Disney's indiaanse 'Sneeuwwitje'
Intellectuele Parijse
dame valt voor visser
Film
Supervrouw in Noordamerikaanse bossen
Aangeschoten zanger
is belust op wraak
l/OENSDAG 22 NOVEMBER 1995
Drievoudige première van Filmpje
botterdam Filmpje van Paul de Leeuw gaat op maandag 1
1 de
cember in drie Rotterdamse bioscopen in première. De eerste
speelfilm van de populaire cabaretier en televisieheid krijgt die
avond z'n officiële vuurdoop in Luxor, Lumière en Thalia. Om
de hoofdrolspeler in staat te stellen iedereen te verwelkomen, is
er een tijdsverschil van twintig minuten tussen de vertoningen
ingelast. Een aanzienlijk deel van de theaterstoelen is gewoon
«schikbaar voor het publiek, dat na afloop op het Stadhuisplein
vordt getracteerd op een 'volksfeestje'. Filmpje, geregisseerd
loor Paul Ruven met Rijk de Gooijer, Olga Zuiderhoek en Ar
jan Ederveen als voornaamste tegenspelers van De Leeuw zal
vanaf donderdag 14 december in negentig Nederlandse biosco-
ien te zien zijn. Vertrekpunt van de filmkomedie is de scheiding
an Bob en Annie de Rooy, twee bekende creaties van Paul de
jeeuw.
r
achtig Afrikaanse films op festival
Amsterdam De vijfde editie van het filmfestival Africa in the Pic
ture, die vandaag officieel van start gaat, is groter dan ooit tevo
ren. Reden daarvoor is dat het evenement dit jaar deel uitmaakt
van het landelijke festival 'Afrika in Beeld', dat wordt gehouden
[er gelegenheid van de tweede conferentie van de Global Coali
tion for Africa in Maastricht. In die stad start vandaag ook het
filmfestival met de Malinese film Guimba, un tyran, une epoque.
Tijdens het festival, dat in zeven steden plaatsvindt, worden in
totaal 80 films getoond uit de periode van 1993 tot '95. In Am-
iterdam doen vijf theaters mee, te weten Rialto, De Meervaart,
iet Filmmuseum, Kwakoe en Argan. In Den Haag speelt het fes-
li tival zich af in het Filmhuis. Op het programma staan behalve
L films ook lezingen en debatten. De gratis festivalkraant is onder
neer verkrijgbaar bij de deelnemende theaters. Ter gelegenheid
'an het evenement verschijnt bij uitgeverij Plano het boek Africa
i n the picture, Schetsen van de Afrikaanse Cinema 22,50).
Val Kilmer speelt The Saint
Batman-ster Val Kilmer gaat de titelrol spelen in
The Saint, een film rond de playboy-speurder uit de boeken van
L. Charteris. Het zal de eerste maal zijn dat The Saint het witte
doek haalt, al was hij eerder te zien in een Britse televisieserie,
1 die een ster maakte van de jonge Roger Moore.
Depardieu en zoon als Obelix Asterix?
'arus Gérard Depardieu als Obelix? Het lijkt er op, nu de stevig
;ebouwde acteur de hoofdrol heeft geaccepteerd in de Franse
costuumfilm Druid Hierin wordt de strijd van de Galliërs tegen
de legers van Romeinse krijgsheer Julius Ceasar belicht, in het
u jijzonder de rol die de fameuze Gallische magiërs (de druïden)
iaarbij speelden. Regisseur van het spektakelstuk wordt Jacques
3orfmann. Depardieu zal in Druid voor het eerst tegenover zijn
igen zoon Guillaume staan. Zou die dan Asterix spelen?
