Costner worstelt en gaat ten onder Film ,'Farinelli': over een banger die wat mist Een leven lang teren op vier dagen passie Aletta Jacobs wordt een nog groter raadsel INDERDAG 28 SEPTEMBER 1995 —MS IN LEIDEN Met bijrol voor Jeroen Krabbé FILM OVERZICHT y MARCO VAN PELT "jvj Breestraat 66. Leiden Drugstore a'W do 28/9 tot en met za 30/9 en) uur. loijjkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Lei- Farinelli, do 28/9 tot en met 1/10 22.15 uur. Imhuis, Cornelis Geellaan 2. Al- den Rijn: De Illusionist, do 28/9 20.30 uur. D$store Cowboy (1990) van vej>seur Gus van Sant is het n laai van vier jongeren met 1 f fits één hobby: dope. Van j, opk bekend van My priva- 1laho (1990) en Even Cow- zJ get the Blues (1994), brak aa; deze Film internationaal jnfr. Het interessante van jn|gsrore Cowboy is dat de film ajn moraliserend wijsvingertje 0 leekt en de wereld van ver- lijfden origineel en met veel i^e humor weergeeft. p grootste kick van hoofd- t jpelers Matt Dillon en Kelly ?r^:h is het overvallen van h^heekafdelingen van zieken- p ten, om aan pillen en poe- vai te komen. Aan het zorgelo- g gestaan van de junkies komt kejipt een einde als één van de aajdeleden aan overdosis bez- vajt. Van Sant filmde op een t |]e, afstandelijke en realisti- Cp manier de autobiografie vel James Fogle, waarvoor de "ijver nooit een uitgever 'iien Krabbé ikjnelli is op 3XJiuis. Farin traatzanger die in het begin van de achttiende eeuw grote triom fen vierde. De Belgische regis seur Gerard Corbiau verzon om dat gegeven een verhaal over de zanger, die strijd levert met zijn bestaan als castraat, met zijn broer Riccardo en met Georg Friedrich Handel een rol die Jeroen Krabbé voor zijn reke ning nam. Corbiau sleepte met zijn film een Oscar-nominatie in de wacht. De muziek in de film is van een bijzonder hoog niveau, hoewel er geen geluidsopna men van castraten bestaan. Corbiau gaf er zijn eigen inter pretatie aan en mixte de stem men van een tenor en een so praan. De rest van Farinelli is nogal moralistisch: Corbiau laat te pas en te onpas weten hoe slecht het wel niet was om jon gens te castreren. Klassieker Als eerste in de reeks klassiekers brengt het Parkfilmhuis in Al phen De Illusionist (1984) van Jos Stelling en Freek de Jonge. Het is een droomachtige tragi komedie zonder dialogen, over de jeugd van een theaterkomiek die op het platteland opgroeide en zijn haat-liefde verhouding met zijn gestoorde broer. De film is opgetrokken uit autobio grafische notities, symbolen en grapjes die zo kenmerkend zijn voor Freek de Jonge. De Illusio nist werd in 1984 onderschei den met een Gouden Kalf. k de Jonge in 'De Illusionist', met links zijn gestoorde broertje (Jim der Woude). .MS AMSTERDAM g.30, 16.00, 19.30, 22 00: Tot sns nifOO, 15.45, 18.30, 21.30: Funny iat4 n .30, 16.00, 19.30, 22.00: The rjjlide of Frankenstein jjJMBRA 1 VJ.45, 15.30, 18.15, 21.15: The aidges of Madison County CftMBRA 2 (020) 6233192 15. 16.00, 18.45,21.30; vrat en 18.45, 21.30 Antonia 'eLEVUE CINERAMA (020) 1Ü876 ic» 15, 16.00, 19.15, 22.00: Judge erfedd I j tERAMA 2 {.15, 16.00, 18.45, 21.30: Anto- ^PSO 1 (020) 234876 °M5. 15 30. 