'Bewerken teksten kwetsend' Cultuur&Kunst Prix de Rome voor watervaltoren en daklandschap Presentatie 125 kunstenaars »,op markt Roelofarendsveen Subtiele klanken Blonk c.s. 'Bollenschuren' vooral leuk voor Bollenstrekers ]\u}s wil fonds voor pi,8rim Fathers naar Lakenhal programmering van schouwburgen Betovering Montezuma's Revenge verbroken CHEF CERT VISSER. 071 5356441 Eerbetoon aan schilder Rosemeier leiden. Vier jaar na zijn dood wordt de Leidse schilder A.C. Rose meier (1888 - 1992) in 1996 posthuum geëerd met een over zichtstentoonstelling van zijn werk. Het initiatief hiertoe is geno men door zijn kleindochter Saskia Lancée. Tegelijk met de expo sitie verschijnt een rijk geïllustreerd boek over leven en werken van deze expönent van de Haagse School. Saskia Lancée doet, in haar streven naar volledigheid, een oproep aan verzamelaars en handelaren om contact met haar op te nemen. Ook particulie ren die documentatie bezitten over A.C. Rosemeier wordt ver zocht te reageren. Haar telefoonnummer is: 0348 - 501669. Brieven van Slauerhoff gevonden haren In de nalatenschap van de dichter Hendrik de Vries is een aantal tot nu toe onbekende brieven gevonden van de dich ter en schrijver Jan Jacob Slauerhoff aan De Vries. Het gaat om brieven en ansichtkaarten die Slauerhoff vlak voor zijn dood in 1936 schreef. Volgend jaar verschijnt een eerste biografische schets over De Vries. Pas daarna worden de brieven overge bracht naar het Letterkundig Museum in Den Haag waar ze voor het publiek toegankelijk zijn. Succes voor Nederlandse speelfdm amsterdam De Nederlandse speelfilm Antonia is naar twintig landen verkocht. Tijdens het filmfestival van Genève kregen de acteurs van Antonia een speciale vermelding. In New York werd Marleen Gorris onderscheiden als de beste regisseur, in Chicago ontving Gorris de prijs voor het beste scenario. Eerder dit jaar werd bekend dat Antonia de Nederlandse inzending is voor een Oscar. Op het Nederlandse Film Festival was er voor Gorris en hoofdrolspeelster Willeke van Ammelrooy al vast een Gouden Kalf, ook wel aangeduid als de vaderlandse Oscar. Antonia is het verhaal van een oude vrouw die herinneringen ophaalt uit de tijd dat zij als 40-jarige met haar dochter in haar geboortedorp terugkeerde. Tina Turner zingt in Bondfilm londen Tina Turner poseerde in Londen met een pistool in haar hand tijdens de presentatie van haar nieuwe single. De song is de begintune van de nieuwe James Bond film 'Golde- neye' die binnenkort ook in Nederland in premie're gaat. rotterdam ben maandag Architect Rob Hootsmans en landschapsarchitect Bra- nimir Medic hebben dit jaar de Prix de Rome gewon nen. Staatssecretaris Nuis (cultuur) overhandigde de prijzen gisteren in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rotterdam. Voorafgaand aan de prijsuitreiking maakte de staats secretaris bekend dat er op zijn departement een evalu atie plaatsvindt van de richtlijnen voor architectuur prijsvragen. „Op zich zijn prijsvragen een prikkel om de artistieke temperatuur te laten stijgen", zei Nuis. „Maar er zitten ook slechte kantjes aan." Nuis doelde daarmee op instellingen die prijsvragen uitschrijven 'om goed koop aan ideeën te komen'. De Bond van Nederlandse Architecten heeft daarover een zwartboek opgesteld. Over het karakter van de Prix de Rome was gisteren geen enkele discussie. Deze eerbiedwaardige prijs be staat inmiddels 125 jaar en kent illustere winnaars, zoals de huidige BNA-voorzitter Carel Weeber. De Prix de Rome gaat uit van de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en is bedoeld om jong talent te stimuleren. Op tien verschillende terreinen worden prijzen uitgereikt, waarvan er jaarlijks twee aan bod ko men. De jury's van beide categorieën moesten zich buigen over meer dan 300 inzendingen. In de categorie archi tectuur bleven vier kandidaten over die opdracht kre gen voor een schiereiland in het IJ in Amsterdam een 'waterstad' te ontwerpen, bestaande uit en hotel/kuur oord, een duikcentrum en een zee-aquarium. De jury koos uiteindelijk het spectaculaire ontwerp