'Geen kwestie van liefdadigheid' j-Mauritshuis zet 5'verzamelaar >.m de bloemetjes 3 EN NNM houdt open huis Ruim 6.400 uitgeverijen op Frankfurter Buchmesse Cultuur&Kunst eEG(j !fAHq 1 Ö°N0, VVt Bolkestein wil Nederlands cultuurcentrum in Brussel Normaal wil monument in Hummelo lijksakademie viert 125-jarig bestaan 'Kunstinstellingen moeten jonge kunstenaars begeleiden' niNSDAG 10 OKTOBER 1995 Prijs voor violiste Floortje Schilt opn haag De Amstelveense voliste Floortje Schilt (17) heeft af gelopen weekeinde tijdens een Europees concours voor jonge muzikanten in Luxemburg de eerste prijs, de Prix Européen de Musique pour la Jeunesse 1995, gewonnen. Met concurrenten uit zestien Europese landen kwam zij uit in de sector junioren (tot en met 17 jaar). Tot het concours worden winnaars van na tionale competities toegelaten. De Stichting Jong Muziektalent Nederland had Schilt gekozen omdat zij winnares was van het Davina van Wely Concours 1995. Actie in bioscopen tegen racisme nfn haag In 65 grote bioscopen begint donderdag een landelij ke actie tegen racisme en discriminatie. In de filmzalen van Pa- thé Cinemas (vroeger MGM) wordt de clip 'Waar rook is....' ver toond. De clip laat de vernietiging zien van het racisme door de verbranding van een hakenkruis dat is gemaakt van lucifers. De actie is een initiatief van grafisch ontwerper Erwin Siegers en beeldend kunstenaar Liesbeth van Ginneken. De clip is ontwik keld met steun van de gemeente Rotterdam en het filmproduk- tiebedrijf Cineco uit Amsterdam. )EN HAAG 'articuliere verzamelaars heb- een belangrijk aandeel in jet terugbrengen van kunst- chatten naar Nederland. Vanaf lidden jaren vijftig is een groot antal particuliere collecties van childerijen uit elkaar gevallen verkocht, maar de laatste ja- is de Nederlandse traditie '•fan het verzamelen van Oude leesters weer in ere hersteld. Met de tentoonstelling De jiatkamer van de Verzamelaar ril dr. Frits Duparc, directeur an het Mauritshuis in Den hommage aan de articuliere verzamelaar bren- De expositie toont 35 schil- erijen uit de Gouden Eeuw. uit de meeste daarvan zijn de laatste tien jaar naar Ne erland teruggekeerd, aldus uparc. De tentoonstelling in Mauritshuis gaat vandaag i en duurt tot 7 januari. De selectie getuigt volgens uparc van het hoge niveau, aarop een twintigtal Neder- inders schilderijen uit de Gou- en Eeuw verzamelt. De verza melaar van riu is een andere jan die van voor de oorlog, toen k fcü een aantal van hen status L|en niet onbelangrijke rol speel tje. Thans speelt om maat- chappelijke redenen privacy r en belangrijk rol bij collection- •jeurs. Vooral de liefde voor het Mderij is bij hen van door betekenis. Dat LEIDEN Het Nationaal Natuurhisto risch Museum (NNM) houdt komend weekeinde van 11.00 17.00 uur open huis en niet zoals afgelopen zaterdag in deze krant is gemeld van 10.00 tot 17.00 uur. Het museum houdt open huis ter gelegen heid van het 175-jarig bestaan. Voor de bezoekers is een wandeling uitgezet door de gebouwen van het museum aan de Raamsteeg 2 (dieren) en de Hooglandse kerkgracht 17 (mineralen en fossielen). Beginpunt voor de wandeling is het museumgebouw aan de Raamsteeg. tondaag wordt in Frankfurt de nternationale boekenbeurs ge- ipend. Meer dan 6.400 uitgeve- ijen uit alle delen van de we- presenteren hun nieuwe titgaven en andere produkten. toast boeken en tijdschriften (temen de elektronische media GBLAE ien steeds belangrijkere plaats n. Minister van wetenschap en tnderzoek, Jürgen Rüttgers, de losten rij kse kanselier Franz 'ranitzky en de Weense roman- Roy van Sprang, organisator 'Lazy Sunday Concerts Hij heeft het minzame en nooit opdringerige enthousias me dat de liefhebber onderscheidt van de fanaticus. Pas genegen om geanimeerd te spreken