18.15, 21.15: The sHdges of Madison County n^PS0 2 "life. 15, 22.00; do vr ma di ook »n^ 15, 16.00: While You Were leeping ECENTER CORALINE (020) p615 8.45, 16.15, 19.30, 21.45, zo ook 1 00 When Night is Falling ,|fE NAPPA M OO. 16.30, 19.30: A Bronx Tale 2.12: Fresh eiROT 45, 19.30: Clerks 15,22.15, zo ook 11.00: Tokyo :adence ..VIGO H.00, 16 15, 19.30, 22.00, zoook 1.00 Sleep with me ^MA 1(020)6151243 e«45, 21.30; zazo wo ook 13.00, n t.OO Waterworld I rit MA 2 iaf.15, 22.00; za zowoook 15.30: Jidge Dredd foadway -J 1(020) 6234579 245, 15.30, 18 15,21.15: Water- «15, 16.00, 18.45, 21.30: Under lege 2 f 3 __p.l5, 16 00: Casper p 45, 21 30: Flodder 3 n[4 eP-15, 16.00, 18 45, 21.30 Congo \'i 5 jjjB45, 21 30; do vr madi ook 1^3 15, 16.00: Die Hard With A Ven- CITY7 13.15, 16.00, 18.45,21.30: Bat man Forever DESMET (020) 6273434 18.45, 21.00: Land And Freedom 22.15; do t/m za ook 20.00; zo ook 14.00: Les Roseaux Sauvages zo t/m wo 19.00, 20.30; zo ook 16.30: Wallace Gromit KRITERION 1 (020) 6231708 19.30, 21.45 (ma met 21.45); zo ook 15.00: Tot Ziens 18: Farinelli di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 20.15.22 15 (di niet 22.15); zoook 15.00: Le Buttane ma 21.45: Invasion of the Body Snat- 17.30: The Madness of King George FILMMUSEUM do t/m zo 20.30; zoook 15.00: De Jaren Tien 20.00: Cinematheek RIALTO 1(020) 6753994 17.45 (beh. wo): Candy Mountain 19.30, 22.00, zoook 15.00: Sopy- RIALT0 2 18.45: Tokyo Story 22.00; De Schaduwlopers zo. 15.15: Academiefilms THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.00, 19.30, 22.00; zoook 14.45: Carrington THE MOVIES 2 17.30, 19.45; zoook 15.15- La Ma- dre Muerta 21.45; vr za ook 00.30: Pulp Fiction THE MOVIES 3 17.45, 19.30; zo ook 15.00: Aletta 21.00: Kaos THE MOVIES 4 19.45, 22.00; zo ook 14 45: The Madness of King George 17.00: La Reine Margot TUSCHINSKI1(020)6262633 13 00,16 30,20.15 Braveheart zo 10.30: Les Deux Timides TUSCHINSKI 2 12 45, 15.30, 18.15, 21.15: Water- TUSCHINSKI 3 13.15. 16.00, 18.45, 21.30: While You Were Sleeping TUSCHINSKI4 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 French Kiss TUSCHINSKI 5 18.45, 21.30; do vr madi ook 13.15, 16.00: First Knight TUSCHINSKI CINEAC 11.45, 14.15, 16.45, 19.15, 21.45: Nell DE UITKIJK (020) 6237460 15.00, 18 00. 20.00, 22.00: Living in Oblivion Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina. 'Waterworld' is spannend, maar niet origineel Creativiteit in Hollywood anno 1995 da's hon derdvijfenzeventig miljoen dollar uitgeven aan een film die scène voor scène gemodelleerd is naar een oude low-budget actiefilm. Waarvan het niveau overi gens niet geëvenaard wordt. Kevin Costners Wa- teriuorld biedt waar voor zijn geld, daar kan geen twijfel over bestaan. Maar een goede film kóóp je niet, die maak je. Dat had Costner toch moeten leren bij het bestuderen van Ge orge Millers Mad Max-fil ms. FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Waterworld. Te zien; Luxor, Leiden; Euro 4, Alphen a/d Rijn; Asta 1 en Movieworld 8, Den Haag. Waterworld is een fenomeen; dat was al bekend lang voor de film moest uitkomen. Rampza lig verlopen locatie-opnamen bij Hawaii die het budget om hoog joegen, ruzies tussen ster Kevin Costner en regisseur Ke vin Reynolds, trucage-shots die pas twee weken voor de pre mière gereed waren. Dat is nu allemaal voorbij. Waterworld gaat met Judge Dredd en Apollo 13 de competitie aan als één van de grote najaarsfilms, en het publiek komt niet voor het budget. Het publiek wil ver makt worden, en vermaak biedt de film. De aanleiding voor het ver haal van Waterworld komt voort uit een reële zorg: het broeikaseffect. Wat dat betekent laat het eerste beeld uit de film goed zien. De poolkappen van Kevin Costner (links) met zijn voor deze gelegenheid kale opponent Dennis Hopper in 'Waterworld'. de wereldbol in het Universal- -logo smelten, en de wereld loopt onder. Een Waterwereld blijft over. Wat rest van de men selijke beschaving leeft op een drijvend atol van staal. De be woners van het atol worden be dreigd door een bende piraten, Smokers genaamd. En dan heb je nog