Eerst Wamel, daarna Rawagedeh? Leraar tankt bij tijdens opfrisverlof Parsifal, de grote onbekende die op de fiets kwam Feiten &Meningen (giller wist vast van onderzoek onder Koerden 'Nieuws overlie bloedbad is propaganda' ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1995 Premier giller. Het kan bijna niets anders of ze was tevoren op de hoogte van het omstreden onder zoek. FOTO REUTER NIEUWSANALYSE De voorzitter van de Turkse Unie van Ka mers van Koophandel en Beurzen keek zuur toen hij het resultaat openbaarde van een onderzoek. Het ging over de mening van de Koerden over de manier waarop de Turkse staat met de Koerische kwestie om gaat. „Dit rapport vertegenwoordigt in geen geval onze mening", aldus de voorzitter Ya- lim Erez, zelf een Koerd uit Van. Hij heeft het 'gemaakt' dankzij de ontkenning van zijn Koerdische identiteit. Onderzoeker prof. dr. Dogu Ergil, een al om gerespecteerd politiek wetenschapper, is inmiddels uitgemaakt voor verrader, leu genaar en handlanger van de gewelddadige PKK, die voor een onafhankelijke Koerdi sche staat vecht. Hij zou de ondervraagden opzettelijk hebben geselecteerd uit het re servoir van PKK-sympathisanten. Sommi gen beweren zelfs dat het hele onderzoek uit de duim is gezogen. Anderen kunnen niet geloven dat een respectabel instituut als de Unie van Kamers van Koophandel en Beurzen werkelijk opdracht heeft gegeven voor het onderzoek; zij menen dat Ergil zichzelf heeft opgedrongen aan de Unie om zijn 'bevooroordeelde rapport' de schijn van onafhankelijkheid te geven. Vanwaar deze felle reacties? Het is de eer ste keer dat aan de Koerden wordt gevraagd wat zij ervan den ken. De uitkomst staat haaks op de staatspropaganda die over de Turken (en Koerden) wordt uitgestort. „Slechts B 13 procent van de ËL Koerden wil echt onafhankelijkheid", MM 1 zo probeerden de onderzoekers de M' I bittere pil te vergul ds - 6j i I ^en. Maar tel dat eens op bij de 42 procent die een fe deratie wil en nog eens 13 procent die autonomie wil, hoe vaag die begrippen ook omschreven worden. Dan blijkt dat ruim tweederde van de Koerdische bevolking het optreden van het Turkse leger meer dan zat is en openlijk voor de Koerdi sche identiteit wil kunnen uitkomen. Alle idealistische woorden van de Turkse over heid 'onze jongens die de arme Koerden te gen de terroristische PKK beschermen' blij ken hol. Een harde waarheid voor een be volking die zijn zonen de dood instuurt voor 'de ondeelbare eenheid van het vader land'. Vice-voorzitster Imren Aykut van de grootste oppositiepartij ANAP: „Dit rapport is opgesteld met diverse doelstellingen, waarvan de allerergste is dat het het federa tiemodel op de agenda wil brengen". FedeT ratie is niet alleen in haar visie een opstapje naar onafhankelijkheid. Zodoende is dit rapport „separatistische propaganda onder een wetenschappelijk sausje". Strafbaar dus. Een tweede opdoffer voor de Turkse over heid is de wens van veel Koerden tot cultu rele autononomie. Slechts 35 procent vindt het prima dat Turks de officiële taal is. Een meerderheid zou een tweetalig Turkije wil len. Dat ondermijnt de veel verkondigde vi sie dat de Koerden op school liever Engels dan Koerdisch willen leren. De rechtbank voor staatsveiligheid heeft dan ook een on derzoek ingesteld naar het separatistische gehalte van het onderzoek en zal indien no dig een proces aanspannen. Maar zelfs degenen die het feit toejuichen dat er eindelijk onderzoek is gedaan, be twijfelen of het wel representatief is voor de mening van de hele Koerdische bevolkings groep. Die twijfel is niet geheel ongegrond. Per slot van rekening zijn de Koerden in het westen van het land de steden Ankara, Istanbul en Izmir voorop, want daar wonen inmiddels meer Koerden dan in het oosten niet gehoord. Willen zij ook een federa tie? Zouden ze hun werk in de grote stad opgeven en teruggaan naar hun oorspron kelijke dorp als het zover