van Rob Hootsmans uit als het beste. Hootsmans plaatste twee torens bij elkaar. In de lig gende, al bestaande toren, brengt hij net hotel onder. In de verticale toren bevinden zich de grote waterpartijen, zoals het aquarium en de duikschachten. Door een in genieus pompsysteem ontsttfat in het gebouw een kunstmatige waterval die viermaal hoger is dan de Nia gara Falls in de Verenigde Staten. In de categorie stedebouw en landschapsarchitectuur koos de jury voor het plan van Medic, die een ontwerp leverde om 50.000 woningen in de stad te bouwen. Het resultaat is een glooiend daklandschap dat wordt ge vormd door een eindeloze aaneenschakeling van woonblokken. De tentoonstelling van bekroonde in zendingen is tot 15 januari te zien in het NAi. Leiderdorpse schrijver Holierhoek komt op voor zijn collego 's Het is regelmatig in de krant te lezen en op televisie te zien: Nederlandse schrijvers die prijzen winnen van soms honderdduizend gulden. Het zal dus wel goed gaan met de schrijver? Toch niet, want slechts een kleine groep au teurs valt in de prijzen. De meeste schrijvers moeten rondkomen van een inkomen dat nauwelijks verschilt van dat van een uitkeringstrekker. De Leiderdorper Kees Holierhoek weet daar alles van. Niet alleen is hij schrij ver, maar ook behartigt hij de belangen van zijn collega's wier inkomenspositie wordt uitgehold. leiden «sjoerd de jong roelofarendsveen Om de drempel tussen kunstenaar en publiek te verlagen, presen teren 125 kunstenaars uit alle delen van Nederland zondag 19 no- Nvember hun werk in de hallen van Bloemenveiling Roelofarends veen. Op 'Art Village Roelofarendsveen' zijn bij alle kunstvormen vertegenwoordigd: beeldhouwen, meubeldesign, glas, keramiek, aquarel, olieverf en portrettekenen. Bezoekers van Art Village kun nen de kunstenaars aan het werk zien en met hen van gedachten :len. Hun werk is ook te koop voor prijzen tussen de 50 en 5000 gulden. De toegangsprijs bedraagt 7,50, kinderen tot twaalf jaar mogen gratis naar binnen. Art Village Roelofarendsvéen is van 11.00 tot 17.00 uur geopend. recensie arjan van duk 'Bollenschuren- verhalen, anekdotes, fei- in Herman van Amsterdam. Met bijdragen van Ellen van der Steen. Sassen- heim 1995, uitgeverij Lokaal Boek. 128 pagina's, gebonden. Prijs: 49,50. Holierhoek was al aan het begin van zijn schrijverschap, toen hij in Leiden Nederlands studeer de, een veelschrijver. Niet alleen romans, verhalen- en gedich tenbundels, maar ook kinder boeken, toneelstukken, filmsce nario's en hoorspelen. En niet zonder succes, zoals blijkt uit de toekenning van bijvoorbeeld de Reina Prinsen Geerligsprijs voor zijn debuut 'Slow-quick-quick- slow en andere verhalen' uit 1964. Toch was het moeilijk om van die inkomsten zijn gezin te on derhouden. liet aanbod van de VARA om voor de televisie ver halen te schrijven greep hij daarom met beide handen aan. „Het schrijven van één afleve ring voor een televisieserie le verde toen ongeveer hetzelfde bedrag op als de inkomsten uit de publikatie van een boek." Klaverweide In de jaren zeventig en tachtig was Holierhoek mede-schrijver van een aantal succesvolle VARA-series: Waaldrechf, De Lemmingé en Klaverweidé. Bij al deze series ging het om maat schappelijke actualiteit. „Dat lag mij wel, vanwege mijn PvdA-achtergrond," aldus Holierhoek. „Niet dat ik de ideële bagage van de partij in de verhalen verwerkte, dat ging me wat te ver. Dat zou bijvoorbeeld leiden tot de stereotype uitbui tende werkgëver, waarmee de kijkers zich niet kunnen identi ficeren. Het is veel interessanter om een personage te creëren dat zowel goed als slecht is." Bijvoorbeeld de wethouder en aannemer Kuipers uit Klaver weidé. „Het idee van een ver haal rond een nieuwbouwwijk als ook de dubbele functie van Kuipers, is mij door de Leider- dorpse situatie ingegeven. Daar was net de wijk rond het Win kelhof gereedgekomen en liep een wethouder rond die ook aannemer was. Wat trouwens helemaal niet vreemd was, want later bleek in nog eens vijftig ge meenten de combinatie van wethouder en aannemer voor te komen." Behalve dat