'Mijn nieren zitten verkeerd' Nostalgie viert hoogtij bij Propop in Trianon Cultuur&Kunst }een lachloze verhalen voor de tekenlerares f erhalenwedstrijd penbare bibliotheek STUDIO MARIA-ANNA Imperium kiest de foute toon Terug naar Katwijk' keurige plaatjes van keurig dorp iTERDAG 14 OKTOBER 1995 De anatomische les van het museum Boerhaave f jaar hebben Remco Cam- t en Jan Mulder gestoken in perfectioneren van hun ver van de jaarlijkse uitvoering ier va H het schooltoneel. Drie Stati landen per jaar staan de irijvers op de planken en engen theater dat geen thea- ah mag zijn. Op een leeg podi- dia op de achtergrond enige decorstuk een :e tra lildersezel, lezen ze om beur- •erbra ivanaf grote vellen wit papier mj|je n teksten voor. De stem van Mulder slaat regelrjiatig .bestuif- Dan klinkt er verbazing ctie v ®r- Heb ik dat echt geschre- leuk verhaal? Remco gisti mperl met vaste stem, on- Sta k°eld. Hij heeft zijn verhalen AVR-i ter gelezen, dat is duidelijk. f/pllebei staan ze vastgenageld de planken. Alleen als ze ove iats maken voor elkaar is er VOf weging op het toneel. Soms e P' jft ook die beweging uit. Dan allebei even staan ar hun versie van Jean Nelis- Mart Smeets bij de Tour France. Mart ziet iets drama- nch, een renner gaat dood. Jean put uit zijn encyclopedisch geheugen nog zeventien andere voorvallen die nog veel erger De schrijvers staan stil, maar de voorstelling gaat in hoog tempo verder. Nederlandse ac tievoerders die de Fransen wei eens een lesje gaan leren door stiekem een kinderwagen vol Australische wijn over de grens brengen. De actie van de 'boy- cotteurs' strandt in het bed van twee Franse zusjes. Het 'lachloze' verhaal dat Jan Mulder op verzoek van zijn manager voorleest: een techni sche beschrijving van een tele fooncentrale die uitmondt in het drama van de kliniek voor lachloze kinderen in Zwitser land. Maar lachloze verhalen krijgt de tekenlerares wier rol beperkt blijft tot de dia op de achtergrond niet te horen. De Tekenlerares is het laatste programma van Remco Cam- pert en Jan Mulder samen. Campert wil in de herfst voort aan liever mooie gedichten schrijven. „Dat betekent het einde van de theatercarriére van Remco Campert", zegt Jan Mul der. Dat biedt hoop. De theater carrière van Jan Mulder is ken nelijk alleen nog maar bij de pauze aangeland. Als het hem maar geen routine brengt. openbare bibliotheek Leiden janiseert halen gedichten wedstrij d kinderen over het thema ensenrechten en vluchtelin- De wedstrijd is een onder aan de culturele manifesta- 'human rights and refugees' de gemeente Leiden, anderen in de leeftijdsgroe- 10-12 en 13-16 jaar kunnen '^dragen inzenden tot 1 nber. Onder de titel a'ensenrechten en vluchtelin- Ji' kunnen deelnemers ook J verhalen en- gedichten maken. Alle inzendingen worden in de maand december geëxposeerd in de centrale bibliotheek aan de Nieuwstraat. Voor de beste inzendingen zijn twee maal zes prijzen be schikbaar. De prijswinnaars worden bovendien uitgenodigd om hun verhaal of gedicht voor te lezen tijdens een slotmanifes tatie in het Volkshuis, op woensdag 29 november. Meer informatie is verkrijgbaar bij de bibliotheek:-Carla Oostergo-Bij- houwer, 071-5149943. Jcelijl )f niei itj| TEXTIELCOM POSITIES Geopend van woensdag t/m zaterdag van 12.00 tot 16.00 uur HOORN 52 2404 HJ ALPHEN A/D RIJN Buiten onze openingstijden kunt u tevens telefonisch een afspraak met ons maken! 