Cultuur Kunst 'We zijn de kruiwagen misgelopen' 'Er is veel waardering voor Nederlandse film' '"ewondering Nieuwe wetenschappelijke editie Van Gogh-brieven xpositie Nederlandse unst in Frankrijk )NDERDAG 28 SEPTEMBER 1995 ournalistieke belevenissen in Burcht pen» Schrijver van reisverhalen Raymond van den Boogaard jrtelt over zijn belevenissen in voormalig Joegoslavië en de )vjet-Unie vanavond in Sociëteit De Burcht. Het optreden van journalist is naar aanleiding van de tentoonstelling in Muse- jn Boerhaave Aardkloten, Hemelsferen en globes. In samen- fcrking met Burcht Literair worden auteurs die een 'ontdek- jigsreis' maakten, uitgenodigd. De avond begint om 20.15 in Jcieteit De Burcht. Adres: Burgsteeg 14, Leiden. let Nijenhuis breidt uit Iihe Museum Het Nijenhuis in Wijhe gaat drastisch uitbrei- jn om zijn internationaal bekende collectie van oude en mo- me kunst beter te kunnen exposeren. Oud-directeur dr. Dirk anema van Museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam n als laatste bewoner van kasteel Het Nijenhuis het initiatief ir het verzamelen van de kunst. Het museum zet het beleid i Hannema voort. Daardoor is er een groot gebrek aan ruimte tstaan. De uitbreiding gaat vijf miljoen gulden kosten. Voor lelijke exposities komt er een ruimte van ongeveer 600 vier- nte meter bij. De orangerie wordt geschikt gemaakt voor het uden van lezingen en ontvangsten. 'ma 60 deelnemers isanpdergaan, de aantrekkingskracht van Frankrijk. Veer wil daarom j Institut Néerlandais in Pa- zeker niet van een groepsten- heeft in een tentoonstelling toonstelling spreken maar meer k bij elkaar gebracht van 55 van een presentatie die past in lerlandse kunstenaars die in de traditie van de Franse salons, fikrijk leven en werken. De Sommige kunstenaars zijn in de psitie is woensdag onder de jaren vijftig in het voetspoor van (fat ironische titel Salon des de Cobra-beweging naar Parijs aves geopend in aanwezig- getrokken, anderen kwamen i van minister Ritzen pas enkele jaren geleden naar |w)- Frankrijk, ij het Nederlandse culturele ituut waren zo'n negentig Op de Salon des Bataves is lerlandse beeldend kunste- onder andere werk te zien van rs die in Frankrijk werken, Pat Andrea, Mark Brusse, Ber end, aldus directeur Lionel nard Citroën, Eva Eisenloeffel, ir. Die zijn aangeschreven. Klaas Gubbels, Bernard de i hen heeft een kleine zestig Laméris, Kor Onclin, Eugène itief gereageerd. van Lamsweerde, Willem van pwel de deelnemers aan de Malsen, Ellen Rouppe, Ardy ösitie als hun werken lopen Strüwer, Alex Wirtz en Truus ik uiteen. Zij hebben één ge- Zomerplaag. De tentoonstelling fenschappelijke invloed on- duurt tot 8 oktober. Leidse reggaeband The Vibe int elkaar De Leidse reggaeband The Vibe stopt ermee. 'De rek is er een beetje uit', zegt zan ger/gitarist Marco Hilge- man. Op het muzikale vlak waren er wat wrijvingen tussen de leden van de band, die bekend stond als de UB 40 van Leiden. Bo vendien werd het steeds moeilijker iedereen voor een optreden bij elkaar te krijgen. LEIDEN ARJAN VAN PUK Op 3 oktober speelt The Vibe nog één keer in de WW te Lei den, de stamkroeg van de groep. Daarna volgt een af- scheidsoptreden in het Leids Vrijetijds Centrum (LVC), maar wanneer dat gaat gebeuren is nog niet bekend. The Vibe was op het podium altijd erg succesvol. „Veel bands gebruiken tegenwoordig een keyboard. Wij onderscheidden ons door die blazers. In combi natie met een Hammond-orgel tje zorgde dat voor een erg 'rootsy sound'. Bovendien stop ten wij veel samenzang in onze muziek. Soms wel driestemmig, terwijl de meeste andere bands alleen een leadzanger hebben. Tijdens optredens kregen we vaak te horen dat we tot de be tere bands in het genre beho ren." Buitenland De negenkoppige