'Oh, wat zijn we blauw' Bowie wint door water bij de wijn te doen Bach swingt in Oude Vestkerk Cultuur Kunst Vergeten Beatle Pete Best alsnog miljonair Guerrilla Girls demonstreren bij 'Stedelijk' in Amsterdam MAANDAG 20 NOVEMBER 1995 londen louis du moulin Kr is wel degelijk nog een vier de ex-Beatle in leven. Verhou dingsgewijs profiteert deze 'vergeten zoon' nog het meest van de kunstmatig opgevoerde nieuwe rage rond The Fab Four from Liverpool. Zijn naam: Pete Best natuurlijk, de eerste drummer die vlak voor dat de groep doorbrak plotse ling plaats moest maken voor Ringo Starr. Dankzij het van daag gelanceerde verzamel- project 'The Anthology' wordt deze inmiddels 53-jarige 'pechvogel' uit West Derby alsnog multimiljonair. Pete Best is te horen op acht nummers van de eerste dub- belaar ('Volume 1'), die in to taal zestig songs telt. Dat aan deel zou volgens diverse ver koopprognoses goed zijn voor minstens enkele miljoenen ponden. Best zelf, sinds enige tijd weer als muzikant actief met een naar hem genoemde Band. zegt eerst nog te moeten zien dat het zover zal komen. „In de muziekbusiness is nu eenmaal niks zeker. En ik kan dat weten," aldus de voormali ge welzijnswerker, die tot op heden nooit royalties heeft ontvangen voor zijn inbreng als Beatle. Volgens Derek Taylor van The Apple Corporation, die het hele 'Anthology'-project begeleidt, hoeft Pete Best niet in te zitten over zijn financiële aandeel. „Hij krijgt wat hem toekomt. Pete verdient ook zo'n vette bonus, want hij heeft door zijn ontslag destijds natuurlijk wel een enorme dreun gekregen. We hebben altijd bewondering gehad voor de filosofische wijze waarop hij die klap heeft verwerkt." De noodzaak om voor zijn vrouw Kathy en twee kinderen brood op de plank te moeten brengen heeft hem destijds van zijn 'reuzekater' afgehol pen. ,,lk heb wel een tijd zitten mokken, maar uiteindelijk werd ik toch door mijn gezin weer tot de orde van de dag geroepen. Gelukkig maar. an ders was ik er nu slechter aan toe geweest." amsterdam Amerikaanse 'Guerrilla Girls' hebben vrijdag gedemonstreerd voor de deur van het Stedelijk Museum in Amster dam. De actiegroep verwijt het muse um te weinig aandacht te besteden aan het werk van vrouwelijke kunste- De damesi verkleed als gorilla's, droegen spanborden met opschriften als 'White balls on walls', 'Apartheid* art show' en '100 jaar macho show'. De demonstratie viel samen met de pers- voorbezichtiging van de tentoonstel ling 'Het Amerikaanse perspectief, die van 18 november tot 28 januari te zien De expositie bevat 120 werken uit het Whitney Museum in New York en zo'n 100 werken uit de collectie van het Stedelijk. Ook hangen er twintig schilderijen van Edward Hopper uit het Whitney, van wie eerder een over- zichts-tentoonstelling werd gehouden in het New Yorkse museum voor 20e eeuwse Amerikaanse kunst. Het is voor het eerst dat zo veel schilderijen uit het Whitney in het buitenland hangen. De tentoonstelling bevat werk van beken de Amerikanen als Jackson Pollock, Willem de Kooning, Barnett Newman, Andy Warhol, Ellsworth Kelly, Frank Stella, Donald Judd en Sol LeWitt. Museumdirecteur Fuchs gaf de pro testerende vrouwen enigszins gelijk. De tentoonstelling bevat werk van slecht twee vrouwelijke kunstenaars, Georgia O'Keeffe en Agnes Martin. Maar de Guerrilla Girls vergeten vol gens hem dat het een vrouw was die het Whitney Museum in 1930 opricht te: Gertrude Vanderbilt Whitney. De expositie is het resultaat van de samenwerking tussen het Whitney en Fuchs. Afgelopen zomer stelde de Ne derlandse directeur een tentoonstel ling samen uit de collectie