Getekend door het strip virus Cultuur Kunst De Slag om Arnhem' verdient meer uitwerking Connie Palmen: 'Nieuwe stijl, nieuwe eigenschappen' Barney's grote gebeuren valt in duigen Leidse verzamelaars laten BOB het levenslicht zien RECENSIE KEN VOS Concert: De Slag om Arnhem. Gehoord: 21/10, Hot House, de Waag. Leiden Muziek maken op pure slagin- jstrumenten is geen gemakkelij ke zaak, althans niet als je er een breed publiek mee wilt [boeien. De Slag om Arnhem [heeft daar weinig moeite mee en dat terwijl de formatie zater dagavond gehandicapt was door de afwezigheid van een van de vaste percussionisten, Martin Verdonk. Daarvoor wa- wee andere musici opge trommeld, Bart Fermie op con- •n timbales, en de Senega- fees Abdoulaye Sene op helder klinkende Westafrikaanse djem- immen. Het aangekondig de kwintet was daarmee uitge groeid tot een sextet. De geïm proviseerde bezetting wraakte zich soms in het samenspel en de opbouw van de meer com plexe stukken, maar deed het verder goed. Sene deed het gemis van Ver donk vergeten door zijn soepele en dynamische solospel, zodat zijn collega's er af en toe wat stijfjes bij afstaken. Willem Jan sen bijvoorbeeld, die zijn zoge heten Afrikit ook heeft toegerust met djembés, lijkt door zijn vreemde motoriek het tegen- van Afrikaanse souplesse. Jansen maakt dat ruimschoots goed met de klankkleuren van zijn ongewone drumset. Het zelfde kan in grote lijnen gezegd worden van Michael Vatcher die met zijn schokkerige bewe gingen niet zo voor de hand lig gende geluiden en accenten uit zijn beknopte en ongewoon af gestemde instrumentarium to vert. Vergeleken met deze twee is het spel van Groen (drums, marimba etc.), Martin Gort (conga's en timbales) en Fermie een stuk conventioneler. Die tegenstelling resulteert in een aantrekkelijk evenwicht tussen de slagwerkers, vooral als met een doorlopende, meestal Afrikaans geïnspireerde ritmiek een stevig uitgangspunt gebo den wordt voor uitgekiende breaks. Op andere momenten is het even wachten op ontwikke lingen, zeker als door de ad hoe- bezetting duidelijke af spraken achterwege blijven. De soms bijna new age-achtige muziek van De Slag ligt altijd aangenaam in het gehoor en swingt (niet onbedaarlijk) een stuk meer dan bijvoorbeeld die van de Slagerij van Kampen, al was dat in Leiden voor een groot deel dankzij invaller Sene. Dit project verdient zeker meer uitwerking, zoals het pu bliek zaterdag met zijn bijval bevestigde. Suske en Wiske zwaaien vriendelijk, Batman gluurt on derzoekend en Haagse Harrie kijkt de mensen ongege neerd brutaal aan. Eigenaar Hans Edink van de Leidse Stripshop aan de Aalmarkt past naadloos in dit decor. Grijnzend ontvangt hij de bezoekers van zijn striptempel. In deze winkel werd twee maanden geleden BOB gebo ren: de vereniging 'Bezeten Omtrent Beeldverhalen'. Trompettist Don Cherry overleden De Amerikaanse trompettist Don Cherry, de vader van pop ster Neneh Cherry, is in Spanje aan de gevolgen van een lever ziekte overleden. Hij werd 58 H jaar. Cherry was een belangrijk exponent van de free jazz, de muziekvorm waarin niet langer de traditionele elementen als Human Beings raast over de house- voorrangsweg een constant tempo, improvisa tie op akkoordenschema's en een gestileerde toon op het in strument de belangrijkste rol speelden. Met saxofonist Ornet- te Coleman maakte hij in 1959 het baanbrekende album The Shape of Jazz to come. Eind ja ren zestig maakte hij deel uit van The Jazz Composer's Or chestra. LEIDEN CARIN SMOLDERS Hans Edink, Thijs den Oner en Gerard Wijfjes zijn stripverza melaars en oprichters van de vereniging. Zij verslinden strips, verzamelen en hebben een hoop lol met elkaar. De ideale basis dus om een vereniging op te richten. Zaterdag 4 november ziet BOB het levenslicht, gesponserd door de eigen spaarrekening. Volgens Thijs is de vereniging nu al leuk voor de mensen die haar opgericht hebben. „Als er respons komt is het natuurlijk mooi meegenomen omdat we dan meer activiteiten kunnen organiseren. Het is niet de be doeling dat we een commercië le instantie worden. We willen gewoon lol maken en informa tie doorgeven in de trant van: 'Joh, dat is een leuke strip, die moet je lezen!'