Mick Jagger producent van Enigma
3nr ondonNa een weinig succesvol verlopen carrière als filmster
e ;aat Mick Jagger het nu als filmproducent proberen. Onlangs
cocht Jagger voor een bedrag van 650.000 dollars de rechten van
1 lobert Harrté bestseller Enigma Hierin probeert de Britse gehei-
ne dienst het militaire codesysteem waar Nazi-Duitsland zich
van bedient, te breken. Mick Jagger heeft aangekondigd dat
Enigmaeen Britse aangelegenheid zal worden, in Engeland op-
jenomen en met een volledig Engelse cast. Of hij zelf in de film
:al optreden, is niet bekend.
?ILMS IN LEIDEN
Liefdeloze verfilming Salt on our Skin
marco van pelt
't'ÉfC, Breestraat 66. Leiden: Labn Music
Work, Plena is Song en Machito
zo 26/11 vanaf 20.00 uur
Kcinema, Cleveringaplaats 1, Leiden:
'alaam Bombay!, ma 27/11 20.30 uur
jkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Leiden:
our Skin, wo 29/11 20.00 en
22.15 uur
film overzicht
?dro Rivera en Suzan Zweig
laakten in 1990 Plena is Work,
lena is Song. Deze 36 minuten
irende muziekfilm gaat de
JJ) tel zegt het al over 'plena',
n Puertoricaanse variant op
overbekende salsa. Sterke
lelodieën en emotionele tek
en kenmerken deze muziek,
e het lief en leed van de wer-
:nde en werkloze bevolking
in het Caraïbische eiland ver-
ilkt.
Machito van Carlos Ortiz is
:n swingende film over de le-
I endarische Cubaanse bapdlei-
ler Machito. Hij is de grondleg-
1 van de 'latin jazz', een com-
natie van Cubaanse ritmes en
vingende blazersarrangemen-
m uit de jazz. De film zit vol
ia] pnamen van straatoptredens
;h i Havana en concerten in de
otton Club en Palladium.
enetië
:'i"t alaam Bombay! is het regiede-
er uut van Mira Nair uit 1988, dat
?r p het Filmfestival van Venetië
gekroond werd met een Gou-
en Camera. De locatie van de
tai lm is Bombay en de hoofdper-
jc| )on is een arm jongetje, dat tot
lie e grote schare dakloze straat-
h nderen behoort. Het jongetje,
Nazaten Pocahontas kritisch over uitbeelding levensverhaal
Zij wordt wel de 'Amerikaanse
Jeanne d'Arc' genoemd. Een hel
din met blauw bloed moedig
en standvastig. Die de leider van
een groep Engelse kolonisten tot
twee keer toe het leven redde en
uiteindelijk voor hem door de
knieën ging. De deze week in ons
land uitgebrachte Disney-teken-
film over het leven van de in
diaanse 'prinses' Pocahontas,
doet alles om dat beeld te beves
tigen.
jamestown hans de bruun (gpd)
Maar zoals zo vaak staat de Holly-
wood-romantiek ver af van wat er wer
kelijk is gebeurd. Pocahontas (haar
naam betekent 'de ondeugende') heeft
weliswaar echt bestaan, maar haar le
ven is volgens de historici heel anders
verlopen dan de film wil doen geloven.
In de Amerikaanse staat Virginia, waar
zij leefde, zijn veel van haar verre naza
ten dan ook niet zo blij met de rol
prent.
In Jamestown, op de plek waar Po
cahontas leefde en in 1607 met de al
lereerste Engelse kolonisten in aanra
king kwam, wordt het verhaal van de
échte Pocahontas verteld. Dat is niet
de geschiedenis van een heldhaftig
wonderkind, maar van een gewoon
meisje, dat halfnaakt met leeftijdge
nootjes speelde en op het land met de
oogst moest helpen.
Shirley McGowan was als indiaanse
en verre afstammeling van Chief Poiw-
hatan de vader van Pocahontas
door Disney aangetrokken als adviseur.
