Iathilde Santing bidt niet voor bruune bonen si n 'Everybody is a star' UIT seizoen '95 '96 het podium :nst4k mijn septe J Ejtmoedige nvriju, )enen [leren en voo isatie 0|-| i'CIH'Pv ïelle Beeli roorl ogelijj Ookfe Toon Hermans haar van li rkenifeén uit een miljoen'. op in urdenpe Santing is al vaak zoa( leerd als Nederlands ;er ge{ jzondfanêeres' a's een 'eno" me€ met internationale allu- pub!aar a^emtoc^lt fhaleiL een |astige tante breve ïntatfnd: eigenzinnig, on- Inemj van (jbaar... Zelf oordeelt ze aars.' ïkertj. „Ik heb op het podi- Ltievei galerijijn zachtmoedige kant veile! dig kennen," zegt ze. En: nde ink dat mijn imago een stroj doorgeschoten is." ptpj ars J Mathilde Santing nu hun I, rwijl] ctv E Wil ze nu wel of geen /aktionale platencarrière? laragrom begint ze steevast i zij, CBitheatertournee in de vanj i Schouwburg? Een in- 1 del galAi met een zangeres die rou» in een haat-liefde ver ing met haar vak. eEBBBlBBl en paar maanden geleden dacht ik bij me zelf: ik hou ermee op. Ik had net een tour langs het popcircuit gedaan. Het ging hart stikke goed, en toch had ik ergens het ge voel van: misschien heb ik wel genoeg ge zongen. Ik sta toch niet meer zo te genie ten als vroeger..." „Toen ben ik met vakantie gegaan, dan kom je uitgerust terug, je hebt weer power, zingt ook beter. En dan is er plotseling weer dat gevoel, een drang die alle andere gevoel overheerst. Hoe moet ik het noe men... puur die aanwezigheid, acte de pre sence willen geven, opeens is dat er weer..." „Dat heb ik altijd wel gehad," zegt ze. „Ik viel vroeger al op door mijn jongens achtige uiterlijk, of door de smokingjasjes die ik droeg. Een vriend zei ooit: zelfs toen je nog helemaal niet beroemd was keken mensen je al na op straat. Dat beetje bra- vourachtige heeft er altijd ingezeten. Ik ben opgegroeid met broers, heb me ook heel lang geïdentificeerd met mijn vader. Hij was piloot. Als je hem zag lopen in z'n captainsuniform... Nou, dat kan ik dus ook heel goed, ergens binnenlopen, met een bepaald soort air." „Ik ben iemand die heel zelfverzekerd overkomt. Maar dat is gewoon een muur die ik heb opgetrokken. Een muur van een bangerikje. Zo van: ik ga de deur niet uit zonder dat harnas. Het heeft jaren ge duurd voor ik dat doorhad." Kennelijk onvermijdelijk gaat het ge sprek over Santings verleden. Het stoort haar mateloos als musiceren niet het be langrijkste gespreksitem is. „Ik ben zange res," roept ze een paar maal uit. Toch be nadrukt ze ook dat de moeilijke tijd die achter haar ligt een louterende invloed heeft gehad op haar muzikale kwaliteiten. „Ik ben in eervhele heavy omgeving opge groeid," zegt ze. „Daar kan ik niet teveel over vertellen want dat is nu eenmaal ook het leven van mijn ouders geweest. Maar achteraf besef ik dat ik ben gaan zingen om mezelf te troosten, te kalmeren. Ik was iemand geworden die, als het rustig was om mij heen, spanning begon te creëren. Ik heb gelogen tegen mensen, had woede aanvallen... Vreselijk. Ik ben in therapie ge weest om daar achter te komen. Toen heb ik geleerd dat als je het fijn hebt, je dat niet hoeft te gaan zitten verstoren." „Door het zingen ben ik aan mezelf toe gekomen. Ik zeg altijd: op het podium heb ik mijn zachtmoedige kant leren kennen. Het gaat nu heel goed met mij: zakelijk en ook in het persoonlijke vlak. Ik doe nu din gen op het podium die ik vroeger absoluut niet durfde, van heel intiem tot alle rem men losgooien. Laatst trad ik op met het Noordhollands Philharmonisch, en dan praat ik tegen het publiek, alsof