Televisie van vandaag is kiosk van morgen Paarse mediadames over hun voorkeur op de buis WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1995 VECAI-x'oorzitter: verkopen, dat kabelnet - en snel Veronica, SBS 6, TV 10 Gold, The Music Fac tory. 'Plotseling' zat de kabel vol. MTV dan maar inruilen? Super Channel eraf gooien? Eurosport? De kabelbedrijven links en rechts ingehaald, daar zat de televisiekijker niet op te wachten. Die hoeft niet alles te zien, maar wil liefst wél alles kunnen ontvangen. (Voor zo min mogelijk geld.) Het wordt allemaal anders: méér en duurder. Als de kabelnetten eenmaal verkocht zijn, kan het hard gaan. ,,Een verplicht pakket van twintig program ma's? Waanzin". HILVERSUM TON DE JONG „Wacht, dan maak ik even een kopie". De burgemeester van Voorburg rept zich even de gangen in en komt terug met een kopietje van de brief die hij als voorzitter op 4 juli aan de 130 leden van de VECAI de club van kabelexploitanten richtte. „Het is een soort cri de coeur", bekent hij. In de brief doet Bas Eenhoorn 'een persoonlijk be roep' op de kabelbazen van Nederland: 'Laat de be schikbare capaciteit in onze branche niet de beper kende factor zijn. Laten de kabelexploitanten onver wijld de investeringen ter hand nemen die nodig zijn om onze netten in de vereiste moderne toe stand te brengen'. Hij heeft wel eens becijferd dat in Nederland mo menteel voor ongeveer vijf miljard gulden aan ka belvoorzieningen in de grond ligt. Om met de tijd mee te gaan, zou er nog eens voor twee miljard bij moeten, schat hij. Maar welke gemeente met belan gen in een kabelbedrijf brengt die miljoenen nog op? „Dat is ook geen taak voor een gemeente, vind ik. Dat een kabelbedrijf rendement oplevert, interes- séért de kijker niet. Die heeft alleen belang in wat hij op zijn televisie kan ontvangen. Dus zeg ik: verko pen, dat kabelnet. Dit jaar zou het grote afscheid moeten zijn. Juist vanwege die grote investeringen die voor de deur staan. Die mix van politieke over wegingen en bedrijfspolicy, daar wil ik vanaf. De 'core business' van een gemeente zit in zaken als lo kale zorg en woonomgeving, niet in telecommuni catie. Laat die dan aan de commercie. Wees verstan dig, en trek je terug op dat terrein." Beperking Amsterdam en Utrecht hebben de toon gezet. Die deden dit jaar voor ettelijke miljoenen hun kabelnet (inclusief machtiging) van de hand. Goed voor de gemeentelijke cashflow, en geen investeringen meer in dure glasvezelapparatuur. Den Haag treuzelt met verkopen, en voor je het weet loopt het dan fout, volgens Eenhoorn. Dan moet je als gemeente bin nen afzienbare tijd alsnog flink investeren om bij te blijven, of je wilt op enig moment zo graag van je kabelnet af, dat je er (miljoenen) te weinig voor beurt: „Dan zitje aan de verkeerde kant van de markt. Nu, met de verkopen van Amsterdam en Utrecht, zit die op z'n top." Wat maakt die kabelnetten nou zo interessant wan neer ze met 28 a 30 televisiezenders al 'vol' zitten? In die beperking zit 'm nu precies de winst. Sommige kabelbedrijven, zoals in Alkmaar, Gouda, Helmond en Leeuwarden, zijn tot dusver redelijk bijgebleven door al in glasvezelkabel te investeren. Elders wordt de traditionele, koperen kabel (met Vn beperkte ca paciteit) inmiddels stukje bij beetje óók vervangen. En dat schept mogelijkheden. Bij glasvezel wordt een technisch signaal namelijk omgezet in een optisch (laser)signaal. Zo ontstaat er meer ruimte in het kabelnet, en die kan gebruikt worden voor allerlei vormen van telecommunicatie, inclusief telefonie. De doorgifte van vijftig, zestig te levisiezenders vormt dan ook geen probleem meer. „Glasvezel is duur. maar heeft een hele grote capaci teit", vertelt Gerard Lieverse, hoofd netbeheer bij kabelexploitant Casema in Rijswijk (landelijk: 900.000 aansluitingen). „Als techniek is glasvezel niet nieuw, maar ze is de laatste jaren stukken beter én betaalbaarder geworden." Versterkers Op zich zou een kabelbedrijf via de koperen kabel óók wel meer dan dertig kanalen kunnen doorge ven, maar daar wordt het televisieplaatje in de huis kamer niet beter op. Kwalitatief onacceptabel, heet het. Om het televisiesignaal van een zendstation via een verdeelpunt in een wijk bij je voordeur te krij gen, zijn onderweg namelijk versterkers nodig. Hoe verder je van het hoofdstation verwijderd raakt, des te meer versterkers komen er aan te pas. En verster kers hebben de eigenschap het beeld (verder) te 'verknoeien'. Wanneer een kabelnet nu tot aan de wijkverdeelsta- tions 'verglaasd' kan worden, zijn er minder verster kers nodig. Vanaf de wijkstations kan de koperen ka bel dan gewoon blijven liggen: iedere abonnee zijn eigen glasvezelkabel zou een beetje te duur worden. Bovendien zouden dan alle straten van Nederland tot aan elke voordeur opnieuw opengegraven moe ten worden. De Casema (sterk vertegenwoordigd in Midden-Ne derland) heeft momenteel ongeveer in 25 procent van de gevallen reeds glasvezelkabel in de grond lig gen, in de omgevingZeist/Driebergen/Leersum bij voorbeeld. Daar is het net met de komst van nieuwe zenders als Veronica en SBS ook nog niet 'vol', in te genstelling tot een stad als Utrecht, waar eind deze maand een kanaal zal moeten wijken voor Veronica. De keus is op RTL Plus gevallen. „Dat blijft tenmin ste binnen hetzelfde concern", volgens Lieverse, „en er waren vier Duitstalige programma's. Dan moet eentje minder wel kunnen". Ook in Amsterdam, dat toch een vrij modern kabel net heeft, moet RTL Plus wijken. Daar moeten per 1 januari bovendien Eurosport, Cartoon/TNT en NB- C/Super Channel plaats maken voor TV 10 Gold, QVC en de Spaanse zender TVE. Schipperen in 'een overgangsfase', benadrukt Eenhoorn, want in de toekomst hoeft er niets meer ingewisseld te worden. Dan zal de capaciteit van het kabelnet groot genoeg zijn om in principe 'alles' door te geven en komt het moment dat de kijker daadwerkelijk zelf gaat bepa len wat hij of zij nog aan zenders in huis wil halen. „Televisie wordt een 'winkel' waarin de consument kan grasduinen en zijn eigen 'wereld' kan samen stellen", zei Huib Boermans, directievoorzitter van Holland Media Groep in mei. Hij verwachtte 'bin nen enkele jaren' een aanbod van liefst vijfhonderd TV-kanalen. zowel gratis als betaald. Pakketten Kabelbedrijven is wettelijk voorgeschreven alleen al le Nederlandstalige publieke zenders door te geven. Dat zijn dus Nederland 1,2 en 3, en België 1 en 2. VECAI-voorzitter Eenhoorn kan zich goed voorstel len dat die vijf zenders in de nabije toekomst het ba sisaanbod gaan vormen, en dat kabelabonnees zelf Zappen, zappen en nog eens zappen. de rest uitzoeken in de vorm van 'pluspakketten'. Tegen betaling, wel te verstaan. „Een verplicht pakket van twintig zenders, zoals nu? Waanzin. Je moet inspelen op wat de consument