um wil Katwijkse eigen plaats geven Wereldmuziek wint ook in Leiden terrein UIT sluit jaar petterend' af Concertganger moet even wennen seizoen '95/ '96 een bomvol programma sluit de X laatste kwartaal van 1995 af. Voor nedewerkers van het Leidse theater et vertrek uit de Haarlemmerstraat ireden om een 'spetterend pro- mma' te presenteren. Voor de anden oktober, november en de- I iber staan gemiddeld twintig pro- mma-onderdelen per maand op de nda. Xmoet noodgedwongen vertrek- t uit de voormalige Rex-bio'scoop in laarlemmerstraat. Het gekraakte ld is gekocht door horeca-onderne- r Ben Luykz, die plannen heeft met gebouw. De rechter heeft bepaald de X-medewerkers voor het einde i het jaar moeten vertrekken. Het uwe, tijdelijke onderkomen van de rordt de benedenzaal van sociëteit Burcht. het laatste kwartaal van 1995 brengt X onder meer veel wereldmuziek, z (Trio Jorrit Dijkstra, oktober), euwe muziek' (Utrechts String lartet, september). Verder is er hal- wege september (15 september tot met 3 oktober) een 'Europa-project' il medewerking van zeven kunste- |ars en eind oktober een India-week ioktober tot en met 11 november). Van Zaïrese soukous tot An tilliaanse zouk, van Nubi- sche jazz tot Algerijnse raï. Voor exotische klanken hoef je geen verre reis meer te boeken. Elk zichzelf respec terend jongerencentrum heeft tegenwoordig 'wereld muziek' op zijn programma staan. De populariteit van 'vreemde' muziek is doorge drongen tot in de kleinste hoeken van Nederland. Het Leidse LVC en de X leveren het komende seizoen een flinke bijdrage. De term 'wereldmuziek' zegt weinig tot niets. Zo'n viervijfde deel van de wereldbevolking maakt muziek die onder deze 'stroming' valt. In feite komt het er op neer dat alles buiten pop en klassieke muziek uit West- Europa en Noord-Amerika als 'wereldmuziek' wordt bestem peld. De naam werd ruim tien jaar geleden geïntroduceerd door een aantal kleine, Britse platen labels. Zij zagen zich genood zaakt een etiket te verzinnen voor de steeds vaker opduiken de 'vreemde muziek' uit verre landen, die in platenzaken on der geen enkele bestaande noe mer viel onder te brengen. Zie daar de geboorte van 'wereld muziek'. Een vergaarbak van stijlen, ook wel aangeduid als 'etnische muziek' of 'roots'. t Sinds het begin van de jaren negentig vertoont de populari teit van 'wereldmuziek' een ex plosieve groei. Was het eind ja ren tachtig nog een hele opgave om opnames te bemachtigen van Malinese of Indonesische popmuziek, tegenwoordig is dat - ook buiten Amsterdam - geen enkel probleem meer. Niet alleen hedendaagse mu ziek verschijnt op CD, ook klas siek materiaal sijpelt langzaam door naar het westen. Een grote platenmaatschappij als EMI bracht onlangs bijvoórbeeld een CD uit met klassieke Indiase muziek. Tegelijkertijd is het op de Nederlandse podia een ko men en gaan van muzikanten uit verre oorden. De Melkweg in Amsterdam was een aantal ja ren geleden de voorloper op dit gebied. Inmiddels zijn bijna alle clubs, jongerencentra en zalen overstag gegaan voor Finse vio listen, Bulgaarse zangkoren, Chinese a-capella groepen en zingende Tibetaanse monniken. Naast een ruim aanbod aan moderne muziek vinden bij voorbeeld ook Arabische en Afrikaanse opera's hun weg naar de in exotica geïnteresser- de, Europese muziekliefheb bers. In een tijd waarin iedereen zich druk maakt over onze 'multi-culturele samenleving' en het daarmee gepaarde gaan de opkomend racisme, blijkt wereldmuziek uitstekend te ge dijen. Het programmeren van buitenissige muziekacts is 'poli tiek correct' en daar blijken ook sponsors heel gevoelig voor te zijn. Zodoende waren de Oez- beekse Yulduz Usmanova, de Zuidafrikaanse Remmy Ongala, de Columbiaanse Toto la Mom- Rico Ridriguez. foto pr de val van De Muur langzaam maarzeker terrein winnen. In navolging van andere con certpodia is het Leids Vrije tijds Centrum (LVC) ook de koers van wereldmuziek ingeslagen. Tea van der Meer, verantwoor delijk voor de programmasa menstelling: „We zijn voorzich tig begonnen, komend seizoen