Huurmoordenaar wordt zelf doelwit Film Driehoeksverhouding zonder jaloezie in 'Jules et Jim' Gratis naar de bios met bibliotheekpasje Big brother-paranoia voert hoogtij in The Net Sevenspot met conventies van het genre DONDERDAG 2 NOVEMBER 1995 Stevie Ray Vaughn onderwerp 'biopic' hollywood Het levensverhaal van bluesgitarist Stevie Ray Vaughn gaat wellicht het witte doek halen. Producent Miramax heeft de rechten gekocht van de biografie Caught in the crossfire, waarin diens tumultueuze leven wordt beschreven. Vaughn wist met zijn explosieve, aan Jimi Hendrix refererende gitaarstijl een grote reputatie op te bouwen. De aan drank- en drugs verslaafde Texaan overleed in 1990 aan de gevolgen van een helicopteron- geluk. Miramax heeft Vaugh-fan en mede-Texaan Roberto Rodriguez (El Mariachi) benaderd voor de regie. Van een hoofd rolspeler is nog geen sprake. Kleurloze Stallone van het doek gespeeld door energieke Antonio Banderas FILMSIN LEIDEN film overzicht marco van pelt Euro Cinema, Van Boetzelaerstraat 6, Alphen a/d Rijn: Jules et Jim, ma 6/11 18.45 u.; LVC, Breestraat 66, Leiden: Li ving in Oblivion, do 2/11 tot en met zo 5/11 20.00 u.; LAKcinema, Cleve- ringaplaats 1, Leiden: Raining Stones, ma 6/11 20.30 u. De Franse zwart-wit film Jules et Jim uit 1961 is volgens velen vjeen eerbetoon aan de vrije lief- /0!de, maar laat tegelijkertijd zien dat die vorm van liefde eigenlijk onbereikbaar is. Deze klassieker, naar een ro man van Henri-Pierre Roché, ispeelt zich voor, tijdens en na de Eerste Wereldoorlog af. Een gj Duitse en een Franse bohémien houden van dezelfde grillige vrouw, die geen keuze kan ma- 1 'ken tussen beide mannen. Deze driehoeksverhouding roept ech ter geen gevoelens van jaloezie op; de vriendschap tussen de hoofdpersonen gaat niet verlo- iren. Jules et Jim is een meeslepend verhaal geworden met een hoog en een uitbundige rol 1 \)van Jeanne Moreau, die ook het liedje Le Tourbillon van Boris Bosiak zingt. De film werd j later in de VS opnieuw gedraaid !en onder de titel Willie and Phil I uitgebracht. Low-budget Een low-budget film over het maken van een low-budget film. Dat is het thema van het Wie in het bezit is van een le- (nerspas van een openbare bi bliotheek, kan aanstaand week einde gratis naar de film. In zes- jtien bioscopen in het hele land 'ordt aanstaande zaterdag en :ondag voor de eerste maal het 'Weekend van het Verfilmde gehouden. Voor liefheb iers uit deze regio zijn de lichtst bijzijnde deelnemende tioscopen Metropole in den laag, City in Amsterdam en Ci- lema Palace in Haarlem. In Metropole draait zaterdag Age of Innocence en zondag Si- \lence of the Lambs. In de Am sterdamse City-bioscoop draait zaterdag Spoorloos en zondag Silence of the Lambs, in Palace te Haarlem draait op zaterdag \Como Aqua Para Chocolate en xie dag daarop The Firm. Alle Ijplms beginnen om half elf 's Ochtends. Mensen die lid zijn Van een openbare bibliotheek Amerikaanse Living in Oblivion (1995), de tweede speelfilm van Tom DiCillo. Het is het verhaal van regis seur Nick Reve, die bezig is met het draaien van een B-film. Al les zit tegen. De cameraman sukkelt in slaap, de geluidsman houdt de microfoon steevast in beeld en de cast is niet bepaald tekstvast te noemen. Plotseling klinkt er een storend geluid en Reve wordt wakker. Het bleek een nare droom, un rêve, te zijn. Een mooiere verwijzing naar de achternaam van de regisseur bestaat er niet. Living in Oblivion heeft een overtuigend scenario, zit vol verrassende plotwendingen en biedt een scherpe analyse over de gang van zaken op de set. Een aanrader voor de liefhebber van de Amerikaanse onafhanke lijke film. Sociaal drama De Engelse regisseur Ken Loach staat bekend als* de filmer van de Britse sociale onderlaag. In Raining Stones (uit 1993) laat hij opnieuw het wel en wee van de Engelse arbeidersklasse zien. De weinig florissante omstan digheden van het tijdperk nè Thatcher zijn het decor van een film, waarin