Torso's voor een breed publiek Stedelijk Museum corrigeert scheef beeld Vf uziek en literatuur op Crossing Border Festival Cultuur Kunst ederlands Filmfestival et record aantal films 2 Irroots festival over tfrika in tien steden Moderne kunstbeurs in Zuid-Nederland ~fl 15 btr i chef gert visser. 071 -356441 af eddle-festival in Rijpwetering u/ftering Vier regionale en een Friese band treden 16 sep- bér op tijdens het Meddle-festival in Rijpwetering. Om 20.00 opent Malphunkshun uit Roelofarendsveen het festival in jerencentrum Meddle. Daarna treden achtereenvolgens op: Vibe, Behind the Sofa, Klinkhamer en The Three Disease. '"ai ibileumfeest in het Paard dro i. Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het Pop Centrum wordt zaterdag 23 september een groot g-feiekspektakel gehouden in het Paard. Tien Haagse bands be- r ien het podium, waaronder Parlour Projekt, No Joke en Ma na. Daarnaast kunnen 'gitaarbeulen en fretvreters' zich met ar meten in de een 'gitaarkaraoke'. Het programma begint 16.00 uur. 'remière Abe! uitverkocht ifnveen Voor het theater- en voetbalspektakel Abe!, dat van- ;n d nd in première gaat, zijn volgens de organisatoren 24.500 nu rten verkocht. Voor de première in het naar de legendarische tballer Abe Lenstra genoemde stadion in Heerenveen zijn n toegangsbewijzen meer beschikbaar. Maandag woonden obelangstellenden een eerste proefoptreden bij. De capaci- •s ei van het stadion van SC Heerenveen voor de mengeling van kon tbal en theater bedraagt 9500 plaatsen. De voorstelling wordt 'era keer gespeeld, uell Eb erdam anp he ihet vijftiende Nederlands ju festival, dat van 20 tot en u 29 september in Utrecht je It gehouden, zijn in totaal otere en kleinere films in programma-onderde- bjj e zien. Daarbij zitten twin- peel films, een record voor aa estival, 57 documentaires, 5 s >rte Films en twintig tv-dra- roducties, alles van eigen m. dens het festival valt in het van de Grote Prijs van de •rlandse Film in dertien ca- ieën een Gouden Kalf te en. Aan deze stijd doen ilms mee. Daarvan gaan er ïtig op het festival in pre- 79, e, waaronder de openings- Antonia, het 'feministische ikje' van Marleen Gorris, slotfilm Procedure 769 - ^Witnesses to an Execution, locumentaire van Jaap van if- festival Afrika in beeld het grootste culturele ement over Afrika, dat ooit ederland is georganiseerd, speelt zich van 15 novem- tot en met 3 december op dan dertig lokaties in rdan tien steden af. :t festival biedt film, mu- literatuur en tentoonstel- :n. Tientallen Afrikaanse ijvers, kunstenaars, filmma- en artiesten komen ervöor 'Nederland. - rika in beeld wordt gehou- in het kader van de tweede iféntie van de Global Coa- y n for Africa, die van 23 tot iTiet 28 november in Maas- ït plaatsheeft onder voorzit- chap van initiatiefnemer 15 ister Pronk van ontwikke- ssamenwerking. Hoofdloka- van het festival zijn Maas- Amsterdam en Rotter- i, maar ook zijn evenemen- voorzien in onder meer Den g, Utrecht, Haarlem, Gro: gen, Arnhem, Nijmegen, jeningen en Tilburg, e Senegalese zanger Yous- N'Dour komt voor vier con- ten naar Nederland. Een van Expositie in galerie Hazerswoude In de geschiedenis van de beeldhouwkunst komt de menselijke figuur vaak voor; ruiterstandbeelden, vrouwe lijke naakten als personificaties van bijvoorbeeld het be grip 'harmonie', maar ook de mens zelf. De verschillende houdingen en delen van het lichaam zijn een inspiratie bron voor de beeldhouwer geweest. Hoewijk. Om haar taak te kun nen vervullen dient de jury, on der voorzitterschap van Anne- marie Grewel, 130 uur film in diverse genres te bekijken. Gast van het jaar is regisseuse Nouchka van Brakel aan wier filmoeuvre een compleet retro spectief wordt gewijd. Tijdens het festival gaat ook haar laatste film, 'Aletta Jacobs, het hoogste streven', in première. Het is een speurtocht van Van Brakel naar de eerste vrouwelijke arts in