'Het blijft iets magisch' 'Wat wij te bieden hebben is veel breder dan kunst' Breda wil theater Chassé uitbreiden vidre Cultuur&Kunst Asielzoekerskinderen sieren bomen langs Hooglandse Kerkgracht )ude CD-speler hapert >ij het afspelen van noderne Stones-CD vlusea blikken vooruit Van Oyen op haar best in droeve sfeer klein drama ATERDAG 18 NOVEMBER 1995 chef cert visser. 071 -5356441 leiden «arjan van puk Lenny Kravitz weer naar Nederland Rotterdam Lenny Kravitz, vorige maand nog in het Amster damse Paradiso, geeft zondag 7 april een concert in het Rotter damse Ahoy. Het optreden begint om 20 uur, kaarten kosten tussen de 35 en 45 gulden. De kaartverkoop start zaterdag 25 no vember om 10 uur bij de grotere postkantoren, de Ticketlijn 06- 300125 (40 ct per minuur) en de bekende voorverkoopadressen. Antiekcursus bij De Oude Pastorie ljsse Het antieke meubel staat centraal in de antiekcursus van De Oude Pastorie. De cursus valt samen met een serie van zes ezingen over antiek, uiteenlopend van keramiek tot poppenhui- :en. De eerste bijeenkomst is op 16 januari, de laatste op 26 maart. De cursus kost 225 gulden en wordt gehouden in De Ou- Je Pastorie, Grachtweg 2 in Lisse. den» arjan van puk atenmaatschappij Virgin rerwëégt een 'ouderwetse' ver- van de nieuwe Stones-CD ripped te laten persen. Bij pla nketens als The Free Record 11 ïop en The Music Store regent 're!t klachten van bezitters van l{ ledkope en oude CD-spelers, s e slechts van een beperkt deel n de interactieve CD kunnen nieten omdat ze het eerste immer, Street Fighting Man, et kunnen afspelen. De Leidse ivolking schijnt echter slechts euwe of dure stereo-appara- st ur te bezitten, want bij de aafRpliikp mu7ipkwinkpl<; is aatselijke muziekwinkels is n en enkele klacht binnengeko- en. Volgens een medewerker van ie Music Store in Utrecht, is niet de eerste keer dat ge- igd wordt over CD's met in- ractieve gedeelten. „CD's die n interactief gedeelte hebben, Drden gemaakt volgens de al- ■nieuwste technieken. Dat je ;t interactieve gedeelte met vi- :oclips niet kunt afspelen op n CD-speler, is logisch. Verve ld is wel dat sommige oude dap-spelers beginnen te hape- n bij het audiogedeelte." Flip van de Ende, persvoor lichter van Virgin, de platen maatschappij van the Stones, is op de hoogte van de klachten over de Stripped-CD. „Er is ab soluut geen sprake van een persfout. De boosdoener is het interactieve, voor CD-romspe- lers bestemde gedeelte met de clips, dat wij als bonus vóór het eerste nummer Street Fighting Man hebben gezet. Omdat de CD is gefabriceerd volgens de meest moderne maatstaven, slaan oude CD-spelers het eer ste nummer over omdat ze de informatie niet van het schijfje kunnen lezen. Andere spelers kunnen het eerste nummer al leen afspelen als ze van het tweede nummer 'terugzappen' naar het eerste." Van de Ende betreurt het dat sommige Stones-fans verstoken blijven van de 'unplugged'-ver- sie van Street Fighting Man. „Maar daar gaan we zeker iets aan doen. We gaan stickertjes drukken met daarop een tekst die de mensen moet waarschu wen. En we onderzoeken of het. mogelijk is om een ouderwetse, audio-CD van Stripped te laten persen of dat we Street Fighting Man op CD-single uitbrengen." e den «arjan van puk laf ng( e Nederlandse Museumvere- we< ging houdt maandag 27 no- imber in de Leidse Schouw- irg haar jaarlijkse Najaarsmu- o umdag. Onder het motto 'Pu- iek in het jaar 2000' bekijken musea, hoe de relatie tussen useum en publiek er rond de luwwisseling moet uitzien. :ntraal staat de vraag naar de anier waarop de verschillendé evolkingsgroepen