Toen de animatiefilm deze zomer in
Amerika werd uitgebracht, reageerde
ze teleurgesteld: „Ik wou dat ze de
naam van Pocahontas uit die film had
den rapt. Geschiedenis berust op fei
ten. Dit is net alsof je een film over Ge
orge Washington maakt en hem af
beeldt als een Franse generaal. De ko-
In Jamestown staat een in 1922 gemaakt standbeeld van Pocahontas. Maar volgens
historica Helen Rountree, 'bestond de kleding waarin zij is afgebeeld in haar tijd hele
maal niet.'
lonisten hebben eerst ons land ver- stammelingen ons ook nog onze ge-
woest, ze hebben ons van ons huis en schiedenisaf."
haard verdreven en nu nemen hun af- Het verhaal van Pocahontas lijkt een
sprookje, maar het is één van de oud
ste vertellingen uit de Amerikaanse ge
schiedenis. Van een tiener die gefasci
neerd werd door de blanke nieuwko
mers en, zo wil de legende, één van
hen, de ruige John Smith, tot tweemaal
toe het leven redde. Daar eindigt de
film mee. Maar eigenlijk was dat pas
het begin van haar opmerkelijke, korte
leventje.
Omstreden
Het Pocahontas-verhaal is historisch
omstreden. Niemand kent precies de
feiten. Er zijn boeken vol geschreven
over haar legende. In Virginia woon
den aan het begin van de zeventiende
eeuw zeker 50.000 indianen, die een
bloeiende cultuur hadden opgebouwd.
De stammen langs de Chesapeake Bay
waren 'gecultiveerd' en hadden tot ver
bazing van de Engelse kolonisten een
zeer goed ontwikkeld politiek systeem.
Hun onbetwiste hoofdman was de le
gendarische Chief Powhatan de va
der van Pocahontas.
De Engelsen werden goed ontvan
gen, dreven handel met de indianen en
werden door hen van voedsel voorzien.
De in 1595 geboren Pocahontas was
geen prinses (de Algonquin-indianen
kenden geen koningschap), maar een
tiener die zich aangetrokken voelde
door de kolonisten en net zo vaak in
het Engelse dorp was te vinden als bij
haar stamgenoten. Helen Rountree.
docente indiaanse geschiedenis aan de
universiteit van Virginia, gelooft ook
niets van het verhaal dat zij Smith tot
twee keer toe het leven zou hebben ge
red. Te meer daar Smith zijn lezing van
haar heldhaftige optreden dat haar
het Jeanne d'Arc-achtige aureool gaf
pas zeventien jaar later, in 1624, heeft
verteld. In zijn rapporten uit die tijd
maakt Smith er in elk geval geen mel
dingvan.
Huwelijk
Pocahontas, zo menen de deskundi
gen, was ook nooit verliefd op John
Smith, zoals de film wil doen geloven.
Per slot van rekening was zij pas twaalf
toen zij de zeeman (die op zijn beurt
ouder was dan hij in de film wordt
voorgesteld) voor het eerst ontmoette.
Pocahontas trouwde pas zeven jaar la
ter met John Rolfe, de 28-jarige opvol
ger van Smith, wiens kind zij kreeg en
die haar uiteindelijk mee naar Enge
land troonde.
Intussen was zij eerst in 1610 al met
een indiaanse krijger gehuwd. In 1613
werd zij door de Engelsen gekidnapt,
teneinde haar vader tot concessies te
dwingen. Zij had het bij de kolonisten
echter zo naar haar zin, dat zij in Ja
mestown bleef. Zij leerde er Engels en
werd bekeerd tot het christendom,
waarbij zij de naam Rebecka kreeg. Po
cahontas droeg Engelse kleren en paste
zich zo goed aan. dat Rolfe haar zonder
schroom mee durfde te nemen naar
Londen. Aan het hof van koning James
I was zij een graag geziene gast, tot zij
uiteindelijk op 22-jarige leeftijd aan
pokken stierf, nèt toen zij (in 1617) met
haar gezin naar Jamestown wilde te
rugkeren. Zij werd begraven in de
St. George Church in Gravesend. Maar
daarover is in de film niets terug te vin
den.
