Vier eieren voor 320 miljard mark H» rariteitenkabinet tot natuurarchief Cultuur&Kunst Raad voor de Kunst vindt nota van Nuis te vaag A_badours vieren jubileum 'onvervalste' operette icia_ Stevig roeren in diepe beerput Propop wijkt uit naar Trianon Gezellig avondje met een hoog mafketel-gehalte 7 OKTOBER 1995 CHEF GERT VISSER, 071 356441 MONICA SCHIKS Cn operette van Oskar 'De Troubadours' uit V\uzikale leiding: Enk ie. Toos Cozijn Gezien (ét Rijnlands Lyceum te Ook te zien op 7/10. rstelt i 0 Bon der dtntig jaar lang zin- /an eeflie^)'5ers van ^et n aaii-'nre in hun Oegst- set Sajvereniging 'De 1 van Fs- Bekende ti- st (/Code revue gepas te/eek 'Der Bettelstu- Evvb, 'Grafin Mariza'. -voornBlut' viert men degrPgste verjaardag. lerlanF hekend werk en ng oom naar uit te ^j" ran pi lingtd blijkt ook dit i, nooi onvervalste ope- jn; in het verhaal soonsverwisselin - ^■ankroete graaf en ■^^een gezonde do- rtiek de hoofdrol. Ook het 'exotisch' tintje is niet vergeten. Het echte ge nieten blijft toch: een land ver van hier (Polen in dit ge val met folkloristische kos tuums, heel kleurig en fel!) en liefst in een periode toen alles nog goed was. De zorgvuldige voorberei ding was helemaal af te zien aan de voorstelling. Prachti ge tableaus op het podium met de voltallige bezetting die dan meteen het koor uitmaakte. Elegant bewoog men zich over het toneel, ook al was daar niet veel plaats voor. De koorzang kwam goed de zaal in maar de solisten hadden af en toe te veel concurrentie van het helder en smeuïg spelende (ad hoe) orkest. Al leek nog niet iedereen helemaal op dreef in zijn spel, toch is het een schouwspel waaraan de liefhebbers hun hart kun nen ophalen. Tentoonstelling Penningkabinet, over geld in oorlogstijd s museum betaalt record aleismuseum heeft een recordbedrag van 18 miljoen >en gulden) neergeteld voor de aankoop van een dui- v schilderij. Volgens persbureau Xinhua gaat het om bidrag dat ooit voor een Chinees schilderij is betaald. i een schilderij van Zhang Xian, getiteld 'Beelden van In 1911 werd dit schilderij door de laatste keizer Pu en uit het keizerlijk paleis en verdween het uit het dook het op in de Beijing Hanhai Kunstveiling. Geld maakt niet gelukkig, zo luidt het gezegde. Dat gaat dubbel op voor het geld dat in oorlogstijd werd uitgegeven. Want dat is het geld waarmee mensen zich in die moeilijke tijden staande probeerden te houden of waarmee oorlo gen werden gefinancierd. Dat geld staat centraal in de vandaag geopende ten toonstelling in Het Konink lijk Penningkabinet, geti teld Bloedgeld, Wat oorlog met geld doef. LEIDEN SJOERD DE JONG De tentoonstelling in het Leidse museum is niet chronologisch opgebouwd. Hans Jacobi, direc teur van het Penningkabinet legt uit: „De expositie Bloedgeld gaat over munten en bankbiljet ten die door de oorlog zijn gete kend. Daarbij worden verschil lende themas behandeld, bij voorbeeld de financiering van oorlogen, oorlogsbuit, inflatie en noodgeld. Elk thema wordt door verschillende historische gebeurtenissen uit de laatste 2400 jaar geïllustreerd. Het re sultaat is twintig vitrines met geld, die elk hun eigen verhaal ïv vertellen. Eigenlijk is er dus sprake van twintig kleine expo sities." Waar mogelijk zijn ook Leidse voorbeelden gegeven. In de ca tegorie noodgeld wordt onder meer het geld ten tijde van bele geringen getoond. „Het was dan onmogelijk om aan zilver en goud, de geëigende materialen voor munten, te komen," vertelt Jacobi. „Men zocht dan naar een alternatief materiaal. In het geval van Leiden, tijdens de be legering van 1574, werd het pa pier van boeken gebruikt om papieren munten te maken." Een ander belangrijk thema van de tentoonstelling is de fi nanciering van oorlogen. Zon der geld