekel hebben aan school of al op hun tiende met elkaar naar bed gaan. Paul Sikkema van bu reau Inter/View Nederland ontkracht te deze misverstanden gisteren in Am sterdam op een Kunstbende/CJP-con- gres over jongerencultuur. Het bureau verricht geregeld statis tisch onderzoek onder jongeren en presenteerde op het congres de resul taten over 1995. Van de ondervraagde 3762 jongeren tussen 6 en 24 jaar leest 45 procent één tot drie keer per week een boek, 50 procent een krant en 54 procent een tijdschift. Sikkema moest echter toegeven dat in de categorie tijdschriften zeer geregeld ook de 'Do nald Duck' werd genoemd. Culturele televisieprogramma's blij ken aan jongeren tussen 12 en 19 jaar zo goed als voorbij te gaan. Hun meest populaire programma's zijn 'Goede tij den, Slechte Tijden', 'All you need is love', 'Sam Sam', 'Baywatch' en allerlei sportprogramma's. Als meest populai re preséntatoren werden achtereenvol gens Robert ten Brink, Henny Huis man, Rolf Wouters, André van Duin en Paul de Leeuw genoemd. Ook in klassieke muziek zijn jonge ren nauwelijks geïnteresseerd. Maar twee procent van de groep van 12 tot en met 24 jaar luistert graag naar klas sieke muziek. De hoogste scores haal den top 40-muziek, pop en disco (24 procent), house/acid house (17 pro cent) en gewone rock (10 procent). De bijeenkomst over jongerencul tuur was bestemd voor beleidsmakers en -uitvoerders. Dat hun taak lang niet makkelijk is bleek ook uit de videofilm waarin jongeren over dit onderwerp hun zegje mochten doen. „Aan kunst vind ik niks aan, dat is misschien iets voor later", waren veelgehoorde op merkingen. De culturele rap van het voortreffelijke duo Najib Amhali en Jeffrey Spalburg wist de zaal daarna echter weer een beetje op te monte ren. Dat probeerde ook Eitje Bos, hoofd afdeling amateurkunst en kunsteduca tie van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen (OCW). Ze verving staatssecetaris Nuis die giste ren naar Brussel moest. Op verzoek van de Tweede Kamer zal Nuis in het Kunstenplan voor de periode 1997- 2000 ook extra aandacht aan cultuur onderwijs besteden. „Het onderwijs moet de jongeren leren te kiezen wat er te kiezen valt", aldus Bos. Uit een donderdag gepresenteerd CJP-onder- zoek bleek hoe belangrijk de culturele rol van de ouders is. Als ouders in dit opzicht het goede voorbeeld geven, blijkt dat zelfs doorslaggevender dan financiële draagkracht, etniciteit of ge slacht. De 160.000 jongeren met een Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) ne men volgens dit onderzoek gemiddeld drie keer zo vaak deel aan culturele ac tiviteiten als de niet-CJP-ers. Henk Briër houdt met Jeugdorkest hoofd boven water jlden* arjan van puk toltureel Centrum de X zal ge torende enkele maanden uit wijken naar het Leidse Volks huis aan de Apothekersdijk. De (moet vóór 1 december het ge- traakte pand aan de Haarlem- nerstraat verlaten, maar kan wegens verbouwingen het nieu we onderkomen, de beneden- aal van sociëteit De Burcht, iog niet betrekken. Om de pro- - yammering niet te onderbre- ten, brengt de X onder de naam X in eXile minstens twee keer ler maand een voorstelling in iet Volkshuis. De eerste is op vrijdag 8 de- tember. Dan zal het 13-koppige Hongaarse draailier-ensemble Magyar Tekerözenekar een con cert geven. In 1992 werd deze groep in haar vaderland onder scheiden met de titel 'Jonge meesters in de volkskunst'. Het repertoire van Magyar Tekerö zenekar