ultuur& Kunst Spektakel versterkt mythe 'Abe' ewondering 99 leruitgave Coolen succes in Frankrijk Nederlandse Muziek Prijs voor harpiste Rijksmuseum: eerherstel voor negentiende eeuw 'Wereldmuziek voor blanken is corrupt' NPERDAG 14 SEPTEMBER 1995 ;ERT VISSER, 071-356441 rten Youp van 't Hek [fn aan den run» Het Alphense Parktheater heeft nog honderd ien voor een voorstelling van Youp van 't Hek in de aanbie- ,g. De kaarten worden zaterdag verkocht tijdens een zogehe- i 'vrije verkoopdag'. Ook voor diverse andere voorstellingen in p[Êt komend seizoen zijn nog kaarten beschikbaar, onder meer rde voorstelling van Brigitte Kaandorp. De vrije verkoopdag int om negen uur 's ochtends met het uitdelen van volgnum- »rs. Om 10.00 uur begint de kaartverkoop. efrodigal Sons in Katwijk jwuk in het Katwijkse jongerencentrum De Schuit treden e navond de Prodigal Sons op. Het concert begint om 22.00 uur. zaal van De Schuit gaat om 20.30 uur open. 'ertalersprijs voor C. Keesom NHAAC De Hieronymus, de jaarlijkse prijs van het Nederlands nootschap van Vertalers, is toegekend aan C.H.A. Keesom uit eemskerck voor zijn woordenboek Nederlands-Portugees, Por- gees-Nederlands. Hij krijgt de prijs, een bedrag van 3500 gul- >n, op 30 september in Amsterdam uitgereikt. Keesom (1917) Ifeft vier jaar onbezoldigd aan het woordenboek gewerkt. Hij het prijzengeld overdragen aan de Witte Paters, voor hun [aalactiviteiten in Mozambique. Theater in voetbalstadion Heerenveen Abe Lenstra is niet zomaar een goede voetballer uit een ver verleden, hij is een mythe. In de herinnering van veel Friezen is de sterspeler van Heerenveen en het Neder lands elftal uit de jaren '50 uitgegroeid tot een voetballer met schier bovenmenselijke krachten. In het naar hem genoemde voetbalstadion te Heerenveen ging gister avond het theaterspektakel 'Abe' van het Friese toneelge zelschap Tryater in première. haag berrit de lange Nederlandse romanschrijver Joon Coolen is herontdekt in nkrijk. Zijn roman 'De goede ordenaar' werd onlangs her egeven en oogstte afgelopen een lovende recensie in dagblad Le Monde. Wellicht aanzet tot een Coolen-revi- in eigen land, aldus de Ne- andse uitgever Nijgh en Van mar. •en meesterwerk", noemt' :ranse recensent Patrick Ké- :hian de streekroman 'De de moordenaar' van Coolen 17-1961), die in 1931 in Ne- and verscheen. De roman, in Nederland niet meer ver- ;baar is, gaat over de perike- na een moord in een Bra- its dorp. Kéchichian roemt uit de Brabantse Peel afkom- schrijver onder meer om landschapsbeschrijvingen: voert tal van personen op, een omgeving die hij be- -hrijft als ware het haast een rsonage op zichzelf: zwijgend en bedrijvig". De roman ver scheen in Frankrijk voor het eerst in 1936. De Franse schrijver Jean Gio- no, voor wie Coolen ooit een werk in het Nederlands vertaal de, schreef de flaptekst bij de eerste Franse uitgave van Co- olens roman in 1936. „Giono's tekst is een uiting van bewon dering", vindt Kéchichian. De recensent gebruikt een citaat van Giono voor het slotakkoord van zijn beschouwing: „Antoon Coolen bezit het talent om alles te beschrijven wat deel uit maakt van het drama. Hij is een precies mens. Hij is het kind van cle wereld". Vic van der Reijt, van Coolens Nederlandse uitgever Nijgh en Van Ditmar, is blij met de herontdekking van de schrijver, al is het nog slechts in Frankrijk. „Coolen is in Nederland in de loop der jaren langzaam wegge drukt. 'Het dorp aan de rivier' (1934) is zijn enige roman die hier nog in pocketeditie ver- heerenveen sietse de vries Jeugdspelers van Heerenveen spelen de legendarische wed strijd Heerenveen-Ajax uit 1950 na, waarin de Friezen in het laatste half uur een achterstand van 1-5 ombogen in een over winning van 6-5. Acteurs spelen scènes uit het leven van Abe Lenstra. Professionele toneel spelers als Peter Tuinman, Maarten Spanjer en Joop Wit- termans worden bijgestaan door 160 figuranten. 