Humor in het Leidsch Dagblad [s Melkert op weg naar totalitaire emancipatie? 'Doorgaande beweging' (te) lang vervolgverhaal Bisschop moet naar trouwe parochianen luisteren Schrijvende Lezers Martelaar van de vrede Ouderen en supermarkt 1 Ouderen en supermarkt (2) Ouderen en supermarkt (3) Ouderen en supermarkt (4) 't Hart en de vuilspuiterij (4) VOENSDAG 15 NOVEMBER 1995 CHEF AURIAAN BRANDENBURG. 071 S1SM8-I Voor zover ik weet is het Leidsch Dagblad de enige krant, lie ons min of meer geregeld en ot op haar voorpagina toe op >en gezonde dosis grappen en jrollen vergast. Ook zaterdag 4 november was iet weer prijs. Hazerswoude laait de voorpagina. Daar is de jrandweer momenteel nog wel jereid om vurige calamiteiten e bestrijden, maar één plaatse- ijk heet overspelletje blussen is ir niet bij! Op pagina 11 (no nen est omen) schrijft Carin imolders over de nieuwe be- aarde(n)hobby om de super- narkten als diev(egg)en te ont- naskeren. Helaas heeft zij niet ermeld, wanneer men daar- nee beginnen mag? Kom ik net mijn 56 jaren al in aanmer- jng om mij bij dit twijfelachti- e gilde te voegen of ben ik nog jongbejaard? En dan natuurlijk de kolom an Maarten 't Hart, die er on- anks de wekelijkse leukdwang och in slaagt om mij van glim lach tot luider te amuseren. Op een schoolmeesterachtige ma nier weet hij zelfs 'grimlachjes' aan de lezers te ontfutselen. Bij de andere kranten meent de re dactie ons vrijwel louter met kommer en kwel te moeten confronteren; nationaal bezien met Den Haag als actiecentrum en internationaal schier zonder een enkele komische beperking. Het pleit ook voor het Leidsch Dagblad om slechts een selectie van de ingezonden brieven van roomsen met zere tenen onder de titels 'Maarten 't Hart en vuilspuiterij' te plaatsen. En ik maar denken, dat roomsen kor tere tenen en dus een ruimer gevoel voor humor hadden dan protestanten. Of is dit alleen een eigenschap, die door inteelt beneden de grote rivieren ge kweekt is? Hoewel wij slechts van protestantse komaf zijn, hebben mijn vrouw en ik ons buitengewoon vermaakt met 'de geschiftste bisschop' van Maarten 't Hart. Als de roomse lezers van hierbeneden boven de grote rivieren dan al geen antenne voor humor (geen gro ter vermaak dan leedvermaak) hebben, dan zouden ze toch tenminste nog enig onderscheid tussen de tè aanmatigende be doeling (plaatsbekleder) en de eeuwenlange realiteit (hofnar met scheenschoppelijk gevolg) hebben kunnen maken? En alsof de duvel ermee speelt en dat dóet hij (geluk kig)! krijgt Maarten 't Hart ongevraagd reeds binnen een week gelijk. In de Volkskrant van die dag vond ik een bericht je getiteld 'CDA en episcopaat tegen moedersnaam voor kind'. Van het CDA, als door roomsen gedomineerde partij, èn van de Nederlandse bisschoppen mag een kind slechts de achternaam van de vader dragen, omdat zulks de nadruk op de verant woordelijkheid van de vader zou leggen. Kunnen de Hol landse kerkprovincialen aan Maarten 't Hart geen leerstoel in de humoristische logica op hun seminaries aanbieden? Bo vendien is het niet handig. Zou het niet gemakkelijker geweest zijn om aan al die ondergescho ven bastaardjes uit de overspeli ge historie van de priesterij de naam van de onderliggende moeders te geven? Zo had de sexleut met naam der liefde be dekt kunnen worden. Ten slotte deed de prettekst van Maarten 't Hart mij aan een uitdrukking, die onder schakers destijds in zwang was. denken. Daar zeiden we 'ben je nu hele maal geschaakt!' als wij geschift o.i.d. bedoelden. Niemand van deze schakers heeft zich des tijds gek