was? Die vragen blijven onbeantwoord. „Ja. het is ook geen Bijbel", zegt onder zoeker Ergil verontwaardigd. „Dit is een be gin. Wie het beter kan, moet dat zeker doen. Maar we hebben een taboe doorbro ken. Het probleem wordt bespreekbaar; een sociaal probleem in plaats van eep zaak van nationale veiligheid." De regering doet er intussen het zwijgen toe. Dat versterkt de indruk dat zij 'mede plichtig' is. Een van de eerste dingen die Tansu giller verkondigde toen zij premier werd, was dat Koerdische taalles en TV-uit- zendingen zouden moeten worden toege staan. Dat veroorzaakte een storm van pro test en ze moest haar woorden intrekken. Later bracht ze het model van de Baskische autonomie in Spanje ter sprake als voor beeld hoe de PKK-terreur gemarginaliseerd zou kunnen worden. Ook toen werd ze ge dwongen die uitlating weer in te slikken. De voorzitter van de Unie van Kamers van Koophandel en Beurzen, Yalim Erez, opdrachtgever tot het recente onderzoek, is premier (fillers rechterhand. Het is zodoen de moeilijk te geloven dat, zoals zijzelf en onderzoeker Ergil beweren, de premier geen vinger in de pap heeft gehad. Waar schijnlijker is dat dit een nieuwe, en belang rijke, stap is in om de propaganda terug te dringen, het Koerdische probleem be spreekbaar te maken en te zoeken naar een structurele oplossing die Turken èn Koer den tevreden stelt. ISTANBUL JESSICA LUTZ' CORRESPONDENT „Ik heb er erg veel zin in. Het is altjjd mijn wens geweest om eens goed Frans te leren spreken." Jacques Francot, docent scheikunde aan het Mer- let College in het Brabantse Cuijk, klinkt enthou siast. Hij gaat het komende schooljaar een paar maanden met opfrisverlof. Een cursus Frans, een stage op een school in Parijs, een tijdje op reis: Francot is niet van plan zijn vrije weken luierend door te brengen. Francot is één van de veertienhonderd docenten die er het komende schooljaar langere tijd tussen uit gaan. Hij heeft sinds 1991 een deel van zijn ar beidstijdverkorting opgespaard, om die na vier jaar in één keer op te kunnen nemen. Op kosten van het ministerie wordt het aantal gespaarde da gen bijna verdubbeld, zodat de Nijmegenaar zo'n elf weken vrijaf krijgt. Hij combineert het opfris verlof met de zomervakantie volgend jaar, zodat ze hem op het Merlet Collega vanaf maart '96 bij na een halfjaar niet zullen zien. Toen Francot in 1991 een verzoek indiende om zijn ATV op te sparen, had hij nog niet zo'n idee wat hij met zijn opfrisverlof zou gaan doen. „Het leek me aanlokkelijk, een lange periode vrijaf. Dus ik dacht: laat ik er maar gebruik van maken. Ik heb, geloof ik, pas op de laatste dag dat dat nog mogelijk was mijn aanvraag ingediend. Pas later ben ik plannen gaan maken." Het is niet zo dat de 47-jarige docent scheikunde op zijn wenkbrauwen loopt en opfrisverlof op neemt om te voorkomen dat hij 'opgebrand' raakt. Even bijtanken kan echter nooit kwaad. „Ik heb nog altijd veel plezier in mijn werk. Maar het is goed een tijdje afstand te nemen van je werk. Je leert nieuwe mensen kennen, je komt in andere situaties terecht, je leert jezelf ook wat beter ken nen. En ik krijg de gelegenheid een lang gekoes terde wens in vervulling te laten gaan, namelijk om de Franse taal goed machtig te zijn", aldus Francot. Vandaar zijn plannen om richting Frankrijk af te reizen. Een intensieve cursus en een stage van een maand op een school in Parijs moeten zijn Frans op een hoger niveau brengen. Hij heeft in middels zes scholen in de Franse hoofdstad aan geschreven en een beurs aangevraagd. Aanslui tend wil Francot nog een tijdje op reis, wellicht naar Indonesië. Van zijn school heeft de scheikundeleraar alle medewerking gekregen. „Ik was bang dat ze er moeilijk over zouden doen dat ik aan het einde van het schooljaar weg wil. Ik denk dat het mak kelijker is om aan het begin van het jaar een ver vanger te vinden. Maar de schoolleiding reageer de enthousiast. Bij