bestaat hoofdzakelijk uit Zuidhongaarse dansmelo dieën, en naast draailieren be spelen de muzikanten blaasin strumenten, citer en bas. Magyar Tekerözenekar speelt voor het eerst buiten Hongarije en zal in Nederland slechts twee keer optreden. Kaarten voor het concert, dat om 20.30 uur be gint, zijn verkrijgbaar in het Vollcshuis. xn haag anp gemeenteraad van Den j stemt in beginsel in met een grondige opknapbeurt voor 1 de Koninklijke Schouwburg die ruim dertig miljoen gulden moet kosten. Voor de renovatie moet het gebouw vanaf begin 1997 anderhalf jaar dicht. Aan begin van het seizoen 1998/99 moeten de werkzaam heden zijn afgerond, op 'tijd voor de viering van het 750-jarig bestaan van Den Haag. Het Na tionale Toneel, de vaste bespe- jer van de schouwburg, zoekt den haag anp Vier politici uit de Tweede Ka mer doen mee aan het .pro gramma Linggadjati - last van het verleden, dat 7 december in vergaderzaal van de Eerste Kamer wordt uitgevoerd. Guikje Roethof (D66), Paul Rosenmöller (GroenLinks), Frans Weisglas (VVD) en Adri Duivesteijn (PvdA) spelen de rollen van de Nederlandse en Indonesische onderhandelaars bij de besprekingen over de on afhankelijkheid van Indonesië in 1946. Dat waren de Neder landse premier Schermerhom en luitenant-gouverneur-gene raal Van Mook en de Indone siërs Sharir en Hatta. Het programma is een onder deel van het festival Indië/Indo- nesië, dat van 30 november tot en met 10 december in Den plaatsheeft. De avond wordt in samenwerking met het R0 Theater georganiseerd. Bij de reconstructie werken de po litici samen met acteur Kees Coolen. Na afloop daarvan houdt de historicus prof. H.W. von der Dunk een lezing, die wordt ge- door een debat tussen po litici, historici en journalisten. nog tijdelijk onderdak. Als de renovatie klaar is, zal het uit 1804 daterende pand volgens B en W de komende 25 jaar geen ingrijpende onder- houdsproblemen meer hebben. Momenteel verkeert de schouwburg in een deplorabele toestand. Gescheurde draagmu- ren, aangetaste vloerbalken, op trekkend grondwater, slechte daken, verouderde technische installaties, een slechte brand veiligheid en een slechte toe gankelijkheid zijn de grootste problemen die moeten worden opgelost. Dirigent Henk Briër (64), is tegenwoordig al blij als hij met zijn Leids Jeugdkamerkamerorkest vier optredens per jaar kan verzorgen. In 'vroeger tijden' lukte het wel eens de Stadsgehoorzaal vol te krijgen, maar dat lijkt de finitief voorbij. Toch is er volgens de dirigent reden voor een jubileumfeestje. „Dat je 35 jaar de rek er in houdt is toch wel bijzonder. En de tijden veranderen, daarom spelen we 3 december ook Haydns symfonie nr. 64, met de bijnaam 'Tempora mutantur': de tijden veranderen en wij met hen." het jeugdorkest op sterkte te houden. „Na 1980 is het een tijd heel schraal geweest. Dat was toen het ging om 'gezelligheid met muziek'. Voor mij zijn het jaren geweest dat ik alleen doorging omwille van 'het insti tuut'. Want alleen leuk bezig zijn met muziek is voor mij niet voldoende. De leden van het or kest moeten ook prestatiege richt zijn. Ik wil het onderste uit de kan halen en heb dus ook nooit arrangementen willen spelen. Dat zijn wel aardige wijsjes, maar het is mijn eigen- wijzigheid om ze niet te spelen. Om nu een bloeiend vereni gingsleven te hebben moet je het eigenlijk wel doen, want daar zou je absoluut meer men sen mee trekken. Maar mij gaat het om kwaliteitsontwikkeling en