'Alles moet bij het oude blijven' Leiden krijgt eigen veilinghuis Rolling Stones in goeden doen Cultuur& Kunst McCartney krijgt hoge muzikale onderscheiding Pavarotti zingt toontje lager Come-back regelrechte uitglijder Leadzang nog altijd probleem voor Toto VRIJDAG 10 NOVEMBER 1995 chef gert visser. 071 5356-141 Kristien Hemmerechts in Burcht leiden De Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts is donder dag 30 november te gast bij Burcht Literair. Xandra Schutte (re dactrice De Groene en De Gids) zal haar ondervragen. Van Hemmerechts verscheen enige tijd geleden de roman 'Veel vrouwen, af en toe een man'. In het werk van de schrijfster staan de relaties tussen man en vrouw, en dan vooral de seksiiele ver wikkelingen, centraal. Het gesprek met Hemmerechts begint om 20.15 uur. Toegangskaarten zijn vanaf 16 november verkrijgbaar bij de Leidse boekhandels De Kier, Zandvliet en Kooyker en bij de hoofdvestiging van de Leidse bibliotheek. Concert Made in Leiden Vocaal leiden Stichting Made in Leidèn geeft morgen voor de zesde keer een concert met zowel oude muziek, jazz, pop en chansons uit Leiden. Het Leids Vocaal Ensemble brengt zestiende-eeuwse motetten uit de liedboeken van de Pieterskerk, terwijl de in Lei den wonende Amerikaanse zanger Jim Wake zijn door blues en jazz beïnvloede songs laat horen. Verder is nieuw vocaal werk te horen van Burkhardt Söll, Karin Klebe en zanggroep Bek. Het concert wordt gehouden in het Imperium Theater (Oude Vest 33). Aanvang: 20.30 uur. Concert Laurens van Rooyen afgelast leiden Het concert dat pianist Laurens van Rooyen op 17 no vember in de Hooglandse kerk zou geven, is afgelast. Door ziek te van twee solisten is er geen mogelijkheid om voor het concert te repeteren. The Temptations halen herinneringen op in LVC Dennis Edwards kon de verleiding niet weerstaan. Na de dood van Eddie Kendricks en David Ruffin beschouwt hij het als zijn missie om The Temptations nieuw leven in te blazen. Als eerbetoon aan zijn oude makkers is de zanger bezig met de reanimatie van de beste vocalgroep aller tij den. Een poging die dinsdag 14 november in elk geval een concert in het Leids Vrijetijds Centrum (LVC) ople vert. Thank God I'm still alive." al worden gemaakt tijdens con certen in Aalst, (10/11) en in Antwerpen (11/11). Ex-Beatle Paul McCartney is be noemd tot gastdocent aan het Royal College of Music in Lon den. Hij is de eerste rockmuzi- kant die zover komt. Als voorzitter van het College gaf kroonprins Charles de in een zwarte toga gehulde Mc Cartney de hoogste onderschei ding in de Britse muziekwereld. „Het is een erkenning van het opmerkelijke talent van Paul McCartney en voor alles wat hij deze eeuw voor de muziek heeft gedaan", zei Charles. McCartney bevindt, zich in het selecte gezelschap van grootheden als de tenor Placido Domingo en de violist Yehudi Menuhin. leiden erna straatsma Diverse verhalen over de toe dracht van twee haastig in Ne derland ingelaste concerten doen de ronde. In twee weken tijd zijn optredens geregeld in het Alkmaarse Atlantis (12 no vember) en in het LVC. Extra oefenconcerten om 'in the mood' te komen voor opnamen van een live-CD elders, zeggen ze bij het LVC. De Nederlandse organisator van beide concer ten, Jan Reijnders, heeft een ge heel andere verklaring. „The Temptations, dat is toch een beetje vergane glorie. Ik zie ze niet meer in grote zalen optre den. Bij mij is een fax binnege- komen om 'alsjeblieft wat in Nederland te regelen'." Reijn ders gaat er vanuit dat de opna men voor de live-CD daarvóór Levendig Edwards zelf heeft weer een an der verhaal. Vanuit zijn woon plaats St. Louis laat hij weten dat ook het Leidse concert („Leiden, where is Leiden? A place in Holland?") in aanmer king komt voor een plaatsje op de live-CD, die begin volgend jaar uitkomt. „Van alle shows wordt het beste gebruikt. Waar schijnlijk is dat juist het gedeel te in Leiden," zegt de zanger, die vervolgens uitgebreid de lof trompet steekt over het Neder landse concertpubliek. „We zijn een paar jaar