Ineke Bakker: gezicht van de oecumene 'Wandelaars stuiten vaker op barrières' Leiden Wandelen in Leidse regio Met broden jongleren in tijden van hongersnood Gi a1 Kerk Samenleving ZATERDAG 14 OKTOBER 1995 Voetpadendag 1995 lokt wandelaars naar de stadsranden LEIDEN/DEN HAAG. Zo maar vanuit je achterdeur wandelen. Niet eerst met de fiets, het zelfs de meteen de wandelschoenen aan en stappen maar. De wens van vele wandelaars. De stadsran den, met de 'spannende' over gang van stad naar platteland, zijn fraaier dan menigeen zich voorstelt. De meeste wandelpa den op die scheidslijn tussen stad en groen zijn echter ver dwenen. Een groot aantal wan del- en natuurorganisaties houdt daarom morgen in de drie randstadprovincies de' Voetpadendag 1995; 'Wandelen in de stadranden'. Doel van de dag is wandelaars kennis te la ten maken met de stadsranden èn een aanzet te geven tot het behoud van de laatste oude voetpaden in de stadsrand en het maken van nieuwe. Hoewel de provincie Zuid- Holland als enige provincie in Nederland een officieel provin ciaal voetpadenbeleid heeft (er zijn inmiddels 20 provinciale wandelroutes uitgezet), is ook in de drukste provincie van Ne derland naar het idee van één van de organisatoren van de Voetpadendag, Steven van Schuppen, heel wat mis. Het groene netwerk, het netwerk van provinciale wandelpaden, is volgens Van Schuppen absoluut geen echt netwerk. ,,De paden sluiten niet op elkaar aan en bij na nergens loopt een voetpad vanuit de stedelijke omgeving. Je moet dus altijd eerst reizen voor je kunt gaan wandelen." De Bollenstreek kent al nau welijks voetpaden. „Daar heb ben de bollen gewonnen." In de Leidse regio is het aantal groter en zijn de paden ook fraaier. Zo kun je vanaf park Cronesteyn naar de Vlietlanden lopen, is er een route vanaf de Merenwijk langs de Zijloever door het vo gelreservaat naar Rijpwetering en loopt er een pad vanaf de Klinkenbergerpolder langs de oude slotgracht van Oud Teij- lingen. „Klinkt voldoende, maar dat is het niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar alle polders in de di recte omgeving van Leiden, zoals de Grote Polder, de Boter- Vier van de 55 (gratis) wandelingen die in het kader van de Voet padendag 1995 in Zuid- en Noord-Holland en Utrecht zijn uitge zet, zijn te vinden in de directe omgeving van Leiden. Noordwijk(7 km, duinwandeling): Tussen 10.00 en 14.00 uur kan gestart worden bij Pannekoekenhuis Hans en Grietje in Noord- wijk, bereikbaar met bus 40 of 42 vanaf Leiden (uitstappen Paral lelboulevard). Katwijk (7 km, duinwandeling): Rondwandeling vanaf de Soefi- tempel. Er kan gestart worden tussen 10.00 en 14.00 uur voor een wandeling op eigen gelegenheid. Om 10.00 en 14.00 uur beginnen begeleide wandelingen. Warmond (10 km, wandeling door landgoederen en recreatiege bied). Start tussen 10.00 en 14.00 uur vanaf de VW Warmond aan de Dorpsstraat. Kagerplas (15 km, langs landgoederen en door weidegebied). Al leen een begeleide wandeling waarvoor om 10.30 uur gestart wordt bij de koffieshop Leiden NS. Eindpunt is Rijpwetering en de reis terug gaat per bus. huispolder, de Achthovenerpol- der of de Rode Polder. Je vindt er nauwelijks of helemaal geen voetpaden en dat maakt die. ge bieden extra kwetsbaar .voor aantastingen." Paradox Het klinkt paradoxaal dat het aanleggen van een (onverhard) voetpad de kwetsbaarheid van een natuurgebied verkleint. Van Schuppen legt uit: „We hebben al heel vaak gemerkt dat de ken nismaking van mensen met het open polderlandschap uit mondt in een grote betrokken heid bij het wel en wee van die polder. Dat betekent dat de wandelaars die bijvoorbeeld door de Grote Polder gaan, van af het eerste