'Abe' gaat niet alleen over de mens en de voetballer, de Abe Lenstra van regisseurs Bouke Oldenhof en Jos Thie personifi eert ook de mythe die de Frie zen rond zichzelf hebben opge trokken. De mythe van eigen zinnigheid en van de verbon denheid met de eigen streek, die Abe ertoe bracht een lucra tief contract van de Italiaanse profclub Fiorentina af te slaan. Tevens staat Abe Lenstra model voor de onverzettelijkheid waarmee Nederland na de oor log de wederopbouw ter hand nam. Het spektakel begint drie kwartier voor de wedstrijd/voorstelling als be stuursleden en scheidsrechter het veld controleren en de toe schouwers rond het veld wan delen. Een persfotograaf die verveeld de gebeurtenissen staat af te wachten, een vader die zijn zoontje achterna zit in een draf die verraadt dat het joggen nog moest worden uit gevonden, het zijn details die het publiek al voor aanvang in de juiste sfeer te brengen. Het is de combinatie van voetbal en theater die 'Abe' zo uniek maakt. De 22 spelers voetballen niet, ze acteren een voetbalwedstrijd. Wel doen ze dat zo goed, dat ze met hun spel tot op vrij grote hoogte de in druk van een serieuze wedstrijd weten te wekken. De voetbal- en theaterscènes wisselen elkaar af. We zien hoe Abe als jongetje samen met zijn vrienden Wim, Mollo en Tie- men van een voetbalcarrière droomt, hoe hij samen met zijn teamgenoten in de oorlog reser vespeler Broer de Boer uit han den van de Duitsers weet te houden, hoe hij de befaamde blanco cheque van Fiorentina weigert, hoe hij - voetbalmoe als hij op een gegeven moment is - op zoek gaat naar de ware Abe en hoe hij Rinus Michels ontmoet tijdens een vakantie in Los Angeles. De ontmoeting met Michels kan worden beschouwd als een van de sleutelscènes van de voorstelling. Door het contrast met Rinus Michels wordt iets van het karakter van Abe, maar misschien meer nog van de my the van Friesland, aanschouwe lijk gemaakt. Michels is de man die met zijn tijd is meegegaan, die niet schroomt zijn jeugdide alen te verloochenen. Abe is al tijd zichzelf gebleven en kon, mede doordat zijn voetbalcar rière geen maatschappelijk ver volg kreeg, uitgroeien tot de mythe die hij nu is. Het geeft hem iets aandoenlijks, maar verklaart tevens waarom voet balgrootheden als Rinus Mi chels en Johan Cruijff nooit dat mythische aureool toegemeten zullen krijgen. Abe scoort tijdens het voetbal/theaterspektakel in Heereveen. Verder illustreert de scène waartoe de commercialisering van het voetbal toe kan leiden, iets waarvoor Heerenveenvoor- zitter Huisman bij de overgang naar het betaalde voetbal van Heerenveen al waarschuwde. Met voorzitter Huisman is ook de enige acteur - Peter Tuinman - genoemd die zich onderscheidt. Goed, de hoofd- deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het voord die, hetzij direct, itzij zijdelings met kunst en cultuur te maken bben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een cunstuiting waaraan ze bijzondere waarde :chten. Van de snuifdoos van oma tot het ijsgedraaide muziekstuk alles wat daar tussen zit. - Vandaag spreekt Egon Snelders, raadslid voor D'66 in Leiden, zijn bewondering uit voor schrijvers die ook hilderen, speciaal voor dichter en schilder lando. „Hij zet iets neer nder veel materiaal te gebruiken." Ik heb altijd al bewondering gehad voor mensen die in meerdere disciplines uitblinken. In Nederland gaat het met name om Lucebert en nando, maar ook emationaal gezien zijn er 'nsen die verschillende igen doen. H.G. Wells voorbeeld. De tekeningen bij teksten zijn wel aardig, aar springen er niet echt uit. Armando heb ik dat gevoel •t. Zowel in zijn poëzie als i verhalen gaat hij subtiel te rk. Ik vind het 'de kunst van it weglaten': hoe roep je met min mogelijk materiaal een 'mpleet beeld op. Dat lukt mando aardig. Zijn werk *eft veel weg van Japanse pntekeningen van een paar euwen