eenlingen als de Mariner. Deze zwerver (Costner zelf) is de voorbode van een nieuw mensenras. Hij heeft kieuwen achter zijn oren, een vermogen dat hem in staat stelt diepe duiktochten te ondernemen. De Mariner verplaatst zich per catamaran, een vaartuig sa mengesteld uit schroot dat een veelvoud aan uiterst vernuftige apparaten herbergt zoals een filter om van urine drinkwater te maken en allerhande wa pentuig. Alleen de Mariner weet dat het beloofde land waar ie dereen van droomt, Dryland, niet bestaat. Hij heeft met eigen ogen gezien hoe de vroegere continenten nu diep onder de waterspiegel liggen. Maar op het atol is men er heilig van overtuigd dat er toch ergens een droge plek moet bestaan, en ze denken het bewijs te hebben in de vorm van een kaart, die geta toeëerd staat op de rug van het Eastwood en Streep in romantisch drama FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Bridges of Madison County. Te zien: Lido 1, Leiden; Babyion 1, Den Haag, Movie- world 5, Scheveningen. Er bestaat in het Engels een prachtige uitdrukking, die ver taald kan worden met: Je kunt een drol niet oppoetsen. Na het zien van Clint Eastwoods be werking van de keukenmeiden roman The Bridges of Madison County kan dit gezegde meteen naar het rijk der fabelen worden verwezen. Op papier leek de keuze voor Clint Eastwood als regisseur en hoofdrolspeler van de ver filming van Amerika's favoriete huilboek The Bridges of Ma dison County, een onwaar schijnlijke. Clint 'the man's man' als dichtende natuurfo tograaf, die een boerin van mid delbare leeftijd het hoofd op hol brengt? Aan de andere kant voordat hij Bird en A Perfect World ging maken, rezen er ook vraagtekens, terwijl dat nader hand toch hoogtepunten in zijn oeuvre bleken te zijn. The Bridges of Madison Coun ty van Robert James Waller hield het met zijn wollig proza en schaamteloze sentimenten drie jaar uit op de bestellerlijs- ten van de VS. De auteur creëer de met hoofdpersoon Robert Kincaid een natte droom voor de middelbare vrouw: voorma lig marinier, verweerd maar sexy, een dichter die zichzelf op gitaar begeleid, gevoelig en niet opdringerig. O ja, bovendien kookt hij ook nog lekker en kan hij goed dansen. Natuurlijk heeft Robert leuk werk, hij fotografeert voor de National Geographic en kan daar mooi over vertellen. Een opdracht voor dat blad brengt hem naar Iowa, waar hij de fameuze overdekte houten bruggen in de streek Madison moet vastleggen. Daar ontmoet hij Francesca Johnson, een goed geconserveerde veertiger, die haar ambities in de ijskast moest stoppen toen ze met een boer trouwde. Hoewel ze zich gelukkig getrouwd acht, wordt ze zich na de kennismaking met de fotograaf pijnlijk bewust van het gemis aan intimiteit en pas sie in haar huwelijk. Na een ge- zamelijk bezoek aan één van de bruggen vraagt ze hem te eten, en van het één komt lang- 'zaam maar zeker het ander. Maar mèt het kortstondige ge luk groeit ook de wroeging en de angst. In Madison blijft na melijk maar weinig verborgen. In zijn bewerking van Walkers boek liet Clint de structuur van het verhaal intact. Eastwoods ingrepen zitten vooral in de uit werking van de karakters en in het snoeien in Walkers tenen krommende dialogen. Weg is de macho-pose van Robert, die hier meer op Clint zelf lijkt. Een loner uit eigen verkiezing, die mensen neemt zoals ze zijn, zo lang ze hem zelf ook maar ac cepteren. Eastwood zet de rol beheerst neer, met een natuurlijke char me en humor die hem iets jon gensachtig geeft. Meryl Streep, eindelijk weer in haar element na een reeks slecht passende rollen, geeft knap weerwerk. Langzaam laat ze Francesca ontwaken