Geraedts blijft dooremmeren
Lakenhal laat
meubels veilen
©wondering
Bezoek Flodder valt tegen
Cultuur&Kunst
Hysterie rond Take That
Tekstdichteres wint
zaak tegen UB40
CHEF CERT VISSER. 071-356441
BIOSCOPEN
Wanhopige fans tegen vertrek Williams Expositie van nieuwe aanwinsten Stedelijk Museum De Lakenhal
is voor definitieve uitspraken,
stelt producent l^aurens Geels
die verwachting bij naar een ni
veau „ergens tussen de 500.000
en de miljoen bezoekers".
Geels: „We zijn nu hard op
weg naar de 300.000 bezoekers
en ten opzichte van andere
films, ook de grote Hollywood-
films, doen we het goed. Maar
vergeleken met 'Flodder in
Amerika', blijven we fors achter
- die zat na drie weken op een
half miljoen. We moeten eerst
nog maar eens zien of we het
miljoen halen. Als reden voor de
achterblijvende bezoekcijfers
noemt de producent het warme
weer van de afgelopen tijd.
Het vertrek van idool Robbie
Williams uit de populaire Brit
se popgroep Take That houdt
tienduizenden Europese meis
jes ononderbroken bezig. Dui
zenden wanhopige fans in Ita
lië hielden protestdemonstra
ties, in Duitsland raakten treu
rende aanhangers slaags met
punks.
Italiaanse meisjes wilden
maandagavond met manifes
taties en sit-ins in onder meer
Rome, Milaan en Florence
hun idool tot een terugkeer in
de groep bewegen. De 21-jari
ge spetter' maakte vorige
week bekend dat hij opstapt
uit de uiterst succesvolle pop
groep. De Italiaanse krant II
Messaggero ontving honder
den faxen met hartekreten.
Verbitterde fans noemden
Williams walgelijk of een ver
rader, anderen smeekten hem
en de vier andere groepsleden
uit Manchester samen te blij
ven.
Ook elders in Europa is de
hysterie over de stap van Willi
ams groot. In de Noordduitse
stad Hannover vielen punks,
wars van de „slappe en syn
thetische" muziek van Take
That, een groep van ongeveer
honderd treurende fans aan.
De politie kwam tussenbeide
en hield vijf relschoppers aan.
Duizenden Duitse en Britse
fans belden de afgelopen da
gen verbijsterd op naar telefo
nische hulpdiensten, waarbij
zelfmoord regelmatig ter spra
ke kwam. In Berlijn ondernam
een uiterst teleurgesteld meis
je een zelfmoordpoging, waar
op het stadsbestuur een spe
ciale hulplijn opende. In Ne
derland kreeg de platenmaat
schappij van Take That hui
lende meisjes aan de lijn.
De Britse avondkrant Eve
ning Standard meldde dinsdag
dat Williams een schadever
goeding gaat eisen van zijn ex-
collega's. De advocaat van de
popster wilde het bericht be
vestigen noch ontkennen. Wil
liams liet vorige week al door
schemeren dat de overige
groepsleden hem tot een on
middellijk vertrek dwongen
toen hij zijn plan voor een so
locarrière in de nabije toe
komst bekendmaakte. Door
zijn voortijdig vertrek derft
Williams mogelijk enkele mil
joenen guldens aan inkom
sten.
)e tekstdichteres Deborah Banks krijgt een deel van de royalties
'an de hit 'Don't Break My Heart' van de Britse groep UB40, heeft
—pen rechtbank in Londen gisteren bepaald.
Banks (38) was begin jaren '80 bevriend met de zanger Javid
(Chan, voor wie Banks twee teksten schreef, waaronder 'Don't Break
My Heart'. Khan ging met de tekst naar UB40 en de groep kocht
hem af met 10.000 pond (25.000 gulden). UB40 had in 1985 een hit
met het lied. Khan had getuigd dat hij de tekst had geschreven met
(le zanger van UB40, Ali Campbell, maar de rechter achtte bewezen
dat de meeste woorden uit de pen van Banks waren gevloeid. Hoe
hoog het bedrag is dat zij alsnog krijgt uitgekeerd wordt later dit
^aar door de rechter bepaald.