wil. Moet ik bijvoorbeeld Italiaanse of Arabische programma's zien? Maar ik betaal daar intussen wél voor. Van de 25 zenders die ik hier in Voorburg kan ontvangen, interesseert de helft me niet. Bied daar om die vijf verplichte zenders aan voor vijf gulden, en stel daarnaast pakketten samen die ik tegen meerprijs afkan nemen. Stel dat ik momenteel vijftien gulden in de maand betaal, en ik ben straks vijf gulden kwijt aan dat klei ne minimumpakket, dan heb ik nog tien gulden te besteden aan andere pakketten. Wil ik daarnaast nóg meer zien, dan ben ik misschien duurder uit dan nu, maar dan is dat wél m'n bewuste keus". Kiezen kost altijd geld, zegt Gerard Lieverse van Ca sema. Als iedereen met de bus zou rijden, zouden we minder kosten aan wegenonderhoud hebben dan wanneer we allemaal zo nodig onze eigen auto voor de deur willen. „Dat is gewoon zo". Zelf begint Casema dit jaar in de regio's Den Haag en Utrecht met 'conditional access': de moderne technologie wordt gebruikt om de televisiekijker zijn eigen keuzes te latep maken. In eerste instantie via pay-per-view (waarbij men via de kabel 'verzoek- films' kan bestellen), en in de verdere toekomst om eenieder zijn eigen pluspakketje te laten samenstel len. Een decoder bij de buis, en alles valt eenvoudig te registreren. Lieverse: „Gerichte verspreiding, daar gaat het om. In feite komt nu alles via die grote pijp gewoon de voordëur binnen Kiosk En dan is het digitale tijdperk niet eens ver meer. Casema gaat nog dit jaar een tweede proef doen met digitaal aangeleverde televisiebeelden. Die techniek moet het mogelijk maken om liefst zés signalen door te geven per PAL-kanaal, waar zo'n kanaal nu maar één signaal kan verwerken. Dus als je met glasvezelkabel zo'n vijftig kanalen in huis kunt ha len, en je vermenigvuldigt dat met zes signalen, dan zou dat betekenen dat we in de toekomst via de ka bel naar driehonderd televisiezenders zouden kun nen kijken? Lieverse: „Nou, zet dat maar niet in de krant. We zullen een deel van die extra capaciteit namelijk ook voor andere dingen moeten gebruiken. Als we straks met pay-per-view starten, willen we bijvoorbeeld dat een geprogrammeerde film ieder kwartier start, zodat je nooit lang op het begin hoeft te wachten. Dat soort maatregelen vreet capaciteit. Dus van die pakweg 300 kanalen hebben we er ook een aantal nodig om het aanbod op maat te snijden, zeg maar". Maar tussen de 150 en 200 zenders, dat moet er toch wel in zitten, denkt Lieverse. „Ik zie het zo: als je nu in een kiosk kijkt, zie je daar 100, 150 tijdschriften, in prijs variërend van 2,50 tot 25, ieder gericht op een andere doelgroep. Met televisie gaat het ook die kant op. Misschien komt er straks wel een kunstzen der, waar je je voor 25 per maand op kunt abonne ren. Nou, misschien heeft die doelgroep dat er wel voor over? De televisie als kiosk. Segmenteren". Betalen/betaald worden Dat televisie kijken doordat opsplitsen duurder wordt, staat buiten kijf. In de rest van Europa is tele visie kijken bijna overal al duurder dan in Neder land. Dat is nog een overblijfsel uit de tijd dat Ne derland een reputatie genoot als het dichtstbekabel- de land ter wereld en de eerste commerciële zen ders, zoals Sky Channel, in verband met dat grote bereik dolgraag op de Nederlandse kabel wilden. Ook nu nog nemen aanbieders als RTL, Veronica en SBS geld mee, ze betalen een afgesproken bedrag