in onze ulticulturele samenleving be- iderd moeten worden. Ver- Een Somalisch jochie dat ondeugend de camera inkijkt, twee Bosnische zusjes die met de armen langs het lichaam gelaten voor zich uitstaren en een kinderfietsje met een kapot zadel. Deze en andere foto's sieren van 18 tot 26 november de bomen langs de Hooglandse Kerkgracht in Lei den. Het project 'A pressing engagement' (een drin gende afspraak) is een initiatief van de stichting Art Engagement, die de foto's eerder langs de Haagse Hofvijver hing. Het Centrum Beeldende Kunst Leiden doet nu hetzelfde, maar dan op de Hooglandse Kerkgracht. Het project staat in het teken van de culturele manifestatie 'Leiden. Stad van Vluchtelingen'. Deze manifestatie is bedoeld als oproep aan de Leidse bevolking tot acceptatie, respect en waardering voor vluchtelingen. In to taal toont het CBK zesentwintig foto's, allemaal op levensgroot formaat. Op de foto's zijn kinde ren van asielzoekers te zien. Vijf verschillende fo tografes, te weten Ria Pacquéé (foto links), Adriënne Norman, Rineke Dijkstra, Michèle Ta- lens en Ania Bien, verleenden hun medewerking aan het project. Dijkstra maakte haar foto's in Leiden. In februari 1994 bezocht ze het voormali ge opvangcentrum aan de Flevoweg, waar ze kin deren uit ex-Joegoslavië fotografeerde. De foto's komen buiten te hangen, omdat meer mensen ze dan kunnen zien. Aan elke boom han gen straks op ooghoogte twee foto's. „Het is dan net alsof die kinderen daar gewoon lopen. Je staat oog in oog met zo'n jochie of meisje. Dat is be hoorlijk confronterend", zegt Nicole Roepers van het CBK. En confronterend moeten de foto's zijn, want het CBK wil benadrukken dat de gevluchte kinderen meer zijn dan alleen maar een politiek probleem. Als aanvulling op het project heeft de Leidse fo tograaf Otto de ionge een groepsfoto gemaakt van de kinderen die op dit moment in het op vangcentrum aan de Willem van der Madeweg verblijven. Zijn foto zal in de entree van het CBK te zien zijn. Bovendien is er bij de tentoonstelling een boekje verschenen getiteld 'Ontheemde kin deren', waarin foto's van de kinderen ziin opge nomen gecombineerd met hun uitspraken. Het boekje is bij het CBK verkrijgbaar. 'A pressing engagement' is op werkdagen van 10.00 tot 16.00 en in het weekeinde van 13.00 tot 16.30 uur te bezichtigen. Nieuwe cd van The Beatles ligt maandag in de winkel schillende sprekers zullen hun licht over het vraagstuk laten schijnen. Zo zal staatssecretaris van cultuur A. Nuis de visie van de politiek toelichten en spreekt B. Waller, directeur van het In dianapolis Museum of Art, over multiculturele projecten in de Verenigde Staten. Andere spre kers zijn J. Belinfante (directrice Joods Historisch Museum), A. Prins (docent wijsbegeerte aan de Rotterdamse Erasmus uni versiteit) en E. Seriese (directri ce Indisch wetenschappelijk in stituut in Den Haag). De liefhebbers tellen de dagen. Nog twee nachtjes slapen en dan is het zover. Dan verschijnt de nieuwe CD van The Beatles. 'Anthology' heet de dub- bel-cd waarop voor het eerst in 25 jaar ook nieuwe muziek van de band is te horen: om precies te zijn één liedje. 