'Cultuur moet wortel schieten' Daens jubilerende orkesten trakteren e jeugd op muzikale smulpartij Boymans breidt uit en vernieuwt Ifang Bondi:lekker dansavondje, maar topvorm ontbreekt Cultuur&Kunst deed flJMDAG 4 SEPTEMBER 1995 chieffoto loek zu-yderduin voor een zo groot mogelijk pu bliek wordt uitgebracht. „Godzijdank, de tijden van de vernieuwing zijn voorbij", juicht Gerardjan Rijnders staan de achter een bankstel waarop andere medespelenden, Gerrit Korthals Altes incluis, verge noegd van losse flodders tv- amusement zitten te genieten. Titus Muizelaar als De Dichter raakt bedolven onder de oor kondes, (Dommelsch) Theater prijzen, erepalmen en andere vormen van feestelijk eerbe toon, maar hij wordt net zo gre tig met een Gouden Gids tele foonboek als extra geschenk naar elders verbannen. Architectuur leeft onder Nederlanders AMSTERDAM ANP Eén op de drie Nederlanders is geïnteresseerd in architec tuur. Dat uit zich in het be kijken van gebouwen en in het volgen van tv-program- ma's en het lezen over dit onderwerp, zo blijkt uit on derzoek in opdracht van de Bond van Nederlandse Ar chitecten (BNA). Meer dan de helft van de duizend ondervraagden heeft belangstelling voor bouwactiviteiten in de eigen wijk. Men vindt dat ia ons land de laatste tijd veel mooie gebouwen verrijzen, maar de eigen woonplaats loopt daarin achter. Vroeger waren de gebouwen mooier, vinden zes van de tien on dervraagden. Architecten staan vooral te boek als mensen met ver stand van techniek, hoge in komens en een goede toe komst. Ondanks dat verstand van techniek, beschouwt de Nederlander ze meer als kunstzinnig dan als tech nisch. De kritiek op de be roepsgroep luidt: te arrogant, te duur en slechte bewakers van de bouwkosten. De BNA maakt veel werk van voorlichting over het vak. De afgelopen jaren trek ken manifestaties als de Dag van de Architectuur en de Architectuurestafette duizen den belangstellenden door het hele land. Rotterdamse Uitgaansmarkt eindigt met koude kermis ROTTERDAM ANP Bezoekers van de Uitgaans markt Rotterdam 1995 die za terdagavond hadden gehoopt een voorproefje te krijgen van wat het Scapino Ballet dit sei zoen op de planken zal bren gen, kwamen van een koude kermis thuis. Door het slechte weer zag de organisatie zich ge noodzaakt de avondvoorstelling te schrappen en te beperken tot het herdenkingsprogramma 100 jaar cinema. Met naar schatting 260.0000 bezoekers bleef het aantal be- zoe' crs licht achter bij het aan- tu'an vorig jaar, maar de stij gende lijn die zich een aantal ja ren geleden al aftekende werd niettemin voortgezet. De Rotterdamsde Uitgaans- mark werd zaterdag voor de dertiende maal gehouden. WV- woordvoerster en organisator Helmi Hansma toonde zich za terdagavond tevreden over de belangstelling. „Op de Rotter damse Uitgaansmarkt zijn voor al produkties te zien die het ko mend seizoen in de Rotterdam se regio worden gepresenteerd. Wij hebben niet de intentie tot zo'n massa-spektakel uit te groeien als de Amsterdamse Uitgaansmarkt. Die moet wor den gezien als de nationale ope ning van het culturele seizoen in Nederland," aldus Hansma. jvoRKVelvet-Underground-bassist Sterling Morrison is ensdag op 53-jarige leeftijd in Poughkeepsee in de Ameri- inse staat New York overleden. Morrison behoorde met Lou m Jd, John Cale, zangeres Nico en slagwerkster Maureen „Moe" rijker tot de oorspronkelijke Velvets. De legendarische band qd in 1965 opgericht op initiatief van pop-art meester en ilder Andy Warhol. Die bracht de groep onder in zijn Factory, de Newyorkse underground bezochte atelier. In 1967 vJInde Warhol de hoes van de eerste elpee van Velvet Under bid, met een gepelde banaan. Deze is tegenwoordig een