lodin maakte er ewone mensen van Hot Chili Peppers in feesthui akenhal wordt niet vóór 1999 gemoderniseerd Kunstencentrum heet Mick Jagger Cultuur Kunst las over xuernica' ïrdwijnt Stichting voor behoud moderne kunst opgericht Recordaantal bezoekers Frankfurter Buchmesse Eros Pathos in Amsterdam 'Hier is sprake van regelrecht plagiaat' SDAG 17 OKTOBER 1995 i.ekt visser. 071-53s6441 hbbeltentoonstelling in Laren en Den Haag oeuvre van Auguste Rodin is zo omvangrijk dat er 'locaties nodig zijn om het te tonen. Het Singer Mu ni in Laren en het Paleis Lange Voorhout in Den Haag senteren tot en met 14 januari een dubbeltentoonstel- van de Franse beeldhouwer en schilder. Het Musée in in Parijs - dat 2.000 bezoekers per dag trekt - plun je de eigen collectie en gaf honderd werken in Ween. HAAG/LAREN ROB IBM! imemakers en cartoonisten ten 'De denker' van Rodin jerig geparodieerd. De jvergebogen, in gepeins ken zittende man, die lleboog op knie en vuist het zware hoofd steunt, een dankbaar object: dit ld van de intelligente die door zijn denkvermo- ittorent boven de familie igdieren is goed te be- om een verzekering aan ren of om een grap uit te itstrevend prekende karakter dat de in het beeld legde, was in waarin het ontstond, in ronduit vooruitstrevend. ,'dkoop, directeur van de ïg Singer Museum en Verboeket, kunsthistorica st bij het Larense muse- leggen beurtelings uit m Auguste Rodin (1840 - algemeen wordt be- d als een van de belang- 'ernieuwers van de Wes- modeme beeldhouw- Z( rboeket: Toen hij voor het deze karaktervolle beelden de, vonden de mensen van ide school hem een nieuw er. Rodin was van jongsaf drongen van vernieuwing, as revolutionair. Hij vocht academische uitgangspunt ipknapbeurt en uitbreiding de Lakenhal zullen niet in de huidige collegepe- die in 1998 afloopt, hun ig krijgen. Cultuurwethou- P. Langenberg (D66) kan aangeven wanneer het ge melijke museum wèl zal jemoderniseerd. Dat de La- al wordt vernieuwd en dat fmeente daarbij een voor- ersrol vervult, lijdt volgens ;enberg geen twijfel. wethouder presenteerde rmiddag de startnotitie ictplan Lakenhal /Lammer- aan, dat wilde dat de klassieke schoonheid, het ideaal bena derd werd." Goedkoop vult aan: ,,Hij ontmantelde de statuur van het monument. Hij demo cratiseerde de beeldhouwkunst; hij haalde het elitaire van de beelden af en maakte er 'gewo ne mensen'van." Emotie „In die tijd werd er uitsluitend gewerkt naar mannelijk naakt model. Rodin zei bij zichzelf: 'Ik zal ze eens laten zien hoe het mannelijk naakt er echt uit ziet.' Toen hij in 1876 zijn eerste le vensgrote figuur in brons uitge voerd had, werd hij ervan 'be schuldigd' het rechtstreeks van een levend model te hebbenge- goten, zo ongekend realistisch was het werk voor die tijd. Het heeft jaren geduurd voor die be schuldiging was weggesleten." Het was Rodin er niet om te doen om alle spierbundels en verhoudingen van de lichaams delen zo exact mogelijk weer te geven: hij wilde een bepaald ge voel, een emotie vormgeven en daarom wijzigde hij de verhou dingen, overdreef hij "ide geba ren. Hij benadrukte het karakter van de innerlijke gesteldheid. Hij gaf eerder een geestelijke houding aan dan een lichame lijke vorm. Hellepoort Vanaf 1880 werd zijn werk aar zelend gewaardeerd. Hij kreeg van de Franse staat opdracht bronzen deuren met grote re liëfs te ontwerpen voor het nog te bouwen Museum voor kunstnijverheid. Het museum is nooit van de grond gekomen maar de deur, die 'De Helle poort' voorstelde, ging als zelf standig monument een leven leiden. De figuren die de poort bevol ken, zijn in verschillende versies bekend, uitgevoerd in gips, marmer en brons. Ook 'De Denker' (1880) was oorspronke lijk gedacht als onderdeel van 