'Free as a bird' is de titel van het onafge maakte nummer uit de er fenis van John Lennon dat door de drie overlevende Beatles is voltooid. Dat er behalve dat ene nummer nog 49 andere tot nu toe zeldzame opnames op de CD's staan zal menig fan worst zijn. LEIDEN RUDOLf KLEUN Een van die fans is Leidenaar Franck Leenheer, ooit bestuurs lid van Beades Unlimited, een van de opeenvolgende Neder landse fanclubs, fanatiek verza melaar, maar tegenwoordig vooral actief met een postorder bedrijf in ouderwetse elpees. Hij kijkt niet alleen zelf vol ver wachting naar 'Anthology' uit, zijn klanten doen dat ook. „Ik heb al een kleine zeventig be stellingen van mensen die 'Anthology' als elpee willen hebben. Dat is ongehoord, bij de meeste andere titels blijft dat beperkt tot tien, vijftien stuks." Belangrijkste reden om de driedubbel-elpee te bestellen is het formaat. Net als bij de cd's .zit bij de platen ook een foto boek, maar dan op groot for maat. Van sommige klanten weet Leenheer dat ze zowel de plaat als de CD willen hebben. De CD om te draaien, de gram mofoonplaat voor hun verza meling. „En er zijn natuurlijk nog altijd mensen die geen CD- speler hebben." Leenheer zelf is vooral nieuwsgierig naar het veelbe sproken nummer 'Free as a bird'. „De rest van de opnames ken ik wel. Die waren jaren ge leden al te koop als bootleg, pla ten met illegale opnamen. Bij de Witte Kiosk op de Hoge- woerd stonden de bakken er mee vol in de jaren zeventig. De geluidskwaliteit zal nu wel veel beter zijn." De dubbel-CD die maandag op Radio 3 in première gaat, is Affiches, platen poppetjes en gordijnen uit de collectie van een Beatle-verzamelaar. Maandag kan daar de nieuwe CD 'Anthology 1aan worden toegevoegd. foto hielco kuipers de eerste aflevering in een serie van drie.' Op deze eerste CD staan opnames uit de periode 1958 tot 1964. Daarnaast heb ben Paul McCartney, Ringo Starr en George Harrison nog een zes uur durende televisie documentaire geproduceerd. Die wordt begin december, in delen, door RTL 5 uitgezonden en verschijnt later ook nog op video. The Beatles en hun platen maatschappij hebben inmid dels een naam hoog te houden waar het gaat om de presentatie van nieuw uit te brengen mate riaal. Maar weinig popgroepen kunnen er prat op gaan dat ze een complete prijzenslag te weeg hebben gebracht bij het opnieuw uitbrengen van twee op zich niet bijzondere verza- mel-CD's, de 'rode' en 'blauwe' dubbel-cd. Het uitbrengen van een CD met voor de groep nau welijks representatieve radio opnamen (Beatles at the BBC) bracht de al 26 jaar niet meer bestaande band over de hele wereld in tv-joumaals. De aan kondiging van 'Anthology' was goed voor een paar minuten CNN. Verrassend „Het blijft iets magisch, een nieuwe CD van The Beatles", zegt Arie van Duin van het CD- Centrum aan de Leidse Nieuwe Beestenmarkt over alle belang stelling. Liefhebbers vragen bij hem in de zaak al een tijdje naar het verschijnen van de nieuwe CD. De uiteindelijke ko pers komen volgens hem vooral uit de kringen van de echte fans. „Op deze CD's staan bij voorbeeld verschillende versies van hetzelfde nummer. Daar is lang niet iedereen in geïnteres seerd." Zijn collega Hans Parlevliet van import-CD-zaak Velvet aan de Nieuwe Rijn heeft de belang stelling ook al gesignaleerd. Over de muziek merkt ook hij op: „Die zal niet verrassend of heel goed zijn. Maar er is nu eenmaal een groot publiek dat alles wil hebben van The Beat les. Commercieel blijft dat inte ressant. Aan de andere kant kan ik waarderen hoe dit wordt aan gepakt. Het is commercieel, maar tegelijk wordt er heel veel werk van gemaakt. Je merkt dat ze willen voorzien in de vraag van de echte fans. Het wordt niet smakeloos." Kritiekloos Een van de oude fans die uit kijkt naar Anthology' is Erwin van Prehn. Vroeger gitarist in de Leidse band Catapult en sinds 1981 met zijn medeband-leden actief in produktiemaatschappij Cat Music met een eigen studio in Rijnsaterwoude. „Ik kijk er naar uit. Om nostalgische rede nen, maar ook beroepsmatig. Ik wil wel eens