geleden in Am sterdam geweest en dat was zo geweldig dat we voor dit live-al bum opnamen in Nederland wilden maken. De fans in Ne derland zijn zo levendig, niet zo laid-back als in andere landen. Zet dat maar in het verhaal." The Temptations zijn in 1961 opgericht en groeiden, mede dankzij vele composities van Smokey Robinson, uit tot een van de belangrijkste pijlers van de beroemde 'zwarte' Motown- sound uit Detroit. Met hits als 'My papa was a rolling stone', 'My girl en 'Gét ready' groeide de groep uit tot de beste vocal groep aller tijden. Meer dan honderd miljoen platen gingen de afgelopen dertig jaar over de toonbank. Een periode waarin The Temptations talloze malen van samenstelling wisselden. Edwards trad in 1986 toe tot de groep, die in den beginne be stond uit Meivin Franklin, Otis Williams, Eddie Kendricks, Paul Williams en David Ruffin. „Wat ik wil doen is die oude Temptations-sound terugbren gen," zegt Edwards, na een be zorgde vraag over het weer in Holland. „Vooral ook omdat de meeste bandleden van de oude Temptations overleden zijn. Ed die Kendricks en David Ruffin heb ik verloren. Toen Eddie The Temptations anno 1995. doodging was het laatste wat 'ie tegen me zei 'keep the name going". Zangeres De Temptations anno 1995 moeten de oude draad weer op pakken, vindt Edwards. Geen nieuwe 'sound' creëren zoals in de jaren tachtig is geprobeerd. Edwards zegt dat hem dat des tijds deed besluiten de groep te verlaten. Hij debuteerde in 1984 verdienstelijk met het solo-al bum 'Don't look any further', maar bekeerde zich in 1987 toch weer tot The Temptations. „We spelen in Nederland al onze oude hits. Maar we doen ook een paar van mijn oude so lo-songs en wat nieuwe liedjes. Onze zangeres Esther Todd doet ook een paar nummers." „Alles moet, ook in de verdere toekomst, zoveel mogelijk bij het oude blijven. De muziek, de choreografie. Af en toe komen er. wel nieuwe nummers bij, maar dan wel volgens de oude traditie. Liedjes met een duide lijke 'Temptations-feeling'. He- art, soul and body, daar gaat het om. Van die liedjes waardoor je zin krijgt om naar huis te gaan om met je vrouw te vrijen. Snap je?" „F.r zal natuurlijk nooit meer een echte oude Temptations zijn, maar mijn nieuwe band benadert die sound van vroeger wel. Met zangers als Bernard Gibson, Stephen Harris en Mi chael Patillo." „Soms heb ik het ook wel moeilijk om in die nieuwe band de oude tijden proberen terug te halen. De herinneringen ma ken me wel eens verdrietig. Maartegelijkertijd denk ik er ook met veel trots aan terug. En ik voel me gezegend dat ik nog steeds bij The Temptations zing. Thank Cod I'm still alive." new york dpa wereldberoemde Italiaanse zanger Luciano Pavarotti moest gisteren in de opera van New York een toontje lager zingen. Als Tonio in Donizetti's Fille Du Regiment haalde hij de hoge C niet. Onder licht geroezemoes van het publiek moest Pavarotti de rest van de aria Pour Mes Amis een octaaf dieper vervolgen. Daarna liet hij zich vervangen door de Franse tenor Jean-Luc Viala. Afgelopen zaterdag bij de première haalde de Italiaan de hoge C nog wel. De directie van de Metropolitan-opera verklaar de het pijnlijke incident met een „lichte koorts" van de zan ger. Uitgerekend in de Newyorkse opera en met hetzelfde werk was Pavarroti 22 jaar geleden tot „koning van de hoge C" uit geroepen. -Vervolg op Jurassic Park in de maak g new york dpa/rtr De succesvolle Amerikaanse regisseur Steven Spielberg neemt de regie op zich van The Lost World, een vervolg op het kassucces Jur assic Park. Een woordvoerder van de Amerikaanse Universal Pictu res maakte gisteren bekend dat Spielberg de verfilming van het boek van Michael Crichton voor zijn rekening zal nemen. Het boek jvan Crichton voert in Amerika de lijst van bestsellers aan. De dino saurus-film Jurassic Park die Spielberg in 1993 verfilmde, versloeg met een opbrengst van 913 miljoen dollar de recettes van alle eer der uitgebrachte films. De première van de nieuwe Spielberg is naar verwachting in 1997. toneel Loes Luca