Ne derland en voorvechtster van de gelijke rechten voor de vrouw. Hoogtepunt van het pro gramma-onderdeel honderd jaar Nederlandse cinema moet de herpremière worden van de Nederlandse speelfilm Het ge heim van Delft. Deze film is ja renlang zoek geweest, onlangs teruggevonden en gerstaureerd door het Nederlands Filmmuse- hazerswoude-dorp roos van put Een vermaarde beeldhouwer die studies maakte naar mense lijke delen was Rodin. Zijn stu dies, handen, voeten en torso's resulteerden in op zichzelf staande sculptüren. Torso's, beelden die alleen uit een romp zonder hoofd en boven knie en elleboog afgesneden benen en armen bestaan, worden ook door de hedendaagse kunste naar nog veelvuldig gemaakt. De galeriehoudster Inga Ou- werkerk-Rahbek van de Deen s/Nederlandse galerie Laerken, merkte dat er bij het publiek een grote interesse bestond voor juist dit soort beelden. „Bovendien hebben de meeste kunstenaars vroeger of later in hun artistieke carriere wel eens iets met een torso gedaan." Uit haar kunstenaarsbestand heeft zij beeldhouwers gezocht die met uiteenlopende materialen torso's maken. Splinters De expositie toont een variëteit aan materialen: verschillende soorten marmer zoals de Itali aanse travertin (beige, rode kleur), de statuario (uit met grijze strepen) en het car- reramarmer (grijzig), brons, al bast, polyester, alluminium, granito, zandsteen, zilver, kera miek en torso's van noir de ma zy. Deze laatste steen heeft de eigenschappen van glas, wan neer je er in hakt vliegen de splinters om je oren. Opvallend is dat van de 16 beeldhouwers drie het klassieke ambacht van het hakken heb ben beoefend (Rinie Otte, Eppe de Haan en Theo Germann). De overigen hebben in het alge meen de techniek van het mo delleren toegepast. Bij deze techniek maakt de kunstenaar het model eerst in klei en in een later stadium wordt het beeld gegoten in brons (o.a. Alma van Polanen, Annelies van Herk, Huub van Meerwijk) of in grani to (Frans en Truus v.d. Veld). Granito is gemalen marmer waarbij verschillende kristallen zoals kwarts en piriet, gemengd worden met cement. Na het gieten wordt de - keiharde - granito geslepen met een dia mantslijpmachine om de torso een gladdere huid te geven. Tot slot polijst de beeldhouwer het Niet duur De criteria van Ouwerkerk-Rah- bek om met een kunstenaar in zee te gaan zijn duidelijk: „Hij of zij moet een vakman zijn. Wanneer een kunstenaar zijn ambacht heeft geleerd, weet je dat hij in ieder geval kwaliteit levert. Of het uiteindelijke beeld dan figuratief of abstract is, dat maakt mij niet zoveel uit." „Bij mijn eerste keuze ga ik er altijd van uit of de kunstenaar technisch in staat is datgene te maken wat hij wil. Gevoelsma tig kies ik daarna de werken uit voor de expositie. Daarbij geldt niet dat dit alleen mij moet aan spreken. Mijn galerie richt zich op een breed publiek en ik weet welke smaken en voorkeuren er zijn binnen dat publiek. Ik praat nooit hoogdravend over kunst, ik wil breed bezig zijn. Mensen kunnen (technische) kwaliteit verwachten, maar dat betekent niet dat we 'superdeluxe' duur zijn. Bij deze expositie van Torso's is voor iedere beurs wat te vinden, de prijzen liggen tus sen de 700 en 12.000 gulden." De expositie 'Torso's van 16 Nederlandse en Deense beeld houwers' is te zien t/m 23 ok tober; zaterdag, zondag en feestdagen van 11.00-17.00 uur, maandag t/m vrijdag op afspraak, telefoon 01728-9837, Galerie Laerken, Bent 2, Ha- zerswoude-Dorp. Geldprijs voor Leids African Music Festival De geldprijs behorende bij de Zilveren Veer is gisteren bescliikbaar gesteld aan het African Music Festival. De Zilveren Veer is een cultuur prijs die jaarlijks wordt uitge reikt aan een persoon of or ganisatie die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor de cultuur van de stad Leiden en omstreken. In juni werd de prijs toege kend aan Aad van der Luit die vervolgens een