Gedreven door de mystiek i J ZATERDAG 14 OKTOBER 1995 De Amsterdamse zakenman Joost Ritman is de grondvester van het wereldomvattende concern 'De Ster', een bedrijf dat zich specialiseerde in plastic wegwerp-servies voorde luchtvaart. Lange tijd was hij een vermogend man die met zijn enorme fortuin de grootste particuliere kunst- en boekencollectie van Nederland bijeenbracht. Totdat zijn bedrijf in financieel drijfzand wegzakte. Zijn kunstverzameling moest verkocht worden, maar zijn grootste schat wist hij te redden: de boekencollectie. Als erkenning voor zijn Bibliotheca Philosopliica Hermetica ontvangt hij op 2 november in het Stadhuis van Haarlem de Laurens Jansz Costerprijs. Cultureel eerherstel vooreen spirituele verzamelaar. Costerprijs: erkenning voor het werk van Joost Ritman Fragment uit een zeer symbolische afbeelding uit de begintijd van de beweging der Rozenkruisers. Afkomstig uit Speculum Sophicum Rhodo-Strauroticum, 1618. Deze prent siert de catalogus van de expositie die momenteel te zien is in de Universiteitsbibliotheek van Amsterdam. foto bibliotheca philosophica herml tica Ioost Ritman (1941) heeft wel iets weg van een twintigste-eeuwse alchemist. Zijn his torische voorgangers waren gegrepen door ee om waardeloze stoffen op chemische wij ze te transformeren tot puur goud. Ritmans basis materiaal was doodordinair plastic, waarvan hij wegwerp-servies voor de luchtvaart maakte. Met zijn florerende bedrijf De Ster wist hij enorme winsten te boeken, die hij vervolgens kon aan wenden voor een hoger doel. In 40 jaar tijd bouw- - de hij een historische bibliotheek op die in de we reld zijn weerga niet kent: de Bibliotheca Philosop hica Hermetica. De waarde wordt geschat op 150 miljoen gulden. Een collectie van 16 duizend boe ken over spiritualiteit en geestelijk leven, geboren uit wegwerp-plastic. Ritmans fascinatie voor het spirituele is simpel te verklaren. Hij werd geboren als kind van ouders die allebei lid waren van de Rozenkruisers, een spiritueel kerkgenootschap waarvan de wortels liggen in de 17de eeuw. Op een leeftijd dat de ge middelde jongere nog worstelt met puberale le vensvraagstukken, sticht Joost Ritman zijn biblio theek. „Dat gebeurde in 1957, toen ik pas zestien jaar oud was. Toen al had ik een grote belangstel ling voor de alternatieve spirituele stromingen die eeuwenlang naast de kerkelijke tradities hebben bestaan. Ik ben heel eenvoudig begonnen met het afstropen van Nederlandse antiquariaten. Het kreeg pas een hele concrete vorm toen ik op mijn drieëntwintigste van mijn moeder een kostbaar boek ontving van de mysticus Jacob Böhme, uit 1652. Dat heb ik ervaren als een blikseminslag. Dat heeft een soort innerlijk vuur ontstoken. Door dat cadeau was ik plotseling in de wereld van het oude boek aangeland en ontstond de absolute drang tot verzamelen. Door zelfstudie en onderzoek heb ik mij de ma terie eigen gemaakt. Het is een ontdekkingstocht geweest, waarbij je van tevoren weet wat je zoekt. Ik wist dat van binnenuit. Het is het beeld van de pionier. Die is niet alleen de architect, maar ook de bewoner van het huis en hij bezielt ook de huisgenoten. Dat huis, die bibliotheek bestond al heel lang geleden in mijn geest." Die Bibliotheca Philosophica Hermetica is in middels allang geen particulier hersenspinsel meer. Ritman woont in een pand aan de Bloem gracht in Amsterdam, grenzend aan zijn geboorte huis. De gevel is niet die van een indrukwekkend monumentaal grachtenpand, maar het interieur getuigt van zijn liefde voor oude kunst. Zijn groot ste schat koestert hij in het souterrain, waar de kerncollectie met de waardevolste boeken is on dergebracht. Hij hoeft maar een trapje af te dalen of hij bevindt zich