en Hein van der Heijden in 'De miraculeuze come-back van Mea L. Loman'. foto annaleen lou- recensie homme siebenga 'De miraculeuze come-back van Mea L. Loman' door Orkater/Toneelgroep Am sterdam. Tekst: Guus Vleugel en Ton Vor- stenbosch. Regie: Titus Muizelaar Decor: Paul Gallis Spel: o.a. Loes Lucas, Pierre Bokma en Olga Zuiderhoek Gezien in Stadsschouwburg, Amsterdam Aldaar nog te zien vanavond, do 23/11 t/m zo 26/11, 7/12 t/m 9/12, 17/1 t/m 20/1 Verder op 5/1 en 6/1 in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag en op 16/1 in het Stadstheater in Zoetermeer Toneelgroep Amsterdam heeft de afgelopen jaren bewezen niet meer volledig gefixeerd te zijn op diepgravend, grensver leggend toneel. Af en toe een kwaliteitsklucht of een ijzersterk gespeelde komedie voor een breed publiek is allang geen doodzonde meer. Met name Gijs de Lange heeft zich ont popt ^ls een begaafde blijspel regisseur. Zo wist hij onder meer in Momenten van geluk van Ayckbourn zijn acteurs op te zwepen tot flitsend komedie spel op eenzame hoogte. Maar helaas, het nieuwste blijspel van WfS Toneelgroep Amsterdam, De miraculeuze come-back van Mea L. Loman, gemaakt in co- produktie met Orkater, is een regelrechte uilglijder. Op het programma stond een veelbelovende muziektheater- produktie De Krant, geschreven door Adriaan van Dis met mu ziek van Willem Breuker. Beide heren slaagden er niet in op een artistiek bevredigende wijze met elkaar samen te werken, waarop het gehele project werd afgeblazen. De miraculeuze co me-back van Mea L. Loman van het befaamde satirische duo Guus Vleugel en Ton Vorsten- bosch is dus een noodoplos sing. Ondanks de indrukwekkende cast maakt het geheel een onge ïnspireerde indruk. Aan het schrijversduo Vleugel/Vorstcn- bosch ligt het zeker niet. Het stuk dateert alweer van 1979 en is doortrokken van de trends van die tijd. Toch is het aller minst gedateerd, dankzij de vlijmscherpe satire en de hilari sche teksten. Centraal staat de mateloos ambitieuze huisvrouw Mea Lo- riijven het circuit van bejaardentehui zen. Nu haar zoon Freek wat ouder is, neemt ze haar ideaal van zelfontplooiing opnieuw ter hand en stuurt ze aan op een come-back binnen haar oude vereniging Zon en Vreugde. Haar werkloze man zit thuis op de bank te kankeren, zoontje Freek heeft inmiddels sterk suï cidale neigingen, maar deson danks drijft Mea haar zin door uiteraard met fatale gevol gen. Het is verbijsterend om te zien hoe een voorstelling met zo'n topcast volledig op de klip pen loopt. Loes Luca en Olga Zuiderhoek zijn fenomenale co médiennes en Pierre Bokma kan geweldige typetjes neerzet ten dat staat buiten kijf. Maar in de regie van Titus Muizelaar komen ze niet verder dan ver woede pogingen om leuk te doen. Over de hele linie gaat de voorstelling gebukt onder volle dig gebrek aan timing en origi naliteit. Berthyl den Heeten streeft zeker niveau na CD 'Stripped' fraaie afsluiting kroonjaar leiden «arjan van duk te bestaan. Toen Den Heeten leiden «arjan van puk Leiden krijgt een veilinghuis. Woensdag 15 november opent Veilinghuis Onder de Boom pjes, aan de Nieuwstraat, haar poorten. Onder de Boompjes gaat volgens eigenaresse Berthyl den Heeten (28) 'leuke, betaal bare spullen en antiek verko pen, maar geen ijskasten'. Den Heeten: „De koopwaar moet een zeker niveau hebben. Een Picasso krijg ik niet binnen, maar misschien wel een Haagse meester." Twee jaar geleden bood de tormalige jeneverstokerij ook [al onderdak aan een veiling. Die 'leeft het echter niet langer dan jaar volgehouden. Toch lenkt Den Heeten dat er in Lei- len wel degelijk publiek voor is: Er is geen stad in Nederland die geen veiling heeft. Maar in Leiden en omstreken is er geen een. Daarom moet dit luldcen. Ik heb geen concurrentie, vei ling is 'in' en uit de buurt heb ik al veel enthousiaste reacties ge- cregen. Leiden verdient gewoon een veiling", aldus de enthou siaste eigenaresse. Dat de vorige zo kort heeft bestaan, lag volgens Den Hee ten aan het aanbod en aan de onbekendheid onder het pu bliek. „Er