Muziek als abstract schilderij 'Het is geen travestieshow geworden Oubolligheid troef in 'de' musical 'Antarctica' Cultuur Kunst Reyn van der Lugt volgt Frans Haks op Djazzex wijzigt programma Festival Indië/Indonesië Festival met eenakters in Parktheater Diefstal van schilderij Van Ruysdael Purper helemaal volgens de regels DINSDAG 14 NOVEMBER 1995 Voorstelling Don Quishocking afgelast alphen aan den run De geplande voorstelling van Don Quis hocking, op woensdag 15 november in het Alphense Parkthea ter, gaat niet door. Hen van de leden van de groep is door ziekte niet in staat op te treden. In plaats van Don Quishocking treedt 'Niet uit het raam' op. Deze theatergroep presenteert het liedjes programma 'Niet uit het raam zingen!'. Kunst- en boekenbeurs in Voorschoten voorschoten Schilderijen van Van Daalhoff, Jan Wolkers en Miró, beeldhouwwerken en bijzondere bibliofiele uitgaven (on der meer Afrikaanse etnografica) zijn komende weekeinde te koop tijdens de Eerste Voorschotense Particulieren Kunst- en 1 Kunstboekenbeurs. De beurs wordt vrijdagavond om 20.30 uur geopend in de 17e eeuwse Ambachtszaal van het Baljuwhuis aan de Voorstraat 12. Vrijdagavond is de beurs geopend tot 23.00 uur, zaterdag van 9.30 tot 17.00 uur. Oude meesters uit de linnenkast Amsterdam Een veiling van 47 etsplaten van de Haarlemse schilder/etser Adriaen van Ostade (1610-1685) heeft gisteren tot grote verrassing van het veilinghuis Christie's ruim 2 miljoen gulden opgeleverd. Een onbekende particulier had de kunstwer ken aangeboden. Een oom van de man had de platen in 1938 gekocht van een handelaar in Parijs. De kunstwerken lagen ja renlang in een doos in een linnenkast. De Maastrichtse kunst handelaar Noortman heeft op vier na alle platen aangekocht. Reyn van der I.ugt (46) wordt de opvolger van Frans Haks als di recteur van het Groninger Mu seum. Hij was al geruime tijd de belangrijkste kandidaat. Van der Lugt, die in New York woont en Nederlandse kunst in de Vere nigde Staten promoot, heeft zijn sporen verdiend bij de Rotter damse Kunststichting waar hij van 1980 tot 1990 in dienst was, onder andere als hoofd van de afdeling architectuur en als ad junct-directeur. De stad Gro ningen is voor hem bekend ter rein Voor een stedebouwkun dig afstudeerproject koos hij Groningen als onderzoekster rein. In ons land organiseerde hij verschillende kunstmanifes taties en festivals. Bovendien is hij goed thuis in de nationale en internationale kunstwereld. Van der Lugt volgt Frans Haks (57) op die vanwege een fraude zaak, waarvoor hij werd vrijge sproken, voortijdig afscheid nam. Haks blijft tot zijn vut-ge- rechtigde leeftijd in dienst van de gemeente als adviseur. den haag anp Het dansgezelschap Djazzex maakt geen nieuw werk voor het Fes tival Indië/Indonesië, dat eind deze maand in Den Haag van start gaat. De nieuwe choreografie, met als werktitel Frozen Brass, wordt stopgezet wegens een opeenstapeling van blessures, ziektes en wis selingen in de groep. Als vervanging herneemt Djazzex de choreografie Darimana uit 1989. De muziek van het dansstuk van Glenn van der Hoff is geïn- i spireerd op Balinese Gamelan. Het programma gaat op 7 december in Theater aan het Spui in Den Haag in première. Tot mei volgend jaar vindt een tournee plaats langs diverse steden, waaronder En schede, Breda, Utrecht en Amsterdam. Trio met 'klank-jazz' in de X Geen liedjes, geen teksten. De oermuziek van 'klankdich ter' Jaap Blonk, Jan Nijdam (contrabas) en Bart van der Putten (saxofoon) is van elke vaste vorm ontdaan. Anar chistische klanken van een eigenwijs Amsterdams trio dat op het