ge- verzamelobject. De band ging begin jaren zeventig uiteen, poging tot een come-back begon in 1993 met een tournee Europa, maar door onderlinge twisten kwam het niet tot gin lofredens in Amerika. In 1993 verscheen ook hun laatste album, er Slof fw ;esde pc Tioeüjr E fete lunchconcert in nieuwe seizoen 1 1! |{j. Aanstaande donderdag wordt in de K&Q-Kapelzaal aan Hide Vest het eerste lunchconcert gegeven van dit seizoen. P11 taan in totaal weer zo'n 15 concerten op het programma die in londerdagen tussen 12.45 en 13.30 worden uitgevoerd. Pia- 100,1 "Jeroen Bal bijt donderdag het spits af. Op het programma Bal staan werken van Bach, Chopin, Van Beethoven, Schu in en een hedendaags werk van Theo Loevendie. Kaarten verkrijgbaar bij het Uit-bureau van K&O (tel. 071-141141) of Ide zaal. Pie euw cursusjaar Streekmuziekschool ik m iüi De Streekmuziekschool Leiden Omstreken begint op ■em eptember met het nieuwe cursusjaar. Vanaf 30 gulden per and kan de school al les aanbieden. Blokfluitles i basisonderwijs al vanaf 18,50 gulden per maand. Musici ervaring kunnen voor 125 gulden een jaar lang in een en- I Me of band spelen. Er zijn lessen op 36 verschillende i nten, in diverse zangsoorten, klassiek of licht 'gekleurd'. Voor :rinformatie en inschrijvingen: Streekmuziekschool Leiden instreken, Rapenburg22, Leiden (tel. 071-(5) 141041 jziek leren maken op de Streekmuziekschool kan al voor een paar n, 5! tjes per maand'. foto marc de haan Kwaliteit moet de graadmeter van alle kunsten zijn. Daarom is vernieuwing ten koste van het sterk publieks gerichte niet uit den boze. Terwille van die kwaliteit is het gewenst dat het kunstonderwijs op scholen zich dras tisch verbetert, opdat reeds op jonge leeftijd het kunstbe sef wordt bijgebracht. Tevens dient de toekenning van subsidie aan allochtone kunstuitingen volgens dezelfde kwaliteitsnormen te geschieden en niet op basis van verdelende rechtvaardigheid Deze standpunten verkondigde Frits Bolkestein, fractieleider van de WD in de Tweede Ka mer, afgelopen zaterdag in de Amsterdamse Stadsschouwburg tijdens zijn openingsrede, de zogeheten State of the Union, van het Theaterfestival 1995. Het festival duurt tot en met 11 september. „Het gaat om een zeker even wicht", oordeelt Bolkestein. Door een overdaad aan ver nieuwing „krijgt de kunst geen tijd om wortel te schieten." Museum Boymans-van Beunin- gen ondergaat de komende ja ren een grootscheepse vernieu wing en wordt uitgebreid. Chris Dercon, per 1 januari volgend jaar directeur van het museum, is daarover in onderhandeling met onder anderen de wethou der voor kunst in Rotterdam, Kombrink. Dercon wil het mu seum al eind '98 up to date heb ben voor het betreden van het nieuwe millenium. Het jaar daarna bestaat museum Boy mans namelijk 150 jaar en Der con wil dat jubileum groots vie ren in een geheel vernieuwd RECENSIE HANS VISSER :en door het Nederlands Philhar- Orkest, het Nederlands Kamer en diverse solisten en ensembles, afgelopen weekeinde, Beurs van Berlage, Amsterdam. boffen toch maar. Als ?n concert gaan wordt eienjalles ondernomen om het le zin te maken: een y ramma dat zé mogelijk tot Eet hart zou kunnen raken, prettige uitleg om al het goed verteerbaar te maken, g Jwat lekkers in de pauze en toort bovendien geen mens en jeugdige concertganger een beetje onaangepast ge- gt. Maar kinderen hebben ook de toekomst en orkes- en solisten willen die toe- jèrh st graag een beetje met ze Klantenbinding is dus vereiste. Ra at dat aangaat hebben het "^rerlands Philharmonisch Or- n het Nederlands Kamer- het afgelopen weekeinde Amsterdamse Beurs van 2 0 age behoorlijk hun best ge- (No Beide orkesten, onderge- een organisatie, heb- vieren. Het