dan sluit je bepaalde dingen uit. Maar daardoor is het de af gelopen tijd wel moeilijker ge weest om te overleven." De concurrentie van andere ensembles is toegenomen en popmuziek is voor jongeren be langrijker geworden. „De voe ding vanuit de muziekscholen is ook minder. Vroeger kreeg je meer steun van docenten, te genwoordig houden ze goede leerlingen langer vast omdat ze zelf muziekschool-ensembles hebben, die extra inkomsten leiden ernastraatsma Briër was in 1960 een van de oprichters van het Jeugdkame- rokest. Belangstelling van muzi kale middelbare scholieren was er volop, want 'er was nog hele maal niets'. Na acht maanden was het eerste optreden een feit. „We speelden de 104de symfo nie van Haydn. Dat lukte toen en dat is toch geen makkelijk stukkie." De jaren '60 en '70 verliepen succesvol. Concerten waren er in overvloed. „De eerste 25 jaar van ons bestaan marcheerde het als vereniging heel goed. We waren veel groter dan nu. Ik had alles in het orkest zitten, tot fa got en hoorn aan toe. Een con cert van het Jeugdorkest was een evenement. Een uitver kochte Stadsgehoorzaal was niet ongewoon. Ik kwam laatst een jaarverslag uit 1970 tegen waarin stond dat we dat jaar achttien concerten hadden ge geven." Schraal Maar naarmate de jaren vorder den kwam het orkest in moeilij ker vaarwater terecht. De con certen voor schooljeugd ver dwenen en het aantal optredens liep daardoor flink terug. Bo vendien werd het lastiger om binnenbrengen." Verder ziet Briër, gepensio neerd pianoleraar, de huidige talenten vaak vertrekken naar jeugdorkesten in grote steden. „Dat merk je echt. Dat grotere steden als Den Haag meer aan trekkingskracht hebben, Veel kinderen gaan naar Den Haag. Wil je bij de jeugd scoren dan moet je buitenlandse reisjes kunnen aanbieden en dat kan ik niet." Strijkorkest Om te overleven koos Briër er destijds voor het Jeugdkameror- kest om te vormen tot strijkor kest. „Het lukt niet meer om fa- gottisten en hoornisten van middelbare scholen af te pluk ken. Vandaar dat ik er een strijkorkest van heb gemaakt. We spelen nu veel symfonieën van Mozart en Haydn. Heel leuk en aantrekkelijk voor die jon gens." Na 35 jaar heeft Briër, die ook dirigent is van Madrigalesco en het Madrigaalkoor, een 'gevoel van zorg' voor het Leidse Jeugd orkest. „Vandaar dat ik er ook nog veel voor wil doen. „Als di rigent van een jeugdorkest ben je een smaakmaker, want jon geren hebben nog geen echte smaak als ze in het orkest ko men. Je ontwikkelt hun muziek- interesse en dan ontstaat soms de kick van het idee om be roepsmusicus te worden. In al die jaren heeft het orkest zo'n 150 beroepsmusici opgeleverd. Weet je dat de ouders van Sas- kia en Quirine Viersen elkaar in het Jeugdkamerokest hebben leren kennen? Ze speelden er al lebei cello. In allerlei grote sym fonie-orkesten spelen wel een paar oud-leden van het Jeugd orkest. Dat is toch wel geinig." Henk Briër, dirigent en oprichter van het Jeugdkamerorkest: „Alleen leuk bezig zijn met muziek is voor mij niet voldoende." foto hielco kuipers Het Jeugdkamerorkest viert zondag 3 december zijn 35-ja- rig bestaan met een concert in de Leidse Vredeskerk. Speciale gaste is violiste Saskia Viersen. Aanvang concert: 14.30 uur. Rotterdam Het enig bekende en nog bestaande beeldhouwwerk van Leonardo da Vinei, voorstellend 'Christus als een jongeman' is uit Rome in de Rotterdamse Kunsthal gearriveerd. Het terracotta-beeldje is 33 centimeter