ik tegen m'n eigen band praat. Dat soort dingen heeft heel erg met jezelf zijn te maken." EIGEN KOMPAS „Ik blijf wel iemand die heel erg op haar eigen kompas vaart," geeft ze toe. „Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Ik kan niet als ik iets voel, en iemand zegt 'voel dat nou maar niet', zeggen van: nou, dan voel ik het niet. Dat ik een moeilijk mens ben zal dus altijd wel aan mij blijven Weven. Men sen die me echt kennen weten wel beter. Ik denk dat mijn imago een beetje is door geschoten." Santing voelt zich, ondanks het feit dat ze al vaak als Nederlands beste zangeres is geafficheerd, helemaal niet ""geholpen' door de vaderlandse pers. Integendeel. Ze Mathilde Santing, een zangeres die leeft in een haat-liefde verhouding met haar vak. maakt zich er kwaad over dat haar laatste cd niet is gerecenseerd in NRC, de Volks krant en Het Parool. „Dat scheelt enorm in de verkoop," verzucht ze. Oprecht boos is ze ook over het gemak waarmee wordt geschreven dat ze altijd covers zingt. Ze zingt geen liedjes na, maar doorbreekt tradities in het bewerken van bestaand repertoire, verklaart ze strijdbaar. „Als ik met een liedje bezig ben, stop ik er zoveel van mezelf in. De tekst krijgt een persoonlijke interpretatie, de melodie ver andert of er zit een nieuwe brug in. Het worden bijna nieuwe composities. Pop journalisten weten niet wat ze daarmee aan moeten, omdat ze geen ander woord kennen dan 'coveren' en niet onderken nen dat er sprake is van een creatief proces waarin het hoorbaar en voelbaar maken van persoonlijke emoties een essentiële factor is." Mathilde Santing voelt zich vaak onbe grepen. Ze is heel serieus met haar vak be zig. „Maar," zegt ze, „ik heb ook een lichte kant. Ik kan nu ook echt genieten van het succes. Zo'n compliment van Toon Her mans, daar ben ik blij mee. Nog blijer was ik met het compliment van Randy New man. Dat stond op mijn antwoordappa raat, zo van: 'Thank you, for doing my songs'. Toen heb ik wel een week met mijn hoofd in de wolken gelopen. Ik dacht voor het eerst: ik ben toch wel écht een muzi kant." Niemand hoeft bang te zijn dat de lof die haar wordt toegezwaaid haar naar het hoofd zal stijgen, verzekert ze. ,,Ik ben helemaal niet zo weg van mezelf. Ik weet wel dat ik in een aantal dingen goed ben, maar ik ben mij ook heel goed bewust van de dingen die ik niet kan. Eén van de rede nen waarom ik zover ben gekomen is dat ik mensen om mij heen heb verzameld die dingen kunnen die ik zelf niet kan. Ik heb een heel goed team dat verantwoordelijk is voor een groot deel van mijn succes. Ik wil nog zoveel leren. Ik zou zo graag met een orkest willen werken. Maar wel een orkest dat onder leiding staat van mijn arran geurs, met mijn band er bij, en met mijn ideeën over repertoire." BEDELAAR „Desnoods in een straplessjurk", reageert ze op de vraag of ze er nooit eens van droomt in een show vol veren en glitter te staan. „Als het een clichéshow zou zijn, dan hoeft het voor mij niet. Die wereld vol klatergoud spreekt mij niet zo aan. Ik wil wel een entertainer zijn, maar niet alleen maar... Daar ben ik toch te serieus voor. Ik wil teksten zingen die ergens over gaan, die inspireren, die1 gaan over hoe je in het leven staat, waar je je doorheen vecht, en watje helpt." „Het wordt steeds moeilijker om goeie liedjes te vinden," zegt ze. „De nieuwe FOTO HESTER DOOVE theatertour heet 'Choosy beggar'. 