'Het leven is een slijpsteen' Pleidooi voor gemeenschapshuizen voor 'kleinschalig kerkelijk werk' Leiden EESnZESEEl Kerk Samenleving Omstreden predikant ook in Oud-Beijerland geschorst Gideons vieren uitdeling driekwart miljoen bijbels Bisschoppen: ouderenzorg niet versmallen WOENSDAG 8 NOVEMBER 1995 CHEF HENNY VAN EGMOND. 071 -5356414. PLV -CHEF HANS KOENEKOOP. 07f" De werkkamer, op de eerste verdieping van zijn riante villa Blijgeest, staat vol met religieuze en geschiedkundige boeken, boeken over het paranormale, boeddhabeeldjes en beeldjes van Christus. Aan de muur hangen talloze schilderijen, tekeningen en spreuken. Dromerige synthesizerklanken en het geluid van een ruisend bergbeekje sijpelen uit de boxen van zijn stereoset. Voordat hij in zijn leren fauteuil plaatsneemt, dimt hij de lichten en steekt een kaarsje aan. In een rustige ambiance voelt hij zich op zijn gemak. Zijn warme stem lijkt naadloos aan te sluiten op de kabbelende muziek. „Van kindsaf aan ben ik met het paranormale geconfronteerd. Op tweejarige leeftijd viel ik uit bed. Op mijn hoofd. Vanaf dat moment ben ik schitterende kleuren gaan zien. Zoals ik daarvoor nog niet had gezien. En zag ik aura's om mensen heen. Ik wist vanaf dat moment niet beter. Daar komt nog bij dat het paranormale meer in de familie voorkwam. Mijn opa had dat ook. Niet dat hij daar echt mee naar buiten kwam, daar was het de tijd niet naar, maar toch... Mijn moeder heeft het in zekere zin ook. Ze voelt dingen aan, ze ziet bepaalde dingen. Een verschijning bijvoorbeeld. Of ze weet wanneer iemand overleden is. In die sfeer ben ik opgegroeid." „Mijn vader zat in de verkoop. Hij is inmiddels overleden. Mijn moeder was vroedvrouw en later is ze beroepskeuzeadviseur geworden. Ze heeft nu geloof ik achtentwintig boeken geschreven. Ze is nu tachtig en ze schrijft nog steeds. Over de meest uiteenlopende onderwerpen. Over alcoholmisbruik en spierdystrofie. En ook over het paranormale. Ze heeft echt een heel brede belangstelling. Ik groeide ook op in een omgeving waar veel warmte vanuit ging. We konden thuis veel dingen bespreken. Over de aura's die ik zag bijvoorbeeld. Voor een kind is dat heel belangrijk. Eén van mijn twee zusters benaderde het ook als iets gewoons. De andere niet. Al is dat later veranderd. Voor het merendeel praatte ik erover met mijn moeder. Zij zag zelf geen aura's, maar wel andere dingen. In haar jeugd bijvoorbeeld was er een keer een kind overleden, terwijl ze dat niet kon weten. Dat kind heette Wiesje. Mijn moeder zag ineens een verschijning van dat kind. Die verschijning liep door de kamer. En mijn moeder zei: Wiesje is overleden. Ook voor haar waren dat soort ervaringen normaal." „Wat dat betreft zat mijn vader iets anders in elkaar dan mijn moeder. Hij wilde er niet veel van weten. Hij was meer een no-nonsense man. Zijn credo was: watje ziet is er, wat je niet ziet is er niet. In zijn latere leven is dat wel heel anders geworden hoor. Hij heeft zelf ook bepaalde dingen ervaren. Toen hij veel ouder was, zag hij bijvoorbeeld een verschijning van zijn moeder. Je zou kunnen zeggen dat hij Het motto van paragnost Jan C. van der Heide Oegstgeestenaar Jan C. van der Heide (47) is hypnotherapeut. In zijn praktijk in Oegstgeest behandelt hij onder anderen mensen met fobieën, psychosomatische klachten, verslavingsziekten, huwelijks-, relatie- en emotionele problemen. Maar hij is vooral bekend als paragnost, landelijk bekend zelfs. Dankzij zijn optreden in een radioprogramma als 'Het Zwarte Gat', dankzij zijn optreden in