band, die acht jaar geleden onstond uit een fusie van de reggaeforma- ties Ital in Tune en El Zagazir, trad onder meer op met Revolu tion Time, Roots Syndicate en Tröckener Kecks. Het succes van The Vibe beleef niet beperkt tot Nederland. Ook in Duitsland en België trad de groep meerde The Vibe is uit elkaar gevallen: „We waren vooral een live-band. In de studio hebben we eigenlijk nooit mooie dingen gemaakt." re malen op. Hoogtepunt was een optreden voor 8000 man in het voorprogramma van UB 40 in Brussel. „Het publiek was zo enthousiast, dat we dachten dat ze ons met UB 40 verwarden", zegt Hilgeman. „De volgende dag schreef een recensent dat we beter waren dan UB 40. Zo iets geeft je vleugeltjes", zegt de gen we een contract aangebo- trotse zanger. den van platenmaatschappij Ondanks deze wapenfeiten is SNY. In eerste instantie leek dat The Vibe echter nooit doorge broken tot het grote publiek Problemen met platenmaat schappijen hebben daar waar schijnlijk aan bijgedragen. Hil geman: „Twee jaar geleden kre- ons wel wat, maar het bleek een hele slechte maatschappij te zijn, die ons helemaal niet steunde. Ze kwam ons zelfs niet tegemoet in de produktiekosten voor een CD. Maar we waren zo blij dat we een contract hadden, dat we te laks waren iets anders te zoeken. We hadden al zo lang met onze muziek geleurd; we waren het gewoon zat. Nie mand was in ons geïnteres seerd. We hadden wel een goe de naam, maar dat was vooral als live-band. In de studio heb ben we eigenlijk nooit mooie dingen gemaakt. Je moet ons li ve zien om te zeggen: dit is leuk." Distributie Slechts twee CD-singles werden in acht jaar tijd uitgebracht: 'Si syphus' en Best Thing'. „Het publiek wilde ze graag hebben, maar ze lagen niet in de winkel. Het schortte aan distributie. We moesten de singles zelf op con certen verkopen. Meestal waren ze dan al snel uitverkocht en moesten we 'nee' verkopen. Als we een goed distributienet had den gehad, waren we nu door gedrongen in de Nederlandse hitlijsten", zegt Hilgeman zelf verzekerd. Hilgeman had zijn uitspraak bijna kunnen bewijzen, want net een maand geleden belde er een andere platenmaatschappij op. „We zijn dus net de kruiwa gen misgelopen. Maar we von den het krom om alleen voor zo'n CD-tje nog even door te gaan." Het uit elkaar gaan van de band betekent een dieptepunt voor Hilgeman. „Maar het ging gewoon niet meer. We konden niet meer samenwerken. Ieder een wilde het voor zichzelf leu ker maken en z'n eigen partijtje spelen. Maar het gaat uiteindel- jkom het collectief." Berustend: „We hadden niet meer de kracht die we daarvoor nodig hadden. Je zag het langzaam verleppen. Het was gewoon niet leuk meer." Ondertussen zit Hilgeman niet stil. Hij is bezig met een nieuwe band waar hij hoge ver wachtingen van heeft: „Het gaat echt wat worden. Maar eerst nog een afscheidsoptreden met The Vibe. Dan laten we nog één keer horen wat we waard zijn. Het optreden in de WW is niet het definitieve einde." Annemarie Grewel, voorzitter Kalveren-jury: Toen maandagavond laat de nominaties voor de Gouden Kalveren werden bekendge maakt, was de festivaltent op het Neude in Utrecht een hek senketel. De tijd dat de Neder landse filmers onverschilligheid voorwendden over de Utrechtse prijzen, lijkt voorbij. Van Dick Maas tot en met Ben Verbong en het pas ontdekte filmtalent Robert Ian Westdijk was men daar aanwezig en van de produ centen leek niemand te ontbre ken. Temidden van het tumult stond daar Annemarie Grewel, Eerste-Kamerlid van de PvdA, als een rots in de branding. Als voorzitter van de jury was ze gekomen om bevrijdende woorden te spreken, maar stoï cijns voerde ze eerst nog de spanning op met feitelijke be spiegelingen. Achttien lange speelfilms had de jury gezien, zo was