van woede bij Sint Joris aangemeld! Alaaf, wij lachen er nog één tje. Yitzhak Rabin, vredesduif door een vijand omgebracht. Vijand van Rabin, vijand van de vrede Bad guy in de vredesnacht. Vredesnacht werd nacht van rouw. Geweld won één keer onver wacht Israël is nu een rouwend land extreem rechts greep even de macht. De emoties zijn hoog opge laaid Zoveel verdriet voor 't berei ken van een droom laten we doorgaan aan die zoektocht de zoektocht van Rabin, 't zoe ken naar Sjaloom. Naar aanleiding van uw artikel over het toenemend aantal dief stallen uit supermarkten door ouderen, wil ik het volgende wel even kwijt: Ouderen worden steed* vaker op diefstal betrapt in supermarkten. 'Ouderen een plaag voor de supermarkten', het is gewoon van de gekke dat men alle ou deren over één kam scheert en hen als een potentiële dief be schouwd. Alsof alle ouderen zonder te betalen de super markten zouden verlaten. Als er inderdaad artikelen de super markt verlaten zonder dat ze betaald zijn, is dit natuurlijk niet goed te praten, maar ligt de fout niet bij de supermarkt zeil? Alles ligt er toch immers voor het grijpen. Een oud spreek woord zegt dat de gelegenheid de dief maakt. Dus de fout ligt )mwonenden van het kunstwerk 'Doorgaande evveging' aan de Oegstgeester Hofdijck hebben bestuursrechter ingeschakeld om de handel- ijze van het gemeentebestuur en vooral van urgemeester Sj. Scheenstra aan de kaak te lellen. Dat leidt tot de volgende reactie. let speelt zich af in Oegstgeest. U weet wel, het orp dat opzien baarde door de hoogste score bij verkiezingsuitslag voor een nieuwe locale par- nl. 43 De burgemeester was ontsteld en ntstemd. B. en W. namen in 1989 het besluit om en bouwvergunning aan te vragen en zichzelf te trienen om een verwijderd kunstwerk te ver patsen naar het Hofbroucker parkje. De omwo nenden hebben getracht duidelijk te maken dat ze en waarom ze hiertegen bezwaren hadden. Het belangrijkst, werd gezegd, was de kunstenaar (die weliswaar een andere plek 'als enige plek' uitgezocht had) en de deskundigen, (die op dat moment niets wisten van aangedragen alterna tieven). Niet belangrijk waren de bewoners die voortdurend met het object geconfronteerd wer den! Tja, nu was de vergunning aangevraagd en ver leend en het was een gebonden beschikking. Tij dens de zitting bij de Raad van State zei de burge meester: „Het is niet een onomkeerbare situatie, want door de schroeven los te draaien kan het ge makkelijk verwijderd worden." Het bouwwerk werd in 1990 geplaatst. Omdat de plaatsing in het parkje een storm in de Raad veroorzaakt had, werd afgesproken dat één jaar na plaatsing een evaluatie zou plaats vinden. Echter B. en W. stel den dit uit tot na de uitspraak van de Raad van State In maart 1994 kwam deze uitspraak: de be schikking werd vernietigd! Géén evaluatie, géén overleg met omwonenden, alleen het bericht: het wordt niet verwijderd. Nog vóór de komst van de nieuwe Raad werd een bouwvergunning aange vraagd! Hier moet men dus constateren dat B. en W. niet in redelijkheid tot de aanvraag is geko men, hoewel vóór de aanvraag daartoe de be leidsvrijheid bestaat. Op een bepaald moment is de belofte gedaan dat het kunstwerk verwijderd zou worden. Maar weer zegt B. en W. nu: „Het gebeurt niet, want de verwijderingskosten zijn te hoog. Een bedrag van f 15.000,- is opgevoerd! Vragen hierover konden niet direct beantwoord worden en de geplande bespreking tijdens de Raadsvergadering van 5 ok tober is, u raadt het, uitgesteld. Ook met de bouwvergunning is iets aan de hand. De afmetin gen