podium gewoon ergens begint. ,,En dan kijken we wel waar het schip strandt." Donderdag 16 november treden ze op in het Leids Cultureel Centrum de X. amsterdam erna straatsma Stemkunst-swing of klank-jazz wordt de muziek van het trio wel genoemd. Blonk zingt in 'niet-bestaande talen'. „Ik ge bruik geen bekende woorden," zegt de zanger, die ook solo op treedt. „Het zijn denkbeeldige talen. De klanken die ik gebruik suggereren wel een taal." Blonk heeft als solo-artiest muzikale uitvoeringen gedaan van Kurt Schwitters klankgedicht 'Urso- nate'. De muziek van het trio is ab stract. „We proberen niet iets uit te beelden", zegt Bart van der Putten. „Soms denk ik wel eens 'het lijkt wel of we op het podium een twistgesprek voe ren'. Maar zo heeft iedereen zijn eigen associaties bij onze mu ziek." Maar het is ook niet onvoor stelbaar dat luisteraars zich bij deze ongestruct eerde klanken- stroom helemaal niets kunnen voorstellen. Per slot van reke ning lappen Blonk, Nijdam en van der Putten de meeste muzi kale 'regels' aan hun laars. De nietsvermoedende concertgan ger kan er wellicht geen soep van koken. Maar dat gebeurt volgens de saxofonist zelden: „Er zijn altijd mensen die onze muziek begrijpen. Je moet het gewoon meemaken. Het is net als bij een abstract schilderij. Je hoeft het niet onder woorden te brengen wat er achter zit. Er zit ook niets achter." De 'idyllische landschappen' en 'scherpe debatten' die het trio al improviserend tevoor schijn tovert moet de luisteraar zelf maar ontdekken, vindt Blonk. „Mensen zijn tegen woordig zo gewend om hapkla re brokken voorgeschoteld te krijgen. Het is ook mooi als het publiek met de muzikanten meedenkt. We zitten nu in een periode waarin improvisaties niet zo populair zijn, maar die interesse komt wel weer terug." In 1990 kwam het trio bij el kaar. De drie muzikanten ken den elkaar al van andere mu- ziekformaties en spelen ook nu allen in andere groepen. Nijdam speelt regelmatig in groepen van Cor Fuhler. Van der Putten speelde lange tijd met Ig Henneman en maakt nu deel uit van de Bik Bent Braam (van Michiel Braam) en Splinks, een andere formatie van Jaap Blonk. In het begin waren er nog wel wat onderlinge afspraken over de op het podium te volgen muzikale lijnen. Blonk: „We hebben geprobeerd een aantal stukjes uit te voeren die we elk zelf geschreven hadden. Maar die stukken bleken niet nodig te zijn. Wat we ter plekke bedach ten bleek veel leuker te zijn." Veel aanbiedingen voor op tredens zijn er de afgelopen vijf jaar niet geweest, want het aan tal podia dat beschikbaar is voor dit soort experimentele muziek, is beperkt. „We hebben dit seizoen al drie optredens ge had, dat is uitzonderlijk," zegt Nijdam. Jaap Blonk: „Ik zing in denkbeeldige talen. De klanken die ik gebruik suggereren wel een taal." foto pr Repeteren doen ze daarom niet al te veel. „We sparen de muzikale energie liever op voor de optredens." En voor de op namen voor een CD, waarover de komende tijd wordt gespro ken. „We hebben een aanbie ding gehad om die op te ne men," zegt Blonk, die regelma tig optreedt in het VPRO-radio- programma De Avonden. Geheel in de traditie wil het trio die CD vullen met pure im provisaties. Die op het podium gepaard gaan met pieken en da len. Van der Putten: „Ik denk niet dat we gaan knippen en de mooiste gedeelten voor de CD. De demo die we gebruiken voor onze promotie is ook een com plete weergaven van één lange improvisatie. Daarvoor zijn we ook gewoon naar de studio ge gaan, hebben onze instrumen ten uitgepakt en zijn begonnen met improviseren." Nijdam: „Het gebeurt wel eens dat