hoog en vermoedelijk op de kop af 500 jaar oud. Voor het transport van het onschatbare kleinood is een speciaal vervaardigde geklimatiseerde kist gebruikt, ook al bijna een kunstwerkje op zich. Het beeldje maakt deel uit van een particuliere collectie en is slechts één keer eerder aan het publiek ge toond. Het is een van de topstukken van de grote overzichtstentoonstelling gewijd aan het werk van schilder, beeldhouwer, uitvinder en wetenschapsman Leonardo da Vinei (1452-1519), die morgen door de Italiaan se ambassadeur wordt geopend en tot en met maart in de Kunsthal te zien zal zijn. De tentoonstelling be vat behalve schilderijen, schetsen en tekeningen ook een groot aantal modellen en bouwtekeningen van Leonardo's spectaculaire uitvindingen, waarmee hij z'n tijd zeker vierhonderd jaar vooruit was. foto cpd recensie maarten baanders 'i and i', door Earthfall Dance Gezien: 23/11Schouwburg, Leiden. In mei 1993 werden twee gelief den, 25 jaar oud, doodgescho ten bij een poging samen uit Sarajevo te vluchten. Deze ge beurtenis vormde het uitgangs punt van 'I and I', een voorstel ling die Earthfall Dance uit Wales in het kader van de cultu rele manifestatie 'Human Rights and Refugees' (Leiden, stad van vluchtelingen) gisteren in de Schouwburg uitvoerde. Het aangrijpende verhaal uit voormalig Joegoslavië is niet letterlijk in 'I and I' terug te vin den, maar waar het om gaat is Onderzoek naar museumdirecteur hoorn gpd De nevenfuncties van directeur Spruit van het Westfries Muse um in Hoorn worden onder zocht na beschuldigingen dat hij zijn positie misbruikt. Een WD-raadslid meent dat hij 'koppelverkoop' bedrijft. De echtgenote van Spruit drijft in Medemblik een galerie. de ervaring van mensen die zoeken naar liefde en tegelijk de aanwezigheid van de dood voe len. En van deze verwarring is de voorstelling doortrokken. Liefde, angst en agressie lopen door elkaar heen en kunnen fel tot uiting komen. Earthfall Dance toont in deze voorstelling vakmanschap met een geheim. De bewegingen zijn simpel, de verhaallijn is vaag, wat de beelden en symbo len betekenen is niet duidelijk, er worden onverstaanbare tek sten gezongen en gesproken (onder meer Portugees en Oudwelsh): en toch slagen de twee dansers en twee danseres sen erin een duidelijke sfeer neer te zetten en een spanning op te roepen die je niet loslaat. De voorstelling begint meteen overdonderend met de muziek van Simon Preston, die de per cussie-partij live uitvoert. In en om een huis waarvan alleen de hoek- en dakbalken aanwezig zijn, maken de dansers bewe gingen die prachtig aansluiten op de muziek. Ze stappen en draaien fel, bewegen traag vanuit een zittende houding, slepen zich over de grond, of klampen zich aan elkaar vast. Tederheid slaat om in geweld en andersom. Prachtig komt dit tot uiting in een passage waarin twee dansers steun bij elkaar zoeken door telkens naar elkaar toe te lopen en even met de schouders tegen elkaar te rus ten. Dit wordt herhaald, steeds heftiger, totdat de ontmoeting een botsing wordt en de dan sers uit hun bewegingspatroon worden geslingerd Een grote rol speelt een sculptuur van een dode man. Dit lichaam heeft de houding van een foetus. Dit roerloze beeld oefent op de een of ande re manier een kracht uit die on ophoudelijk inwerkt op de dan sers, ook als ze er ver vandaan dansen. Herhaaldelijk komen ze in diezelfde houding op de grond te liggen en proberen an dere dansers hen uit die toe stand omhoog te trekken. 