'Alles moet bij
het oude blijven'
Leiden krijgt eigen veilinghuis Rolling Stones in goeden doen
Cultuur& Kunst
McCartney krijgt hoge
muzikale onderscheiding
Pavarotti zingt toontje lager
Come-back regelrechte uitglijder
Leadzang nog altijd probleem voor Toto
VRIJDAG 10 NOVEMBER 1995
chef gert visser. 071 5356-141
Kristien Hemmerechts in Burcht
leiden De Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts is donder
dag 30 november te gast bij Burcht Literair. Xandra Schutte (re
dactrice De Groene en De Gids) zal haar ondervragen. Van
Hemmerechts verscheen enige tijd geleden de roman 'Veel
vrouwen, af en toe een man'. In het werk van de schrijfster staan
de relaties tussen man en vrouw, en dan vooral de seksiiele ver
wikkelingen, centraal. Het gesprek met Hemmerechts begint om
20.15 uur. Toegangskaarten zijn vanaf 16 november verkrijgbaar
bij de Leidse boekhandels De Kier, Zandvliet en Kooyker en bij
de hoofdvestiging van de Leidse bibliotheek.
Concert Made in Leiden Vocaal
leiden Stichting Made in Leidèn geeft morgen voor de zesde
keer een concert met zowel oude muziek, jazz, pop en chansons
uit Leiden. Het Leids Vocaal Ensemble brengt zestiende-eeuwse
motetten uit de liedboeken van de Pieterskerk, terwijl de in Lei
den wonende Amerikaanse zanger Jim Wake zijn door blues en
jazz beïnvloede songs laat horen. Verder is nieuw vocaal werk te
horen van Burkhardt Söll, Karin Klebe en zanggroep Bek. Het
concert wordt gehouden in het Imperium Theater (Oude Vest
33). Aanvang: 20.30 uur.
Concert Laurens van Rooyen afgelast
leiden Het concert dat pianist Laurens van Rooyen op 17 no
vember in de Hooglandse kerk zou geven, is afgelast. Door ziek
te van twee solisten is er geen mogelijkheid om voor het concert
te repeteren.
The Temptations halen herinneringen op in LVC
Dennis Edwards kon de verleiding niet weerstaan. Na de
dood van Eddie Kendricks en David Ruffin beschouwt hij
het als zijn missie om The Temptations nieuw leven in te
blazen. Als eerbetoon aan zijn oude makkers is de zanger
bezig met de reanimatie van de beste vocalgroep aller tij
den. Een poging die dinsdag 14 november in elk geval
een concert in het Leids Vrijetijds Centrum (LVC) ople
vert. Thank God I'm still alive."
al worden gemaakt tijdens con
certen in Aalst, (10/11) en in
Antwerpen (11/11).
Ex-Beatle Paul McCartney is be
noemd tot gastdocent aan het
Royal College of Music in Lon
den. Hij is de eerste rockmuzi-
kant die zover komt.
Als voorzitter van het College
gaf kroonprins Charles de in
een zwarte toga gehulde Mc
Cartney de hoogste onderschei
ding in de Britse muziekwereld.
„Het is een erkenning van het
opmerkelijke talent van Paul
McCartney en voor alles wat hij
deze eeuw voor de muziek heeft
gedaan", zei Charles.
McCartney bevindt, zich in
het selecte gezelschap van
grootheden als de tenor Placido
Domingo en de violist Yehudi
Menuhin.