is het moeilijk oorlog voeren. De dromers onder ons denken daarom misschien, dat als er geen geld zou zijn er ook geen, of in elk geval minder, oorlogen zouden worden ge voerd. Helaas, dat is niet zo. „Een heel simpele manier om een oorlog te financieren, was door in de bezette gebieden met geld te werken dat niet ge dekt was," zegt Jacobi. „Met de bajonet op de keel, accepteerde men dat toch wel. Dat was de macht van de overwinnaar." Alexander de Grote En oorlogen brachten natuurlijk ook doorl rtjes b Jen zeal Natuurhistorisch Museum bestaat 175 jaar ding! ;uzetij ken al ne ka5LEÜN c in lie1 in het Natuurhistorisch katert^'den viert feest. 3 boek Bestaat 175 jaar ilgend weekeinde dagen. Voor het tijd kan het pu- r eens zien wat er ter de gevels aan eg (dieren) en VE irkgracht (fossie- raa; ^jen). Voor het mu- uur r nog een aanlei- la Di?stelijkheid. Don- r minister De Boer I0UDH1 voor de nieuw- za 10,esthuislaan. Daar ^Splinternieuw mu- iRVOUfnaf 1998 de col- vr 10-it publiek kunnen :rgetenienteerd. jkken'. in notec mansfs nura t/itfse gevangenis. )RISCH magazijn van het t/m vr ljurhistorisch Mu- ^za9 Raamsteeg nog en geóp we& Vier verdie" ma t/m! ruimte, maar je e begane grond ring kijken, door B^^JÜie-achtige roos- gn 12.p die de ingewan- bepalen, ri vr 14-ze gevangenis is langt de geur van ld ge ld, r <»nservenngs- mspre^rmee de bewo- staat worden ge- JSEUM' 'celdeuren' langs 3. Zo Ij galerijen open: azen ogen in het n huizen de stoffe- izalO/arl honderddui- en en tussen de shonderdduizend BLOEMaast zijn er nog (beh potten met )T terk water', maar Psychie11 speciaal gecon- ter en hite. Met de vissen judeto! bijna ontelbare ,d 14 'icten vormen ze :ollectie van tien CHAPfr l9-21Jxemplaren zijn nderefet museum zelf. bevrijdy djeren is alleen jiJN het museum te snalk, de Kaapse idere dciidelwolf en de is. info»bra) zijn al jaren* torven. Dit is het TerAa^atuurMHo°g- Woe, £n de afdeling ge- ïi van het muse zien van die die- ^_onze belangrijke ■iJDoodschap: dit is wees zuinig op M. Hoogmoed, hoofd van de afdeling gewervelde dieren bij een kast met opgezette vogels. 'Het archief van de natuur'. fotos hielco kuipers Het was Coenraad Jacob Temmink die 175 jaar geleden aan de basis van het museum stond. Hij nam het initiatief om de collecties van 's Lands Kabi net van Natuurlijke Historie, de verzameling van de Leidse Uni versiteit en van hemzelf (hij was een verwoed ornitholoóg, een vogeldeskundige) samen te voe gen. Het museum was daarmee een voortzetting van de 'raritei tenkabinetten' die menig wel gestelde Nederlander in de achttiende eeuw begon. Zij haalden de natuur in huis in de vorm van opgezette dieren, zo wel unheemse als uit de koloni ën. Temmink wilde de zaken se rieuzer, wetenschappelijker aanpakken. De beschrijving en het nauwkeurig tekenen van dieren, maar ook het uitbreiden van de collectie door expedities op pad te sturen hoorden daar bij. Dat was niet zonder risico. Van de eerste expeditie van achttien mensen, kwamen er drie terug. De meesten werden geveld door tropische ziekten. Om de hoek Expedities zijn een belangrijke bron van uitbreiding van de col lectie gebleven. Maar soms ligt het wild om de hoek. Hoog moed: „Nog niet zo lang gele den belde een collega van het zoölogisch lab. Ze had iets voor ons. Een vel dat bij haar vader jaren als kleedje op de grond had gelegen. Bleek het te gaan om het vel van een Bali-tijger." Hoogmoed zelf gaat geregeld naar de tropen om hagedissen, slangen en kikkers te verzame len. Het verzamelen van die dieren betekent echter ook het doden ervan. „Je krijgt in dit werk wel eelt op je ziel", merkt hij daarover op. „Maar wij kun nen de dieren verdoven en op een humane manier doden. We jagen geen gebieden