deugen niet. Maar dat euvel levert klaarblij kelijk alleen voor de burger moeilijkheden op. Wordt vervolgd. N.C. Smit, Oegstgeest. tdien u reageert op een ar- r kei in deze krant, wilt u I an in uw ingezonden brief e datum vermelden waarop et betreffende artikel werd gepubliceerd? J Brieven worden in het al- ®|emeen in deze krant onder- ikend met naam en woon- ilaats. Plaatsing van ingezonden jrieven betekent niet dat de actie het eens is met de phoud ervan. De redactie behoudt zich et recht voor ingezonden rieven in te korten en plaat- ing van brieven te weigeren. \fcelatieviering op van der Horst heeft na- SI urlijk het gelijk van de wereld s hij in de rubriek 'Onze Taal' eidsch Dagblad 4 nov.) stelt it het woord relatievierder isplaatst is als titel voor ie- and die tijdens een huwelijks- est een inhoudelijke bijdrage vert aan een viering. Het echt- aar of het homb-stel, dat zijn ïgenen die hun relatie vieren, i wie nu op die bijzondere dag •m moment van bezinning wil, aar geen beroep wil doen op edikant of priester, die kan inkloppen bij het Humanis- »ch Verbond. Begeleiders (dat aord kan wel hè, Joop) staan ar om een zinvolle inhoud te en aan een relatieviering. Dick Metselaar, Humanistisch Verbond, Utrecht. Hoe is het mogelijk dat door in trigeren, onwaarheden en ver nederingen een inspirerende priester als 'n zwart schaap de laan wordt uitgestuurd? Hoe is het mogelijk dat door blindheid en macht, de parochianen die zo gelukkig zijn eindelijk eens een voorganger in hun midden te hebben die diep gelovig en hen tot voorbeeld is, de paro chie tot bloei weet te brengen, monddood worden gemaakt door de bisschop, zodat er zelfs een deurwaarder aan te pas moest komen? Hoe is het mogelijk dat een bisschop zichzelf nooit heeft la ten zien en de mensen die hem schreven uiteindelijk een niets zeggend briefje terug kregen? Hoe is het mogelijk dat macht schijnt te zegevieren terwijl het toch om de parochianen gaat die nu verweesd achterblijven? Hoe is het mogelijk dat naas tenliefde zo met voeten werd vertrapt? Hoe is het mogelijk dat je niets bespeurt van liefde voor de medemens zoals Chris tus ons heeft voorgeleefd, maar wel pure dictatuur? Hoe is het mogelijk dat vóór pater Ver- vooren hier een goede pries ter was, die na een paar maan den ten onder ging en met stille trom vertrok, tot verdriet van veel parochianen? Was dit al geen teken aan de wand dat er iets mis was? Waarom werd dit verzwegen? Hoe is het mogelijk dat er nooit eerlijk naar de eenvoudig gelovige werd geluisterd die perplex staat van zoveel on rechtvaardigheid? Hoe is het mogelijk dat niemand de ware reden kent van het ontslag van Bisschop Van Luyn moet zich beraden op wat hij heeft teweeggebracht. pater Vervooren, omdat duiste- wat hij teweeg heeft gebracht re machten niet naar voren ko- door nóóit zelf naar de trouwe men? parochianen te luisteren en hen Er komt iemand voor een half eerlijk te antwoorden. Dit 'deke- jaar om rust te brengen in de naat', een man en een vrouw(?), parochie. Ik hoop van harte, en moet opgerold worden. Zij heb- bid daar voor, dat bisschop Van ben meegeholpen onze paro- Luyn zich in die tijd zal beraden chie in rouw te dompelen. Voor foto loik zuydfrduin ons, parochianen, kan dit geen ons allen met open armen wor afscheid zijn van pater Ver- den ontvangen. vooren als er nog eerlijkheid christelijke naastenliefde be staat. Na dit half jaar zal pater Vervooren dan weer verder kunnen werken aan de opbloei van onze parochie. Hij zal door Zo'n priester is een geschenk van God en een zegen voor