werden bijvoorbeeld afgedankte ijskasten en gasfor nuizen geveild. Dat veroordeel ik niet, maar 't is maar wat je verkiest. Bovendien wil ik veel meer gaan adverteren, want de mensen moeten je natuurlijk vel weten te vinden", zegt Den leeten. crliefd lerthyl den Heeten werd op Berthyl den Heeten, eigenaresse van het nieuwe veilinghuis. „Ik heb geen concurrentie, veiling is in." foto hielco kuipers als parttime-medewerkster bij verschillende veilinghuizen ge werkt, waaronder Glerum in Den Haag en het Singermuse- um in Laren. Toen ze klaar was met haar studie, bleek het niet gemakke lijk een vaste baan in de veiling wereld te bemachtigen. In plaats daarvan kreeg ze tot haar stomme verbazing een baan aangeboden als presentatrice van het kunstprogramma 'Wat is er aan de hand' van de Evan gelische Omroep. Hoewel ze geen hekel aan het presenteren had, was Berthyl den Heeten toch blij toen Tonny Eyk - die ze ontmoette bij Sterrenslag - haar introduceerde bij de eigenaar van een veiling in Hoofddorp. 'Met opgelucht hart' verliet ze de tv en ging in Hoofddorp aan de slag. In mei van dit jaar hield de Hoofddorpse veiling echter op te bestaan. Toen Den Heeten haar bureau opruimde, rinkelde de telefoon: haar vader was on verwachts overleden. De vader van Berthyl kende zijn dochters passie voor het veilingwezen. Voor zijn dood had hij buiten medeweten van zijn dochter het leegstaande veilinghuis On der de Boompjes voor haar ge kocht. Den Heeten: „Daar stond ik dan voor mijn veilinghuis. Ik kon twee dingen doen: de boel voor een smak geld verkopen of mijn schouders eronder zetten. Ik heb gekozen voor het laatste." 1 Avondje veiling Met hulp van een aantal vrien den knapte Den Heeten hel pand op. Avond aan avond werd er geschilderd en getim merd en ten slotte konden de visitekaartjes worden gedrukt. Tussen de bedrijven door stu deerde Den Heeten voor haar examen veilingmeester, dat ze in december gaat afleggen. „Ik ben straks waarschijnlijk een van de weinige vrouwelijke vei lingmeesters in Nederland." Voorlopig heeft ze één werkne mer in dienst: een voormalig ju welier helpt haar met het taxe ren van goud, zilver en juwelen. „Een avondje naar de veiling is veel leuker dan een avondje televisiekijken", meent Den Heeten. „Het is ook heel anders dan een winkel, want er is altijd spanning en actie. Je weet nooit hoe het gaat lopen. En het gaat nooit vervelen", aldus de aan komende veilingmeester. Volgende week gaat het dan echt beginnen. Den Heeten: „Ik heb er zin in. Het lijkt wel of mijn vader mij vanaf een wolkje af en toe helpt, want tot nu toe heb ik veel geluk gehad. Ik had hem graag willen laten zien hoe ik alles gedaan heb. In elk geval was zijn foto het eerste wat ik heb opgehangen." In schril contrast met de bombast waarmee afgelopen zopdag de Nagelaten Werken van Freddie Mercury ten doop werden gehou den en de vloedgolf aan publiciteit die bin nenkort over ons uitgestort wordt omdat The Beatles een aantal CD's uitbrengen, staat de manier waarop de nieuwe CD van The Rolling Stones wordt gepresenteerd. Zeker vergeleken met de hectische toe standen die zich eind mei afspeelden rond de toegangspolsbandjes voor hun akoesti sche optredens in Paradiso hebben de Sto nes gekozen voor een sobere presentatie van de plaat waarvoor ze die twee avonden in de Amsterdamse poptempel opnamen hebben gemaakt. 'Stripped' ligt gewoon vanaf aanstaande maandag in de winkels. The Rolling Stones hebben dit jaar na tuurlijk ook al genoeg ophef gemaakt. 1995 Zal de annalen in gaan als het waarschijn lijk meest succesvolle jaar uit hun geschie denis. De Voodoo Lounge-tournee bracht de Stories naar elke uithoek van de aarde. De tournee brak alle records in financiële zin. En nu is er dus 'Stripped', de akoestische CD waarvoor de Stones opnamen maakten in onder andere Paradiso. Toch zijn er uit eindelijk slechts twee 'Amsterdamse' num mers op de plaat terecht gekomen: 'Street fighting man' en 'Dead flowers'. De rest is afkomstig van optredens en repetities in Parijs, Lissabon en Tokyo. Amsterdam is daarmee het minst bedeeld, maar dat wordt gecompenseerd door het feit dat 'onze' An ton Corbijn de hoesfoto leverde en die plaat werd geschoten in de catacomben van Pa radiso. 