Avondje uit voor mamma's en pappa's I 'LIJF en LEED' in Boerhaave Van Lugdunum Batavorum tot modern design jipfi 11 KUNST UIT v o o r b i seizoen '95/'96 'Er gebeurt ook nooit wat in Leiden'. Die op merking kreeg Leo Kamphues de afgelopen decennia maar al te vaak te horen als hij weer eens een rondgang maakte langs zijn eigen horeca-gelegenheden of die van anderen in de stad. En steevast waren het zijn leeftijdgeno ten, dertigers en veertigers, die die klaagzang zongen. De jeugd, ach, die vindt zijn weg toch wel naar Noordwijk, Amsterdam, Hoofddorp of Zaandam, daar waar de grote discotheken hun house en hip-hop muziek uitblaten. Maar voor die grote groep 'oudere jongeren', om eens met Van Kooten De Bie te spreken, daar was inderdaad op uitgaansgebied weinig meer voor in de stad dan rond te hangen in de traditionele cafés en restaurants. Goud van Oud bij In Casa K amphues, gepokt en gemazeld in de Leidse uitgaanswereld, knoopte die opmerkingen goed in zijn oren. Hield er, toen de plannen voor zijn nieuwe discotheek In Casa in het centrum van de stad vaste vormen begon nen aan te nemen, nadrukkelijk rekening mee. De studenten, die vier keer per week in de oude Koets over de vloer kwamen, zou hij houden, dat was het uitgangspunt. Maar daarnaast waren er mogelijkheden te over om in zijn spiksplinternieuwe onder komen aan de Lammermarkt - geopend in mei van dit jaar - andere bronnen aan te boren. „Uit zakelijk oogpunt, kon dat natuurlijk ook niet anders", zegt hij, gezeten in zijn statige pand aan de Herengracht van waar uit hij zijn horeca-imperium - dat onder meer Pardoeza, de Hooykist, Le Forestier, In Casa en nog enkele ondernememingen omvat - leidt. „Er staat hier", doelend dan op In Casa, „natuurlijk voor héél veel geld. Het pand is zwaar geïsoleerd en voldoet aan de meest moderne milieu-eisen. Zelfs al zou je vier avonden per week duizend man binnen hebben, dan kan je daarmee nooit je investering terugverdienen. Neem alleen maar het personeel datje binnen en buiten nodig hebt. En dan daarbij: de zaak heeft de potentie om die ook vijftig uur in de week te benutten. Daar is het, qua inrichting en op zet, allemaal op afgestemd." Speciaal daarvoor ook is Jacek Berends aangetrokken, één van de twee bedrijfslei ders. Afgestudeerd aan de hogere hotel school ziet hij het als zijn persoonlijke uit daging om behalve de besloten disco voor studenten - die wordt gerund door zijn col lega Geert Meij - In Casa ook op andere fronten optimaal te exploiteren. „Een mooie uitdaging omdat we helemaal vanaf de grond zijn begonnen. De mogelijkheden foto »pr Rob de Nijs. hier zijn vrijwel onbeperkt. Een zaak van deze omvang is in de wijde omtrek niet te vinden, misschien zelfs wel uniek in Neder land. Alles kan. Van bruiloften en partijen tot modeshows en evenementen, van re cepties voor 50 tot feesten voor 1000 man. En dat allemaal in een zeer ongedwongen sfeer." Intussen is Berends ook aan de slag ge gaan met het idee van de baas om diens leeftijdgenoten naar Danssalon In Casa te lokken. „Eens per maand richten wij ons op die specifieke vdoelgroep van dertig plussers en organiseren dan de zogenaamde Gold Star Evening waarbij we telkens voor een goede artiest en een avondvullend pro gramma zorgen. Via mailing en langs per soonlijke weg hebben we mensen bena derd. De respons is vooralsnog hoopge vend. De eerste avond hadden we zo'n 450 man binnen, de tweede ruim 500. Ik heb op die avonden getracht zoveel mogelijk men sen te spreken en de reacties waren una niem positief. Zo van: 'hier hebben we een tijd op moeten wachten'." Het concept wat Berends en Kamphues daarbij voor ogen staat, laat zich nog het best vertalen in een avondje uit met gelijk gestemden waar het 'ons-kent-ons-gevoel' en het 'ouwe-jongens-krentebrood' over heerst. Ze zeggen het niet met zoveel woor den, maar gemikt wordt op een publiek dat zich weet te gedragen en dat wat te verteren heeft. „Het moet een echte ontmoetings plaats worden waar je niet omheen kunt. Waar je, op het balkon, een tafel kunt reser