NedPhO en jaar en een NKO r liefst veertig jaar. orkesten brachten i de avond gratis Con or volwassenen met onder meer nieuw werk van de Nederlander Jan Bus, speciaal voor deze gelegenheid geschre ven. Heel feestelijk allemaal, ook dankzij de medewerking van enkele kleine ensembles. Twintig concerten in totaal. En het was een goede gedachte om de twee middagen vooral de jeugd daarbij te betrekken. Het NKO speelde daarin een hoofdrol. Viermaal werd het 'Carnaval der dieren' van Saint- Saens uitgevoerd, met Ian Gaukroger en dirigent Pilippe Entremont aan de vleugels. Een bijna wat afgezaagd stuk wel licht, maar voor kinderen altijd weer nieuw en dus wellicht spannend. Alleen... er hoort een verteller bij. Maar de acteur Mike Ho Sam Sooi bracht nauwelijks tekst. Hij beeldde de dieren die het stuk beschrijft uit in gebaren. In deze tijd, waarin kinderen meer met beelden worden geïnformeerd dan ooit, is dat een leuke oplos sing, maar aan de andere kant gaat er ook veel wezenlijks ver loren. Hoe worden al die grap pen duidelijk die de componist in zijn muziek verborg? Hoewel, er waren kinderen die het hele verhaal al konden dromen. Want hoeveel ouders hebben zelf thuis al niet een op name met verteller via de cd op de kinderen losgelaten? Orkest, solisten en 'beeldend kunste- 22.00 uur Nederland 1 Over één man die vocht voor de waardigheid van een heel volk „Kunst moet verankerd zijn in de samenleving." Daarentegen waarschuwt hij voor „nog meer consumentisme", en voor de huidige trend van de „allesover- heersende jongerencultuur van snel en enkel genieten". Een apart gezelschap voor extra pu blieksgericht toneel acht hij overbodig. Met zo'n twaalf klas sieke stukken per jaar erbij wordt er al redelijk aan die be hoefte voldaan, is zijn mening. Extra geld Bolkestein neemt in zijn betoog fel stelling tegen het „standpuntloze" van het post modernisme. Dit „cultuur-rela- tivisme" keurt hij af als zijnde „een broertje van het nihilis me". Hij wijst op de immense problemen ten aanzien van drugs, aids, racisme en volke renmoord. „Wie daar geen standpunt over heeft, heeft geen ziel". Voorts onderstreept hij het WD-standpunt dat er op kunst niet bezuinigd mag worden, maai" dat er juist geld bij moet. „Ik ga aan Nuis extra geld vra gen voor cultuur", luidt zijn be lofte. Op zijn bekende beschaafde wijze bedankt hij aan het slot de toehoorders voor hun aandacht: „Met name de heer Klinken berg, als die er is", voegt hij er aan toe. Het is de enige reactie van Bolkestein op de gepeperde kritiek van dramaturg Rob Klin kenberg in diens rede aan het begin van de Vlaamse versie van het Theaterfestival verleden week in Gent. Rob Klinkenberg sprak er schande van dat festi val-directeur Arthur Sonnen zo'n 'blinde reactionair' had uitgenodigd voor de openings toespraak in Amsterdam. Voorafgaande aan rede van Bolkestein voeren de drie lei ders van Toneelgroep Amster dam samen met Lineke Rijx- man en Bonnie Williams enkele persiflages op Torquato Tasso van Goethe op.. Geestig ironise ren zij de almaar luider klinken de roep dat het toneel zich di recter op de consument moet richten. De theatermakers die nen beter in te spelen op wat Toneelgroep Amsterdam het „Harry-gevoei" noemt, waar door er uitgebreider repertoire Al eerder had Boymans intern plannen gemaakt voor uitbrei ding om meer van de vaste col lecties te kunnen tonen. Dercon heeft zich nu sterk gemaakt die plannen. Dat houdt in het bouwen van een forse vleugel van drie lagen tussen het huidi- de Westersingel. naar' konden daarmee rekenen op een aandachtig publiek, dat zelfs muisstil was toen de zwaan de laatste adem uitblies. Tot de andere optredens be hoorde dat van het