zijn collega's bespeurde hij wat uiteenlopende reacties. „Veel waren positief over mijn plan. Een van mijn collega's was meteen bereid om vanaf maart een eindexamenklas van me over te ne men, toen ik hem daarom vroeg. Maar enkele an deren reageerden nauwelijks. Ik heb me afge vraagd of die misschien jaloers zijn." Francot is niet de enige docent van zijn school die er komend schooljaar een tijdje tussenuit gaat. „Eeri collega van mij gaat een tijdje naar Floren ce, een ander wil een studiereis door Egypte ma ken." Enkele andere collega's sparen nog even door. Wie de maximale periode van acht jaar zijl arbeidstijdverkorting opspaart, krijgt ruim vijf maanden vrijaf. Ongeveer de helft van de docen ten geeft er echter de voorkeur aan om al na vier i jaar, de minimale periode dat kan worden ge- r' spaard, het opfrisverlof op te nemen. Francot juicht het toe dat het ministerie van on-B derwijs en de onderwijsbonden plannen smedeiB om de verlofmogelijkheden te verruimen. Zo wordt gewerkt aan de invoering van het zoge- psi noemde sabbatsverlof. Daarbij kunnen docenteiB een aantal jaren een deel van hun loon sparen, R om dan met behoud van salaris een tijd verlof oft te nemen. „Als ik om me heen kijk, zie ik toch b hoorlijk wat collega's van mijn leeftijd met allerll klachten. Als ze er een tijdje tussenuit kunnen, dan zou dat goed voor ze zijn." NIJMEGEN PAUL VAN DER BUL n- Veertienhonderd leraren maken hun opgespaarde ATV-dagen op gn Ergens in Nederland woont een man die zó wordt gekweld door de verschrikkingen in Ra- wagedeh dat hij vorig jaar sep tember besloot tot een publie ke biecht. Was getekend: Parsi fal. Zoektocht naar een be rouwvolle onbekende. Hij kan het niet langer verdra gen. Denkt er dag en nacht aan. „Met hoofdpijn en tranen die achter m'n ogen branden." Vooral als hij denkt aan de kin deren „die hun handjes nog niet goed in de nek konden krij gen en hun grote ogen, zeer angstig en nog onbegrijpend". Mannen, vrouwen, kinderen, „allemaal neergeknald". „Het waren er honderden". In deze bewoordingen zet hij zijn zieleroerselen op papier, ondertekent de brief met Parsi fal (de graalridder die pas na lange omzwervingen ontdekt dat alles wat je doet ook zin en betekenis moet hebben) en ver menigvuldigt ze met honder den. Het is 20 september 1994 als hij het dorpje Wamel binnenfietst. Houthandelaar Van Hulst ziet hem nog voor zich. „Het was een grijze man van een jaar of zeventig. Een hoed op en een stads aGcent." Of de twee zoon tjes van Verhulst misschien honderd gulden willen verdie nen? De jongens aarzelen geen moment, nemen de tas van de man over en bezorgen de brie ven huis-aan-huis. Als na enkele uren doordringt wat er in de brief staat, wordt de bezorging gestaakt. Wie is de man die anoniem vuil spuit over onze jongens in Indië? Die beweert dat ze in het dorp Ra- wagedeh honderden mensen in koele bloede hebben vermoord? En waarom wordt die brief uit gerekend in Wamel verspreid? Het groepje Indië-veteranen in het dorp voelt zich aangespro ken en klopt onthutst bij de po litie aan. „We begrijpen er niets van", zegt oud-strijder A. van den Bos. „Uit Wamel zijn des tijds 34 jongens naar Indië ge gaan, maar geen van hen heeft in die hoek van Java gelegen." Een onderzoek van politiebriga- dier W. van Sommeren brengt geen oplossing. Het IKON-pro- gramma Vesuvius evenmin. Geen Parsifal die zich meldt, geen Wamelaar die naar voren treedt en schuld bekent. Als de zaak bijna weer vergeten is, kondigt RTL een documen taire aan over het bloedbad in Rawagedeh. Verbijsterd staren Van den Bos en andere Wame- laars naar de honderden graven die de televise toont. Is het dan toch waar? Is die Parsifal geen idioot, maar een ooggetuige met wroeging? „Mijn naam kan ik niet noemen", schreef hij vo rig jaar in zijn brief, „omdat de ze informatie door bepaalde kringen beslist niet op prijs wordt gesteld." Wat weet Parsi fal