de parochie. Th.M. Kniest, Oegstgeest. ir aanleiding van het artikel dijk delen zorg en werk kan 15 jaar' in het Leidsch Dag- id van 26 oktober jl. het vol- nde. de feodale samenleving gold it sommigen werden geboren n te heersen en anderen om 'erheerst te worden. Bepaalde tdendaagse maatschappijvi- ;s gaan ervan uit dat sommi- 0n onder ons geroepen zijn tot nstructeurs van de ideale sa- ïnleving en anderen om daar- te dienen als het constructie- ateriaal. Minister Melkert heeft zich centelijk door een van zijn ad- 'scommissies laten adviseren er de wenselijke toekomst n het gezin. Die commissie os ervoor, uit te gaan van een k faal gezinsscenario 'waarin m innen en vrouwen evenveel betaalde zorgtaken verrich- ■lh' en ook gelijkelijk deel zou- n nemen aan betaald werk. Tsja, zo heeft elke totalitaire ib wel z'n eigen favoriete ge- ïsscenario. Lenins eerste vol lingen eisten de vrije liefde, snoods van hogerhand opge- ,d. Mao's eerste volgelingen rvingen het gezin door com munale kazernes. De fascistoïde dictaturen waardeerden het ge zin als broedmachine van zo veel mogelijk (en liefst ook zo raszuiver mogelijk) kanonnen- vlees. Ook de georganiseerde religies hebben zo hun wensen- lijstjes over de manier waarop volwassen mensen hun privé- .leven behoren in te richten. En nu heeft dus ook Melkerts commissie een paar duitjes in dat zakje gedaan. In een totali taire samenleving zou dat geen enkel probleem zijn geweest. Maar mag zoiets ook in een de mocratie? Is de sociaal-demo craat minister Melkert gerech tigd tot een negatief waarde oordeel over mijn kostwinner schap? Voor ik hier op doorga, wil ik, ter verduidelijking van wat volgt, de grondbeginselen van de democratische samenleving kort uiteenzetten. Democratie is géén eenvoudig systeem van re gering per meerderheidsbesluit. Democratie berust op een drie tal fundamentele afspraken: 1) We maken een strikt onder scheid tussen privé-zaken en publieke zaken. 2) Over de pu blieke zaken beslissen we bij Minister Melkert. foto cpd meerderheid de Staat voert bevoegdheid; als principiële in die beslissingen uit. 3) Over de perking van de privé-beslis- privé-zaken behoort een ieder singsvrijheid geldt dat de keuze- in vrijheid voor zich te beslissen vrijheid van de ene mens niet de Staat heeft daarin géén mag gaan ten koste van de keu zevrijheid van de andere mens. Het stichten van een gezin, en de daaraan voorafgaande part nerkeus is een privé-zaak van slechts 2 mensen. Het verdelen van de taken binnen het gezin is evenzeer de privé-zaak van de twee gezinspartners. Daarpm zit Melkert fout wanneer hij, di rect door wetgeving, of indirect door fiscale en/of sociale sanc ties of incentives, een bepaalde taakverdeling binnen het gezin wil voorschrijven of opdringen, zelfs al krijgt hij voor zo'n beleid de steun van een parlementaire meerderheid. Een regering die binnendringt in de privé-sfeer van haar burgers is geen demo cratische overheid, zelfs al wordt ze gesteund door de meerderheid van haar burgers. Het zou een goede zaak zijn als in Nederland kon worden af gerekend met de telkens weer de kop opstekende progressieve pretentie gevoed door femi nistisch extremisme als zou een progressieve overheid het recht en de plicht hebben de sa menleving zo in te richten dat daarin voor het traditionele ge zin geen plaats meer is. Melkerts commissie reikt een niet bij de daders, maar bij de supermarkt zelf. Men moet ge woon beter op de koopwaren letten. Vroeger werd er met diefstal rekening gehouden en hield men de waren achter de toonbank. Ik ben