pianoduo Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar. Geen programma met bekende stukken. Ze had den de durf aan te komen met een redelijk modern program ma, dat niettemin behoorlijk leek aan te slaan. Kinderen zijn een nog tamelijk onbevangen publiek. Het centrale thema was de dans. Het was immers feest. En die feestvreugde werd nog eens verhoogd door de speelse manier van presenteren. Met zo'n leuke tante en oom moet muziek wel leuk zijn. En zo gin gen Poulencs capriccio uit diens 'Bal masqué', een gamelanbe werking van Colin McPhee, het stuk 'Gedoogzone' van Chiel Meijering, een paar stukken uit 'Sites articulaires' en 'Scaramouche' van Milhaud erin als koek. Sterker nog: zo'n stuk als 'Scaremouche' blijft dan zelfs bij het verlaten van de zaal nog even hangen. En toen zaterdag middag juist op dat ook nog het bloemencorso Aalsmeer de Beurs naderde, kon het feest al hele maal niet meer stuk. Wat traktatie! Ifang Bondi speelde een bij voorbaat gewonnen wedstrijd. RECENSIE HANS KEUZERS Lazy Sunday Concert: Ifang Bondi (Gam bia). Gehoord: 3/9, De Waag, Leiden. In de jaren zestig speelden de Super Eagles - de voorloper van Ifang Bondi - nog gewoon co vers van The Stones en The Beatles. Een jeugdzonde volgens bandleider Badou Jobe. Begin jaren zeventig besloot de band het over een hele andere boeg te gooien. Door authentiek tra ditioneel materiaal te beluiste ren uit Gambia, Senegal en Mali en de traditionele instrumenten als o.a de kora te leren bespe len, creëerden zij hun Afro- Mandingsound en waren daar mee artiesten als Yousso D'Nour, Salif Keita en Baaba Maal minstens tien jaar vooruit. Ifang Bondi speelde gisteren in het Waaggebouw een bij voorbaat gewonnen wedstrijd. Na de lekkere opwarmronde van de formatie Beguine Balla de was het publiek meer dan rijp voor het betere danswerk. Door de nogal schelle afstem ming van het geluid ging jam mer genoeg veel van de nuance verloren. Zanger Sheikh Samba klonk vrij vlak in zijn uitvoerin gen en kon met zijn stem niet echt overtuigen. De hoofdrol was gisteren zonder enige twij fel weggelegd voor percussio nist Bassirou Mbaye. Zijn sprin gerige en lekkere tricky ritmes met sterke accenten gaven de sound een heerlijke meerwaar de. Daarnaast had de saxofo- 'nist, fluitist Franklin Ceasar vaak een mooie dragende rol tijdens de nummers. Een instrumentaal kunststuk je bewaart Ifang Bondi voor het eind. Drummer Serigne Gueye, getooid met tropenhelm, komt voor op het podium zitten en gaat voor in een hypnotiserend patroon van ritmes, de rest van de band volgt met verschillende ritmeinstrumenten. Deze 'Sa- ban' werkt eerst fantastisch naar een climax toe, maar tij dens het tweede deel is er te weinig spanning en duurt dit onderdeel veel te lang. Zonder meer jammer was het dat de kora, het instrument waarop de Madingo-miiziek ge baseerd is, ondanks de duidelij ke zichtbare aanwezigheid op het podium, niet werd gebruikt. Terwijl Youssou D'Nour dui delijk kiest voor een traditionele klank overgoten met een com mercieel westers chocolade sausje, en daar dankbaar de fi nanciële vruchten van plukt, blijft Ifang Bondi zijn traditio nele soiyid trouw. Dat leverde gisteren zonder meer een lekker dansavondje op, maar de echte topvorm ontbrak. ïssist Velvet Underground overleden Bolkestein in openingsrede theaterfestival 21 BIOSCOPEN LEIDEN LIDO 1,2, 3, 4 en STUDIO tel: 071 124130/133210. Steenstraat 39 LIDO 1 Batman Forever al., dag. 14.30, 19 00,21.15. LIDO 2 De Leeuwenkoning al., dag 14.30. Congo al., dag. 19.00, 21.15. LIDO 3 Casper al., dag. 14.30, 19.00. Die Hard with a Vengeance 16 jr., dag. 21.15. LIDO 4 Flodder 3 al., dag. 14.15. Crimson Tide al., dag. 18.45, 21.15. STUDIO Free Willy 2 al., dag. 14.30. First Knight al., dag. 18.40, 21.15. LUXOR tel: 071-121239, Stations weg 19. While you were sleeping al., dag. 19 00,21.30. TRIANON tel: 071-123875, Bree- straat 31. French Kiss t/m woe 19.30, 21.45. Kiss of Death t/m woe 19.30, 21.45. KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou wenkerksteeg 10. A Bronx Tale t/m woe 19.30, 21.45. Pulp Fiction ma 20.00. Muriels Wedding di 20.00. 