oud. Die zetten met en paar streken ook de hele fereld neer. Bij Armando komt dat goed naar voren in zijn schilderijen van de reeks 'Vlaggen', in feite niet meer dan wat grijze en zwarte vegen. Sommigen zullen zeggen 'wat is dat nou', maar als je heel goed kijkt, zie je er bewegingen in. Terwijl het eigenlijk maar met één kleur geschilderd is. Liefde voor het minimale van kunst heb ik altijd al gehad. Kunst is me trouwens met de paplepel ingegoten en ik ben altijd nieuwsgierig geweest. Je ouders nemen je mee naar een Rembrandt en dan denk je 'wel mooi, maar niet mijn stijl'. Dan ga je op zoek naar iets wat bij je karakter past. Bij Armando heb ik dat gevonden. In de jaren '60 zat hij bij de nul-beweging, die terugging naar de essentie, naar het gewone. Niets opgeblazen meer. En dat heb ik ook, ik zoek voor alles een zo simpel mogelijke oplossing. I.aatst was Armando te gast bij 'Vertrouwd en o zo vreemd', een TV-programma over de menselijke herinnering. Hij las toen zo nu en dan voor uit eigen werk. Dat is zo geraffineerd dat iets gruwelijks als de Tweede Wereldoorlog bijna huiselijk wordt. Zo vertelt hij bijvoorbeeld over een bos waar op een gegeven moment Duitsers uitkwamen. Armando heeft het dan niet over die Duitsers, maar over de beuken en het gras in dat bos. Of hij zegt: 'de oorlog heeft zich jegens mij misdragen, daar wil ik niets meer mee te maken hebben'. Dat zegt hij dan, maar vervolgens gebruikt hij het thema weer wel in zijn werk. Armando is er blijkbaar toch heel erg mee bezig. Zo ging hij na de oorlog ook in Berlijn wonen, in het hart van de vijand eigenlijk. Dat is het kenmerkende van Armando: hij is strijdlustig, maar zoekt zijn vijanden ook op. Misschien heeft hij dat nodig om zich te kunnen waarmaken. tekst marco van pelt foto loek zuyderduin rol is voor de effecten. Voor de helicopter, voor de manier waarop het gras wordt omge toverd in een meer, voor de koorddanser en voor de belich ting van Henk van der Geest en de muziek van John Eskes die dat allemaal ondersteunen. Naast die effecten was er slecht ruimte voor één hele mooie rol. Peter Tuinman personifieert den haag anp De harpiste Godelieve Schrama krijgt op 9 oktober de Neder landse Muziek Prijs. Staatsse cretaris A. Nuis (D66) van cul tuur reikt de hoogste staatson derscheiding op het terrein van de muziek dan uit in het Utrechtse muziekcentrum Vre- denburg. De prijs bestaat feite lijk uit een studieperiode van ongeveer twee jaar die aan de prijsuitreiking voorafgaat en die de laureate thans afsluit. Schrama (1969) studeerde harp aan het Koninklijk Conser vatorium in Den Haag, waar zij in 1990 haar diploma haalde. Haar repertoire reikt van barok tot hedendaagse muziek en zij heeft een bijzondere affiniteit met de Franse muziek. Zij wil graag dat het beperkte repertoi re voor harp wordt uitgebreid en nodigt daartoe componisten uit nieuw werk te schrijven. Eind vorig jaar won Schrma- ma een prijs op de toonaange vende International Harp Com petition in Tel Aviv. Onlangs kreeg ze de Philip Morris Finest Selection Award. Samenwerking musea noorden leeuwarden anp Musea in het noorden van Ne derland gaan meer samenwer ken met musea in het noorden van Duitsland. In het kader van de triënnale van het Noorden in 1998 zullen partnerschappen worden gevormd. Een aantal sculptuurtentoonstellingen is het voorlopige doel van de sa menwerking. Museumdirecteuren uit beide regio's hebben in Leeuwarden tot de samenwerking besloten. Door de samenwerking kunnen musea gebruik maken van el- kaars ervaring, hetgeen betere tentoonstellingen moet opleve ren. Er wordt gedacht over ge zamenlijke aankoop van kunst werken. Voor de financiering wordt gebruik gemaakt van de bestaande middelen. Bovendien zal een beroep worden gedaan op geld van de Europese Unie. met de motoriek die hij voorzit ter Huisman meegeeft de bobo uit de jaren '50: een door clubliefde