van het Amerikaanse museum. Na Fuchs zul len de directeuren van de Tate Gallery in Londen en het Museum für Moder ne Kunst in Frankfurt, een selectie ma ken. De tentoonstelling van Fuchs was uniek voor Amerikanen, vertelde Whit- ney-directeur David Ross vrijdag. Amerikanen zijn gewend aan chrono logische tentoonstellingen. Schilderij en uit een bepaalde periode en met een verwante stijl worden bij elkaar gehangen, waardoor een 'simpele' ex positie ontstaat, die het publiek be grijpt- Fuchs hangt schilderijen bij elkaar die volgens de kunsthistorische stro mingen niet bij elkaar horen. Hij com bineert een romantisch schilderij van Chagall met Barnett Newman, hangt Picasso's Stilleven met gitaar naast een Stilleven van popart-kunstenaar Roy Lichtenstein en plaatst werk van De Kooning naast dat van Jan Sluyters. Het is de manier van presenteren die Fuchs sinds zijn aantreden in Amster dam hanteert. Voor de Amerikanen is die werkj uniek. Het levert een nieuwe blik eigen collectie op, vertelde Whit conservator Alan Weinberg, haalde ook schilderijen uit het Ar kaanse depot die nieuw waren voi conservatoren. Weinberg: „Wat leuk schilderij uit het Stedelijk, d ik soms." Later bleek het een schil uit het eigen depot te zijn. Ook het omgekeerde gebeurde viel Fuchs' oog op een landschap de Amerikaan Marsden Hartley, drukt in een catalogus uit 1981. D zij het onderschrift - uit de colli van het Stedelijk Museum Amster - kon de directeur het in het eigerj pot terugvinden. Tweede Leidse theatermarathon ondanks 'erbannelijke ervaringeneen succes Bryan en Melissa in de Kuip Rotterdam Bryan Adams en Melissa Etheridge hopen op zater dag 29 juni 1996 samen de Kuip te doen volstromen. De hitge voelige Canadese rockzanger trad eerder onder meer op tijdens het Belgische dubbelfestival Torhout/Werchter. Melissa Etherid ge stond ook op de nominatie om met Bon Jovi een Europese zomertournee te ondernemen. Wanneer de voorverkoop begint, wordt binnenkort bekendgemaakt. Wieg weg voor bijna 50.000 gulden Amsterdam i )e belangstelling voor vormgevingsprodukten uit de eerste drie decennia van deze eeuw neemt toe. Dat bleek za terdag op een veiling van 20ste eeuwse toegepaste kunst bij Christie's in Amsterdam. Een in 1901 door Johan Thorn Prikker ontworpen wieg ging weg voor 48.300 gulden. De wieg is een uniek voorbeeld van de invloed van de Arts and Craft Move- ment. „Ronduit verrassend", noemt Christie's de belangstelling van een vormgevingsmuseum uit Duitsland voor catalogi van de Nederlandse fabriek Gispen, die bekend is om zijn kantoormeu bels en armaturen. Voor 24 catalogi betaalde het museum 10.350 gulden. Een zeshoekig ontbijtservies van geel persglas, ontworpen door Berlage en Piet Zwart van de Leerdam-fabriek, trok ook aandacht. De twintig delen werden in vijf kavels aange boden. Samen brachten die ruim 25.000 gulden op. Zanger van Lindisfarne overleden londen Alan Hull, die 'Fog on theTyne' en andere hits schreef voor de folk-rockband Lindisfarne, is op 50-jarige leeftijd overle den. Hull, zanger van de groep, stierf vrijdagavond in een zie kenhuis in zijn woonplaats Newcastle in het noorden van Enge land na vermoedelijk door een hartaanval te zijn getroffen. De naar een heilig eiland voor de Britse kust genoemde band Lin disfarne had een reeks successen in de jaren zeventig. Prijzen voor Kuivalainen en Veling Amsterdam Op het Cinestud Festival in het Kriterion Theater in Amsterdam zijn gisteravond twee filmprijzen uitgereikt. De jury maakte een keuze uit bijna honderd films van eindexamenkan didaten van filmacademies uit heel Europa. De HP/DeTijd Award ter