we het even niet meer weten. Maar dat geeft niet. Dan modderen we gewoon even door. Ook da len kunnen heel mooi zijn." Blonk, Nijdam Van der i'uttcn treden donderdag 16 november op in de X, Haar lemmerstraat 52, aanvang 21.00 uur. Reserveren is moge lijk op di, woe en do tussen 13.00 en 16.00 uur, tel. 123568. alphen aan den run liet ('entrum voor Amateur- theater Rijn- en Veenstreken (CARV) houdt in samenwer king met het Alphense Parktheater op 2, 3 en 4 de cember voor de tweede maal een eenakterfestival. Negen amateurtheatervercnigingen uit Alphen aan den Rijn. I.ei- den en de regio voeren komi sche, aangrijpende, absurde, tragische en kluchtige eenak ters op. Alle optredens worden be oordeeld en besproken door een vakjury bestaande uit theaterdocenten en drama turgen. 1 lel festival wordt ge houden in het Parktheater, Cornelius Geellaan 2 in Al phen. De deelnemende ama teurverenigingen zijn (op za terdag) VIOS, Per Expres, To verlei, (op zondag) l ot Ieders Genoegen, St. Pancratius, Utteris Sacrum, (op maan dag) Onder Ons. SPOT en Piccolo. Reserveringen: 0172 472875. GENEVE AFP Uit het museum voor kunst en geschiedenis in het Zwitserse Genève is een schilderij van de zeventiende-eeuwse Noordnc derlandse kunstenaar Salomon van Ruysdael gestolen. Het werk, een Hollands landschap, meet 24,5 bij 36,5 centimeter. Het gaat om de eerste diefstal uit het museum. Over de waar de van het zondag ontvreemde schilderij deed een woordvoer der gisteren geen mededelin gen. Hij wil daarmee chantage pogingen voorkomen. Maar vol gens de zegsman gaat het niet om een meesterwerk. Salomon (1600-1670), die zijn naam Ruysdael spelde, was oom van de bekendere Jacob van Ruis daeL Nieuw programma Montezuma's Revenge in Leidse schouwburg Montezuma's Revenge vertolkt in 'De Omval' nummers die door vrouwen zijn gezongen of vanuit het per spectief van de vrouw zijn geschreven. „We zijn gaan zoeken naar het androgyne in ons." foto rineke dijkstra leiden» martin hermens Terug van weggeweest. Althans, voor Nederland dan. Want Montezuma's Revenge heeft het afgelopen jaar niet stil gezeten. De pijlen waren op Duitsland gericht. Met succes. Maar de jongens komen terug naar de Nederlandse theaters met een spiksplinternieuwe show. Die is het resultaat van een retraite periode, waarin de vijf ieder af zonderlijk de zaken eens op een rijtje zetten. Drie nieuwe ge zichten in het gezelschap vallen direct op. Maar ook de voorstel ling 'De Omval', die donderdag in première gaat in de Leidse Schouwburg, zal menig fan ver bazen. „We waren toch al weer een jaar of tien bezig," zegt zanger Paul Klooté. „Eigenlijk zonder enige onderbreking. We kwa men we op het punt dat we zei den: misschien is het zinnig om een adempauze in te lassen en even met andere mensen te werken. Gewoon een frisse wind tussen de oren." Voor Klooté was het na an derhalf jaar werken bij het Ko ninklijk Ballet van Vlaanderen duidelijk: hij wilde verder met Montezuma's Revenge. Drie van de vijf zangers sloegen an dere wegen in. Duitsland heeft al kennis kunnen maken met twee nieu we gezichten in Montezuma's Revenge: Floris Nielen en Andy Tjin gingen mee op tournee door Duitsland. De jongste aan winst is Jeffrey Zuhdy. Het vijf tal wordt gecompleteerd door 'oud-gediende' Rob Veldhuij- sen. Veldhuijsen is de enige die aan de wieg van Montezuma's Revenge stond. Hij heeft alle wisselingen van de wacht mee gemaakt. En overleefd. Met vier theaterprodukties bouwde de a capella-popgroep een groot eigen publiek op in NederlancJ. Ook in Duitsland oogst de groep veel succes. Vo rige maand ontving Monte zuma's