'De Hellepoort': de peinzer zou vanaf een timpaan het mense lijke krioelen overzien, maar is later door de beeldhouwer als zelfstandig beeld uitgevoerd. Balzac Voor de Vereniging van Letter kundigen - voorzitter Emile Zo- la zorgde voor de opdracht - ontwierp Rodin in 1892 een beeld van de Franse romancier Balzac. En ja hoor, hij kwam weer met autoriteiten in aanva ring. Zola had al gewaarschuwd: 'Als de commissie straks moet oordelen, zul je wat beleven'. Er stak een complete orkaan op, el deugde niets van de ontwerpen. De kritiek werd steeds venijni ger en de pers mengde zich erin. Goedkoop: „Alle consternatie over de beelden en alle pole miek ging in zijn tijd over het realisme, het loslaten van het schoonheidsideaal en het in brengen van impressionistische en symbolistische tendenzen. Er ontstonden niet langer mooie gladde mensen, die op Griekse goden moesten lijken maar er 'groeide' een beeld in een vorm die mensen uit hun eigen tijd herkennen. 'Als de waarheid zegeviert zal ook mijn Balzac erkenning vinden. Dit kunstwerk waarom men zo ge- ten van replica's? Tijdens het project staan tien objecten uit de collecties van het Stedelijk Museum in Am sterdam, Museum Boymans- van Beuningen, het Van Abbe- museum, het Bonnefantenmu- seum, het Rijksmuseum Twenthe, het Gent raai Museum in Utrecht en het Kröller-Mül- lermuseum centraal. I let oudste werk stamt uit 1959. Het meest recente uit 1982. Het gaat om objecten van zowel Nederland se als buitenlandse kunstenaars als Mario Merz, Marcel Broodhaers en Woody van Amen. De tien objecten zijn gekozen vanwege de conserveringspro blemen die tot dusver onoplos baar zijn. De problemen zijn bovendien representatief voor een grotere groep werken. Daarbij gaat het om kunst van grote kunsthistorische waarde. -I.ydia Beerkens en Kees Aben voeren het conserveringsonder zoek uit. Beerkens studeerde onlangs af bij de Stichting Res tauratie Atelier Limburg. Aben werkt bij het Stedelijk Museum en geldt als enige ervaren mo derne beelden-restaurator van Nederland. AMSTERDAM ANP De musea voor moderne kunst hebben onlangs de Stichting Behoud Moderne Kunst opge richt. Doel daarvan is een code te ontwikkelen voor de restau ratie en conservering van mo derne kunstwerken. De Mondri- aanstichting financiert het pro ject. dat tot en met december 1996 loopt. Initiatiefnemer is het Kröller-Müllermuseum. Restauratie en conservering wordt meestal in verband ge bracht met oude kunst. Maar ook moderne kunstwerken ra ken in verval. Meestal schieten traditionele restauratiemetho den daarvoor tekort. Wat moet een restaurator bij voorbeeld aan met een object van de kun stenaar Tinguely, waarvan on derdelen van de machines niet meer functioneren. En wat moet gebeuren met objecten van materiaal als afval, schuim rubber, hooi en glaswol, dat snel vergaat. Of stel dat een kunstwerk het kankerverwek kende asbest bevat. Wat moet daar dan mee gebeuren? Moe ten musea kwetsbare kunstwer ken in depot houden, en het publiek in de zaal laten genie- 'De denker' van Rodin: goed te benutten om een verzekering aan te smeren of om een grap uit te tekenen, fo to g pd lachen heeft, is het resultaat van flinke buik en kamerjas - be- heel mijn leven als beeldhou- landde uiteindelijk in de tuin wer' zegt Rodin, overtuigd van van Rodin." zijn gelijk. Het tumult rond de zaak is pas weggeëbd in 1899. De dubbeltentoonstelling 'Ro- Het eigenzinnige beeld - met din'is te zien tot en met 14 ja nuari in het Singer Museum, Drift 1, l.aren en liet Paleis, Lange Voorhout 74 in Den Haag. Openingstijden: di t/m zon van 11.00 tot i7.oo uur. Kerst en Nieuwjaar gesloten. FRANKFURT. DPA/RTR De Frankfurter Buchmesse, de belangrijkste internationale boekenbeurs van de