'Tarotspel is een spoortje van wijsheid' LEIDATO 'Wereldraad mag niet zwijgen over Serven' Godsbeelden Kerk Samenleving Leiden Koor belangrijker dan geloof of kerk Kerkboete WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1995 Bloedbank zf dringend dof Het is een van de stands waar niets te koe! van Bloedbank Leidsehl Het is ook een stand bezoekers van de Leidï licht met een grote boL heenlopen. „Veel mensP ben angst, zijn bang oil te geven. En dat is eeE probleem", zegt Bett\? staffunctionarisdonorvvl" Nu is het niet zo dat Leidato bloed staat af te] Betty Boas - met de bief voor het eerst op del. huishoudbeurs - is ecl| dringend op zoek naardr „In onze regio - Leid!' Haag, Delft, Voorburg termeer - kampen we tekort van 7000 donori de staffunctionaris. Ze op de Leidato bezoekei te stellen, over de streepl ken. „We hebben op ment nog. geen tekort norbloed. Maar als het gaat als nu, zitten we| een paar jaar met bleem." Volgens Boas heeft h( aan donoren een aanta ken. „Steeds meer mens den op steeds oudere geopereerd. Daarom is t meer bloed nodig. Boi kunnen steeds meer van bloedkanker wonri handeld met bloed. Ei naast hebben er stee®- transplantaties plaats, in waarvoor ook bloed nj Het lastige is dat heti moeilijker wordt, om gf motiveerde donoren te Vooral de jongere be van de Leidato raken siast „als ze horen dat e als een donor bloed bloed getest wordt op a bloed overdraagbare zie denken dan waarschijnli aan het hiv-virus, maar tus is beslist ook niet aldus Boas. Ze krijgt wat' aanmeldingen binn mand die zich aanmeld eerst een uitgebreid lich onderzoek. Daarna vo 'rustperiode' van drie m waarin men nog eens g< nadenken." Mannen vier keer per jaar opg(( om bloed te geven, v, twee keer. DE DEELNEMER Zijn toko meet twee bij twee en daarmee heeft Jeremy Langerak van alle standhouders op de- Leidato de kleinste plek afge huurd. Maar zou je bijvoorbeeld aan kinderen vragen welke 'winkel' van de najaarsbeurs op hen de meeste indruk heeft ge maakt, geheid dat negen van de tien over Mickey en Minnie Mouse in stand 76 beginnen. Want Jeremy doet in ballonnen en aanverwante feestartikelen en dat spreekt de jeugd nog al tijd meer aan dan wat voor huishoudelijk apparaat ook. Hij is niet veel ouder dan zijn doelgroep, werkt doordeweeks in een Leidse sauna, maar is vast besloten om het in de na bije toekomst als zelfstandig on dernemer te gaan maken. Daar om struint hij sinds april in de weekeinden markten, wijkfees- ten en braderieën af en staat, als uitprobeersel, voor het eerst op de Leidato. Met ballonnen dus. En dan niet met van die gewone op blaasbare dingen, maar met he lium gevulde (strip)figuren in alle soorten en maten. De goed koopste kost vijf piek, de duur ste vijfenzestig gulden. Maar ze gaan dan ook een tijdje mee. „In Den Haag is een zaak waar je op bestelling dit soort artikelen kunt verkrijgen. Voor feesten, bruiloften en partijen. Zoiets wil ik later ook. Dit is een eerste aanzet. Het loopt aardig, het kan natuurlijk altijd beter. Ik ben klein begonnen en hoop dit te zijner tijd uit te kunnen bou wen tot een volwaardige zaak," aldus de jonge Leidse onderne mer. AD VAN KAAM Hermann heet de man in stand nummer 127. Met een zekere regelmaat schuift er een bezoe ker bij hem aan het tafeltje. Voor 25 gulden leest Hermann in de tarot-kaarten wat er in het heden speelt en wat de toe komst te bieden heeft. En ook de lijnen in je hand onderwerpt hij aan een grondig onderzoek. Eigenlijk zoekt hij zelf zijn klanten uit. „Kijk, die mevrouw en die meneer daar... Als die zich hier zouden melden, zou ik zeggen dat ik het even te druk had, dat ik even weg moest", zegt Hermann. „Bij hen is iets niet koosjer. Soms zijn er din gen die je liever niet vertelt." Hofnarren Vele eeuwen oud is het tarotspel en juist daarom is het zo intrigerend. Sommige kaar ten, de keizer, hebben een Ro meinse achtergrond, andere Arabisch (de wereld), Jiddisch, Babylonisch (de dwaas), hei dens, Egyptisch en zelfs christe lijk. „Het is een manipulatie- spel". zegt Hermann. „Vroeger aan het hof werd het gedaan door hofnarren bijvoorbeeld. Dan wilden ze iets van de ko ning gedaan krijgen en manipu leerden ze met de kaarten." Desalnietemin gelooft de kaart lezer heilig in zijn kaarten. Al waarschuwt hij zijn klanten voor de gevaren. „Het is nooit goed om te gaan leven naar wat