'Kieskeurige bedelaar', zo zie ik mezelf ook wel een beetje. Als iemand die niets heeft, maar toch kieskeurig wil zijn. Niet in ma teriële zaken, maar in immateriële zin. De 'choosy beggar" is iemand die meer wil uit het leven dan de brokjes die zij toegewor pen krijgt. Ik ben een beetje een bedelaar als het om nieuwe songs gaat. Maar een kieskeurige, niet blij met alle malle liedjes die ik toegeworpen krijg. De choosy beggar' is eigenlijk een idealist. Dat gaat ook voor mij op. Ik kan geen teksten zin gen die nergens voor staan." In het seizoenprogramma van de Leidse Schouwburg wordt de vraag opgeworpen of het misschien haar Drentse afkomst is die Santing heeft gezegend met zoveel strijdlust en onderscheidingsvermogen? De vergelijking met Drentse Bartje is snel gemaakt. Die wilde ook al niet bidden voor bruune bonen. „Ja, choosy beggar is wel een beetje Bartje," zegt ze. „Bedelen lijkt voor mij wel een beetje op bidden." Mathilde Santing begint haar theater tournee al een aantal jaren achtereen in Leiden. „De Leidse Schouwburg staat on der artiesten bekend als één van de fijnste schouwburgen in het land," verklaart ze. „Het is ook één van de mooiste. Er zijn er nog wel een paar, maar je komt natuurlijk ook in van die lelijke bakken. Daar komt bij dat ik Pim (de schouwburgdirecteur, red.) al jaren ken. Toen hij nog een impre sariaat had hebben we vaak samenge werkt." „Zo'n première is toch een moeilijke avond. Als je een tournee begint wil je graag op een plek staan waar je je prettig voelt, waar je een beetje thuis bent, dat maakt ongelooflijk veel verschil. Ik vind het ook fijn als vrienden en bekenden er zijn op zo'n eerste avond. Nee, niet op de eerste rij, Ik moet ze niet zien, maar ik wil wel dat ze er zijn." ,,Ik heb het popcircuit wel gemist omdat ik dacht: dat is toch meer het geëigende circuit voor een muzikant. Nu ik net een tour achter de rug heb vind ik het theater toch ook om puur muzikale redenen ge weldig. Ik vergelijk het popcircuit weieens met een ritje op een motor en het theater circuit met een rit in een sportauto met open dak. In het popcircuit is het vrij snel: whroemmm... En in het theater kun je alle kanten op. Je kunt heel dicht bij de men sen komen, heel intiem zijn... Maar je kunt ook sjeesen en racen. Als je het maar be heerst doet. Dat vind ik het mooie van het theater, dat je dat hele spectrum tot je be schikking hebt." WERELDWIJD In december verschijnt haar nieuwe (li- ve)cd. Ambieert ze nog een internationale carrière of blijft Mathilde Santing onneder- lands goed in Nederland? Multinational WEA had ooit het plan een vorige cd we reldwijd te lanceren. Maar de perfectionis- te Santing was niet tevreden met het ge mixte resultaat. Een conflict bleef niet uit. De in het vooruitzicht gestelde internatio nale promotie wel. Spijt dat het zo gelopen is heeft Santing niet. „Nee, ik had pech," verzucht ze. „De verkeerde producer, het klikte niet. Gewoon pech. Geen spijt, ik heb voor mijn gevoel de plaat gered. Ze hebben uiteindelijk de mix uitgebracht die ik samen met Rolf Hermsen heb ge maakt." „Muziek vind ik een van de mooiste din gen die er zijn. Het is zo'n mooi expressie middel. Maar in deze wereld, waarin geld God is, krijgt muziek een heel andere posi tie. Muziek wordt, net als chips en cola, ge bruikt om geld mee te verdienen." Haar haat-liefde verhouding tot het vak stelt Mathilde Santing binnenkort voor een moeilijke keuze. „Sony wil graag in mij in vesteren om mijn naam internationaal wat hoger op de muziekladder te krijgen," ont hult ze. „We zijn bezig met een nieuw con tract. Ik sta dus op een tweesprong: doe ik het of niet..." „Ik denk dat ik het