Ook Syrië snakt naar vrede 7 Nu de vrede tussen Israel en Egypte. Jordanië en de Palestijnen is getekend, rest alleen nog de handreiking uit Damascus. Jarenlang verketterd als steunpilaar van 'het internatiormle terrorisme', trad Syrië tijdens de Golfoorlog onverwacht toe tot de schare respectabele landen. Bijna vijftig jaar wachten op een glimlach uit het veiligste land van het Midden- Oosten. Lang kan nu niet meer duren. Een reisverslag. m acht glanzend, zwart fonkelend. #_JAls een diepe put vol koel, helder water. Een vonkend vuur van hartstocht. Ogen zo mooi. Gretig likken ze, gulzig lonken ze. Een kader van kohl omlijst de satijnen schittering, die zonder gêne mijn waterig-blauwe blik weerkaatst. Verlegen sla ik mijn wimpers neer. Vanonder ravenzwarte haren, bonte hoofd doekjes en zelfs de beschermende chador, de nvarte islamitische sluier, monsteren nieuwsgierige meisjes in de soek (markt) van Aleppo de buitenlandse bezoeker. Vanuit bun amandelvormige ogen straalt een bijna begerige interesse. Kijken en bekeken worden, dat is Syrië. In Deir ez-Zur, een stadje op de groene strook lussen de Eufraat en de Iraakse grens, poste ren twee kinderen en een jonge vrouw zich r, I op nog geen meter afstand van een van mijn reisgenoten. Met open mond staan ze dat blonde meisje met haar blote kuiten aan te ppen. Het groepje zwelt snel aan. Alleen de lode ogen in de schapekop die bij de slager igt, blijven glazig in een andere richting sta- Zuilen in het zand. Palmyra is de trots van Syrië. Va tientallen jaren van afwijzing, toont Syrië, •eer volop belangstelling voor de westerse rereld. En de interesse is wederkerig, net »als de afkeer aan twee kanten werd gekoes- »rd. Eindelijk los van vreemde heersers koos Damascus in 1946 voor een mengeling van socialisme en Arabisch nationalisme. Toen Je Koude Oorlog de wereld verdeelde in twee ndiT ampen, schurkte Syrië aan tegen de Sov- ftunie. Tijdens de Zesdaagse oorlog in 1967 jng de Golan-hoogvlakte verloren en groei- !e de haat. De verraderlijke aanval op Israel, amen met Egypte op de joodse feestdag Jom üppoer in 1973, sloeg de deur naar het Wes- en met een smak dicht. Haviken als Nixon en Reagan bestempel- jen Syrië daarna stelselmatig als steunpilaar an het internationale terrorisme. Bomaan- lagen in Frankrijk, Duitsland en Italië, vlieg- uigkapingen in Griekenland en Turkije, zelf- noordcommando's tegen Amerikaanse mili- liren en de ontvoering van westerlingen in ibanon; overal zag Washington de ziekelijke sand van Hafez al-Assad in. Dé Syrische pre- ident werd beschouwd als een evenknie van Ie verfoeide Libische leider Muammer Gaddafi. De ommekeer kwam in 1990 aan het begin m de Golfoorlog. Terwijl koning Hussein m Jordanië bleef talmen omwille van de Pa- stijnen, koos Assad zonder aarzeling de zij levan de stinkendrijke Koeweiti's en Saudi's, ie een westerse alliantie onder leiding van merika te hulp hadden geroepen. Assad re- lende zo af met zijn vroegere vriend Saddam lussein, verzekerde zich van financiële steun it Saudi-Arabië en liet in één moeite de and van Rusland los. Syrië was op slag weer een respectabel land. Nu wachten we met z'n allen op de laatste sap. Assad speelt voorlopig nog hard to get. De teruggave van de Golan is een onvoor- «ardelijke eis, de verdeling van het kostbare «ter uit het meer van Galilea en de Jordaan seen harde noot om te kraken. Maar na bij- sa vijftig jaar wachten, kan de doorbraak niet tng meer uitblijven. Want ook de Syriërs Bakken naar vrede. Een glimlach in Damascus helk miniscuul winkeltje in de soek, op elke Sraathoek, vanaf elke taxi die passeert, in de sacristie van een katholieke kerk, ja zelfs in liet Romeinse theater van Bosra, overal staart je tronie van Assad me aan, vaak met de mil le glimlach van een ware vader des vader lands. 'Dat idee heeft hij uit Noord-Korea Beegebracht', zegt Hala, de hoofdpersoon in De poorten van Damascus, het prachtige boek lat Lieve Joris schreef na een half aar Syrië. 