zijn bijdrage aan deze televisieseries geld in het laatje bracht, was dit werk ook een welkome doorbreking van het anders zo eenzame schrij versleven. „De produktie van een televisieserie is een gezellig circus," vertelt Holierhoek in zijn werkkamer vol boeken. „Het overleg met de dramaturg en de regisseur en het bijwonen van de opnames geeft een schrijver iets van een sociaal le ven. En een aflevering van een TV-serie heeft nu eenmaal meer kijkers, dan een gemid deld boek lezers heeft. Dat geeft ook voldoening. Maar schrijven voor de televisie, is leren om gaan met beperkingen. Als ik lange tijd met een televisieserie bezig ben geweest, dan is het schrijven van een roman een hele bevrijding." Omroepen Maar het televisie-circus heeft ook zijn keerzijde. „Het is wrang, dat de publieke omroe pen een reserve hebben van 450.000.000 gulden, maar daar van slechts de rente in nieuwe produkties steken. Dat zou dus veel meer geld moeten zijn," vindt Holierhoek. „De publieke omroepen zouden zich daar naast moeten richten op het verhogen van de kwaliteit van hun drama-produkties, om zich zo te onderscheiden van de commerciële omroepen. Er is veel drama op de Nederlandse Kees Holierhoek: „Het ergste wat scenario-schrijvers kan overkomen, is als zonder overleg hun teksten door het televisie-personeel worden omgewerkt." fOTO henk bouwman televisie, wat mooi is, maar vaak van niet al te hoge kwaliteit." Het ergste wat scenario-schrijvers echter kan overkomen, is als zonder over leg hun teksten door het televi sie-personeel worden omge werkt. „Dit vrijmoedig bewer ken van teksten is voor de schrijvers zeer kwetsend." Holierhoek ondervond dit aan den lijve bij het schrijven voor de vervolg-serie van Klaverwei- dé. In tegenstelling tot veel an dere schrijvers liet hij het er niet bij zitten, wat leidde tot een heftig conflict met de VARA. Voor Holierhoek een stimulans om zich meer met de belangen van schrijvers bezig te houden. Kortgeleden is met de omroe pen een overeenkomst bereikt, waardoor teksten van schrijvers niet zonder overleg veranderd kunnen worden. Toch is de po sitie van de schrijver niet werke lijk verbeterd. Zo profiteren schrijvers nog steeds te weinig van de zogeheten Voortgezette exploitatié: bijvoorbeeld het uit lenen of reproduceren van een boek. Daarnaast bundelen uit gevers en de omroepen steeds vaker hun krachten en worden daardoor steeds machtiger. I let is dus zaak, dat ook de helan genbehartigers van de schrijvers hun krachten bundelen. Ten minste, zo betoogt Holierhoek, als ze niet als Don Quichots le gen papiermolens willen vech- muziek recensie ken vos Concert Blonk. Ni|dam Van der Putten Gehoord 16/11. Cultureel Centrum de X, Tijdens het concert van giste renavond bleek nogmaals hoe jammer het is dat de X binnen twee weken uit de morsige ex- bioscoop moet verhuizen, want juist een trio met subtiele klan keigenschappen als dat van Jaap Blonk, lan Nijdam en Bart van der Putten zou in Leiden nergens anders beter tot zijn recht komen. Blonk, een voca list die in zijn eentje moeiteloos verschillende soloprogramma's vult. gebruikt in dit trio zijn stem als puur muziekinstru ment zonder eenmaal terug te vallen op voorbereide teksten. Het trio werkt uitsluitend met spontane improvisaties, maar is dankzij de vijf jaar lange geza menlijke speelervaring zodanig op elkaar ingespeeld, dat van haperingen of misverstanden niets te merken is. Blonk bedient zich van ver rassend alledaagse geluiden, maar dan met een afwisseling en een inventiviteit die een lan ge spanningsboog mogelijk ma ken. Zijn sissen, ruisen, roche len, smakken, niezen, hijgen, grommen, kreunen, pruttelen en naar lucht happen zijn klan ken die we allemaal in onze jeugd wel eens uitgeprobeerd hebben, maar ons nooit in een muzikaal verband hebben voor gesteld. Blonk heeft daarente gen de intuïtie, de ervaring en de techniek om die klanken te gebruiken als elementen voor een onverwacht, abstract expo sé van tegelijk herkenbare en vervreemdende geluiden. Als Blonk met zijn handen zijn strottehoofd dichtdrukt of zijn wangen