Natuurhistorisch Museum viert 175-jarig bestaan \Je moet het je hevig als in een koorts: vlug, druk en gulzig Vondst vooral bron van toekomstig onderzoek Cultuur Kunst |euw Nederlands et op postzegels Thundering Swingmates op Jazz on Sunday OKTOBER 1995 941 9 -ie vier oude meesters >riut r]001 Restauratie Atelier Limburg gaat vier 17e eeuvv- it het Georgisch Staatsmuseum in Tblisi restau- ind aan de opknapbeurt zijn de kunstwerken indse en een Vlaamse meester te zien tijdens de onderzt'en antiekbeurs van 7 tot en met 15 oktober in centree/^'101" Het schilderij So de oude songen van Jan ten en d de v'er ^oe^en- andere zijn Stilleven met e reorga'amse kunstenaar J°ris van Son, Herders met concenvan de en Italianiserend landschap van Drnbc' Het reslauratieproject is een initiatief van °nderwijs, cultuur en wetenschappen en bui- toor in I "„'"f'sja Pelgrom overleden L^eVolaactrice E1J'a Pelgfom 's- naar nu pas bekend is staan ag 'n baar woonP'aats Amsterdam overleden, van elk^dens baar 0P'eicling aan de toneelschool in digde Sfoneel8roeP 8aa' sPeelde, werd 44 jaar. Na haar oren te nee^ ze er zeven Jaar aan verbonden. Behalve bij man H(grom 00'c bet Pubbekstheater en Fact. Ook dteiten s'e en in de bi°scoPen te zien, onder meer in }erendeiwulpen van ^te dc ,ong" Phif out'e muz>ek zoekt leden .ugdunensis. een Leids koor dat oude muziek ten vil het nieuwe seizoen ingaan met nieuwe leden, interr met ongeveer vijftien mannen en vrouwen a ca- brealiek, zoals Gregoriaans, vroeg middeleeuwse mu- de hotnadrigalen en meerstemmige muziek uit de Re- Hij \nieuwe leden wordt gevraagd dat ze in elk geval mededdjzondere muzikale vorming is niet noodzakelijk, dens d^t aan een bepaalde kerk is gebonden, repeteert 20.00 tot 21.30 uur in de kapel van de Pe- noLorentzkade 16a in Leiden. Dirigent is Rob Kool- malige Zes keer per jaar worden er uitvoeringen gege- Aandeen over het koor en aanmelding is mogelijk via n^ert) of 01751-13491 (Rob), 39 kee Ook bij 75 kom| turt var okt83opgels uit terge- okt840,)nderd jaar Ne- novilot" Het ëaat om nov84o!0 en 80 cent in SIS»1 oP'age v™ okt82o,in 12 miljoen okt840?e^S' 0ntw0rPen nov82o:.ans, tonen vier okt205.r]elen van hun jan 220>el van 70 cent ok!lIojJac°bs (1868- jan20oiiLouis Pisuisse o?7i85rbeeld- Cabaret apr 47W Jacobs naar nov 5-kld. Hij ontdek- imentsvorm in iceerde die ver- prvr-t -wapen van lulo Amsterdamse lam - pr»suisse 8e,dt 3,8 lur. iers van de Ne- cunst. Hij werd tlksliederen en rkt ponder anderen 2pCavier Privas en 21 1911-1983) en (1944) prijken kt 94? van 80 cenl- 3^ door het ABC- 35§amen met zijn 'onk en Louis tte, en zijn con- ÜTÏMÏudejaarsavond. invloed op pabaret. De Jon ge vormde vanaf zijn studen tentijd met Bram Vermeulen de groep Neerlands Hoop. Vanaf 1979 bracht De Jonge een aan tal soloprogramma's op de planken met een aanvankelijk sterk moralistische strekking. Op zeventien oktober begint tevens de cabaretvoorstelling 'Cabaret 100 jaar jong, Hen dwarsdoorsnede van het huidi ge Nederlandse cabaret talent'. Vier jonge cabaretiers tonen in deze voorstelling verschillende facetten van het huidige Neder landse cabaret. Met een speciaal open huis viert het Nationaal Natuur historisch Museum in het weekeinde van 14 en 15 oktober zijn 175-jarig be staan. Dat is bijzonder om dat het museum, in af wachting van nieuwbouw aan de Pesthuislaan in Lei den, de rest van het jaar gesloten is vdor het pu bliek. leiden rudolf kleun Het museum bezit ongeveer tien miljoen objecten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om