." Humor De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat het een geweldige avond wordt. „Stripverzame laars onder elkaar die een leuke avond willen hebben. Met mu ziek en een drankje stellen mensen zich eerder open voor nieuwe contacten. Een stripquiz, een veiling van strip boeken en curiosa zijn ingredi ënten van de avond. Er wordt voorgelezen uit een album de serie Kiekeboe en het eerste nummer van de 'Rik Ringers Revue' wordt gepresenteerd. Dit blad mag beschreven worden als een pittig geurend gerecht uit de BOB-keuken: beschou wende artikelen verpakt in een flinke dosis humor. Om de avond te laten swingen speelt de Leidse band NBL een aantal songs over smurfen. Batman en andere stripfiguren." In Nederland bestaat al jaren lang de vereniging het Neder lands Stripschap. Hans maakt duidelijk dat BOB hier behoor lijk van gaat afwijken. „BOB heeft een regionaal en vooral vrolijk karakter. Het Nederlands Stripschap is heel serieus en commercieel. Zij organiseert elk jaar de stripbeurs in Breda. Hier komen ruim 20.000 mensen die in stripbakken graaien en pra ten over de kunstzinnigheid van strips. Dat is overdreven. Een strip wordt gelezen, valt op een gegeven moment uit elkaar en dan wordt hij door de meeste mensen weggedonderd. Daar is niets kunstzinnigs aan. Je moet een strip gewoon lezen en als je daarbij ook bent aangestoken door het stripvirus, verzame- Gekte Dat de drie heren bezeten zijn van 'de gekte van het willen hebben' blijkt wel uit de aantal len strips die ze in hun kast hebben liggen. Gerard heeft er zesduizend, Hans vijfdu en Thijs vijfentwintighonderd. Hans legt uit dat het verzame len van strips in Nederland ei genlijk heel gemakkelijk is. „Geen enkele strip in Nederland is uniek. Van elk exemplaar is er meer dan een. Bovendien kun tientje al aan een aardige strip kopen. In Amerika ligt het heel anders. Daar wordt voor een oude Batman grif 150.000 dollar neergelegd. Deze bedragen kunnen gevraagd worden omdat er in Amerika nooit een comic heldenverhaal. Wat technohouse betreft, heeft Nederland een reputatie hoog houden. Quazar, Speedy J. en iensurreal genieten ook in het juitenland, en dan voorname lijk Engeland, enige bekend- ïeid. En al hebben de Human Beings nog niet dezelfde status anaangevende act met een al uitgekristalliseerd eigen ;luid, de band heeft al twee- lal achter elkaar een optre- n verzorgd op het Lowlands itival, dat bekend staat om ijn programma van uiteenlo- nde muziekgenres met veel- ilovende acts. Te oordelen naar de matige ipkomst in het LVC was hun re- xitatie hun echter nog niet vooruitgesneld. Waarschijnlijk de hoop dat de zaal zich als- ïog verder zou vullen, begon de )and pas rond half twaalf met Op het podium stond een verzameling alllerhande zwarte dozen met stekkers, die het mogelijk maakte met mini male bewegingen een maxi mum aan geluid op te roepen. En dat deden 'Marauder' en 'Human', de twee 'Human Be ings', dan ook met verve. Op een zodanige wijze echter dat er weinig plaats was voor een sub tiele spanningsopbouw. Weinig middelen, tiptoetsen of digitale schuif-draaidingetjes werden geschuwd om het pu bliek zo snel mogelijk in extase te krijgen. En dat wilde welegns averechts werken. De spanning werd even snel weer te niet ge daan door het