Thuiswedstrijd voor The Shoes Resten van vuurtoren Alexandrië gevonden ierda Havertong gewond ij ernstige aanrijding 'Dans in Nederland nog steeds armzalig' Cultuur Kunst sfe Opknapbeurt Nederlands heater Instituut Showgirls herkennen zich niet in 'Showgirls' ÖENSDAG 27 SEPTEMBER 1995 orkshop glasetsen ^en« Kalligrafe Maria Rademaker geeft donderdag 5 oktober fiwörkshop glasetsen aan de Cesar Franckstraat 50. Bij deze [hniek wordt glas op daartoe uitgespaarde plaatsen door uit ten gematteerd tot het gewenste motief. De kosten bedragen o J50 gulden inclusief materiaal Inlichtingen tel. 071-315320. Yol ra^ürsussen K&O le TnbENK&O heeft een groot aantal cursussen in kunstzinnige kappïines: airbrush, aqquarelleren, etsen, zeefdrukken, teke- mji, schilderen, beeldhouwen/boetseren, keramiek en fotogra- KejBovendien verzorgt K&O cursussen boekbinden, kalligrafie, v£m- en zangtechniek, toneel, yoga en t'ai chi chuan. Het pro- at fmma begint eind september. Inlichtingen tel. 071-141141. Ce0 iiiderwijk geeft drumles |hen aan den run Jongerencentrum Het Kasteel heeft drum- jr Cesar Zuiderwijk van de Golden Earring uitgenodigd voor (i workshop drummen op donderdag 12 oktober. Zuiderwijk gint met een demonstratie waarna hij met de deelnemers aan slag zal gaan. De demonstratie is toegankelijk voor publiek, menten zijn aanwezig. De workshop duurt twee-en-een- geïnteresseerden kunnen zich melden bij Het Kasteel, 01720-32424. |tru ie\ Engste van Delany-zusjes op 514-jarige leeftijd overleden Je E Elizabeth „Bessie" Dela- van de schrijfsters van bestseller „Having Our Say: re Delany Sisters' First 100 uit 1993, is maandag op jarige leeftijd overleden, twee jaar oudere zuster Jh was bij haar toen ze stierf, in het verhaal van de zus- van een voormali- aaf die opklom tot de eerste ™7te Anglicaanse bisschop in fjs, werden 900.000 exem- 2rlta verkocht. Het boek nde de basis van een to stuk dat op Broadway werd jvoerd. fssie had na haar studie ja- &ng een tandartspraktijk in lem, terwijl Sarah de eerste he hoogleraar huishoud- tle in de VS werd. Behalve een korte periode waarin zij op verschillende plaatsen in het zuiden les gaven, woonden de zusters hun hele leven bij el kaar. Hun onafhankelijke opstelling zorgde vooral in het zuiden voor botsingen. Bessie vertelde in een interview dat ze eens bij na werd gelyncht omdat ze een blanke man tegensprak. Terug in Harlem verbroederden ze zich met kunstenaars en intel lectuelen, zoals Cab Calloway en W.E.B. Dubois. „Bessie werd 104, en ze leefde haar leven zoals ze dat gewild heeft. Vooral de laatste jaren waren een feest voor haar. Het toneelstuk en de boeken be zorgden haar de tijd van haar leven", aldus Sarah in een reac tie op de dood van haar zuster. jerdam anp a (Theater Instituut Nederland 5 'jlt grondig opgeknapt. De 17e en 18e eeuwse panden de Herengracht in Amster- zijn sfeervol en charmant ir voldoen niet aan de mo- eisen op het gebied van Klimaatbeheersing. Ook is fnuseum nogal ontoeganke- De renovatie, die zes mil- gulden kost, begint in no- ,.ber. Het Amsterdamse Ar- ijictenbureau Van Stigt bege- de werkzaamheden die r verwachting in het voor van 1997 zijn afgerond. Tot Jjd is het museum gesloten. |£t instituut gaat tijdens de _Jvatie door met het organi sm van evenementen. De jaarlijkse tentoonstelling rondom de theaterafficheprijs is van 2 tot 31 oktober te zien in de gang tussen het Muziekthea ter en het Amsterdamse Stad huis. De Drie pioniers en Kos tuums en attributen uit het Ne derlands cabaret zijn de laatste twee exposities, die nog tot