Ex-studentenpastor kiest kant kerkverlaters
Leiden
Theo Bakker
3 Oktober en de verbouwing
van mijn eigen ik
Danny Blind
huldigt slager
Kerk Samenleving
ZATERDAG 7 OKTOBER 1995
CHEF HENNY VAN EGMOND, 071 -356414, PLV.-CHEF HANS KC
LEIDEN» ERIC DE JAGER
De Ajax-vinken waren al in de
aanbieding. Bij slagerij Ed No-
zeman deed men tijdens het
bezoek van voetballer Danny
Blind geen moeite de flauwe
woordspeling uit de weg te
gaan. De aanvoerder van Euro
pees- kampioen Ajax huldigde
gistermiddag de Leidse slager
als winnaar van de Spare Ribs
Trophy 1995. Tegelijkertijd
'overhandigde Blind namens
Nozeman een cheque ter waar
de van duizend gulden aan de
Zoeterwoudse woon- en leefge
meenschap voor verstandelijk
gehandicapten Swetterhage.
Blind had als lid van een juiy
van fijnproevers de spare ribs
van de slagerij in de Van 't Hoff-
straat tot de lekkerste uitgeroe
pen. Tussen honderd jonge
Ajax-fans ingeklemd, feliciteer
de Blind de trotse beenhouwer
en overhandigde de cheque aan
een vertegenwoordiger van
Swetterhage. Daarna moest de
ster pas echt aan het werk. De
jeugdige supporters wilden on
der geen beding de straat verla
ten zonder handtekening van
hun idool. Van een verkoop
stunt was nauwelijks sprake,
omdat het voor 'echte' klanten
bijna onmogelijk was zich een
weg door de handtekeningenja
gers te banen.
VRIJE TIJD
LEIDEN
Postzegel. De vereniging 'De
postzegel vrienden' houdt op 9
oktober weer een clubavond in
het Vijfhovenhuis, Hoflaan 169
in Leiden. De jeugdafdeling
komt om 19.30 uur bijeen. De
senioren zijn vanaf 19.00 uur
welkom.
Astma. Thuiszorg Groot Rijn
land organiseert in samenwer
king met het Nederlands Astma
Fonds gespreksgroepen voor ou
ders van kinderen met Cara. Tij
dens de zes bijeenkomsten zul
len verschillende gastsprekers
aanwezig zijn, onder wie een
kinderarts, een diëtist ep een
wijkverpleegkundige. De eerste
gespreksgroep begint op dins
dag 10 oktober van 20.00-22.00
uur in een wijkgebouw van
thuiszorg, Bernardkade 36 te
Leiden. De kosten zijn 50 gulden
wil gaan, dat mijn Heere een
meedogenloze boekhouder is,
neem ik maar aan dat-ie niet
te best kan tellen. Maar wat
zijn dat, met de eerste drum
band in aantocht, voor idiote
gedachten Bak, verwijt ik me
zelf. Genieten man, hupsakee.
Vertederd, het hart vol warm
te, zie ik hoe K&G door de
bocht gemarcheerd komt.
Vroeger uren achteraan gelo
pen. Door de hele stad. Als
ventje van vijf gaf dat eigenlijk
geen pas, maar daar stond je
niet bij stil. Ik achter de trots
van Leiden aan, op pakweg
twintig meter onopvallend ge
volgd door mijn moeder. Maar
terwijl ik opnieuw verdrink in
dat granieten blok muziek,
roept een ander stemmetje in
me, dat dit mijn heimelijke
hang naar militarisme is en
schiet me een plaatje in het
hoofd van het orkest dat in de
eerste wereldoorlog de Duitse
soldaten vooraf ging naar 'ein
fröhlicher Krieg'.
Zo hobbelt de Optocht verder.