'Alsof wij niet weten hoe hij eruit ziet!' Meestal gaat Assad vergezeld ■an zijn lieve zoontje Basil; een Wende rokkenjager, afgebeeld net baard en zonnebril, ander half jaar geleden tragisch veron- flukt toen zijn auto zich met loge snelheid in een andere ioorde. Net als pa wordt hij ver- ®rd als een heilige. „We love N Hm", is het onwezenlijke ant- Word dat ik krijg als ik wil weten •aarom. Hoe word je dictator? De vroe de straaljagerpiloot Assad heeft 5 een jarenlange machtsstrijd Bor moeten voeren. Een gevecht fceen schaakspel, waarbij pion- worden geëlimineerd en *aliteiten geofferd en het zaak 'steeds het juiste veld te kiezen. Een jaar of tien na de onafhan- ïlijkheid (in '46) maakte Assad *1 uit van een groep jonge offi- fcren die snel aan invloed won 11 de Ba'athpartij, hij overleefde *unie met Nassers Egypte (de Temidden van de drukte in de soek van Damascus brengt een waterpijp de broodnodige rust. foto's onno havermans in Palmyra Tadmor in het Arabisch, oase van palmen in de Syrische woestijn kost het me weinig moeite af te dalen naar de Ro meinse tijd. Jammer, de legionairs met hun centurion ontbreken, van de schalen met vlees en fruit is niets meer over en er is ook geen slaaf om me koelte toe te wuiven. Des ondanks adem ik de sfeer van dik tweedui zend jaar terug. Buiten trekt een ezeltje een kar met drie boertjes voorbij. Bogen en pilaren, züilen in het zand. Goud glanst de ondergaande zon op de resten van een rijk verleden. Mesopotamië, Nabateërs, Grieken, Romeinen, de kruisridders, alles en iedereen heeft hier zijn sporen achtergelaten. Tempels en theaters, pleinen en kolonade- straten, kerken en kastelen ze liggen nog bij na onaangedaan in het woestijnlandschap. De belangwekkendste vondsten zijn onder gebracht in de historische musea van Da mascus en Aleppo, soms dankzij de hulp van Leidse archeologen. Maar bouwwerken «ijn niet te verplaatsen. De Romeinse stad in Pal myra, het woestijnkasteel in Doura Europos, de stadsmuur in Raqqah, de ruïne's in Rasafah en Apamea, de citadel in Aleppo, de kathedraal van Simeon, de burcht van Sala- din, het kruisvaarderskasteel Krak des Che- vailiers, de noria's (houten waterwielen) in Hama, de Armeense wijk in Aleppo, de oude stad in Damascus (de oudste nog bestaande stad ter wereld), het vrijwel ongeschonden amphitheater in Bosra; na een week of drie kriskras door Syrië kun je geen stenen meer Dan bieden de mensen uitkomst. In de ha mam, het badhuis, laat ik me schoonschrob- ben en kom ik op krachten voor een nieuwe duik in de menigte. 'Hello mister, where are you from? You want tea? Please, sit down... Come, come.' In de soek kun je geen tien stappen zetten zonder te worden aange klampt. Cruijff en Van Basten zijn ook hier de beste aanknopingspunten voor een gesprek met handen en voeten en een klein mondje Engels. In Aleppo, waar het grote percentage homoseksuelen een uitzonderlijke toeristi sche attractie blijkt te zijn, geven sommigen zelfs een stukje Nederlandse les ten beste: 'kijke kijke, niet kope' maakt school. Maar heus, kopen hoeft niet. De gastvrij heid van de Syriërs is nog niet bedorven door dollartekens, de hartelijke glimlach is ge meend. Dat zal ongetwijfeld veranderen als het toerisme toeneemt. Kijk maar naar Jorda nië waar de toerist door staat en handelaren wordt geplukt. Vooralsnog blinkt in Syrië echter alleen oprechte belangstelling in die zacht glanzende bruine ogen. Na tientallen jaren van afwijzing toont Syrië weer volop belang stelling voor de westerse wereld. En de interesse is wederkerig. De afgelopen twee, drie jaar groeit het toerisme explosief. En de po tentie is groot. Alleen al daarom heeft Syrië vee) belang bij een vredesverdrag met Israel. Want als het stempel van eng land wegvalt, kan het toerisme binnen enkele jaren uitgroeien tot een gewichtige bron van inkomsten. Wat dat betreft kan Syrië zich spiegelen aan buurland Jordanië, waar het toch al belangrijke toe risme een extra impuls heeft ge kregen van de vrede met de jood se staat. En Syrië heeft zeker zo veel cultureel-historische schat ten als het koninkrijk van de Has- jemieten, al ligt een groot deel nog verborgen onder het zand. Binnen de ommuurde tempel Verenigde Arabische Republiek, die in 1958 werd gevorm en drie jaar later weer uiteen viel), koos de juiste bondgenoten en trad na een reeks coups in 1971 als nieuwe leider naar voren. Twee jaar later moest hij de Go lan prijsgeven aan de Israëlische opperbevel hebber Yitzhak Rabin, zijn huidige tegenspe ler in het vredesproces. Toch