leiden erna straatsma
Diverse verhalen over de toe
dracht van twee haastig in Ne
derland ingelaste concerten
doen de ronde. In twee weken
tijd zijn optredens geregeld in
het Alkmaarse Atlantis (12 no
vember) en in het LVC. Extra
oefenconcerten om 'in the
mood' te komen voor opnamen
van een live-CD elders, zeggen
ze bij het LVC. De Nederlandse
organisator van beide concer
ten, Jan Reijnders, heeft een ge
heel andere verklaring. „The
Temptations, dat is toch een
beetje vergane glorie. Ik zie ze
niet meer in grote zalen optre
den. Bij mij is een fax binnege-
komen om 'alsjeblieft wat in
Nederland te regelen'." Reijn
ders gaat er vanuit dat de opna
men voor de live-CD daarvóór
Levendig
Edwards zelf heeft weer een an
der verhaal. Vanuit zijn woon
plaats St. Louis laat hij weten
dat ook het Leidse concert
(„Leiden, where is Leiden? A
place in Holland?") in aanmer
king komt voor een plaatsje op
de live-CD, die begin volgend
jaar uitkomt. „Van alle shows
wordt het beste gebruikt. Waar
schijnlijk is dat juist het gedeel
te in Leiden," zegt de zanger,
die vervolgens uitgebreid de lof
trompet steekt over het Neder
landse concertpubliek. „We zijn
een paar jaar geleden in Am
sterdam geweest en dat was zo
geweldig dat we voor dit live-al
bum opnamen in Nederland
wilden maken. De fans in Ne
derland zijn zo levendig, niet zo
laid-back als in andere landen.
Zet dat maar in het verhaal."
The Temptations zijn in 1961
opgericht en groeiden, mede
dankzij vele composities van
Smokey Robinson, uit tot een
van de belangrijkste pijlers van
de beroemde 'zwarte' Motown-
sound uit Detroit. Met hits als
'My papa was a rolling stone',
'My girl en 'Gét ready' groeide
de groep uit tot de beste vocal
groep aller tijden. Meer dan
honderd miljoen platen gingen
de afgelopen dertig jaar over de
toonbank.
Een periode waarin The
Temptations talloze malen van
samenstelling wisselden.
Edwards trad in 1986 toe tot de
groep, die in den beginne be
stond uit Meivin Franklin, Otis
Williams, Eddie Kendricks, Paul
Williams en David Ruffin.
„Wat ik wil doen is die oude
Temptations-sound terugbren
gen," zegt Edwards, na een be
zorgde vraag over het weer in
Holland. „Vooral ook omdat de
meeste bandleden van de oude
Temptations overleden zijn. Ed
die Kendricks en David Ruffin
heb ik verloren. Toen Eddie
The Temptations anno 1995.
doodging was het laatste wat 'ie
tegen me zei 'keep the name
going".
Zangeres
De Temptations anno 1995
moeten de oude draad weer op
pakken, vindt Edwards. Geen
nieuwe 'sound' creëren zoals in
de jaren tachtig is geprobeerd.
Edwards zegt dat hem dat des
tijds deed besluiten de groep te
verlaten. Hij debuteerde in 1984
verdienstelijk met het solo-al
bum 'Don't look any further',
maar bekeerde zich in 1987
toch weer tot The Temptations.
„We spelen in Nederland al
onze oude hits. Maar we doen
ook een paar van mijn oude so
lo-songs en wat nieuwe liedjes.
Onze zangeres Esther Todd
doet ook een paar nummers."
„Alles moet, ook in de verdere
toekomst, zoveel mogelijk bij
het oude blijven. De muziek, de
choreografie. Af en toe komen
er. wel nieuwe nummers bij,
maar dan wel volgens de oude
traditie. Liedjes met een duide
lijke 'Temptations-feeling'. He-
art, soul and body, daar gaat het
om. Van die liedjes waardoor je
zin krijgt om naar huis te gaan
om met je vrouw te vrijen. Snap
je?"
„F.r zal natuurlijk nooit meer
een echte oude Temptations
zijn, maar mijn nieuwe band
benadert die sound van vroeger
wel. Met zangers als Bernard
Gibson, Stephen Harris en Mi
chael Patillo."
„Soms heb ik het ook wel
moeilijk om in die nieuwe band
de oude tijden proberen terug
te halen. De herinneringen ma
ken me wel eens verdrietig.
Maartegelijkertijd denk ik er
ook met veel trots aan terug. En
ik voel me gezegend dat ik nog
steeds bij The Temptations
zing. Thank Cod I'm still alive."
new york dpa
wereldberoemde Italiaanse
zanger Luciano Pavarotti moest
gisteren in de opera van New
York een toontje lager zingen.