van zijn tandvlees trekt, wekt dat natuurlijk be vreemding of hilariteit bij het publiek, maar hij haalt door zijn muzikale doelgerichtheid snel zijn gelijk. Bart van der Putten is door zijn opvliegende, mooi ge doseerde altsaxofoonspel de ideale partner voor de ongewo ne geluiden van Blonk. In zulke kleine improvisatiegroepen is de verleiding groot om eikaars invallen qua klank te imiteren, maar Van der Putten en Nijdam concentreerden zich gelukkig op het aanvullen van Blonks initiatieven of het functioneel ontwikkelen van eigen invallen. Dat Van der Putten toe is aan een grotere nationale waarde ring bewees hij door zijn fraaie intonatie en zijn gevoel voor dramatiek. Als technisch flexi bele altsaxofonist overtuigde hij overigens meer dan als kundige klarinettist. Jan Nijdam bleef voor het grootste deel in de rol van de traditionele contrabas sist als verzorger van continuï teit door middel van veel strijk werk en een ongecompliceerde, sonore notenkeus. De improvi- satiemuziek van dit trio is niet revolutionair, maar heeft wel een onmiskenbaar eigen karak- boeken Een nostalgisch boek voor Bol lenstrekers. Zo kan 'Bollenschu ren', het nieuwe boek van Her man van Amsterdam, het beste ;arakteriseerd worden. Aan de hand van verhalen, anekdo tes, feiten en foto's schetst Van Amsterdam het 'levensverhaal' van de zo typische schuren uit de Bollenstreek. Hij richt zich daarbij in het bijzonder op de periode van 1870 tot 1940, toen er tussen Haarlem en Wasse naar ongeveer 1.400 schuren 'errezen. Hoewel er van die schuren in- 'Imiddels nog maar zo'n 500 res- xen, is de bollenschuur in de i uollenstreek nog steeds een blikvanger. Veel schuren zijn weliswaar danig in verval, maar andere hebben een metamorfo se ondergaan en doen tegen woordig dienst als tandartsen- praktijk of paardestal. Hoe dan iok, de bollenschuur is niet Q| meer weg te denken uit het llandschap van de Bollenstreek. Bij het lezen van 'Bollenschu ren' verschijnt er menigmaal onwillekeurig een glimlach op je gezicht. Dat komt door de ve le anekdotes die het boek rijk is. Bijvoorbeeld die van een jon gen, die in opdracht van zijn va der het aantekenboekje van een concurrent moet ontvreemden: een vroeg geval van bedrijfs- f8 spionage. De jongen werd op heterdaad betrapt en kreeg een den haag anp Schouwburgen moeten subsidie krijgen om artistiek hoogstaan de produkties te programme ren. Dat geld moet komen uit een nieuw op te richten pro grammeringsfonds. Dat schrijft staatssecretaris Nuis van cul tuur in een brief aan de Tweede Kamer. Volgende week bespreekt de Kamer de notitie Pantser of rug- gegraat, waarin de bewindsman de uitgangspunten voor zijn be leid voor 1997-2000 schetst. Het rapport verscheen afgelopen zomer en loopt vooruit op de Cultuurnota 1997-2000, die vol gendjaar verschijnt. Via zo'n programmerings fonds wil Nuis stimuleren dat schouwburgen ook voorstellin gen programmeren waarvan het onzeker is of ze veel publiek trekken. Dat zijn doorgaans ar tistiek hoogwaardige produk ties. Nuis wil het fonds financie ren uit de opbrengst van de ver laging van het btw-tarief van 17,5 naar 6 procent. Hij heeft daarover in principe overeen stemming bereikt met de Ver eniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). leiden arjan van duk I let Pilgrim Fathers Museum is verhuisd naar Stedelijk Museum De Lakenhal. Tot in mei van dit jaar de renovatie van het gemeentear chief begon, wa$ de permanente tentoonstelling van de Pilgrims al daar in een aparte ruimte gchuisvesj. In De Lakenhal is de tentoon stelling deel gaan uitmaken van de algemene Leidse geschiedenis. I let Pilgrim Fathers Museum moest Amerikanen die in Leiden op zoek zijn naar hun wortels een indruk geven van de manier, waar op de Pilgrims in Leiden woonden en werkten. Om Amerikanen ook nu nog behulpzaam te zijn bij hun zoektocht, is er een En gelstalige brochure gemaakt die hen wijst op alles wat met de Pil gims te maken heeft. Overigens blijft het gemeentearchief nog wel dienst doen als historisch documentatiecentrum over de Pilgrims. World Liberty Concert