en met 20 oktober zijn te zien. Bij de renovatie verdwijnen de vijf kleine tentoonstellings zalen op de eerste en tweede verdieping van het instituut. De expositieruimtes komen op de begane grond en de eerste ver dieping. Er komen zes zalen. Het museum krijgt een paar vierkante meters meer ruimte. Door het open karakter van de nieuwe zalen zal het in de nieu we opzet groter lijken. Wetenschappers hebben resten van een van de zeven wereldwonderen te ruggevonden. Een ploeg Franse ar cheologen is ervan overtuigd dat de enorme blokken steen die zij hebben gevonden in de Middellandse Zee, vlak voor de kust van Egypte, overblijfselen zijn van de beroemde vuurtoren van Alexandrië. Het baken voor de zee vaarders torende meer dan 1000 jaar hoog boven de haven van de stad. „Het is de Pharos", zei Jean-Yves Empereur, directeur van het Centre d'Etudes Alexandrines, die de naspeu ringen leidt. Het onderzoek leverde een schat op aan pilaren, beelden, en brokstukken van obelisken, restanten van de Pharos, maar ook van paleizen en monumenten die gebouwd zij door de Ptolemeën. Zij maakten daarvoor gebruik van overblijfselen uit de tijd van de farao's. De vuurtoren werd rond 300 voor Christus gebouwd door Ptolomeus I, de opvolger van Alexander de Grote. De toren was destijds het op een na hoogste bouwwerk. Alleen de Grote Pyramide was hoger. Naar verluidt kostte het bouwwerk 700 talenten goud. De Pharos had een unieke con structie. Hij was opgetrokken op een smalle basis, een groot contrast met de Grote Pyramide met zijn zeer brede basis. Vanaf de top verspreidde een grote lantaarn zijn licht, dat op ruim 50 kilo meter afstand te zien was. Historici menen dat er zeer ingewikkelde hy draulische apparatuur werd gebruikt om brandstof naar boven te takelen. Geschiedschrijvers uit de oudheid be weren dat de vuurtoren ook een reus achtige spiegel had, misschien zelfs met een soort lens. Reizigers en histo rici omschreven de vuurtoren als een gebouw van drie verdiepingen, met een hoogte van 120 meter en voorzien van een groot vuur aan de top. Een deel van het bouwwerk stortte in omstreeks 700 na Christus, onge veer 1000 jaar nadat het was opgetrok ken. Wat overbleef werd verder ver woest door aardbevingen en gebrek aan onderhoud. Tegen de 14e eeuw was er nog slechts puin over. De brok stukken werden onder meer gebruikt voor de bouw in de 15e eeuw van het fort van de mamelukse sultan Qaitbay. Enkele van de steenblokken die de duikers van Empereur ontdekten, we gen tussen de 50 en 75 ton per stuk. Een dergelijk omvang „was onbekend in normale monumenten". „Het zijn de bouwstenen die horen bij een uit zonderlijk bouwwerk: de Pharos", zei Empereur. Hij bevestigde dat de Griekse inscriptie ter ere van de goden van de zeelieden die op de Pharos was aangebracht, nog niet is gevonden. Het beeld dat op de top stond even min. De gevonden steenblokken zijn van graniet, terwijl volgens de overle veringen de vuurtoren was gebouwd uit wit steen. „Ongetwijfeld een mar meren bekleding", zegt Empereur. Daarnaar wordt nog gezocht. De tot nu toe gevonden oud heidkundige schatten hebben de Egyptologen in verrukking gebracht. „Bijna alle inscripties maken melding van de Goden van Heliopolis (een stad ten noorden van Caïro) wat erop wijst dat het steen uit deze stad werd ge haald", zegt een van de onderzoekers. las vegas ap Ze zijn wel meteen gaan kij ken hoe Paul Verhoeven hen heeft geportretteerd in zijn nieuwe film „Showgirls". Ze moesten wel lachen, maar herkennen deden zij weinig, de showgirls van Las Vegas. „Ik ben