cultureel doel moest bedenken waar aan hij de aan de prijs ver bonden geldsom van 1000 gulden zou schenken. Van der Luit heeft besloten het geldbedrag beschikbaar ie stellen voor het Eerste Leidse African Music Festival dat hij zelf naar Leiden heeft weten te halen. Het festival vindt op 30 september plaats, in het ka der van de 3 oktoberfeesten, op de eerste dag van de 'No Ori No Ye Ye Party' in de feesttent van de Grote Beer op het Arsenaalplein. Bands uit 20 verschillende Afrikaan se landen zullen hier het po dium bekleden en hun swin gende inheemse muziek ten gehore brengen. Honderdjarig bestaan gevierd met drie tentoonstellingen de andere groepen die tijdens het festival optreden is het Ad- zido Pan African Dance Ensem ble. In twaalf filmtheaters in acht steden organiseert Noto rious Film, inmiddels voor de vijfde keer Africa in the picture. Daarbij worden van Afrikaanse regisseurs in totaal negentig korte en lange films uit de pe riode 1993-1995 vertoond, in clusief vijftig premières. Ter gelegenheid van het festi val brengt uitgeverij In de Knip- scheer een bloemlezing uit on der de titel Afrika InDruk. Rond deze uitgave worden acht lite raire avonden georganiseerd met Afrikaanse auteurs zoals Chinua Achebe, Ahmadou Kourouma en Sembène Ous- mane. Ook hebben een reeks van tentoonstellingen plaats, onder meer over beeldende kunst en mode. Het festival, een gezamenlijke produktie van Notorious Film, de Nationale Commissie Ont wikkelingssamenwerking (NCO) en het ministerie van Pronk, wordt op 26 november geopend met een publieksdag in het Theater aan het Vrijthof in Maastricht. «te. Rudi Fuchs: „Een museum voor moderne kunst is er voor om de traditie in beweging te houden." foto gpd amsterdam godert van colmjon Het heersende beeld van het Stedelijk Museum Amsterdam, dat vanaf morgen met drie spe ciale tentoonstellingen zijn honderdste verjaardag viert, is vertekend en gedateerd, want te zeer verbonden met zijn eerste naoorlogse directeur Jhr. Wil lem Sandberg. De huidige di recteur Rudi Fuchs vindt het tijd voor een correctie. Het Stedelijk wordt nog steeds geïdentificeerd met de periode Willem Sandberg (1945-1963), alsof er in de ruim vijftig jaar die aan zijn bewind vooraf gingen geen Stedelijk Museum heeft bestaan. De naam Sandberg is versmolten met de wilde, barbaarse verf streken van Cobra. Het waren de primitieve bevrijdingsgeba- ren van een jonge schildersge neratie die een storm aan reac ties ontketenden bij publiek en pers. Sandberg was vooral een so ciaal bewogen en maatschappe lijk geëngageerd directeur, die het heden en de toekomst aan een rebelse en vooruitstrevende jeugd gunde, en aan de belang rijke internationale vertegen woordigers van de hedendaagse kunst. Het tonen en verzamelen daarvan maakte hij tot het be langrijkste uitgangspunt van zijn beleid. Dat resulteerde in geruchtmakende tentoonstel lingen zoals Bewogen Bewe ging, en het wit schilderen van de gele en rode baksteentjes in het trappenhuis en de zalen. De grote verdienste van Sandberg is geweest dat hij Nederland kennis liet maken met nieuwe opvattingen en het Stedelijk Museum schaarde onder de vooraanstaande musea van mo derne kunst in de wereld. Dat laatste onder meer door belang rijke aankopen zoals de collec tie schilderijen van Malevich. Langzamerhand mag vastge steld worden dat Sandbergs uit gesproken persoonlijke voor keuren ook tot een overtrokken aandacht voor mindere kunste naars hebben geleid. Voor het grafisch oeuvre van een regio naal talent als Werkman bij voorbeeld, wiens werk interna tionaal gezien vrijwel van geen betekenis was en dat ondanks de aanwezigheid ervan in het Stedelijk ook nooit is geworden. Hetzelfde kan over het belang van veel Cobra-werken gezegd worden, dat door Sandberg werd overschat terwijl hij de moderne figuratieve schilder kunst ernstig verwaarloosde. In de presentaties rond het