abrupt afbreken i zorgvuldig opgebouwd voorspel met een al te kwistig rondstrooien van opstijgende en dalende straaljagers. Er werd druk, maar niet avontuurlijk, geëxperimenteerd en elk knopje moest uitgeprobeerd worden met de soms nogal rommelige gevolgen vandien. Pas tegen het eind van het concert voelde niet elke geluids collages halverwege als een coï tus interruptus en kon de band de aandacht van het publiek vasthouden. Met simpele doel treffendheid en de hoekigheid van Duitse Techno raasden de Human Beings met 120km per uur over de house-voorrangs- weg. En na elke voorspelbare maar vreselijk effectieve aan zwellende snare-drum roffel volgde een ritmisch armen zwaaien vanuit zowel het pu bliek als vanaf het podium. Toen was het abrupt afgelopen. He band wilde nog wel voor één toegift terugkomen maar een itiein uur optreden liet je zitten |tnet een halfvoldaan gevoel van een diner waarvan alleen het toetje echt lekker was. Schrijfster krijgt AKO-prijs tijdens vlekkeloze rehabilitatie Paul de Leeuw feliciteert Connie Palmen met de AKO-prijs. Na alle opwinding rond de AKO-prijsuitreiking van vorig jaar kreeg de AKO zaterdag avond bij Sonja Barend in 'De Rode Hoed' een vlekkeloze re habilitatie. „Maar een beetje saai was het allemaal wel. De vorige keer was het tenminste een vrolijke pan", verzuchtte oud-jury-voorzitter Frits Bolke- stein nadat de juryvoorzitter van dit jaar, de Belgische minis ter van staat Paula D' Hondt, Connie Palmen tot winnaar had uitgeroepen. De VARA-uitzending rond de achtste AKO-prijs ontaardde in 1994 in tumult toen na de stem ming van de publieksjury de au teur Cer Durlacher met de prijs van een ton naar huis ging. Ni- colaas Matsier had weliswaar evenveel stemmen gekregen maar behaalde minder eerste plaatsen. Van deze bepaling was tevoren niemand op de hoogte geweest. Naast de soms knullige oordelen van de 'gewo ne' lezers uit de jury leidde dat tot verbaasde en verontwaar digde reacties. Met een jury van beroepscri tici was bij de negende prijs voor een opzet gekozen waarbij geen risico werd gelopen. On der leiding van Paula D' Mondt als enige van buiten de literaire wereld, hadden Jessica Durla cher, Doris Grootenboer, Chris van der Heijden, Marcel van Nieuwenborgh en Frans Roggen uit 305 inzendingen een paar maanden geleden een 'longlist' van 26 titels samengesteld. In september volgde de bekend making van de zes genomineer den: Kees van Beijnum (met 'Dichter op de Zeedijk'), Geer trui Daem (met 'Een vader voor Elizabeth' de enige Vlaamse au teur), Adriaan van Dis ('Indi sche Duinen"), Tijs Goldschmidt ('Darwins Hofvijver'), Adri van der Heijden ('Asbestemming') en Connie Palmen ('De Vriend schap'). Omdat de meeste nominaties een autobiografische inspiratie bron hadden, begon Barend met een discussie over hoe ver een auteur mag gaan in de ver- werking van autobiografische gegevens. Van Dis deed daarbij telefonisch mee vanaf zijn ziek bed. Dat onderwerp leverde zo weinig op dat Van Beijnum op een gegeven moment uitriep dat hij het maar een 'erg tamme avond' vond. Barend wierp daarop licht wanhopig de vraag in de ring of een auteur dan bij voorbeeld mag vermelden dat een familielid 'hangtieten' heeft. Veel hielp dat niet: Van der Heijden liet het bij de op merking dat je geen schrijver moet worden als je eerbied koestert en volgens Van Dis kan het hem helemaal niet schelen als een familielid beledigd is: „Als ze mijn boek tenminste uitlezen kunnen ze bovendien zien dat ik toch van ze houd." In een poging ook nog wat 'gewone lezers' te tonen, waren zaterdagavond naast wal stu denten, ook oud-minister Hedy D' Ancona, de Vlaamse oud-mi nister van buitenlandse zaken Frank Vandenbroucke en jour nalist Joop van Tijn