wist hij zijn po sitie te verstevigen, sterk leunend op de ala- witische minderheid waartoe hij behoort. Om de macht te behouden, grijpt de presi dent zonder schroom naar grove middelen. De oude stad van Damascus is daaróm be reikbaar voor tanks. In 1979 werden tiental len opstandige moslimbroeders geëxecuteerd in Latakia, de havenstad aan de Middelland se Zee waar Assads oude school staat en waar hij zijn machtsbasis heeft. Drie jaar later liet de president bommen gooien op de stad Ha- ma, toen moslimbroeders wekenlang open lijk in verzet kwamen en tientallen militairen vermoordden. Naar schatting 25.000 inwo ners werden gedood; van de in puin gescho ten binnenstad staat nog een macaber aantal ruïnes overeind, de overlevenden zwijgen als het graf. Sindsdien is het rustig in Syrië. Hoe tiranniek ook, een dictator zorgt op de langere termijn voor stabiliteit. Wellicht smeult onderhuids de angst wat als Assad sterft? maar op straat is daarvan opvallend weinig te merken. Onder de top van partijbonzen en hoge militairen heeft zich een middenklasse ge vormd die werkt aan een voorzichtige demo cratisering van het land. Openlijk durft nog bijna niemand daarover te praten, want Or- wells Big Brother is in Syrië werkelijkheid ge worden. De veiligheidsdiénst mukhabarat loert overal, iedereen kan een tipgever zijn. In een zijkamertje van de kolossale Omajja- den-moskee, midden in de oude stad van Damascus, staat een plompe bank piet zach te kussens. Drie baarden liggen onderuit te luisteren naar een man van middelbare leef tijd in een grauwbruin confectiepak. Hij lijkt een beetje op de Turkse groenteman bij mij om de hoek. Een jaar of vijftig, gedrongen postuur, brede snor, zware bril. Hij staat voor een microfoon en zingt met onvoorstelbaar hoge'stem een melodieus gebed. Na een mi nuut of tien raakt zijn adem op en neemt een van de anderen het over. De uitgebluste voorzanger laat zich behaaglijk wegzakken tussen zijn metgezellen op de bank. Voor me is de kier van de openstaande deur waardoor ik de voorzanger bespied, achter me strekt de enorme zaal van de mos kee zich tientallen meters uit. Vanaf de straat en het grote plein keert het gebed hier elec tro nisch versterkt terug. Onder mijn kouse voeten golft zacht een dikke laag tapijten. De zaal stroomt vol met gelovige mannen, de meesten getooid met een wit petje, het ge zicht gekeerd naar Mekka. Syrië mag dan officieel een seculiere staat zijn, het is zonneklaar een islamitisch land. Assad zelf mag zich graag als een voorbeeldig moslim gedragen en bezoekt daarorn gere geld de Omajjaden-moskee. De ruimte (136 bij 38 meter) is indrukwekkend, of het ver haal over het afgehakte hoofd van Johannes de Doper dat hier midden in de grote zaal zou worden bewaard onder een met goud bewerkt marmeren koepeltje nou klopt of niet. De symmetrie van de rijen Korinthische zuilen, de mozaïeken op de muren (of wat er na de rampzalige brand van 1893 nog over is)... Met de benen gekruist zit ik stil op de grond en geniet van de weldadige rust. Meer dan driekwart van de Syriërs is mos lim; twaalf procent is christen. De oproep van de muezzin voor het gebed, vijf keer per dag, hoort bij het dagelijks leven als de pannekoek (een plat, ongegist brood) bij de maaltijd. Eén deel van de grote soennitische meerderheid is bevattelijk voor het fundamentalisme van de moslim-broederschap. Daar staat tegen over dat een grote groep de islam heeft ver weven met een werelds bestaan: op vrijdag in een witte kabaliyeh naar de moskee, de rest van de week in colbert. Een koele zeebries waait in Latakia door aan alle kanten openstaande deuren, waar door kooplieden binnensnellen voor een haastig gebed, terwijl anderen gehurkt op hun gemak de koran lezen. Op de bankjes van een park in Aleppo zitten stelletjes ver liefd te zwijgen in de zwoele herstavond, ter wijl even verderop de beheerder van de gloednieuwe moskee voor een fooi de deur van het slot haalt en een groepje toeristen een blik gunt op de kapitale kri- tallen kroonluchter. In de scha duw van vier slanke minaretten drinken buitenlanders en arabie ren broederlijk thee in het nach telijke strijklicht. Schoenen uit bij de ingang van een moskee in Aleppo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 33