als blijkt dat de inte resse wederzijds is. Hij zit al vijfentwintig jaar in het Leids popcircuit en is in de loop van die tijd uitgegroéid tot een autoriteit op het gebied van Leidse popbands. leiden pablo blijkt ook uit het feit dat er wei nig wisselingen in de verzame lingen optreden. Ook als er veel geld voor wordt geboden, houdt de verzamelaar het schilderij toch liever zelf. De kunstwerken van particu liere verzamelaars zijn voor het publiek zelden meer te zien. De iaatste tentoonstelling die ge heel uit belangrijke werken uit particuliere collecties bestond, dateert van 1982. Een van de topstukken van de expositie in het Mauritshuis is het Portret van een Geestelijke, dat Frans Hals rond 1660 heeft geschilderd. Het wordt als een van de mooiste portretten uit Hals' late periode beschouwd. Overigens verzamelen parti culieren naar verhouding wei nig portretten. Zij concentreren zich eerder op landschappen en stillevens, die dan ook het me rendeel van de tentoonstelling vormen. Zo zijn er twee land schappen van Jan van Goyen en drie van Salomon van Ruysdael, waaronder het Rivierlandschap met Veerpont uit 1649, te zien. Rembrandt is vertegenwoor digd met Drie Zangers (Het Ge hoor) en Jan Steen met De Te kenles en met Rederijkers. An dere schilders die op de exposi tie zijn te zien, zijn onder ande ren Avercamp, Backhuysen, Ter Borch, Dou, Hobbema, Van Mieris de Oude, Saenredam, Van de Velde de Jonge, De Witte en Wouwerman. Je zou Roy van Sprang een vete raan kunnen noemen, ware het niet dat zijn voorkomen daar in het geheel geen aanleiding toe geeft. Half schertsend veront schuldigt hij zich bijna met de uitspraak dat sex, drugs rock 'n' roll je vanzelf jong houden. De term jonge nestor van de Leidse popscene vindt hij mis schien wat voorbarig. Maar de korte stilte na het luchthartig en bescheiden weglachen van die opmerking verraadt een zekere combinatie van gevleid zijn en licht ongemak die mensen ten toon spreiden als ze gecompli menteerd worden over hun ui terlijk. „Als je zo lang als ik meeloop in het circuit dan leer je vanzelf veel mensen kennen die bevlo gen bezig zijn met muziek. De baan die ik had bij het centrum voor beeldende kunsten in de Waag en als organisator van on der andere de Leidse Jazzweek kon ik dan ook gemakkelijk combineren met mijn eigen in teresse in muziek." Nog steeds actief in de Waag, zij het in een iets andere hoeda nigheid, organiseert hij geheel op eigen initiatief en met de hulp van een handvol vrijwilli gers ruim een maand al de 'La zy Sunday Concerts'. Een actie die voor beginnende en 'halfge vorderde' bands als een zegen uit de lucht moet zijn komen vallen. De lichtapparatuur en de p.a. worden geheel belangeloos beschikbaar gesteld en de bands krijgen de kans om zich in een professionele sfeer te presenteren. Alleen de publici teit verzorgen ze zelf èn indirect hun gage door het werven van publiek. „Hoe ze dat doen is hun per soonlijke verantwoordelijkheid. Een groot deel van het publiek bestaat dan ook vaak uit familie, vrienden en kennissen, maar het is geheel aan hen of ze ook contacten aanleggen met con certpromotors of andere hoge heren in de"muziekbusiness die hen verder zouden kunnen hel pen in hun carriere. Het is geen kwestie van liefdadigheid." Een van de doelstellingen is dat de gevraagde bandjes wat van het optreden en alles wat daaromheen hangt opsteken. Van elk optreden wordt een vi deo-opname gemaakt die ze mee naar huis krijgen. „Eén band is later nog bij me langs geweest om te vertellen dat ze nogal geshockeerd waren door hun eigen podiumpresen tatie. Na het bekijken van de vi deo waren ze plechtig met el kaar overeengekomen daar zo snel mogelijk iets aan te veran deren." Supertrio Eigen ervaring in het muzikan- tenbestaan