de uitstekend acte rende hoofdrolspelers van het ene probleem in het andere rol len. Raining Stones is een gees tig sociaal drama, zonder dat Loach daar meteen een politie ke boodschap aan verbindt. Na zijn uitstapje in de ber gen Cliffhangetis Sylves ter Stallone weer terug waar hij thuishoort. Ergens in een Amerikaanse stad waar hij mensen ver moordt of opspoort. In zijn nieuwste film, de actie thriller Assassins, is hij een huurmoordenaar die van dader opeens doelwit wordt, omdat hij op zijn hielen gezeten wordt door een andere killer. Dat leidt tot een ouderwetse machtsstrijd tussen twee 'revolverhelden', vaardig in beeld gebracht door regis seur Richard Donner. Met Stallone als publiekstrek ker, maar met Antonio Banderas als de échte blik vanger. film recensie henk maurits Assassins Te zien: Lido 2, Leiden; Euro Ci nema 1, Alphen a/d Rijn; Odeon 1, Den Haag; Movieworld 8, Den Haag. Assassins is zo'n film waar de routine van af straalt. Een erva ren regisseur als Donner, met films als Superman, Lethal even ervaren producent (Joel was de enige onzekere factor ei- Weapon en Maverick op zijn Silver) en een gerenommeerde genlijk Stallone's tegenspeler naam en daarnaast 1001 afleve- cameraman (Vilmos Zsig- Antonio Banderas, die na een ringen uit succesvolle televisie- mond). Ook Stallone behoeft carrière in Spanje bij onder series. Daaraan gekoppeld een geen verdere introductie en dus andere Pedro Almodovar in 1992 naar Hollywood vertrok en die na bijrollen in Interview with the vampire, Philadelphia en The House of Spirits, nu een hoofdrol heeft in Assassins. De mooiste man van Spanje wordt hij wel genoemd, maar Banderas is niet alleen een mooie jongen, hij kan ook acte ren zo blijkt in Assassins. Mis schien hier en daar wat op de rand van overacting, maar te genover de kleurloze Stallone zet hij een energieke, gepassio neerde en onberekenbare huur moordenaar, die de startmotor is van de meeste actiescènes in Assassins. Stallone speelt de rol van Ro bert Rath, een anoniem opere rende killer, die zijn opdrachten krijgt via Internet. Al jaren wordt hij beschouwd als de bes te, totdat iemand op een dag zijn opdracht afpikt en hem uit daagt voor een strijd om de macht. Zijn tegenspeler is de absoluut gewetenloze huur moordenaar Miguel Bain (Ban deras). Deze heeft enerzijds een grote bewondering voor Rath, maar tegelijk wil hij zelf 'nu mero uno' worden. Als slachtoffer tussen hen in zit communicatiecrimineel Electra (Julianne Moore), die in dustriële geheimen steelt uit computerbestanden en deze doorverkoopt aan andere lan den. Zo staat er onder andere een deal op stapel met vier (Duits sprekende!) Nederlan ders. Maar de hele deal gaat niet door omdat zowel Rath als Bain achter de diskette met computergegevens aanzitten. Bovendien hebben beiden de opdracht om Elektra te ver moorden. Maar Rath heeft last van een opspelend geweten. Niet alleen kan hij Elektra niet doden hij wordt verliefd op haar hij heeft ook gewetens wroeging over een moord op een andere killer, vijftien jaar eerder. Deze moordaanslag vormt (in fiash-back) de openingsscène van Assassins en is ook de sleu tel voor het einde van de film. Naarmate de film vordert wordt het verhaal ingewikkelder en cryptischer, maar de hoofdlijn blijft toch de strijd op leven en dood tussen twee rivaliserende huurmoordenaars, met een on verwachte, verrassende plot wending helemaal aan het ein de. De show wordt gestolen door Banderas, die met zijn energieke uitstraling Stallone doet verbleken. Hij excelleert duidelijk in deze met veel vaart en vakmanschap gemaakte doorsnee-thriller. iVerfilmde Boek-weekend in zestien steden ge leiden mogen één introducé(e) mee nemen. De actie beperkt zich niet tot de regio. In zestien bioscopen in Nederland draaien dit week einde in totaal twintig ver filmingen van boeken. Biblio theekleden uit het hele land kunnen niet alleen gebruik ma ken van het aanbod in de buurt, maar ook in één van