Revenge een belangrijke Zuidduitse kleinkunstprijs. Omval Nederland maaakt de komende maanden kennis met de nieuwe voorstelling 'De Omval'. „Het is een programma waarin we voor het eerst wat meer in een rol stappen dan we tot nu toe heb ben gedaan", legt Klooté uit. „In de vorige programma's waren we gewoon onszelf. We deden de nummers binnen een the atrale zetting. Nu is de voorstel ling meer in een bepaalde stijl getrokken. Daarmee voegen we er een extra dimensie aan toe." Uitgangspunt voor 'De Om val' zijn nummers die door vrouwen zijn gezongen of die vanuit het perspectief van een vrouw zijn geschreven. Aan de teksten is niets veranderd. „Waar staat 'I love him' is het gewoon 'I love him' gebleven. We hebben geprobeerd de nummers op hun merites te be naderen. Dus echt inhoudelijk naar ze te kijken. En niet meteen om daarmee de draak te steken of verwijfd te doen. We hebben geprobeerd te ver mijden om er een travestie show van te maken". „We zijn wel gaan zoeken naar het androgyne in ons. En dat heeft zich vertaald in de kostumering. We balanceren op de grens van: wat zijn het nou? Zijn het mannen die vrouwen spelen? Of zijn het vrouwen met mannenstemmen? Dat wordt een interessant zoekplaatje voor de mensen". Nerveus De lovende recensies van de af gelopen jaren maken de vijf he ren aardig nerveus. „Na de eer ste try-out van 'De Omval' sloeg bij mij de paniek toe", vertelt Klooté. „Je gaat vergelijken met de vorige programma's. Daar van weet je hoe die gewerkt hebben met publiek. En nu denk je: o god, wat gaat er ge beuren in het theater? Daar heb ik lang over zitten nadenken. Uiteindelijk kwam ik tot de overtuiging dat het daar niet om draait. Het gaat niet om de her haling van wat we al gedaan hebben." „Dat zit ook in de titel van de nieuwe show: 'De Omval'. Die heeft iets te maken met een wending. Het gaat erom dat we een nieuwe vorm in het theater brengen. Wat je nu met deze show ziet, heb ik in elk geval nog niet eerder gezien in het theater. Als mensen het niks vinden, nou ja, jammer dan. Ik denk dat we iets goeds neerzet ten". muziek recensie martin hermens 'Antarctica', musical van Eddy van der Schouw Muziek Bob Groothuis Muzikale leiding: Bert Stoots Regie Aart Brouwer Choreografie Adam Richens Met: Hilde de Mildt. Eddy van der Schouw, Gonda Visser eva Gezien 13/11 Carré, Amsterdam (première). Tournee door Nederland. Was het niet Annie Schmidt die schreef dat alleen uit leed kunst geboren wordt? Eddy van der Schouw heeft het nodige leed moeten doorstaan. Een hardnekkige nierziekte hield hem zes jaar lang uit de running. Maar hij bleef knokken met als resultaat dat zijn eerste professionele musical- produktie 'Antarctica' eindelijk op de planken staat. Het mag met recht een Idein wondertje he ten. Tot zover het zielige gedeelte. 'Antarctica' dus. Trots aangekondigd als 'dé' nieuwe Nederlandse musical. Eentje met toeters en bellen waarin het verhaaltje niet zo belangrijk is, maar waarin het draait om schitterende decors en spetterende dansen (zo belooft het programmaboekje). Zo'n ouderwetse musical, dus, goed voor een onbe zorgd avondje uit. Inderdaad, het verhaal van 'Antarctica' heeft niet veel om het lijf. Bioloog Sybrand Kerrebijn (Van der Schouw) trekt met zijn vrouw Imelda (GTST-ster Hilde de Mildt) naar de zuidpool. Ze komen er in contact met Greenpeace-achtige ac tievoerders (onder leiding van Gina Fortuin, een mooi debuut van Gonda Visser) die ten strijde trekken tegen een groep illegale jagers. Die heb ben het voorzien op de witte vacht van jonge pelsrobhen. Het is allemaal oprecht bedoeld als een zorge loze