'Jullie zitten nu in een kunstbug Spoorloo Het blijft komisch een leeuw z'n potlood te zien venten Cultuur Kunst Kunstkanaal alleen als extra wordt betaald ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1995 [DAG Try-out Robert Long in Parktheater alphen aan den run Robert Long is op 5 oktober met een try-out in het Alphense Parktheater. Na tien jaar keert hij terug op het toneel met de muzikale voorstelling 'Nu'. Kaarten voor de voor stelling, evenals kaarten voor andere voorstellingen, zijn van daag te koop tijdens een 'vrije verkoopdag' in het Parktheater. Voor meer informatie: tel. 01720-72875. Een Corneille voor om de pols Amsterdam Negenduizend gulden legt een fanatieke verzame laarster van Swatch-horloges op tafel voor een door de kunste naar Corneille ontworpen polshorloge met handtekening. Met deze koop heeft zij zich echter niet zo maar een uurwerk aange schaft. Volgens de Swatch-filosofie is dit horloge pure kunst. Swatch heeft de grens tussen gebruiks- en kunstvoorwerpen opgeheven," repte R. Maassen, importeur van de Zwitserse klok jes in Nederland. En deze verkoopslogan zorgt ervoor dat de Swatch al jaren het op twee na belangrijkste exportartikel van Zwitserland is. Vijf door Corneille gesigneerde horloges met litho werden deze week geveild. De opbrengst, 28.000 gulden ging naar het Prins Bernard-fonds. Het Corneille-ontwerp is blauw met een wit zonnetje en een vogeltje. Hetzelfde motief komt te rug op het blauwe polsbandje. Het nieuwe uurwerkje ligt, onge signeerd, voor 120 gulden in de winkel. Film over Aletta Jacobs sappemeer De speelfilm 'Het Hoogste Streven' over het leven van Aletta Jabobs wordt op zaterdag 16 september voor het eerst vertoond in haar geboorteplaats Sappemeer. De film van regis seur Nouchka van Brakel gaat tijdens het Nederlands Filmfesti val (20-29 september) officieel in première. Aletta Jacobs (1854- 1929) was een veelbesproken voorvechtster van vrouweneman cipatie in het algemeen en vrouwenkiesrecht en geboortenrege- ling in het bijzonder. Ze was de eerste Nederlandse vrouw die aan een universiteit studeerde. Theatertour Janis Ian Amsterdam Janis Ian maakte in oktober 1991, na tien jaar afwe zigheid, haar come-back met onder meer een tournee langs Ne derlandse schouwburgen. Deze en volgende maand treedt ze wederom op in een aantal Nederlandse theaters, onder meer in Amsterdam (26 en 27 september, Nieuwe de la Mar), Zoeter- meer (30 september, Stadstheater) en Rotterdam (2 oktober, Luxor Theater). Voor meer informatie over de tour: tel. 015- 159415. Acht Gouden Leeuwen toegekend venetie Op het filmfestival van Venetië zijn gisteren de Gouden Leeuwen voor filmcarrières bekendgemaakt. De winnaars zijn de regisseurs Woody Allen en Martin Scorsese (VS), Alain Re- snais (Frankrijk) en Giuseppe De Santis (Italië), de actrice Moni ca Vitti (Italië), de acteur Alberto Sordi (Italië), de filmcomponist Ennio Morricone (Italië) en de producent Goffredo Lombardo (Italië). De prijzen worden vandaag uitgereikt. Passagiers hebben meer oog voor zitplaats dan voor kunst Chauffeur Rob de Koning van bus 40 naar Noordwijk had nog niet eens gezien dat hij dienst had op een 'kunstbus'. „Pas toen ik de fotograaf van de krant bezig zag, heb ik in mijn pauze toch maar eens eventjes gekeken. Ik vind het wel grappig, maar ik kan niet zeggen dat dit nou mooi gedaan is. Normaal zit ik op de bus naar Katwijk, daarin hangen foto's. Die spreken me eerlijk gezegd meer aan." Reacties van passagiers heeft hij nog niet gehad. „Maar die gaan meteen zitten en als ze het dan zien komen ze niet meer naar mij toe om te zeggen wat ze ervan vin den." leiden/noordwijk marco van pelt Bus 40 is één van de bussen in Leiden en omgeving die de ko mende tijd met kunstwerken is uitgerust. In opdracht van het Centrum Beeldende Kunst (CBK) geeft een aantal kunste naars inhoud aan 'In Vervoe ring', een project waarin de re latie van Leiden en haar regio centraal staat. Het werk in bus 40 is van Arjenne Fakkel. In der tien zwart-wit houtsnedes ver telt ze het verhaal van Gerard die besluit 'een dagje naar zee te gaan'. Al