doe, maar ik moet niet het gevoel hebben dat ik onder het juk door ga. Dat is het mij niet waard. Ik heb het nu naar mijn zin, met mijn eigen band. Ik wil niet m'n vrijheid kwijt, opzitten en pootjes geven. Er bestaat nog altijd het idee over mij dat ik qua promotie niet wil meewerken. Dat wil ik best, als ik muzikaal maar mijn eigen ding kan blijven doen, m'n identiteit kan bewaren." „Als ik een hit maak waar ik niet achter sta kom ik er nooit meer vanaf. Dat zou een ramp voor mij zijn. Maar met de juiste mensen om mij heen zou ik heel goeie dingen kunnen doen. Ik ben een echte zangeres, een performer, ik weet wat m'n mogelijkheden zijn, ik wil graag platen maken en ik wil ook dat ze worden ver kocht. Maar puur om muzikale redenen, niet uit verlangen naar een vette bankreke ning. Dat zegt mij niks." ICHONE ÏCHIJN Is het jaar van de musical, minder dan 16 musicals len het komend seizoen [edraaid in de Nederlandse Iers. Het aloude Broad- ucces 'La Cage aux Folies' :fde vorige week haar pre- met Jacco van Renesse in van Albin en diens alter- laZa. Vorig seizoen liet Van lesse zich bij de Hoofdstad fette nog een snor en baard ken, nu dus valse wim- niet de enige die zijn be de benen in netnylons t. Later deze maand barst litterspektakel 'Zzinderella' 'aarin Jos Brink en Frank Iers Zaza naar de kroon zul- fteken. Paul de Leeuw speelt lenkort de rol van drag n Virginia Ham in Torch j; Trilogy, ooit de eerste lkfdway-hitmusical die ging sj travestie en homoseksuaJi- 3iEn volgende maand staat ffuitse diva Georgette Dee in eidse schouwburg, wiens n acht nog amper wordt ver- i in het seizoenprogramma. Is dus ook het jaar van de estie. Een man in vrouwen en is eigenlijk niets bijzon- I11 meer. André van Duin doet al jaren, Koot en Bie doen Maarten Biesheuvel mag j* g eens de lippen tuiten. Ve- ca deed het met een hele it travo's in De Travestie w. Maar die doen het alleen de kijkcijfers, ravestie-hype begon na- dijk een jaar of wat geleden Georgette Dee: geslacht nog amper vermeld. FOTO» ARCHIEF met de jaarlijkse Hollywoodpar- ty in de Amsterdamse disco theek iT. Daar zie je ze allemaal: Garbo, Dietrich, Madonna, Monroe. En de hoofdstad kent ook nog een legioen travo's die van zichzelf al beroemd zijn: een Dolly Bellefleur, een Irma Immergeil, een Vera Springveer. Enfin: 'Everybody is a star'. En neemt u maar van mij aan dat er geen tandeloze kneusjes on der zitten. Ze mogen dan de stem hebben van de oudere broer van Iwan Rebroff, maar verder zien ze er uit als een playmate zonder nietjes in de bevallige heupen. Toegegeven: aan bescheiden heid hebben ze een broertje dood. De boa's kunnen niet lang genoeg zijn, de borsten nooit te kroot en de kleuren combinaties kunnen het oog niet genoeg kwetsuren toebren gen. Als hier geen sprake is van een collectief gevoel voor goede smaak, dan weet ik het niet meer. Over kwetsuren gesproken: 's werelds beroemdste travestiet was natuurlijk disco-diva Devi- ne. De opgepompte versie van miss Piggy. Volgens haar bio graaf „een aangespoelde walvis van 300 pond", wat onverlet liet dat ze zich in de meest aan stootgevende glitterjaponnen perste. Een jaar of wat geleden was het nog een bijzonderheid als een ouderpaar in 'Rondom Tien' verscheen omdat zoonlief op kittige pumps rondliep. Tegen woordig puilt de NCRV-studio al uit van de adspirant-traves- tieten als er een discussiepro gramma wordt uitgezonden over onze relatie met de Nubi- sche jazz. Je kunt gewoon geen cultuur meet onder de mensen brengen zonder volbloed travo. Zelfs in