het televisieprogramma over paranormale verschijnselen van Tineke, en dankzij zijn boeken. Maar vooral dankzij zijn voorspellingen. Over de val van de Berlijnse Muur, het afzetten van Gorbatsjov en de Bijlmerramp. Desondanks vindt hij zichzelf een gewoon mens, 'toevallig' behept met paranormale gaven, zoals hij beschrijft in zijn nieuwste boek 'Gewoon een paragnost'. „Er wordt vaak heel bijzonder over gedaan. Maar voor mij is het net zo iets als muzikaliteit. Iedereen heeft het in min of meerdere mate in zich. De vraag is alleen: in hoeverre luistert men daarnaar?" ~lai Opvallend veel. Hoe dat toch mogelij „Het geloof in reïncarnatie neemt i daardoor meer loskwam." „Met de meeste van mijn leeftijdgenootjes kon ik er niet over praten. Ze vonden het allemaal maar behoorlijk vreemd. Bijvoorbeeld: voordat iemand de deur opendeed, kon ik aan de uitstraling, aan de kleur zien wie er zou binnenkomen. En dat begrepen ze niet. Want hoe kan je nou door een deur heen een kleur zien? Ze reageerden vreemd. Dat maakt je als kind voorzichtig. Je loopt er niet zo mee te koop." „Of paranormale gaven met opvoeding te maken hebben? Ik denk dat dat zeker zo is. Of het ook erfelijk is, weet natuurlijk geen mens. Wat je ook over dit onderwerp zegt, het blijft in zekere zin gissen. Niemand weet precies hoe het zit. Wat wel zo is: paragnosten als Croiset en Hurkos hebben een vergelijkbaar iets als ik gehad. Dat wordt ook beschreven in de literatuur, dat het vaak voorkomt dat paragnosten een hersenschudding hebben gehad. Of een hersenkneuzing. Maar hoe dat kan, weet eigenlijk niemand." „Het is mijn overtuiging dat iedereen over die gaven beschikt. Kijk, er wordt heel vaak bijzonder over gedaan. Maar het is in feite net zo als met muzikaliteit. Die hebben we allemaal in meer of mindere mate in ons. Dat geloof ik. Alleen het is natuurlijk de vraag: in hoeverre luister je daarnaar? Ieder mens heeft wel eens gevoelens. Intuïtie of instinct. Alleen bij de meeste mensen neemt het hoofd, het verstand het al snel over. Dan worden die gevoelens weggedrukt. Het paranormale, intuïtie, instinct... Misschien zijn het allemaal wel broertjes en zusjes van elkaar." „Ik denk in elk geval dat het een algemeen menselijke eigenschap is: intuïtie. Ik denk alleen dat onze intuïtie, door de wereld waarin wij leven, door het gebruiken van de rede, op een laag pitje is komen te staan. Maar ik denk, en dat hoop ik ook, dat we nu een tijdperk ingaan dat we er meer naar luisteren. In mijn nieuwste boek schrijf ik ook dat alleen metafysica de wereld nog kan redden. Het gevoelvolle. Het gevoel dat we allemaal golven zijn van de zee. Dat we allemaal in elkaar overvloeien. Dat we eigenlijk één grote familie zijn en dat we elkaar nodig hebben. De rol van de liefde in een mensenleven is belangrijk. Liefde en warmte. Vandaag de dag is er veel eenzaamheid. Families die verscheurd worden, echtscheidingen met de kinderen als slachtoffers. Hoeveel incomplete gezinnen zijn er niet? En kinderen die hunkeren naar een beetje warmte en geborgenheid? In die maatschappij leven we nu. Het gevoel is naar de achtergrond gedrongen." „Wat mijn rol kan zijn? Ik ben helemaal geen zendeling, daar hou ik ook niet van. Ik ben gewoon aan het werk en praat met mensen. Ik probeer zo met ze te praten, dat ze uit zichzelf gaan halen wat er in zit. Vaak zijn de mensen zich niet bewust van hun interne mogelijkheden. Als ze bijvoorbeeld een leven lang gehoord hebben dat ze niets kunnen. Of niet gestimuleerd zijn. Vaak sta ik verbaasd wat er uiteindelijk toch