'Wereld kan voller of juist leger zijn' De donkere schoonheid van Villa-Lobos Beppe Costa amusant, soms geniaal Cultuur Kunst iunst van 65-plus te kijk in Rijn en Vliet Mysterieuze 'pakjesavond' in Nieuw Minerva VRIJDAG 3 NOVEMBER 1995 chef gert visser. 071-5356441 Kindertheater voor volwassenen leiden Kindertheater Ploef brengt 4 en 5 november twee eenak ters voor volwassenen ten tonele. Ploef heeft gekozen voor de eenakters 'Aan de lijn' van Jean Cocteau en 'Sans Rancune' van Wim T. Schippers. In 'Aan de lijn' voert de hoofdpersoon een laatste telefoongesprek met de man die haar verlaat en in 'Sans Rancune' roept een zwanger meisje twee mogelijke vaders ter verantwoording. Plaats van handeling is Microtheater Imperi um. Aanvang op 4 november om 20.30 uur, op 5 november om 15.00 uur. Lezing over Bram van Velde leiden Doris Wintgens-Hötte, conservatrice van Stedelijk Muse um De Lakenhal, houdt dinsdag 7 november een lezing over schilder Bram van Velde (1895-1981). Momenteel is in De La kenhal een expositie te zien van het vroege werk van Van Velde. De lezing 'Bram van Velde en de zoektocht naar zijn werk' be gint om 20.00 uur in het museum aan de Oude Singel. Expositie werk Verwey en Schroder rijswuk In Museum Rijswijk is van 4 november tot 2 december een tentoonstelling van schilderijen van onder anderen Sierk Schroder, Kees Verwey en Jan Goedhart. De werken, waaronder veel aquarellen, zijn afkomstig uit een particuliere verzameling. Museum Rijswijk is gelegen aan de Herenstraat in Rijswijk. Vara Leids Cabaret Festival leiden in februari wordt de achttiende editie van het Vara Leids Cabaret Festival gehouden. Kandidaten kunnen zich tot eind ja nuari telefonisch aanmelden bij de organisatie van het festival op nummer 071-5133985. De finale is op zaterdag 17 februari. Kunstenaarsvereniging in Wassenaar wassenaar Een geschikte permanente expositieruimte voor de Vereniging van Wassenaarse Beeldende Kunstenaars en kunste naars van buiten Wassenaar. Met dat doel is de Stichting Kunst vrienden Wassenaar onlangs opgericht. Behalve het vinden van een goede locatie willen de kunstvrienden allerlei culturele eve nementen bevorderen. De stichting denkt daarbij aan kamer concerten, lezingen en schilderclubs. Vertelkring Leiden viert lustrum met vertelavond De dag vóór de grote vakantie. Tegen Kerst. Of op een landerige, grijze vrijdagmiddag, als de klas tot helemaal niets meer te inspireren viel. Dan werd er voorgelezen: monotone stemmen neuzelden een slap aftreksel van de Katjang-avonturen aan elkaar, waarin dappere Hollandse jongens in grote saamhorigheid een of andere helden daad verrichten. Je gedachten namen een enkeltje de wij de wereld in en de huiver voor verhalen nam almaar toe. Totdat je opeens 'bevorderd werd naar een hogere klas', met zo'n, meestal oudere, 'meester' die een verhaal echt kon vertellen. Vaak zijn de goede herinneringen aan je schooltijd terug te voeren op één zo'n onderwijzer. Van der Lugt mogelijke opvolger Haks groningen gpd jReyn van der Lugt, promotor van Nederlandse kunst in de VS, zal volgens betrouwbare bronnen Frans Haks opvolgen als directeur van het Groninger Museum. Andere kandidaten, onder wie Wim van Krimpen (Kunsthal Rotterdam), Sjarel Ex (Centraal Museum Utrecht) en Liesbeth Brandt Corstius (Gemeentemuseum Arnhem), jzouden zijn afgevallen. Van der Lugt (46) werkte tot zijn vertrek naar New York in 1990 bij de Rotterdamse Kunststichting. Hij orga niseerde onder meer het culturele festival 'Rotterdam '88 - de stad als podium' en de architectuurmanifestatie 'Japan Air'. leiden susanne lammers Het is dan ook niet toevallig dat Tom Draisma, sinds het begin lid van de Vertelkring Leiden, na lang trekken 'iets met onder wijs' aanwijst als gemeenschap pelijke factor voor de meeste