ZATERDAGS BIJVOEGSEL 'Stop het Karremans - cynisme ZATERDAG 29 JUL11995 „Het blauwdenken van de Nederlandse VN'ers staat bol van het cynisme. Bosnische slachtoffers zijn daarin bijzaak. Servische misdaden zijn niet gezien, dus niet begaan. Jacques de Milliano, directeur van 'Artsen zonder Grenzen windt zich danig op over de Nederlandse gang van zaken in Bosnië. „We moeten nu zelfs gaan uitleggen dat genocide niet mag." Als hij de deur opent van zijn Zeeuwse vakantieadres dat voor even zijn woning in Heemstede vervangt, maakt hij een nerveuze, wat opge jaagde indruk. Jacques de Milliano - directeur van Artsen zonder Grenzen - is bruinver brand, maar dat is slechts buitenkant. Welis waar is hij alweer een paar dagen terug uit Bosnië, maar met de vakantie wil het niet zo vlotten. De directeur van Artsen zonder Grenzen moet bereikbaar blijven en dus gaat herhaaldelijk de telefoon.- Over Bosnië. Steeds Bosnië. De oorlog daar, maakt onrustig. „Gister nacht werd ik om vier uur wakker en heb ik een paar notitievellen volgeschreven over Srebrenica en de nasleep." Later leest hij het voor. 't Is eigenlijk een soort aanklacht. Te gen het cynisme van Karremans en de zijnen; VN-militairen die publiekelijk respect tonen voor oorlogsmisdadigers als Ratko Mladic, de Bosnisch Servische generaal. Waarom ging u, toen Srebrenica viel, naar Bosnië? Waarom juist op dat moment? „Ik had sterke aanwijzingen dat Dutchbat niet de bescherming aan de vluchtelingen gaf die hèt had toegezegd. Er werden geruststel lende woorden gesproken door de legerlei ding. Op iedere bus met vluchtelingen zou een blauwhelm zitten. Maar ik hoorde van onze twee medewerkers in Srebrenica dat dat niet zo was. De bescherming door onze blauwhelmen was veel beperkter dan de Ne derlandse militaire legerleiding deed voorko- Er werd een vals beeld geschapen? „Ja, en dat werd bevestigd door de vluchte lingen die ik sprak na hun aankomst in Tuzla. Toen besloot ik die ballon door te prikken: die afvoer van vluchtelingen wés niet geor dend en beschermd. En de val van Zepa kwam eraan, daar zou hetzelfde kunnen ge beuren. In Nederland was een stemming ontstaan waarbij men dacht: het is goed georgani seerd. Dat zien wij graag, dat de dingen goed georganiseerd zijn. Dat geeft een goed gevoel en dat gevoel staat een kritische houding in de weg om exact vast te stellen wat de Neder landse blauwhelmen wel en niet deden." Jacques de Milliano kan zich zeer opwin den over wat Dutchbat-commandant Karre mans Jiet 'blauwdenken' noemde. Het is een beheerste opwinding, maar daarom niet minder venijnig. „Een blauwhelm beschermt niet de bur gers in zijn eigen land, maar hij beschermt wereldburgers. Dat is zijn opdracht. Maar wat is dat blauwdenken in de praktijk? Op het moment dat het er op aankomt, als er ri sico's moeten worden gelopen, dan telt niet die wereldburger het zwaarst, maar de burger thuis. Bij de beslissing VN-levens te wagen, valt men terug op wat men thuis denkt. En dus worden die levens niet gewaagd. Kijk maar naar Srebrenica. Er werden der tig Nederlanders vastgehouden en hun le vens werden afgewogen tegen de levens van de dertigduizend in de enclave die be schermd moesten worden in een context van etnische zuivering en volkerenmoord. Dan is toch de reflex: eerst de eigen mensen redden. Karremans is het voorbeeld geworden van het blauwdenken. Je zou zeggen: blauwden ken is redeneren vanuit de slachtoffers. Maar Karremans redeneert vanuit een militaire strategie, waarbij slachtoffers bijzaak zijn ge worden. Hij wist en passant Servische misda den uit. De bescherming die hij zei te bieden, bracht hij terug tot een rekenkundige een heid: vijf waarnemingsposten langs de route van de vluchtelingenkonvooien. Tijdens de persconferentie in Zagreb concludeerde hij niét dat hij zo geen enkele bescherming kon bieden. Waar leidt die militair-strategische benade ring toe? Tot publiek geëtaleerd respect voor een man die van oorlogsmisdaden wordt ver dacht. Tot uitspraken als: 'Mladic komt af spraken na. De Bosnische Serviërs vertoon den correct gedrag. Er zijn geen good guys en er zijn geen bad guys'. En terwijl al details over gruwelijkheden bekend waren, hoorde ik van Karremans nauwelijks iets van be zorgdheid voor het lot van de verdwenen mensen! Maar intussen