opge zette dieren die in sommige ge vallen al tweehonderd jaar dood zijn. Tijdens de open dagen is er een opstelling te zien van e en aantal uitgestorven diersoorten zoals de quagga, Kaapse leeuw en reuzenalk. Het Nationaal Natuurhisto risch Museum geeft de bezoe kers aan de hand van demon straties en kleine exposities een indruk van de activiteiten die zich achter de muren van het gebouw afspelen. Onderzoekers van het museum trekken bij voorbeeld al sinds de worige eeuw naar alle delen van de we reld om dieren in de natuur te onderzoeken en te verzamelen. Om een indruk te geven van hoe dat gaat, is tijdens het weekeinde een tropisch expedi tiekamp in het museum inge richt, ook is er een demonstratie van een 'lichtval' waarmee 's nachts insecten worden gevan gen en is er te zien hoe dieren onder water worden gevangen. Dieren en vangapparatuur zijn ook in het echt te zien. Bezoekers aan het open huis worden via een speciale route rondgeleid door de museumge bouwen aan Raamsteeg en de Medewerkers van het Natuurhistorisch Museum in de weer met het skelet van een Noordse vinvis. ARCHIEFFOTO WIM DIJKMAN Hooglandsekerkgracht. De rondleidingen beginnen steeds aan de Raamsteeg 2. Belangstel lenden kunnen beide dagen te recht tpssen 11.00 en 17.00 uur. Het museum toont tijdens de open dagen verder het werk van wetenschappelijk tekenaars die uiterst nauwkeurige tekeningen van dieren maken. Zij geven de monstraties van hoe ze nu wer ken, Ynaar er zijn ook tekenin gen uit de negentiende eeuw te zien. Een ander onderdeel van het werk van het museum is het onderzoek naar mineralen fos sielen. Voorbeelden van fossie len zijn de resten van zowel mammoeten en insecten. Het fossielen- en mineralenonder- zoek speelt bovendien een be langrijke rol bij het zoeken naar aardolie. Bezoekers aan het open huis krijgen de gelegen heid minearlen en fossielen on der de microscoop te bekijken. Edisons voor Borsato, List en van 't Hek utrecht anp Marco Borsato, Youp van 't Hek en Liesbeth List hebben gisteren ieder een nationale Edison populair ontvangen. Zij werden tijdens het Grand Gala du Disc 1995 onder scheiden. Borsato kreeg de prijs voor zijn album Marco in de categorie Neder landstalig populair, cabare tier Van't Hek voor Ergens in de verte en List voor de luis terliedjes die op de CD List staan. Andere Edisons gingen naar Lisa Boray (The Need to Be), De Dijk' (De Blauwe Schuit), Armando (The Violi nist). Een bijzondere Edison ging naar Corry Brokken voor een opnieuw uitgebrachte klassieker: Net als toen. De Edisons populair zijn de onderscheidingen van de Nederlandse platenindustrie. De AVRO zendt het Grand Gala vrijdag via Nederland 1 uit (20.30 uur). chef gert visser. 071 -356441 Watervvorld trok in Nederland al 90.000 bezoekers amsterdam anp Waterworld, de film met Kevin Costner in de hoofdrol, is in de eerste vier dagen in Nederland door 90.000 mensen bekeken. De belangstellenden waren goed voor een omzet van ruim een 1 miljoen gulden. Waterworld, de duurste film aller tijden, ging donderdag in Nederland in première. Univer sal Pictures investeerde 200 mil joen dollar in de film, ruim 320 miljoen gulden. Costner is co producent van de film. In de Verenigde Staten bracht de film in het eerste weekeinde 21 miljoen dollar in het laatje. Waterworld is het verhaal van de overlevenden van een zond vloed. De ijskappen op aarde zijn gesmolten en de hele we reld staat onder water. De held Mariner (Costner), die vinnen heeft en onder water kan adem halen, moet de mensheid red