leeg, ma ken zorgvuldig een keus." De gebouwen tussen Raam steeg en Van der Werfpark ont worpen door architect Cuypers -bekend van het Rijksmuseum en het Centraal Station in Am sterdam- blijven overigens ook na 1998 in gebruik. Nu al staat vast dat grote dieren zoals giraf fen en skeletten van walvissen moeilijk in de nieuwbouw te bergen zijn. Het hoge oude ma gazijn blijft zo ook behouden als bron van legendes en fabels. Tijdens de oorlog sliepen on derduikers en museummede werkers er zij aan zij met de op gezette dieren. Het magazijn was bovendien een inspiratiebron voor kunste naars. Tekenaar Esher zou er het idee hebben opgedaan voor een aantal van zijn 'trappente- keningen'. Schrijver Boudewijn Büch schreef ooit in een verhaal dat hij er als student de liefde zou hebben bedreven. Hoog moed sluit om praktische rede nen uit dat dat echt is gebeurd. „Studenten konden toen echt het gebouw 's avonds niet in." Later is Büch teruggeweest om de botten van de uitgestorven dodo (of 'walgvogel') te bekij ken. Duidelijkheid over zijn avondlijke escapades heeft dat kennelijk ook niet opgeleverd. Hoogmoed deelt het voorlopig daarom maar in bij de fabels over het museum. Het 175-jarige Nationaal Na tuurhistorisch Museum houdt op 14 en 15 oktober van 10.00 tot 17.00 uur open huis. De uitgezette route door het mu seum begint aan de Raamsteeg 2 en wordt vervolgens voortge zet aan de Hooglandsekerk- gracht. De toegang is gratis. ook zelf geld op. Alexander de Grote, bijvoorbeeld, gebruikte het goud uit de veroverde ge bieden voor de eigen munten. De Nederlanders deden hetzelf de met het Spaanse zilvergeld dat tijdens de Tachtigjarige Oorlog onder anderen door Piet Heijn werd buitgemaakt. „En na de Frans-Duitse oorlog betaal de Frankrijk in 1871 vijf miljard gouden francs aan Duitsland," zegt Jacobi. „Dat zou nu 100 a 200 miljard zijn. Gelukkig had Frankrijk geld genoeg. Het be gon direct weer met de herbe wapening en Duitsland ge bruikte hel Franse geld voor hetzelfde doel. De Eerste We reldoorlog, ruim 40 jaar later, is dus voor een belangrijk deel door Frankrijk betaald." De expositie toont een groot aantal vormen van geld in oor logstijd. Indrukwekkend zijn de bankbiljetten met de vele nullen in tijden van inflatie. In Duits land had de inflatie tot gevolg dat men in 1923 voor vier eie ren, die normaal 32 Pfennig kostten, 320 miljard mark moest neertellen. Een andere vorm, de propa ganda op geld, valt op omdat die op zich niets te maken heeft met geld als betaalmiddel. Jaco bi: „In vroegere tijden was het niet makkelijk om een groot aantal mensen te bereiken. Maar vrijwel iedereen gebruikte wel geld. Door munten en bankbiljetten voor propaganda te gebruiken, was je dus verze kerd van een groot bereik. Te genwoordig is dat niet meer no dig. Nu hebben we radio, televi sie en Postbus 51." De tentoonstelling Bloedgeld is tot en met 14 mei 1996 te bezichtigen. Het Penningkabi net, Rapenburg 28 in Leiden, is dinsdag tot en met zaterdag van 10.00-17.00 uur en op zon en feestdagen van 12.00-17.00 uur geopend. THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA 'Who's afraid of Virginia Woolf van Edward Albee door Theater Malpertuis. Spel Marie-Louise Stheins, Peter De Graef, Paula Bangels en Patrick Vanders- ande. Regie. Dirk Tanghe. Gezien: 6/10. Schouwburg Leiden Een inmiddels klassiek stuk, een intrigerende regisseur, de Thea- terfestivalprijs-winnaar 1995 en een spannende actrice in de vrouwelijke hoofdrol: dat schept verwachtingen. 