moment zullen ageren tegen plannen om die, of andere polders aan te tasten. Elke wandelaar wordt natuur beschermer en dat is bepaald geen overbodige luxe. Kijk nu naar de ideeën die er zijn om de Grote Polder te bebouwen. De Broek- en Simontjespolder is ook al weg." De Voetpadendag is slechts één van de manieren waarop de verenigingen, zoals Nemo (een vereniging die de instandhou ding van onverharde paden na streeft), het Nivon en de stich ting Lopende Zaken, probeert het aantal voetpaden uit te brei den. Komend najaar verschijnt een onderzoek naar de ontbre kende schakels in het Zuidhol landse voetpadennet. „En wij gaan proberen die ontbrekende schakels in te vullen. Zo is er voor de verbindingszone tussen Vlietlanden, de Noord Aa en het Bentwoud overheidsgeld be schikbaar. Wij gaan proberen een deel van dat geld vrij te krij gen voor een voetpad door die strook. En bij herinrichtings plannen zoals ten oosten van Zoetermeer, zullen wij aandrin gen op de aanleg van voetpa den. Veel bestaande voetpaden lo pen over boerenland. Van Schuppen constateert dat de agrariërs steeds minder bereid zijn voetgangers over hun land toe te laten. „Ze voelen zich sterk bedreigd door plannen voor woningbouw, natuurge bieden en de hogesnelheids trein. Zodra een wandelaar vraagt of hij misschien gebruik mag maken van het boeren land, krijgt hij steeds vaker nul op het rekest." Al zijn er veel problemen met het wandelen, toch ziet van Schuppen ook lichtpunten. „Natuurlijk kun je ook in Zuid- Holland nog prachtig stappen. Kijk nu naar de wandelroute door de landgoederen in Oegst- geest. Of die prachtige route vanuit Zoetermeer naar de Noord Aa. Echt, ze zijn er wel, de mooie paden vanuit de ach terdeur. Alleen bij lange na niet genoeg." Theo Bakker Gc KI Je bent jong en je denkt wat. Wie, wat, waarom ik? Veel hoofdbrekens, geen uitkom sten. Je kunt wel geloof aan één of ander gaan hechten. Je kunt wel een boek tot 'Godde lijke Waarheid' promoveren, omdat je bang bent voor de onverteerbare vaststelling dat de mens nooit consensus zal kennnen over 'hoe samen te leven', maar altijd zal het zo zijn dat buurman zich aan een heel ander boek vastklampt en je daarom op het hoofd slaat. De verlossing had kunnen komen van de denkers ondei ons, van de filosofen. Maar m duizenden jaren, honderddui zenden geschriften en miljoe nen denkuren zijn we niks op geschoten. Indrukwekkende fi losofische stelsels zijn e bouwd, maar allemaal op he drijfand van hypotheses, names. Zand erover, hebben we niets aan om alle oorlogen nu, met onmiddellijke ingang te stoppen. Er valt niets te zeggen, o.k, maar is dat dan zo erg?, denkt u wellicht. We hebben toch een paar glorieuze herfstdagen gehad deze week. Dat is waar, ik bedoel te zeggen, dat vind ik ook. Maar ik vind tevens, dat het toch wel een beetje triestig is, dat van die honderd vijfen twintig miljoen kapotgescho ten, doodgemartelde, vergaste, uit elkaar gereten mannen, wouwen en kinderen alleen al in deze eeuw. En dat je dan niet eens in staat zou zijn om Hitier, kwam je hem tegen, met onweerlegbare weten schappelijke bewijzen ervan te overtuigen, dat zijn ideeën bagger zijn. Dat-ie 'zijn geloof' gewoon' opnieuw zou kunnen uitdragen, wat nu trouwens ook al gebeurt. En dat je dus moet constateren, dat er altijd moord en doodslag zal heer sen. Wat niet wegneemt, dat in de blade- r ook dit jaar u wilt verve- laar toch een de scepsis te ik mij deze college het verkleuren ren, van de nat' weer Goddelijk Beetje lange, lende inleiding, noodzakelijke o schetsen week begaf aan de Faculteit der Wijsbe geerte. Dat gedonder over Spi noza had vorige week de Leid se Universiteit weer eens in het