den. Ook in een aantal andere Eu ropese landen (Italië. Spanje, Finland, Zwitserland, Engeland en Duitsland) waren de cijfers van het bezoek gedurende de eerste dagen opzienbarend. Bernhard Berkhout en zijn Thundering Swingmates treden op 8 ok tober officieel voor het eerst voor het voetlicht tijdens Jazz on Sun day in café Cheers aan de Doelensteeg 11 in Leiden. Dat optreden is tegelijk het startsein voor de winteractiviteiten van de Leidse stchting Jazz on Sunday. Berkhout verwierf de afgelopen jaren bekendheid met zijn Swingmates. Voor The Thundering Swingmates heeft hij acht jonge muzikanten om zich heen verzameld die samen een 'kleine big band' vormen. Zij brengen swing-muziek, een terugblik op de gou den jaren van Artie Shaw, Count Basie, Benny Goodman en Duke Ellington. Het middagprogramma in Cheers begint om 15.30, toe gang voor leden van Jazz on Sunday 7,50, leden betalen een tien tje. leiden/rotterdam vervolg voorpagina Graag had Spinoza-deskundige dr. W. Klever het gevierde exemplaar van Spi noza's Ethica naar Rotterdam gehaald om de 'vondst van het jaar' aan het pu bliek te tonen. „Door die hutspot-fees ten bleek het niet mogelijk de biblio theek binnen te komen. Erg jammer," treurde de ontdekker. Linmans: „Ze hadden in een eerder stadium met ons kunnen overleggen. „Voor zover ik nu kan nagaan", aldus •Linmans, „is niemand van ons op de hoogte gesteld van de ontdekking van het handschrift en van de persconferen tie die daarover werd gegeven. Gisteren, tijdens de viering van Leidens Ontzet, was onze bibliotheek gesloten, maar als de onderzoekers het boek naar Rotter dam hadden willen halen, hadden ze tij dig contact moeten zoeken met de bi bliothecaris. En dat hebben ze niet ge daan. Ik vermoed dat ze de vondst ge heim hebben willen houden en nie mand van onze medewerkers wilden in lichten. Maar dat zoeken we nog uit." Het kon de pret bij Klever en zijn col lega's van het Rotterdam Center for Spi noza Research echter niet al te veel drukken. De ontdekking van de door de filosoof geschreven teksten in de kantlij nen van de Ethica, Spinoza's standaard werk, betekent immers een bron van veel toekomstig onderzoek èn werkt als verheldering van een aantal - wat Klever noemt - 'duistere plekken' in de Ethica. Om de opwinding te temperen: „Het is niet zo dat deze vondst de Spinoza-in- terpretatie op z'n kop zet. Er zijn genoeg teksten om donders goed te weten wat hij bedoelde." Ongeveer dertig van de nu ontdekte aantekeningen zijn van de 17e eeuwse filosoof Spinoza (1632-1677) zelf. Zeker honderd andere opmerkingen zijn deels van Spinoza en deels van Lodewijk Meij er, een vooraanstaand filosoof uit Spino za's kring. Ze geven een nieuwe kijk op de manier waarop het boek tot stand kwam. Tot dusver werd aangenomen dat Spinoza de Ethica zelfstandig schreef. Klever concludeert nu dat het een collectief werk was dat Spinoza in samenspraak met zijn vrienden uit Am sterdam maakte. „Spinoza was de pen voerder, degene die het meest naar vo ren trad." Wijsgeren De gevonden aantekeningen zorgen er voor dat het standaardwerk van Spinoza begrijpelijker wordt. „We hebben vaak gegist over bepaalde passages", erkende dr. Klever, „maar de onduidelijkheden zijn nu allemaal opgehelderd." Klever vermoedt dat het gedrukte exemplaar waarin hij de tekst aantrof een zoge naamde pre-print was, een drukproef die Spinoza naar bevriende wijsgeren zond om over van gedachten te wisse len. Het commentaar in de kantlijnen was bedoeld ter verbetering van de tekst. Spinoza deed dertien