22.15. Forrest Gump woe 20.00. DEXtel: 123568, Haarlemmerstraat 52. Yeelen wo 20.30. ALPHEN AAN DEN RUN EUROCINEMA tel: 01720-20800, Van Boetzelaerstraat 6 Als de kraanvogels overvliegen ma 21.15. De Leeuwekoning al., vr za zo woe 13.45, zo ook 16.00. While you were sleeping al., dag. 18.45, 21.00 Batman Forever al., dag 13.45, 18.45, 21.30, vrza woe ook 13.45, zo ook 13.30 en 16.00. Free Willy 2 al., vr za zo woe 14.00, zo ook 16.15. Flodder III al., dag. 18.45. Die Hard with a Vengeance 16 jr., dag. (beh ma) 21.30. Casper al., dag. 18.45, vrza zo woe ook 14.00, zo ook 16.15. Congo 12 jr., dag. 18.45, 21.15. VOORSCHOTEN KINDERBIOSCOOP CC tel: 071 790698, Prinses Marijkelaan 4. 101 Dalmatiërs al., Ned. gespr., vr za zo woe 14.00. De Tasjesdief al., Ned. gespr., vr za zo woe 15.30. DEN HAAG ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27 Congo 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 2 First Knight al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ASTA 3 Casper al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. While yoy were sleeping al., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 2 Carrington 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. BABYLON 3 The Madness of King George 16 jr., dag. 18 45,21.30; madiook 13.15, 16.00. De Leeuwekoning al,, vr za zo wo 13.15, 16.00. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Carnegielaan 15. Batman forever al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE2 Crimson Tide al,, dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE3 French Kiss al., dag. 13.15, 16 00, 18.45,21.30. METROPOLE4 The Lion King al., dag. 13.15, 16.00, 18.45. While you were Sleeping al., dag, 21.30. METROPOLE 5 Die Hard..with a Vengeance 16 jr., dag. 18.45,21.30; madiook 13.15, 16.00. Free Willy 2 al., vr za zowo 13.15, 16.00. MOVIEWORLD Kurhausweg2. tel: 070-3515738, reserveren tel: 070- 3515778 Flodder 3 al., dag. 14,20, 19.30. Die Hard., with a vengeance 16 jr., dag. 16.15, 21.10. Casper al., dag. 11,55, 14.05, 19.00. Bad Boys 16 jr., dag. 22.10. First Knight al., dag. 12.45, 15.30, 18.15, 21.00. Crimson Tide al., dag. 16.10, 18.35,22.00. Free Willy 2 al., dag. 12.20, 17.00. French Kiss al., dag. 17,20, 19.35, 22.35. Congo 12 jr., dag. 14.00, 16.20, 18.45, 21.45. Batman forever dag. 13.00, 15.40, 18.25,21.25. While you were sleeping al., dag. 12 00, 14.20, 16.50, 19 15. 22.20. De Leeuwekoning al., dag. 13.05, 15.10. The Lion King al., dag. 11.30, 14.00. ODEON 1 tel. 070- 3462400/3462401. Herengracht 13. Batman forever al., dag. 13.15, "16.00, 18.45,21.30. ODEON 3 French Kiss al., dag. 16.45, 21.30; madiook 13.15, 14 00. De Leeuwekoning al., vr za zo wo 13.15, 16 00. ODEON 4 RIKSBIOSCOOP Shawshank Redemption 16 jr., dag. 1 1.45, 14.45, 17.45, 20.45. HAAGS FILMHUIS tel: 070- 3656030, Spui 191. Le Buttane 16 jr., dag. 19.30, 21.45. Clerks 16 jr., dag. 19.30,21.45. Freaks 16 jr., dag. 19.30. Wallace &Gromit 16 jr., dag. (beh. ma) 21.45. OMNIVERSUM tel: 070-3545464, Pres. Kennedylaan 5. Bevers al., dag. 11.00. The Living Sea al., dag. 12.00, 14.00, 16.00, 21.00. Destiny in Space al., dag. 13.00, 15.00,20.00. The Secret of Life al., dag. 17.00. Is daar Iemand? al., dag. 19.00.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 21