VER! per aansluiting, maar ook die situatie is eindig, zekeren Lieverse en Eenhoorn. Lieverse: „De nieuwe aanbieders betalen nu on de kabel te komen, maar ik denk dat ze over ee nd paar jaar de rollen omdraaien en voor hun deerde) signaal geld gaan vragen. Zoals nu al irljoei Discover}' Channel gebeurt. En zoals MTV dati t bl elders in Europa al doet." p; Eenhoorn: „Veel machtiginghouders (meestal: de I gemeenten, red.) hebben de afgelopen jaren bi gr een schaarstepolitiek bedreven. Ze hielden dec it. citeit van hun kabelnet beperkt, om die voor et rair aardige prijs te kunnen verkopen. Daardoor zij ee; nu met de komst van die paar nieuwe Nederlai ieei commerciële zenders in verlegenheid gebrachl A hebben zich in feite laten verrassen, ja. Maaro[ gel manier hebben ze wel jarenlang het tarief laag yin nen houden." Us, Dat een zender zich op de markt inkoopt, en d; ter geld gaat vragen, kan Eenhoorn wel billijker werkt het toch? Ergens met geld binnenkomen dan zorgen dat de consument je niet meer kwij wil." j Lieverse denkt dat het eigenlijk vrij simpel is: 1 discussie over betalen of betaald worden ligt st< f heel anders. Als je zegt: Ik wil één gulden per ai sluiting voor het doorgeven van mijn programi kom je gewoon niet in het basispakket. Dat lijk s eigenlijk best logisch." Olifanten K Op die manier zal het ook niet zo snel meer gel vü ren dat een gemeentelijke programma- of advii raad bepaalt wat er op het lokale kabelnet won ri doorgegeven. Dat heeft met name op plaatsen k i de populaire muziekzender MTV recent van de lei bel werd gegooid (c.q. werd ingeruild tegen Thi dd sic Factory) onder de jeugd al voor de nodige o y 2 schudding gezorgd. 1st Die situatie is met name de VECAI-voorzitter a rir een doorn in het oog: „Er worden keuzes gema ee vóór de consument, maar wat voor afwegingen ta; het eigenlijk? Wat moetje straks, als programm jji raad? Nee, ik kan me hooguit voorstellen dat ei np programmaraad dan nog meepraat over de san Ui stelling van de pluspakketten." ie Dus, bijvoorbeeld: TV 5 en RAI Uno als pakketji idi voor 2,50 per maand. Of BBC 1BBC 2 en Cto e Four voor 4,50. id Voor zo ver we ons nog moeten vastklampen ai r het traditionele beeld van een avondje televisie >el ken, tenminste. Eenhoorn rekent al op 'intelligt n beeldontvangers', die bijvoorbeeld een selectie ar alle nieuwsuitzendingen voor je kunnen maker et Beeldontvangers, die je kunt programmeren o[ n fanten (omdat olifanten toevallig je grote intere 15 hebben) en in de loop van de dag alle beeldfraj D menten-met-olifanten bewaren die er op de dir s kanalen te zien waren. Als je 's avonds thuiskoi spoel je die fragmenten op het gemak nog even door. Eenhoorn beseft dat zoiets moeilijk voor te stellft] wanneer het gros van de Nederlandse huishoui nog niet eens een decoder in huis heeft: „Het li 2 straks niet meer op waar we nu mee bezig zijn zijn hard op weg naar een totaal andere inforn maatschappij, waarin telecommunicatie en ook televisie de wijze beïnvloedt waarop we menieven. Daarom vind ik wel eens dat er veel veel geredeneerd wordt vanuit de huidige situa e Maar het is gewoon heel erg moeilijk om uit tej0 van watje niet hebt." DEN HAAG«WILFRED SCHOLTEN Ze kijken niet naar The bold and the beautiful, maar na tuurlijk wel elke dag naar No va. De mediawoordvoerders van de paarse partijen PvdA, WD en D66 zijn ook nog eens alle drie vrouw, lid van