geschrokken en be schaamd", zei Melissa Grif- fus, een van de 'girls' van Las Vegas. „Ons leven ziet er heel anders uit", zei Lucy Boling, een medewerkster van de 'Folies-Bergeres' show. De in de film geschilderde carrière van hoofdpersoon Nomi Malone - zij lift naar Las Vegas, laat zich daar en gageren als stripper in de werkelijk bestaande Chee- tah-club en weet uiteindelijk een positie als showgirl te bemachtigen via een naakt- dans op de schoot van een of andere directeur - wekt de lachlust van de meisjes op, zo weinig realistisch vinden ze die. Om een showgirl te worden moet je een zvyare auditie doorstaan en de meeste vrouwen hebben een gedegen balletopleiding ach ter de rug. „Hoe het werkelijk bij ons achter de coulissen toegaat, daar kun je geen film over maken, dat zou te saai zijn", zei Boling. De kritiek heeft de vorige week uitgekomen film van Verhoeven, die 40 miljoen dollar heeft gekost, ook niet gunstig ontvangen. „Een ver velende blote-billenfilm", waarin het poepen van chimpansees een „zeldzaam moment van goede smaak" oplevert, schreef Janet Mas- lin van de New York Times. Dolores Barclay van AP vond Showgirls „oplichterij. Geen goede musical, geen goed to neelstuk, geen goede seks". Leidse Pieterskerk galmt nog na van 'Do It' Een gothische kerk, The Shoes en een burgemees ter. Welk groter contrast kun je je nog wensen? Maar alles kwam gister avond in de Pieterskerk bij elkaar. Waar 'half-Leiden' was uitgelopen om te zien en horen wat voor effect zoiets nu zou hebben. leiden ad van kaam Welaan, dat viel niet tegen. Maar ook niet mee. Qua geluid was het optreden van Leidens enige echte rockband 'door de jaren heen' een tegenvaller van de eerste orde. Niet vreemd na tuurlijk, want de Pieterskerk, dit bolwerk van het katholisicme, is ooit louter geschapen voor het galmen. Voor Gregoriaanse ge zangen, voor boetepreken of - anderzijds - voor het in acht ne men van absolute stilte. Enfin, je hoeft alleen maar omhoog te kijken om te zien wat Gods' ar chitect van eeuwen her bedoeld heeft met dit gebouw. Vijfen twintig meter richting hemel op z'n minst. En dat is niet mis. Daar kan geen moderne instal latie tegenop. De 'Sound of Si lence'. Die klinkt hier misschien nog wel op z'n best. Maar goed, de tijden zijn ver anderd. Want waar vind je in de stad een betere plaats om sa men te komen als er dan toch iets gevierd moet worden op grote schaal dan de Pieterskerk. En te vieren viel er op die door deweekse avond best wel wat. De officiële presentatie bijvoor beeld van de allereerste CD die de intussen legendarische Shoes ooit maakten. Twintig jaar geleden was het dat de band hun laatste LP afleverde. En voor een dergelijk feit loopt 'tout' Leiden hoe dan ook toch uit. Want The Shoes, ja, dat is bijna net zo'n begrip als die monumentale kerk zelf. Dus "namen gisteravond de Theo van Es „Een thuiswedstrijd moet je eerst nog altijd spelen voordat je gewonnen hebt." foto hielco kuipers dikke duizend fans, variërend in de leeftijd tussen de 12 en 75 jaar, de weergave van 'Do It' maar voor lief. Eerder leken ze vooral bijeen gekomen om een 'tribute' te brengen aan Theo van Es, Wim van Huis en de broers Jan en Henk Versteegen. Die al ruim dertig jaar nog steeds 'strijd' geven. Of, zoals een bloednerveuze Theo van Es het voor het optreden kernach tig uitdrukte: „Maar tijd telt niet. Het geldt hier wel weer een thuiswedstrijd, hoor. Die moet je eerst nog altijd spelen voor dat je gewonnen hebt." Wonnen ze? Natuurlijk wel. Daar hoefde Van Es, wiens strot nog immer stemt als een tome loze