PVERLEDEN De Argentijse tango-muzikant en componist Os-
waldo Pugliese is dinsdagavond op 89-jarige leeftijd in Buenos Ai-
fes gestorven. Pugliese geldt als de grootmeester van de klassieke
lango. Hij begon zijn loopbaan in de jaren twintig. Samen met Car
los Gardel en Astor Piazolla behoorde hij tot de tango-legenden van
deze eeuw.
Je kunt over het werk van
de Leidse kunstenaar Pie-
ter Geraedts zeggen wat je
wilt, controversieel blijft
het. Geraedts blijft maar
dooremmeren, om het
maar eens oneerbiedig uit
te drukken. In het Leidse
museum De Lakenhal staat
op de bovenverdieping we
derom een installatie met
Remia-emmertjes. Het
kunstwerk maakt deel uit
van de nieuwe aanwinsten
van het museum.
LEIDEN CEES VAN HOORE
Met twaalf metalen strips heeft
Geraedts een soort rijdend stei
gertje gemaakt dat aan alle kan
ten open is. Aan de strips han
gen enkele witte emmers. Ze
zitten er met hun hengsel aan
vast. Niemand kan ze meene
men.
Het heeft geen zin om hier
naar een betekenis te gaan zoe
ken. De vraag: wat stelt dit nu
eigenlijk voor?' is niet op zijn
plaats. 'De frietboer hing zijn
emmers aan de wilgen', 'De stu
kadoors zijn weg' - tal van inter
pretaties dringen zich op, maar
zo moet je hier niet naar kijken.
Geraedts' werk maakt grams
torig. Wij, mensen, kunnen het
kennelijk niet verdragen dat iets
wat niet echt ontroert of nuttig
is zoveel ruimte inneemt. Een
kind wordt geboren en er is
weer een stukje ruimte bezet:
een huis wordt gebouwd en ook
dat mag er zijn. Maar waartoe
allemaal? Is alles op de lange
termijn eigenlijk niet even zin
loos als deze installatie van Ge
raedts? Of even zinvol? Voor wie
is het noodzakelijk dat wij be
staan? Met zijn werk levert deze
Leidse kunstenaar impliciet
commentaar op het recht van
bestaan dat wij ons aanmatigen
voor onszelf en voor de zoge
naamd nuttige dingen.
De Lakenhal heeft deze in
stallatie ten geschenke gekregen
van Geraedts. Bij 'Schuldiges
Landschaft' van Armando ligt
dat anders. Het museum zal
diep in de buidel hebben moe-
Een enorme massa grijs-wit kolkt van de doeken van Armando.
ten tasten voor de aankoop van
dit indrukwekkende tweeluik.
Armando is een kunstenaar die
nu al zijn hele leven voortbor
duurt op één thema: een ge
vecht dat hij als jongen in de
bossen van Amersfoort heeft ge
voerd met een Duitse soldaat en
het landschap dat getuige is ge
weest van deze gruwel. Het
landschap weet iets maar houdt
wijselijk zijn grond...pardon-
...mond.
Een enorme massa grijs-wit
kolkt van het doek af. Daaron
der, als een soort onderaardse
bron, komt het zwart opzetten.
In het grijs-wit is een futiele
veeg rood aangebracht. Een
wond, een messteek. De rode,
toegeknepen, mond van de
dood. Een huiveringwekkend
doek dat je niet loslaat.
Een vroeg werk van Paul Ci
troen, 'Woman in a window',
stelt nogal teleur. Een somber
doek is het, waarop je de con
touren en het gezicht ziet van
een prostituée. Mooi suggestief
maar weinig opwindend. Het
zelfde is het geval met het werk
van Paul van Summeren, vier
prints die de elementen moeten
voorstellen.
Laarsjes
Wel intrigerend is 'Le Teneur',
een olieverfschilderij van Nicole
Carvajal-Manieu. Voor een stil
leven met vruchten en broodjes
staat een man die doet denken
aan de schilder Max Beckmann.
Hij kijkt de toeschouwer bijna
streng aan. Links van hem is het
naakte lichaam te zien van een
dame die in een verleidelijke
pose achterover ligt op een
chaise-longue. Hoewel, hele
maal naakt is ze niet. Haar voe
ten zijn gestoken in zeer pikan
te lage laarsjes. Maar de man
laat zich daardoor niet afleiden.
Zijn stilleven is hem kennelijk
meer waard. De zaken gaan
voor het meisje, om het maar
eeens populair te zeggen.