„Dat hoefde ook niet", meent Dis-
ney-producer Peter Schneider. „We
wilden een legende vertellen en geen
documentaire maken." Om de proble
men te voorkomen die rond de film
Aladdin rezen waartegen de Ameri
kaanse arabieren in opstand kwamen
trok Disney tal van indiaanse advi
seurs aan. Dat had in zoverre resultaat,
dat er nog nooit een film is gemaakt
waarin zoveel 'goeie' indianen voorko
men. In die zin doet de film de india
nen in Amerika veel goed. De ergernis
over de manier waarop Disney het le
ven van Pocahontas heeft weergege
ven, wordt om die reden dan ook niet
door alle nazaten van Disney's in
diaanse 'Sneeuwwitje' gedeeld.
Pocahontas is te voorzichtig om echt goed te worden
film recensie
n: Lido 1, Leiden; Euro 1, Alphen a/d
Rijn; Babyion 2. Den Haag; Metropole
1, Den Haag; Movieworld 8, Schevenin-
gen.
Pocahontas, Engelstalige versie. Te
zien: Luxor, Leiden; Euro 1, Alphen a/d
Rijn; Babylon 1, Den Haag; Metropole
1, Den Haag; Movieworld 8, Schevenin-
gen.
door zijn ouders in de steek ge
laten, verdient de kost met het
rondbrengen van thee in de
hoerenwijk van Bombay.
Salaam Bombay!, ook bekend
onder de naam Hello Bombay!
is in wezen een documentaire,
waarin de hoofdrolspelers zich
zelf spelen. Het is een harde,
boeiende film over een schrij
nend onderwerp. Op knappe
wijze schetst Nair de solidariteit
en levensdrang in een omge
ving van wanhoop.
Salt on our Skin
Salt on our Skin is een bewer
king van de bestseller van Be-
noite Groult, een roman waar
van alleen in Nederland al ruim
150.000 exemplaren over de
toonbank gingen. Reden genoeg
voor Franse, Duitse en Canade
se filmproducenten om de han
den ineen te slaan en tot ver
filming over te gaan.
Het is het verhaal over de
stormachtige relatie tussen een
intellectuele Parijse dame en
een stoere visser. De dame leest
langs de Seine in Simone de Be-
auvoir en draagt de hele tijd
versregels voor. De visser is
zoals we ons alle vissers voor
stellen: hij zwijgt.
Ondanks dat producent
Bernd Eichinger al eerder boe
ken liet verfilmen, onder andere
The Name of the Rose en Last
Exit to Brooklyn, redt Salt on
our Skin het niet. Hoofdrol
speelster Greta Sacchi speelt
liefdeloos en de liefdesscènes
zijn afstandelijk en gekunsteld.
Met Pocahontas zet The Walt
Disney Company een traditie
voort, door binnen de context
van een spannend verhaal een
pleidpoi te houden voor liefde
en verdraagzaamheid. Alleen
verbaast in dit geval die context:
de komst van de eerste blanken
naar het Noordamerikaans con
tinent. Dit zou het begin van de
verdrijving en de uiteindelijke
uitroeiing van de oorspronkelij
ke indiaanse bewoners
betekenen.
Het getuigt van durf dat de
studio zo'n controversieel on
derwerp niet uit de weg is ge
gaan. Maar gezien het onbevre
digende eindresultaat had Dis
ney er toch beter aan gedaan
een ènder onderwerp uit te kie
zen. Pocahontas is losjes geba
seerd op de geschiedenis van de
gelijknamige indianen-vrouw,
die aan het begin van de zeven
tiende eeuw als één van de eer
ste 'wilden' contact zocht met
de Britse kolonisten, die de
Nieuwe Wereld binnen kwamen
druppelen zie ook het verhaal
elders op de pagina, MvdT).