trekken wèl allerlei mensen de conclusie: Karremans heeft geen genocide geconstateerd, dus van genocide was geen sprake! Jacques de Milliano, directeur van 'Artsen zonder Grenzen': „Ik hoop en verwacht dat er meer zelfkritiek komt over de rol van Dutchbat." FOTO CPD HENRIETTE GUEST De verontwaardiging van Jacques de Milliano Maar de grote slachtpartijen hebben zich toch nooit onder de ogen van blauwhelmen afgespeeld? Dat weten we toch! De massa moord in het ziekenhuis van Vukovar. De concentratiekampen. De etnische zuiverin gen. We hebben het toch allemaal moeten ontdékken? En als je dat nou allemaal weet, en je hebt zelf een voorbeeldfunctie, dan kijk je toch uit wat je zegt. Dat gèldt trouwens niet alleen voor Karremans, maar ook voor iemand als generaal Couzy." Wat voor effect heeft dit op de humanitaire taak die Artsen zonder Grenzen op zich neemt? „Als de wereld het werk aan ons overlaat, omdat men verder afzijdig wil blijven, dan zijn wij de schaamlap voor de internationale gemeenschap. Humanitair werk verwordt tot een absurditeit als je tegelijkertijd toelaat dat mensen het slachtoffer worden van etnische zuivering zoals in Bosnië. Het begrip huma nitair wordt dan verkracht, het wordt ont daan van z'n menselijke kant." waren we het alibi. In die kampen lopen de moordenaars tussen de vluchtelingen rond. En wat blijkt? Zelfs bij onze lokaal ingehuur de staf zaten mensen met bloed aan hun handen. Dat is het resultaat van het feit dat de wereld afzijdig blijft. De internationale ge meenschap heeft nog altijd niemand berecht! Hier moeten wij dus grenzen gaan stellen aan onze hulpverlening. De vraag is hoe we dat verkopen aan het publiek. Toch moeten we die discussie aangaan, anders ontkrach ten we de zin van ons werk." Jacques de Milliano reist drie maanden per jaar van de ene humanitaire ramp naar de andere. Daar houdt hij littekens van over, zegt hij. Drie noemt hij er in het bijzonder: „De gifgasaanval op de Koerdische inwoners van de stad Halabja, de genocide in Rwanda en het belegerde Sarajevo. In die gevallen werden pogingen gedaan een volk of een he le stad te vernietigen. Daar werden grenzen echt verlegd." Hoe voorkomt u dat die littekens u teveel gaan hinderen? „Zolang ik het gevoel heb dat er in Neder- i vertrekken om te vermijden dat ze die land steun is om onze idealen te verwezenlij- en verwacht dat er meer zelfkritiek komt over de rol die Dutchbat heeft gespeeld als de eu forie over de veilige thuiskomst een beetje is weggeëbd. Het is belangrijk dat er een meer genuan ceerd beeld ontstaat; Als dat niet gebeurt, dan heeft dat voor een club als Artsen zonder Grenzen consequenties. Dan moeten we op nieuw bepalen in welke mate wij met rege ringen kunnen samenwerken. Ik kan me ook voorstellen dat we weer sterker op de parti culiere geldstroom gaan mikken en ons min der afhankelijk maken van overheidssubsi dies." U zit hier in een appartement met een mooi uitzicht over de Westerschelde, maar Bosnië blijft aan u trekken. Hoe schakelt u om van gruwelijke oorlogsomstandigheden en diepe humanitaire ellende naar het geordende be staan hier? „Dat lukt me als ik het idee heb dat ik bij thuiskomst iets voor die slachtoffers kan doen. Maar ik herinner me dat ik terugreisde van mijn eerste verblijf in Sarajevo naar Am sterdam. De aansluitingen van de vliegtuigen waren zo goed dat ik 's middags al thuis was. Binnen zes uur! Toen had ik een ontzettende kater. Het ging te snel. Ik had voor het eerst een echte Europese stad gezien waar mensen als dieren in kelders moesten leven. Al mijn houvast werd daar in één klap weggevaagd. En toen ik thuis kwam kon ik er niets mee. Normaal ben ik geen kluizenaar, ik onder neem actie. Maar ik kon niets doen, ik zat hulpeloos achter koffie met gebak. Ik haal - het is bijna oneerbiedig om het zo te zeggen - energie uit de menselijke ellende die ik zie en zet die om in positieve actie. Maar als die energie niet vrij kan komen, zoals bij mijn eerste bezoek aan Sarajevo, dan wordt het emotioneel belastend. Elke el lende die je meemaakt is een litteken, ik zit er vol mee. En het gaat maar door. Er worden steeds opnieuw steden en volkeren vernie tigd. Nooit is er rust. We consumeren ram pen, die tegenwoordig met CNN-snelheid aan ons voorbij trekken. En nu