'Who's afraid of Virginia WoolF met Marie-Louise Stheins als Martha in de regie van Dirk Tanghe moet gegarandeerd vuurwerk brengen. Dat is er in derdaad volop, mede dank zij Stheins' tegenspeler Peter De Graef als George. Paula Bangels en Patrick Van- dersande spelen het stel dat als toeschouwer wordt vermalen in de gruwelijke spelletjes van Martha en George. Dit is niet meer 'de zoete oorlog van het minnen', zoals de dichter zegt, maar een diepe beerput waarin stevig wordt geroerd. Ondanks alle gevloek en ge tier is de tekstbehandeling van Marie-Louise Stheins en Peter De Graef formidabel. Alle verba le geweld wordt door hen met uiterste timing, precisie en gro te variatie over ons uitgestort. Er is geen ontkomen aan, want als toeschouwers dienen wij - zonder koffiepauze! - tot half twaalf te luisteren naar de deni grerende en pesterige spelletjes van dit echtpaar. Dat is beslist een krachttoer, maar het felle acteerwerk dwingt ons om dit alles te ondergaan. Regisseur Dirk Tanghe staat bekend om zijn eigenzinnige aanpak die reeds het nodige moois heeft opgeleverd. Ken merkend voor zijn werkwijze is ook hier weer, dat hij zijn spe lers alle tijd laat nemen. In 'Who's afraid of Virginia Woolf wordt veel gedronken. Tanghe vangt dat bijvoorbeeld in beelden. Op een tafel van enorme afmetingen staat een indrukwekkende hoeveelheid glazen en flessen met water. De hoofdrolspelers zijn vrijwel voortdurend bezig met het in schenken en drinken van water. Ook de woede-aanvallen en het uitdagende gesar worden gro tendeels op de tafel uitgevoch ten. Tanghe durft risico's te ne men. Dat zo veel nadruk hier in deze productie niet contrapro ductief uitwerkt, is te danken aan de bewonderenswaardige inzet van de spelers. 'Nostalgie druipt er van de muren LEIDEN ERNA STRAATSMA De vijfde editie van het Propop Festival wordt za terdagavond 14 oktober gehouden in de Leidse bioscoop Trianon aan de Breestraat. De organisa tie van het jaren zestig-festijn is uitgeweken naar dit theater vanwege een grootscheepse verbou wingvan de Stadsgehoorzaal. Deze zaal is vorige maand voor langere periode gesloten en dus moest de organisatie van Propop op zoek naar een ander onderkomen. De vorige vier edities van Propop vonden wel plaats in de Stadsgehoorzaal. H. Kwik, een van de organisatoren van Propop: „We dachten eerst aan de Groenoordhallen of Holiday Inn, maar toen kwam het idee om naar Trianon te gaan. Het idee moest even wennen, maar nu we er een paar keer zijn geweest, lijkt DEN HAAG ANP De Raad voor de Kunst vindt de nota waarin staatssecretaris Nuis zijn uitgangspunten voor het toekomstig cultuurbeleid aangeeft, te vaag. Daardoor krij gen de culturele instellingen onvoldoende houvast om hun beleidsplannen op te stellen. De raad zegt dat in een advies aan Nuis. Die bracht eerder dit jaar de nota Pantser of Rugge- graat uit, waarin hij de uit gangspunten formuleerde voor het cultuurbeleid in de periode 1997-2000. Dat beleid moet vol gend jaar concreet vorm krijgen in het nieuwe Kunstenplan. In de nota schept Nuis geen duidelijkheid over de politieke randvoorwaarden voor het be leid. Dat is lastig voor de instel lingen die voor de nieuwe Kun stenplan-periode plannen moe ten maken en deze "aan het de partement moeten voorleggen, stelt de raad vast. Die vindt ook onduidelijk wat de bewindsman zegt over de rol r Pepijr aat 23. 154 (reL long lang uitgeschakeld THEATER uur, vrda Havertong die anderhalve week geleden door een >ktobegewond raakte, is waarschijnlijk nog drie maanden (normachris Comvalius neemt haar rol in de musical Faya iaat Gislebert Thierens heeft dat meegedeeld, bon tjijak opgelopen gebroken ribben en botten houden et van®er van Bet toneel dan de maand waarmee aanvan- e kaartwerd gehouden. Sinds de dag van het ongeluk heeft veen Havertongs rol gespeeld. Nu Chris Comvalius naai vie pakt Kamperveen haar oude rol in de musical weer RECENSIE SUSANNE LAMMERS Voorstelling Enter, is it finished? door Mug met