Te lange 'gaten' doen de
adrenaline stijgen. Als de ver
standelijk gehandicapten van
'De Sleutels' ontroeren, dringt
de vraag zich' op, waar die lief
de voor gestoorden nu op
stoelt. En bij de koks temidden
van hun tafels vol lekkers,
voelt mijn hand onwillekeurig
aan de fietsbandjes. Kost een
week afzien om alles er weer af
te krijgen. Nee, domweg ge
lukkig zijn met het aanschou
wen van de stoet blijkt weer
eens té hoog gegrepen.
En dan het slot van Getallen
Getoond. De lieve Heer mag
weten, waarom al dat fraaie
vrouwelijke schoon niet bij het
cijfer twee loopt. Maakt niet
uit, de prachtigste billen en
borsten ondersteund door
sensuele ritmes, zie ik ineens
voorbij lopen. Devoot moet ik
toegeven, dat mijn Heere god
zijdank wel tot twee kan tellen.
Nu moet de OpJk
men te staan, b °1
hoor, dat heb ilTP
speer spurt alle*
bij. Zal ik er acf^'
pen, net als vroorl
Waarom doe ikee
gen, prioriteitein.
dwaasheden biet
stand gebruike;
je eigen vrouw3"
weet raak ik do^e
danseressen inm
scrisis. |p,
)t l
Als 'Getallen Gho
vue gepasseerdof
vertwijfeling zilDt
verwacht een g>P
kracht door he?r®
stromen. Die dïl
men het breek]
punt. Ze herinigef
de advertentie-de
voren las over aai
'intuïtietraininrs.
van start gaat. Pr
derscheid malf
len, voelen, waa|
Dat is het hele^(
Ik moet mijn g j1£
volgen. Maar il^
meer zwaktes i»aa
Ik ga Reiki doe
terse manier ei
ren geven. 'To{*l
gooi ik er tegen
week bezoek ilf
de Jomanda Hl
die rationele w
mezelf heb toei
ten worden geljnj
therapie sla ikirk
met al die emo O
des! Maar morijki
de paranormaP1"
Noordwijkerhè3
schilderen, mir
tograferen, ieifet
poppetjes van(aa|
kijken en tot si
helderziende cdoc
tellen wat ik zsark
volgend jaar al
volkomen éénavo
Optocht. In 1
De 'echte' klanten moesten gisteren aansluiten achter de handtekeningenjagers. foto hielco kuipers
per deelnemer. Informatie: 071-
161467
Bedrijf. De Stichting Werkgele
genheid houdt op dinsdag 10
oktober een bijeenkomst voor
mensen die een eigen bedrijf
willen beginnen vanuit een uit
keringssituatie. De bijeenkomst
wordt gehouden in het OLGA-
bedrijvencentrum, Evertsen-
straat 181 te Leiden. De kosten
zijn 25,00 gulden. Aanmelden
van te voren is verplicht (071-
146878).
Boekhouden. Stichting Werkge
legenheid Leiden begint een
cursus boekhouden op dinsdag
10 oktober. De cursus begint om
19.30 uur en duurt tot 22.00 uur.
Inlichtingen: 071-146878.
ALPHEN AAN DEN RUN
Roken. Wie wil stoppen met ro
ken kan bij Stichting Thuiszorg
Groot Rijnland een cursus vol
gen. De cursus bestaat uit negen
bijeenkomsten, inclusief een in
troductie-bijeenkomst op 9 ok
tober. Na drie a vier maanden is
er een terugkom-bijeenkomst.
Plaats: Bospark te Alphen aan
den Rijn. Informatie: 071-
161467.
Aandoeningen. De Stichting Ac
tieve Gezondheidszorg Alphen
aan den Rijn geeft op 10 oktober
een voorlichtingsavond over
maag-, darm- en leveraandoe
ningen. De avond wordt gehou
den in De Bron, Troubadourweg
2. De aanvang is 20.00 uur. In
formatie: 01720-45957 of 25934.
LEIDERDORP
Rommelmarkt. Sociaal-cultu
reel centrum Sjelter houdt zon
dag 8 oktober van 10.00 tot 16.00
uur een rommelmarkt in het
clubgebouw aan de Heemraad
laan. De toegang is gratis, voor
een klein bedrag is een tafel te
huur.