eeuwfeest ligt het zwaartepunt dan ook niet op het tijdperk Sandberg (dat in vele publika- ties al gedetailleerd is beschre ven en gewogen), maar op de vooroorlogse periode, op de he dendaagse kunst en op de toe komst van het museum. Regnault Het belang van de vooroorlogse periode wordt onderstreept met een aparte tentoonstelling van de kunstverzameling van Rig- nault als één van de steunpila ren van het Stedelijk Museum. Pierre .Alexander Regnault (1868-1954), een gefortuneerde Amsterdamse verffabrikant die rond de eeuwisseling begon met het verzamelen van Neder landse kunst, kreeg al snel be langstelling voor moderne stro mingen in het buitenland. Daartoe richtte hij zijn blik vooral op de internationale kunstmarkt van Parijs en werd hij één van de eerste voorvech ters van de moderne kunst in Nederland. Een groot deel van zijn verza meling had hij in bruikleen van het Stedelijk Museum gegeven, maar na zijn dood in 1953 dreigden zijn nabestaanden de gehele collectie naar de veiling te brengen. Door tussenkomst van het Rijk kon de kern van de collectie voor het Stedelijk be houden blijven, in 1958 aange vuld met de gemeenteaankoop van nog eens twintig 'klassieke modernen' waaronder schilde rijen van Picasso, Braque, Chagall, Rouault en Soutine. Dat directeur Rudi Fuchs juist de vooroorlogse geschiedenis van het museum prominent in het zonnetje zet, sluit direct aan bij het door hem gevoerde mu seumbeleid: „Een museum voor moderne kunst is ervoor om de traditie in beweging te houden. Het moet zoveel als maar kan zichtbaar maken en houden. Daarom moet het de eigen waarneming van de traditie steeds testen en ondermijnen", aldus Fuchs. Zijn belangstelling gaat tegenwoordig voornamelijk uit naar zoiets vaags als de ex pressionistische kunst uit Mid den-Europa, met een duidelijk romantische verheerlijking van het materiaal (de verf, de kleur, de assemblage) en een afkeer van de individualiteit van de werken. Stilte Voor Fuchs geen Cobra maar Baselitz; geen Walter de Maria maar Mario Merz; geen lange rijen wachtenden voor de en tree maar stilte en aandacht. De gejaagde tred van het jonge en nieuwe heeft in het Stedelijk plaatsgemaakt voor de rustige wandel van de bedaagde be schouwer. Een derde tentoonstelling geeft een collage-achtig beeld van de momenten en inciden ten uit de enerverende geschie denis van het Stedelijk Muse um. Aan de hand van docu menten, foto's, affiches, design, sieraden, schilderijen, grafiek, beelden, archiefstukken en persverslagen wordt de bezoe ker speels door de verschillende (roerige) episoden geloodst. Verder schreven John Jansen van Galen en Huib Schreurs in opdracht van het museum en de Stichting Het Parool de ge schiedenis van het Stedelijk Museum. Stedelijk Museum Amster dam, Paulus Potterstraat 13, 15 sept t/m 29 okt: 100 jaar Stedelijk Museum. Open: ma t/m za 10-17 uur; zo 11-17 uur. john oomkes Behre kan trots zijn. Zijn .lie voor het Crossing Bof- estival - komend weekein- Den Haag - bracht vorig dichters en schrijvers sa- met andere kunstenaars iet woord. Muzikanten en lichters droegen met de- allure voor uit wat zij op wit hebben gezet. De ïntie had er in één klap antastisch festival van in- tionale, want niet slechts 'landstalige, allure bij. zikanten uit de rock- en Jek beschouwen teksten het algemeen niet als de ost op hun creatieve be- ig. Vaak is het zo dat tekst, den dus, de synergy met als vanzelf oproepen, e met schwung en gratie indraagt, intonatie aan- !ngt, die is als vanzelf bezig !t de muzikale grondbeginse- jaar heeft Behre zijn festi- zelfs een forse injectie vanuit rockhoek gegeven - zelfs zo dat de vraag is of het gesproken tegen het gezongen woord op kan, in het Theater aan het Spui. Behre zelf kent geen twijfel - zijn standpunt is dat versterking langs elektrische weg een woord inhoudelijk ge zien geen meerwaarde mee geeft. Het gaat hem slechts om het