uitkomt. Dat is een feest. Maar ik ga niet de straat op. Als de wereld gered moet worden, moet dat toch uit de mensen zelf komen. „Door het paranormale ben ik toch wel op een andere manier tegen het leven gaan aankijken. Je gaat de dingen in een wat breder verband zien. De dood is voor mij niet iets definitiefs. De dood is een soort voortgang. Niet precies van dit leven. Maar ik geloof wel dat je nu in zekere zin de sfeer creëert van straks. Als je zo fatsoenlijk mogelijk leeft - wat dat dan ook precies is - kom je als je sterft ook in een sfeer die daarbij thuishoort. Dat geloof ik wel. Ik geloof ook in reïncarnatie. Dat dat bestaat, lijkt me heel erg waarschijnlijk. Ook door eigen ervaringen. Ik weet dat ik in een vorig leven in een ldooster geweest ben. Dat is zelfs niet in één leven geweest, dat is in een aantal levens geweest. Ik heb ook een heel grote affiniteit met Tibet. Daar heb ik ook geleefd. Dat geldt trouwens voor veel meer mensen. weg, dat de beelden die ik soms krijg schokkend kunnen zijn. Neem een b< 1 van een ongeluk. Dat iemand verfron fS' in het metaal zit. Dan weet ik wel dat 1 ziel naar een beter oord toegaat, maa n blijft naar om te zien. Bovendien wee ook dat dat niet de meest prettige maj^f om aan andere kant te komen. Ooki- niet te bewijzen is. Maar het is wel zo 3! uit de literatuur weet en uit eigen en eg1 uit vorige levens, dat een plotselinge rd niet de meest prettige vorm is van st< stt Zo overlijden op zich kan heel wat be an lijken dan een overlijden na een sterf n< van een paar maanden. Maar in datl uc geval kan iemand toch meer met een losmakingsproces bezig zijn." „Want vaak weten ze niet dat ze doi», zijn, als ze plotseling sterven. Dan ga f] dwalen. Of ze blijven bij de plek hang Wat dat betreft heb ik vreemde verschijnselen meegemaakt in huizei P{ iemand een plotselinge dood was gestorven, een onnatuurlijke dood. Vi ziel is het belangrijk zich los te makei - het aardse leven, naar de dood toe te groeien. Je ziet ook heel vaak - dat he meegemaakt bij sessies reïncarnatietherapie - dat mensen die onnatuurlijke dood stierven snel terugkwamen. Hoeveel mensen heb i111 gehad die in gaskamers zijn omgekoneI En ook heel wat oorlogsvliegers die zi e! neergeschoten. Persoonlijk geloof ik komt omdat ze hun leven niet hebbei [le kunnen afmaken." c „Ik denk dat het leven ook een leers j1 is. De karmagedachte. Aan het eind wve in de algeest opgenomen, of in het niie< Hoe je het ook wilt noemen. Dan hoe 'e niet meer terug. Ik weet het, het is alle 1 theorie. Maar we kunnen er ook alleei maar over van gedachten wisselen. Niemand heeft de wijsheid in pacht, voor mij is het leven een slijpsteen wa op zit, om aan jezelf te werken. Om di te overwinnen. Dat heeft niet met een bepaald geloof te maken. Het institui zegt me niets. Het gaat om het gevoel kerk is gewoon een hoop stenen. Met enorme hiërarchie erachter. De kerk' te maken met macht: verdeel en heei soefibeweging spreekt me wat dat bet wel aan. Die staat tolerant ten opzicht ieders geloof. Ze veroordelen niets. D. ik een hele mooie gedachte." „Voor mij zelf is de persoon Jezus ei voorbeeld. Een voorbeeld van kracht, geloof ook dat er een stukje God in ie<r mens zit. Het gaat er om te proberen goede in jezelf na te streven. Want je 1 ti1 de hele bijbel uit het hoofd leren, ik b( d me tot dat ene zinnetje: heb u naaste gelijk uzelve. Alleen al als je aan die opdracht probeert te voldoen, ben je ontzettend eind op weg." REDACTIE DICK VAN DER PLAS, 071-f GOES/OUD-BEUERLAND GPD De omstreden predikant