Meg Ryan: 'Ik kan moeilijk naar mezelf kijken'
Cultuur&Kunst
DONDERDAG 17 AUGUSTUS 1995
FIL
'Mijn zoomje geeft mij meer trots dan al mijn films bij elkaar'
XF
Meg Ryan met haar tegenspeler Kevin Kline in French Kiss.
Monter komt ze de
Londense ho
telsuite binnen.
Vlasblond piekhaar, sportief
maar smaakvol gekleed. Haar
verschijning heeft nog steeds
iets van de koddige kleuter die
ze ooit geweest moet zijn. Ze
gaat dwars op een stoel zitten
en trekt haar benen onder zich
op.
Wat heeft Meg Ryan gemeen
met Kate, de jonge vrouw die in
French Kiss overhaast naar
Frankrijk reist nadat ze heeft
vernomen dat haar verloofde
tijdens een artsencongres hope
loos verliefd is geworden op een
Fran<;aise?
„Wat me het meest aan haar
bevalt zijn al die neurosen. Alles
wat Kate irriteert of angst aan
jaagt, kon ik met het grootste
genoegen spelen. Vliegangst, al
lergie voor melkprodukten en
botte Fransen. Ze is iemand die
haar leven strak onder controle
wil hebben en een bestaan na
streeft dat volmaakt voorspel
baar is. Ze is verloofd met een
dokter, heeft een rustiek buiten
huis op het oog, wil twee kinde
ren en precies de juiste hond.
En dan worden in één klap al
die zekerheden onder haar van
daan getrokken. Ze zal ondanks
haar angsten naar Frankrijk
moeten, om te zien of haar ver
loving nog te redden is. En dan
komt ze die onbehouwen Fran
se schelm tegen en leert ze risi
co's nemen en haar horizon
verbreden".
De actrice heeft een voorkeur
voor romantische komedies.
„Om te beginnen is er een intel
ligent bedachte plot voor nodig.
En sekse speelt een minder be
langrijke rol dan karakter-teke
ning. De man en de vrouw zijn
er 'sparring partners', tegen el
kaar opgewassen op eenzelfde
niveau van intelligentie. Het
gaat ook meer om wat ze zeg
gen dan om seks. De persona
ges worden zowel getroffen via
de dingen die waarde voor hen
hebben of hun neurotisch of
belachelijk maken, als via de
dingen die hen vertederend,
vindingrijk en aantrekkelijk ma
ken".
Primitief
„Van de genrefilms ligt in de ro
mantische komedie de gelijk
waardigheid tussen mannen en
vrouwen volgens mij het meest
in balans. Men beweert nu wel
dat Hollywood vrouwen de
laatste jaren steeds serieuzer
neemt, en aandacht schenkt
aan vrouwen die macht hebben
en zelfs sterker zijn dan man
nen. Maar dan nog gebeurt het
zo primitief, vanuit de manne
lijke optiek en vrijwel altijd ge
relateerd aan seks. Een oppo
nent aftroeven via seksuele
macht, ik kan zoiets niet als een
overwinning zien. Een moderne
Hollywood-heldin mag sexy zijn
èn intelligent, sexy èn grappig,
sexy èn een uitstekend chauf
Meg Ryan is de filmliefhebbers tot dusver het beste bijgebleven als de
verrukkelijke hoofdrolspeelster uit When Harry Met Sally en dan vooral
vanwege de hilarische scène waar ze luidruchtig een orgasme fingeerde in een
druk bevolkt restaurant. Ook Innerspace, waar ze haar huidige echtgenoot
Dennis Quaid leerde kennen, I.Q. en Sleepless In Seattle bevestigden Meg
Ryan's reputatie als Amerika's favoriete actrice voor romantische komedies.
Haar nieuwste film, French Kiss, valt weer perfect in die categorie.
feur. Het blijft onnozel".
„In de romantische komedie
kan het anders. Het bevalt me
daarom het genre weer in trek is
en dat een film als Four Wed
dings And A Funeral zo'n
enorm succes heeft gehad.
Hollywood heeft het publiek -
om wat voor reden ook - lange
tijd onderbedeeld, maar de
mensen zijn nog steeds gek op
romantische komedies. Ze heb
ben immers happy endings. Als
in het echte leven voortdurend
van alles misgaat, wil je tenmin
ste in een film dingen goed zien
aflopen. Het is escapisme, ook
voor de mensen die zulke films
verzinnen en de acteurs die erin
meespelen. Geloof maar dat
mijn wereldbeeld er niet werke
lijk zo romantisch uitziet als dat
van de personages die ik in de
films speel".
Cocaïne
Het is een understatement.
Toen Meg Ryan 15 jaar oud
was, liet haar moeder - Susan
Jordan - de familie in de steek
om in New York al haar aan
dacht en energie te wijden aan
een loopbaan als actrice. Meg
Ryan heeft sindsdien geweigerd
haar moeder ooit nog te ont
moeten. En het huwelijksaan
zoek van Dennis Quaid, met
wie Meg al een paar jaar sa
menleefde, heeft ze net zo lang
aangehouden tot hij van zijn
cocaïne-verslaving af was. Het
moet een taaie krachtmeting
zijn geweest. De actrice lijkt er
uiteindelijk meestal in te slagen
om te bereiken waar ze haar
zinnen op heeft gezet. Is dat
waarom French Kiss de naam
Meg Ryan noteert achter een
producers-credit? Ze beweert
dat het anders ligt.
„Die credit betekent niets, het
is alleen maar een grap die ik
aan het einde van de film erin
heb kunnen krijgen. Ik heb me
in eerste instantie een tikkeltje
met het script bemoeid. Het
idee voor de film kwam terecht
bij onze maatschappij, Prufrock
Pictures, en toen hebben wij het
aan regisseur Larry Kasdan
voorgelegd toen het nog slechts
een eerste kladversie was".