le den. Maar zelfheeft hij zijn lief de voor het verhaal opgedaan door zijn vader, een stuurman op de Holland Afrika Lijn. Dat verre reizen mooie verha len opleveren, blijkt ook uit zijn eigen carrière. Na 'Delft' werkte hij jarenlang in Afrika, en de er varingen daar leveren vaak stof voor verhalen. ,,Die zijn niet zo zeer autobiografisch. Je maakt gebruik van de dingen die je meemaakt. Het is toch meer zo datje eigen belevenissen het le- vendigst in je geheugen zitten. Als je echte Afrikaanse verha len, mythen en sprookjes wilt horen, bel dan liever een Afri kaanse verteller. Die zijn er ge noeg in Nederland." Zijn verha len vertellen de ervaringen van de vreemdeling, die er welis waar bijhoorde, maar niet wer kelijk deel uitmaakt van de cul tuur, en die die cultuur dus ook met enige afstand kan bekijken. Draisma mag overigens ook graag absurdistische verhalen vertellen. Die maakt hij zelf of hij gebruikt daarvoor werk van Luigi Pirandello. Een geschre ven verhaal bewerken tot vertel ling is niet ongewoon bij de Vertelkring. Dat is ook te zien aan hun Lustrum-avond, een vertel-sessie op 11 november in Cultureel Centrum de X. De Vertelkring is een initiatief van Desirée van Keulen. Zij plaatste vijf jaar geleden een oproep, waaraan een stuk of acht mensen gehoor gaven. De bedoeling is ,,een werkplaats, waarin verhalen worden ge smeed", zegt Draisma. ,,We ver tellen een verhaal en na afloop geven we kritiek, of eigenlijk ad viezen. Over de inhoud en de presentatie. Zo van: dèt gebaar was heel effectief. Maar we zeggen het ook als de verhaallijn onduidelijk is, of de opbouw onlogisch." De maandelijkse samenkomsten zijn een soort try-outs, waarin je toetst of het verhaal klopt, voor dat je er mee naar buiten gaat. Deze aanpak is gaandeweg ont staan. „In het begin waren we nog wat onwennig. We lazen voornamelijk onze verhalen voor en de kritiek bleef achter wege. Nu zijn we wat meer op ons gemak en vertellen we echt, want vertellen is heel wat an ders dan voorlezen." Een verhaal wordt met grote verschillen in toonhoogte ver teld. Lees je voor, dan heb je minder uitschieters. Bovendien is een voorgelezen verhaal in principe altijd hetzelfde. Een verteller kan, al naar gelang zijn pet staat en het publiek rea geert, er van alles aan toevoe gen of afhalen. De wereld die geschapen wordt, kan voller of leger zijn, je kunt de sfeer waar in een verhaal speelt totaal ver anderen. Op dit soort dingen wordt je ook alert gemaakt in workshops en cursussen door professionele vertellers. Zo zet Anne van Delft, een van de grootmeesters onder de Nederlandse vertel lers, je aan het denken over het weer en het jaargetijde, de plaats van handeling, enzo voort. Zij leert je in haar cursus sen letterlijk hoe je in geuren en kleuren iets vertelt. Bij cursussen van Jan Swager- man ligt meer de nadruk op de inhoud. Hij laat zijn cursisten in een doos met ansichtkaarten grabbelen en rond die vondst vertel je een verhaal. De vaar digheid naar aanleiding van een Vertellen is heel wat anders dan voorlezen. plaatje of een dingetje een ver haal te verzinnen komt goed van pas bij de museumprojec ten van de Vertelkring. De afge lopen jaren luisterden zij de na tionale Museum- en de Open halen. Afgelopen jaar hadden Draisma en lorrie Kistemaker twee dagen bij toerbeurt het Museum voor Land- en Volken kunde en het Penningkabinet. ,Op je fiets door de stad sjezen Monumentendagen op met ver- om op tijd te zijn voor het vol- FOTO LOEK ZUYDERDUIN gende verhaal." Dat moeten wel spannende verhalen geweest zijn. Lustrumprogramma van de Vertelkring Leiden. Zaterdag 11 november in Cultureel Cen trum de X. Aanvang 20.30. i finfm der ninppn hniirlt iipi mirirlpn iiicqpii ppii 'hp trrpnc iin;«.i>n «.rliiin i>n wpi liiil i u ileiden arjan van puk LOf