heeft hem doen be sluiten de concertenreeks op te zetten. Zelf spelend in SDI weet hij wat het is om als band te moeten sappelen in een circuit waar momenteel weinig of geen gelegenheid is om jezelf ge hoord te krijgen. „Er is in het algemeen weinig ruimte voor optredens van Leidse bands die een al te ama teuristische fase al zijn ont- VV|{ 'M Roy van Sprang: „Het is o i te beweren dat er geen Leidse bands zijn die de toets der kritiek kunnen doorstaan." foto holvast/marklamfrs groeid. Bij de jaarlijkse festivals treden lokale bands op, en het LVC doet ook wel wat, maar naar mijn mening te weinig. Zo'n supertrio-avond waarbij drie bandjes na elkaar optreden is op zich een aardig initiatief, maar kan negatief uitpakken voor de presentatie van een band die vindt dat ze het hob bystadium al achter zich gela ten hebben. Er is geen mogelijk heid voor een uitgebreide soundcheck. En in de luttele die je resten krijgen toch een onvolledig beeld van je bandje." In De Waag krijgen telkens twee bands de hele avond de tijd en ook al schommelt de op komst van het publiek nogal, over enthousiasme aan de kant van de uitvoerenden heeft hij niet te klagen. Een stortvloed van groepen heeft zich inmid dels aangemeld. „Tot in februa ri kunnen we in elk geval door gaan met de concerten. En af hankelijk van de toekenning van de subsidie kunnen we op ten verzorgen. Van Sprang heeft een vast vertrouwen in de gezondheid van de Leidse popmuziekscene, en kan zich een beetje opwin den over het 'gedoe' rondom Werfpop, afgelopen zomer. De beweringen dat Leidse bands kwaliteit zouden ontberen en daarom niet in aanmerking zouden komen voor een plaats je op het jaarlijkse festival is vol gens hem volledig uit de lucht gegrepen. „Het is onzin om te beweren dat er geen Leidse bands zijn die de toets der kritiek kunnen doorstaan. Mensen staren zich blind op MTV en vinden dan kleinere lokale bands minder waardig. Het is natuurlijk niet allemaai van hoog niveau, maar als je bands geen gelegenheid geeft om zo nu en dan op te tre den zal er helemaal geen groei optreden en zal er nooit wat le ven in het Leidse popwereldje geblazen worden." schrijver Robert Menasse zullen toespraken houden. Oostenrijk is dit jaar speciaal onderwerp tijdens de Buchmes se. Zondag wordt de vredesprijs van de Duitse boekhandel aan de Duitse oriëntaliste Annema- rie Schimmel uitgereikt. Critici hebben negatief gereageerd op de keuze van Schimmel omdat zij begrip zou hebben voor het doodvonnis dat Iran tegen de schrijver Salman Rushdie heeft uitgevaardigd. amsterdam francoise Een Nederlands cultureel cen trum in het bestuurlijke hart van Europa kan een belangrijke rol spelen in de verspreiding van onze cultuur. Daarom moet er in Brussel een Nederlandhuis komen. WD-Tweede-Kamer- fractievoorzitter Frits Bolkestein lanceerde dit idee gisteravond in Amsterdam tijdens een debat van de Boekmanstichting over de Nederlandse internationale cultuurpolitiek. Onder voorzit terschap van SER- en Boek manstichting-voorzitter Theo Quené zat hij rond de tafel met zijn collega-fractievoorzitters Gerrit Jan Wolffensperger (D66) en Jacques Wallage (PvdA). Of ook Bolkesteins coalitie genoten het een goed idee vin den een Nederlandhuis in Brus sel te stichten, bleef onduidelijk omdat zij niet op zijn suggestie ingingen. Wallage onderstreep te wel Bolkesteins opvatting dat de culturele attachés bij de Ne derlandse ambassades een be langrijke taak hebben in de ver spreiding van Nederlands cul tuurgoed. „Ik vind overigens dat de culturele attachés uit de kringen van het ministerie van onderwijs, cultuur en weten schappen (OCW) moeten ko men. Diplomaten van de bui tenlandse dienst zijn hier vaak al te lang weg om nog voeling met onze cultuur te hebben", voegde Bolkestein er