„Ik ken Larry al heel lang. De
eerste keer dat ik hem ontmoet
te, was tijdens een screentest
voor The Accidental Tourist,
waar ik de boel verknalde. Nee,
kwaad ben ik daar niet lang.om
geweest. Het was een afgang,
maar ik was me er volledig van
bewust dat ik nog een hoop had
te leren. Maar het had óók te
maken met William Hurt als
mijn tegenspeler. Het ging om
een scène waar hij me moesi
kussen. Nou, ik was amper bin
nen of hij greep me vast en be
gon me wild te kussen. Ik wis
gewoon niet meer waar ik was
Hij blies me weg. Ik ben wegge
hold en niet meer teruggeko
men. Maar ik w^lde nog steeds
dolgraag een keer met Larry
Kasdan werken".
Ruzie
Larry is fantastisch met actri
ces. Kijk naar wat hij deed met
Kathleen Turner in Body Heat,
Geena Davis in The Accidental
Tourist en Glenn Close in The
Big Chill. We gaan samen nog
Innerspace met Meg Ryan geflankeerd door Dennis Quaid en Martin Short.
een film maken. Hij heeft e^n
goed idee dat hij momenteel
aan het uitwerken is en waarin
Marty Short, Tom Hanks, Geena
Davis en ik spelen. Over vier
mensen in een auto die voort
durend ruzie hebben. Ja, ik
houd van vechten. Ik zal die
film niet produceren want het is
zijn idee en dus produceert hij
het ook zelf'.
Bescheiden
Vier keer eerder heeft Lawrence
Kasdan films gemaakt met Ke
vin Kline in de hoofdrol. Is dat
de reden waarom er gekozen
werd om hèm een Fransman te
laten spelen, in plaats van een
Franse acteur?
„Aanvankelijk wilden we Gé-
rard Depardieu, maar toen die
niet bèschikbaar was, moesten
we iets anders bedenken. Na
tuurlijk zijn er nog veel meer
goede Franse acteurs, maar die
zijn buiten Frankrijk niet zo be
kend. We wilden graag een gro
te naam voor de mannelijke
hoofdrol. Larry heeft I Love You
To Death gemaakt waar Kevin
Kline op, naar mijn smaak, heel
geestige wijze een Italiaanse
loodgieter speelde. En eerder
was hij in A Fish Called Wanda
ook zeer amusant met zijn mal
le accenten. We vonden dat Ke
vin Kline als zeer goedaardige
maar grofbesnaarde Fransman,
speciale attractie-waarde kon
hebben voor het publiek. Ik
denk niet dat we ons hebben
vergist".
Over haar eigen optredens, in
French Kiss en eerdere succeS-
films, is Meg Ryan opvallend
bescheiden. Ze kan zichzelf nog
steeds moeilijk zien als actrice.
„Ik denk dat je nooit kiest voor
een bestaan als acteur. Mij is
het ook maar komen aanwaai
en. Het is een abstract iets, bij
na. Het vormt slechts een klein
en onwezenlijk deel van je nor
male dagelijks leven. Ik wilde
schrijven, journalist worden en
daar heb ik ooit voor gestude-
eerd. Het acteren, daar rolde ik
zo'n beetje in. Ik deed voor de
lol mee aan een auditie zonder
een serieuze inspanning te wil
len leveren om die rol ook
daadwerkelijk te veroveren.
Maar ik kreeg hem wèl en debu
teerde op veertienjarige leeftijd
als dochter van Candice Bergen
in Rich And Famous, zonder
zelfs maar te weten wie regis
seur George Cukor was. Van het
een kwam het ander".
„Ik ben er niet rouwig om uit
eindelijk actrice te zijn gewor
den. Hetblijft een uitdaging
waar ik nog steeds onwennig
mee om spring. Acteren is zo
iets intiems; ik heb er moeite
mee dat de hele wereld het ver
volgens te zien krijgt. Ik kan ook
nog steeds heel moeilijk naar
mijn eigen films kijken. Soms
ben ik ertoe verplicht en ervaar
dat als onaangenaam. Komt er
een van mijn films op de tv en
vang ik daar toevallig iets van
op, dan zie ik mezelf als dat
'ene meisje met dat bl<
hoedje'. Ik herken mezelf
woon niet. In het geval
French Kiss lag het anders
moest een paar 'rushes'
ken, wat ik anders altijd we
Maar nu ging het me gemal
lijker af. Ik keek technische
wat me het meest opviel,
hoe groot de invloed is val
montagekamer".
Succes
Ze is geen vrouw die zichze
serieus neemt. Toch hebbel
films waar Meg Ryan in
speelde - niet alleen kome
maar ook thrillers en drai
als The Presidio, The Prom
Land, The Doors - samen
slordige 650 miljoen dollar
gebracht.
„Het is waar dat een aa
films waarin ik speel opmt
lijk succes hadden. Maar
heeft dat mijn zelfvertrou
als actrice niet gesterkt, omi
geloof het of niet - ik het su
van die films onmogelijk
zien in relatie tot wat ik ei
heb bijgedragen. Wat mij
meeste zelfvertrouwen
mijn moederschap. Mijn z<
tje is drie. En het joch is zo
lijk, zo slim en lijkt zo gelul
Alleen daarover heb ik het z
re gevoel dat Dennis en ik
iets heel goeds tot stand heb
gebracht. Het geeft me n
trots dan al mijn films bij ell
En ik zal Jack Henry nooit
moedigen acteur te worden
b' IT 8,
Wil