N. W. Schreuder, die onlangs uit Goes naar Oud-Beijerland ver trok, is in zijn nieuwe gemeen te opnieuw geschorst. Sriba (secretaris) J. Hoek van de ge reformeerde gemeente te Oud-Beijerland heeft dat be vestigd. De schorsing vloeit voort uit de problemen die vo rig jaar in Goes ontstonden rond Schreuder. De dominee raakte ernstig in opspraak vanwege zijn betrokkenheid bij gesjoemel met subsidies vooreen rusthuis. Scriba Hoek van de gerefor meerde gemeente in Oud- Beijerland weigerde gisteren een toelichting te geven op de nieuwe schorsing van de voor ganger. „Het is een delicate kwestie. En gelet op de verant woordelijkheid die ik heb ten aanzien van onze dominee en onze gemeente geef ik geen informatie." Volgens een bron binnen de gereformeerde gemeente Goes is de nieuwe schorsingsmaat regel een gevolg van een re cente uitspraak van de parti culiere synode Zuid. Die oor deelde eind oktober dat de classis Goes destijds ten on rechte de schorsing van domi nee Schreuder had opgeheven. Het wordt niet uitgesloten dat straks de generale synode (het landelijk bestuur) zich over de kwestie zal buigen. MÊÊÊÊÊimÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊiÊmi o L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) rotterdam anp De bijbelvereniging De Neder landse Gideons heeft sinds haar ontstaan in 1948 meer dan drie kwart miljoen bijbels verspreid in Nederlandse hotels en pen sions. Met de overhandiging van 204 bijbels aan een hotel in Rotterdam-oost werd gisteren die grens overschreden. De vereniging streeft naar blijvende aanwezigheid van een bijbel in hotels, pensions, zie kenhuizen. verpleeghuizen, bungalowparken, gevangenis sen en schepen. Veel bijbels verdwijnen na verloop van tijd van de hotelkamer. De gasten nemen het boek vaak mee. Secretaris J. Vonk van de ver eniging wil dit geen diefstal noemen. Natuurlijk, het is het meenemen van andermans ei gendom zonder dat de eigenaar om toestemming is gevraagd. Maar eigenlijk vindt Vonk het wel best dat A. de Boon, de eni ge volledige kracht van de 'ver eniging. bijna elk jaar naar veel hotels terugmoet om de voor raad aan te vullen. Want is het meenemen van een bijbel niet een teken dat de dief belang stelling heeft voor het evange lie? De Boon: „Het is niet heb zucht van die mensen. De bijbel heeft hen op zo'n moment juist in de greep." De Boon kent de verschillende verhalen van mensen die na het lezen van de Gideon-bijbel van hun zelf moordplannen afzagen of hun leven radicaal veranderden. In totaal liggen er op 130.000 kamers in Nederland Gideon- bijbels, verspreid over ongeveer 2800 lokaties. De Boon reist jaarlijks 50.000 kilometer om zijn bijbels kosteloos aan de man te brengen. Hoewel de sa menleving seculariseert, merkt hij dat niet aan het aantal hotels dat weigert mee te doen. Inte gendeel. het aandeel lijkt eerder gestegen. „Dit is service voor onze gasten", licht de directeur van het Rotterdamse hotel zijn beslissing toe. „Wij willen een sfeer creëren waarin de gasten zich voelen alsof ze thuis zijn. Bij een deel van de mensen hoort daar ook een bijbel bij. Mensen die thuis nooit in de bijbel lezen, kunnen het boek negeren. Er wordt niets opge drongen." De directeur, zelf rooms-ka- tholiek, zegt er ook geen proble men mee te hebben wanneer een moslim-organisatie hem zou vragen de koran op elke ka mer te leggen. „Er komen hier niet zoveel moslims. Maar als zo'n organisatie hier de koran kwijt wil, dan kan dat ook." leiden dick van der pus Het 'kleinschalig kerkelijk werk' is voor de toekomst van de Sa men