de VPRO en gek op Paul de Leeuw. Maar daar houdt de overeenstemming wel zo'n beetje op. leitje van Nieuwen- hoven (PvdA), Sari van Heems- kerck Pillis-Duvekot (WD) en Marijn de Koning (D66) over de Nederlandse televisie. Zappen met de afstandsbedie ning kan ze niet. „Ik weet alleen de knopjes voor aan en uit te vinden". Kabeltelevisie heeft ze niet. „Ik woon te afgelegen. De aanleg zou me 11.000 gulden kosten". En een televisie ont breekt in het kantoor aan de Amsterdamse Prinsengracht waar ze (nog maar sporadisch) media-adviezen geeft. Marijn de Koning, Tweede-Ka merlid van D66, geeft het alle maal onomwonden en gul la chend toe. De oud-journaalver slaggeefster is sinds een jaar woordvoerster mediabeleid van de sterk uitgebreide fractie van de Democraten. Ze geniet er met volle teugen van. Niet in het minst omdat ze zo van het medium televisie houdt. „Een Eldorado, want daar gaat het de komende tijd gebeuren. De ont wikkelingen zijn nauwelijks bij te houden met al die nieuwe commerciële zenders. Veronica, SBS, Music Factory, TV 10 Gold. Met de komst van deze nieuwe omroepen is de strijd tussen de 'commerciëlen' en het publieke bestel pas goed losgebarsten. De Koning en haar collega-kamerleden Jeltje van Nieuwenhoven (PvdA) en Sari van Heemskerck Pillis-Du vekot (WD) zullen dat gevecht nauwgezet volgen. Aan de paar se mediaspecialisten de zware taak de komende jaren samen met staatssecretaris Aad Nuis te werken aan de toekomst van de Nederlandse televisie. Redden de publieke omroepen het door eensgezinde samen werking? Of zal de commercie Sari van Heemskerck: Joop van der Reijden en Joop van den Ende zijn fantastische zakenmensen. foto gpd Marijn de Koning: Diewertje Blok, zo'n enige meid. Jeltje van Nieuwenhoven: Sentimentele onzin, maar heerlijk om naar te kijken. foto gpd de reclamegelden en de kijkers van hen afsnoepen? En wat be tekenen al die nieuwe technie ken voor de tradionele buis? Antwoorden op die vragen wil len of kunnen ze nu nog niet geven. Maar wel willen de drie mediadames kwijt waarom de politiek zich eigenlijk met de te levisie moet bemoeien. En wat ze nu eigenlijk zelf vinden van de huidige programma's en omroepen. Wijzer Terwijl in het tuinhuis de koffie geserveerd wordt, vertelt Marijn de Koning bijna verontschuldi gend waarom de overheid zich, ondanks de stortvloed van nieu we commerciële zenders, met dit medium moet blijven be moeien. „We moeten zorgen dat het publieke bestel een ge varieerd aanbod biedt aan pro gramma's waar mensen wijzer van worden. Dat klinkt mis schien paternalistisch, maar als je alleen maar eet wat lekker is, ontwikkel je jezelf niet meer." Sari van Heemskerck, media- woordvoerster van de liberalen en jarenlang bestuurslid van Veronica, heeft weinig bood schap aan de 'opvoedende waarde' van televisie. „Dat hoeft voor mij niet", zegt ze ge decideerd in haar weelderige stadstuin in een rustige buurt van Den Haag. „Mensen willen gewoon vermaak. En als de kij ker iets niet bevalt, zet hij z'n toestel wel uit. De publieke omroepen hebben een taak door dat te brengen wat de commerciëlen niet doen, zoals mooi Nederlands drama. Ze moeten wat mij betreft dan ook beide blijven bestaan. Voor de WD is televisie een doel en geen middel." Een paar kilometer verderop, midden in de Haagse binnen stad, woont het PvdA-kamerlid Jeltje van Nieuwehoven, al meer dan tien jaar mediaspecialist van