uitgerekend, en 57 korte, naast 22 lange documentaires en 33 korte. Negentien stuks tv- drama had men bovendien be keken en nog vijf buitenlandse werkstukken. Maar een voor stander van voorselectie was de jury niet geworden. Men prees juist het 'open karakter' van het Nederlands Film Festival Op het uitreiken van de veestapel na, zitten de jury-ver plichtingen erop. Annemarie Grewel zal niet zeggen dat het een simpele klus is geweest, maar ze heeft ervan genoten. „Ik vond het aanbod kwalitatief heel hoog. Ik begrijp niet waar om er altijd zo negatief wordt gepraat over de Nederlandse film. Ik vind dat die de vergelij king met het buitenland goed kan doorstaan. Maar het is ge loof ik mode negatief te schrij ven. Ik heb een paar kritieken gelezen over Antonia en die wa ren zo ontzettend neerbuigend en nodeloos grievend, dat ik er eigenlijk met mijn verstand niet bij kan." „Fysiek is het me niet meege vallen, want ga er maar aan staan: 130 uur film, vorig jaar waren dat maar 90 uur. Ik heb begrepen dat in het verleden sommige jury's voortdurend films stopzetten als ze er niet veel aan vonden. Maar wij heb ben alles uitgekeken, zoals het hoort volgens mij. We hebben er één heel vreselijke dag tussen gehad. Toen leek het alsof alles wat minder geslaagd was, daar was samengeklonterd. Dan krijg je een hevige domper op dc stemming. Maar we hadden het geluk dat we met een stel heel gezellige mensen bij elkaar wa ren. Ik vond dit heel leuk om te doen." Een aanbeveling waarvan mevrouw Grewel meent dat de festivaljury die zich ter harte moet nemen: „Een volgende ju ry dient er tevoren duidelijker op te worden gewezen hoe idioot veel tijd erin gaat zitten. Honderddertig uur film bekij ken, betekent drie weken werk". In de filmwereld is mevrouw Grewel louter aardige mensen tegengekomen en van lobby's zegt ze geen last te hebben ge had. Maar het zou ook weinig zin hebben gehad iets dergelijks te proberen bij deze door de wol geverfde politica. Mede-ju- rylid Anna Brouwer vertelt dat toen Antonia werd vertoond, Wim Louwrier, die de montage van die film had gedaan, naar voren schoot om de geluidknop een beetje verder open te draai en. Hij werd onmiddellijk terug gefloten door de voorzitter met de opmerking: „Afblijven, Wim! Niet manipuleren!" amsterdam anp Er verschijnt een nieuwe uitgave met de brieven van en aan Vincent van Gogh. De wetenschappe lijke editie is een samenwerkingsproject van het Van Goghmuseum in Amsterdam en het Con- stantijn Huygens Instituut voor tekstedities en in tellectuele geschiedenis in Den Haag. Het boek, dat mogelijk meer dan tien delen omvat, is naar verwachting over vijf jaar klaar. Vijf jaar geleden verscheen ter gelegenheid van het Van Goghjaar het laatste brieven-boek. Die editie van 2200 pagina's is bestemd voor een breed publiek. Het boek bevat óók alle brieven van en aan de kunstenaar, maar de teksten wer den terwille van de leesbaarheid in modern Ne derlands vertaald. Ook voegden de samenstellers interpunctie toe en lieten ze onduidelijkheden weg. In de nieuwe wetenschappelijke uitgave zal de tekst zo authentiek mogelijk zijn, vertelt Leo Jan sen, wetenschappelijk medewerker van het Van Goghmuseum. „We willen het zo weinig mogelijk oppoetsen." De brieven worden in de oorspron kelijke taal afgedrukt. Ook verschijnt een nieuwe Engelse vertaling. De onderzoekers zullen de teksten ook van commentaar voorzien. Wat bedoelt Van Gogh met „de peen hanniken" en wat is „grein" in pa pier? Voor dat soort zaken zullen de drie weten schappelijk medewerkers de hulp inroepen van specialisten. De bewaard gebleven Van Gogh-correspon- dentie bestaat uit ongeveer 900 brieven. De meeste zijn gericht aan zijn broer Theo. Ook schreef hij aan bijvoorbeeld de schilders Emile