taaie tijger, niet over in te zitten. Wat dat betreft was Jan Versteegen realistischer. „Het loopt lekker vol", constateerde de bassist na de eerste set tevre den. „We hebben dit project zelf gefinancierd en ik denk niet dat we geld hoeven toeleggen. Blijkbaar doen we het nog steeds goed." Maar hoe zit het nu met de nieuwe CD van The Shoes, ove rigens geproduceerd door Hes- sel, befaamd en bekend in den lande als zanger/café-eigenaar op Terschelling, die tussendoor met zijn 'friends' in de Pieters kerk een overigens aardig optre den verzorgde? Welaan, het klinkt niet slecht. Lichtelijk ge dateerd, dat wel. Met teksten die het simplisme van het vroe gere hitnummer 'Na, Na, Na' nog altijd niet zijn ontstegen. Op muziek evenwel die de tand des tijds zeker kan doorstaan. Maar net zo min als burge meester Goekoop („Ik kom net uit een vergadering, maar ik wilde dit niet missen") veel 'zin nigs' op het podium had te mel den, gaat het bij The Shoes an no 1995 minder om de tekst dan om de sfeer. „Een live-CD? zo woog Jan Versteegen op die vraag zijn woorden op een schaaltje. „Misschien zit er wel wat in. Optredens blijven voor ons het aardigste, dat zeker. Dat blijkt hier nu wel weer." Scheidend directeur Mark Jonkers van Holland Dance Festival: 0 )QORN GPD 1 actrice Gerda Havertong is iimiddag bij een aanrijding ?er slecht weer op de snel- A-l bij Apeldoorn gewond akt. Zij is opgenomen in ziekenhuis in Deventer. De i uurder van een andere wa- een 24-jarige man uit Am- lam, kwam bij het ongeval het leven. Door de aanrij- ontstonden aan beide kan- van de snelweg files van elf neter. it ongeval voltrok zich gis- 'üddag even voor vier uur. stationwagen wilde op de richting Amersfoort, ter gte van Kootwijk, een htwagen passeren, raakte in slip en kwam tegen de tervangrail tot stilstand. De htwagenchauffeur stopte hulp te verlenen. Daarop te een BMW op de snelweg j slip, begon te schuiven en 'de zich met grote snelheid geparkeerde vrachtwagen, bestuurder was volgens de (tie op slag dood. Direct op ramde de auto met de irige actrice Gerda Haver- achter het stuur de BMW. ilitie, brandweer en ambu- epersoneel zijn anderhalf bezig geweest de beknelde ce (onder meer bekend van imstraat) te bevrijden, de leden bestuurder los te snij- en de verkeerschaos op te len. ;rda Havertong werd rond zes naar een ziekenhuis in enter overgebracht. De man iet auto en al op een sleep- Gerda Havertong heeft vijf ribben gebroken bij een ernstig auto-onge luk. archieffoto persbureau dijkstra wagen getakeld en naar Apel doorn afgevoerd. Daar is hij gis teravond uit het wrak gezaagd. Volgens producent Thierens van de nieuwe musical Faya, waarin Gerda een rol vervult, heeft ze vijf gebroken ribben en duurt haar herstel vier weken. Het ongeluk met Gerda Ha vertong is niet alleen een tegen slagvoor Sesamstraat, maar ook voor de musical Faya die vorige week in Rotterdam in première is gegaan. Havertong speelde daarin de rol van een bardame die de jeugd in Suriname poli tiek bewust probeert te maken. De voorstelling van gisteravond in Gooiland iN Hilversum werd afgelast. Maar de andere, zoals die van vanavond in Roosen daal, gaan gewoon door. De rol van Gerda Havertong is overge nomen door Helen Kampear- veen. den haag anp Hij beschouwt Nederland op het terrein van de scheppende dans als een van de produktief- ste landen in Europa. Toch be vindt de dans zich volgens hem ten opzichte van andere kunst vormen in ons land nog steeds in een armzalige positie. Mare Jonkers (50) staat aan de vooravond van zijn vijfde en laatste