nog aan Frits Bolkestein: „Kunstenaars stimuleren van elkaar te leren, moet het hart van het internationale cultuurbeleid zijn." foto gpd Met name de WD-voorman keerde zich tegen actieve 'Hol land-promotie' zoals dat wordt voorgestaan ir J Nota Herijking Buitenlands Beleid van minister Van Mierlo. „Een Japanner gaat niet ineens Ne derlandse textielprodukten ko pen nadat hij een Rembrandt heeft gezien. Het is veel beter ons te concentreren op verho ging van de kwaliteit van Ne derlandse kunst en cultuur. Dat moet gebeuren door confronta tie met buitenlandse collega's. Stuur schrijvers zes maanden naar Berlijn, laat kunstenaars meedoen aan de Documenta in Kassei of de Biennale in Venetië en nodig buitenlanders hier uit. Kunstenaars stimuleren van el kaar te leren, moet het hart van het internationale cultuurbeleid zijn." Uitwisseling Ook Wolffensperger benadrukte het belang vaninternationale culturele uitwisseling. „Neder land is een ideale ontmoetings plaats or kunstenaars. Kijk maar naar het Holland Festival, het Festival Oude Muziek en het Rotterdams Filmfestival. We moeten een actief uitnodigings- beleid voeren." De D66-voor- man wees nog wel op het ge brek aan financiële middelen: „Er willen altijd meer kunste naars naar het buitenland dan we kunnen betalen." Wallage deelde de mening van zijn coalitiegenoten over het belang van uitwisseling. Hij wees in dat verband nog op de rol van het ministerie van OCW: „De coördinatie van het inter nationale cultuurbeleid is tot nu toe onvoldoende geweest. Mede daarom hebben we bij de kabi netsformatie tot de vorming van het nieuwe ministerie besloten. Ik hoop dat OCW een meer waarde aan het internationale cultuurbeleid zal geven." hummelo gpd De jubilerende Achterhoekse rockband Normaal wil een eigen gedenkteken in Hum melo. Zanger Bennie Jolink is geboren en getogen in dit Gelderse dorp, dat ook in di verse Normaal-liedjes voor komt. Het plan voor de oprich ting van een Normaal-monu ment houdt verband met de receptie die de muzikanten 30 oktober geven ter gele genheid van het twintigjarig bestaan. „Normaal krijg je bij recepties een lading cadeaus, planten en bloemen. Maai daar vinden de jongens nu eenmaal niets aan", aldus het management van de le vende rocklegende. „Zo kwa men we op het idee alleen enveloppen met inhoud te vragen." Het gedenkteken wordt door Normaal niet gezien als eigen eerbetoon, maar als geste naar de 'gewone man en vrouw', die de platte landsband en haar dialect- muziek door de jaren heen trouw is gebleven. Burgemet Bannink v; Hummelo i dewerking wil verier er I'. A. W. lie gemeente Keppel (4.382 amiddels bena- tag üf hij me- MSTERDAM. gd Rijksakademie van beelden kunsten is jarig. Het instituut an de Sarphatistraat in Am- 'erdam viert dit najaar zijn ''-jarig bestaan met een te ententoonstelling, de publika- van twee boeken en de uit- *ve van een Prix de Rome-ka- 'nder. Ook andere musea als e' Rijksmuseum en het Van °ghmuseum doen mee aan de «ring. Het jubileumfeest begint vrij- ag 13 oktober met de opening an de tekententoonstelling, die rank Van den Broeck samen- Hij koos ruim honderd «rken van circa 25 kunste aars die de afgelopen zeven ar aan de Rijksakademie ver- onden waren. Het werk is tot met 5 november in het ge bouw van de Rijksakademie te bezichtigen (woensdag- tot en met zondagmiddag). Bij de tentoonstelling ver schijnt ook een boek, getiteld 'De betekenis van het tekenen'. Staatssecretaris Nuis van cul tuur neemt vrijdag het eerste exemplaar in ontvangst. Op 22 oktober staan ook het Rijksmuseum, het Van Gogh- museum, het Amsterdams His torisch Museum en het Allard Pierson Museum stil bij het 125-jarig bestaan. Voor de een- dagsmanifestatie in het Rijks museum kozen museumcon servatoren werken van elf deel