0172-443029 Graag tot ziens! Marianne de Jong 'Dokter het doet zo zeer, ik geloof dat mijn nieren ver keerd zitten'. Het is die zin die Gerhard Kreeftmeijer te binnen schiet als de coördinator van het Boerhaave-mu- seum gevraagd wordt naar de gedachte achter de ten toonstelling 'Lijf en Leed' die vandaag in het gebouw aan de Lange St. Agnietenstraat begint. LEIDEN. ADV Het zieke en gezonde lichaam in al zijn facetten staat daarbij centraal. „Want het is verba zingwekkend hoe weinig de meeste mensen weten van hun eigen gestel. Waar bijvoorbeeld het hart en de lever zitten en hoe die er in werkelijkheid dan uitzien", aldus Kreeftmeijer. Om de anatomie van de mens in goede en minder goede doen 'in-zichtelijk' te maken, heeft het Rijksmuseum voor de Ge schiedenis van de Natuurwe tenschappen en van de Genees kunde - zoals Boerhaave voluit heet - gekozen voor een opmer kelijke vorm van exposeren. Die valt op twee niveau's uiteen, voor de jeugd en voor volwasse nen. Waarbij met opzet het 'bi zarre' is vermeden. „Het is niet de bedoeling om de mensen hier de stuipen op het lijf te ja gen. We hebben er geen horror film van gemaakt." Ledematen VVat overigens gemakkelijk had gekund, zo weet Kreeftmeijer uit eigen ervaring. Want je hoeft als leek maar binnen te treden in een willekeurig pathologisch- anatomisch laboratorium of je schrikt je bij het aanzicht van al die al dan niet verminkte lede maten en ingewanden een 'be roerte', om in termen te spre ken. „En natuurlijk, ook bij 'Lijf en Leed' wordt de bezoeker ge confronteerd met voor hem niet-alledaagse verschijnings vormen van de gezonde en de zieke mens. Maar", zo glimlacht hij, „of hij de confrontatie wil aangaan, kan hij zelf bepalen." Aan de hand van negen the ma's wordt duidelijk gemaakt hoe het menselijk lichaam in el kaar steekt. Van het skelet tot de huid en alles wat zich daartus sen bevindt, inclusief de nodige ziektebeelden en afwijkingen. Waarbij, zoals gesteld, twee ni veau's zijn te onderscheiden. Tot 1.30 meter voor kinderen, daarboven voor volwassenen. Een aantal 'enge' dingen, zoals bijvoorbeeld preparaten op sterk water, zijn deels afgedekt. Een kijkgat is er voor de bezoe ker met de sterke maag die toch uitsluitsel wil krijgen wat die ra riteiten dan voorstellen. „Maar eerst lezen en dan pas kijken", raadt Kreeftmeijer aan. „Wie het andersom doet, is snel ge- Boerhaave heeft, om de ana tomie van de mens zo optimaal mogelijk in beeld te brengen, mogen putten uit de anatomi sche en pathologische collecties van de universiteiten van Gro ningen, Amsterdam, Leiden en Utrecht. „We mogen hier dan ook gerust spreken van een unieke verzameling die nog nimmer zo compleet bijeen was", zegt Gerhard Kreeftmeijer niet zonder trots. „Er zijn prachtige historische voorwer pen, zoals bijvoorbeeld de zoge naamde Spierman uit 1843 van Auzoux en wasmoulages uit het begin van deze eeuw. Maar we hebben ook moderne prepara ten en schaalmodellen van bij voorbeeld oog en oor." 