je nu jong bent of oud, in de unst maakt het niet uit." Met lie woorden opende wethouder Koek (PvdA/Ouderenbeleid) de tentoonstelling «fKunst 65-plus' in verzorgings huis Rijn en Vliet. Maar liefst 36 i Leidse amateurkunstenaars met eeen gemiddelde leeftijd van 74 jaar hadden een kunstwerk in- e gezonden. Twee van hen zagen hun inzending beloond met een prijs. T. Verbeij (83), inzender van drie abstracte doeken, kreeg van de jury een eervolle vermel- ding. De jury vond het 'verras send' dat iemand van zijn leef tijd met een spuitbus te werk gaat. De meeste schilderijen had- den stillevens en landschappen tot thema. Ook Leiden en om- - geving waren geliefd bij de in- i zenders. Winnaar H. Duyven- dak (70) was opvallend genoeg i de enige die een zelfportret had ingezonden. De jury was vooral t onder de indruk van het kleur- j gebruik op 'Het ei en ik'. Duy- i vendak: „Ik houd van schilderij- en met een soort 'totaalkleur'. Dit schilderij is overwegend groen. Daar komt'de kleur van mijn huid goed op uit." H. Mennens (77), met wie Duyvendak zijn prijs deelde, hecht ook veel waarde aan mooie kleurencombinaties. Mennens had vroeger een schil dersbedrijf en weet dus alles van kleuren mengen. „Veel mensen hebben moeite de juis- te kleur te krijgen. Door mijn er- varing gaat dat wat makkelijker. vMaar het bruin van die eike nhouten achtergrond heeft me toch heel wat uurtjes gekost", Mennens, wijzend op zijn 1 stilleven van schilderskwasten. Op de expositie 'Kunst 65- plus' is een grote verscheiden heid aan stijlen, technieken en Dnderwerpen vertegenwoor Ook twee kalligrafieën lebben een plaatsje aan de wand gekregen. Kalligraaf H. Lobardus (75) is begonnen met I calligrafie toen hij bijna 68 was. Onlangs is hij geslaagd voor zijn examen. „Ik beschouw kalligra- i fie als een soort schilderij in let- ers", aldus Lobardus. i Veel ouderen zeggen vroeger (een tijd te hebben gehad om te i ichilderen. Mevrouw A. Burger- andhout (79) bijvoorbeeld be- (on pas op haar 69ste. „Ik wilde i iet altijd al zo graag, maar ik iad meestal belangrijkere din- (en te doen. Op een gegeven moment heb ik toch maar les (enomen en ik vind het prach- i >g"- i Naast haar bekijkt een vrouw jeen portret van een klein meisje vermoedelijk iemands klein dochter. „Mooi hè. 't Is net of ze e aankijkt", zegt ze bewonde rend. i Aan de tentoonstelling is een i Publieksprijs verbonden, die op !3 november wordt uitgereikt. Kunst 65-plus' loopt nog tot 23 lovember. Veel wil theatergroep Tender niet kwijt over het 'Laatste Bal der Dingen'. Een theatrale 'pakjesavond' waarbij de 'grens tussen schijn en werkelijkheid' vervalt op zaterdag avond 4 november om 20.00 uur bij Hotel Nieuw Minerva in Leiden.Feestelijke kledij is verplicht evenals het meebrengen van een 'persoonlijk voorwerp'. „Het Laatste Bal der Dingen houdt het midden tussen een feest en een voorstelling," zegt Machteld Al lan van theatergroep Tender. „De toegang is gratis. Men dient alleen een persoonlijk voorwerp mee te nemen als entreebewijs. Dit moet je afgeven en het wordt na afloop niet geretourneerd. Die voorwerpen gaan tijdens de voorstelling een tweede leven lei den." Het 'Laatste Bal der Dingen' is de dei- de voorstelling in een reeks, waarbij l ender 'de grens tussen schijn en werkelijkheid' hoopt op te heffen. Vorig jaar begon de reeks met Tender Tafelt', afgelopen zomer werden in huiskamers zogeheten 'Tender ware-parties' georganiseerd, als voorberei ding op I let Laatste Bal der Dingen. Voor meer informatie over de theatrale feestavond in Hotel Nieuw Minerva kunt u de speciale Tenderlljn' bellen: oco 6244257. Bezoekers maken geen gebruik van 'niet goed geld teruggarantie Wethouder Koek bekijkt samen met H. Duyvendak diens schilderij 'Het ei en ik'. Samen met H. Mennens won