op Weg-kerken in Leiden van het grootste belang. Behal ve over grote gebouwen voor de zondagse vieringen zal de ge loofsgemeenschap na het jaar 2000 dan ook moeten beschik ken over een netwerk van ker kelijke steunpunten in de buur ten en wijken. Het stichten van dergelijke 'Gemeenschapshui zen' zou in het toekomstig be leid prioriteit moeten krijgen. Met dat voorstel richt domi nee M. van der Velden van het Pastoraal Buurten Werk Leiden zich 'op persoonlijke titel' tot zijn collega-predikanten en de beleidsorganen van de plaatse lijke SoW-kerken. Ook de ge meenteleden zouden volgens hem moeten gaan meepraten in de discussie over 'de inrichting van het kerkelijk leven na het jaar 2000'. Van der Velden komt niet met concreet uitgewerkte voorstel len, maar geeft slechts een aan zet voor een toekomst debat. „Vooral na de bezuinigingen van de afgelopen jaren wordt het weer tijd dat gedacht gaat worden aan de toekomst. Want ook in Leiden loopt het aantal gemeenteleden terug en zullen de SoW-kerken zich moeten gaan instellen op een toekomst met beperkte financiële midde len. Maar daarmee is niet ge zegd, dat de SoW-kerken niet met nieuwe ideeën en elan aan BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Raalte (part-time): mw. J.F. Idzenga, kandidaat te Gro ningen; te Sliedrecht: G.C. Kunz te Papendrecht;Je Barneveld (wijk 1). H. van GinkelteTiendeveen- Nieuw-Bahnge Toegelaten tot de evangeliebedie ning en beroepbaar: vV. Bos. van Wesenbekestraat 26, 2581 TT Den Haag; mevr L. Lafeber, Vederkruid- vaarf 37, 2724 VN Zoetermeer. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen: naar Anjum: drs. A.J. Bouwknegt te De Krim. OUDGEREF. GEMEENTEN IN NED Bedankt: voor Dordrecht- D. Mon ster te Barneveld. Bij de bouw van nieuwe wijken in Leiden zal het financieel niet haalbaar zijn om ook het aantal kerken uit te breiden. foto archief de slag kunnen in de volgende gerlijke gemeente Leiden met eeuw." een aantal nieuwe wijken (on- De predikant van het buur- der meer door de bebouwing tenwerk wijst in zijn notitie op van de Broek- en Simontjespol- de verwachte groei van de bur- der). Het ligt - gelet op de finan ciële mogelijkheden - niet voor de hand dat in deze wijken ook nieuwe kerken gebouwd kun nen worden. „Ook niet in oecu menisch verband, gezien bij voorbeeld de Financiële situatie van de Rooms-Katholieke Kerk in Leiden." Voor de kerkdiensten zullen in de nieuwe wijken ruimten moeten worden gehuurd of - meer voor de hand liggend - de bewoners zullen gebruik moe ten maken van het dichtstbij zijnde bestaande kerkgebouw. „Maar voor andere activiteiten in de week zal de aantrekkings kracht van de bestaande kerk gebouwen niet groot zijn, ge zien de grote afstanden", ver-, wacht Van der Velden. „Boven dien zal het ontbreken van een kerkelijke ruimte in de buurt de vorming van gemeenschap in de nieuwe wijkgemeente niet bevorderen." Door het stichten van ge meenschapshuizen is het vol gens de predikant toch mogelijk om binnen de nieuwe wijken een kerkelijk netwerk te vor men. In een dergelijk huis kun nen activiteiten plaatshebben als catechese, jongerenwerk, ge- sprekskringen, vergaderingen en middagen voor ouderen. Ook de predikant kan een der gelijke woning gebruiken als 'uitvalsbasis' voor activiteiten. Als overweging geeft Van der Velden verder nog mee dat 'ge meenschapshuizen ook in de bestaande wijken een middel kunnen zijn in de opbouw van kerkelijk werk'. Rooseveltstraat 82 071-5356356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -5128 030 DIRECTIE