in een schatkamer met zo'n vier- tot vijfduizend oude geschriften. Zo kan hij in zijn eigen woonhuis eeuwenoude handschrif ten en boeken raadplegen over onderwerpen als alchemie, de Kabbala, de christelijke mystici en de Rozenkruisers. Steun van overheid Zittend achter zijn bureau in het souterrain slaat Ritman een kostbaar Frans handschrift open dat stamt uit de dertiende eeuw. Genietend en vol trots toont hij de prachtige houtsneden die de tekst over de christelijke symboliek illustreren. Hij wijst erop dat de collectie weliswaar zeer interna tionaal georiënteerd is, maar dat het grootste ge deelte van de boeken een duidelijke connectie Joost Ritman: „Ik vind de Coster-prijs een belangrijke erkenning, zeker in deze tijd. Het maakt duidelijk dat er nog andere waarden kunnen worden nagejaagd dan materieel succes en een gefortuneerde plaats in de samenleving." foto lex van rossen heeft met Nederland. Ritman: „Nederland is altijd bij uitstek een land geweest waar de spiritualiteit in het centrum van de belangstelling heeft gestaan en dat begint ei genlijk al in de zestiende eeuw. Men is open blij ven staan voor vrijheid van godsdienst en druk pers. Amsterdam was toen de stad die volledige vrijheid bood aan andersdenkenden en dat heeft als een magneet gewerkt op vrijgevochten gees ten, drukkers en schrijvers." Ritman beschouwt zijn bibliotheek dan ook als een oer-Hollandse cultuurschat en sinds eind vo rig jaar steunt de Nederlandse overheid hem voor de volle honderd procent in die opvatting. Er was overigens wel een regelrechte Financiële catastrofe voor nodig, voordat de staat bij monde van staats secretaris van cultuur Aad Nuis de bibliotheek uit riep tot beschermcf nationaal cultuurbezit. Daar mee is voorgoed voorkomen dat vermogende bui tenlanders met deze schat aan de haal kunnen gaan. En die dreiging was uitermate reëel, want in 1993 sidderden Ritmans bedrijf, zijn collectie èn zijn zakelijke reputatie op hun grondvesten. Ja renlang had de bankinstelling waar hij zaken mee deed de NMB het goedgekeurd dat hij enor me sommen uitgaf voor de aankoop van boeken en kunst. Kort nadat de NMB met de Postbank fu seerde tot de ING-bank, pakten donkere wolken zich boven Ritmans hoofd samen. Door de Golf oorlog die het vliegverkeer gedeeltelijk lamleg- de raakte 'De Ster' in Financiële problemen: de bank onthief Ritman uit zijn directeursfunctie. Hij had op basis van het vermogen van zijn bedrijf een krediet van 250 miljoen voor zijn aankopen. De huisbank eiste dat astronomische bedrag op. Daarmee leek de gedwongen verkoop van de bi bliotheekonafwendbaar. Ritman: „Toen is een fel protest van honderden geleerden en onderzoekers uit heel Europa op gang gekomen. Onder hen was ook de Italiaan Umberto Eco, die in de bibliotheek uitgebreid re search heeft gedaan voor zijn roman De Slinger van Foucault. Dat verzet uit culturele en weten schappelijke kringen leidde uiteindelijk tot het be sluit van de Nederlandse overheid." Uitgangspunt Nu, inmiddels twee jaar later, heeft Ritman zijn volledige kunstcollectie van de hand gedaan. Het gaat om een duizelingwekkende verzameling zil ver, schilderijen van oude Hollandse Meesters, Rembrandt-etsen, glas, Art-Nouveau-voorwerpen en Oosterse tapijten. Die transacties zijn hem ver schrikkelijk aan het hart gegaan en hij beschouwt de verkoop als een groot verlies voor Nederland. Maar het stelt hem wel in staat zijn schulden af te lossen en zo de boekencollectie te behouden. „De bibliotheek is heilig voor mij. Mijn uitgangspunt is nooit geweest om een groot kapitaal op te bou wen en vervolgens in een belastingparadijs te gaan wonen. Ik heb mijn liefde voor dit land en de cultuur nooit onder stoelen of banken