Duyvendak de eerste prijs op de tentoonstelling 'Kunst 65-plus' in verzorgingshuis Rijn en Vliet. FOTO HOL VAST/MARK LAMERS recensie-» susanne lammers Voorstelling: The Essential Music van Beppe Costa. Ce- zien: 2/11, LAKtheater. Leiden. Nog te zien: 3 en 4/11, aldaar. Vorige week stuurde het LAKtheater een brief aan zijn vrienden en bekenden: iedere bezoeker die 'The Essential Music' van Bep pe Costa niet goed genoeg vindt, kan na de voorstelling zijn kaartje weerverzilveren. Wie gaat kijken, heeft dus tenminste één brandende vraag in het achterhoofd: hoe veel echte vrekken kent Leiden? De conclu sie luidt voorlopig: geen, want geen enkele bezoeker maakte gisteravond gebruik van de gruttersachtige actie 'niet goed geld te rug Beppe Costa is dan ook sympathiek. Mis schien niet schreeuwend leuk, maar leuk genoeg om er een uurtje door geamuseerd te worden. En hij heeft absoluut gevoel voor humor, van tongue-in-cheek tot slapstick. Het programma is ingericht alsof er spra ke is van een auditie, of een presentatie van een idee in een reeks: The essential me-dil- en-me-dat. Costa krijgt de gelegenheid uit te leggen wat nu eigenlijk muziek is en de lijn van zijn beloog wordt aangebracht door een stem van boven. Costa's belangrijkste mededeling lijkt dal muziek vooral vrij moet zijn. De notenbalk is een keurslijf en hij houdt een pleidooi voor niet-klassieke muziek. 'I er ondersteu ning van zijn argumenten maakt hij gebruik van speelgoedpiano's, gitaren, harpen, olie tonnen, communicerende vaten, die stem van boven en helaas - steenkolen engels. De geniale kleine vondsten kunnen niet verhullen dat dit betoog wat mager is. Bo vendien smeert hij zijn ideetjes vaak wel erg uit. Maar soms is hel prachtig. Mooi is de scène, waarin hij als enge latijnse versierder legen een harp oploopt, een typisch zuide lijke flirt begint en zijn doel bereikt. Nog mooier is de notenbalk, waarop met een rooie fopneus de klassieke vorm van mu ziek wordt gedemonstreerd. Maar liet mooist is de beginscène. Die is niet minder dan geniaal. Ga maar kijken. Elger Niels, dirigent van vocaal ensemble C Sharp Minor leiden sjoero de jong In veel opzichten een muzikaal avontuur. Zo omschrijft de Leidse dirigent Elger Niels het Villa-Lobos project. Niels, diri gent van het vocaal ensemble C Sharp Minor, heeft als een soort Indiana Jones het spoor gevolgd van de Braziliaanse componist Villa-Lobos. Op zoek naar het onbekende werk van deze com ponist, maakte hij kennis met een varia aan Zuidamerikaanse muziekstijlen en worstelde hij met de vreemde talen van de vocale composities. Het resul taat is een afwisselend en bij zonder Villa-Lobos programma, dat C Sharp Minor morgen in het Cultureel Centrum De Oude Vest ten gehore brengt. Heitor Villa-Lobos (1887-1959), geroemd door de pianist Arthur Rubinstein en de componist Olivier Messiaen, is vooral be kend van zijn gitaarwerk en de aria uit 'Bachianas Brasileiras no. 5'. Maar deze muziekstuk ken zijn niet representatief voor het kleurrijkr oeuvre van Villa- Lobos, dat een muzikaal pro- dukt is van de multiculturele Braziliaanse samenleving. Ter wijl de gegoede burgerij in Bra zilië luisterde naar Bach en Chopin, werd het nachtleven gekleurd door de melancholi sche Portugese 'seresteiros' en de instrumentale Afrikaanse 'chöro'. Al deze muziekstijlen, samen met zijn eigen idioom, heeft Villa-Lobos in zijn compo sities verwerkt. Voor Niels en het koor is het vervolgens een hele opgave om de partituren met een menge ling van Portugees, Indiaans, Afrikaans en Latijn in te stude ren. „Maar C Sharp Minor is wat dat betreft wel iets ge wend," aldus Niels. „Het koor is in 1988 opgericht, juist om vo cale composities ten gehore te brengen die door anderen van wege de onbekendheid of de moeilijke taal worden gemeden. In