die kunst in de bus was de Noordwijker Wil de Ridder nog niet opgevallen. ,,Je neemt ei genlijk niet de tijd om om je heen te kijken. Je wilt alleen een zitplaats." Hij heeft niet echt een culturele achtergrond, maar dit kan hij wel waarderen. „Ja hoor, best leuk. Beter dan al die schreeuwerige reclameteksten op de buitenkant, dat Veronica komt en keihard de lekkerste is. Dat hoeft voor mij niet, daar is een bus niet voor." Kathelijne Kraal, studente Ge neeskunde in Leiden, is net uit gestapt om over te stappen op bus 90. Het idee van kunst in de bus vindt ze 'leuk' en 'nieuw'. Ze had al een keer eerder in een 'kunstbus' gezeten. ,,De chauf feur riep het toen om, 'jullie zit ten nu in een kunstbus'." De zestienjarige Scholiere Donna van der Niet vindt het maar 'onzin'. „Ik kijk er niet naar, althans niet aandachtig. De meeste mensen niet volgens mij. En wat gek dat het maar tij delijk is. Als ze nou in de zomer die kunst zouden ophangen, was het juist nog een beetje re clame voor 'een dagje naar zee'." Naast de presentatie in de bussen is er in het CBK een ten toonstelling te zien met diabeel- den en geuren uit de regio. Met een zestal kastjes aan de muur kunnen bezoekers de voor naamste geuren uit de streek ruiken, van een natte regenjas ('Den Haag op een regenachtige dag') tot gemaaid gras ('Bos koop ter hoogte van Hazers- woude'). Nicole Roepers, van het CBK, is tot nu toe tevreden over het verloop van het project. „Het valt de meeste passagiers niet meteen op, maar de chauffeurs reageren positief. Ze voelen zich echt verantwoordelijk voor de kunst in de bussen. Ze zien het als 'hun bus'; ze laten de deuren bijvoorbeeld niet meer open staan als ze koffie gaan drin ken." De tentoonstelling in het ge bouw van het CBK wordt vol gens Roepers 'goed bezocht'. „Echte Leidenaars blijven wel een half uur naar de dia's kijken om te zien of ze alles herken nen. Maar de bedoeling van het project is echt dat de mensen met de bus gaan." Speciaal daarvoor bieden het CBK, de ZWN en het VW-kan- toor dagkaarten met korting. Bij het CBK valt de belangstelling nogal tegen. Roepers: „Om eer lijk te zijn: het loopt niet storm." Ook bij de ZWN is de interesse minimaal. „Er zijn niet eens echt aantallen van verkochte dagkaarten te noemen", aldus Jolanda Lobel, medewerkster marktbewerking bij de ver voersmaatschappij. „Een collega die aan de balie staat heeft tot nu toe welgeteld één dagkaart verkocht. Mensen stappen blijkbaar gewoon in of gebruiken hun OV-studenten- kaart. Best jammer dat het niet zo goed loopt, maar kunst ligt waarschijnlijk nog steeds moei lijk bij het publiek." 'In Vervoering' is nog te zien tot en met 23 september in verschillende stads- en streek bussen. Voor meer informatie: ZWN-loket aan het Stations plein in Leiden, tel. 071- 256124. Op dinsdag 12 sep tember verschijnt er op de Uit- pagina van deze krant een bon waarmee 150 lezers een gratis dagkaart kunnen bemachti- De bus naar Noordwijk met werk van Arjenne Fakkel. In dertien zwart-wit houtsnedes wordt het verl gen. telt van Gerard die besluit 'een dagje naar zee te gaan'. FOTO HOLVAST/MA Prix de Rome voor Hootsmans en Medic amsterdam anp De Prix de Rome Architectuur is toegekend aan de Amsterdamse architect Rob Hootsmans. De Prix de Rome Stedenbouw en landschapsarchitectuur gaat naar Branimir Medic. Dat heeft de jury, die onder voorzitter schap van Janwillem Schrofer stond, gisteren bekendgemaakt. De Prix de Rome is de grootste Nederlandse staatsprijs voor kunstenaars tot 35 jaar. Hij wordt elk jaar op een andere terrein uitgereikt. Aan de eerste prijs is een bedrag van 40.000 gulden verbonden. Hootsmans (1962) werkt bij het architecten bureau Berkel Bos in Amster dam, Medic (1961), die uit het voormalig Joegoslavië komt, bij het Rotterdamse bureau Chris- tiaanse. Bij het onderdeel archi tectuur kende de jury geen tweede prijs toe, maar wel drie basisprijzen van 10.000 gulden. Pero Puljiz (1962) uit Amster dam krijgt de tweede prijs (20.000 gulden) in de categorie stedebouw en landschapsarchi tectuur. De acht kandidaten waren uit ruim 300 inzendingen geselecteerd. In