'Le Teneur' is een werk dat
meteen het oog streelt in deze
collectie van nieuwe aan
winsten. Er is geen knarsend
denkwerk voor nodig om dit
schilderij te kunnen waarderen.
Bij veel van de nieuwe aan
winsten is dat wel het geval. Er
is bij De Lakenhal duidelijk ge
kozen voor de aankoop van ce
rebrale kunst. Of de bezoekers
dat zullen kunnen waarderen, is
nog maar de vraag. Ik zelf zou
eigenlijk alleen nog eens terug
gaan voor het doek van Arman
do.
De tentoonstelling 'Aan
winsten collectie De Lakenhal'
is te zien tot 4 september in
Stedelijk Museum De Laken
hal, Oude Singel 28-32 in Lei
den, dinsdag t/m vrijdag van
10.00 tot 17.00 uur, zaterdag
en zondag van 12.00 tot 17.00
uur. Tijdens de tentoonstelling
is de videoproduktie 'De Feld-
zug', in 1993 gemaakt door Ar
mando en Victor Nieuwenhuys
te zien in de expositieruimte.
Hn deze rubriek komen al of
niet bekende
streekgenoten aan het
woord die, hetzij direct,
hetzij zijdelings met kunst
en cultuur te maken
fiebben. Ze praten over een
kunstvoorwerp, een
kunstuiting waaraan ze
bijzondere waarde
hechten. Van de snuifdoos
van oma tot het
grijsgedraaide muziekstuk
en alles wat daar tussen zit.
Vandaag spreekt Annelies
Kok, zangeres van de
Leidse band As the Eye,
haar bewondering uit voor
vanger Willy DeVille. ,,Daar
)en ik helemaal leip van. Ik
draai bijna nooit iets
anders.Aanstaande
paterdag treedt ze met haar
band op (15.30 uur) tijdens
het Noorderpark Festival in
Leiden (achter de Willem
le Zwijgerlaan, vanaf 11.00
uur)
Mijn eerste
kennismaking met
de groep Mink
DeVille valt eigenlijk
samen met het
moment waarop ik
de band kwam. Nu een jaar
f zes geleden. Voor die tijd
ong ik ook al. Samen met mijn
usje. We waren nog heel jong
n zongen mee met bandjes. Je
ent dat wel, van die middle of
'Voor museum niet van waarde'
Het Leidse Stedelijk Museum
De Lakenhal wil een partij meu
belen van de hand doen. De
stoelen, tafels en kasten komen
waarschijnlijk in december on
der de hamer bij het Haagse
veilinghuis Van Stockum.
„Het gaat om oude meubelen
die niet geschikt zijn voor het
museum of die zo kapot zijn dat
restauratie geen zin meer
heeft", legt C. Vogelaar, conser
vator oude kunst, uit. Een be
langrijk deel van de meubelen is
geschonken aan het museum.
Vaak gaat het daarbij om lega
ten. Vogelaar: „In het verleden
kwam het nogal eens voor dat
mensen die geen raad wisten
met een oude grote kast beslo
ten die maar aan het museum
te schenken. Maar die meubels
hebben voor het museum lang
niet altijd waarde."
Voordat besloten is die tneu-
bels af te danken heeft het mu
seum via advertenties de schen
kers of hun nazaten te benade
ren. In een aantal gevallen zijn
meubels ook naar hen terugge-
Volgens Vogelaar dateren de
meeste meubels die naar de vei
ling gaan uit de negentiende
eeuw. Sommige zijn samenge
steld uit onderdelen die ouder
zijn, uit de zeventiende of acht
tiende eeuw. Dal maakt ze voor
het museum ook al minder aan
trekkelijk. In een aantal gevallen
ontbreken onderdelen, zoals
poten. Het museum heeft be
sloten de meubels te laten vei
len omdat dat een makkelijke
en snelle manier van verkoop is.
Over de opbrengst koestert Vo
gelaar geen hooggespannen
verwachtingen. „Hooguit een
paar duizend gulden", schat hij.
De opbrengst van de verkoop
van de geschonken meubels
mag het museum gebruiken
voor aankoop en restauratie.
Het resterende bedrag wordt
gestort in de reserves van de ge
meentelijke dienst Cultuur en
Recreatie.
LIDO 1
Casper al., dag. 14.30, 19.00,
21.15.
LID0 2
Flodder III 16 |r.dag., 14.15,
18.45,21.15.