veren, hapjes geserveerd krijgt en een glas champagne kunt drinken. Wat niet wil zeg gen dat we er een softe bedoeling van ma ken. Het gaat om volwaardige dansavonden met optredens van goede artiesten en met verrassende omlijstingen. Op het programma voor de komende maanden staan optredens gepland van Mai Tai, Peter Koelewijn, Rob de Nijs, Jocelyn Brown en Joe Bourne. Dat laatste duo treedt op rond Kerst tijdens een speciale ga la-avond. „In het nieuwe jaar gaan we dan verder met André Hazes, Gordon en Marco Borsato. En slaat ons concept echt aan", zegt Kamphues, „dan komen we volgend seizoen met goede buitenlandse artiesten en groepen. Dan wordt het echt goud van oud." h' Het nieuwe Leidse kunstseiij wordt op 15, 16 en 17 septe ber ingeluid met een opena j.. lier- en galerieroute. Ruim 9 LI Lejdse kunstenaars en vrijwj alle Leidse galeries openen f |l deze dagen hun deuren voo; het publiek. De organisatiehr dit bijzondere kunstevenemr is in handen van Michelle M dos van het Centrum Beeldq Kunst (CBK). „Het is voor hJ publiek een unieke mogelijk heid om niet alleen een goeajet overzicht te krijgen van de bj dende kunst in Leiden. Ook e het totale kunstproces, van l| ontstaan van kunstwerken iiéél het atelier tot de verkoop in galerie, van dichtbij wordenpfi keken. Een atelierroute, zoal vorig jaar door de Haagweg jhe organiseerd, wordt vaker ge houden. Maar het is bijzondfar dat nu ook de galeries mee doen." I*16 Het startpunt van de Kunstri te is De Waag, waar het publi een gratis boekje kan afhaleiL waarin de route is beschrevef Tevens is hier een presentatie bezichtigen van de deelnemj de galeries en het werk van ruim 60 Leidse kunstenaars. Daarnaast kan de bezoeker Ij. elke galerie een informatieve! over de desbetreffende galerjijf meenemen. Wie al deze veile) verzamelt, krijgt een aardig l« overzicht van de beeldende kunst in Leiden. F' Het CBK hoopt op een grote j langstelling voor de Kunstrou mogelijk zo'n 4000 bezoeken „Bij de meeste kunstenaars v« de bereidheid groot om hun atelier open te stellen, terwijl] toch een belangrijk aspect vau hun privéleven wordt blootge steld," zegt Mandos. „Maar al( de andere kant profiteren zij, maar ook de galeries, het CBItl en eigenlijk heel Leiden, van i publieke belangstelling." Alle locaties (De Waag, en del deelnemende atëliérS'en galaN ries) zijn tijdens de Kunstrou® van 12.00 tot 18.00 uur ge- opend. ir SJOERDDEJONG We weten eigenlijk maar weinig van ons lichaam. Waar zitten organen als hart, lever, maag of nieren en hoe werken ze? Pas als er iets misgaat neemt bij de meeste mensen de inte resse in hun lijf toe en blijkt vaak hoe weinig we er eigenlijk maar vanaf we ten. De vaak eenvoudige vragen die mensen zich dan stellen over hun li chamelijk functioneren zijn het uit gangspunt geweest voor de tentoon stelling 'Lijf en leed, het zieke en ge zonde lichaam' die vanaf 14 oktober te zien is in het Museum Boerhaave in Leiden. Aan de hand van skeletten, prepara ten, anatomische modellen, histori sche en nieuwe voorwerpen wordt duidelijk gemaakt hoe het lichaam is opgebouwd. Behalve de binnenkant komt ook de buitenkant aan bod, ter wijl bezoekers ook zelf met onderwijs modellen aan de slag kunnen om de puzzel die het lichaam lijkt te zijn, op te lossen. Die puzzel wordt soms verstoord door ziekte of gebrek of als gevolg van ongelukken. Sommige daarvan zijn gekoppeld aan beroemde mensen. De voetbalknie van Jan Mulder, de doof heid van Beethoven, de aambeien van Napoleon. Ook die kanten van het li chamelijk bestaan komen aan de orde op de tentoonstelling. Om de exposi tie ook voor kinderen toegankelijk te maken wordt nader ingegaan op de soms eng-ogende preparaten. Die blijken in heel wat gevallen vergelijk baar te zijn met voorwerpen uit het dagelijks leven. Uiteenlopend van peertjes op sap, via gipsen vazen en beeldjes tot het leer van onze schoe nen of het papier maché van poppen uit grootmoeders tijd. Theatergezelschap Pandemonia zet de expositie luister bij met een spe ciaal voor de gelegenheid gemaakt to neelstuk. De uitvoering krijgt een bij zonder karakter want ze wordt opge voerd in het anatomisch theater van het museum. 