de fractie. De 'verheffing des volks', een doel van de oude omroepen van diverse signa tuur sinds hun oprichting, be staat volgens haar niet meer. „Ik zie de toegevoegde waarde van de publieke omroepen niet meer. Het maakt niet meer uit of er een EO-man achter de ca mera staat of niet. Het gaat nu om maken van goede, profes sionele programma's. Dat kan heel goed door samen werking, zoals uiteenlopend clubs als TROS en EO laten zien in 2 Vandaag. Een prima pro gramma dat tot stand is geko men doordat beide omroepen iets hebben ingeleverd en er iets moois voor hebben terug gekre gen. Zo moet het dus." Bullshit Voor Van Nieuwenhoven heb ben de publieke omroepen nog niet afgedaan. Er is wel degelijk een groot verschil met de com merciële zenders. „Als ik Koffie tijd op RTL zie, weet ik zeker dat het hele programma puur gericht is op het aanprijzen van bepaalde produkten. Reclame en kijkcijfers, dat is het enige waar het bij dat soort program ma's om draait. Bij een TROS- programma als 'fiets-'m-erin' is dat niet zo. Dat is lekker ont spannend. Geen sponsornamen op die geknutselde fietsen, geen verborgen boodschappen Ze verzet zich fel tegen de sug gestie dat de publieke omroe pen zo veel gaan lijken op de commerciëleconcurrenten. „Bullshit! Het tegendeel is het geval. De commerciëlen lijken steeds meer op de publieke om roepen. Kijk maar naar de pro gramma's die ze uitzenden. Het gros lijkt op die van de omroe pen of zijn ooit door hen uitge zonden." Voor Sari van Heemskerck ligt haar hart bij de nieuwe com merciële zender Veronica. „De rest van Hilversum behandelt de kijkers met dédain". De drang van de voormalige piraat om commercieel te gaan, is juist voor haar reden geweest bestuurslid te worden. „Ik steun dat streven naar vrij heid, weg van de overheidsbe moeienis, weg van al die regel tjes. Veronica is de grootste om roep en zeer creatief. Ze zenden trouwens ook niet alleen seks uit. En ze hebben gelukkig niet van die vreselijke spelletjespro gramma's. Nee, ik hou van die club. Gêne, waarom? De spotjes met die mooie jongens en mei den en de kreet 'Een Keiharde ob6sie' is toch prachtig?" De drie paarse kamerleden zijn allen lid van de VPRO en daar naast van de VARA (Van Nieu wenhoven) en Veronica (Van Heemskerck). Ondanks hun specialisme zijn ze geen televi sie-junks. Alleen het nieuws, bij zowel de NOS als RTL, en Nova wordt door hen elke dag beke ken. Stompzinnig Marijn de Koning begint de dag vanuit haar bed met het zeven uur-journaal en Ontbijttelevisie. „Een uitstekend programma. Met Dieuwertje Blok, zo'n enige meid! Een snel programma ook. Ze hebben Hans van Mierlo wél live op Schiphol, terwijl het journaal nog vaak oude beelden uitzendt. Dan denk ik: 'werk dan toch eens samen'. Alleen die noodzaak is er nauwelijks, omdat er zoveel geld is. In mijn tijd bij het journaal gingen we met privé-helikopters naar Jor danië om het reisbudget op te maken. Schandalig toch." Na de intro van Lingo („Ik ge niet altijd van het waanzinnge enthousiasme van die presena- tor, het spel zelf is stompzin nig") gaat de knop om. Pas na het werk, zo rond tien uur 's avonds gaat de buis weer aan voor Nova en natuurlijk 'Den Haag Vandaag'. Die programma's bekijken Sari van Heemskerck en Jeltje van Nieuwenhoven ook. Voor hen echter 's ochtends geen televi sie, hoewel Jeltje als ze vrij is overdag nog wel eens wat be kijkt. „Van tennis ben ik