'Voor kinderen met hun ou ders' zoals inrichter Kees Grooss dat uitdrukt, is de expo sitie bijzonder aantrekkelijk omdat zij ook actief kunnen deelnemen. Er zijn zogenaamde onderwijsmodellen die uit- neembaar zijn en als een puzzel weer in elkaar gezet kunnen worden. Zodat je ook in de praktijk te weten kunt komen waar longen, darmen en nieren precies zitten. Verder is er een inter-actief computerprogram ma, getiteld 'Adam - the inside story'. Op elke vraag is er een antwoord, maar let op: er wor den ook borsten en genitaliën vertoond Lacht Kreeftmeij er: „Ja, sorry hoor, maar het is een Amerikaans programma. Die zijn nogal preuts en waar schuwen daarvoor. Ik denk niet dat wij in Nederland daarvoor bang behoeven te zijn." Een aardig hoogtepunt van de tentoonstelling is de anatomi sche les zoals die onder de pas sende titel 'Over mijn lijk' wordt opgevoerd door de theatergroep Pandemonia uit Amsterdam. Dat gebeurt al even toepasselijk m het Theatrum Anatomicum van Boerhaave waar in de 17e en 18e eeuw ook daadwerkelijk secties plaatsvonden ten behoe ve van het medische ondérwijs. Speciaal voor deze expositie schreef Tony Maples dit stuk waarbij kinderen samen met de acteurs zich actief rond de snij tafel scharen. Volwassenen kij ken, net als vroeger de geïnte resseerde buitenstaander, vanaf de bovenste ring toe. Het stuk wordt 17 oktober voor de eerste maal opgevoerd. Daarna vervolgens op 19, 22 en 31 oktober, 12 en 26 november, 3, 17, 27 en 29 december alsook in de maanden januari tot en met april. Er zijn voorstellingen om twee en om drie uur 's mid dags. Geschikt voor schoolklas- Tentoonstelling 'Lijf en Leed'. Van 14 oktober tot 21 april in het Museum Boer haave. Openingstijden: van dinsdag t/m zaterdag van CHEF GERT VISSER, 0 10.00 tot 17.00 i en feestdagen 17.00 uur. Voor informatie, reservering men contact opnemen met de van rondleiding en de opvoe- afdeling presentatie van het ring van 'Over mijn lijk' kan RECENSIE WUNAND ZEILSTRA 'De getatoeëerde roos' van Tennessee toneelgroep Imperium. de Bakker, Elke v d Vrande en Eric Siebel Regie Katja Hieminga Gezien: 13/10, Imperium Theater, Leiden. Aldaar nog te zien; 14/10,19-21/10en 26-28/10. Een stuk als 'De getatoeëerde roos' moet je aan banden leg gen, want anders wordt het me lodramatische karakter ervan onverteerbaar. Regisseuse Katja Hieminga heeft dat gedaan door er een humoristische, soms bijna parodiërende toon aan toe te voegen. Vooral in de verschillende bijrollen wordt dat duidelijk. I loofdrolspeelster Edith van Ruyven daarentegen mikt op zo ernstig mogelijk spel, Michèle Wernars speelt haar dochter als het toonbeeld van onschuld. Dat alles bij elkaar wordt geen overtuigend geheel. De meeste rollen bijvoorbeeld dreigen te blijven steken op het niveau van typetjes-makerij. Dat wreekt zich met name in de scène, waarin de hoofdpersoon van het stuk, een jonge weduwe, een man ontmoet die op haar geliefde overleden echtgenoot lijkt. Het introverte spel van Edith van Ruyven botst hier met de bijna clowneske aanpak van Michel de Bakker. 'De getatoeëerde roos' bij Im perium broeit en zindert niet, hoewel het stuk daar vrijwel uit sluitend om draait. Helaas heeft Imperium dus de foutieve toon zetting gekozen. Of een andere mogelijke verklaring hiervoor zou zijn, dat als gevolg van de korte voorbereidingsperiode de vereiste diepgang in de sfeerte kening nog niet is bereikt. Een zelfde soort onbestemd heid kenmerkt eveneens het to neelbeeld dat ditmaal om on duidelijke redenen een romme lig aanzien biedt en vaag het midden houdt tussen een ab stracte en concrete vormgeving. Buchmesse groter FRANKFURT DPA De Frankfurter Buchmesse, nu al de grootste boekenbeurs ter wereld, gaat fors uitbreiden. De