B. M. Essenberg, G. P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, F. Nypels, H. G. van der Post (adjunct) 023-1 e 023-5 PUBLIC RELATIONS W. H. C. M. Steverink 071-5356356 per kwartaal (NL) OMBUDSMAN R D Paauw 071-5356215 Tel dag. 9.30 -11.30 uur of per post Redactie: Hoofdredactie: 071- ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8 30 tot 17 071-ii IT1ES :ot 171 071-1 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per maand (autom betaling) per kwartaal (acceptgiro) per kwartaal (autom. betaling) per jaar (acceptgiro) per jaar (autom. betaling) VERZENDING PER POST LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTES Voor mensen die moeilijk lezen, slech j hebben of blind zijn (of een andere dicap hebben), is een samenvatting regionale nieuws uit het Leidsch Dag REDACTIE G.J. Visser, chef redactie nieuwsdienst/kunst H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden geluidscassette beschikbaar. Voor ir A.J.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio 0486-482345 (Centrum voor Gesprok F. Blok, chef eindredactie algemeen tuur, Grave). W F Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek W Spierdijk, chef sportredactie J Preenen, chef binnen-, buitenland, eco K N H U I E utrecht anp „Het kabinet heeft geen oog voor de ouderdom als levensfa se. Ouderen worden getaxeerd op wat zij nog kunnen, maar als in oplossingen eenzijdig de na druk op autonomie en zelfred zaamheid komt te liggen, kan dat de problemen van ouderen juist versterken." Secretaris-generaal dr. H. Ver hoeven schrijft dit namens de Bisschoppenconferentie in een brief aan de vaste kamercom missie voor volksgezondheid, welzijn en sport. Half november debatteert de Kamer over de nota modernisering ouderen zorg. Volgens Verhoeven gaat de regering voorbij aan de vraag hoe ouderen zelf ouderdom er varen. „Oud worden is een le vensfeit dat moeizaam verwerkt wordt. Een mens die geconfron teerd wordt met zijn of haar sterfelijkheid komt voor ele mentaire levensvragen te staan." De bisschoppen pleiten voor het hanteren van een integrale zorgvisie, gericht op het welzijn van de oudere mens. „Ruimte voor rust. geestelijke verzorging en bezinning zijn noodzakelijk. Bij elke hulpverlening dient hiervoor ruimte en professione le aandacht te zijn." ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis: vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, Diaconessenhuis: maandag t/m v 8.00 tot 17.00 en vanaf dinsdag 17.00 tot woensdag 8.00; St. Elisabel i kenhuis: dagelijks. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178) dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, vooi ners bovendien van 10.30 - 11.15 uur en van 19 45 - 21.00 uur Special Care Unit: 10 30-11 00 uur, 15 00 -15 30 uur en 19 00-19 301 na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoend^ RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur. ki en II daarnaast ook 11.15-12 00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot uur). Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 ui 18 30-19.00 uur. Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 l en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 ui 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 u leen Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitslu voor partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruirt zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur: oogheelkun heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.154 uur; babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 14