in Jeruzalem Hilversum gpd moot vormen van het tweede World Liberty Concerl. Daar naast is het de bedoeling dat op een theatrale wijze de geschie denis van Jeruzalem wordt ver beeld. Het eerste World Liberty Concert werd op 8 mei jongst Ie den in Arnhem gehouden bij de viering van 50 jaar bevrijding. liet World Liberty Concert 1996 is volgend jaar in Jeruzalem. Or ganisator K&B Events uit Bus- sum gaat er vanuit dat de muzi kale happening op 12 septem ber haar beslag kan krijgen. Popmuziek zal weer de hoofd- Een bollenschuur aan het water in Katwijk aan den Rijn. Het droogproces van de bollen die binnen op de stel lingen liggen, is in volle gang. foto uit bollenschuren boete. Zijn vader moest zwart op wit beloven, dat hij de gezie ne gegevens niet voor zijn eigen schuur zou gebruiken. Ook leuk zijn de uitspraken van schuurpersoneel, die in ka dertjes op veel bladzijden zijn opgenomen. Vaak zijn ze heel herkenbaar, zoals de katholieke werknemer die niet bij de pro testantse baas mocht werken. Bovendien schetsen de kader tjes een goed tijdsbeeld. Nu zou het immers ondenkbaar zijn, dat iemand ontslag krijgt omdat hij met een bloembol gooide. Het feitenmateriaal is hoofd zakelijk voor liefhebbers inte ressant. Zo geeft Van Amster dam details over de bouwstijl van de schuren, beschrijft hij hun geschiedenis en heeft hij complete lijsten aangelegd met lokatie, bouwjaar en bestem ming van ruim tweehonderd schuren. Vooral dit laatste zal mensen van buiten de Bollen streek niet erg aanspreken. Gelukkig is het feitenmateri aal beperkt en lezen de verhalen en anekdotes vlot weg. Jammer genoeg kent 'Bollenschuren' geen. indeling in hoofdstukken, zodat de lezer, niet in staat is een selectie van de inhoud te maken. Voor het overige is het boek gelardeerd met talloze fo to's en een aantal kranteknip sels. 'Bollenschuren' is dan ook zowel een 'leesboek' als een na slagwerk, en hoewel het vooral voor Bollenstrekers leuk is, kan ook de niet-Bollenstreker er ple zier aan beleven. recensie susanne lammers Concert: 'De omval' door Montezuma's Revenge. Ge hoord: 16/11 (première), Schouwburg, Leiden. Montezuma's Revenge was een a-capella- popgroep met een fris geluid en een leven dige show. Technisch knappe en tegelijker tijd overtuigende zang, maar ook aange naam om naar te kijken. Een stijlvolle pre sentatie en een prettig repertoire, dat niet vreselijk gedurfd was, maar goed gekozen en boeiend. Maar Montezuma's Revenge heeft een gedaanteverwisseling ondergaan. Drie le den stapten op, drie nieuwe kwamen erbij en het resultaat stelt helaas behoorlijk te leur. De stemmen sluiten niet meer zo naadloos op elkaar aan. Het evenwicht in de nummers is vaak zoek omdat ieder voor zich wil stralen. En daarbij komt: de stem men kunnen solo eigenlijk niet stralen, de groepsleden missen solocapaciteiten. Na tien try-outs kunnen zenuwen per slot van rekening geen rol van betekenis meer spe len. Het vernieuwde Montezuma's Revenge heeft niet echt een gelukkige hand waar het de keuze van materiaal aangaat, en als ze al iets fraais kiezen, dan deugt het arrange ment niet. Alle begrip voor het opnemen van 'Eleanor Rigby', maar dat doe je niet bas-solo. Daar kun je stemmen verweven in een schitterend klankgordijn - dat hou je niet voor jezelf alleen. Er is nog wel sprake van krachtige samen zang, zoals in 'Easy Lover' en 'Future love paradise', waarin een mooi evenwicht lus sen de stemmen bereikt wordt, maar het is te zelden. De meeste nummers zijn een beetje kleffe solo-zangpartijen met vier stemmen eronder die in een haastig arran gementje naarstig instrumenten imiteren. In de vorige show was men in het wit, in mooi gekreukte linnen pakken. Voor 'De Omval' hulde Montezuma's Revenge zich in achttiende-eeuwse witte pakjes met enorme witte pruiken. Zogenaamd iro nisch-precieus, maar er gebeurt verder wei nig mee. En dan stoort het dat de benen van de heren geen kuitbroeken verdragen. Wat mooi bedoeld is, wordt gelikt. De be tovering van Montezuma's Revenge is ver broken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9