bouwen we het verder uit." Het afgelopen seizoen pro grammeerde het LVC één we- reldact per twee maanden, het komende seizoen wordt dat op gevoerd naar één optreden pér maand. „Wereldmuziek is nogal prijzig en we bereiken nog niet alle publieksgroepen. Wc heb ben een keer een optreden ge had waar slechts veertig perso nen op afkwamen en dat is een flinke Financiële aderlating. Maar we hebben nu gezegd: we investeren er in. Er is een spe ciaal budget voor wereldmuziek gereserveerd in onze begro ting." Het LVC wil zich niet langer profileren als 'poptempel'. „We wilden het programma uitbrei den. Meer doen dan alleen pop muziek voor jongeren bren gen." Niet dat publiekstrekkers als De Dijk voortaan hun heil el ders moeten zoeken - 'want je weet dat dat blind verkoopt' - maar het LVC is er komend jaar ook voor Nubische jazz (Ali Hasan Kuban uit Egypte, 20 september), de Jamaicaan Rido Rodriguez (24 september) en een zigeunerbrassband uit Ma cedonië (Kocani Orkestar, 7 ok tober). Voor februari staat een inheems volkerenfestival op het programma met onder anderen optredens van Yothu Yindi (aboriginal-muziek) en Mari Boine (Lapse muziek). Selecteert het LVC de wereld- acts op 'dansbaarheid', de X programmeert voornamelijk 'luisterconcerten'. „Wij pro grammeren de wat traditionele re groepen. Kleine, interessante groepen die bijzondere muziek spelen," zegt X-programmeur Francis de Souza. Deze maand presenteert het theater onder anderen de Bisserov Sisters (Bulgaars zangkoor), Los Her manos Flores (Argentijnse tan go), Louis Barros (zanger/dich ter uit Uruguay) en Jacqueline Castro (zangeres uit Chili). Verder treden in de X onder anderen op: Seramet (Tibetaan se groep), Salomon Klezmorim (joodse klezmer/oktober), Col- lasuyu Nan (Boliviaanse groep/12 oktober) en Kapanski Bulgaars vrouwenkoornovem- ber). f posina en de Senegalese Baaba Maal deze zomer niet van de festivalpodia af te slaan. Aan de reeks multi-culturele festivals kwam de afgelopen maanden bijna geen einde: het Drum Rhythm Festival (Amsterdam), het World Roots Festival (Am sterdam), het Dunya Festival (Rotterdam), Festival Mundial (Rotterdam) en het African Mu sic Festival (Delft). Het kan niet op: volgende week wordt in De Doelen het driedaagse Rotter dam World Music Festival '95 gehouden (14, 15 en 16 septem ber). Tien jaar geleden was de komst van een Afrikaanse band nog een bijzondere aangelegen heid, tegenwoordig is de span ning daar allang van af. Youssou N'Dour treedt regelmatig op in Nederland, de Malinese zange res Oumou Sangare stond een paar maanden geleden 'ge woon' in het LVC. De Afrika-hausse is eigenlijk al weer over zijn hoogtepunt heen. Tegenwoordig is er veel belangstelling voor groepen uit het voormalige Oostblok, die na schoten kraaien ze door de zaal. zich klapwiekend dium, de open ar- deinende massa Of ze maakten hoofdbewegin- )ij hun haren in zwiepten. Scum et thuishonk van Dckers, aan de en rweg. Een warm, ennest waar ze zich -n Iden. Op de gevel nieuwe gebouwtje snlin bescheiden Iet- Scum, hard- mSMBBSnSKM aar de vlag dekt de lading in middels niet helemaal meer. Het open jongerencentrum in Katwijk richt zich nu ook op an dere jeugd. De reggae-freaks, de hip-hoppers en de housers. „Ie dereen moet zich hier thuis kunnen voelen", zegt. Marcel van Tol van Scum. „Onze func tie is jongeren een plaats probe ren te geven die ze nergens an ders in Katwijk kunnen vinden. De muziek is slechts omlijs ting." De stichting Scum, die in 1984 werd opgericht, heeft zich de laatste jaren sterk gemaakt voor een zo breed mogelijk aanbod aan muziekstijlen. Want tijden veranderen. En daarmee ook het publiek. Vroeger, in de be gintijd van Scum, lag het alle maal nog anders. Van Tol: „Toen Scum werd opgericht, was de heavy-metal in opmars. Heel Nederland liep in leren jasjes. En met die leren pols bandjes. Iron Maiden, Saxon, dat waren de bands. Ook in Kat wijk. En vanaf het moment dat de grote bands naar Scum kwa men, stroomden de mensen van buiten het dorp ook toe. Joh, vier-, vijfhonderd