gestoken. Op mijn vijfendertigste had ik mijn succes al kun nen consolideren in schitterende banksaldi en kunnen vertrekken, maar ik wil met de wortels van de traditie van dit land verbonden blijven. Voor, mij zijn geestelijke waarden uiteindelijk veel belangrijker dan materiële waarden. Ritman praat vanuit een diepe innerlijke over tuiging, hij lijkt ongebroken, maar toch heeft de hele affaire en met name de negatieve beeldvor ming rond zijn persoon hem wel degelijk diep ge krenkt. De Costerprijs (een onderscheiding van de Stichting Haarlem Boekenstad) verwelkomt hij dan ook zeer als een belangrijke erkenning van zijn culturele inspanningen. Maar ook op zakelijk gebied werkt hij keihard aan rehabilitatie en streeft hij opnieuw een goede verstandhouding met de ING-bank na. „De vraag is: in hoeverre is meneer Ritman in staat terug te keren op het vlak van de Nederlandse ondernemingswereld? Ik heb door de verkoop van mijn kunst aangetoond dat ik met dat proces bezig ben en mijn schulden af los. Ik ga er vanuit dat de terugkeer als belangrijk ste partij in mijn onderneming aan zal tonen, dat de fighting spirit van meneer Ritman ongebroken is. U moet goed begrijpen dat ik nooit iemand heb willen benadelen. Er zijn ook beslist geen mensen die met een kromme vinger naar mij kunnen wij- Genoeg daarover. Liever laat hij deze uiterst ge voelige onderwerpen rusten. Het laatste waar hij op zit te wachten is niepwe wrijvingen en irrita ties. Het is beter het gesprek te concentreren op de zaken waar het werkelijk om draait in het le ven, de spiritualiteit. Ritman spreekt veel liever over de inspirerende Figuur van Jan van Rijcken- borgh, de man die in 1924 de goddelijke vonk in zichzelf ontdekte en in Haarlem het Lectorium Rosicrucianum stichtte. Ritman: „In meneer Van Rijckenborgh heb ik altijd een heel gedisciplineerd voorbeeld gehad van een geestelijk leider die in deze tijd opnieuw de klassieke boodschap uitdraagt. Ook hij heeft al tijd een ongelooflijke belangstelling gehad voor al le oude bronnen waaruit de 17de-eeuwse Rozen kruisers putten. Zij baseren zich weer op veel ou dere spirituele stromingen. Dan kom je in de mid deleeuwen terecht, bij de christelijke mystiek. Maar ook bijvoorbeeld bij de Katharen in het zui den van Frankrijk." Een van de kernteksten van de collectie, waar aan de bibliotheek dan ook haar naam ontleent, is het oud-Griekse Corpus Hermeticum. Het is een groep van achttien filosofisch-religieuze teksten die in de derde eeuw bij elkaar zijn gebracht in een bundel. Daarin wordt teruggegrepen op oude koning-priester beschavingen van Egypte en Per- zië en ook op de Kaballa, een oud-Joodse leer die de bijbel probeert te verklaren met letter- en ge talssymboliek. Dat geeft aan hoe gigantisch breed het verzamelgebied van de bibliotheek is. Voor een buitenstaander mag het wellicht klin ken als een ongrijpbaar mystiek samenraapsel, voor Ritman is zijn bibliotheek een volstrekt lo gisch opgebouwde, hechte collectie. „Uitgangs punt is de goddelijke geestkracht die aanwezig is in feder atoom van het bestaan. Geestelijke kracht en energie die zich onafgebroken openbaart in de gehele zichtbare schepping. De mens is geroepen daar kennis van te nemen en daar volkomen in door te dringen." Binnen het internationale kerkgenootschap Lectorium Rosicrucianum. dat aanhangers heeft in landen als Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Brazilië, bekleedt de Amsterdamse zakenman een belangrijke positie. Ritman behoort tot de spiritu ele leiding die bestaat uit 13 personen. „Als spiri tuele leiding houd je je bezig met de begeleiding van 15 duizend leerlingen wereldwijd. In Neder land zijn er circa tweeduizend, die samenkomen in veertien