precies, en vooral: wie is Par sifal en waar is hij te vinden? Twee brieven heeft hij per post verstuurd. Een naar de protes tants-christelijke streekschool in Wamel en een naar een non in verzorgingshuis Henricus, die inmiddels is overleden. De laatste brief was niet onderte kend met Parsifal, maar met Nescio (Latijn voor 'ik weet niet'). Het poststempel ver meldt Den Haag, maar de door Parsifal geschreven postcode van de afzender is die van het Brabantse dorp Sint Willebrord. De Bastiaansesingel om precies te zijn. Een twintigtal huizen rond een pompeuze kerk. Er wonen veel autochtone Braban ders zonder stads accent en en kele buitenstaanders die maar niet aan het dorp kunnen wen nen. Niemand die luistert naar de bijnaam Parsifal. Of toch... „Daar twee hoog achter woont een man die in Indië is ge weest", weet een vrouw. Recht tegenover de kerk kijken Indië-veteraan C. van Doorn en zijn echtgenote naar de televi sie. „Parsifal?" Van Doorn den! ut na. „Ik heb zowat alle oorlogen meegemaakt. Van Duinkerken, Indië tot Korea. In Indië was ik marinier in Surabaya. In Rawa gedeh ben ik niet geweest, maa ik ken wel mensen die er zijn geweest. Natuurlijk zijn daar verschrikkelijke dingen ge beurd, het was een rimboe-oor log.'Maar hier moetje niet zijn voor die Parsifal." Postcode 4711 EC. Geen slor digheid van Parsifal, maar een verwijzing? En een verwijzing i waarnaar dan? WAMEL- ST.WILLEBRORD „Ze moeten de graven in Rawa gedeh opspitten. Driekwart is leeg, pure nep. Het is een grote propagandastunt van de Indo nesiërs. De actie in Rawagedeh was een vergelding voor het platbranden van andere kam pongs door de guerrilla's. Een gewone afsluitings- of correctie-1 j actie van legerzijde zogezegd." r Zegt Indië-veteraan G. Reijnen f j uit Heerhugowaard. Hij is I woordvoerder van 3-9-RI, het bataljon dat in 1947 met 837 r man op West-Java was gelegerd.f Eigenlijk wil hij niet praten. Hij I is druk met de voorbereidingen Li van een bataljonsreünie op 2 l/i mei volgend jaar in de Hars kamp („eten, een uitstapje, fo to's kijken en lekker kankeren"). Bovendien staat de herdenking bij het monument in Roer mond, op 7 september, voor de I, deur. „Gisteravond heb ik nog t gesproken met een infanterist l. die erbij was in Rawagedeh. L Ook hij sprak van propaganda R en nep, maar we willen pas rea- geren na de herdenking in R Roermond. Dan is de rust weer-L g! gekeerd; dat hebben we zo afge-F.. sproken." T Toch valt zwijgen Reijnen moei l UJ lijk. De berichten dat er in de- F cember 1947 431 bewoners van |°0( Rawagedeh zijn vermoord, is 'een grote leugen'. „Er moest FR gewoon wat afgeregeld worden, R we konden niet ongestraft drie kampongs die op de Neder- tR landse hand waren, laten uit- moorden. Natuurlijk zijn er bij t die correctie-actie doden geval- ,var len, maar niet meer dan zestig aR zeventig. Ik heb op televisie ookR maar een paar mensen gezien R die hun verhaal vertelden. Voor I j,( die leugens is vast geld betaald. Kijk naar Celebes; eerst zeiden L ze dat er 80.000 waren omge- L j bracht, maar er bleken er uit- L eindelijk maar 4.000 gesneu- veld." Zelf zat Reijnen die bewuste j nacht in een dorp meer dan l— honderd kilometer verderop. vertelt hij. Maar het nieuws oven de actie drong snel door tot de j jongens van 3-9-RI die elders laV» gen. „Onze bataljonscomman- li dant in Rawagedeh had bij die actie de leiding. Een geschikte Ir rustige man trouwens, maar dal waren de meeste van die be- i roepsoffficieren. Die hadden ei- gsm_ gerilijk garnizoentje willen spe len na de Tweede Wereldoorlogïra maar moesten plotselingmaar en Indië. Militair heeft hij die actiei n goed gedaan, misschien zelfs teedi langzaam. Als we Rawagedeh ou< (veertig huisjes en een paar ste-teri nen woningen voor de rijkeren,Is c meer was het niet) eerder had- jaa den gepakt, dan waren er min- val der Hollandse gezinde kam- ion pongs door guerrilla's uitge- urs