nu geneigd om te /eg gen tegen de koopkrachtige doelgroep oiulercn, ga niet meer naar de supermarkt. Want je bent er niet welkom, maar wordt daar als een plaag be schouwd. Ga dus naar dat win keltje om de hoek, daar word je nog als mens behandeld. En niet als een potentiële dief De supermarkten zou ik willen aanraden om de achtergronden van een diefstal van ouderen eerst eens nader te bestuderen Wij lazen in uw krant van zater dag 4 november jl. een artikel van Carin Smolders met het op schrift 'Ouderen een plaag voor supermarkten'. Dit artikel is ver beneden de maat. nog erger, ik vind het schunnig! Ik begrijp zo'n verslaggeefster niet en nog minder een redacteur die zo'n minderwaardig artikel laat drukken. Bah! Natuurlijk zullen er wel eens ouderen zijn die iets meene men, maar dat komt in alle leef tijdsgroepen voor. Of komt er eerdaags ook een papier bij de ingang te hangen „Wij laten slechts 1 bejaarde tegelijk toe!" Heren P. vd /wan en R. Bruins, kunnen wij nog bood schappen doen in uw super markt zonder aangezien te woi den voor bejaarde dieven? Wij zijn beiden 74 jaar en zeer bele digd en teleurgesteld! Wij zullen niet meer vriendelijk zijn in uw winkel, we mochten dan eens verdacht voorkomen! Ouderen een plaag voor super markten (LD 1/11). Góh zeg! Dat is nog es nieuws....! We wisten al dat ouderen sorry, bejaarden, of beter nog: oudjes niet snel zijn, gauw huilen, en niet meer weten wal ze doen; maar dat ze steeds meer winkeldiefstallen plegen... nee, dat wisten we nog niet. 't Is maar goed dat we zoiets in het Leidsch Dagblad kunnen lezen! We lezen verder: „Weliswaar is het de politie nog niet zo op gevallen, maar dat kan ook lig gen aan de bedrijfsleiders van de supermarkten die geen aan gifte doen, enz., enz." Ondergetekenden, een groep vijftig-plus vrouwen, verenigd in WOUW, merken hierbij op: a) De kop van hel artikel die moet blijkbaar choqueren Is sensationeel en beledigend, bo vendien onwaar. b) Hoewel we winkeldiefstallen door ouderen geenszins willen goedpraten, zegt het feit dat een derde van de 'heterdaadjes' de zestigplussers zijn, niets als er niet bij wordt verteld hoe de leeftijdsopbouw van de klanten die in de supermarkt in de He renstraat hun boodschappen doen, er uitziet. Dan zou ni. wel eens kunnen blijken dat oude ren 'gewone mensen' (ja! ja!) zijn, even (on)betrouwbaar als de rest van de bevolking, c) Het ongenuanceerde beeld van 'de' ouderen en dat beeld gaat er maar al te grif in getuigt, evenals uitspraken over groepen als 'de' jongeren, 'de' vrouwen, 'de' vaders, 'de' allochtonen, 'de' kerkgangers, enz., enz., van weinig onder scheidingsvermogen en kennis van zaken. Moeten wij, in dezelfde trant als onder c) beschreven, dan maar concluderen dat 'de' jour nalisten domme vlerken zijn? Namens WOUW, C. Nortier-Bijleveld, Oegstgeest. Boven een artikel in het Leidsch Dagblad van 4 november over winkeldiefstal door ouderen, stond een buitengewoon on genuanceerde en generaliseren de kop: 'Ouderen een plaag voor supermarkten'. Als onder nemer die aan dit artikel d.m.v. een interview heeft meege werkt, distantieer ik mij volledig van deze headline om twee re denen. De koptekst heeft allereerst geen enkel waarheidsgehalte. Dat supermarkten in toene mende mate last hebben van winkeldiefstal, ook door oude ren, kan ik niet ontkennen, rnaar dat onze oudere mede mens daarom een plaag is voor onze bedrijfstak is op geen en kele manier te onderschrijven. Als de eindredactie zo verstan dig was geweest om aan het woord 'ouderen' in de bedoelde tekst het adjectief 