musical. Daar heb ik helemaal niets op te gen. Maar pretentieloos amusement is leuk zo lang het pretentieloos blijft. En juist daar gaat Van der Schouw de mist in. Hij pretendeert puur amusement te brengen, maar slaat je de hele voorstelling om de oren met het verwijt dat de mensheid zo slecht is. Dat wordt echt te veel van het goede, /o tegen de pauze gaat dat zelfs tegen staan en heb je meer zin om je jas te pakken dan om de tweede helft af te wachten. lammer van dat moraliserende, Hollandse vin gertje. Deze miljoepenproduktie met eco-keur- merk had best iets kunnen worden. Al het ver plichte oubollige werk, eigen aan de ouderwetse musical, zit erin: een brij van nietszeggende deuntjes, ontelbare haast-verkledingen, zingende nonnen die uit de kleren gaan, tapdanscndc pin guins (jawel), een homo-vriendelijk duet, over dreven acteren, veel bloot bij de dansers, ama teuristische dialogen, totaal overbodige scènes. En als extraatjes een slechte belichting, ongelijk ensemble-zang, gebrek aan karakter-ontwikke ling en nul komma nul ster-allures om deze kar te trekken. „Godallemachtig wat een drukte om niks", zingt iemand in de eerste akte. Het is een waar heid als een koe. muziek recensie rob vermeulen Erik Brey, Ene Corton, Alfred vai Heuvel en Frans Mulder in 'Purper 11' Regie Frans Mulder Muziek Erik Brey Gezien 13/11, Haarlem (Schouwburg) Op 14/12 en 15/12 is Purper te Leidse Schouwburg Het elfde programma in vijftien jaar. voor Purper is het niets bij zonders. Een van de vier heren vervangen door een ander: ge beurt bijna elke keer bij Purper. Een dolle avond vol eersteklas traditioneel cabaret: niemand had iets anders verwacht. Het enige nieuws is misschien dat Purper tegenwoordig ook op In ternet resideert. Misschien zegt dat juist wel veel, want bij alle traditie en ou derwetse degelijkheid doet Pur per altijd vreselijk zijn best om fris te blijven. Ditmaal heeft die neiging zich ook gemanifes teerd in de personeelskeuze: Eric Gorton is een broekie te midden van zijn drie collega's. Dat bijna-ge'neratieverschiï is volop uitgebuit in het program ma en vormt een heel bundeltje rode draden, zowel aan de ko mische als aan de meer serieuze kant, die vooral tot uiting komt in een paar mooie liedjes over verglijdende tijd en genera tiekloven ('Dienstbaar', 'Alles blijft bestaan Corton blijft als acteur wat achter bij het inmiddels al ge durende vijf programma's op elkaar ingesleten trio Brey/Mul- der/Van den Heuvel. Voortdu rend gekleed in Schots rokje vormt hij met zijn muzikale kwaliteiten en sympathieke uit straling wel een goede vervan ging voor Hans van der Woude. Hij is de nuchtere jongeman die eerst 'meneer Mulder' moet zeggen maar daarna, als deze zijn wonderschone 'Jaloezie' ge zongen heeft en daarmee be hoorlijk is gecomplimenteerd, toch de aanspreekvormen 'je' en 'ouwe nicht' mag bezigen. De purperologische analyse van 'Purper 11' verloopt intus sen helemaal volgens de regels: vakkundig gesol met vaderland se liedjes, perfecte close harmo ny, dansje, ontroerinkje, pot pourrietje. F.r is weer een hilari sche opstapeling van folklore ('Sipelsop' rnet Oudhollandse gerechten) en natuurlijk een fantastische uitsmijter, die dit maal geheel voor rekening komt van Erik Brey. Vanachter de vleugel barst hij los in Jordanees gekweel, een Amsterdams vi brato 'waarbij je adamsappel stuitert in je strot'. Als dat afge lopen is, ben je allang weer ver geten dat het voor de pauze misschien even iets minder was. Bij Purper mag dat. Zelfs het minste is daar nog altijd topkwaliteit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17