'Sterven niet uit te drukken in muziek' 'Einde zoek als instellingen elkaar verketteren' kVrWIÏTj Cultuur Kunst ïaagse opera levert 270 extra banen op Cher wil niet kiezen tussen zang en film Wl Beatles-CD na dag al bijna goud CHEF GERT VISSER. 071-5356441 Staartjes en Lambrechts geen Gembo's Amsterdam Aart Staartjes en I rits lambrechts zullen dit seizoen liet samen als de Gembo's in de theaters verschijnen, Er zijn, zo gt Staartjes, artistieke problemen gerezen. Het zou voor het jerst sinds 25 jaar zijn dat Aart Staartjes het toneel zou betreden. Tits Lambrechts kwam vorig seizoen terug met een eigen caba- etprogramma. Onder de naam De Gembo's wilde het tweetal pen van in de vijftig een cabaretprogramma bieden met veel «rvaring, levensinzicht en opgekropte creativiteit. Staartjes sluit niet uit dat het er volgend seizoen wel van komt. Van Ruller wint Amerikaanse prijs Hilversum Gitarist josse van Ruller heelt in Washington de Thelonious Monk Award gewonnen, een van de belangrijkste jazzprijzen voor jong talent. De 24-jarige Utrechtenaar liet in de finale twee Amerikaanse gitaristen achter zich. Aan de prijs is een bedrag van ruim 30.000 gulden verbonden. Europa wordt cultureel sterrenstelsel brussel De Europese Unie stapt voor één keer af van de tradi tionele keuze voor de culturele hoofdstad van het jaar. In het jaar 2000 zal niet een enkele Europese hoofdstad die eer te beurt vallen, maar krijgen negen steden de gelegenheid de diversiteit van de Europese cultuur tot uiting te brengen. Het idee, afkom stig van staatssecretaris Nuis, om in plaats van een enkele hoofdstad een soort 'cultureel sterrenstelsel' voor het jaar 2000 te creëren, sprak iedereen aan. Ook een tweede idee van Nuis, om deze negen plaatsen een centraal thema te laten uitwerken, kreeg bijval. Over de inhoud van het thema zal echter nog verder worden gesproken. wijfel over gezonde exploitatie n haag coos versteeg en operagebouw in Den Haag ivert zeker 270 extra banen op. lok buiten de stad zal eem laagse opera stimulansen ge en aan de werkgelegenheid, lit is berekend door KPMG Bu- ;au voor Economische Argu- ïentatie. Een opera in Den Haag was et streven van Carel Birnie, de maart dit jaar overleden op- chter en ex-directeur van het iederlands Dans Theater, te ens stichter van het AT&T lanstheater. Birnie was zelf een root liefhebber van opera en rilde de bundeling van culture activiteiten in de binnenstad [raag met opera uitbreiden. Na zijn dood is zijn initiatief rrgenomen door een groep togenaars, verenigd in de itichting Opera. De aanvanke- 'jke doelstelling om bij het Spui 'en operagebouw te realiseren, inmiddels echter om prakti- che redenen verruimd. Men ijkt nu ondermeer naar de mo- elijkheden tot verbouwing van et voormalige ministerie van uitenlandse zaken aan het Leidse wethouder onaangenaam verrast door kritiek LVC leiden wim koevoet De knuppel die Ruud Visser, directeur van het Leids Vrijetijdscentrum (LVC), in het hoenderhok heeft gegooid treft het verkeerde doel, maar sor teert wel effect. Vissers provocerende pleidooi voor .de sloop van de Stadsgehoorzaal en voor meer aandacht en geld voor de popmuziek in het algemeen en het LVC in het bijzonder, heeft cul tuurwethouder I'. Langenberg (D66) 'onaange naam verrast'. Ook PvdA-raadslid E. van der Veen, die Langenberg heeft uitgedaagd om te re ageren op Vissers uitspraken in deze krant, spreekt van een 'onverstandige actie'. Beide politici menen dat Visser zijn pijlen niet op 'andere gesubsidieerde instellingen' had moe ten richten, maar op de gemeentepolitiek. ,,Het einde is zoek als