hele maal gek. Daar kan ik uren naar kijken." Het liefst valt ze in slaap met de Amerikaanse soap As the world turns haar favo riet. Voor Sari is dat Murder she wrote, de avonturen van de schrandere NCRV-detective Jes sica Fletcher. Op haar lijstje staan verder Cagney en Lacey („prachtige vrouwen die hele maal 'over the hill' zijn"), New York Police en Golden Girls. Maar ook cultuurprogramma's („met Adriaan van Dis") en „dat programma bij de AVRO over antiek... Kunst of kitsch, ja." Geen van Sari's voorkeuren is een Veronica-programma, is dat toeval? „Wat een selectief geheugen. Wat ik van Veronica goed vind zijn de reisprogram ma's. Mooie beelden met rele vante informatie, maar niet te veel gezeur. Hogeschool-televi- Sentimenteel Naar TV-series kijkt Marijn niet. „Daar moet ik niets van heb ben, want dat bindt je zo. Een abonnement op onvrijheid." Liever kijkt ze naar documen taires, zoals „die man die laatst zelf met de camera gevangenen interviewde. Daar wordt een mens nou wijzer van." 'Goede tijden, slechte tijden' kent ze wel („Het gaat toch over het wel en wee van een gezin? maar ziet ze vanwege het ge mis van kabel-TV vrijwel nooit. „Heel riskant om te zeggen. Misschien moet ik toch eens een satelliet-ontvanger kopen." De anderen die wel kabel heb ben, kijken er overigens ook nauwelijks naar. 'Onderweg naar morgen' wordt wel eens gezien en door de kamerleden geprezen. PubliekstopperThe Bold and the beautiful mag zich niet in populariteit bij drie parlemen tariërs verheugen. De Koning: „Kijken daar twee miljoen men sen naar? Dat gaat toch over een lelijke man en een mooie vrouw? Moet ik dus ook naar gaan kijken." Van Nieuwenho ven kent het kijkcijfer van deze soap vrij nauwkeurig en meet er altijd aan af of er een verande ring in het kijkgedrag bij men sen is opgetreden. Een rijtje voorkeuren tot slot. Paul Haenen of Paul de l Uitslag: 3-0 voor De Leeu roemen ze allemaal het v n van Haenen. „Paul de Lei één van de weinigen op 1 die in staat is een kijker de bank te laten schatere de lach", meent Jeltje var wenhoven. Bij de keuze tussen All yo is love of Blinddate roeptr van Heemskerck: „Allebe selijk, ik kan ze echt niet; De anderen zeggen 'geer deel' (De Koning) of 'no gezien'. Als ze moeten kil tussen Joop van der Reijd (voorzitter Veronica) ofji van den Ende (Endemol) Marijn opnieuw geen oor geven. „Twee commercif slimme mannen", komt nigjes uit, terwijl Van Het kerck ze „twee fantéastisi kenmensen" noemt. Jeltj scherp: „Joop van den want die is tenminste zid gebleven. Meer zeg ik nie De keuze tussen Veronic is voor Sari niet moeilijk, Van Heemskerck geeft to die 'Evangelische' wel ressante boodschap heeft „want ze trekken toch 29. jongeren op hun toogdag beide anderen kiezen voo EO. Van Nieuwenhoven: hebben wel eens van die series: sentimentele onzii maar héérlijk om naar te Bovendien is voorzitter A der Veer één van de wein die nadenkt over de toekr van het bestel." Een gewetensvraag. Wati ze liever: voor de buis har toch maar een boek pakki Van Heemskerck fluistert trouwelijk: „Toch liever ef boek. Ik lees alles, liefst ee aantal boeken tegelijk. Dt toch mijn voorkeur." De< bibliothecaris Van Nieuw ven wil geen keuze maker blijf voor geen enkel prog ma thuis, maar TV is natii wel een venster op de wei Het is beste is daarom eer binatie van boek en televi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 18