het verleden heeft het koor ook al stukken in het Russisch, Zweeds of Fins uitgevoerd. Toch blijven de composities in vreemde talen een hele onder neming. In het geval van het Villa-Lobos project leidde dit met de hulp van deskundigen tot drie vertalingen: eentje ge richt op de uitspraak, eentje op de betekenis van de muziek tekst en eentje die in grote lij nen het verhaal weergeeft." Het vocaal ensemble C Sharp Minor is voortgekomen uit het Leids studentenkoor en -orkest 'Collegium Musicum' en telt op het moment 23 leden. „Het is een groep fanatieke amateurs, in de beste betekenis van het woord," zegt Niels. „Echte lief hebbers van muziek, die bereid zijn daarvoor veel op te offe ren." Het koor voert eens per jaar een project uit met elk drie Elger Niels repeteert met het vocaal ensemble C Sharp Minor en muzikanten voor de uitvoering van het Villa- Lobos concert aanstaande zaterdag. a vier concerten gericht op on bekend werk van componisten. In het verleden leidde dat tot Nederlandse premières van koorwerken van ondermeer Grieg en Rachmaninov. De naam van het koor ver raadt Niels' voorkeur voor Rachmaninov, want deze com ponist had als bijnaam 'mister C Sharp Minor'. „Rachmaninov verenigde in zijn composities het mooie met het pijnlijke. Vanuit een donkere basis sprongen lichtpuntjes om hoog," aldus Niels. „Bij Villa-Lo bos is hetzelfde te horen, alleen dan omgekeerd: zijn muziek is FOTO LOEK ZUYDERDUIN erg licht, maar daaronder is een donker gevoel van melancholie en verlangen te bespeuren. De wisselwerking in het leven tus sen het lichte en het donkere, waarbij het mooie zijn be staansrecht aan het niet-mooie ontleent en omgekeerd, fasci neert mij altijd." Als kind had Niels een talent voor tekenen. „Maar toen ik de leeftijd van de eerste liefde be reikte, merkte ik dat het moei lijk is om door middel van teke nen emotie uit te drukken. Mu ziek biedt daarvoor meer moge lijkheden." Op het Rotterdams conservatorium begon Niels met componeren, maar richtte zich later volledig op het 'lover werk' van een dirigent. „De comppnist vertaalt een dynami sche compositie in zijn hoofd tot een passief papiertje, de par tituur. De dirigent op zijn beurt hanteert de passieve 'toverfor mules' in de partituur om een actief, levendig proces te star ten. Dal is het mooie van een dirigent, zeker als hel gaat om onbekende muziek, want die partituren zijn nog nauwelijks tot leven gebracht." Het programma van het Vil la- I-obos concert van zaterdag 4 november wordt ingeleid door Jeanine landheer. Voor de pauze brengt het ensemble 'Na Bahia 'I'em', 'Duas Lendas Amerindias ern Neenghatu' en 'Quatuor' ten gehore. Na de pauze gevolgd door 'Kendita Sabedoria', 'Prelude no. 1', 'Sextuor Mystique' en 'Xangó'. Het concert is in bet Cultureel Centrum De Dude Vest, Oude Vest 133 te Ixdden en begint om 20.30 uur Honderden miljoenen voor zorg monumenten den haag» anp Staatssecretaris Nuis van t ul tuur verwacht dat hij eind deze maand enkele honder den miljoenen guldens extra beschikbaar krijgt voor de monumentenzorg. Hij zei dat gisteren in de Tweede Kamer bij de behandeling van de begroting van OCW. Een definitief besluit daar over neemt het kabinet bij de vaststelling van de najaars nota. Eerder is in het kabinet afgesproken dat de tnonu mentenz.org voorrang krijgt als er meevallers in de rijks uitgaven te besteden zijn. De omvang daarvan wordt eind november vastgesteld. De bewindsman heelt eer der een bedrag van 200 a 300 miljoen gulden genoemd. Daarmee zou een deel van de achterstand in de monu mentenz.org kunnen worden ingelopen. Onder het vorige kabinet is becijferd dat er tien jaar lang 140 miljoen gulden per jaar nodig is om die achterstand volledig on gedaan te maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19