cultuurinstellingen elkaar gaan verketteren", aldus Langenberg. „Het is ook een zwaktebod. Als je aandacht wilt voor je eigen club moet je dat niet doen door andere clubs, waar mee je misschien nog wel eens zaken moet doen, af te branden", stelt Van der Veen. Van der Veen zegt er onmiddellijk bij dat hij de irritatie die Visser tot zijn omstreden uitlatingen heeft gebracht heel goed begrijpt. „Ik ben het vol komen met Visser eens als hij zegt dat het LVC nu eindelijk ook eens moet weten waar het aan toe is." Van der Veen doelt op het bouwplan dat de Leidse poptempel aan de Breestraat heeft inge diend. Het LVC heeft enkele jaren in onzekerheid verkeerd over zijn huisvesting. Het centrum leek te moeten wijken voor de Sleutelhof. Die is echter onlangs afgeblazen. Van het ambitieuze plan voor een winkelgalerij, in het gebied tussen Bree straat en Aalmarkt, is weinig overgebleven. Het LVC staat het aangepaste plan niet in de weg en het adres van de instelling kan ongewijzigd blij ven. Nu het LVC weet dat het kan blijven zitten waar het zit, kan het eindelijk aan de uitvoering van zijn bouwplan gaan denken. Op de verlang lijst staan onder meer uitbreiding van de grote zaal, een nieuwe entree en een aparte ingang voor artiesten en apparatuur. Het LVC kan de verbouwing van het gemeentelijke pand in finan cieel opzicht niet alleen aan en rekent op ge meentelijke subsidie. Het LVC heeft haast, stelt Visser. De program mering van het popcentrum maakt een spectacu laire ontwikkeling door en het zal niet lang meer duren of het LVC komt op één lijn te staan met zalen als Hel Paard in Den Haag en Nighttown in Rotterdam. De accommodatie moet 'meegroei en'. vindt hij. Wethouder Langenberg heeft inmiddels laten doorschemeren dat hij zich sterk wil maken voor financiële steun maar het bouwplan dat nu is in gediend vindt hij 'te ambitieus'. Daarbij komt dat CDA-raadslid A. van Bochove onlangs fijntjes vaststelde dat wat hem betreft de popnota volle dig is uitgevoerd als het onderkomen van de Leidse Vereniging voor Popmuzikanten, Ml23 aan de Middelstegracht, klaar is. Op persoonlijke titel wil Van der Veen kwijt dat hij meer prioriteit geeft aan het LVC dan aan de tweede zaal van de Stadsgehoorzaal. „Het LVC heeft zich al waargemaakt. Besluiten over het LVC hadden direct moeten vallen nadat de Sleu telhof werd afgeblazen. Het LVC maakte van dat project onderdeel uit, evenals de Stadsgehoor zaal." Van der Veen, in het verre verleden zelf I.VC- bestuurder. staat er echter in zijn fractie alleen voor. I lij wijst erop dat de tweede zaal in het col legeprogram is overeengekomen en de verbou wing van het LVC niet. „Waarmee Vissers uit spraak dat politici niet echt in termen van popbe leid denken, is bewaarheid." Burkhardt Söll componeerde stuk over Korczak Plein. Bureau Berenschot conclu deerde eerder al dat in het meest pessimistische geval de opera na vijf jaar op een exploi tatietekort van ruim vijf miljoen gulden zal komen. In het gun stigste geval zou van een half miljoen winst sprake zijn. KPMG signaleert thans echter naast deze exploitatlecijfers ook heel andere economisch be langrijke aspecten. Bovendien acht men een gezonde exploita tie zeker niet onmogelijk. „De berangstelling voor muziekvoor- stellingen (waaronder opera) is de laatste jaren sterk toegeno men. Ook heeft verbreding van het publiek plaatsgevonden", aldus het KPMG-rapport. Het rapport, dat uitgaat van hoogwaardige produkties van zowel nationale als internatio nale gezelschappen, wijst op de mogelijkheden van commercië le samenwerking met de thea ters Luxor in Rotterdam en Car ré in