LID0 3
Tommy Boy 12 jr.. dag. 19.00,
21.15.
Frank Frey al., dag. 14.30.
LI DO 4
First Knight 16 jr., dag. 18.40,
21.15.
Power Rangers, the movie al., dag
14.30.
STUDIO
Free Willy 2 al dag. 14.30,
19.00,21 15.
LUXOR tel: 071-121239, Stations-
Die Hard... with a vengeance 16
ir dag 18.45, 21.30; zo ook
14.30.
TRIANON tel: 071-123875, Bree
straat 31
Outbreak do t/m zo, 19.30,21.45.
Don Juan do t/m zo, 19.30, 21.45.
Pulp Fiction ma t/m woe, 20.00.
Jack and Sarah ma t/m woe 19.30,
21.45,
KIJKHUIS tel: 071-142895, Vrou
wenkerksteeg 10.
Ed Wood t/m woe 19.30, 21.45
(zondag gesloten).
ALPHEN AAN DEN RIJN
EUROCINEMA tel: 01720-20800,
Van Boetzelaerstraat 6
Flodder III al dag. 18.45, 21.30.
zo ook 16.00.
Die Hard., with a vengeance 16 jr..
dag. 18.30, 21.15, zo ook 16.00.
Casper al., dag. 13.45, 19.00,
21.30, zo ook 16.00.
Power Rangers, the movie al., dag.
14.00.
Franken Frey al., Ned.gespr., dag.
14.00.
VOORSCHOTEN
KINDERBIOSCOOP CC tel: 071
790698, Prinses Marijkelaan 4.
101 Dalmatiërsal., Ned.gespr. ma
di woe. 14.00
Kipling's Junglebook al., ma di woe
15.30.
DEN HAAG
ASTA 1 tel: 070-3463500, Spui 27.
Casper al., dag. 13,15, 16.00,
18.45,21.30.
ASTA 2
Flodder III al., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
ASTA 3
Bad Boys 16 Jr., dag. 18.45,
21.30.
Frank Frey al., dag. 13.15,
16.00.
BABYLON 1 tel. 070-3471656,
naast Centraal Station.
First Knight al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
BABYLON 2
La Reine Margot 16 jrdag.
13.15, 16.30,20.30.
BABYLON 3
Miami Rhapsody al., dag. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 1 tel. 070-3456756,
Carnegielaan 15.
Die Hard., with a vengeance 16 jr.,
dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30,
METROPOLE2
Casper al,, dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
METROPOLE3
Free Willy 2 al., dag. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE4
Tommy Boy dag. 16.00, 18.45,
21.30.
Frank Frey al., dag. 13.15.
METROPOLE 5
Don Juan al., dag. 18.45,21.30
DeZwanenprinses al., dag. 13.15,
16.00.
MOVIEWORLD Kurhausweg 2. tel
070-3515738, reserveren tel: 070
3515778
Flodder III al dag. 13.00, 15.50,
18.20, 19.00,21.00.
Outbreak 12 jr.dag. 21.20.
Die Hard., with a vengeance 16 jr.,
dag. 12,40, 15.30, 18.30,21.35.
Casper al., dag. 12.00, 14.10,
16.30,18.40,21.10.
Bad Boys 16 jr., dag. 13.30,
16.40, 19.10, 21.55.
Power Rangers, the movie al., dag.
11.40, 14.00, 16.20, 18.50.
The Quick and the Dead al., dag
19.20,22.10.
Crimson Tide al., vr en za 22.30
Free Willy 2 al., dag. 11.45,
13.50, 16.00, 18.10, 20.30; do
en zo t/m wo 22.30.
Frank Frey al., dag. 12.20,
14 10, 16.50,
ODEON 1 tel. 070-
3462400/3462401. Herengracht
13.
Free Willy 2 al., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
ODEON 3
Die Hard., with a vengeance 16 jr..
dag. 21.30.
Power Rangers, the movie dag.
13.15, 16.00, 18.45.
ODEON 4 RIKSBIOSCOOP
Disclosure 12 jr., dag. 11.45,
14.15, 16.45, 19.15, 21.45.
he road-muziek. Alles wat in de
'op-40 stond konden we
neezingen. We hebben samen
lok aan talentenjachten
leegedaan. Meestal brachten
ire het er niet slecht vanaf.