de kaarten verteld hebben", zegt de waarzegger. Met die waarschuwing in het achterhoofd mag ik tien kaarten trekken en uit dai stapeltje op nieuw een kaart, die midden op tafel komt te liggen. Daarom heen bouwt Hermann met de negen andere kaarten - wat kaartlezers noemen - het kel- tisch kruis. Het zijn veel 'sterke' kaarten, die op tafel komen te liggen. De duivel, de zon, de hierophant, de hogepriesteres, de magiër. De plek in het kruis bepaalt de betekenis. „Er liggen hier veel kaarten in de sfeer van het lief desleven", zegt Hermann. „Die laatste kaart, de zon, kan bete kenen dat er een nieuwe liefde in je leven komt." Problemen Maar er zijn ook problemen. Zo Sommige tarot kaarten hebben een Romeinse achtergrond, andere een Arabische, Jid dische, Babylo nische, heiden se, Egyptische of christelijke. - FOTOHOL VAST/MARK LA- MERS wijzen de de hierophant en de hogepriesteres volgens de waar zegger op 'decay'verrotting, conflict. De duivel staat voor onrust. „Maar daar ligt de ace of swords. Wat voor dingen er ook zullen gebeuren, je zult er mee om kunnen gaan", meent Her mann. Hij houdt zich eigenlijk zijn hele leven al bezig met kaartle zen, met handlezen en vooral ook met kijken naar mensen. ,,lk lees er niet veel over, ik heb het van huis uit mee gekregen", zegt Hermann. „Mijn moeder was een reiziger, een artieste. Thuis kwamen vaak mensen met vragen. Mijn moeder keek in de kaarten." Hij noemt dat waar hij zich mee bezig houdt een 'spoortje van wijsheid'. Dan vraagt hij mijn hand. Ik heb een sterke wil, zegt Her mann. En een lange levenslijn. „Maar je hand is ook melancho liek." De grote opening tussen de verstandslijn en de levenslijn zou duiden op en toegang tot een andere dimensie'. „Helder ziend, of hoe je het ook maar wil noemen", zegt Hermann. Hij tèlt de grote liefdes in mijn leven, het aantal kinderen dat ik zou kunnen krijgen, als ik het zou willen. Hij ziet hartstocht, wellust en passie.. „Je hebt ook iets bedriegelijks", zegt Her mann. „Corruptie, eigenbelang, ego, je hebt het allemaal in je." Een vervelende boodschap? Hermann vindt van niet. „Ik vind mensen aardig, maar ik weet ook dat ze slecht zijn", zegt hij. „Iédereen is een men gelmoes van goed en slecht door elkaar. De socialisten zeg gen dat de mens goed is als de omstandigheden goed zijn. Dat klopt en het omgekeerde klopt ook." ANNET VAN AARSEN BUITENLAND KORT Vader Oud-bisschop Hansjörg Vo gel van Basel is vader van een dochter geworden. Het kind werd in een ziekenhuis in Luzern geboren. Vogel (44) moest begin juni aftreden omdat de 42-jarige vrouw met wie hij een relatie had, zwanger was. De twee ken den elkaar van het priester seminarie? in Luzern waar zij een administratieve functie had en hij vice-rector was, voordat hij in 1993 bisschop werd. Toen was er nog geen sprake van een relatie. Die is pas ontstaan toen hij naar ei gen zeggen niet bestand bleek tegen de last van het bisschopsambt. De ouders zijn nog niet getrouwd. Vogel wil daarmee wachten tot hij een baan buiten de kerk heeft gevonden. Rozenkrans Nadat eerder zijn boek Over de drempel van de hoop' een groot succes werd. brengt paus Johannes Paulus II nu een nieuwe dubbel-CD uit. De opname, Johannes Paulus II: de rozenkrans paus', is de uitgebreide versie van een radiocompilatie die het Vaticaan vorig jaar uit bracht en waarop de paus niet alleen de rozenkrant bidt, maar ook meeneuriet met een koor. Naast de CD komt er een cassette uit. De opname verschijnt in zeven talen, met als eerste de En gelse en Spaanse CD's die op 19 september in de VS in de winkels liggen, vlak voor het bezoek van de paus aan Amerika. Centraal comité vergadert in Genève BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Ni|kerkerveenH.J. Stoutjesdijk te Dordrecht; te Workum drs. J.D.Th. Wassenaar te Leeuwar den. Aangenomen: het beroep door de Ge nerale Synode tot zendingspredikant in opdracht van de GZB(docent aan het St. Paul's United Theological Col lege in Kenya) drs T.E. van Spanje te GEREF.KERKEN Aangenomen naar Hoorn mw drs. T.W. van Lente-Griffioen te Twello. GEREF.KERKEN VRIJG Beroepen te Enschede-Oost S. de Vries te Haren(Gr Bedankt: voor Bedum en voor Heem- se D.T. Vreugdenhil te Emmen. De Wereldraad van Kerken mag niet zwijgen over de nationalis tische opstelling van de Ser- visch-Orthodoxe Kerk. Dat is voor de