jaar over het schrijven van de Ethica. In 1662 stuurde hij vanuit Rijnsburg het eerste concept naar zijn Amsterdamse vrienden. In 1675 had hij het boek af, maar tot publi catie kwam het niet. Zijn vrienden raad den het hem af gezien het risico dat hij zou lopen bij de versprefding van zijn opvattingen. Na zijn dood in 1677 zou de tekst onmiddellijk naar Amsterdam zijn vervoerd waar het als Opera Posthu- ma clandestien op de markt verscheen. Waarom de aantekeningen en verbe teringen niet in latere drukken zijn op genomen, blijft de vraag. Mogelijk had dat met de kosten te maken. Misschien heeft men de aanscherpingen om diplo matieke of tactische redenen niet aange bracht, of zag men er uit respect voor de overleden auteur van af. Ex-rapper nu in leiding van Motown londen anp Twintig jaar geleden was hij nog een rapper. Sinds maandag staat hij aan het hoofd van Mo town, het beroemde platenlabel dat vele zwarte Amerikaanse muzikanten onder contract heeft. De 35-jarige Andre Har- rell was vijftien toen hij met een schoolvriend het rapduo Dr Jekyll and Mr Hyde vormde. Zij traden op met bekende arties ten zoals The Sugarhill Gang en Bobby Womack. Tussen de be drijven door studeerde Harrell communicatiewetenschappen en bedrijfseconomie. De benoe ming tot president-directeur van Motown lijkt de voorlopige bekroning op zijn bliksemcar rière. Harrie Geelen, de kleurrijkste kinderboekenmaker van Nederland Het is kennelijk heel moeilijk om een goed boek te maken.' hilversum inge van den blink Het is alsof je in een kinderboek stapt, als je het huis van Harrie Geelen binnenkomt. Overal is kleur, kasten en stoelen zijn prachtig beschilderd. De man die de kleurrijkste kinderboe- kenprenten van Nederland maakt, is dit jaar bekroond met het Gouden Penseel voor zijn il lustraties bij Het beertje Pip peloentje, versjes van Annie M.G. Schmidt. Een bestseller, al voor de bekroning. Harrie Geelen (56) maakte nog veel meer kinderboeken. Zowel met tekst van hemzelf Herman het kind en de dingen; De plant van Janals met tekst van anderen. Hij werkt veel sa men met Imme Dros, zijn vrouw. Flet speciale boekje voor kleuters dat tijdens de Kinder boekenweek te koop is, De kat van Jan, is van hem. Beestenboel met dierenversjes van Annie M.G. Schmidt, ligt net in de 'winkels. In de jaren zeventig schreef hij TV-series voor kinderen: Oe- bele, Q en Q (onlangs herhaald) en Kunt u mij de weg naar Ha- melen vertellen. Al dertig jaar is hij regisseur en maker van te kenfilms bij De Toonder-stu dio's. Art director, officieel. Het andere werk deed hij altijd er naast, in de weekends of vakan ties. Zo heeft hij nooit conces sies hoeven doen aan opdracht Kinderboekenweek in de krant Onder het thema 'Beestenspul' gaat vandaag de nationale kin derboekenweek van start. Op twee speciale boekenpagina's be steedt het Leidsch Dagblad morgen aandacht aan kinderboeken, schrijvers en tekenaars. Bovendien wordt op deze pagina's de uitslag bekend gemaakt van de gedichtenwedstrijd die deze krant uitschreef. De tien winnende gedichten worden afgedrukt. gevers of uitgevers: kon hij lek ker eigenwijs blijven. Zijn grote bekendheid als illu strator kwam in 1991 met Ik Wil Die, .eechtig boekje over een meisje dat nieuhoentjes krijgt, geschreven ^door Imme Dros. „Na die tijd wilden ze mij op eens. Ik heb altijd werk van Im me geïllustreerd, uitgevers wil den Imme graag hebben en Im me wilde mij. Zo ging het, ge loof ik." Helder „Ik vind het heerlijk om met Imme samen die prentenboe ken te maken. Omdat Imme