Hyperventilatie. De stichting
Thuiszorg Groot Rijnland begint
in oktober een cursus over hy
perventilatie. In de cursus ko
men de lichamelijke aspecten,
de rol van de ademhaling, span
ning en ontspanning en asserti
viteit aan bod. De eerste (intro-
ductiejbijeenkomst is op dins
dag 10 oktober in het wijkge
bouw aan de Berkenkade 7 te
Leiderdorp. Kosten: 150 gulden
(contributanten), 220 gulden
(niet-contributanten). Informa
tie: 071-161467.
OEGSTGEEST
Bazaar. Op 9 en 10 oktober is er
in woon- en zorgcentrum Hof-
wijck, Hazenboslaan 38 in
Oegstgeest, een najaarsbazaar.
Te koop zijn baby- en kinderkle
ding en allerlei handgemaakte
artikelen. Leden kunnen maan
dag van 14.00 tot 17.00 uur de
bazaar bezoeken. Voor niet-le-
den zijn de openingstijen:
maandag van 19.00 tot 20.45
uur, dinsdag van 10.00 tot 16.00
uur.
ROELOFARENDSVEEN
Bloemenloop. Sport- en Gym
nastiekvereniging Excelsior or
ganiseert op 8 oktober voor de
25ste maal een Bloemenloop.
De Bloemenloop kent loopaf
standen van 5 kilometer, 9 kilo
meter en de Halve Marathon.
Voor de jongens en meisjes t/m
12 jaar is er een loop over 2 kilo
meter. De Bloemenloop start in
de nabijheid van de veiling VBA.
Informatie: 01713-12190.
Erg hè, dat we weer een heel
jaar moeten wachten. Achteraf
bezien heb ik zo'n goeie, zo'n
nuttige 3 oktober gehad. Niks
geen dagenlange kater. Juist
vol goede voornemens heb ik
me de afgelopen dagen in Lei
den naar tal van adressen ge
rept. Het nieuwe cursussei
zoen begint, met ook in Leiden
eindeloos veel mogelijkheden
om aan je persoontje te wer
ken. En ik ga het doen, ik ga
alles doen, van Reiki tot voet-
zoolreflexmassage. Nu al weet
ik het zeker, was ik dit jaar nog
de afstandelijke, stiekumpjes
genietende maar soms toch
weer neerslachtige toeschou
wer bij alle feestgewoel, vol
gend jaar stort ik me er als een
volledig zichzelf zijnd, nergens
meer door geremd mens mid
denin. Het borrelt nu al een
beetje in me en ik moet nog
beginnen aan de grondige ver
bouwing van mijn eigen ik.
Halleluja, geloofd zij Theo
Bakker.
Het kwam allemaal door en
tijdens de Optocht. Ik zit lek
ker op mijn stoeltje langs de
Singel, biertje erbij, maar het
geheel is over tijd. En dan be
gint 't, dat niet te stuiten ge
zeur in de bovenkamer. 'Getal
len Getoond' is het motto.
Daardoor moet ik denken aan
een stukje in de Zuid-Holland
Post van vorige week. Dhr.
Goedhart laat twee kindjes,
Daan en Jet, zichzelf afvragen
of de Heere kan tellen. Het
antwoord luidt positief. Direct
fladderen mijn gedachten ver
boden kanten op. Verschrikke
lijk. Over uw Heere kan ik niet
oordelen, maar de mijne kan
absoluut niet tellen. Tweedui
zend Moslims vermoord deze
zomer, waarmee het aantal
door de eigen soort uitgeroei
de mannen, vrouwen en kin
deren in deze eeuw op hon
derdvijfentwintig miljoen
komt. Omdat ik er niet vanuit
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860) i|g
Rooseveltstraat 82 071-356356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-128030
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
G. P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor, F. Nypels,
H. G. van der Post (adjunct)
PUBLIC RELATIONS
W. H. C. M. Steverink 071-356356
OMBUDSMAN
R.D.Paauw 071-356215
Tel dag. 9.30-11.30 uur of per post
REDACTIE
GJ. Visser, chef redactie nieuwsdienst/kunst
H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden
AJ.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
Maandag t/m vrij» de.