gereformeerde afge vaardigde ds. Jaap Huttenga zo klaar als een klontje. Het kan volgens hem dan ook niet an ders dan dat het centraal comi té (het 150-koppige bestuur) van de Wereldraad zich publie kelijk over de rol van deze lid kerk buigt. Het centraal comité komt vanaf morgen-in Genève bijeen. Vredesplan In tegenstelling tot de Wereld bond van Hervormde Kerken (WARC), heeft de Wereldraad - met 324 lidkerken de grootste oecumenische organisatie - nooit hardop de Servisch-Or- thodoxe Kerk veroordeeld. De kerk heeft zich altijd een trouw bondgenoot van de Bosnische Serviërs getoond. En net als Ra dovan Karadzic moest de kerk niets hebben van het vredes plan dat wel door de andere partijen in Bosnië was aan vaard. En dat laatste kan de Wereld raad niet laten passeren, vindt Huttenga uit Zeist, die de Gere formeerde Kerken in het cen traal comité dit keer vertegen woordigt. „Dat een kerk zegt de belangen van het eigen volk te moeten behartigen is nog enigszins te begrijpen. Maar dat een kerk tegen een vredesplan is, kan niet. Tenminste, als de Wereldraad zijn eigen uitgangs punten over geweld serieus wil nemen". Hij doelt op het nieuwe Pro gramma tot Overwinning van het Geweld (POV), waartoe het centraal comité vorig jaar janu ari op zijn vergadering in Jo hannesburg besloot. „Veel mensen denken dat de Wereld raad zich op politiek terrein be weegt, maar dat programma is een puur theologisch stuk. De kwestierJoegoslavië staat niet op de agenda, maar vloeit wel regelrecht uit dat programma", vindt hij. Dr. Karei Blei, als secretaris generaal van de Hervormde Kerk ook afgevaardigde naar de Wereldraad, vóórspelt dat het een lastig discussiepunt wordt. „Als ik hardop mijn vraagtekens zet bij de relatie kerk en natio nalisme, en dat zal ik ook doen, dan weet ik nu al dat ik krijg te gengeworpen dat ik makkelijk praten heb. En dat is natuurlijk ook zo. Aan de andere kant mag je spreken in zo'n geval ook niet laten. Dat is het dilemma". Gewicht De orthodoxe lidkerken, met de Russen voorop, zullen hun ge zamenlijke gewicht in de strijd gooien om een publieke veroor deling te voorkomen. Huttenga: „Maar het Wereldraadbestuur moet van goede huize komen om dit punt van de agenda te weren". Dat is ook de mening van afgevaardigde Aukje Westra uit Arnhem, die dit keer door Huttenga wordt vervangen. „De machtige Evangelische Kirche in Duitsland was er in Johan nesburg ook al voor om de zaak aan te kaarten". Zij is ook nieuwsgierig of de Wereldraad zich ook over het NAVO-optre- den zal uitlaten. Landelijk onderzoek onder jongeren Het koor blijkt een belangrijk bindmiddel in de Rooms-Katholieke Kerk om jongeren bij de kerk te betrekken. De RK Kerk telt circa 950 jongeren koren, die in totaal rond de 28.000 leden tellen. Via een landelijk onderzoek is een deel van hen ondervraagd. Daaruit blijkt dat de rpeeste jonge ren die actief zijn in de koren, laten weten in God te geloven, zij het vaak met enige reserve. Het ge loof, de kerk of parochie neemt echter niet de be langrijkste plaats in hun leven in. Geloof blijkt wel steun te bieden wanneer hun een 'ramp' overkomt: religie is vodr veel jongeren dus vooral crisisreligie. Bij hun dagelijkse worste ling met succes en tegenslag, relaties of examens, heeft het katholieke geloof hun niet zoveel te zeg gen. De jongeren vinden het koor over het alge meen belangrijker dan kerk of geloof. Ook tonen zij zich redelijk tevreden over de praktische gang van zaken in hun parochies. Aan meer bemoeie nis van de parochie is geen behoefte. Nieuwe koorléden komen voor meer dan de helft uit jon geren die actief zijn in de parochie. Doordat zij op het koor zitten, blijven ze voor lange tijd aan hun parochie verbonden. Wanneer zij eenmaal van het koor afgaan, verdwijnen zij daarmee ook vaak uit de parochie. Een jongerenkoor blijkt grote aantrekkings kracht uit te oefenen op jongeren die weinig of geen belangstelling hebben voor geloof of kerk. Een van de conclusies van het onderzoek is dan - ook dat deze belangrijke functie van jongerenko ren beter benut zou kunnen worden. DE KERKBLADEN Nooit is Lies Brussee-van dei- Zee vergeten hoe haar Gods beeld op dertienjarige leeftijd geschokt werd. „Aan het einde van het winterseizoen van de jeugdgroep 'Menniste Brou wers' van de de gemeente in mijn woonplaats- werd een film vertoond", schrijft zij in