De mooie Pocahontas wordt
verliefd op John Smith, de
bootsman van een schip vol En
gelse profiteurs die naar Virgi
nia zijn gekomen om het goud
te delven, dat daar volgens de
overlevering in overvloed in de
bodem moet zitten. Goud wordt
niet gevonden wel een vijan
dige indianenstam, die na een
aantal schermutselingen de na
burige stammen optrommelt
om de blanke indringers terug
Desperado eigenzinnige film
Botsing van culturen: Pocahontas ontmoet John Smith.
de zee in te drijven. Wanneer
Smith tijdens één van zijn ont
moetingen met zijn indianen-
liefje door haar stamleden ge
vangen wordt gezet, moet Po
cahontas een keuze maken.
De makers van Pocahontas
lijken de gevoeligheid van hun
onderwerp goed te hebben be
seft en vermijden bewust elke
stellingname. Het gevolg is dat
voor het eerst in een Disney-
film een duidelijke scheiding
tussen goed en kwaad ont
breekt. Puur slecht is alleen de
Britse gouverneur, die letterlijk
gouden bergen nastreeft. Zijn
manschappen zijn eenvoudige
boeren die ook maar gestuurd
zijn, en wier afkeer van de in
dianen voortkomt uit onwe
tendheid. Dezelfde onweten-
heid over de tegenpartij heerst
bij de stam van Pocahontas. In
een prachtig geanimeerde scè
ne slaan beide partijen de oor
logstrom en noemen elkaar de
'wilden'. Als er al een slachtoffer
in de film zit is het de natuur,
die het hier moet ontgelden on
der het geweld van de driftig
naar goud spittende Britten. Ze
beseffen niet dat de grootste
schat de natuurlijke rijkdom
van het land is.
Nu is die groene boodschap
mooi en welgemeend, maar een
verhaal kan er niet op draaien.
Door het ontbreken van een
echte vijand mist de film een
belangrijke drijfveer. Nog be
langrijker is het gemis aan iden
tificatie met de hoofdpersonen.
Disney's helden waren altijd
een beetje flets, maar zowel de
als Cindy Crawford gebouwde
Pocahontas als de blonde reus
John Smith, zijn veel te vol
maakt om geloofwaardig te zijn.
Veelzeggend is dat van alle per
sonages alleen het koddige was-
beertje Meeko van een levendi
ge mimiek en gevoel voor hu
mor is voorzien.
Met wat meer durf, beter uit
gewerkte karakters en meer hu
mor had Pocahontas wederom
een film van het kaliber Beauty
and the Beast kunnen worden.
De animatie is van het hoge ni
veau dat je van Disney mag ver
wachten, en ook de muziek van
Alan Menken is meeslepend.
Pocahontas is echter de eerste
film uit Disneys animatie-afde
ling die na het vertrek van Jef
frey Katzenberg naar Dream
Works tot stand kwam. Hij had
deze versie nooit het groene
licht gegeven.