een eerbiedwaardig museum als de Leidse Lakenhal stuiterde vorig jaar de 'wereld beroemde' Nicky Nicole door de schilderijenzalen om de ope ning van een tentoonstelling luister bij te zetten. Ik sta dus nergens meer versteld van. Sterker nog: ik zou er niet eens gek van opkijken als bin nen afzienbare tijd Joop Walen kamp en Pex Langenberg, wet houders te Leiden, als de Kes- sler-tweeling over het Stadhuis plein paraderen om in de kie zersgunst te komen. Er zijn nog landen waar traves tie leidt tot levenslange verban ning of op z'n minst tot een paar jaar tuchthuis. Niet voor niets wilde de schrijver van 'La Cage aux Folies' het publiek duidelijk maken dat alle men sen gelijk zijn en het niet uit maakt wie of wat je bent. Het belangrijkste lied in de voorstel ling heet niet voor niets 'I am what I am'. In 1983 maakte de toenmalige regisseur van 'La Cage aux Fol ies' zich ook nog grote zorgen over de reacties van het Ameri kaanse publiek omdat de voor stelling te controversieel zou zijn. Anno 1995 lijken regis seurs/producenten in Neder land zich vooral zorgen te moe ten maken over de vraag of Ne derland niet verschrikkelijke last krijgt van travestiemoeheid. RITUELEN Faber is een man van vaste rituelen voor hij zijn talent loslaat op de planken. Zonder een haze- slaapje werpt hij zich niet voor de leeuwen. „Zo'n kleedkamer is natuurlijk toch een soort doorgangshok. Meestal kom je als artiest ook aan de armoedige kant van het gebouw binnen, dus dat zegt al genoeg. Maar goed, ik probeer van zo'n kleedkamer even mijn eigen plek te maken. Ik ga altijd eerst een uurtje slapen. Dat doe ik als volgt. Ik ga op tafel liggen en doe een sjaal over mijn ogen om het donker te maken. Dan, met gekruiste benen, ga ik onder zeil. Ik probeer aan helemaal niets te denken, me leeg te maken. Drie kwartier voor de voorstelling sta ik op en ga ik douchen. Als er dan zo'n slap zeik straaltje uit de sproeier komt, ben ik gewaar schuwd: dan weet ik dat ik er heel hard tegen aan moet. Als er een lekkere harde straal is, dan zit het wel goed." „Na die douche bevind ik me in een soort nie mandsland en bereid ik me voor op de zaal. Die heb ik meestal van tevoren al even getest door hard 'ha', 'ho' en 'hoe' te roepen. Zo kijk ik of de akoestiek ermee door kan. Of ik ook de achterste rijen met mijn stem kan bereiken. En dan moet het gaan beginnen. Je moet jezelf helemaal kun nen geven en dat is best moeilijk want je hebt ook zo je zorgen. Liefdesverdriet, geldproble men. die laat je op dat moment achter je In de coulissen. Je hebt al snel genoeg in de gaten of het een goed publiek is. Dat voel je aan. Maar je kijkt toch altijd in een zwart gat, in de diepte. Een voorstelling kan jammerlijk mislukken of buitengewoon geslaagd zijn. Maar daaraan heb je op het moment dat je begint helemaal niets. Ervaring in dit vak is makkelijk maar je kunt er niet op blind varen. Het is elke keer weer een soort examen waarbij je je eigen examinator bent. Een hele strenge in mijn geval." 'Vrolijke verhalen voor onderweg' is de titel van de voorstelling die acteur Peter Faber op 23 en 24 april 1996 in de Leidse Schouwburg brengt. CEF.S VAN HOORF: De een gaat niet het podium op zonder de hele tekst van de produktie nog eens te hebben doorgelezen, de ander moét steevast een bord spaghetti precies een uur voor de aanvang nuttigen, een derde gebruikt alleen maar de oude schminkdoos van een illustere voorganger. Rituelen en bijgeloof rond de voorstelling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 45