waarde van 5000 Amerikaanse dollar ging naar de Fin se Anu Kuivalainen. De studente aan de University of Art Design in I lelsinki kreeg de prijs voor haar film 'Christmas in the Distance'. De Meteor Public's Choice Award ter waarde van 1000 gulden ging naar Kees Veling voor zijn korte animatiefilm 'Een dag op de Naaldvlakte.' Ondanks de 'erbarmelijke ervaringen van vorig jaar', al dus de theaterpolitie, vond zaterdag voor de tweede maal de Leidse VSB Theatermarathon plaats. De theaterpolitie kan het nog steeds niet geloven; dit is toch parels voor de zwijnen werpen. Voor de goede orde leggen de agenten - of is hier sprake van vermomde leden van toneel groep Het Volk - de deelnemers een aantal strenge 'gedragsco des' op. Zo moet iedereen de bevelen van de gidsen opvol gen, is het streng verboden tij dens een voorstelling te praten en dient voor alles de naam van de groep hooggehouden te wor den. „Denk erom: één rotte ap pel in de mand, maakt de hele groep te schand", waarschuwt De volhouders konden, onder toezicht van de theaterpolitie, tot in de kleine uurtjes dansen op het podium van de Leidse schouwburg, foto hol vast/mark lamers De theatermarathon voert de vierhonderd deelnemers langs vijf verschillende Leidse thea ters. De deelnemers zijn ver deeld in vier groepen, met een eigen kleur, en worden begeleid door drie gidsen - eerstejaars studenten aan de toneelschool van Amsterdam - die zich heb ben uigedost als barbiepoppen, maffiosi of in de stijl van Lode- wijk XIV. Om een groepsgevoel te creëren, probeerden de gid sen de groepen tegen elkaar uit te spelen, waar ze uitstekend in slaagden. Het programma van de mara thon was dit jaar zorgvuldig ge heim gehouden. Toch waren de kaartjes eerder uitverkocht dan vorig jaar. Veel mensen deden zaterdag voor de tweede keer mee. „Het is zo afwisselend al lemaal. Het ene moment kijk je naar moderne dans en even la ter zit je naar volksmuziek uit Litouwen te luisteren. Dat is toch enig.", zegt een ervaren 'marathonloopster'. De blauwe groep, herkenbaar aan de blauwe paraplu's, begint het programma in het LAKthea- ter. Daar is een dansuitvoering van Dansgroep Kilsztina de Chatel, die binnenkort met een nieuwe voorstelling in het LAK te zien zal zijn. Vijf dansers vor men op New Age-muziek een soort wiskundige figuren. Zoals de theaterpolitie al gevreesd had, is dit voor sommigen iets 'te hoog gegrepen': een groepje toeschouwers kan zich niet goedhouden en krijgt de slappe lach. 'Een minpuntje voor blauw', oordeelt de theaterpoli tie. Bij Sutaras, een groep muzi kanten uit Litouwen, is het daarentegen juist de bedoeling flink mee te zingen en te klap pen. Sutaras treedt op in Cultu reel Centrum De X. Vanzelfspre kend krijgen de mafiosi, de gid sen van de blauwen, het aan de stok met de barbies, die de rode groep begeleiden. Tijdens een handgemeen sneuvelt er zelfs een glas, wat volgens de 'peetvader' de schuld van 'die rooien' is. Sutaras trekt zich van de rivaliserende partijen niets aan en bouwt een vrolijk feestje op het podium. Het publiek laat zich daarbij niet onbetuigd: het stampt op de grond, kletst op de dijen en klapt de paraplu's in en uit. Na dit hilarische half uurtje kan de stemming niet meer stuk. Onderweg naar Theater Im perium tonen de blauwe groepsleden zich al behoorlijk met hun kleur verbonden. Een argeloze voorbijganger met een rode paraplu wordt uitgejouwd, een politieauto moet sirene en zwaailicht gebruiken om uit de mensenmassa te ontkomen en een aantal blauwen heeft het lied 'Oh, wat zijn we blauw' aangeheven. Een tussendoor achterovergeslagen borreltje geeft de tekst een