de andere deelnemende plaatsen. Het weekeinde is een geza menlijk initiatief van Pathé Ci nemas BV (voorheen MGM Ci nema's) en de stichting NBLC, het centrum voor openbare bi bliotheken in Nederland, en moet een jaarlijks terugkerend evenement worden. Een overzicht van alle twintig films, bioscooplocaties en aan vangstijden is verkrijgbaar in de openbare bibliotheken. Daar naast is er een brochure met beschrijvingen van de films die te zien zijn en de boeken waar op deze zijn gebaseerd. Met Sandra Bullock als computer-freak film recensie mark van den tempel The Net. Te zien: Studio, Leiden; Babyion 1, Den Haag; Movieworld 1, Schevenin- Hoe krijg je de mensen tegen woordig nog achter hun beeld scherm vandaan de bioscopen in? Eén manier is om een film te maken over het alom aanwe zige Internet, en met Sandra Bullock in de hoofdrol van computer-/?ercf heb je al een flink publiek bereikt. Maar wie The Net gaat bezoeken in de hoop een lift te krijgen op de digitale snelweg, komt bedro gen uit. In de film figureren programmeurs en hackers, maar het gros van de actie speelt zich toch weer af in een non-virtuele realiteit die Hitchcock al veel eerder (en vooral beter) bedreef. In The Net spoort de eenzel vige computerexpert Angela Bennett (Bullock) voor een software-fabrikant gebreken op in nieuwe programmatuur. Ze werkt thuis, bedrijft haar soci aal leven op Internet, bestelt zelfs haar maaltijden en vlieg tuigtickets via de computer. Haar computer is de volmaakte schuilplaats, geeft ze zelf toe. Afgezien van haar therapeut kent ze eigenlijk niemand. Als ze eindelijk eens vakantie neemt, gaan laptop en disket tes mee. Op een strand in Mexico krijgt ze een programma onder ogen, dat cruciale informatie blijkt te bevatten over een si nister plot tegen de overheid. Voordat ze goed en wel beseft een tijdbom op haar harde schijf te hebben, staat de eerste huurmoordenaar al klaar om haar te deleten. Die moordaan slag overleeft ze, maar eenmaal teruggekeerd in de VS blijkt ze niet meer te bestaan! Welke in stantie ze ook benadert, overal is ze veranderd van een onge vaarlijke computerprogram meur in een door de politie ge zochte misdadiger met een compleet andere identiteit. En niemand die haar gelooft, want ja als de computer het zegt zal het wel zo zijn. The Net is het type thriller waarin je de schurk kan her kennen aan zijn Brits accent en de psychiater aan zijn baard. Klaarblijkelijk waren de makers bang dat de wereld van de digi tale media te ingewikkeld was om de kijkers ook nog eens te vermoeien met aannemelijke situaties. Elk televisiejournaal dat Bullock bekijkt is volledig gevuld met informatie die be trekking heeft op haar situatie, en als ze een computer nodig heeft is er altijd wel één in de buurt. Zo voert de plot van The Net ons van het ene thriller-cliché naar het andere, waarbij het opvallend is dat de meeste tijd wordt gespendeerd aan ouder wetse auto-achtervolgingen en schietpartijen in plaats van aan spannende zoektochten op In ternet. Eigenlijk lijkt The Net vooral gemaakt voor mensen die hun Sandra Bullock als het knapste muurbloempje op Internet. vooroordelen tegen een geau- bestaande databanken, en tomatiseerde maatschappij be- plotseling ben je een ander vestigd willen zien. Geheimzin- mens! In de werkelijkheid van nige instanties wijzigen jouw alledag zou je alleen maar even persoonlijke gegeven in de vele met je buurman langs het ge meentehuis hoeven te gaan om dit misverstand recht te zetten. Maar in The Nel heeft Bullock geen kennisen, geen collega's die haar ooit zelfs maar gezien hebben en een moeder met Al zheimer. Ja sorry hoor, maar dat is niet spannend, dat is ge woon absurd. :ILMS AMSTERDAM ;li»LFA 1 (020) 6278806 tlij 13.00, 15.45, 18.45, 21.30; The Bridges of Madison County LFA 2 13.30, 16.00, 22.00: Der Bewegte Mann ^9 19.30 Brylcream Boulevard ^LFA 3 Tl 18.45, 21.30, do vr ma di ook h 13.00, 15.45: Carrington hftLFA 4 16.00, 19.30: TotZiens 13.30, 22.00: Citizen Kane kHAMBRA 1 (020) 6233192 n 18.15, 21.15, do vr ma di óók I 12.45, 15.30: The Bridges of Ma- ni dison County ieM_HAMBRA2 13.15,16.00, 18.45, 21.30: Anto- lflSELLEVUECINERAMA (020) li$234876 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: Nine Months :iNERAMA2 ,i 13.15, 16.00, 19.15. 