'Stripped' laat inderdaad 'uitgeklede' Rol ling Stones horen. Het geluid is nog vrij heavy voor een akoestische plaat. Op de CD staan diverse nummers die ze ook tijdens de Voodoo Lounge-tournee speelden. In die zin golden de cluboptredens inderdaad als oefenpotje voor het grote buitenwerk. 'Not fade away', waarmee het Gildehaus-optre- den werd geopend, staat er op, evenals de verrassende gospel-keuze van 'Exile on Main Streel': 'Shine a light'. 'Stripped' bevat echter niet alleen num mers die ook op dat grote podium werden gespeeld. Echt verrassend is de keus voor het bluesje 'The spider and the fly', de B kant van sommige persingen van Satisfac tion', Ook 'I'm free, dat op de B-kant van 'Get off my cloud' en op )ut Of Our I leads' stond, was geen alledaagse keuze. Prominent op de plaat aanwezig is 'Like a rolling stone'. Dit nummer van Bob Dylan speelden de Stones voor het eerst in het openbaar in Paradiso, maar deze opname werd gemaakt in Parijs. Opvallend is hoe Mick Jagger precies de timing en uitspraak van Dylans originele versie naüapt. Met de veertien nummers op Stripped' is de koek nog niet op. Bezitters van geavan ceerde computers met GD-rom kunnen vervolgens nog genieten van video's van 'Tumbling dice', 'Shattered' (beide niet als audio-track op de CD aanwezig) en 'Like a rolling stoneOok zijn langs deze weg songteksten, interviews en een geïllustreer de discografie oproepbaar. muziek recensie louis du moulin Toto in Ahoy' Met Steve Lukather (zang, gitaar), David Paich (toetsen,zang), Mike Porcaro (bas) en Gregg Bisonette (drums). Koorstemmen Jenny Douglas-McRae en John James Gehoord: 9/11 Herhaling Martinihal, Groningen, woensdag 15 no- Fijn om weer thuis te zijn. Fr ontman Steve Lukather van To to ventileerde die altijd welko me bekentenis gisteravond in een afgeladen Ahoy' herhaalde lijk. Niet ten onrechte, want het concertbezoek van de Californi- sche softrockformatie was het derde aan 'Rotterdam' binnen ongeveer een jaar. Na hel alter natieve mini-optreden tijdens de Heineken Night Of The Proms 1994 (ook in het sportpa leis) en de frustrerende gang van zaken tijdens 'Maaspop '95' (slechts een handjevol fans kwamen naar de Mtillerpier) ging het er ditmaal weer hele maal 'als vanouds' aan toe: via een geraffineerde mix van grootste successen ('I'll Be Over You', 'Africa', 'Rosanna', enzo voort) en recent repertoire af komstig van het tiende album 'Tambu' zorgde Toto dik twee uur lang voor een algemene Olé-OIé-stemming. Op voornoemde langspelcr prijkt bij de credits van het nummer Time Is The Enemy' zowaar de naam van Fee Way bill als mede-componist. Het zal wel een onhaalbare kaart zijn, maar deze flamboyante ex- aanvoerder van The Tubes zou Toto als leadzanger goed kun nen gebruiken. Na alle mislukte inpassingen sinds het vertrek van Bobby Kimball (in 1984) heeft Steve I.ukather die lastige taak weer op zich genomen. Echt overtuigend is de gezette snarenridder met de zwartge verfde krullen in die rol nooit geweest. Daaarom laat hij zich nu vocaal assisteren door John James en Jenny Douglas- McRae, die samen en afzonder lijk een smakelijke dosis soul aan het vaak steriele Toto-ge- luid toevoegen. De afwezigheid van drummer Simon Phillips, eerder op deze tournee plotseling ziek gewor den, viel amper op, omdat zijn vervanger Gregg Bisonette net zo gedreven tekeer ging. Bij de dood van hun voorganger JefT Porcaro, alweer drie jaar gele den, werd op de valreep door diens broer Mike toch nog even stilgestaan, zij het heel luchtig. Zo werden vervolgens ook de toegiften gepresenteerd, foto toverde daarbij a la Red Hot Chili Peppers, Moby en Ritchie Blackmore's Rainbow vorige maand op hetzelfde podium 'lley Joe' uit de hoge hoed. Wie waagt zich eens aan een andere klassieker van Jimi Hendrix?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9