is het voor mij de vraag: hoe kan ik uit dat opgelegde ram pen-ritme treden en hoe zorg ik ervoor dat ik geen gevangene word van die maalstroom? Hoe ontkom ik aan de oppervlakkigheid van de ramp, waarbij wordt gesteld: er zijn slachtoffers, die krijgen hulp, en dat is dat. Wat in Bosnië dus gebeurt. Ik moet kritisch blijven kijken naar mezelf, naar Artsen zonder Grenzen. Wat is de zin en de betekenis van ons werk - die vraag is be langrijk. Daarvoor moet je terug kijken naar wat je gedaan hebt, en daar is weinig tijd voor." Hulp mag niet iets consumentistisch wor den, herhaalt De Milliano nog maar eens. Hulp is niet vrijblijvend, het vereist betrok kenheid. „Oké, de wereld gaf geld voor de slachtoffers in Rwanda. Maar deed niets toen de moorden bezig waren. Het is toch onge past om neutraal te willen blijven als een volk wordt uitgemoord? Wie neutraal blijft, zoals de internationale gemeenschap nu steeds laat zien, gaat tussen de partijen staan en be gint te onderhandelen. Maar over genocide valt niet te onderhandelen. Sinds Rwanda hebben we een andere in houd gegeven aan het begrip genocide, en aan onze houding jegens genocide. Het woord is terug in onze vocabulaire. Er wordt een heel volk vermoord. We weten dat het gebeurt en we doen niks. Je moet nu niet al leen uitleggen dat hulp nodig is. Je moet nu zelfs uitleggen dat genocide niet mag. Dat is toch ongelooflijk! Ik dacht dal we dat in 1945 al hadden afgesproken. De wereld móet een grens stellen aan sys tematische schendingen van mensenrechten. En dat betekent dat ook in ons land steun moet zijn voor het opzetten van een soort in ternationaal vangnet, om systematische schendingen van mensenrechten te stop pen." U bedoelt: Nederland zou bereid moeten zijn grotere offers te brengen en blauwhelmen zouden grotere risico's moeten nemen? „Er moeten nu eenmaal risico's worden genomen, anders kunnen we iedere pretentie over een internationale rechtsorde laten va ren. Maar of de Nederlandse militair daar rijp voor is. Ik betwijfel het. Sinds de val van de Muur heeft hij een nieuwe missie gevonden. Vroeger was hij een specialist in geweld, nu is hij een humanitair medewerker geworden. Die draai heeft 'ie snel gemaakt, want huma nitair bezig zijn ligt goed in Nederland. Maar daardoor onttrekt hij zich ook veel gemakke lijker aan die geweldstaak." Het lijkt alsof u flink wat illusies bent kwijt geraakt sinds u 12 jaar geleden in een opwel ling als jonge idealistische arts besloot vluch telingen in Tsjaad te gaan helpen. „Ja. Ik ben harder geworden. Ik ben de af gelopen jaren hard geconfronteerd met de grenzen van de hulpverlening en het cynisme van de politiek." schaamlap wordt? „Dat is een ontzettend dilemma. Het is niet onze aard om weg te lopen. We willen de slachtoffers niet dubbel straffen. We moeten juist hun pleitbezorgers zijn. En dat betekent dat we een luis in de pels moeten blijven. Het is niet popylair om de Nederlandse rol in Srebrenica ter discussie te stellen, maar we willen óók niet dat we door de politiek wor den misbruikt. Want nogmaals: hulpverle ning zonder bescherming van mensen is een farce. Rwanda is ook zo'n voorbeeld. De interna tionale gemeenschap heeft willens en wetens de volkerenmoord op de Tutsi's laten voort duren. Men deed niets. Wij hebben gehan deld. Snel, want er ontstonden kampen met in totaal een-miljoen vluchtelingen. Ook hier ken, houd ik het vol. Mijn spankracht wordt groter als ik weerstand kan bieden aan cynis me. Daarom hebben die woorden van Karre mans en ook van Couzy me zo aangegrepen. Als dót nu de nieuwe definitie is van de Ne derlandse humanitaire rol in de wereld, dan zetten we vele stappen terug. Want hun bron is cynisme, geen onbevangen medemense lijkheid. Wat wij willen, kan soms onrealistisch zijn. Maar als je alleen redeneert vanuit wat je kunt en niet vanuit wat je wilt, dan kan er nooit iets. Daarin verschil ik ook met Karre mans. Die redeneert: er zijn nou eenmaal slachtoffers, we hebben ons best gedaan, maar dat is het dan. Ik vraag me af: hoeveel ruimte wilde Karremans werkelijk afdwingen in de confrontatie met de Serviërs? $k hoop Dutchbat-commandant Karremans (midden): middelpunt van De Milliano's kritiek. FOTO CPD ROLAND DE BRUIN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 25