ïLMS AMSTERDAM
aajLFA 1 (020) 6278806
13.30. 16.00, 19.30, 22.00 Something to
talk about
-FA 2
15 45, 18.45, 21.30 The Bridges of Ma
dison County
rA 3
13.00. 21.30: Carrington
15.45, 18.45: Antonia
na^FA4
14.00, 20.00: Les enfants du paradis
elt-HAMBRA 1 (020) 6233192
18 15. 21.15, do vr ma di óók 12.45, 15.30:
The Bridges of Madison County
t f-HAMBRA2
13.15. 16.00: Lang Leve de Koningin
18 45. 21.30: Smoke
lELLEVUE CINERAMA (020) 6234876
12 45. 15.30, 18.30. 21.30 Seven
'IJjlNERAMA 2
0 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: Nine Months
te ALYPSO 1 (020) 234876
13.15. 16.00, 19.15, 22.00 Desperado
onfALYPSO 2
13.15. 16.00. 18.45, 21.30 While You Were
Sleeping
CINECENTER CORALINE (020) 6236615
19.30,22.15: II Postino
13.30, 16.00; zoook 11.00: Lang Leve de
Koningin
PEPPE NAPPA
16 15, 22.00; zo ook 11.00: The City of Lost
Children
13.15, 19.00 Rosemary's Baby
PIERROT
13.45, 19.00: Tot Ziens
15 30, 21.30; zo ook 11.00: El Callejon de
Los Milagros
JEANVIGO
14.00, 16.15, 20.00, 22.00, zo ook 11.00:
Living in Oblivion
CINEMA 1(020)6151243
19.15, 22.00, za. zo en wo ook 13.00,
16.00: Seven
CINEMA 2
18.45, 21.30 Assassins
CINEMA OSCAR (020) 5475175
vr, za 20.30: Shallow Grave
zo 12.00: Alphaville
ma. di 20.30: Farinelli
CITY 1 (020) 6234579
13.15. 16.00. 18.45.21.30: Jade
CITY 2
13.15,16.00,18.45, 21.30: Assassins
CITY 3
18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15, 16.00:
Batman Forever
CITY 4
18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15, 16.00:
French Kiss
CITY 5
13.15, 16.30, 20.30 Braveheart
CITY 6
12.45, 15.30, 18.15, 21.15: Waterworld
CITY 7
13.15, 16.00, 18.45. 21.30: Species
DESMET (020) 6273434
do 19 00. 21.00 Lisbon Story
do t/m za 20.00 Rosine
do 22.00 Land And Freedom
zo 16.30: Antarctica, A Ticket To Eternity
zo t/m wo 20.00: Les Roseaux Sauvages
zo 16.30: Antarctica
KRITERION 1(020)6231708
18.00, 20.00, 22.15, di niet 22.15 Postman
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
do t/m zo 17 .30; mat/mwo 18 00: Farinelli
17.30: LeButtane
21.45 (ma niet om 21.45): Tot Ziens
ma 21.45: Les Nuits Fauves
FILMMUSEUM
21.30 (beh. wo): Hart Der Duisternis/Samba,
Der Held Des Urwalds
do 19.00 Simba The King Of Beasts
vr 19.00: Het Geheim Van Het Zwarte Wereld-
a 19.00 Langs de Nijl naar het hart v,
Afri-
zo 19.00 Voyage au Congo
ma 19 00: Kehre Wieder, Afrika!
di 19.00: LaCroisière Noire
wo 16.00, 19.00, 21.30: Addio.ZioTom
20.00: Cinematheek
RIALTO 18.2(020)6753994
16.00, 18 00. 20.00. 22.00: wo. za. zoook
14.00 Africa in the Picture
THE MOVIES 1 (020) 6386016
17.15. 19 30. 21.45, vrza ook 00.15. zo
15.00. Smoke
THE MOVIES 2
17.30, 19.45.22.00; zoook 15.00: llPosti-
THE MOVIES 3
17 30. 21 45. zoook 15 15 Between the de-
vil and the deep blue sea
19.45: Antonia
THE MOVIES 4
17.15: The Madness of King George
19.30; zoook 14.45 The Bridges of Madison
County
22 00 Carrington
TUSCHINSKI1(020)6262633
18 45,21.30 do, vr. ma.diook 13.15 Po
cahontas
TUSCHINSKI 2
13.15, 16.30, 20.30 Apollo 13
TUSCHINSKI 3
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The Net
TUSCHINSKI 4
13.15. 16.00 Lang Leve de Koningin
18 45.21.30 Nine Months
TUSCHINSKI 5
13.15, 16.00. 18.45.21.30 Forget Paris
TUSCHINSKI CINEAC
11.45. 14 15. 16.45. 19.15, 21 45 Starga-
te
Het programma van de Haagse en
Leidse bioscopen staat op de kunstpa
gina
Carolina (Salma
Hayek) en de maria-
chi (Antonio Bande
ras) door erupties van
geweld op jacht naar -rrm
de laatste grote
drugsmafioso van
Mexico.