Amsterdam. Daarnaast voorziet KPMG goede sponsor mogelijkheden voor de opera in Den Haag. Een verfstreek met een kwast is zo op het schildersdoek gezet. Maar om diezelfde verfstreek door een orkest te la ten horen, neemt dagen van componeren in beslag. Mu ziek en schilderen zijn twee heel verschillende ambach ten, aldus Burkhardt Söll. Hij kan het weten, want hij is zowel componist als schilder. „Emoties zijn directer in muziek uit te drukken dan in verf. Muziek werkt direct op je lichaam, staat dichter bij het lichaam. Zingen is bij voorbeeld nauw verwant aan lachen en huilen." leiden 'sjoerd de jong De combinatie van beeldende kunst en muziek keert terug in' Ach! Requiem, Korczak en zijn kinderen. Dit muziekthea ter, met muziek van Söll en beelden van kunstenaar Rein- hart Büttner, is een mengsel van happening, dans, theater en ex positie. Het is de nieuwste pro- duktie van de Stichting Made in Leiden, die op 1 december in stedelijk museum De Lakenhal in première gaat. De basis van de voorstelling is het verhaal van de Pools-joodse arts, pedagoog en schrijver Ja- nusz Korczak en zijn weeskin deren. In 1942 werden zij door de Duitse bezetter uit het door Korczak opgerichte weeshuis in Warschau weggevoerd naar Treblinka. Niemand van hen keerde terug van deze reis naar de dood. Burkhardt Söll, geboren in 1944 in Marienberg Wester- wald, studeerde muziek, beel dende kunst en pedagogie in Darmstadt, Frankfurt en Berlijn. Sinds 1977 woont en werkt hij als kunstenaar in Leiden. Daar naast is hij docent aan de Hoge school voor de Kunsten te Utrecht. Zijn muzikale wortels liggen in de jaren vijftig, toen vooral de abstracte muziek heerste. In de loop der jaren heeft Söll steeds meer melodi euze elementen en emotie in zijn composities aangebracht. „Het kenmerkende aan mijn composities is een evenwicht tussen vlijmscherpe, brutale ab-' stracte akkoorden en hele mooie melodieën," aldus Söll. Door de jaren heen heeft hij verschillende muziekgenres be oefend: film- en toneelmuziek, chansons, pop, kinderliedjes en ingewikkelde composities. Het is daarom niet vreemd dat hij één van de initiatiefnemers is van de stichting Made in Lei den. Enerzijds stelt deze stich ting zich ten doel het stimule ren van hedendaagse muzikale activiteiten in Leiden en de re gio. Anderzijds slaat zij, vooral door de concertreeks Made in Leiden, een brug tussen de ver schillende muzikale genres. „De 'strijd' tussen populaire en klassieke muziek is onzin," aldus Söll. „Muziek, ongeacht het genre, is goed als de maker vanuit zijn hart componeert, als hij er met zijn hele existentie en gevoelsleven achter staat. Niet alleen een componist, maar el ke kunstenaar, moet zijn als een koorddanser zonder net: alleen met volle inzet weet hij op het koord te blijven en zodoende de fascinatie van het publiek op te wekken. Alleen dan lukt het de kunstenaar te communiceren met zijn publiek." Ongrijpbaar Het onderwerp van 'Ach! Re quiem', Janusz Korczak en de weeskinderen', boeide Söll al ja ren en was al eens de basis voor een eerdere compositie van hem: Little requiem. „Toch had ik het idee, dat ik nog niet de juiste wijze en vorm had gevon den om hun verhaal te vertel- Burkhardt Söll: „Het kenmerkende aan mijn composities is een evenwicht tussen vlijmscherpe abstracte ak koorden en hele mooie melodieën." t foto hielco kuipfrs len," zegt Söll. ..Totdat ik Bütt ner, met wie ik in 1963 een pro ject over Auschwitz had opge zet, opnieuw ontmoette. Hij liet mij zijn kinderdingen zien: hou ten objecten die zijn opge bouwd uit speelgoed en kinder meubels. Een box, bijvoorbeeld, krijgt