gedreven druk baasje dat zich bewust is van zijn eigen gewichtigheid, maar dat nog niet is aangetast door de ijdel- heid van de hedendaagse voet balbestuurder. Door de combinatie van voet bal, spektakel en toneel is 'Abe' nergens mee te vergelijken in de Nederlandse theatergeschiede nis. Evenmin als Abe L.enstra met met welke andere voetbal ler ook te vergelijken was. De laatste drie voorstellingen van 'Abe' zijn vanavond, morgen en zater dagavond. Kaarten zijn te bestellen op de Abe-lijn 020-4200200 en de Na tionale Theaterkassa 06-9203. amsterdam anp Met de wintertentoonstelling De Lelijke tijd, pronkstukken van Nederlandse interieurkunst 1835-1895, wil het Rijksmuse um in Amsterdam een herwaar dering bewerkstelligen van meubelen en kunstvoorwerpen uit die periode. De expositie wordt van 25 november tot 31 maart gehouden. Voor de negentiende-eeuwse objecten is lange tijd nauwelijks belangstelling geweest, waar door zij opgeborgen bleven op zolders en in kelders en depots van de musea. De eerste neo-stijl die in de negentiende eeuw veel toepas sing vond, was de neo gotiek. Op de tentoonstelling zal onder meer een neo-gothische zilver kast van koning Willem II te zien zijn, evenals de troonzetel die hij bij zijn inhuldiging in 1840 heeft gebruikt. Een be langrijke plaats wordt inge ruimd voor Pierre Cuypers, de architect van het Rijksmuseum. Hij was ondre meer bouwmees ter bij de herbouw van kasteel De Haar bij Utrecht. Ramdas bij opening Rotterdams festival rotterdam gpd Blanken die in het Westen we reldmuziek propageren, hande len als neo-kolonialen. Want zij zullen maar al te makkelijk ge neigd zijn de smaak van het westerse publiek te hanteren als maatstaf om te oordelen over goede of minder goede wereld muziek. Op die manier worden de blanken opnieuw degenen die oordelen over de waarde van zwarte culturen. Anil Ram das, bekend auteur van Suri naamse afkomst, uitte deze be schuldiging gisteravond aan het adres van het Wereldmuziekfes tival in de Rotterdamse Doelen. De auteur, essayist en tv-ma- ker, vindt dat de smaak van een blank publiek voor een westerse impresario van wereldmuziek nooit bepalend mag zijn voor zijn keuze. „De westerse cultuur is in het verleden al agressief genoeg over de wereld ver spreid", aldus Ramdas. Niet- westerlingen besteden volgens hem meer aandacht aan de westerse cultuur dan andersom. Daarom stelt hij dat niet-wes- terlingen in principe meer we reldburger zijn. En blanken die veel aandacht hebben voor bij voorbeeld wereldmuziek, doen dat volgens hem vooral om zich erop te laten voorstaan. „Elke cd die ze draaien, elk concert van wereldmuziek dat ze bezoe ken, beschouwen ze als hun ei gen bijdrage aan de ontwikke lingshulp". Ramdas is ook uiterst kritisch tegenover brengers van wereld muziek die zich richten op een blank publiek. Hij noemt dat zelfs „verwerpelijk, opportunis tisch en corrupt". Want die mu zikanten zullen geneigd zijn de muziek in een traditioneel zo zuiver mogelijke vorm te bren gen voor dit nieuwe publiek. Het Wereldmuziekfestival heeft de opzet gekozen die Ramdas bekritiseert: de oor spronkelijke muziek komt deze dagen aan de orde in de Doe len, niet de modernere versies daarvan. Anil Ramdas beweert dat zo'n houding in feite anti kunst is. Want een kunstenaar die zichzelf respecteert, ook een wereldmuzikant, streeft altijd naar vernieuwing. „Traditie gaat niet samen met creativiteit, met verbeelding en met zelfex pressie. Een echte artiest is een revolutionair die van de ge baande paden afwijkt en onge hoorzaam is". Daarom moet een organisator van wereldmu ziek in het Westen die constan te veranderingen in de muziek juist steunen in plaats van de zogenaamde oorspronkelijke vormen te conserveren. „Als hij dat niet doet, maakt hij zich schuldig aan de ergste vorm van kolonialisme", aldus Ramdas.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 7