FILM RECENSIE
stan lapinski
Desperado Te zien Lido 2. Leiden,
Odeon 1, Den Haag, Movieworld 5, Sche-
veningen.
Desperado is de tweede film die
Robert Rodriguez heeft gewijd
aan de lotgevallen van de ma-
riachi zanger van Mexicaan
se ballades vol romantiek, lief
de, geweld en dood. Al is hij in
deze film meer aan het schieten
dan aan het tokkelen. Zoals de
troubadour het zelf verwoordt:
'Het overhalen van een trekker
gaat nu eenmaal makkelijker
dan het bespelen van de gitaar
De eerste film, El Mariachi uit
1992, werd als super low-bud-
get-produktie een onverwachte
nit. Nu wordt Desperado, voor
zien van de nodige production
value en special effects, uitge
bracht door Columbia. Toch is
het een eigenzinnige film, van
één van de weinige all round-
ambachtslui die in Hollywood
werkzaam zijn. Rodriguez regis
seerde de film niet alleen, hij te
kende eveneens voor het scena
rio, de produktie en de monta
ge, en leverde ook een kleine
bijdrage aan het camerawerk.
Het verhaal is snel verteld. De
naamloze mariachi, hier ver
tolkt door Antonio Banderas
(momenteel ook te zien als Stal
lone's tegenspeler in AssasinJ),
maakt jacht op de laatste grote
drugsmafioso van Mexico, Bu-
cho (Joaquim de Almeida). Ooit
vermoordden Bucho's bendele
den voor zijn ogen zijn geliefde,
bij welke gelegenheid ze hem
bovendien door zijn linkerhand
schoten. Sedertdien is de maria
chi uit op wraak. Hij pakt het
niet benepen aan, maar gros
siert in slachtpartijen, zonder
Bucho zelf ooit in het vizier te
krijgen. Op zijn zoektocht wordt
hij bijgestaan door zijn beste
vriend (Steve Buscemi) en de
mooie, geheimzinnige boekver-
koopster Carolina (Salma
Hayek). Desperado is gefilmd in
een stiil waarin uiteenlopende
invloeden western, actie, ro
mantiek en humor tot een
ëenheid samenvallen. De ge
weldsexplosies zijn, net als in de
Hongkong-films van John Woo
en diens collega's, vormgegeven
als een ballet. Het is ontspan
nend geweld, net als bij James
Bond. De schietpartijen funge
ren als het ware als muziek
nummers in een musical. Een
Mexicaanse musical: de film is
weliswaar opgenomen op loca
tie in Ciudad Acuha, maar geeft
een in alle opzichten gemytho
logiseerd beeld van het zuidelijk
buurland. Daar is in dit geval
niets op tegen, omdat de verte
kening nergens denigrerend is.
Met de Spanjaard Banderas en
de Mexicaanse Hayek in de
hoofdrollen verricht Rodriguez
zelfs fundamenteel emancipa
tiewerk, gezien het feit dat voor
south-of-the-border- acteurs in
Hollywood doorgaans slechts
schurkenrollen zijn weggelegd.
Met Desfjerado toont Rodri
guez zijn verwantschap met een
groeiende groep jonge Ameri
kaanse filmmakers - met men
sen als Alexandre Rockwell (So
mebody to love), Wayne Wang
Smoke) en vooral Quentin la
rantino. Hoezeer hun films ook
van elkaar verschillen in stijl en
aanpak, één ding hebben ze ge
meen: een onafhankelijke en
luchthartige houding ren op
zichte van het gevestigde Holly
wood. Ze brengen leven in de
brouwerij. Daarbij steken deze
filmers elkaar graag de helpen
de hand toe. Net als in Some
body to love en in Sleep with me
(van Rory Kelly) is Desperado
gezegend met een optreden van
Tarantino. Hyperactief als een
sprekende flipperkast vertelt hij
een mop, en al brengt hij het er
niet levend vanaf het is echt
een hele goeie.