gek
RUBRIEKien
Maandag t/m vrÜ^ej
ABOPtre
bij vooruitbetalingden
per maand (accep^op2
per maand (autorrljj
per kwartaal (accep
per kwartaal (autcj
per jaar (acceptgirr
per jaar (autom bede
VERZEfften
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBRUld
Voor mensen die fder
hebben of blind
dicap hebben), isL
regionale nieuwsP
geluidscassette be*°°i
08860-82345 (Cenfen)
tuur, Grave). |n)f
Jenj
In),
len)
len),
den.
Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dijP^
woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 iT*
en dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis.
itari
BEZOEKUREN
DIACONESSEN HUIS 1v
(tel. 07.1-178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-F v
Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bepne;
ners bovendien van 10.30 -1115 uur en van 19.45 - 2fn
Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur f te
na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. een
Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met Cje]-
5 u h
pleegkundige.
Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45u
hga<
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth j di
(tel. 071-454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30eent
II daarnaast ook 11.15—12.00 uur. ,p
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uurf d;
uur) l'.di
Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehp ja,
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (ICJüdt
18.30—19.00 uur. |oet(
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend j
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 01720-63131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 181
en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. chra
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk g va
ACADEMISCH ZIEKENHUIS |?Sei
(tel. 071-269111): alle patiënten (behalve kinderen"le 1
18.30-19.30 uur. met
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 wacht
leen Partners/echtgenoten met kinderen. ng jj
Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 totlL-
voor partners/echtgenoten en eigen kinderen.
Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinde*er9
zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkupmin
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: kwege
kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30l] pr,
heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. 1
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en groter'
n boxenafdeling: volgens afspraak. 1
Met de kerk is het helemaal niet zo ernstig
gesteld als vaak wordt gedacht. Dr. Dick
Tieleman uit Groningen, die als
universitair docent praktische theologie is
verbonden aan de Theologische
Universiteit van de Gereformeerde Kerken
in Kampen, ziet wel degelijk toekomst
voor de kerk. Voorwaarde hiervoor is in
zijn ógen wel dat de kerk bereid is in te
spelen op de hedendaagse cultuur door
afstand te nemen van traditionele
geloofsvoorstellingen en oude
gedragspatronen.
Al te lang hebben de
kerken
vastgehouden aan
'traditionele gestalten van
geloof, zoals hij het noemt, die
de leefwereld van de nieuwe
generatie niet meer raken.
Daaruit verklaart hij de
secularisatie en kerkverlating
waarover de kerken zich
hedentendage grote zorgen
maken. Maar Tieleman gelooft
er niks van dat deze
ontwikkelingen zijn toe te
schrijven aan onverschilligheid
of ongeloof van mensen. Hij
stelt vast dat de kerk niet langer
in staat is tot het verstaanbaar
maken van de christelijke
geloofstraditie. De universitair
docent zoekt hiervoor de schuld
niet bij de kerkverlaters, maar
bij de kerken zelf: „Mensen
verlaten de kerk waar de kerk de
mensen verlaat."
Door de opkomst van de
moderne wetenschap is er een
kloof ontstaan tussen de
moderne cultuur, die wordt
bepaald door rationeel denken
en de boodschap van de kerken.
Die kloof tekende zich reeds af
in de periode van 1973 tot 1984,
toen Dick Tieleman werkzaam
was als studentenpastor in de
stad Groningen.
„Studenten maakten destijds
in het hoger onderwijs een
cultuurschok mee die ook hun
geloof raakte en waarop de
traditionele geloofscultuur
waaruit ze afkomstig waren
doorgaans volstrekt geen
antwoord had. Ik wist toen al
dat driekwart van mijn gehoor
in de Martinikerk, bestaande uit
geïnspireerde studenten, na het
afstuderen de plaatselijke wijk
of parochiekerk niet zou halen.