wereld, heeft dit jaar het hoogste aantal bezoekers getrokken sinds haar bestaan. In ruim vijf dagen lijd heeft de organisatie 319.000 mensen geteld. Ocfk het aantal aanbieders was nog nooit zo groot: 8900. Zij presenteerden 330.000 boeken. De beurs werd lange tijd over schaduwd door de controverse rond de oriëntaliste Annemarie Schimmel, die de Vredesprijs van de Duitse Boekhandel kreeg. Een groot aantal Duitse intellectuelen had de president gevraagd daarvan af te zien om dat Schimmel hel doodvonnis tegen de schrijver Salman Rush die zou hebben vergoelijkt. In haar dankwoord weerlegde Schimmel de kritiek. De Oostenrijkse literatuur stond dit jaar centraal op de boekenbeurs. Volgend jaar krijgt Ierland speciale aandacht. WIM KOEVOET markt. Daarin zijn de al enige tijd bestaande plannen voor de Lakenhal samengebundeld. Het stuk moet worden gezien als de voorloper van 'een masterplan' waarvoor de directeur van het museum en een aantal betrok ken gemeente-ambtenaren tot 1 april 1996 de tijd hebben. Pas daarna worden architecten in de planvorming betrokken. Langenberg kan in dit stadi um nog niet aangeven hoeveel geld er met het project is ge moeid. Vast staat dat het een miljoenenbedrag is. In het col-- legeprogram is reeds afgespro ken twee miljoen gulden uit te trekken voor de Lakenhal. Vol gens Langenberg moet er ook sponsorgeld bij. Verder rekent hij op rijkssubsidie om de be strijding van de boktorren te be kostigen. Dit ongedierte heeft de kap van de westelijke vleugel en die van de Harteveltzaal aan getast. Langenberg benadrukt dat de plannen er niet op zijn gericht om een nieuwe vleugel met mo derne kunst tot stand te bren gen. „Hoofdaccent blijft liggen op de Leidse geschiedenis. De extra ruimte kan zo nu en dan worden gebruikt om iets aan moderne kunst te doen. Er londen ap moet een duidelijke link blijven met de oude kunst." Volgens Langenberg moet de extra ruimte vooral worden benut om belangwekkend materiaal, dat nu nog in de depots zit, aan het publiek te presenteren. De Stichting Historisch Museum van Leiden en Omstreken is in middels tot de slotsom geko men dat ze haar plannen het best in nauwe samenwerking met en in de Lakenhal, die sinds 1923 niet meer noemenswaar dig is vergroot, ten uitvoer kan brengen. Het plan om de entree van het museum te verplaatsen van de Oude Singel naar de Lam mermarkt is in de notitie wat verder uitgewerkt. Langenberg wil inspelen op de plannen voor een autovrije Beestenmarkt. Zijn verwachting is dat het au toverkeer in het gebied tussen Lammermarkt en Nieuwe Bees tenmarkt flink zal afnemen. Daardoor ontstaat de mogelijk heid om vanaf het station aan trekkelijke looproutes, via mo lenmuseum De Valk, te creëren. De verplaatsing van de en treepartij kan wat de wethouder betreft pas aan de orde zijn als de bebouwing aan de zuidzijde van de Lammermarkt is verbe terd. „Een museumingang naast een seksshop is niet ide aal." Van een vergaande verzelf standiging van het museum, wil Langenherg niet weten. „Het museum werkt al redelijk zelf standig en zal in de nabije toe komst op nog wat grotere af stand van de gemeente komen te staan, net als de schouwburg en de bibliotheek die al werken met contractmanagement. De gemeente blijft het museum dan ook subsidiëren - zo'n twee miljoen gulden per jaar. De gemeenteraad van het Londense stadsdeel Dartford heeft een centrum voor podiumkunsten in de oude middelbare school van Mick laggger vernoemd naar de nu 52-jarige popmuzikant. Enkele van de raadsleden hadden liever gezien dat de tot opna mestudio en theater omgebouwde gymzaal van de Dartford Gram mar School naar een minder omstreden persoon werd genoemd. Schoolhoofd Tony Smith zei echter dat uit de archieven blijkt