nemers van de Rijksakademie, die volgens hen een band heb ben met een bepaald kunstwerk uit het Rijksmuseum. Het Allard Pierson Museum toont voor één dag de studiecollectie van gip sen beelden, die de Rijksakade mie sinds 1986 in bruikleen heeft gegeven aan het museum. De gipsen namen aanvankelijk een belangrijke plaats in binnen het kunstonderwijs. De tentoonstellingen in het Van Goghmuseum en het Am sterdams Historisch Museum (AHM) duren langer. Het Van Gogh houdt een week lang een kleine tentoonstelling rond oud-Akademiestudenten en winnaars van de Prix de Rome, Jan Sluijters en Jacobus van Looy. In het AHM is tot 7 janua ri 1996 een tentoonstelling uit de collectie van C.J. Fodor te zien. Die steenkoolhandelaar en kunstverzamelaar is van groot belang geweest voor de Konink lijke Academie, en dus ook voor de Rijksakademie. Op 22 oktober verschijnt ook een Prix de Rome-jubileumka lender met afbeeldingen van werk van kunstenaars die sinds 1870 de belangrijkste staatsprijs voor jonge kunstenaars won nen. De Rijksakademie is bij wet belast met het organiseren van die prijs. De presentatie van het boek 'Er is eene Rijksakademie... Over ruimte voor kunstenaars', op 6 december, markeert het hoogtepunt van het jubileum feest. Het boek beschrijft de ge schiedenis van de academie en jjevat ook een bijdrage van oud student Jan Wolkers. Aanslui tend houdt de Rijksakademie op 8. 9 en 10 december open huis. Tijdens die Open Atelier- dagen is het werk van de huidi ge Rijksakademie-deelnemers te bewonderen. Rijksakademie per 1997 zelfstandig amsterdam anp De Rijksakademie van beel dende kunsten in Amster dam wordt per 1 januari 1997 zelfstandig. Daarmee volgt het" instituut de Rijks musea die de afgelopen jaren verzelfstandigden. Directeur Janwillem Schrofer is positief over de operatie. „Het is pri ma dat je beoordeeld wordt op wat je doet. Ook is het goed dat je van onzinnige re gels af bent." Het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen blijft de aka- demie grotendeels financie ren (jaarlijks 4.8 miljoen gul den). Ook blijft de naam ge handhaafd. erna straatsma Alle kunstinstellingen, zoals theatergroepen en orkesten, die een meerjarige subsidie krijgen, zouden een deel daarvan moe ten reserveren voor de opvang, oefening en begeleiding van ta lentvolle kunstenaars. Die in stellingen moeten daar plannen voor maken, waarover het Fonds voor de Podiumkunsten een oordeel zou moeten vellen. Dat voorstel deed drs. J. Rie- zenkamp. directeur-generaal culturele zaken van het ministe rie van OWC, gisteren in Utrecht tijdens een conferentie over de podiumkunsten. De hoogste ambtenaar van staats secretaris Nuis van cultuur vindt dat er voor bestaande in stellingen een belangrijke rol is weggelegd om in de vorm van stage-achtige plaatsen jonge kunstenaars ervaring te laten opdoen. Volgens Riezenkamp bestaat bij aanstormende kunstenaars ten onrechte het beeld dat jong talent voor nieuwe intiatieven en experimenten vooral is aan gewezen op de projectenpot van het Fonds voor de Podium kunsten en niet op gevestigde instellingen met een meerjarige subsidie. En bij die instellingen vat het idee post, dat zij geen taak hebben bij de training van talent, omdat daarvoor de pro jectsubsidieszijn. Die beeldvorming leidt ertoe dat het budget van het fonds omhoog moet. Riezenkamp ziet dat niet gebeuren. Het is vol gens hem ook niet noodzakelijk om de op vernieuwing gerichte kunstenaar kansen te bieden. Hij wees erop dat er in het hele theater- en muziekbestel de af gelopen 25 jaar geen steen op de andere is gebleven. Als er in die periode iets kenmerkend voor dat bestel is geweest, is het wel artistieke expansie en dyna miek, concludeerde de topamb-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17