mensen op een avond was niks. Een enorm leuke sfeer hing er toen. Geknokt werd er bijna niet. Ook dankzij onze ordeploeg. Ieder een werd meteen bij de ingang duidelijk gemaakt wat wel en wat niet kon." „Maar ja, een paar jaar gele den kwam Metallica ineens in de top-40. Andere metalbands ook. Heavy-metal was plots geld geworden. Het Paard van Troje haalde bands, Paradiso ook. Ie dereen wilde meeprofiteren. Dat oude sfeertje verdween ook hé. Zo van: jij houdt van hard rock, jij bent mijn vriend. Je ziet het ook niet meer aan de kle ding. Iedereen kan nu hardroc ker 'zijn. De echte toppers tre den nu in grotere tenten op. Wij vonden dat eerst verschrikkelijk. Scum was toch een van dè hardrocktempels in Nederland geweest. Samen met Dynamo in Eindhoven. Een tijdlang ge beurde hier niet zoveel. De hardrockers gingen nu ook er gens anders naar toe. Naar gro tere concerten. Het publiek hier veranderde. De jongeren wilden ook andere muziek horen. Je redt het dan ook niet meer met zeven dagen per week hardrock. De programmering is toen lang zamerhand ook wat anders ge worden." Van Tol laat de gemiddelde weekindeling de revue passe ren. „De maandagavond is er van de jeugd van twaalf tot zes tien jaar. Zijn ze toevallig hou- se-gek, dan wordt er house ge draaid. Willen ze hip-hop, dan krijgen ze hip-hop. Dat flexibele Scum, ooit het thuishonk van de hardrockers, richt zich nu ook op reggae-freaks, hip-hoppers en housers. FOTO dick hocewoninc zit erin. De dinsdagavond is ge woon een losse inloopavond. Voor jongeren ouder dan zes tien. Wil iemand achter de draaitafel gaan staan, dan kan dat." De woensdagvond staat voor namelijk in het teken van sport. „Noem het maar een soort sportcafé. Europa Cup, wed strijden van het Nederlands elf tal. Maar het kan ook een echte hardrock-avond zijn. Dat ligt aan de mensen die toevallig achter de bar staan. De donder dagavond staat in het teken van de house. Extreem harde gab ber-house vooral. Daarvoor worden ook geregeld disc-joc- keys uitgenodigd. De vrijdag? Dat is de echte hardock-avond. Geen gabber of andere muziek. Nee, de vrijdagavond is heilig voor wat hardrock betreft." De zaterdagavond tot slot krijgt telkens een andere invul ling. „Dat is de avond waarop wij bands programmeren. Reg gae, house. En ja, dat kunnen ook hardrock- en heavy-metal bands zijn." Want ook al veranderen tij den, Scum zal nooit zijn verle den verloochenen. Er zijn nog steeds kragien die willen fladde ren. Het zal wel even wennen zijn voor de trouwe bezoekers aan de Meesterserie van K O. De vertrouwde Stadsge hoorzaal is in verband met de grootscheepse verbou wing dicht. Dus wijkt de Meesterserie uit naar de Vre- deskerk aan de Burggravenlaan/Van Vollenhovekade. Zeven concerten staan er op het programma die, behal ve het eerste dat op vrijdag 22 september staat gepro grammeerd, allemaal op de zaterdagavond worden ge geven. Vertrouwde namen als het Residentie Orkest, het Brabants Kamerorkest, het Concertgebouwkamer orkest en het Orkest van het Oosten zijn weer van de partij en bovendien komt het Philharmonisch Orkest van Rohstock over. Solisten als Jaap van Zweden (foto), Kolja Blacher en Daniël Makhtin (viool) en Aldo Cicco- lini, Ronald Brautigam, Sergio Tiempo en Rian de Waal (piano) staan borg voor zeer genietbare concerten. Het Orkest van het Oosten onder leiding van Gabriele Bellini opent de serie op wijdag 22 september met de Ouverture 'Russian und Ludmilla' van M. Glinka. Ro nald Brautigam is deze avond de solist in Mozarts pia noconcert K.V. 466. De Symfonie nr. 4 van Tsjaikowksy besluit het programma van die avond. De bij de K O-concerten gebruikelijke zaalindeling met twee gangpaden aan de zijkant en twee midden- gangpaden wordt ook in de Vredeskerk gehandhaafd. Bus 42 stopt vlak voor de kerk en in de omgeving is voor de autorijders voldoende parkeergelegenheid. Abonnementen voor de Meesterserie zijn bij K O Lei den (telefoon 141141) te koop, dagelijks tussen 9.00 en 17.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 39