nieuws gebracht. Spinoza, filo soof, colleges wijsbegeerte, dat er nog mensen zijn die niet met 'stomheid geslagen' zijn, dacht ik. Dat ene Jan Sleutels in je eigen stad nog onverdro ten gaat oreren over Metafysi ca. Een kritisch bezoekje waard. De entourage valt tegen: de sessie vindt plaats in een ste riele zaal in het LAK, waar de dag ema de vereniging van ge pensioneerde boekhouders zijn jaarvergadering zal hou den. En ook despreker boe zemt met zijn jongensachtige leren jack, spijkerbroek en wit te t-shirt geen vertrouwen in. Hij ziet er ook helemal niet ge pijnigd uit, zoals dat een den ker betaamt. Bovendien raakt Jan in zijn betoog nergens de weg kwijt en zit hij geen secon de met de handen in het haar. Kortom, Jan oogt als een vak bondsleider, maar dan één die kan praten. Wat om me heen zit» inspi reert ook al niet. Veel plichts getrouwheid en smalle schou ders. Maar, en hier moeten wij kleur bekennen, die Jan kletst wel op een niveau over object en subject en internalisme en externalisme, dat het je als jo chie uit de Wielmakerssteeg duizelt. Evenwel niet die studs, C ZOETER die gooien er gewoon vrag uit, waaruit blijkt dat zek nog begrijpen ook. Zoals i gedachtenproef over 'herseu op levenswater', waarvan zenuwen verbonden word f met een computer. Daarin z door een boze wetenschapj beelden gestopt die die h sens dan gaan zien. Maar n echt dus. Zou dat kunnen, t alles wat wij waarnemen illu jjgüL is, dat we speelbal zijn vane duivelse geest? Nee, dat Er kui dan weer niet, zodra je diet de Na ze geest wegdenkt. Want i lere.n hersens kunnen niet én in ^S111 bak zitten en zichzelf waam f6®5- dustri men én dan ook nog toe aan een warme hap, of and om. U begrijpt het? Ik nie zal het wel kloppen. Vind je dat nou leuk omzde •veel manieren te kenni daard waarop je uiteindelijk ni met zekerheid kunt verklai vroeg ik Jan na afloop van spel met taal op hoog nive; „Ach, het brengt op zijn relativisme teweeg", zegt Het is een vriendelijk gespr met een slimme, aardse Veel van mijn scepsis smolten als ik door de zacl herfstavond naar huis fit Leuk dat je in Leiden op verloren maandagavond maar zo'n ervaring kunt doen. Het zou voor veel sl denkers nuttig zijn on soort colleges te volgen, en waarachtig. Maar toch, toch krijg ik nacht een droom. Het gersnood en terwijl er i sterven, vergapen de welgesl den zich aan een artiest die verbluffende wijze met brod jongleert. En het meest van die droom was dat m< tje, dat vrijwillig naar di ging kijken om er dan ee zorgd stukje over te schrijvei lid L LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden )e br Ie K 071-53 ;eest Op een ontmoeting van secretarissen van landelijke raden van kerken, onlangs in Genève, was Ineke Bakker (41) de enige vrouw en tevens de jongste aanwezige. Ze is nog maar sinds vorige maand in functie als secretaris van de Nederlandse Raad van Kerken, maar ze heeft al 'heel sterk gemerkt datje een grote rol speelt in het zichtbaar maken van de oecumene'. Ze is het gezicht dus van de oecumene. ,,Ik vind het leuk dat het een vrouwengezicht is." ABONNEESERVICE In Genève woonde ze kersvers in functie de zitting van het centraal comité (breed bestuur) van de Wereldraad van Kerken bij. Ze geeft volmondig toe dat zo'n vergadercircus 'veel saaier' is dan 'de andere werkelijkheid' van de Wereldraad: het eigenlijke werk. Zoals die conferentie in 1980 over het gezag van de bijbel in het licht van nieuwe ervaringen van vrouwen, die ze hielp voorbereiden. Of die keer in 1989 dat ze de bijbelstudies deed op de mensenrechtenconferentie in Genève en, in hetzelfde jaar, een vrouwenconferentie in Latijns-Amerika hielp organiseren. En als theologiedocente