dat Jagger op school niet zo'n rebel was als waarvoor hij later doorging. „De schoolarchieven laten duidelijk zien dat de heer Jagger een on bezoedelde slaat van dienst had hier", aldus Smith. Volgens het schoolhoofd was Jagger een succesvol leerling, die bovendien zo wel in het baskethall- als het cricketteam van de school speelde. Na de Grammar School bezocht jagger de Ixjndon School of Econo mics. In een toespeling op het Stones-nummer (I Can't Gel No) Satis faction zei Jagger „uiterst tevreden" te zijn over de beslissing vart de raad. tien jaar lang is Picasso's mica' door een extra sterk beveiligd tegen politie- anslagen, maar binnenkort I daaraan een einde. De di van hel Museum voor erne Kunst Reina Sofia in rid waar het beroemde derwerk hangt,, heeft giste- aangekondigd dat het doek len afzienbare tijd naar een ire verdieping verhuist en zonder glas tentoon wordt fld. casso schilderde 'Guernica' 137, ten tijde van de Spaan- argeroorlog. De museumdi- evindt het verantwoord het te verwijderen omdat de op een aanslag op het Werstuk afgenomen zou uernica' laat de verschrik- zien dif een stadje van itdc aam in Spaans Bas- and in de Spaanse Burger- ig onderging toen het in werd gebombardeerd. Het bardement werd door de luchtmacht uitgevoerd loor het nationalistische le- van generaal Francisco 'co te hulp was geroepen. kleden De Amerikaanse 'jver Henry Roth is vrijdag ^-jarige leeftijd in Albu- rflue in New Mexico overle- Rotli werd beroemd met roman Call it Sleep'. Hoe bij in de jaren '70 opnieuw te schrijven, verscheen in pas zijn tweede boek: rcV of a Rude Stream', de te van een serie. Amsterdam Naakten, nimphen, sfinxen en fatale vrouwen van de Duitse kunstenaar Franz van Stuck (1863-1928) zijn momenteel te zien op een expositie van zijn werk in het Amsterdamse Van Gogh Muse um. Eind vorige eeuw baarde deze jonge kunstenaar veel opzien met zijn eerste grote schilderij 'De para dijswachter' Het werk was sterk beïnvloed door het androgyne type van de prerafaëlieten en symbolisten. Ook met zijn 'Sfinx', 'Zonde' of 'Judith en Holofemes' sloot Stuck aan bij de symbolistische thema's van zijn tijd. Hij was vooral geïnteresseerd in de dramatische gevoelens en passies die deze thema's opriepen. In het Van Gogh Museum zijn voor het eerst 'De paradijswachter', 'Vechtende faunen', 'Innocentia' en 'Wounded Amazon' (foto) herenigd. Eén van de hoogtepunten in zijn latere werk 'Mary op rode stoel' is voor het eerst in Nederland te zien. Met 50 schilderijen, 15 sculpturen, en enkele meubels geeft de ten toonstelling een beeld van het veelzijdige karakter van deze kunstenaar. foto pr recensie louis du moulin Concert: Red Hot Chili Peppers Gehoord: 16/10, Ahoy'. Rotterdam Vlak voor de tweede toegift (zo waar Bowie's 'Suffragette City') kwam het er dan toch van: de huldiging van de jarige Flea. Natuurlijk op z'n Pepperiaans, dus ontaardde de 'surprise-act met de taart' in een robbertje slagroomsmeren tussen het al de hele avond achter zijn bas in Adamskostuum opererende feestvarken en zijn boezem vriend, zanger Anthohy Kiedis. Waren de Red Hot Chili Pep pers gisteravond in een afgela den Ahoy' zo geïnspireerd van wege de 33ste verjaardag van de als Michael Balzary geboren Vlo? De Califomische funkme- talpioniers zetten in elk geval anderhalf uur hun beentjes be ter voor dan Nederland sinds lange tijd van ze gewend is ge weest. De opkomst van Kiedis uitge dost als een Frans kamermeisje van rond 1900 en met de ge blondeerde Flea in z'n blootje als tweede blikvanger was al veelbelovend, de feitelijke ope ning 'Give It Way' meteen een dol feest van herkenning. Waar na het heetgebakerde kwartet zeker drie kwartier lang op de toppen van zijn kunnen pres