komende twee a drie jaar zal de omvang van de beurs met 50.000 vierkante meter groeien tot 180.000 vierkante meter, zo heeft Buchmesse-directeur Pe ter Weidhaas aangekondigd. „Dit jaar hebben we ongeveer tweehonderd uitgevers moeten teleurstellen", aldus Weidhaas. Ook heeft hij nee moeten verko pen bij de 6 procent van de uit gevers die meer ruimte op de beurs wilden dan hen was toe gewezen. Het aantal uitgeverij en, dat aan de tot morgen du rende 47e editie van de Buchmesse deelneemt, is opge lopen tot 8900. Mijmeren over jaren zestig en vijftig Een schilderij van Peter Klashorst in het Katwijks Museum. wijks Museum liet desgevraagd weten dat een dergelijke onder werpkeuze in het dorp wel op problemen zou stuiten. De huidige expositie zal de controverse waarschijnlijk niet doen oplaaien. Want de keuze die de artistieke commissie heeft gemaakt bevat weinig 'bloot'. Vergeleken met de oude meesters die de badplaats in vo rige eeuwen bezochten, is de onderwerpkeuze niet wezenlijk veranderd. De witte Oude Kerk, de duinen en de zee komen ook nu weer terug op hedendaagse wijze. Dat de tijden veranderd zijn is alleen af te lezen aan de tails, zoals de kleding van de 'Terug naar Katwijk' is vol gens de oude salonopstelling ingericht. De schilderijen han gen boven, naast en onder el kaar als een soort van wandcol- lage. Thematisch komen de ver schillende onderwerpen tot hun recht, in een cirkel met als start punt het strand, via de zee het strand weer op, naar het dorp foto hIelco kuipers en de duinen, om vervolgens weer op het strand te eindigen. Dat het een mooie warme zo mer is geweest, wordt duidelijk uit het kleurgebruik van de schilders. Bas Sebus schilderde het strandleven in de namid dag, de zachtere kleuren van een niet meer zo felle zon ver werkte hij in zijn schilderij. Het strand is nog steeds bomvol. De Gebroeders Donker schilderden gebruinde dames op een zacht beige strand en Jurriaan van Hall laat een zwaar verbrande man zien, zijn buik is knalrood. Het meest grappige werk is van Klashorst met een duidelij ke interactie tussen de kunste naars en de strandgangers. Op het schilderij staat een man in zwembroek afgebeeld met de tekst 'wat is dat?'. Het is een re actie op een ander werk van Klashorst. Dit werk toont de structuur van een visnet, de kleuren zijn groen. Wat het pre cies is, wordt niet direct duide lijk, maar de badgasten konden het niet laten om aan Klashorst te vragen wat het nou voorstel de. De kunstenaar werd hier op een gegeven moment zo ver schrikkelijk moe van, dat hij als reactie het schilderij maakte met deze man. Zijn mond is wijd opengesperd en zijn ogen vallen van verwondering uit zijn hoofd, de tekstballon onthult voldoende. Verder zijn er wer ken te zien van onder anderen Phil Bloom, Frans Franciscus, Daniel Tavenier, Siert Dallinga en Ernst Vos. Sympathiek detail van het ge heel, festival en expositie, is dat niet alleen professionele kun stenaars mee hebben gedaan maar ook kinderen, amateurs en liefhebbers. Van deze groep is tevens werk te zien. Op de ex positie zijn naast de schilderijen en tekeningen foto's, gemaakt tijdens het festival. Daarnaast is er een door de kunstenaar Ga- briël Kousbroek gemaakte* vi deo-impressie. Terug naar Katwijk', t/m 2 december, Katwijks Museum, Voorstraat 46. Openingstijden: do t/m za 10-12 en 14-17 uur. De belangen zijn dezelfde, al