ingehuurd. Over winnaar Connie Palmen was de jury eensgezind geweest. Haar boek werd geprezen om de bijzondere combinatie van roman en essay en de prachtige beschrijving van de werking van het hart. „Met zijn nieuwe stijl en nieuwe eigenschappen is dit geen roman zoals iedereen die kent", aldus D'Hondt. Palmens zei vooral 'heel blij' te zijn. AKO-bestuursvoorzitter C.B. Schoemakers toonde zich na af loop heel tevreden over de uit zending: „De AKO-prijs heeft vorig jaar een deukje gekregen, maar vanavond hebben we ons gerehabiliteerd." liet inschake len van een publieksjury zoals vorig jaar is daarom ook voor het AKO-bestuur een eenmalige misser geweest. ROTTERDAM LOUIS DU MOULIN Willink, Toorop en al die andere oudere pracht aan de muur werden in de aanloop naar Mat thew Barney's Grote Gebeuren amper een blik waardig gegund. Daarvoor was het te veel drin gen geblazen zaterdagmiddag in de gangen van Boymans die leiden naar de binnenplaats en was iedereen ook te vol van de aanstaande wereldprimeur. Een stukje kunstgeschiedenis was in de maak, hierover zou 'tout Rotterdam', zoniet heel artistiek Nederland, vast nog heel lang op kunnen herkauwen. Hoe anders was evenwel de praktijk die zich een uur nadat het tijdelijke hof van de Ameri kaanse kunstenaar met zo'n duizend nieuwsgierigen was opgevuld, aandiende. In plaats van de beloofde 'Felliniaanse' performance voltrok zich een uiterst slome parade die geen enkele keer verrukking teweeg bracht. De meeste hilariteit ont stond nog toen een van de na genoeg blote body-builders die op speciale motoren werd rond gereden plotseling een enorme kunststofplug in zijn achterste kreeg gedrukt. Vooral dankzij het jongste grut op de voorste rijen rondom het podium dat op deze ongekende stunt zo spontaan als wat reageerde en zodoende de oudere kijkers ook voor een paar tellen uit de plooi kreeg. Beschaafd (of was het alleen maar plichtmatig) applaus steeg er voorts nog even op bij het optreden van Matthew Barney himself aan het eind van de 'choreografische processie' vol grimmige fantasiefiguren en stereotypen (als stewardessen, footballers en doedelzakspe lers). Vermomd als een afschrik wekkende reuzesater was De Grote Man - voorheen onder meer student medicijnen, atleet en fotomodel - daarbij alleen voor'zijn fans amper herken baar. Hetzelfde gold voor de myste rieuze dame aan zijn zijde: zo waar Helena Christensen, die hem hielp bij zijn moeizame gang op bokkepoten en hem ten slotte bevrijdde van de lin ten die in ringen rond zijn on behaarde kruis waren opgehan gen. Het zwaar opgemaakte Deense topmodel, dat al gerui me tijd deel uitmaakt van het bekende eliteclubje (met Nao mi, Cindy, Claudia, Linda), was een regelrechte 'surprise-guest'. Daartegenover stond het niet verschijnen van haar iets min der beroemde collega's Nadja Auermann, Meghan Douglas, Marti Domination en 'onze' Ka ren Mulder. Evenzeer aange kondigd, maar evenmin van de partij bleek ma Barney, de moe der dus van het veelzijdige won derkind. Wel prominent aanwezig was Annie Leibovitz, de Amerikaan se sterfotografe die tijdens het schouwspel als enige van de mooie plaatjesjagers doorlo pend overal kon gaan en staan waar ze wilde. Haar uitgebreide reportage over het fenomeen Barney voor het blad Vogue is zo ongeveer het vertrekpunt ge weest voor cje manifestatie in Boymans. Om die reden heeft het wereldwijde verkrijgbare glossy-magazine deze happe ning ook willen sponsoren. Barney zelf zal aanvankelijk niet meer voor ogen hebben ge had dan een eenmalige presen tatie van de merkwaardige per sonages uit zijn spraakmakende video's op een rijtje in het echt. Waarna door zijn snel gerezen reputatie toch een behoorlijke 'hype' is ontstaan over de uit voering. Niemand