het NPB-blad 'Flits'. „Daar in was God niet blank, maar zwart! U herinnert zich wel de tijd waarin je er nog als vanzelfspre kend vanuit ging dat God een man was, blank en oud. Dat geloof werd ook ge voed door verhalen en plaatjes op de zondagsschool." Brussee gaat er vanuit dat 'de meesten van ons nog zijn opgevoed met zeer statische massieve Godsbeelden: God, Vader, de Almachtige, Koning, Heer(ser)'. „Door de eeuwen heen is de hoofdstroom van het christendom bepaald door dergelijke beelden. Dit gebeur de - en gebeurt nog wel - op zo'n wijze dat de teneur werd dat tussen God en bijvoor beeld Vader een '-' teken ge plaatst werd, met andere woorden: God is identiek aan de Vader. Vergeten werd dat in de Bijbel in metaforen over God gesproken wordt. Dat wil zeggen als God in de Bijbel Va der genoemd wordt, is dat in de betekenis van: God is als het ware een Vader." De schrijfster wijst erop dat de termen die in de Bijbel voor God gebruikt worden, zijn ont leend aan de cultuur waarin Rijnlandse Kerkbode ONTMOETING 1098 gg^FETRUS iNFOrjgg de Bijbel tot stand kwam: een patriarchale cultuur. „Maar toentertijd wist men nog heel goed dat al die beelden van God een 'bij wijze van spre ken', een 'als het ware' zijn. In de loop der eeuwen zijn de beelden van God vaak ver stard tot God is de Vader. In het verhaal van de roe ping van Mozes (Exo dus 3 en 4) is duidelijk dat het nooit de be doeling is geweest God in een beeld vast te leggen. God legt in Exo dus 3:14 zijn Naam uit: 'Ik ben die ik ben' of wellicht beter ver taald 'Ik zal er zijn als hoe ik er zal zijn'. Op grond van 'deze ruimte die de Bijbel zelf biedt om over God te spreken' komt de femi nistische theoloog Sallie McFaque in haar boek 'Modellen voor God' tot drie metaforen van God als moe der, God als minnaar/minares en God als vriend/vriendin. Brussee-van der Zee: „Het is u misschien wel opgevallen dat ik een gebed meestal begin met 'God die als een moeder en een vader voor ons bent'. Ik bedoel dan dat dit mijn associ aties zijn. Voor een ander kan het beeld moeder en vader een gruwelijke associatie op roepen, bijvoorbeeld door na re jeugdervaringen." „Ik denk dat de accenten die wij leggen bij het woord 'God' van mens tot mens verschillen en ook gedurende de loop van ons leven verschuiven." LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) Rooseveltstraat82 071-356356 Postadres: Postbus 54, 2300 A& Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-128030 DIRECTIE B. M. Essenberg, G. P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, F. Nypels, H. G. van der Post (adjunct) PUBLIC RELATIONS W. H.C. M. Steverink 071-356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-356215 Tel. dag. 9.30 -11.30 uur of per post. REDACTIE G.J. Visser, chef redactie nieuwsdienst/kunst H W. van Egmond, chef red. Groot Leiden A.J.B M. Brandenburg, chef eindredactie regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot li ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per maand (autom. betaling) per kwartaal (acceptgiro) per kwartaal (autom. betaling) per jaar (acceptgiro) per jaar (autom. betaling) VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTÏ Voor mensen die moeilijk lezen, sle hebben of blind zijn (of een dicap hebben), is een samen regionale nieuws uit het Leidsch Di geluidscassette beschikbaar. Voorn 08860-82345 (Centrum voor Gespri tuur. Grave). N H U I ZIEKE ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 e: woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (Diaconess en dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 u Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, va ners bovendien van 10.30- 11.15uuren van 19.45 - 21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00- 15.30 uur en 19.00-19.3C na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoen pleegkundige. Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 u RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, kla II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders to uur). Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 18.30-19.00 uur Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 01720-63131): dagelijks 14.00-15.00 ui en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk uur en 18.30-19.30 uur, I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 14