Als Tonio in Donizetti's Fille Du
Regiment haalde hij de hoge C
niet.
Onder licht geroezemoes van
het publiek moest Pavarotti de
rest van de aria Pour Mes Amis
een octaaf dieper vervolgen.
Daarna liet hij zich vervangen
door de Franse tenor Jean-Luc
Viala. Afgelopen zaterdag bij de
première haalde de Italiaan de
hoge C nog wel. De directie van
de Metropolitan-opera verklaar
de het pijnlijke incident met
een „lichte koorts" van de zan
ger.
Uitgerekend in de Newyorkse
opera en met hetzelfde werk
was Pavarroti 22 jaar geleden
tot „koning van de hoge C" uit
geroepen.
-Vervolg op Jurassic Park in de maak
g new york dpa/rtr
De succesvolle Amerikaanse regisseur Steven Spielberg neemt de
regie op zich van The Lost World, een vervolg op het kassucces Jur
assic Park. Een woordvoerder van de Amerikaanse Universal Pictu
res maakte gisteren bekend dat Spielberg de verfilming van het
boek van Michael Crichton voor zijn rekening zal nemen. Het boek
jvan Crichton voert in Amerika de lijst van bestsellers aan. De dino
saurus-film Jurassic Park die Spielberg in 1993 verfilmde, versloeg
met een opbrengst van 913 miljoen dollar de recettes van alle eer
der uitgebrachte films. De première van de nieuwe Spielberg is
naar verwachting in 1997.
toneel
Loes Luca en Hein van der Heijden in 'De miraculeuze come-back van Mea L. Loman'. foto annaleen lou-
recensie homme siebenga
'De miraculeuze come-back van Mea L.
Loman' door Orkater/Toneelgroep Am
sterdam. Tekst: Guus Vleugel en Ton Vor-
stenbosch. Regie: Titus Muizelaar Decor:
Paul Gallis Spel: o.a. Loes Lucas, Pierre
Bokma en Olga Zuiderhoek Gezien in
Stadsschouwburg, Amsterdam Aldaar
nog te zien vanavond, do 23/11 t/m zo
26/11, 7/12 t/m 9/12, 17/1 t/m 20/1
Verder op 5/1 en 6/1 in de Koninklijke
Schouwburg in Den Haag en op 16/1 in
het Stadstheater in Zoetermeer
Toneelgroep Amsterdam heeft
de afgelopen jaren bewezen
niet meer volledig gefixeerd te
zijn op diepgravend, grensver
leggend toneel. Af en toe een
kwaliteitsklucht of een ijzersterk
gespeelde komedie voor een
breed publiek is allang geen
doodzonde meer. Met name
Gijs de Lange heeft zich ont
popt ^ls een begaafde blijspel
regisseur. Zo wist hij onder
meer in Momenten van geluk
van Ayckbourn zijn acteurs op
te zwepen tot flitsend komedie
spel op eenzame hoogte. Maar
helaas, het nieuwste blijspel van
WfS Toneelgroep Amsterdam, De
miraculeuze come-back van
Mea L. Loman, gemaakt in co-
produktie met Orkater, is een
regelrechte uilglijder.
Op het programma stond een
veelbelovende muziektheater-
produktie De Krant, geschreven
door Adriaan van Dis met mu
ziek van Willem Breuker. Beide
heren slaagden er niet in op een
artistiek bevredigende wijze
met elkaar samen te werken,
waarop het gehele project werd
afgeblazen. De miraculeuze co
me-back van Mea L. Loman van
het befaamde satirische duo
Guus Vleugel en Ton Vorsten-
bosch is dus een noodoplos
sing.
Ondanks de indrukwekkende
cast maakt het geheel een onge
ïnspireerde indruk. Aan het
schrijversduo Vleugel/Vorstcn-
bosch ligt het zeker niet. Het
stuk dateert alweer van 1979 en
is doortrokken van de trends
van die tijd. Toch is het aller
minst gedateerd, dankzij de
vlijmscherpe satire en de hilari
sche teksten.