'Lijf en leed', het zieke en gezonde lichaam': van 14 oktober tot en met 17 maart in Muse um Boerhaave, Lange Agnietenstraat 10, Lei den telefoon 071-214224. Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt tevens een catalogus.. Na de tentoonstelling 'Leids Goed', gewijd aan de voor Leiden zo belangrijke textielindustrie, staat vanaf 1 oktober de hele ge schiedenis van de stad en haar in woners centraal in Stedelijk Mu seum De Lakenhal. Wasi.iodel van het menselijk lichaam. Frankrijk, 1&50-1900. Op die dag gaat namelijk de ver nieuwde historische afdeling van het museum open voor het pu bliek. Een emaille petroleumstelle tje heeft hier met andere voorwer pen uit het dagelijks leven een plaats gekregen naast 17de of 18de eeuwse meesters. Samen vormen ze de geschiedenis van een typisch Hollandse stad: beginnend in de late Middeleeuwen en doorlopend tot heden: van Lugdunum Bata vorum tot modern design.. Aan de nieuwe presentatie van de Leidse geschiedenis is ruim an derhalf jaar met interne verbou wingen en verhuizingen voorafge gaan. De zaal, waarin sinds jaar en dag de geschiedenis van deze stad wordt verbeeld, is compleet gere noveerd. Belangrijkste onderdeel was het herstel van het oude pla fondgewelf dat uit fraaie, gebogen cassettes bleek te bestaan. Minstens zo ingrijpend was de verhuizing van het grootste schil derij dat De Lakenhal rijk is. Het doek van Van Bree waarop te zien is hoe burgemeester Van der Werf, tijdens het beleg van Leiden, zijn lichaam ter consumptie aanbiedt aan de hongerende bevolking zal straks het middelpunt zijn van de nieuwe presentatie. Tijdens de res tauratie van de zaal trof men ach ter de voorzetwanden een uitspa ring aan, die precies de maat blpek te hebben van het schilderij. Alles Het .is geen meesterwerk, dit schilderij van Pieter Cattel, maar wel een bijzonder werk omdat het een beeld geel de Leidse Aalmarkt ten tijde van het pachtersoproer dat in 1748 in veel Hollandse steden uitbrak. fl wijst er op dat het doek hier eerder heeft gehangen. Burgemeester Van der Werf is dus teruggekeerd naar zijn 'eigen' plek. Helemaal nieuw is de wijze waarop de Leidse collectie wordt gepresenteerd. Veel historische presentaties in musea tonen de ge schiedenis in chronologische volg orde of aan de hand van bepaalde thema's. De Lakenhal is een nieu we weg ingeslagen door het verle den direct te koppelen aan het he den. Rode draad door de tentoonstel ling zijn foto's die Mare de Haan heeft gemaakt van historische plekken in Leiden, zoals die er nu uitzien. De voorwerpen hierbij illu streren de geschiedenis vap zo'n plek, tegen een achtergrond die aantoont dat kunst en cultuur on losmakelijk verbonden zijn met het historisch verloop van de stad. Leiden heeft een rijke historie: sociaal, economisch en cultureel. De Lakenhal zou dat het liefst alle maal uitgebreid laten zien. Ingrid Moerman, conservator van de his torische afdeling, beseft terdege dat dat niet mogelijk is. Maar er zal heel veel meer te zien zijn dan voorheen, belooft ze. Anders dan in het verleden komt het accent meer te liggen op de so ciaal-economische historie van de stad. Voorheen kregen vooral de statige koopmanshuizen aan het Rapenburg, het tafelzilver, de uni versiteit of portretten van voorna me Leidenaars volop aandacht. De nieuwe presentatie toont'ook de haveloze arbeiderswoning ooit aan de Waardgracht sl het serviesgoed van de Grof rij, het leesplankje van eei centen schooltje' of het b smoelwerk van Leidse kern ten. Uitgangspunt is de boeien torie van de stad toegank maken voor een breed publ opstelling biedt de museum ker de gelegenheid straks kr als het ware zappend, door schiedenis van Leiden te ga 1 oktober mag dat zonder 'k te betalen. De Lakenhal zal hele middag (van 12.00 to uur) gratis toegankelijk zij ieder die nieuwsgierig is t historie en het heden v^n i Leiden. jB idg-U, B.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 44