moord." coi Iffet HEERHUGOWAARD» in' MONIQUE EN PETER DE KNEGT fint: |VOLj firn k (RW Brief van Parsifalblijft vragen oproepen over executies in Betuwe en Indië De ophef van deze week over massa-executies in het Javaanse dorp Rawagedeh roept reeksen vragen op. Justitie neemt de zaak in onderzoek en dat is heel nuttig. Want meningen zijn er voldoende, onbetwistbaar vaststaande feiten minder. Verslaggevers zoeken hun weg temidden van waarheid en verdichtsel. „Misschien kan er uit Wamel, juist uit Wamel, een ini tiatief komen." Daarmee besloot vorig jaar oktober de geheimzinnige 'Parsifal' zijn gestencilde open brief over gruwelijkheden in het Westjavaanse dorp Rawagedeh. Daar hebben, volgens Indonesische opgaven, Neder landse militairen in 1947 ruim 400 mensen gedood. Parsifals brief werd in het Gelderse dorp Wamel huis- aan-huis bezorgd. Ook bij het oorlogsmonument bij de kademuur in Tiel, aan de overkant van de Waal, werd een exemplaar aangetroffen. 'Op 20 september 1944 werden op deze plaats veertien onschuldige burgers uit het dorp Wamel door de Duitschers vermoord', ver meldt de gedenksteen. Waarom legde Parsifal ook daar een exemplaar van de brief n^er? Is er soms een verband tussen de executies in Wamel en die in Rawagedeh drie jaar later? En waar om moet er juist uit Wamel een initiatief komen en wat voor initiatief eigenlijk? Wamel bleef in de Tweede Wereldoorlog lang buiten schot. Totdat het in september 1944 plotseling in de frontlinie kwam te liggen. De luchtlandingsoperatie bij Arnhem begon op de 17de. De Britten verschenen op 20 september met twee tanks en twee pantserwagens in het dorp en beschoten daar een sleepboot en twee woonschepen met Duitse Waffen SS'ers. In Wamel hin gen de vlaggen al uit. Maar dezelfde dag trokken de Britten zich terug op Nijmegen en trokken de Duitse SS'ers Wamel weer bin nen, om wraak te nemen. Ze arresteerden veertien bur gers en executeerden hun gevangenen nog diezelfde avond in Tiel. Tot zover de officiële lezing van 's rijks geschiedschrij ver dr. L. de Jong. Een tweede versie, gebaseerd op een verslag van ooggetuigen, luidt dat de Duitsers die de executies uitvoerden dronken waren. Een derde versie, die nergens wordt bevestigd, wil dat het geen Duitsers maar Nederlandse Waffen SS'ers waren. Op 10 oktober 1944 kwamen de eerste Nederlandse stoottroepen, voortgekomen uit het Nederlandse ver zet, naar Wamel. Een deel van hen is na de oorlog gede mobiliseerd, een ander deel vertrok naar Nederlands- Indië. Geen van deze stoottroepers is echter in of bij Rawagedeh geweest. Dat zegt R. Lach de Bère, vice- voorzitter van de Bond van Oud-Stoottroepers en Stoottroepers. „Als er leden van ons regiment daar zijn geweest, was daar al lang over gesproken." Volgens Lach de Bère vergist Parsifal zich dus, als hij met zijn brief zou willen aangeven dat de Wamelse stoottroepers verantwoordelijk zijn voor de actie in Ra wagedeh. Daarbij was namelijk een ander bataljon be trokken: het derde van het negende regiment infanterie (3-9-RI). Misschien gaat Parsifal echter uit van de derde versie van het verhaal over de executie in Tiel; misschien be doelt hij dat Nederlandse SS'ers eerst in Wamel tekeer gingen en later ook nog eens op West-Java. Vast staat immers dat er rond die tijd aan het front in het land van Maas en Waal Nederlandse SS'ers zijn geweest. Ook zouden er Nederlandse (ex-)SS'ers zijn gesignaleerd in Nederlands-Indië. Geruchten willen dat ze gratie kre gen als ze zich vrijwillig meldden voor dienst in Indië. Mogelijk zijn diezelfde ex-SS'ers, maar nu in Neder lands uniform, in Rawagedeh geweest'. Zolang Parsifal anoniem blijft, blijven echter ook de vraagtekens. DEN HAAG MARJA BOONSTRA Het monument bij de kademuur in Tiel. Ook hier werd een pamflet van Parsifal aangetroffen. Wat wilde de anonieme briefschrijver daarmee precies zeggen?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 2