onder de kenners heeft er ook maar even bij stilgestaan dat wie met 'ver warrende' filmpjes' en dito sculpturen soms best tot de ver beelding kan spreken nog geen volleerd showman hoeft te zijn. Matthew Bamey is ons land binnengehaald als een soort David Copperfield voor de intel ligentsia, maar zover is hij 'live' nog lange niet. Wie in levende lijve(n) op extravagante wijze een uur lang boeiend wil uit pakken moet om te beginnen gewoon op heel veel tegelijk kunnen letten. Ofwel in staat zijn een strakke regie te voeren, gevoel hebben voor 'snel en langzaam' en ervoor zorgen dat beeld en muziek elkaar aanvul len. Deze kostbare warming-up voor 'Barney goes Boymans' was derhalve een gemiste kans van jewelste. Dat die door het hooggeeërde publiek (inclusief de vele laatkomers in de video zaal) nog enigszins werd ge pruimd kwam omdat het hele gebeuren - in feite een en al ko ren op de molen van Jiskefet - gratis was. Matthew Barney in Boymans- van Beuningen: 'Pace Car for the Hubris Pill'. Tot en met 31 december. De Amerikaanse kunstenaar Matthew Barney nam zelf als sater deel aan de modeshow die zaterdag in Boymans van Beuningen werd ge houden. foto anp 'ider nog wil hebben, heeft Gerard als ant woord nog een leuke uitspraak van een stripverzamelaar uit Bodegraven: „Ik wil slechts een ding, meer..." Kingsley Amis overleden De vooraanstaande Britse schrijver Kingsley Amis is giste ren op 73-jarige leeftijd overle den in een Londens ziekenhuis waar hij vorige maand werd op genomen na een ongeluk. Amis heeft meer dan twintig romans en zes dichtbundels geschreven, in 1986 werd hij önaerscheiden met de prestigieuze Booker lite ratuurprijs voor 'The Old De vils', dat later werd omgewerkt vooi toneel In 1990 werd \mis tot ridder geslagen. Geloofwaardig 'Niemandsland' RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Niemandsland' van Harold Pinter Met lenk van Ulsen, Rudolf Lucieer, Marlijn In 'Niemandsland' van Pinter wordt Hink gedronken. Toch krijgt dit drankgebruik in de produktic met Henk van IJlsen en Rudolf Lucieer misschien wel tè veel nadruk. Bij het spe len van Pintei gaal hei nu <n maal om nuances. Zo had ook de beslotenheid van de speel ruimte iets 'echter', iets minder kaal en toneelmatig vormgege ven kunnen zijn, ook al voldoet de enscenering in grote lijnen aan de decoraanwijzingen van de schrijver. Die beslotenheid is essentieel, want het stuk moet voor de toeschouwers iels be nauwends en onontkoombaars hebben. Het zijn de zwakkere punten van deze voorstelling. Gelukkig vertoont het spel van Henk van Ulsen en Rudolf Lucieer wel de vereiste precisie. Bij dit soort pure teksttoneel raak je immers alleen betrokken, indien je door de spelers wordt meegesleurd bij het zoeken naar verklaringen voor hetgeen zich afspeelt. Per slot van rekening weten we dat dit zoeken vergeefs is; Pinter roept tal van vragen op die hij bewust onbeantwoord laat. Pinter plaatst zijn personages in een situatie waarin zij als bij toeval verzeild lijken te zijn ge raakt. In 'Niemandsland' leve ren de vier mannen een harde machtsstrijd. De komst van een zekere Spooner verstoort name lijk de bestaande verhoudingen. Hij is de buitenstaander die het huis van dichter Hirst en diens beide verzorgers Briggs en Foster bezoekt. Hirst en Spoon er lijken elkaar van vroeger te kennen. Dat lijkt zo, zekerheid is er niet - werkelijkheid en fan tasie lopen door elkaar heen in dit wel als 'geheugencompetitie' omschreven stuk. Hun verbaal gevoerde gevecht eindigt onbe slist, als in een Niemandsland waarin niets meer verandert, maar slechts voortduurt. Het spel van deze vier acteurs maakt dat ruim voldoende ge loofwaardig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11