de Gouden Tand. Concept en spel: Hendrien Adams, Carla Mulder, Marcel Musters, Joan Nederlof en Rafaël Troch. Gezien: 6/10, LAKtheater, Leiden Nog te zien: 7/10, aldaar Modern circus. Amusement dat niet zo veel om het lijf heeft, maar toch niet van de straat is. Er worden geen gedresseerde beesten vertoond, waar je mee lij mee zou moeten hebben, of het zou het paardje moeten zijn dat rondjes draaft op het toneel. Een voorstelling van Mug met de Gouden Tand is vergelijk baar met een bezoekje aan een enigszins getikte familie. Mug is in staat een sfeer te scheppen, waarin je hun meligheden ap precieert. Voor een belangrijk deel is dat toe te schrijven aan de charmante en verdacht op rechte wijze waarop ze het pu bliek bij hun voorstelling be trekken. Veel mensen krijgen een handje en een persoonlijk hartelijk welkom. Even later, als Joan Nederlof persoonlijke vra gen over zichzelf stelt ('Heb ik een vriend?', 'Heb ik daarvoor wel eens professionele hulp ge zocht?'), worden de reacties van het publiek de basis van de ant woorden die de rest van de groep geeft. Dat werkt uiterma te verbroederend. Mug verklaart aan het begin 'geheel nieuwe thematiek enzo' aan de orde te hebben willen stellen, maar omdat iedereen toch in zijn eigen patroon vast zit, hebben ze het maar bij het oude gelaten. Er is een 'experi mentje' waarin degene die altijd praat, er maar eens het zwijgen toe moet doen en een ander, die zichzelf als hard ziet, zich maar eens zacht moet opstel len, maar dat is een stukje van de voorstelling waarvan het pu bliek de lengte mag bepalen, dus dat hoeft niet echt serieus genomen te worden. Wat die oude thematiek dan behelst, is niet helemaal duide lijk geworden. Waarheid en leu gen en de niet op te heffen menselijke eenzaamheid, ver moedelijk. Ondanks het ontbre ken van een duidelijke lijn pre het een gouden keus. De nostalgie druipt er van de muren, het is een gebouw met een stuk histo rie. Propop past uitstekend in deze entourage. Beide filmzalen van Trianon worden gebruikt voor het festival, evenals de twee foyers. Uitsluitend Leidse bands treden op tijdens het lustrum van Propop. Op het programma staan optredens van de 'goldies coverband' NOT, de bluesband Big ATs Blues M-bassadors, de 'Leidse Everly Brothers' Kok Hillebrand en Henk taman en The Fellows. Bezoekers van Propop die met de auto komen, kunnen gebruik maken van het parkeerterrein aan de Haagweg. Voor het vervoer van en naar de Breestraat wordt een pendelbusje ingezet. Het festival begint om 21.00 uur en duurt tot 02.00 uur. van de markt in de kunst en de wisselwerking tussen het gesub sidieerde en het niet-gesubsidi eerde circuit. Enerzijds pleit Nuis voor meer marktwerking en aan de andere kant kent hij veel ge wicht toe aan de makers en de voorlopers in de kunst die hij als verkenners aanduidt en aan het bieden van hoge kwaliteit. Hoe die doelstellingen zich tot elkaar verhouden maakt de be windsman volgens de raad niet duidelijk. senteert Mug met de Gouden Tand een gezellig avondje met een hoog mafketel-gehalte. Mooi is vooral de verkapte lief desverklaring, uilgesproken op een ongelegen moment, die uit mondt in een nasynchronisatie van een gevoelig Shaffy/List duet. Dat blijkt dan ineens on derdeel van een danswedstrijd voor twee paartjes, aan elkaar gepraat met Joan Haanappelige j allure. Mug is ontwapenend, en dat maakt hun voorstelling sympathiek, ook al brengen ze j weinig nieuws. Links een Leidse noodmunt van papier (1 /4 gulden) uit 1574; hierboven een Duits bankbiljet van 50 miljoen Mark uit 1923; rechts een Frans as signaat (schuldbekentenis van de regering) van 50 livres uit 1792. fo to's het koninklijk penningkabinet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17