het dichtst bij me staat natuurlijk, en omdat het me ligt zoals ze schrijft: heel geestig, heel hel der. Dat heeft Annie Schmidt ook, dat heldere, en Toon Telle- gen en DolfVerroen." De heersende cultuur is dat illustratoren zich aanpassen, zegt Geelen, maar hij kan d,aar niet zo goed tegen. „Onlangs zei een schrijfster tegen mij: je mag doen wat je wilt. Maar toen ze wegging draaide ze zich om en zei: als het maar geen compu tertekeningen zijn. Dan krijg ik onmiddellijk zin om computer tekeningen te maken!" Voor de computertekeningen in Juffrouw Kachel van Toon Teilegen kreeg hij in 1992 een Zilveren Penseel. Ook voor de Odyssee-bewerking van Imme Dros (Oclysseus, een man van verhalen) maakte hij zwart-wit illustraties op de computer. Ze hebben een andere sfeer dan zijn kleurenwerk: strenger, meer ingetogen. De prenten van Harrie Geelen zijn nooit zomaar plaatjes-bij- het-verhaal, ze voegen wat toe. Sfeer, kleur, vaak ook kleine grapjes. Zo zit Pippeloentje op Geelens platen lekker te klooien en te kliederen met zijn pet, ter wijl in de tekst alleen maar ver teld wordt wat Pippeloentje al lemaal niet doet: 'en niet step pen op een stepje en niet scheppen met een schepje en niet knikkeren en niet tollen en niet hard de straat op hol len'. De helderheid van echt goede schrijvers mist hij in veel litera tuur voor kinderen èn voor vol wassenen: „Er is vaak zo'n ge brek aan humor, aan zelfspot, die boeken zijn zo navelstaarde- rig en pretentieus: zonde! Het is kennelijk heel moeilijk, een goed boek maken, en het duurt lang. Dat zie je aan alle grote schrijvers." Apparaten Of hij nu 'ouderwets' met een kwast verft of achter de compu ter zit te tekenen, of animeren, of componeren, maakt hem niet zoveel uit: „Ik moet conti nu nieuwe apparaten leren." Die rijkdom aan technische middelen staat in groot contrast met de jaren zeventig, toen hij zijn grote televisieseries schreef. Zo moest Hameien in een heel klein TV-studiootje opgenomen worden: „Als je de troonzaal verliet zat je alweer in de keu ken bij het fornuis. Zo leerde ik schrijven: het verhaal schoot op door de onhandigheden van het decor." „In een boek hoef ik niet op een prins meer of minder te kij ken. Dat is lastig. Er kan zoveel in een boek. Daar komt bij dat ik steeds ouder word en steeds kinderlijker. Daardoor hecht ik steeds meer aan eenvoud. Het moet zo simpel mogelijk. Dat komt ook door Imme hoor. Hoewel ik altijd wel wat barok ker zal blijven dan zij. Ik ben drukker, in alles. Maar zelfs in een serie als Hameien kun je niet straffeloos troebel zijn. Wèl vreemd. Want taal was het eni ge waar ik niet op hoefde te be zuinigen." Beknopt zijn leerde Geelen ook, zegt hij, door het maken van reclamespotjes voor tv, die per definitie kort zijn en toch door heel veel mensen opge pakt moeten worden. Zijn ont zagwekkende produktie een beetje kinderboekwinkel heeft een hele stapel door Geelen ge- illustreerde boeken voorhanden schrijft hij toe aan zijn enor me ervaring als animatieteke naar. Op drukke dagen bij Toonder maakt hij soms 180 te keningen. Geelen: „Je krijgt een vreem de routine. Je moet het je hevig voorstellen, even. En vlak voor dat de pen het papier raakt is de tekening er. Ik schrijf mijn teke ningen. Verder rust ik niet voor een boek klaar is, al moet ik zes tien uur per dag doorgaan. Voor Hameien schreef ik een afleve ring per weekend. Dat waren wel heel vermoeiende weeken den. Het gaat bij mij altijd in een koorts: vlug, druk, gulzig."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9