Bernard en Paul Gauguin. deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het roord die, hetzij direct, tzij zijdelings met kunst en cultuur te maken uben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een unstuiting waaraan ze bijzondere waarde chten. Van de snuifdoos van oma tot het jsgedraaide muziekstuk alles wat daar tussen zit. andaag is het de beurt in mr. Bart van Leeuwen (61), notaris te (foordwijkerhout en al ertien jaar voorzitter van de bekende Leidse ïtbalvereniging UVS. Hij ireekt zijn bewondering uit voor een lutskooltekening van de hand van Theophile exandre Steinlen (1859 - 323), een Frans graficus n schilder van Zwitserse [omst. „Ik heb het werkje gekregen van een oude [lame. Wat de tekening aard is, weet ik niet. Kan e niet schelen ook. Want prkopen doe ik die toch „Toen ik afstudeerde kreeg ik deze houtskooltekening van een oude dame wiens zaken ik lartigde. Ze is inmiddels rieden, daardoor heeft het kje ook een emotionele trde gekregen. Het hangt bij op een prominente plaats le huiskamer. Ik kijk er heel k naar. Het is een afbeelding twee krijgsgevangenen uit ïerste Wereldoorlog, ateerd 1915. Er is sprake van prachtig contrast tussen de e soldaten. Bij de één straalt ;elatenheid er vanaf. De Ier daarentegen blikt ipvol de toekomst in. t tafereel heeft voor mij een ïbolische betekenis. Het is i weerspiegeling van het hele :n, zeg maar. Iedereen heeft eens met tegenslagen te npen. Zoals hier bijvoorbeeld ons kantoor in ordwijkerhout. Waar entelijk en binnen het sbestek van een week ons komen onverwacht twee zeer waardeerde krachten vielen. Dat heeft een enorme impact gehad, betekende een domper van jewelste. Maar uiteindelijk moet je verder. En dat zit ook in die tekening opgesloten, begrijp je. Wie Steinlen is en waar hij vandaan komt, weet ik niet precies. Ja, hij is een bekend tekenaar en lithograaf, zover kan ik nog wel gaan. Mijn opvolger hier over drie jaar, kandidaat-notaris Frans van Loenhout, heeft ook twee litho's van de man in huis. Wat ik bezit, moet in elk geval een uniek exemplaar zijn. De mevrouw die mij de tekening gaf, heeft, zo vertelde ze, het ding ooit wel eens uitgeleend aan stedelijk museum De Lakenhal. Over de waarde kan ik weinig zeggen. Maar of dat nu een gulden is of duizenden, dat interesseert me eigenlijk niet. Ik heb hem nu even meegenomen naar kantoor. Maar mijn vrouw zei direct: 'je brengt hem toch wel weer meteen mee terug, hé. Zo zijn we er aan gehecht. Van kunst op zich heb ik niet zoveel verstand. Ik had doodeenvoudig geen tijd om daar veel aandacht aan te besteden. Let wel, ik heb mijn tijd wél besteed, hoor. Maar aan andere zaken, zoals mijn studie, mijn werk, mijn gezin en de sport. Aan UVS alleen al ben ik 40 zondagen per jaar kwijt. En dan praat ik nog niet over alle vergaderingen, bijeenkomsten en recepties die bij het werk van een bestuurder horen. De hang naar kunst is daarentegen wel latent aanwezig. Zo ben ik met onze oud-trainer en conrector van het Stedelijk Gymnasium, Gerard Désar, naar Rome geweest, ik heb daar een prachtige rondleiding van hem gekregen. Hij is een kenner. En dan ben ik een liefhebber, hoor. Neem ik alles in me op. Als ik straks met pensioen ga, ik ben door Hare Majesteit tot 1999 benoemd, dan zal ik me zeker meer in kunst verdiepen dan tot nu toe het geval is geweest. Musea bezoeken, een tripje maken naar Florence, dat soort dingen. Voor echte mooie dingen, voor de wijze waarop het is gemaakt, kan ik namelijk grote bewondering hebben. Je ziet het, ik begin al geïnspireerd te raken. Ik ga me trouwens eerst eens wat literatuur over die Steinlen aanschaffen. Ik ben nu toch wel benieuwd naar wat er^^^^ achter zijn werk zit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9