22.00: While you were sleeping tALYPSO 1 (020) 234876 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The 13.15, 21.30: Judge Dredd 16.00, 18.45: First Knight INECENTER CORALINE (020) |236615 15.00, 18.30.21.30. zo ook 11.00: El Callejon de Los Milagros 3PE NAPPA 13.45, 16.15, 19.30, 22.00, zo ook 11.00: The City of Lost Children 'IERROT 13.45, 19.30, zo ook 11.00; Chung- n king Express 16.15, 22.00: When Night is Falling \NVIGO 14.00, 16.15, 20.00, 22.00, zo ook tf] 11.00: Living in Oblivion •INEMA 1 (020) 6151243 .15. 21.15. Apollo 13 •INEMA 2 18.45, 21.45: Nine Months CITY 3 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15, 16.00: Batman Forever CITY 4 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15, 16.00: Under Siege 2 CITY 5 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Opera tion Dumbo Drop CITY 6 13.15, 16.00, \8.45, 21.30: Mortal Kombat CITY 7 12.45, 15.30, 18.15, 21.15 Water- DESMET (020) 6273434 21.00, zoook 16.45: Rosine do t/m za 19.15, zo ook 16.30: An- tarctica, A Ticket To Eternity 22,00: Land And Freedom 19.45, zo ook 12.15: LesRoseaux Sauvages Vf en za.24.00, zo t/m wo 19.15: Cle rks KRITERION 1 (020) 6231708 18.00 (beh. vr), zo ook 16.00: Mad ness of King George 20.15, 22.15 (beh. vr; di niet 22.15): Le Buttane di 22.15: Sneak Preview ma 21.45: Medea 17.30 (beh. vr), zo ook 15.30: Fari- KRITERION 2 19.30, 21.45 (beh. vr, ma niet 21.45): Tot Ziens FILMMUSEUM 21.30: Die Börsenkönigin 19.00: Rot Für Gefahr, Feuer Und Liebe 20.00: Cinematheek RIALTO 1(020) 6753994 20.15, 22.15: Makarov 18.00: Vaarwel Ganzen RIALTO2 18.45: Mon Oncle 21.00: Chungking Express 23.00: Seoul Stirring zo 15.00: De Nieuwe Nederlandse Korte Film, Deel 1 THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.30, 19.45, 22.00, zoook 15.00: II Postino THE MOVIES 2 22.15, vr za ook 00.15: The City of Lost Children 17.00, 19.45, zoook 14.30: The Bridges of Madison County THE MOVIES 3 17, 18.15: Aletta Jacobs 19.30, zo ook'15.00: Antonia 21.45: Carrington THE MOVIES 4 17.15, 19.30, zoook 14.45: The Madness of King George 21.30; vr za ook 00.15. Pulp Fiction TUSCHINSKI 1 (020) 6262633 13.15, 16.30. 20.30 (wo 21.00): Apollo 13 TUSCHINSKI 2 13.15, 16.00, 18.30: Lang Leve de Koningin 21.15: Waterworld TUSCHINSKI 3 12.15, 16.00, 18.45, 21.30; Assas- Kiss TUSCHINSKI 5 13.15, 16.30, 20.30 (wo alleen 13.15): Braveheart TUSCHINSKI CINEAC 11.45, 14.45. 17.45, 20.45: The Quiz Show DE UITKIJK (020) 6237460 13.30, 15.45, 18.00: Lang Leve de Koningin 20.15, 22.15: II Postino Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina Al vijf weken wordt de lijst van best bezochte films in Amerika aangevoerd door een thriller waarin het constant regent, de actie mondjesmaat plaats vindt, de helden vermoeid en onge duldig zijn en de schurk qua in telligentie iedereen de baas is. Op papier commerciële zelf moord, maar Seven heeft onder tussen wel veel grotere produk- ties als Showgirls en Assassins geklopt. Volgende week gaat de ze bijzondere produktie in Ne derland in première nu alvast een interview met regisseur Da vid Fincher. De politie-thriller Seven volgt het moeizame onderzoek dat veteraan-inspecteur William Somerset (Morgan Freeman) en zijn roekeloze opvolger David Mills (Brad Pitt) voeren naar een seriemoordenaar, die zijn slachtoffers op wel heel bizarre gronden uitkiest. Elke dag sterft er iemand v(oor het begaan van één van de zeven doodzonden; hebzucht, luiheid, vraatzucht, afgunst, lust, trots, wraak. Seven heeft niet alleen een originele en zeer angstaanja gende plot, de film spot ook met de conventies van het gen re. Scenarist Andrew Kevin Wal ker