'criminele' toe te voegen, was er een hoop onbegrip en gekwetste gevoe lens vookomen. De tweede reden voor mijn distantie ligt in het feit dat de kop de inhoud van het artikel niet weergeeft. Want wie het ar tikel goed leest, ziet in dat er in feite niet veel meer staat dan dat supermarkten in toenemen de mate worden geplaagd door winkeldiefstal door ouderen. In het licht van de vergrijzing van onze bevolking is dit een weinig opzienbarende conclusie. Dat, zoals in mijn geval, de helft van de aanhoudingen ou deren betreft, is al evenmin op zienbarend, omdat mijn klan (onbestand voor minstens de belli uii 60-plusserobestaat IIel is jammer dat dit gegeven in het bewuste artikel niet werd ver meld. Is dit artikel nu totaal zinloos geweest, zal de lezer zich mis schien afvragen? Ik denk van niet, want het is altijd zinnig om maatschappelijke ontwikkclin gen te signaleren. Behalve res peet verdient de ouderdom ook eerlijke kritiek, maar natuurlijk niet de kop die boven dit artikel stond. uitgekiend beleidsinstrumenta rium aan waarmee, via een combinatie van economische, sociale en fiscale sancties, het traditionele gezin uit onze sa menleving kan worden wegge- discrimineerd. Die commissie noemt dat 'het eerlijk delen van zorg en werk'. Dat beleid is niet geheel nieuw, men zou zelfs kunnen spreken van een advies tot intensivering van bestaand beleid (denk aan paarse kinder bijslag, paarse studiefinancie ring, paars collegegeld, paarse arbeidsduurverkorting, paarse ziekenfondsplannen, de paarse voornemens m.b.t. de belas tingvrije voet en het meest schandelijke de paarse plan nen m.b.t. de weduwen- en we zenpensioenen). Een ieder die op de één of an dere manier verantwoording draagt voor een gezin of voor de opvoeding en opleiding van de- jongere generatie, mag de dag vervloeken dat hij gestemd heeft op een van de partijen die nu de paarse coalitie vormen. Reeds vele jaren houdt het me bezig: Waarom zoveel mensen (nog meer dan vroeger) een he kel aan het katholieke geloof hebben. Zie b.v. het weinig ver heffende artikel in uw krant van 28 oktober j.l. van Maarten 't Hart. Dat was wel weer voer voor de papenhaters! Waar schijnlijk zijn bedoeling? /ou het zijn, omdat een groot deel van de katholieken juist niet naar de Paus en hun Bis schoppen luisteren? Het katho lieke geloof (Christus) houdt ons toch voor: - Hebt uw naasten lief! (ook je vijanden), - Gij zult niet doden! (noch geestelijk, noch lichamelijk en ook geen letsel berokkenen of abortus en euthanasie plegen of doen plegen), - Gij zult niet stelen! (ook niet een klein beetje). Dat betekent, dat de katholie ken heel goed moeten zijn voor iedereen'. Wat is daar tegen? Komt het voort uit onze 'zwak heid'. dat we ook goed voor on ze vijanden moeten zijn? Dat we de mensen die ons beledi gen, ons pijn doen enz., toch lief moeten hebben en dat we dat niet goed genoeg doen. Ik snap het na 65 jaar (ik ben 76 jaar) nog steeds niet. Is het mis schien omdat men ons aan kan? Onze tolerantie? Wel laf dan, maar helaas een van de vele kwalen van onze maatschappij Je pakt iemand die je aan kan! Ondanks veel menselijk falen, is het nog steeds mijn vaste over tuiging, dat als ieder werkelijk volgens het katholieke geloof, met zijn vele hulpmiddelen, leefde, we een hemel op aarde zouden hebben. Het artikel van Maarten 't Hart c.s. is wel een bevestiging van de voorspellingen van Christus: „Zoals ze mij hebben vervolgd, zullen ze ook IJ ver volgen! De leerling is niet beter dan de Meester!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 21