diepere bete kenis. Na een vertelling door Hel- mert Woudenberg in het Impe riumtheater en een cabaret voorstelling van het Vlaamse duo Kommil Foo in de kapel zaal van K&O, is het tijd voor het diner. In mensa De Bak krij gen de vermoeide marathonlo pers biefstuk met patat en sala de voorgeschoteld. Uiteraard is er ook tijdens het eten alom vermaak: de theaterpolitie slin- David Bowie heeft op zijn achtenveertigste al een midlife crisis achter de rug, voordat de meeste mannen eraan begin nen. De jaren tachtig en negen tig zijn in artistiek opzicht zo onbevredigend voor hem verlo pen, dat het grote publiek moei te heeft te geloven dat The Tin White Duke recent zijn beste al bum sinds Scary Monsters... And Super Creeps (1980) heeft uitgebracht. 1. Outside (1995) benadert het niveau van Low ui>77i en is radicaal in de gehanteerde werkwijze. Het resultaat is een collage van muzikale genres, een zwaar geïnstrumenteerd geheel dat sterk doet denken aan recente albums van Peter Gabriel. Songs komen tot ons in de vorm van dagboekaanteke ningen van ene Nathan East, een kunstcriticus die in alles lijkt op een afsplitsing van Bo wie - zoals bekend zelf beel dend kunstenaar. Met deze plaat komt er een einde aan een tijd. waarin Bo wie zijn .eigen artistieke verle den heeft afgedankt. Ook een poging om in diezelfde tijd een hobbybandje (Tin Machine) te beginnen, heeft schipbreuk ge leden. Als hij in 1992 het foto model lman trouwt lijkt de ou de vos zijn haren definitief te hebben verloren. Dat dier verliest echter nooit zijn streken - vandaar Bowie's herrijzenis. Omdat juist Bowie zijn nieuwe produkten- aan de man moet brengen, loopt hij momenteel warm voor een Eu ropese toernee die hem op 28 januari naar Utrecht brengt. De concerten die David afgelopen week in de Londens Wembley Arena gaf, bewijzen dat hij, nog steeds een publiekstrekker is, maar dat zijn aanhang even conservatief is als die van Pink Floyd. Het liefste ontdooien ze een ingevroren jaren zeventig versie van de voormalige crea tieve trendsetter en dwingen ze hem om zijn oude hits te her kauwen. lm Wembley speelde Bowie aanvankelijk een set die hoofdzakelijk gebaseerd was op 1.Outside. De respons was ver nietigend: duizenden liepen vo rige week tijdens de concerten weg. Het resultaat is dat Bowie wa ter bij de wijn heeft gedaan: het concert dat ik vrijdagnacht heb beluisterd, omvat een mix van oud en nieuw. Jammer genoeg is daarmee het concept van liet rollenspelletje doorbroken; Bo wie kan nu eenmaal niet het ene moment in de huid van zijn fictieve karakter Nathan East kruipen en het volgende mo ment de tijdmachine aanzetten voor overigens, vaak fabelachti ge versies van Andy Warhol (Hunky Dory). The Man who sold the World (nieuw, uitge kleed arrangement), Boys Keep Swinging (Lodger) of Breaking Glass (l.ow). Maar gek genoeg is het resultaat meer dan bevredi gend. Het niveau van dit bijna twee uur durende optreden ligt hoog, de st» ">arin gemusi Bowie is nog steeds een publiekstrekker, al liepen vorige week duidenden tijdens zijn concerten weg. ceerd wordt is kaal en int Bowie's moet een vrai gages betalen om zijn band op de weg te houden: x-Tin Machine-gitaarf- partij geeft reak Reeves Gabrels staat de ou- aardse cover van zijn Mercury- de ritmebeul Carlos Alomar. De duet Under Pressure. Het optre- bas wordt bespeeld door de den bevat ongeveer driekwart charismatische zangeres Gail van het 1. Outside-repertoire, Ann Dorsey. die Bowie goed maar ontleent daar inmiddels i smaakvolle, r zijn grootste charmes aan. In Scott Walker's Night- flights en zeker Jacques Brel's My Death neemt