horen wat ze ervan hebben gemaakt hebben. In fei te ben ik door The Beatles zelf muziek gaan maken. Ik ben 45 en was 13-14 jaar oud toen de eerste platen uitkwamen. Dat was een openbaring." Maar niet alle fans zijn bij voorbaat kritiekloos. Leidenaar Willem Schrama speelt in een band die vrijwel uitsluitend Beatles-muziek ten gehore brengt. „Ik wil eerst horen wat het is. Ik ben een groot bewonderaar van The Beatles, maar ik ben daar niet dagelijks mee bezig. Het mooiste vind ik wat ze tus sen 1965 en 1967 maakten, dat zullen ze niet evenaren. De vo rige CD met BBC-opnamen heb ik dan ook niet gekocht, ouwe troep. Maar natuurlijk ben ik nieuwsgierig, ongetwijfeld is het iets bijzonders. Ik ga luisteren." MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Bernstein concert door Caroline van Oyen (sopraan) en Mette Lise Boumeester (PIA NO). piano Gehoord 17/11, Kapelzaal K O. Leiden Leonard Bernstein (1918-1990) vertegenwoordigt als geen an der de typische Amerikaanse all-round musicus. Als dirigent èn als componist heeft hij in zijn leven furore gemaakt, is hij aanbeden en verguisd. Bern steins liedcomposities stonden gisteravond centraal bij het op treden van de sopraan Caroline van Oyen en Mette Lise Bou meester aan de vleugel. Ver schillende stiilen en technieken, van het neoclassicisme tot sym fonische jazz. integreert Bern stein om daaruit muziek te scheppen die op het eerste ge zicht probleemloos voorbij- vloeit. Maar wanneer je door het glanzende oppervlak heen stoot 'worden verdrongen angsten, doelloosheid van het bestaan, breekbaarheid van de moei zaam opgebouwde zekerheden in het leven, liefde, weemoed, het ongewisse duidelijk hoor baar'. Zo heel dramatisch werd het in de Kapclzaal allemaal niet. Caroline van Oyen heeft de stem daar ook niet voor. Haar jongemeisjesstem zou het goed doen in The Sound of Music, Zij heeft zeker gevoel voor drama, maar vooral het kleine drama, het kinderleed, het kinderspel. In de fortissimi is haar stem hel der en vast. Sommige interval len gaan haar goed af, maar er zijn er ook, vooral in de dalende lijn, die bedenkelijk onzeker klinken, net niet goed geplaatst, weinig overtuigend. Van Bemsteins tijdgenoot Mi chael tave 1944 1991) zUn 'Five Songs' minstens zo bijzon der. Melodie en begeleiding gaan geheel hun eigen weg, brengen een ongrijpbare droeve sfeer als 'Love, like water, cannot be held in the hand'. Van Oyen is hier op haar best. Wellicht kwam de pianist Mette Lise Boumeester niet helemaal tot haar recht. Ze speelde een beetje alsof ze deze avond maar een nele opgaaf vond, wat haas tig, te weinig bezonken. Toch was haar spel knap en in zekere zin zelfs indrukwekkend. De na smaak van dit duo laveert tus sen flitsend en archaïsch. Cultureel Centrum De Oude Vest vult gat in de markt leiden arjan van duk Cultureel Centrum De Oude Vest wil meer bieden dan de geijkte culturele activiteiten. Het Centrum wil een program ma dat op de rand ligt van reli gie, kunst en politiek. Volgens Tine van Iren van de Werkgroep Oude Vest vult de voormalige kerk daarmee een gat in de markt: „Mensen gaan niet meer naar de kerk, maar zijn meer dan ooit op zoek naar de zin van het leven. Wij kunnen daar goed op inspelen. Tot nu toe bestond er in Leiden nog niet zo'n instelling als De Oude Vest. Wat wij bieden is breder dan kunst." Het gebouw aan de Oude Vest doet sinds vorig voorjaar geen dienst meer als kerk. Om het gebouw toch zinvol te be nutten, richtte een aantal verte genwoordigers van de Gerefor meerde Kerk samen met een paar geïnteresseerden van bui tenaf de Werkgroep Oude Vest