Holland Dance Festival, van 4 tot en met 21 oktober in drie theaters in Den Haag. Hij stopt als artistiek directeur van het festival en draagt de fakkel over aan Samuel Wuersten. Jonkers hecht sterk aan het creëren van nieuw werk. „Din gen veranderen en horen in be weging te zijn. Dat is essentieel in het kunstleven. Afbreken om opnieuw op te kunnen bou wen." De afgelopen vijftien jaar is er veel gebeurd. Budgetten zijn gegroeid, nieuwe instellin gen en festivals ontstaan. Dat is een verbetering, maar tevens de oorzaak van Jonkers' grootste frustratie: de magere positie van de dans in de Nederlandse cul tuurpolitiek. „Het Instituut voor de Dans is inmiddels al weer ge fuseerd, het dansblad Notes zijn we weer kwijt. We zijn niet bij machte de dingen die we heb ben veroverd voort te zetten. Telkens worden we weer onder geschikt gemaakt aan iets an ders." Jonkers zet ook vraagtekens bij de Nederlandse manier van het subsidiëren van allerlei pro jecten. Groei is deels wildgroei geweest. „Misschien hebben we vanaf eind jaren zeventig wel te veel nadruk gelegd op het laten ontstaan van nieuwe initiatie ven. Er zijn te veel choreografi sche concepten beloond met de Mare Jonkers: „Het is een typisch Nederlandse houding om weinig aan velen te geven," mogelijkheid van uitvoering." Middelmatigheid Het is ten koste gegaan van de kwaliteit en heeft tot te veel middelmatigheid geleid. „Het is een typisch Nederlandse hou ding om weinig aan velen te ge ven, in plaats van veel aan wei nigen waardoor kwaliteit ont staat. Het belangrijkste waar we ons de komende jaren, een pe riode van consolidatie tegen het einde van de eeuw, op moeten richten, is kwaliteit." En Jonkers gelooft absoluut niet dat je door foto anp/chris de jongh weinig aan velen te geven, ver nieuwing en kwaliteit bevordert. Als voorbeeld noemt hij het Nederlands Dans Theater, vaste deelnemer aan zijn festival en „een van de belangrijkste dans gezelschappen ter wereld, zo niet het belangrijkste". Als we in Nederland het NDT niet had den, zouden we nationaal en in ternationaal niet zoveel andere kwaliteit kunnen bieden. „Die kwaliteit is ook een identiteit." Jonkers kent de Nederlandse danswereld als weinig anderen. Sinds 1978 is hij actief als dan ser, danspedagoog, dansrecen- sent, als drijvende kracht achter dansfestivals en in tal van ad viesfuncties. Inmiddels is hij sinds een jaar directeur van het danstheater van de Komischen Oper in Berlijn. „Een festival is tijdelijk. Ik heb er na 17 jaar no madenbestaan behoefte aan me op iets te kunnen concentreren dat continuïteit heeft." Berlijn is een andere wereld zonder het op vernieuwing ge richte dansklimaat, waaraan hij in Nederland mede heeft vorm gegeven. „Als ik op mijn post in Berlijn vertel dat het Neder lands Dans Theater per jaar dertien premières uitbrengt, dan is dat daar ongekend." In zijn eerste jaar in de Duitse hoofdstad heeft hij het aantal premières van twee naar acht kunnen opschroeven. Overigens constateert hij ook in de Nederlandse kunstwereld een zekere matheid en zelfvol daanheid. De hang naar veran dering is er niet meer. Jonkers vindt het fnuikend als directeu ren van kunstinstellingen en festivals daar genoegen mee ne men. „Als ik lees dat gearriveer de kunstproducers of kunst managers als Rudi Fuchs zeg gen: het is tegenwoordig de dood in de pot, er gebeurt niets meer, dan is dat een grote ont kenning van je eigen invloed op het kunstleven. Dat is schanda lig! Wij zijn ervoor om het leven erin te houden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 9