in Nicaragua, Cuba en Costa Rica (een deel van die tijd was ze uitgezonden vanuit Friesland) ondervond ze vaak de solidariteit van de Wereldraad in de vorm van bezoekende delegaties. „Ik denk", zegt ze op de vraag naar de betekenis van de grootste oecumenische organisatie, „dat de Wereldraad erin is geslaagd om een aantal onderwerpen op de agenda van de kerken te krijgen, die daar anders niet zo gemakkelijk op gekomen zouden zijn. Bijvoorbeeld de strijd tegen het i voor de positie van kerk en samenleving. En in Latijns- Amerika was het conciliair proces (rond de thema's gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping) absoluut niet van de grond gekomen zonder de Wereldraad." Het is aan de landelijke raden van kerken om bepaalde zaken nationaal te agenderen en te stimuleren. „Ik zat in Genève ook een beetje zo van: wat is van alles wat er langs komt relevant voor de Nederlandse samenleving? Wanrje moet niet de illusie hebben dat de lokale gemeenten alles kunnen oppakken wat daar over de tafel gaat. En dat hoeft ook helemaal niet. Het is een kwestie van goed je prioriteiten bepalen. Onderwerpen die voor haar hoge prioriteit hebben zijn de positie van vrouwen, seksualiteit, de rol van ambten of macht in de kerk. Bepaald geen gemakkelijke onderwerpen in het oecumenisch gesprek. „Kerken vinden zich in het algemeen makkelijker in de sociaal- ethische vragen. Bij geloofs- en persoonlijk-ethische vragen liggen de tegenstellingen veel scherper. Alleen, je moet wel bedenken dat twintig jaar geleden de kerken ook over sociaal-economische vragen zeer verschillend dachten Moeten de kerken wel zo nodig wat zeggen over bijvoorbeeld asielzoekers of Geen krant ontvangen? Zaterdag 10.00-12.00 uur DIRECTIE B. M. Essenberg, D. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct) Redactie: 071- Hoofdredactie: 071- ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 071- NTIES n 8.30tot 17w f331"- 071-5l| ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per maand (autom. betaling) al (acceptgiro) PUBLIC RELATIONS W. H. C. M.Steverink 071-5356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel. dag. 9.30- 11.30 uur of per post. REDACTIE GJ. Visser, chefredactie nieuwsdienst/kunst H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden AJ.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio F Blok, chef eindredactie algemeen n Bollenstreek per kwartaal (autom. betaling) per jaar (acceptgiro) per jaar (autom. betaling) oen j! ven. ïiets LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEM1 Voor mensen die moeilijk hebben of blind zijn (of e dicap hebben), i geluidscassette Desc 0486-482345 (Centr ■idsch Dagbl r. Voor info ar Gesproke- F. Wegman, chef red. D ZIEK ONGEVALLENDIENST N H U I vijftig jaar Indonesië c uitspraken van de Raad van Kerken te noemen? „Ik vind van wel. Er zijn zaken waar de politiek of organisaties in de maatschappij het zwijgen toe doen en dan heb je de christelijke opdracht om aan de bel te trekken. Je moet wel zorgen dat je geloofwaardig bent en dus zelf leeft naar wat je zegt. Zo'n uitspraak moet ook gedragen worden door de kerken. Maar soms kan het nodig zijn om daarin ook wat voorop te lopen." De wetenschap dat op maatschappelijke vragen de neuzen van de kerken nu min of meer dezelfde richting opwijzen, geeft haar moed ten aanzien van die vragen, die kerken dichter op de huid komen en waarbij 'ontzettend grote kloven' zichtbaar worden. „Waarom zouden we het niet op termijn eens kunnen worden over viagen die bijvoorbeeld te maken hebben met eucharistie en avondmaal of de rol van de vrouw? Het zal inderdaad heel moeilijk worden. Het zou weieens zo kunnen