'Nog maar zien of we het miljoen halen
)p een gegeven moment
lurfde mijn zusje niet meer
erder. Zelf wist ik daarna ook
liet goed wat ik wilde. Totdat ik
le band zag waar mijn man Roy
n speelde: TT. Togs. Dat was
lok een band met een zangeres.
Vat was ik jaloers op die meid.
oen ik haar voor het eerst zag
lacht ik meteen: dat wil ook,
laar wil ik staan. Gelukkig is dat
illemaal in goede harmonie
'egaan. De zangeres kreeg
iroblemen met haar
tembanden en kon niet verder,
mussen had ik Roy leren
finnen en hij heeft mij
;estimuleerd door te gaan met
ingen. Zo ben ik in de band As
he Eye gekomen,
toy liet mij voor het eerst een
'laat van de groep Mink DeVille
horen. En ik dacht meteen: zo,
da's te gek. Sindsdien ben ik
helemaal idolaat van Willy
DeVille. Zijn muziek is een
mengeling van rock, latin, soul,
overgoten met een typisch
eigen soundje. Een beetje
gypsy-sound. Dat vind ik heel
lekker. Van mij zeggen ze ook
wel dat ik een zigeunerachtige
uitstraling heb, met m'n zwarte
haren en zwarte kleding. Nou,
daar hou ik van.
In Nederland wordt Willy
DeVille erg ondergewaardeerd.
Alleen 'Spanish Stroll' is hier
een grote hit geweest. Ik vind
alles te gek wat-ie doet.
Eigenlijk bewonder ik mijn
eigen band en Willy DeVille het
meest van alle muziek. Het is
heel maf, maar ik luister
gewoon nooit naar iets anders.
Ik ben er helemaal leip van.
Gelukkig vindt Roy het ook leuk.
As the Eye speelt ook een
mengeling van stijlen: ska, rock,
salsa, Afrikaanse invloeden-
Het gaat de laatste tijd echt
fantastisch met de band. We
zijn heel goed geworden,
hebben veel optredens. Soms
denk ik wel: ik ben 36 jaar, dus
niet zo piep meer, moet ik het
nu nog gaan maken? Maar het
is gewoon het gaafste wat er is
om met de band op een
podium te staan.
Van Roy heb ik ook geleerd om
echt pop te zingen. Voor ik hem
kende zat ik in èen heel ander
genre. Een beetje Leidse Kees,
maar dan in het Engels. Ik had
ook een heel lief stemmetje.
Moet je me nu horen, hoe ruig.
En ik heb veel meer lef gekregen
op de bühne. Ik durf heel veel.
Roy heeft dat onwijs gepusht. Ik
ga echt tekeer op het podium.
Als je dan weet hoe braaf ik voor
die tijd was.
Wille DeVille heb ik maar één
keer live gezien, tijdens Parkpop
een paar jaar geleden. Omdat
hij, in Nederland niet zo heel erg
populair is treedt hij lu^n^^
vaak op. Maar als hij 1^H|^B
ik weer vooraan.
De speelfilm 'Flodder 3' van
Dick Maas en Laurens Geels
veroverde al na een week de
koppositie van de landelijke
filmtoptien. Maar de makers
van First Floor Features laten de
champagne onaangeroerd. Met
ruim 200.000 bezoekers in de
eerste drie weken blijft de film
fors achter bij de verwachtin
gen.
Al maanden voor de film in
première ging waren alle ogen
gericht op de derde 'Flodder'.
De film zou de rampzalige be
zoekcijfers van Nederlandse
film in 1994, een historisch
dieptepunt van 126.000 bezoe
kers, in één klap moeten doen
vergeten. Waar andere grote
publieksfilms als 'De Vliegende
Hollander' en 'De Hoogste Tijd'
eerder dit jaar onverwacht faal
den, lijkt echter nu ook 'Flodder
3' niet te voldoen aan de hoog
gespannen verwachtingen.
Dat de 2,3 miljoen bezoekers
van 'Flodder 1' (1986) niet zou
worden gehaald, wist vooraf ie
dereen zeker. De nieuwe avon
turen van Neerlands bekendste
filmfamilie werden door biosco
opexploitanten, op basis van
voorvertoningen, goed geacht
voor anderhalf miljoen bezoe
kers, dus zelfs iets meer dan
'Flodder in Amerika'. Hoewel
het na drie weken nog te vroeg