centra. De hoofdtempel is gevestigd aan de Bakenessergracht in Haarlem. Het is een gewijde ruimte die is afgestemd op een spiritueel samenzijn, waarin de universele leer wordt over gedragen." De Bibliotheca staat overigens volledig los van het kerkgenootschap, al is hel uiteraard wel zo dat Ritman zijn bezit en kennis aanwendt ten bate van de Rozenkruisers. In het blad Pentagram, uit gegeven door de in Haarlem gpvestigde Rozen kruis Pers, publiceert hij regelmatig over zaken die samenhangen met de Bibliotheca en haar activi teilen. Tijdens het gesprek beklemtoont Ritman enkele malen dat de bibliotheek tot op de dag van vandaag, ondanks alle financiële tegenslag, niet is afgetakeld tot een stoffige verzameling boeken waar een glazen stolp overheen is gezet. De beste manier om dat te tonen, is ongetwijfeld een be zoekje aan de bibliotheek aan de Bloemstraat. We wandelen naar het pand, slechts op een steen worp afstand van het woonhuis van Ritman. Voorbeeldfunctie Bij het betreden van de bibliotheek stapt hij op een borstbeeld af, legt zijn hand op de schouder van de mannenfiguur en zegt stralend: „En hier is mijn grote vriend Cosimo de Medici." Opnieuw een inspirerend personage dat voor Ritman een voorbeeldfunctie vervult. Deze puissant rijke, laat-, middeleeuwse bankier uit Florence maakte zich geliefd door zich niet alleen met aardse zaken be zig te houden, maar ook als beschermheer op te treden voor kunstenaars en wetenschappers. Dankzij zijn steun verscheen er in 1471 een Latijn se vertaling van het Corpus Hermeticum. Dat Ritman zijn taak als moderne mecenas en beschermheer serieus opvat, mag blijken uil de personeelsbezetting van de bibliotheek. Dagelijks werkt een staf van zes mensen in de Bibliothe onder leiding van directeur Fra raar Boekwetenschap aan de t sterdam. Jaarlijks komen er z< kers over de vloer, variërend v; die de kleine wisseltentoonstellingen bekijken, ti geleerden uit de hele wereld die handschriften be studeren. Janssen: „De collectie groeit nog steeds. Tot nu toe hebben we dit jaar 423 nummers aan gekocht. Tot '93 kochten we jaarlijks gemiddeld zo'n duizend titels per jaar. Verder publiceren we zelfstudies en vertalingen bij onze uitgeverij In l)e Pelikaan. En momenteel is er in de IJniversiteits Bibliotheek van Amsterdam een expositie van his torische manifesten van de Rozenkruisers te be- zfchdgm." Het is volstrekt duidelijk dat de stichter van de bibliotheek er inmiddels niet meer alleen voor staat. Ritman heeft een keurkorps van deskundi gen om zich heen verzameld. Desondanks is zijn bemoeienis met zijn geesteskind nog onvermin derd intensief. Ritman: „Ik ben iemand die acht tien uur per dag actief is. Als je een bedrijf en een bibliotheek opbouwt, doe je dat vanuit een be paalde gedrevenheid. En die is onverminderd aanwezig. Daarom vind ik de Coster-prijs een be langrijke erkenning, zeker in deze tijd. Het maakt duidelijk dal er nog andere waarden kunnen wor den nagejaagd dan materieel succes en een gefor- ;en, hooglc- versiteit van Am- duizend bezoe- geïnteresseerden eëioesib! nrirrnrii JmtmrvmttieJicinnTtieurrfParaceMaii mjs. Off quogurjirrenart Cotjicrajcn^t-Ajrrolel §ehreh 'vnjahr f 53 heTihami, leiterJr&auncn d)ocfor Der idltr asein T*te*hüt T.iKi*$is,f5ck'rm (ifhr ar met #Vi<tr ivrfch JuuureoHct&rfi- Zrflerrrt tier mme* Der jüew/fatjltidrkiw*g Zetinchtfak^xnmmfir, CJufdüfêgegcwerfiit z OtennxtaJteltjiO-Dn fCrrin hii «Zf vJfkyk trf> ■i'-BpttjraftaU jww harf Xtrjeteiactx. JcuUt «r rrjt Dieittrlfit edtirniritat oen* Zmrjfh trirt fêj£h trtu Derm *3 aiirt gnxjlmi MrnrCrrDfir Erfhit TCETJ rutRjifi Omtje donvm perfectvmadeoimpiTeectvjavero adiabolo os

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 31