'I and I' drukt veel leed en strijd uit, maar de grote kracht van de voorstelling is, dat dit op een ingehouden en niet te zwa re manier gebeurt. igden arjan van duk .Geen land telt in verhouding tot het aantal inwoners zoveel musea als Nederland", schrijft Aad Nuis in het voorwoord van de nieuwe gids Nederland Museum- land. De gids, die dit jaar voor de negende keer ver fijnt, bevat ruim duizend musea, inclusief kastelen, dierentuinen en botanische tuinen. Dat is vijftig meer dan de vorige editie. Nederland Museumland behoort daarmee tot de meest complete en actuele publikaties over de Nederlandse museumwereld. Nieuw dit jaar is een trefwoordenregister, naast het al bestaande register op plaatsnaam. In het trefwoorden register kan gericht worden gezocht naar bepaalde voorwerpen, collecties of musea. Terug van wegge weest zijn de tentoonstellingsagenda's: per museum staat in een paar regels aangegeven welke tentoonstel lingen voor 1996 op het programma staan. Tot de nieuwe musea behoren onder meer het Co bra-museum in Amstelveen en het Nederlands Sport museum in Lelystad. De musea zijn gerangschikt naar plaats, de plaatsen alfabetisch per provincie. Van ieder museum vermeldt de gids naam, adres, openingstijden, toegangsprijzen en voorzieningen. Daarnaast is een korte beschrijving van de vaste collectie opgenomen. Nederland Museumland 1996 is behalve bij de erkende boekhandel ook bij de VW's, de grotere musea en de ANWB-kantoren te koop. De gids is een gezamenlijke uitgave van de Stichting Museumjaarkaart en Inmerc bv en kost 14,95 gulden. recensie hans keuzers Concert Magie Frankie Kaz Lux. Ge zien: 23/11LVC. Leiden In de eerste Nederlandse popencyclopedie staan ze vlak na elkaar beschreven en sinds kort hebben Magie Frankie en Kaz Lux elkaar ook op het podi um gevonden. Gisteren zaten ze in het LAK gewoon op twee eenvoudige stoeltjes naast elkaar. Simpel heid troef en de blues heeft ei genlijk ook niet meer nodig. Na een wat kabbelend begin komt de broeierige zuidelijke blues pas goed door met een gospel- tje van Kaz Lux zelf: 'Start my beginning' met uitermate sub tiele begeleiding van Magie Frankie. Even later zit diezelfde Frankie met zijn slide-gitaar op schoot en zingt met doorleefde stem 'You gotta move... get ready'. Deze bluesheren moet je na tuurlijk in een lekkere bruine kroeg zien, en niet in een onge zellig theatertje met helaas te weinig publieke belangstelling. Toch weten Lux Frankie al snel een klein huiskamersfeertje te bouwen. Na de pauze lukt dat nog beter als de verbinden de teksten van Kaz Lux ook wat losser zijn en zijn zinnen door spekt met de nodige humor. Een van de hoogtepunten is het door Magie Frankie gezon gen Tm crying over you, I got the blues', met een meesterlijke tokkel van Kaz Lux. Halverwege het nummer soleert Lux met een groot gevoel voor de juiste accenten. „Op een of andere manier moet je heel strak werken, maar met de blues lukt het niet zo," Lux lurkt nog eens aan zijn Du- velflesje en zet aan het einde van de set twee vrij belegen co vers in: 'Rollin' en het in de toe gift gespeelde 'Stand by me'. Magie Frankie, met bretels en witte hoed zo uit de Haagse on derwereld gelopen, en Kaz Lux met zijn soepele Neil Young- achtige stem, laten door mooi speels samenspel zien dat zelfs deze werkjes in fantasievolle uitvoeringen nog wel even mee kunnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 7