de categorie ar chitecteuur kregen zij als opga ve een zeeaquarium, duikschool en kuuroord voor de Westelijke IJ-oever in Amsterdam te ont werpen. De stedebouwers had den als opdracht een ontwerp te maken voor 50.000 woningen. Staatsecretaris Nuis reikt de prijzen op 16 november uit vooraf aan de opening van een tentoonstelling met het werk van de prijswinnaars in het Ne derlands Architectuurinstituut in Rotterdam. Amsterdam Karin Bloemen gaat naar Paradiso. Op 25 en 26 september treedt de zangeres met haar negenkoppige band op in de hoofdste delijke poptempel. Onder de titel 'Everything I always wanted to sing, but never dared to...', geeft ze twee concerten. „Alles wat ik doe heeft alijd met theater te maken," aldus Bloemen. „Er blijven daardoor een heleboel ideeën en mogelijkheden liggen om dat ze niet 'theatraal' genoeg zijn. Om nu eens van die 'ballast' af te zijn staan we tweemaal in Paradiso. Geen theater, geen echte vorm, ge woon lekker musiceren. We gaan doen waar we zin in hebben, met nummers uit een breed scala van muziek: pop, soul, jazz, funk, punk, rock, heavy metal. FOTO ERWIN OLAF amsterdam anp Een kunstkanaal op de Neder landse televisie zal alleen kans van slagen hebben als de kijkers daarvoor extra betalen, aldus J. Riezenkamp, directeur-generaal culturele zaken van het ministe rie van onderwijs, cultuur en wetenschappen. Riezenkamp deed de suggestie een kunstka naal op zetten in samenwerking met Arte, het Duits/Franse sta tion. Hij sprak tijdens een twee jaarlijkse bijeenkomst van ex perts op het gebied van kunst en media. „Betaaltelevisie is bij uitstek de manier om doelgroe pen te bereiken. Al is het niet de meest geschikte wijze om cul tuur zo optimaal mogelijk te verspreiden." Momenteel verkeert Kunstka naal in Nederland in de marge van de televisiewereld. Het sta tion, dat films en video's op het gebied van kunst en cultuur produceert en uitzendt, is in Amsterdam, Rotterdam, Hilver sum en Utrecht op de kabel te ontvangen. Het Kunstkanaal krijgt subsidie 'van OCW en de gemeenten waarin wordt uitge zonden. De Mediawet biedt de moge lijkheden voor een kunstkanaal op basis van abonnementen. Kunstkanaal en de Felix Mentis Foundation beijveren zich om een dergelijk station op te zet ten. Arte is monenteel in Duits land en Frankrijk op het open net te zien. Dat betekent dat er niet extra voor betaald hoeft te worden. Naar samenwerking wordt een onderzoek verricht. Riezenkamp is het niet eens met de kritiek op de kwaliteit van de programma's van de pu blieke omroep in Nederland. De topambtenaar veronderstelde dat die kritiek te maken heeft met het feit dat de publieke om roep er niet in slaagt zich als een eenheid te presenteren. Hij vergeleek de problemen van de omroepverenigingen om samen te werken met de eindeloze re gionale conflicten in de Neder landse geschiedenis. Winnaars prijsvraag Leidse SchouwbuÜ De theaterprijsvraag Leidse Schouwburg is gewonnen door me F.F. v.d. Bosch uit Leid ontvangt haar Schouwburg-abonnem ter waarde van f 799,- Onder alle inzenden verder tien maal vrijkaarten verloot voo voorstelling naar keuz winnaars van deze vri ten zijn: R.G. van M.J. Schenkels, R.E.C. man, N.C. Dijkstra, P. Hoeksma-Jong, F. den P. Boot, A.G. Spadon, E desbergen, allen uit b en T.B.M. Smit uit Rijns! 20.45 uur Nederland 1 Uitslag DNA-onderz heeft Dick zijn vader gevon Presentatie Karin de G Eerste tentoonstelling van Peter Vos breda annelies vlaanderen Zelf is hij al een week praktisch onvindbaar. Vermoedens om trent zijn schuilplaats gaan rich ting kroeg. En het is dat .zijn vriend Aad Nuis de eer heeft om vandaag zijn eerste tentoonstel ling in zestig jaar te openen in het Bredase museum De Beye- rd, anders zou de publiciteits schuwe Peter Vos zelfs daar misschien wel opvallen door af wezigheid. Alleen puur theoretisch zijn er twee motieven denkbaar die de exposant in kwestie zo op de achtergrond houden. Het eerste en direct meest dwaze zou erop neerkomen, dat hij zich als te kenaar en illustrator niet op zijn plaats vindt in een museum dat leeft bij de gratie van de heden daagse kunst. Dat