door vier vaandels op de hoeken de uitstraling van een fort. Een fragiele babystoel ver andert door een krans van spie zen in iets agressiefs. Dit waren letterlijk en figuurlijk de beel den die ik nodig had om het verhaal van Korczak te vertel len." In het eerste deel van Ach! Requiem bezingt een sopraan de objecten. In het tweede deel bewegen vier dansers vier grote, dakvormige decorstukken over het toneel. In dit deel wordt op directe en indirecte wijze het verhaal van Korczak en de kin deren vertelt: hun leven in het weeshuis en hun deportatie naar Treblinka. Söll: „I let ster ven zelf, dat is ongrijpbaar, niet in muziek uit te drukken." „Waar het Büttner en mij om gaal is dat kinderen in oorlogs situaties altijd slachtoffei zijn," legt Söll uit. „Ze zijn de slacht offers waarover het minst wordt gepraat. De kinderdingen zijn kleine gedenktekens voor kin deren. Ze symboliseren het do de en afwezige kind, maar heb ben ook iets vertederends. Dat dubbele gevoel, zowel een lichte schrik als vertedering, is ook precies wat Ach! in de titel van Ach! Requierfi uitdrukt." I)e première van Ach! Re quiem, Korczak en zijn kinde ren is op I december in Stede lijk Museum De l^ikenlud, Ou de Singel 28-32 te Lelden. Aan vang: 20.00 uur, reserveringen: 071-5165360. Tot 27 novem ber toont De I.ukcnhul een aantal kinderdingen van Keln- hart Büttner. Van 2 tot 30 de cember zijn deze objecten te bezichtigen in bet Kunstcen trum llaagweg, llaagweg 4 te l-eiden. Nieuw album 'It's A man's World' Na drie jaar 'radiostilte' pakt Cher haar r amsterdam louis du moulin De grootste leugen over haar in omloop? Voor Cher duidelijk geen gemakkelijke keuze. „Het zijn er ook zoveel! Laat ik het houden op die over mijn kos- metische chirurgische ingrepen. Daar zijn echt de meest bela chelijke verhalen over versche nen. Ik kan me foto's herinne ren waarop van top tot teen alle mij toegeschreven operaties staan aangegeven. Mijn juk beenderen, mijn kin, mijn dijen en niet te vergeten het wegha len van mijn twee onderste rib ben. Alsof je die zomaar zou kunnen verwijderen zonder nergens last van te hebben. Hoe komen ze erbij, denk ik wel eens. En vooral hoe kom ik er weer vanaf, want reken maar dat that fucking bullshit hard nekkig is." De exclusieve audiëntie vindt plaats in de Royal Suite van het Amstel Hotel. Voor minder is Cherilyp Sarkasian Lapiere, in positieve zin verre van 49 ogend, niet in de markt. Lo gisch, gezien haaf staat van dienst die inmiddels ruim dertig succesvolle showbizz-jaren om vat. Aanleiding voor haar bezoek aan Amsterdam is haar nieuwe album 'It's A Man's World', waarmee ze na drie jaar 'radios tilte' - kleine zijsprongen met Beavis Butt-Head en met Ne- neh Cherry en Chrissie Hynde daargelaten - haar zangcarrière weer oppakt. Over de inhoud van haar verse troetelschijf toont ze zich - hoe kan het an ders - zeerjtevreden. Vooral om dat ze zich als rockdiva meer dan ooit heeft uitgesloofd om vocaal te kunnen verrassen. „Ik heb mijn stem echt suf getraind om er meer uit te halen dan men van mij gewend was". Van de titel, afkomstig van een van de (vier) covers, heeft Cher intussen wel een beetje spijt. „Ik had niet gedacht dat die zoveel vragen zou oproe pen. It's A Man's Man's World' vond ik een leuk nummer van James Brown, van wie ik overi gens helemaal niet zo'n fan ben. Ik dacht het is wel grappig om het album ook zo te noemen, dat valt meteen op. En nu denkt iedereen dus dat ik heb willen provoceren, maar zoiets moet er helemaal niet achter gezocht worden." De actrice Cher (denk aan Mask, Silkwood, Moonstruck, Mermaids, etcetera) is