hanteert bekende formules, om er vervolgens een eigen draai aary te geven. Werkelijk niets is wat het lijkt in de film. Regisseur David Fincher vertelt Regisseur David Fincher gedurende een droog moment tijdens de opna men van zijn succes-thriller 'Seven'. dat deze onvoorspelbaarheid voor hem de grote aantrek kingskracht vormde: „Eerst dacht ik nog: dat wordt weer een old cop/young cop-film, maar daar stapt het script al snel van af. Dat sprak me gelijk aan, je wordt om de tuin geleid. Kijkers verwachten een soort buddy-movie, hebben bij voor baat een vertrouwd gevoel en zien vervolgens dat er dingen met de personages gebeuren die je nooit in een Lethal Weapon-ïïïm ziet. Het feit dat de moordenaar anoniem blijft druist bijvoorbeeld volledig in tegen de wetten van de Holly wood-thriller. Ik kon niet gelo ven dat iemand deze film ooit zou gaan maken, maar als ie mand dan toch die gok zou wa gen, moest ik het maar zijn." Werd er niet veel druk uitge oefend om de film een happy end mee te geven? Fincher kijkt zogenaamd ver baasd: „Hoe kom je daar nu bij? Ja, er was grote druk. Veel be trokkenen vonden dat met na me het eind veel te gruwelijk was, maar gelukkig waren dat niét de mensen die de knoop moesten doorhakken. Als je de film ziet besef je dat er geen an der einde mogelijk was. Wel hebben er scriptversies bestaan waar dieper werd ingegaan op de figuur van John Doe (de bij naam die de politie de moorde naar heeft gegeven, ^lvd'F), wie hij was en waar zijn woede van daan kwam, maar ik vond dat vragen waarop de film geen antwoord hoefde te geven. We weten niet waarom de haai in Jaws mensen opeet. We zien zijn honger dat is voldoende.' Hoe kwam de casting tot stand? „Het was niet zozeer dat ik de acteurs uitkoos, maar ik werd gekozen door de.acteurs. Er was veel interesse voor de hoofdrol len, en Brad en Morgan waren de gelukkigen: Zij vonden me blijkbaar goed genoeg om de film te maken. De samenwer king verliep betrekkelijk gemak kelijk, want zowel Brad als Mor gan lijken op hun personages. Brad in mindere mate, maar vooral Morgan speelt iemand die heel dicht bij hem staat, be dachtzaam, no nonsense." De opnamen waren expres krap gepland, om rekening te kunnen houden met de volgen de verplichtingen van de ster ren. Die tijdsdruk leidde tot één van de meest opmerkelijke as pecten van de film: de constan te regen. „Oorspronkelijk had den we extra draaidagen ge pland voor het geval net zou gaan regenen, maar toen be dachten we dat als we ervoor konden zorgen dat het gewoon altijd regende, yve geen enkel tijdverlies zouden krijgen." Haaks op dit realisme staat Pinchers suggestieve wijze van spanningsopbouw. Hoewel de film de gangen van een serie moordenaar volgt, krijgt de kij ker (net als de politie zelf) alleen de gevolgen van diens daden onder ogen. Het versterkt alleen maar het gevoel van claustrofo bie dat over de handelingen hangt, wat nog eens benadrukt wordt door de constante regen en de soms bijna ondoordring bare schaduwen. De regisseur: „Zwart was onze basiskleur. We hebben veel van de gebeurte nissen zich in de schaduw laten afspelen om maar zoveel moge lijk over te laten aan de fantasie van de kijker." Er is momenteel in de VS weer veel te doen over de gevol gen van geweld in films. Je bent niet bang dat een zieke geest aan de haal gaat met de ideeën uit Seven? Fincher zucht: „Ik zou liegen als ik zei dat ik er niet over heb na gedacht. Ik vind Seven geen handleiding voor hoe je mensen vermoordt, net zo min Ferry Mason mensen vertelt hoe je vrijuit gaat na een moord. In de film laten we de moorden niet zien en toch kunnen de mensen het geweld voor de geest halen. Dat zegt genoeg. We leven in een samenleving waar de dood weggemoffeld wordt, maar waar die fascinatie blijft bestaan. In dit geval zullen mensen zich af vragen wat het is dat iemand tol zulke daden drijft, ik heb geen boodschap willen vertellen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11