Centraal staat de mateloos
ambitieuze huisvrouw Mea Lo-
riijven
het circuit van bejaardentehui
zen. Nu haar zoon Freek wat
ouder is, neemt ze haar ideaal
van zelfontplooiing opnieuw ter
hand en stuurt ze aan op een
come-back binnen haar oude
vereniging Zon en Vreugde.
Haar werkloze man zit thuis op
de bank te kankeren, zoontje
Freek heeft inmiddels sterk suï
cidale neigingen, maar deson
danks drijft Mea haar zin door
uiteraard met fatale gevol
gen.
Het is verbijsterend om te
zien hoe een voorstelling met
zo'n topcast volledig op de klip
pen loopt. Loes Luca en Olga
Zuiderhoek zijn fenomenale co
médiennes en Pierre Bokma
kan geweldige typetjes neerzet
ten dat staat buiten kijf. Maar
in de regie van Titus Muizelaar
komen ze niet verder dan ver
woede pogingen om leuk te
doen. Over de hele linie gaat de
voorstelling gebukt onder volle
dig gebrek aan timing en origi
naliteit.
Berthyl den Heeten streeft zeker niveau na
CD 'Stripped' fraaie afsluiting kroonjaar
leiden «arjan van duk te bestaan. Toen Den Heeten
leiden «arjan van puk
Leiden krijgt een veilinghuis.
Woensdag 15 november opent
Veilinghuis Onder de Boom
pjes, aan de Nieuwstraat, haar
poorten. Onder de Boompjes
gaat volgens eigenaresse Berthyl
den Heeten (28) 'leuke, betaal
bare spullen en antiek verko
pen, maar geen ijskasten'. Den
Heeten: „De koopwaar moet
een zeker niveau hebben. Een
Picasso krijg ik niet binnen,
maar misschien wel een Haagse
meester."
Twee jaar geleden bood de
tormalige jeneverstokerij ook
[al onderdak aan een veiling. Die
'leeft het echter niet langer dan
jaar volgehouden. Toch
lenkt Den Heeten dat er in Lei-
len wel degelijk publiek voor is:
Er is geen stad in Nederland
die geen veiling heeft. Maar in
Leiden en omstreken is er geen
een. Daarom moet dit luldcen.
Ik heb geen concurrentie, vei
ling is 'in' en uit de buurt heb ik
al veel enthousiaste reacties ge-
cregen. Leiden verdient gewoon
een veiling", aldus de enthou
siaste eigenaresse.
Dat de vorige zo kort heeft
bestaan, lag volgens Den Hee
ten aan het aanbod en aan de
onbekendheid onder het pu
bliek. „Er werden bijvoorbeeld
afgedankte ijskasten en gasfor
nuizen geveild. Dat veroordeel
ik niet, maar 't is maar wat je
verkiest. Bovendien wil ik veel
meer gaan adverteren, want de
mensen moeten je natuurlijk
vel weten te vinden", zegt Den
leeten.
crliefd
lerthyl den Heeten werd op
Berthyl den Heeten, eigenaresse van het nieuwe veilinghuis. „Ik heb
geen concurrentie, veiling is in." foto hielco kuipers
als parttime-medewerkster bij
verschillende veilinghuizen ge
werkt, waaronder Glerum in
Den Haag en het Singermuse-
um in Laren.
Toen ze klaar was met haar
studie, bleek het niet gemakke
lijk een vaste baan in de veiling
wereld te bemachtigen. In
plaats daarvan kreeg ze tot haar
stomme verbazing een baan
aangeboden als presentatrice
van het kunstprogramma 'Wat
is er aan de hand' van de Evan
gelische Omroep. Hoewel ze
geen hekel aan het presenteren
had, was Berthyl den Heeten
toch blij toen Tonny Eyk - die ze
ontmoette bij Sterrenslag - haar
introduceerde bij de eigenaar
van een veiling in Hoofddorp.
'Met opgelucht hart' verliet ze
de tv en ging in Hoofddorp aan
de slag.
In mei van dit jaar hield de
Hoofddorpse veiling echter op
te bestaan. Toen Den Heeten
haar bureau opruimde, rinkelde
de telefoon: haar vader was on
verwachts overleden. De vader
van Berthyl kende zijn dochters
passie voor het veilingwezen.