zijn dat zo'n kwestie niet vanuit de kerken wordt opgelost, maar dat het veel meer de samenleving is waarin bijvoorbeeld de positie van vrouwen uiteindelijk zo verbetert, dat kerken niets anders kunnen doen dan achter die samenleving aankomen." Ze realiseert zich 'dat je de samenleving niet moet idealiseren, want de positie van de vrouw is daarbinnen ook nog lang niet wat-ie wezen moet'. „Nederland is naar mijn mening minder ver dan mensen soms denken. Mijn ervaring is dat vrouwen met een baan hier minder serieus worden genomen dan in bijvoorbeeld Costa Rica. De ervaring leert bijvoorbeeld ook dat als vrouwen iets in een groep zeggen, het korter genotuleerd wordt of dat ze korter gëinterviewd worden. Dat kun je echt met een stopwatch narekenen." „Jazeker, er moet nog erg veel gebeuren op dat terrein. Ook in de kerk. De hiërarchie wordt nog grotendeels gevormd door mannen. Maar dat niet alleen. Er moet ook een andele stijl van vergaderen en werken gevonden worden, vrouwvriendelijker. Variërend van de vergadertijden tot de manier waarop je het organiseert. Ook theologisch valt er nog heel veel te doordenken, bijvoorbeeld over het godsbeeld, de christologie, de leer van de verzoening met z'n opofferingstheologie, maar ook op het vlak van de bijbelvertaling en het liedboek, waarin enkele liederen staan die je niet meer met goed fatsoen kunt zingen." „Je moet dat natuurlijk niet drammerig brengen, maar duidelijk maken dat de bijdrage van vrouwen echt een verrijking is van het geloof. Er is nog maar heel weinig theologie gemaakt vanuit de geloofservaring van vrouwen. Veel theologie is echt onderdrukkend voor vrouwen. Theologie lijkt misschien soms op een soort hersengymnastiek, maar heeft veel meer effect op mensen dan je denkt." Bakker: „Het is een kwestie van heel stug, vrolijk volhouden. Ik laat me niet meer chagrijnig maken en ik wil er ook niet meer slachtoffer van zijn. Ik zie het gebeuren en maal er niet meer om." Maar verdeeldheid op zulke voor haar wezenlijke punten blijven toch een slagschaduw? „Dat is ook zo. En ik denk ook datje het alleen maar volhoudt, als je heel helder bent over je ondergrens: tot waar toe en niet verder? En die ligt bij mij ver, maar er is een grens." „Ik zou mij kunnen voorstellen dat er een moment komt dat de eenheid bedreigd kan worden. Alleen, ik vind dan wel dat je het uiterste geprobeerd moet hebben om het met elkaar eens te worden. En ik denk dat we bij een heleboel vragen nog niet eens begonnen zijn elkaar uit te leggen waarom we daar verschillend over denken. en dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 u Kraam-e ners bovendien van 10.30-1L15I Special Care Unit; 10 30-11 00 l 19.45-21.00 15.00 - 15.30 uur en 19.00-19.30i irpleegkundige. na overleg niet de dienstdoende en 19.00-19.45 uur RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot2' Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag) Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 uu' 18.30-19.OOuur. Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131): dagelijks 14 00-15.00 uui en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 uur Avondbezoekuur afdeling-Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 leen Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zvvangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 voor partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkur Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: ke kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en g uur: babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak. Gesp uitsluit oogheelkunde te kinderen: 15.15-'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 12