leen de vertaling is duidelijk an ders. Terwijl de één, Jan Boer, op het balkon mijmert over vroeger dagen en volle bio scoopzalen. draaft de ander, Ben Luyckx, energiek heen en weer om alles tijdig in gereed heid te brengen voor de volle zaal die Propop '95 vanavond ongetwijfeld zal opleveren. Plaats van handeling is Trianon, het Grand Theater aan de Bree- straat, in eigendom van boven genoemde heren. Een zaak waar enerzijds de hang naar nostalgie vanaf druipt, maar waar aan de andere kant het le ven ook gewoon verder gaat. Dat vindt die één, Jan Boer, eigenlijk maar niks. Wat hem betreft had iemand de klok er gens in de jaren vijftig gewoon moeten stilzetten. Een volle bak bij een familiefilm van Danny Kayè en een schilletje voor 25 cent in de foyer. Dat waren ten minste nog eens tijden. Nee, je mot zo'n stel van die poplief hebbers met volle glazen bier door je mooie tent laten banje ren, dat schiet lekker op. Waar na in hem nog even de oude ac tievoerder van vroeger ont waakt. „Tis wat met dat kapita lisme. Het zou vooruitgang moeten brengen. Nou, geloof mij maar, het wordt de onder gang." Modern gedoe Hij hoeft er niet van te eten, van de Trianon, hij heeft het Kijk- huis nog. Het is maar een hob by, zegt hij schouderophalend, al ziet hij natuurlijk graag dat er gang in zit naar de Grand 01' Trianon. Met dien verstande dan dat de mensen komen waarvoor de zaak destijds zo fraai is ingericht - en dat is dus voor films. Van al dat moderne gedoe, daar hoeft Jan Boer niets van te hebben. Nou ja, modern. Het gaat hier natuurlijk nog altijd wel om de vijfde aflevering van Propop, een evenement dat ooit door de Henny's Kwik en Wiggers louter in het leven is geroepen juist vanwege die hang naar vroeger, in dit geval dan de jaren zestig. Daar is de muziek (The Fellows, NOT, de Leidse Everly Brothers, Big Al's Blues M-basSadors) op afgemeten en daar is ook het publiek van overwegend derti gers en veertigers op geselec teerd. En het is vooral om dat laatste dat Ben Luyckx wel brood zag in Propops' verhui zing van de (gesloten) Stadsge hoorzaal naar de voor deze spe ciale gelegenheid tot poptempel omgetoverde Trianon. Maar Luyckx is dan ook, in te genstelling tot Boer, zakenman. Reajj^t in plaats van idealist. Dus hup, geen gezeur en die voorste rijen met stoelen eruit. En in een razendsnelle rondlei ding wijst hij op alle hoeken en gaten van de Trianon die tot nu toe verborgen zijn gebleven, maar die vanavond optimaal benut gaan worden. Een garde robe hier en een barretje daar. Want die 1000 man, die moet en zal hij niet alleen kwijt, maar die zal ook optimaal bediend moeten worden. Per slot van re kening betreft het hier vooral een sociaal gebeuren. Nostalgie Dat laatste onderschrijft Henny Kwik van harte. Heen en weer geslingerd tussen het quasi- gemopper van Jan Boer („Maar volgens mij vindt hij het best wel leuk") en de energieke aan pak van Ben Luyckx, spreekt de organisator van Propop maar weer eens zijn bewondering uit voor het nieuwe, zij het eenma lige onderkomen, dat Trianon zijn evenement biedt. „Een mooiere plaats voor een derge lijke bijeenkomst bestaat er in leiden toch niet. We hebben het alsmaar over nostalgie. Nou, als je dat ergens wilt vinden, dan ligt hel hier voor het grij pen. Wat dat betreft is Propop al voor de helft geslaagd."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 15