Die cultuurbreuk blijft
inmiddels niet beperkt tot
aankomende intellectuelen,
maar doet zich in alle lagen van
de bevolking voor."
Volgens dr. Tieleman is de
wetenschap door de kerken
heel lang als bedreigend
ervaren. De kerk probeerde de
wetenschap angstvallig buiten
de deur te houden door zich te
richten op 'restauratie' en
reconstructie van de oude
waarden. Men zocht de kracht
in het isolement, maar daarin
zit heden ten dage juist de
zwakte. Want deze defensieve
houding, waarbij krampachtig
werd vastgehouden aan
traditionele-
geloofsvoorstellingen, dreigt de
kerk noodlottig te worden in
deze tijd waarin de uittocht
nauwelijks lijkt te stuiten.
Tieleman vindt dat de kerk
eindelijk verstandig moet
worden door zich te
herbezinnen op de christelijke
De kerk zal zich volgens dr. Tieleman 'diaconaal en pastoraal in de wereld van vandaag moeten presenteren'. archieffoto dick hogewoning
traditie en een poging te doen
tot een nieuwe interpretatie van
het óude gedachtengoed. In zijn
dit voorjaar bij uitgeverij Kok in
Kampen verschenen boek
'Geloofscrisis als
gezichtsbedrog' moedigt hij de
kerken aan niet langer weg te
duiken in het eigen bolwerk,
maar in plaats daarvan de
dialoog aan te gaan met de
hedendaagse cultuur.
Scheiding
Tieleman: „Jarenlang meende
de kerk de wijsheid in pacht te
hebben. Die exclusieve
waarheidspretentie moet de
kerk laten vallen. Er is geen
strikte scheiding meer tussen
geloof en ongeloof en tussen de
mensen die erbij horen en die
er niet bij horen. Velen hebben
het traditionele geloof ingeruild
voor een postmoderne
spiritualiteit, waar een hele
belevingswereld achter zit die
over de aloude religieuze en
confessionele grenzen
heengaat. Deze spiritualiteit
lijkt niet primair gericht op het
verantwoorden van het 'geloof
in God'. Eerder wil zij het
geheim van 'fundamentele
menselijkheid' ontdekken. „En
waar zorg is voor de
fundamentele menselijkheid
kan het Koninkrijk Gods niet ver
weg zijn," geeft hij zijn
sympathie aan voor deze
nieuwe vormen van
spiritualiteit.
De bijbel leert, zegt dr.
Tieleman, dat het doel van God
is dat van zijn schepping een
menselijke wereld wordt
gemaakt waarin mensen tot
hun recht komen. Door de
opkomst van de moderne
wetenschap is de wereld steeds
rationeler en technocratischer
geworden. „Soms schiet de
vooruitgang zover door dat de
menselijkheid wordt bedreigd.
Tieleman ziet als taak en
opdracht van de kerk om hier
tegen te waarschuwen én kritiek
te leveren op het „oeverloze
vooruitgangsdenken
Dat is tot nu toe onvoldoende
gebeurd doordat de christelijke
traditie zich in de marge heeft
laten drukken. Secularisatie
heeft voor velen een negatieve
klank. Zo niet voor dr.
Tieleman, die de ontkerkelijking
ziet als een herkansing voor de
kerk om tot een herinterpretatie
te komen van geloofswaarden
en alsnog op te komen voor een
humane wereld in deze huidige
moderne tijd. „De nieuwe
cultuur heeft geleid tot een
nieuw zelfverstaan van de
mens. De kerk moet ruimte
bieden voor levensvragen in
deze tijd. De kerk zal zich
diaconaal en pastoraal in de
wereld van vandaag moeten
presenteren. Daarvoor is een
grote verbouwing nodig van de
kerk. Om verdere sloop te
voorkomen, heb ik hiervoor
bouwstenen willen aandragen