op. Die moet de kerk omvor men tot multifuctioneel cen trum. De werkgroep streeft naar een opzet als die van De Rode Hoed in Amsterdam. De Rode Hoed een stichting onder leiding van Huub Oosterhuis organi seert sinds een jaar of vijf aller lei kerkelijk-culturele activitei ten in een voormalig kerkge bouw in Amsterdam. De Oude Vest heefral contact met De Ro de Hoed om meer inzicht te krijgen in de werkwijze van de ze stichting. De Gereformeerde Kerk, eige naar van het pand aan de Oude Vest, geeft de werkgroep ruim een jaar de tijd om te bewijzen dat er belangstelling voor haar activiteiten bestaat. „Nu heb ben we nog het voordeel van de twijfel", zegt Clemens van Soest, binnen de werkgroep ver antwoordelijk voor de contac ten met culturele organisaties. „We denken dat er voor een goedkope repetitieruimte wel belangstelling bestaat, maar het blijft spannend hoeveel organi saties zullen toehappen." Tot op heden heeft de werk groep over belangstelling niet te klagen: wekelijks repeteren er drie koren in het pand en we gens de renovatie van de Stads gehoorzaal vinden voorlopig ook de koffieconcerten in De Oude Vest plaats. Verder is er al eens een tentoonstelling van beeldende kunst geweest en hebben studenten van de leid se universiteit in de Oude Vest gezwoegd aan hun tentamens. In de toekomst hoopt de werk groep nog lezingen, symposia en misschien zelfs orkestuitvoe ringen binnen te halen. Verscholen „Het voordeel van De Oude Vest is vooral de uitstekende akoestiek", zegt Van Iren. „Daarnaast is de ruimte heel in tiem: niet te klein en niet te groot. Daarom bieden wij voor al voor middelgrote gezelschap pen een goed alternatief. Ten slotte is het pand heel centraal gelegen: in het hartje van het centrum. Het enige nadeel is dat de kerk ietwat verscholen ligt." Om toch de aandacht op het Centrum te vestigen, wil de werkgroep een kunstobject in de vorm van een knalroze, open vest van plexiglas voor de in gang ophangen. Dat moet het idee 'Oude Vest zoekt nieuwe invulling' symboliseren. Bij voorbaat staat al vast dat het vest zal opvallen: een vorig vest van triplex werd gestolen. breda anp Breda wil het gloednieuwe Chassé-theater uitbreiden. De gemeente heeft een samen werkingsovereenkomst geslo ten met het Van der Valk-con cern, de combinatie Xelat Hol ding/Joop van den Ende Thea- terprodukties en Ruijters Vast goed Ontwikkeling voor de uitbreiding. Het betreft een grote feest zaal, de verbouw van de vroe gere kloosterkazerne tot een ruimte voor restaurants, ver gaderzalen en een kantoor, de bouw van een viersterrenhotel met 120 tot 200 kamers en de aanleg van een grote onder grondse parkeergarage. De samenwerkende partijen willen begin volgend jaar de gemeenteraad hun bouwplan nen voorleggen. Herman Her- zberger, architect van het nieuwe theater, wordt als advi seur betrokken bij de uitbrei ding met de feestzaal. Met de stedebouwkundigc Anton Koolhaas wordt gesproken over inpassing van de plannen in het totaalplan voor de in vulling van het vroegere mili taire Chassé-terrein. Spiegelwanden j Spiegels op maat j Spiegels met lijst j Glazen meubelen j Vitrines Tafels volgens model j Motiefstralen j Hard glazen deuren Alles uit eigen atelier VORMGEVER VAN GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Telefoon 071-5218055 werkgroep Oude Vest moet de voormalige kerk omvormen tot multifunctioneel centrum. Dat is al aardig lukt, want Ray Geurkink (midden) gebruikt het gebouw zelfs als woonruimte. Links van hem Clemens van t, rechts Tine van Iren. foto hielco kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17