zou dan tege lijkertijd valse bescheidenheid en miskenning van de kunstge schiedenis zijn, want Peter Vos is de Doré van deze tijd. Iets, wat hij - met medeneming van andere illustere illustratoren als Pisanello, Durer en Picasso - ook zelf heeft erkend: „Ik ben wel het achtergebleven neefje, maar het is toch een familie." Dat de gedenkwaardige teken traditie later in deze eeuw ten faveure van de schilderkunst een behoorlijke knauw heeft ge kregen, valt alleen maar op het conto van bekrompen kunsthis torici en -critici te schrijven. In het verlengde daarvan is het tweede denkbare motief veel plausibeler. Het ligt niet in de aard van Peter Vos om te leuren met zijn werk. Waar hij in al die jaren van armoe wel mee bezig was? In een van zijn notitieboekjes, onderdeel van de tentoonstelling, heeft hij zijn dagelijkse leven zelf even een voudig als precies in een paar woorden (gericht tot K.L. Poll) gevat: „Ik heb het erg druk met illustreren, boekhouden, vrijen, tekenen, wat ik denk. Mijn schildpad toespreken enz." Cynisme was zijn stijl niet, ging hem net te ver als levens houding, maar als het werkelijk moest deed hij er een beroep op. Niet toevallig deed die noodzaak zich voor, zodra hij zijn gedachten over de kunstkri- ticus liet gaan. Aldus maakte hij in 1967 een tekening van een opgeblazen- parelhoen, met daaromheen de sierlijk gedra peerde regels: „Wie met jargon bekleed... een kunstwerk zoekt te duiden... voor toegestroomde luyden... bekijkt het met zijn reet." Veel mensen kennen Peter Vos als illustrator voor het weekblad Vrij Nederland, en dan met name voor de rubriek 'Terzijde' waarin hij nog elke week 'het leeuwtje' en ander beestenspul laat figureren. De Beyerd ruimt daar een aparte hoek voor in, en het blijft ko misch om een leeuw z'n pot lood te zien venten ten over staan van twee argeloze mieren. Maar het moet inmiddels dui delijk zijn - en dat is meteen ook de belangrijke waarde van deze overzichtstentoonstelling - dat Vos veel meer kan dan leeuw zus of zo. Zijn grondige kennis van de wereldliteratuur heeft ingenieuze tekeningen opgeleverd, waarbij hij uitgaat van het pastiche. Prachtig zijn de schetsen, gebaseerd op het thema Leda en de Zwaan. Talrijk zijn de variaties op thema's uit de Commedia del- l'Arte: het wemelt van de harle kijnen en Pulcinella's. Hoogte punt vormt de serie Bacon-ach- tige portretten, getiteld Ma- scherata dell'Arte ('kunst als maskerade'). Achter vrijwel al deze tekeningen is de licht iro nische levensvisie van Vos zichtbaar. Geblinddoekte schil ders, uilen op een narrenschip: wijsheid, kunst en verblinding liggen bij Vos boven op elkaar. In de verbazingwekkend knap pe miniaturenreeks zelfs op de vierkante millimeter. Op een oppervlak dat niet veel meer dan een rijksdaalder beslaat, zet hij bijvoorbeeld de Drie Gratin met (te) kleine borsten en (te) grote billen neer, zo groot dat ze bijna uit de cirkel puilen. En dan de vogels, de talrijke vogels. Zijn obsessie voor het gevederte is onvoorstelbaar, ge tuige de aantekeningen in talrij ke notitieboekjes en bijbeho rende tekeningen. „Zit voor 't raam aan mijn tafeltje en hoor het ochtendkoor. De blauwe rotslijster: mijn favoriet. Droevig betogende vogels, of heb ik dat Tussen de realistisch geteken de vogels en mensen zit nog een enorm scala aan me tamorfosen. Vos koesterde die pe bewondering voor de Me tamorfosen van Ovidius, aan de klassieke mythologie ontleende verhalen waarin mensen (soms gedeeltelijk) in dieren verande ren. In zijn bijdrage aan het on gezien al begerenswaardige boek van Peter Vos, dat ook za terdag verschijnt, pleit professor E. de Jongh ervoor om de Doré van deze eeuw de opdracht te geven Ovidius' Metamorfosen van tekeningen te laten voor zien. Een dergelijke uitgave zou Paaswens aan Saïda van Peter Vos. dan 'Ovidius vulpinus' kunnen heten. Een voorstel, dat ieder een die de tentoonstelling zal bezichtigen, van harte moet omarmen. Tentoonstelling: Peter Vo ken aar. Van 10 septemb en met 5 november in um De Beyerd te Breda boek gaat 69 gulden kostr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 6