het voor bije jaar minstens een maand of vier kwijt geweest aan het opne men van een nog uit te brengen film. de relatie-komedie Faith- full met Ryan O'Neal als haar voornaamste tegenspeler. Pistool Zingen en acteren is haar alle bei even lief. Waarvoor ze met het pistool op de borst zou kie zen? „Voor niets. Ik zou het wa pen gewoon afpakken. Die vraag is net zo min te beant woorden als wanneer ze me voorleggen welke van mijn twee kinderen me dierbaarder is," al dus Cher, moeder van een 26- jarige dochter (uit haar eerste huwelijk met Sonny Bono) en een 18-jarige zoon (uit haar re latie met Gregg All man). Acteren vergt volgens haar wel veel meer concentratie. Is daarom minder vaak een pretje, maar geeft uiteindelijk door het eindresultaat vaak weer zoveel voldoening. „Als ik terugdenk aan de sterfscène van mijn zoon in Mask, dan was dat een regel rechte hel. Zeven draaidagen lang met daartussen nog een weekeinde moest ik als verdrie tige moeder scherp blijven voor slechts zes minuten film. Nee, dan gaat zingen me veel vlotter af. Je kunt de twee disciplines vergelijken met twee verjaar dagspartijtjes. Zingen is net als of je je feestje buiten de deur viert, acteren is alsof je dat thuis doet." Li v Mr li ^t am m.Wm W Rudolf Nureyev. archieffoto ap Tweede veiling nalatenschap Nureyev brengt drie miljoen op londen dpa De veiling van de nalatenschap van de legendarische danser Rudolf Nureyev heeft maandag en dinsdag bij Christie's in Londen meer dan 1,2 miljoen pond (drie miljoen gulden) opgebracht. Het duur ste object was een Russisch-Karelisch bureau van berkenhout, dal voor twee ton werd verkocht. De van oorsprong Russische danser/choreograaf en kunstverza melaar stierf begin 1993 op 54-jarige leeftijd in Parijs aan AIDS. Be gin dit jaar werd al een deel vati zijn nalatenschap geveild. Dat bracht toen ruim twaalf miljoen gulden op. Op de veiling deze week werden vooral kleding, sieraden, zilver, muziekinstrumenten, schilderijen en tekeningen en tapijten aange boden. De meeste kostuums en balletschoenen kwamen in januari al onder de hamer. De opbrengst gaat naar de in 1975 opgerichte Rudolf Nureyev- stichting in Züricn en is bedoeld om talentvolle jonge dansers beur zen te geven, en voor medisch onderzoek. hilversum. anp De nieuwste Beatles-dubbel Cl) is na amper een dag ver koop al bijna goud. Platen maatschappij EM1 heeft al 47.000 exemplaren aan de Nederlandse detailhandel geleverd. Bij 50.000 is er sprake van een gouden-cd. Volgens de platenmaat schappij is er een oudiTwetse run op de CD. Een woord voerster van de l-'rce Record Shop, een keten van 3)-win kels, bevestigt dal. De Beatles-anthologie om vat drie dubbcl-CD's, waar van de eerste gisteren in de verkoop is gegaan. In het voorjaar van 1996 verschijnt de tweede dubbelaar, in het najaar gevolgd door de der de. I MI verwacht dat er van de eerste dubbel-CD eind dit jaar al 75.000 exemplaren zullen zijn verkocht. Kunstroof steeds meer in trek londen «ap Jaarlijks wordt voor meer dan 1,6 miljard gulden aan kunst ge stolen en het probleem wordt steeds ernstiger, zo bleek op een internationale conferentie over kunstroof in Londen. Politie, verzekeraars en advocaten heb ben musea en andere eigenaars van kunstobjecten opgeroepen zich meer te verdiepen in hun waardevolle bezittingen om het makkelijker te maken om de ge stolen voorwerpen op te sporen. Vooral tijdens transport van kunstwerken is de kans dat zij worden gestolen erg groot. Slechts dertig procent van de gestolen kunstvoorwerpen zou verzekerd zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19