Voor zijn dood had hij buiten
medeweten van zijn dochter
het leegstaande veilinghuis On
der de Boompjes voor haar ge
kocht. Den Heeten: „Daar stond
ik dan voor mijn veilinghuis. Ik
kon twee dingen doen: de boel
voor een smak geld verkopen of
mijn schouders eronder zetten.
Ik heb gekozen voor het
laatste."
1 Avondje veiling
Met hulp van een aantal vrien
den knapte Den Heeten hel
pand op. Avond aan avond
werd er geschilderd en getim
merd en ten slotte konden de
visitekaartjes worden gedrukt.
Tussen de bedrijven door stu
deerde Den Heeten voor haar
examen veilingmeester, dat ze
in december gaat afleggen. „Ik
ben straks waarschijnlijk een
van de weinige vrouwelijke vei
lingmeesters in Nederland."
Voorlopig heeft ze één werkne
mer in dienst: een voormalig ju
welier helpt haar met het taxe
ren van goud, zilver en juwelen.
„Een avondje naar de veiling
is veel leuker dan een avondje
televisiekijken", meent Den
Heeten. „Het is ook heel anders
dan een winkel, want er is altijd
spanning en actie. Je weet nooit
hoe het gaat lopen. En het gaat
nooit vervelen", aldus de aan
komende veilingmeester.
Volgende week gaat het dan
echt beginnen. Den Heeten: „Ik
heb er zin in. Het lijkt wel of
mijn vader mij vanaf een wolkje
af en toe helpt, want tot nu toe
heb ik veel geluk gehad. Ik had
hem graag willen laten zien hoe
ik alles gedaan heb. In elk geval
was zijn foto het eerste wat ik
heb opgehangen."
In schril contrast met de bombast waarmee
afgelopen zopdag de Nagelaten Werken van
Freddie Mercury ten doop werden gehou
den en de vloedgolf aan publiciteit die bin
nenkort over ons uitgestort wordt omdat
The Beatles een aantal CD's uitbrengen,
staat de manier waarop de nieuwe CD van
The Rolling Stones wordt gepresenteerd.
Zeker vergeleken met de hectische toe
standen die zich eind mei afspeelden rond
de toegangspolsbandjes voor hun akoesti
sche optredens in Paradiso hebben de Sto
nes gekozen voor een sobere presentatie
van de plaat waarvoor ze die twee avonden
in de Amsterdamse poptempel opnamen
hebben gemaakt. 'Stripped' ligt gewoon
vanaf aanstaande maandag in de winkels.
The Rolling Stones hebben dit jaar na
tuurlijk ook al genoeg ophef gemaakt. 1995
Zal de annalen in gaan als het waarschijn
lijk meest succesvolle jaar uit hun geschie
denis. De Voodoo Lounge-tournee bracht
de Stories naar elke uithoek van de aarde.
De tournee brak alle records in financiële
zin.
En nu is er dus 'Stripped', de akoestische
CD waarvoor de Stones opnamen maakten
in onder andere Paradiso. Toch zijn er uit
eindelijk slechts twee 'Amsterdamse' num
mers op de plaat terecht gekomen: 'Street
fighting man' en 'Dead flowers'. De rest is
afkomstig van optredens en repetities in
Parijs, Lissabon en Tokyo. Amsterdam is
daarmee het minst bedeeld, maar dat wordt
gecompenseerd door het feit dat 'onze' An
ton Corbijn de hoesfoto leverde en die plaat
werd geschoten in de catacomben van Pa
radiso.
'Stripped' laat inderdaad 'uitgeklede' Rol
ling Stones horen. Het geluid is nog vrij
heavy voor een akoestische plaat. Op de CD
staan diverse nummers die ze ook tijdens
de Voodoo Lounge-tournee speelden. In die
zin golden de cluboptredens inderdaad als
oefenpotje voor het grote buitenwerk. 'Not
fade away', waarmee het Gildehaus-optre-
den werd geopend, staat er op, evenals de
verrassende gospel-keuze van 'Exile on
Main Streel': 'Shine a light'.