teerde. De' vaart liep ineens terug toen de heren de ruim 10.500 fans vroegen om te kiezen uit een aantal 'geleende' alterna tiefjes. maar gelukkig pakten ze na zich kortstondig vergrepen te hebben aan onder meer Bo wie's 'Sound Vision' en Stevie Wonder's 'Higher Ground' hun eigen draad weer op. Nieuwkomer De rol van nieuwkomer Dave Navarro na wijlen llillel Slo vak, John Frusciante, Eric Mars hall en Jesse Tobias gitarist nummer vijf was in het be nauwde sportpaleis bescheide ner dan cjp het jongste (zesde) album 'One Hot Minute'. Voor naamste oorzaak: de toegeno men geldingsdrang van Flea, getuige onder meer zijn v.ele one-Iiners richting Kiedis en zijn gezongen solo, het quasi- slaapliedje 'Pea'. Zolang Navar ro zich zal blijven schikken in zijn ondergeschikte rol la drummer Chad Smith) zal men van deze Peppers nog veel lol kunnen beleven, let maar op. Evenzeer uitstekend te prui men was hun opwarmer Mohy, het Newyorkse technofeno- meen dat zijn eigen hitrepertoi re geraffineerd mengde met 'goud van oud'. De zeer breed georiënteerde geluidsgooche laar zette Ahoy' nog even op het verkeerde heen door na de aan kondiging 'This is from a dead guy from Seattle' van Nirvana's 'Smells Like l een Spirit' over te schakelen op 'Purple Haze' van Jimi Hendrix, van wie trouwens ook de Peppers nog enkele cita ten zouden oplepelen. Wageningse Klojo 's zongen al eerder 'Busje komt zo wageningen petra berendsen 'Busje komt zo, busje komt zo...' Welke Ne derlander kent dit zinnetje nog niet? Het Sallandse duo Höllenboer bereikte er de hoogste regionen van de hitparade mee. Beschouwingen over de achterliggende be tekenis werden eraan gewijd. Minder be kend is, dat de Wageningse band de Klojo's het al eerder zong. Hun nummer 'Busje' werd geschreven in januari 1993 en staat op de in juni 1994 in eigen beheer opgenomen cd 'Klojo's slaan door!' Albert Faber, 'manager' van de Klojo's, vindt dat het tijd wordt voor 'een protest'. „Hier is sprake van regelrecht plagiaat! Weliswaar zijn tekst en muziek enigszins aangepast door de mensen achter het pro ject Höllenboer, maar dat doet niets af aan het feit dat er maar gezongen wordt over busjes, zonder van tevoren even na te gaan of dit wel verantwoord is. Wij willen nu dat er op elke verkochte cd van I löllenhoer een sticker wordt geplakt met de mededeling dat 'Het Busje in zijn oorspronkelijke en meest rudimentaire versie te vinden is op de CD 'De Klojo's slaan door!"' En inderdaad, op deze cd zingen de Klo jo's al 'busje komt zo'. Ze herhalen dal zin netje wat minder vaak dan het duo Höllen boer en de muziek is wat pittiger, de Klojo's is dan ook een pretpunkband. En het gaat hier niet om een methadonbus maar om het busje waarmee ze zich voor hun optre dens vervoeren. Albert Faber zegt dat zijn groep geen rechtszaak tegen Höllenboer zal starten. „Ik denk dat dat ons alleen maar heel veel geld kost. Maar op zijn minst had er wel een bedankje aan de Klojo's op de cd van Höllenboer kunnen staan." Manager Jo Oortwijn van het duo Hollen boer vindt het „een bijzonder vreemd vei haal". „Het duo Höllenboer heeft het zelf geschreven, iets meer dan een jaar gele den", reageert hij. „Ter gelegenheid van een methadonstudiedag. De stelling van Faber lijkt rnij onzin, want we hebben het lied hij Buma gedeponeerd en er daar niets van ge hoord. Laat ze eerst maar eens een bewijs op tafel leggen. Ik vind het trouwens ook vreemd dat ze er niet eerder mee zijn geko men". Waarop de Klojo's laten weten dat ze niet zijn aangesloten hij Buma Stemra: „Dat vonden we niet nodig". En waarom er niet eerder mee gekomen? „Nou, we hadden niet verwacht dat zo snel heel Nederland hei mee zou zingen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17