verband tusen wat iemand heeft te zeggen en hoe hij of zij .dat meedeelt. Toch heeft Behre afzonderlij ke advertenties geplaatst om het 'andere' publiek te interes seren voor 'concerten' van me- talman Henry Rollins, muzikale stripfiguur Robert Crump, de bleke Engelse intellectueel Peter Hammill, Billy Childish Chuck Prophet. Een wegvallen van de zieke Ierse dronkelap Shane McGowan en diens ver vanging door Welshman John Cale spreekt ook tot de verbeel ding. Toch wérkt de formule van het goed gedoseerde woord, al gaat Behre dan op voorhand tot het uiterste. Ga vrijdagavond uw licht opsteken bij David Lea- vitt, een van de belangrijkste Amerikaanse auteurs van de laatste decennia. Hij deelt zich zelf in bij The Lost Generation, een groep schrijvers die na het materialisme van de jarentach- tig de weg is kwijt geraakt. Of haal je hart vrijdag op bij de Amerikaanse auteur Abraham Rodriguez jr. die het straatge weld van de Newyorkse wijk The Bronx vertaalt in meesle pende verhalen. Tot de interessantste bijdra gen aan Crossing Border moet die van de Duitse junkdichter- componist Blixa Bargeld (Bad Seeds van Nick Cave, Einstur- zende Neubauten) worden ge rekend. Hij brengt in Den Haag delen van zijn eigen composi ties ten gehore, die zich fors on derscheiden van het industriële geweld waarmee me Bargeld verbinden. Op diezelfde zater dag moeten we even stilstana bij de obsessies van erotisch au teur Desanne van Brederode of de opstellen van rockgoeroe Greil Marcus. Zondag zijn we te vinden bij A.F.Th van der Heijden, die on getwijfeld zijn cyclus De Tande loze Tijd zal aanhalen. En bij A.F.Th, van der Heijden leest voor uit eigen werk tijdens Crossing Border Festival in Den Haag. theaterschrijver-columnist Don er te horen zijn bij de Belgische Duyns, die even graag prikkelt romancier-entertainer Herman als poëet David Thomas zijn Brusselmans. hoge alt verheft. Nieuw werk zal Crossing Border, 15 t/m 17 september, Theater aan het Spui Den Haag. Voor meer in fo: 070-3462127. breda gpd Kunstobjecten van ruim honderd bekende en onbekende kun stenaars zijn te bezichtigen tijdens de Total Art Fair in Breda. Deze Moderne Kunstbeurs, die van 21 tot en met 26 september gehouden wordt in Het Turfschip, is het grootste evenenment op het gebied van moderne kunst dat in Zuid-Nederland wordt gehouden. Het evenement laat zich vergelijken met de KunstRai in Amsterdam. Op de Total Art Fair zijn schilderijen, sculpturen, installaties en keramische objecten te zien van onder meer Karei Appel, Corneille, Paul de Lussanet, Aat Veldhoen, Herman Brood, Kees van Dongen en de onlangs overleden Kees Verweij. Ook het werk van jonge kunstenaars en kunstenaars die hun sporen al verdiend hebben maar achter het publiciteitsnet heb ben gevist, komt aan bod. De Total Art Fair wil op deze manier een uitgebreid beeld geven van de ontwikkelingen in de heden daagse kunst in al haar facetten. Daarom wordt ook aandacht besteed aan een aantal graffiti-kunstenaars, zoals Zedz, Delta. Kobalt 60 en Chaos. Een opmerkelijke tentoonstelling op de Total Art Fair is die van Roberto Caradonna, die de naam 'Op zoek naar de Bron' draagt. Op deze expositie is authentieke kunst te zien, die is ge ïnspireerd op oude weefsels en andere objecten van een Zairese Pygmeenstam, Molumba (kinderen van het regenwoud) gehe ten. Deze stam wordt door de snel oprukkende westerse cultuur bedreigd in zijn bestaan. In het kader van deze tentoonstelling is ook de stichting Terre de Hommes vertegenwoordigd met infor matiemateriaal over onder andere Zaire. Als afsluiting van het evenement worden kunstwerken geveild die diverse kunstenaars en gezelschappen beschikbaar hebben gesteld. De opbrengst gaat naar Terre des Hommes, die het op haar beurt wil gebruiken voor een project om Zairese straatkin deren een betere toekomst te bieden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 7