uit haar zelfopgeleg de isolement, om gedurende vier dagen een leven aan ver gooide kansen en tekort geko men passie in te halen. Zolang zij het scherm delen is Bridges puur genot. De twee be reiken een vorm van interactie die ze in Hollywood zo mooi chemistry noemen en die je nog maar zelden op het doek ziet. Uit hun samenspel spreekt de kracht van Eastwoods spaarza me stijl van regisseren. Bij hem staat acteren voorop, en door de schaarse montages laat hij de scènes sterk leunen op zijn en Streeps spel. Eastwood komt zelfs met een volmaakt slotbeeld, waarin Kin caid (Meryl Streep) in de stro mende regen beseft dat het alle maal voorbij is. Omdat het boek nog een eind verder neuzelft, vond Eastwood het helaas niet passend om zijn verfilming op dat punt al te laten stoppen. Dus moet de kijker zich door een finale heenworstelen die niet alleen overbodig is, maar ook veel van de opgebouwde spanning laat wegvloeien. Het is Clint Eastwood dan ook niet he lemaal gelukt uit een driestui vers-verhaal een klassieker te halen. Maar hij komt er ver draaid dichtbij. meisje Enola. Ook de leider van de Smokers, Deacon (een kale Dennis Hopper) weet van deze kaart, en valt met zijn man schappen het atol aan om die te bemachtigen. Het pleit voor de twee Kevins ster Costner en regisseur Reynolds dat ze het verhaal van Waterworld niet hebben willen romantiseren. Deze men sen leven onder erbarmelijke omstandigheden, waardoor elk onderling vertrouwen ont breekt. Ook Costners eigen per sonage is een echte eenling met lak aan anderen, wat tot nogal wat spanningen leidt, wanneer hij zijn boot met twee vrouwen moet delen. Dat maakt de Mari ner, die constant nors kijkt en geen enkel gevoel voor humor bezit, tot een niet erg aantrek kelijk personage. Belangrijker gebrek is het feit, dat er nauwelijks sprake is van een bevredigende plot in de film. Goed, er wordt gezocht naar het beloofde (Droog-)land, maar de Mariner is toch voor namelijk bezig de aanvallen van de Smokers van zich af te slaan. Die zijn zonder meer spectacu lair en samen met de inventieve art-direction, de beste reden om de film te bezoeken. De in name van het atol levert een half uur adembenemende actie op, net als de vernietiging van de Smokers-tanker Exxon Valdez lezen we op de romp) en een wandeling op de zeebo dem. Zo zitten, verspreid over de hele lengte van de film, telkens geweldige spanningsmomen ten, die de kijker afleiden van het feit dat het verhaal even stuurloos ronddobbert als de Mariner bij windstilte. Dat moet je de makers van The Road Warrior, de Mad Max-hlm die model stond voor het verhaal en de aankleding van Water world meegeven: zij boden voor een fractie van de prijs net zo veel sensatie en een heel wat bevredigender plot. En een knappere held. Zie voor een uitgebreid inten'iew met Kevin Costner het zaterdagbijvoegsel van deze week. FILM RECENSIE PIETER VAN LIEROP Aletta Jacobs, Het Hoogste Streven. Te zien: Filmhuis, Den Haag. Aletta Henriëtte Jacobs Het Hoogste Streven is de titel van een merkwaardige film, die Nouchka van Brakel vervaardig de over de vrouw die be schouwd wordt als de eerste Nederlandse feministe. Voor ie mand met Van Brakels staat van dienst die de afgelopen da gen in Utrecht tijdens het Ne derlands Film Festival van A tot Z te toetsen is geweest is de fascinatie voor deze historische persoonlijkheid logisch. Aletta Jacobs (1854-1929) werd geboren in Sappemeer als één van de elf kinderen van een vrijzinnig-joodse dorpsarts. Met speciale door Thorbecke ver leende permissie kreeg ze als eerste vrouw de gelegenheid om in Groningen medicijnen te studeren. Haar hele leven