eindelijk de performer die Bowie is, de touwtjes in handen. Zo kan hij nog jaren mee als vitaal artiest. La Pat, de uitsmijter v op haar hand. gert mensen op de (consumptie)bon, crisiskoor De Groot komt aan de tafels liedjes zingen en damesgroep Mrs. Einstein kweelt er op een klein podium lustig op los. De vrolij ke klanken verleiden de theater politie er zelfs toe een dansje met de barbiepoppen te wagen. Voordat de groepen op weg gaan naar de Leidse Schouw burg voor de hoofdact, staat een kort bezoek aan de Stadsge hoorzaal op het programma. „Hebben de Stones hier ge speeld?", vraagt een man als hij de puinhoop daar ziet. „Nee meneer, we zijn aan het ver bouwen", antwoordt de koffie juffrouw beleefd. Onder het ge not van een kopje koffie en epn suite van Bach verzamelen de theatergangers hun laatste krachten voor de finale, denk dat het Paul de Leeuv raadt iemand. Maar hij het mis. Op het podium van de Le Schouwburg heerst ei serene sfeer. Kaarsen, boed< beelden en muziekinstrun ten staan opgesteld in e merig licht. Dan ne bandleden plaatst. Een j schiet aan en in de lichtbui verschijnt... La Pat. Gejuich; de zangeres ten deel als haar zware stem het nummer inzet. Het publie snel op haar hand. Rond elf is het optreden afgelopen, commissaris moet dan i huis, want zijn moeder v het knap laat worden. „Ma zal de organisatie vragen, volgend jaar nog eens ovi doen", belooft hij het publie recensie li dy van der spek Concert: Leids Project Koor o.l.v. Hans Noyens. m.m.v Helmi Naber, alt. Ton Vestkerk. Leiden i of lood- luisteren ran Hans Noyens' Leids Project Koor. Bach is hier springlevend en al les behalve saai en zwaar. Zijn muziek swingt van vreugde in het dubbelkorig 'Singet dem Herm ein neues Lied'. Elk bete kenisvol woord krijgt van Noyens grote aandacht, wordt rijk en invoelbaar, zoals 'Singet Lobet dem Herrn' en evel later in Badings, steeds weer het be zittelijk voornaamwoord 'Deine, deine Angst', 'Deine Not', 'Dei ne Tod'. In een koor dat in drie maan den tijd een volwaardig pro gramma instudeert kan niet al les vlekkeloos verlopen ('Sound poem' bijvoorbeeld van David Porcelijn). Maar muzikaliteit, inzicht in tekst en compositie (zowel in 'Grosze Freude' als in 'Tiefer Not' van Badings) spat ten er van af. De stevige be trouwbare continuo partij on der 'Singet dem Herrn' verraad de hier althans niet dat we luis terden naar nog niet afgestu deerde Conservatorium studen ten. Henk Badings (1907-1987) maakt nogal eens gebruik van het 'bouche fermée' principe, waarin een deel van met gesloten mond n> een simpele weinig variërt grondtoon. Het geeft de van een lang aangehoi bourdon van de doedelzaak tekst die daaroverheen ge gen wordt is hierdoor h( verstaanbaar. Sferische lingen van klank en woord staan, waarbij steeds de tonen van de sopranen meest zuivere zin var woord opvielen. Echt pracht Vlak voor de pauze ging moeilijk ritmisch en syncop te volgen 'shikara tala' i denspelletje van Porcelijn toe goed de mist in, maa dan blijft het gek en de mc waard. Na de pauze was Bach'; in g een grote verrassing, jaar hoor je altijd wel ergen Hohe Messe, maar deze n Bach schreef een viertal zulke korte missen vo therse eredienst - hoor jé den. Vóór en in het eleison' weerklonken prachtige hobo van Simor Gallano, ook hier weer ke continuo parij, mac genoeg een wat romme soms zelfs onzuivere viool tie. Dit kon niet verhoeden Bach ook hier weer zegevü Een parelend en geestdi koor in het Kyrie en Gloria der de verende een meestal nutieus aangevende Nov een kleine Mis om keer achter elkaar te belui

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 8