'Stripped' bevat echter niet alleen num
mers die ook op dat grote podium werden
gespeeld. Echt verrassend is de keus voor
het bluesje 'The spider and the fly', de B
kant van sommige persingen van Satisfac
tion', Ook 'I'm free, dat op de B-kant van
'Get off my cloud' en op )ut Of Our I leads'
stond, was geen alledaagse keuze.
Prominent op de plaat aanwezig is 'Like a
rolling stone'. Dit nummer van Bob Dylan
speelden de Stones voor het eerst in het
openbaar in Paradiso, maar deze opname
werd gemaakt in Parijs. Opvallend is hoe
Mick Jagger precies de timing en uitspraak
van Dylans originele versie naüapt.
Met de veertien nummers op Stripped' is
de koek nog niet op. Bezitters van geavan
ceerde computers met GD-rom kunnen
vervolgens nog genieten van video's van
'Tumbling dice', 'Shattered' (beide niet als
audio-track op de CD aanwezig) en 'Like a
rolling stoneOok zijn langs deze weg
songteksten, interviews en een geïllustreer
de discografie oproepbaar.
muziek
recensie louis du moulin
Toto in Ahoy' Met Steve Lukather (zang,
gitaar), David Paich (toetsen,zang), Mike
Porcaro (bas) en Gregg Bisonette (drums).
Koorstemmen Jenny Douglas-McRae en
John James Gehoord: 9/11 Herhaling
Martinihal, Groningen, woensdag 15 no-
Fijn om weer thuis te zijn. Fr
ontman Steve Lukather van To
to ventileerde die altijd welko
me bekentenis gisteravond in
een afgeladen Ahoy' herhaalde
lijk. Niet ten onrechte, want het
concertbezoek van de Californi-
sche softrockformatie was het
derde aan 'Rotterdam' binnen
ongeveer een jaar. Na hel alter
natieve mini-optreden tijdens
de Heineken Night Of The
Proms 1994 (ook in het sportpa
leis) en de frustrerende gang
van zaken tijdens 'Maaspop '95'
(slechts een handjevol fans
kwamen naar de Mtillerpier)
ging het er ditmaal weer hele
maal 'als vanouds' aan toe: via
een geraffineerde mix van
grootste successen ('I'll Be Over
You', 'Africa', 'Rosanna', enzo
voort) en recent repertoire af
komstig van het tiende album
'Tambu' zorgde Toto dik twee
uur lang voor een algemene
Olé-OIé-stemming.
Op voornoemde langspelcr
prijkt bij de credits van het
nummer Time Is The Enemy'
zowaar de naam van Fee Way
bill als mede-componist. Het
zal wel een onhaalbare kaart
zijn, maar deze flamboyante ex-
aanvoerder van The Tubes zou
Toto als leadzanger goed kun
nen gebruiken. Na alle mislukte
inpassingen sinds het vertrek
van Bobby Kimball (in 1984)
heeft Steve I.ukather die lastige
taak weer op zich genomen.
Echt overtuigend is de gezette
snarenridder met de zwartge
verfde krullen in die rol nooit
geweest. Daaarom laat hij zich
nu vocaal assisteren door John
James en Jenny Douglas-
McRae, die samen en afzonder
lijk een smakelijke dosis soul
aan het vaak steriele Toto-ge-
luid toevoegen.
De afwezigheid van drummer
Simon Phillips, eerder op deze
tournee plotseling ziek gewor
den, viel amper op, omdat zijn
vervanger Gregg Bisonette net
zo gedreven tekeer ging. Bij de
dood van hun voorganger JefT
Porcaro, alweer drie jaar gele
den, werd op de valreep door
diens broer Mike toch nog even
stilgestaan, zij het heel luchtig.
Zo werden vervolgens ook de
toegiften gepresenteerd, foto
toverde daarbij a la Red Hot
Chili Peppers, Moby en Ritchie
Blackmore's Rainbow vorige
maand op hetzelfde podium
'lley Joe' uit de hoge hoed. Wie
waagt zich eens aan een andere
klassieker van Jimi Hendrix?