heeft ze tegen de stroom opgeroeid. Arbei dersvrouwen gaf ze voorlichting over hygiëne en geboorterege ling. In 1901 was ze mede-op richtster van de Vrijzinnig De mocratische Bond en toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, nam ze het voortouw in de vre desbeweging. Het is allemaal genoegzaam bekend. Maar toch zat Nouchka van Brakel nog steeds met de vraag: wie was Aletta Jacobs? Wat voor mens was ze nou ei genlijk? Er bestaat een mooi doorte- kend fotoportret van Aletta Ja cobs op gevorderde leeftijd. Ze blikt stuurs in de camera van de fotograaf. In interviews heeft Nouchka toegelicht dat ze niet in staat was die blik te door gronden en dat ze verder ook zó weinig echt persoonlijk materi aal over Aletta Jacobs kon ach terhalen, dat ze het idee van een documentaire liet varen. Ze koos voor een vorm, die tussen speelfilm en pseudo-documen- taire inhangt, met als vertrek punt de raadselachtigheid van Aletta Jacobs' norse conterfeits- el. Het gevolg is een van voor tot achter geënsceneerde film over een introverte, narrige Aletta Jacobs bij wie er zelfs in ogenblikken van triomf moei zaam een lachje afkan. Van Brakel is het vergeefse tasten gaan verheffen tot stijl middel, via een opmerkelijke, zij het wanhopige ingeving. Je komt terecht in vorige eeuwse taferelen en regelmatig hoor je dan Van Brakel een figurant of nevenpersonage aanschieten met een vraer Aletta, waarop warempel ook nog antwoord komt in merkwaardig archaïsch Nederlands. Maar we horen an no 1895 ineens ook een Amster damse vrouw opgetogen ver kondigen dat ze, dank zij een door Aletta Jacobs geschonken pessarium, nu 'baas in eigen buik' is. Het resultaat van de onortho doxe aanpak is dat van iemand over wie anderhalve eeuw nadat ze werd geboren niet zo veel persoonlijks meer te achterhalen valt, onwillekeurig het beeld wordt geschapen dat ze ook tijdens haar leven een wandelend raadsel was. Ik be twijfel of dat terecht is, zoals ik ook niet zo zeker weet of Aletta Jacobs werkelijk zo'n zwijgzaam persoon geweest kan zijn. Het totaalbeeld blijft nu zeer onvolkomen en speculatief, het geen Nouchka van Brakel overi gens zelf beter beseft dan wie ook. Ze onderstreept het zelfs in de finale. Dat zwaktebod was schijnbaar niet te vermijden. In zuiver productioneel opzicht, in aanmerking genomen met hoe weinig geld deze 'kostuumfilm' gemaakt moest worden, is het nog een klein wonder dat hij er zo puntgaaf uitziet. Maar zelfs met een budget dat twee keer zo hoog was geweest zou men Aletta Jacobs leven, in deze aan pak, moeilijk recht hebben kun nen doen. Herzog filmt verovering Mexico HOLLYWOOD Regisseur Werner Herzog Fitz- carraldo, Nosferatu) slaagt er telkens weer in financiers voor zijn kostbare filmexpedities te vinden. Na tien jaar leuren vond Herzog het natuurtijdschrift National Geographic en Francis Coppola's American Zoëtrope bereid geld te steken in The Conquest of Mexico. Dit moet een epos worden over de ver overing van Mexico door de Spanjaarden, maar dan gezien vanuit het gezichtspunt van de onfortuinlijke Azteken. Er zal zo'n achttien maanden op loca tie worden gefilmd. Herzog denkt de kosten te kunnen drukken door de benodigde 30.000 figuranten voor een be langrijk deel 'uit de computer' te halen. De opnamen beginnen pas in de zomer van 1996, en gezien Herzogs reputatie met betrekking tot budget- en tijds overschrijdingen zal dus nog wel geruime tijd duren voor The Conquest of Mexico de biosco pen haalt. Clint Eastwood en Meryl Streep in 'Bridges of Madison County': puur genot als zij samen het scherm delen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 13